فهرست مطالب

نشریه اکوفیتو شیمی گیاهان دارویی
سال چهارم شماره 3 (پیاپی 15، پاییز 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/09/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • سمانه نوری، علیرضا کیاست، مریم کلاهی، رویا میرزاجانی، سید منصور سیدنژاد صفحات 1-11
    زردچوبه با نام علمی L. longa Curcuma به سبب ویژگی های منحصر به فرد غذایی و دارویی در سراسر جهان از ارزش زیادی برخوردار است. در این پژوهش عصاره اتانولی ریزوم گیاه با استفاده از سه روش ماسراسیون، اولتراسونیک و سوکسله استخراج گردید، میزان کورکومین و کورکومینوییدها به ترتیب با استفاده از روش های دستگاه HPLC و همچنین به منظور شناسایی کورکومینوییدها از کروماتوگرافی لایه نازکTLC استفاده گردید . محتوای فنلی عصاره ها با استفاده از معرف فولین سیوکالتو سنجیده شد و به منظور بررسی خواص آنتی اکسیدانی عصاره ها از روشDPPH استفاده گردید. بیشترین راندمان وزنی عصاره مربوط به عصاره مستخرج از روش سوکسله بود. بیشترین محتوای فنل و مقدار کورکومین جداسازی شده از ریزوم زردچوبه از عصاره حاصل از روش ماسراسیون به دست آمد. ولی حضور کورکومینوییدها در هر سه نوع روش عصاره گیری تایید شد. بیشترین خواص آنتی اکسیدانی مربوط به در عصاره های ماسراسیون و اولتراسونیک بود. لذا نتایج بدست آمده بیانگر توجه به اهمیت تعیین روش های عصاره گیری به منظور جداسازی کورکومین و سایر ترکیب های فعال زیستی پرکاربرد و مهم در درمان بسیاری بیماری ها و سنتز داروهای نوین می باشد و از لحاظ بیشترین مقدار کورکومینویید، خواص آنتی اکسیدانی و محتوای فنلی، عصاره ماسراسیون در اولویت می باشد
    کلیدواژگان: آنتی اکسیدان طبیعی، زرد چوبه، عصاره گیری، فنل کل، کورکومین
  • زهرا کریمی دستگردی، سعدالله هوشمند، عبدالرحمن محمدخانی صفحات 12-22
    آویشن گیاهی معطر متعلق به تیره نعنا که به دلیل سنتز متابولیت های ثانویه تیمول و کارواکرول مصارف گسترده دارویی دارد. این تحقیق به منظور بررسی اجزای اسانس و عملکرد اسانس شش گونه از آویشن: T. daenensis، T. kotschyanus،T. migricus، T. vulgaris، T. transcaucasicusوT. trautvetteriiدر قالب طرح کاملا تصادفی با سه تکرار در سال 1394 در دانشگاه شهرکرد انجام گرفت. سر شاخه های گلدار گونه ها در مرحله گلدهی کامل از فاصله پنج سانتی متری سطح خاک برداشت و به روش تقطیر با آب (طرح کلونجر) اسانس گیری و ترکیب های تشکیل دهنده اسانس توسط دستگاه GC/MS شناسایی گردید. نتایج تجزیه واریانس تاثیر معنی دار (05/0p<) تیمار بر روی حجم و وزن اسانس نشان داد. آویشن باغی ازبیشترین مقدار حجم اسانس (28/0 میلی لیتر) و وزن (27/0 گرم) برخوردار است. مقایسه میانگین ها نشان داد که گونه T. trautvetterii دارای بیشترین بازده اسانس (1/1درصد)، بیشترین میزان درصد حجمی اسانس متعلق به گونه T. migricus و معادل 02/1 بود. با بررسی ترکیبات اسانس بیشترین مقدار پارا-سیمین (46/19 درصد) وگاما- ترپینن (17/14 درصد) متعلق به گونه T. vulgaris، بیشترین میزان تیمول (43/60 درصد) در گونه T. daenensis، کارواکرول (95/6 درصد) در گونه T. kotschyanus و ژرانیول (38/41 درصد) در گونه T. trautvetterii مشاهده گردید. در حالی که بیشترین بازده تولید ترکیب های اسانس در گونه T. kotschyanus (52/98 درصد) مشاهده شد.
    کلیدواژگان: آویشن (Thymus)، اسانس، تیمول، کارواکرول
  • صدیقه فابریکی اورنگ، ثریا مهرآباد پور بناب صفحات 23-35
    گزارش های زیادی مبنی بر افزایش متابولیت های ثانویه در گیاهان دارویی تحت تاثیر تنش های محیطی وجود دارد. به همین منظور، جهت بررسی اثر تنش های خشکی متوسط و شدید (70 و 40 درصد ظرفیت زراعی) و شوری (50 میلی مولار نمک NaCl) بر برخی از پارامترهای مورفولوژیکی و بیوشیمیایی مرزه تابستانه شامل وزن تر و خشک برگ، وزن تر و خشک ریشه و اندام هوایی، ارتفاع بوته، طول ریشه، نسبت ریشه به اندام هوایی، تعداد برگ و شاخه فرعی، میزان کلروفیل کل، a و b، آنتوسیانین، فلاونوئید و آلکالوئیدکل در برگ و ریشه، آزمایشی در قالب طرح کاملا تصادفی (CRD) با چهار تکرار و چهار تیمار در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در سال 1395 اجرا شد. ترکیبات بیوشیمیایی با استفاده از روش اسپکتروفتومتری سنجش شدند. نتایج تجزیه واریانس نشان داد که تنش خشکی و شوری، نوع بافت گیاهی و اثر متقابل آنها اختلاف آماری معنی داری (01/0P≤) از نظر تمام ترکیبات بیوشیمیایی بجز فلاونوئید داشتند. نتایج نشان داد که تنش شوری تاثیر منفی بر صفات مورفولوژیکی مرزه نداشته و در تنش شوری نسبت به عدم تنش، ارتفاع بوته (از 4/18 به 8/19 سانتی متر)، تعداد برگ (از 33 به 36) و وزن تر ریشه (از 05/0 به 08/0 گرم) افزایش معنی داری داشت و وزن تر اندام هوائی (به ترتیب با 5/0 و 52/0 گرم)، وزن خشک اندام هوائی (با 08/0 و 07/0 گرم)، وزن خشک ساقه (با 03/0 و 03/0 گرم)، وزن خشک ریشه (با 02/0 و 016/0 گرم) و وزن خشک برگ (با 04/0 و 04/0 گرم) بدون اختلاف معنی دار در یک کلاس آماری قرار گرفتند. اما تمام صفات در تنش خشکی نسبت به عدم تنش کاهش معنی داری یافتند و مشخص گردید که مرزه تابستانه نسبت به شوری مقاوم و در برابر خشکی حساس است. میزان آلکالوئید کل تحت تنش خشکی شدید (OD.g-1.DW 173/0) و تنش شوری (OD.g-1.DW 16/0) نسبت به عدم تنش (OD.g-1.DW 12/0) به ترتیب 44 و 33 درصد افزایش نشان داد. میزان کارتنوئید با افزایش شدت تنش خشکی کاهش یافت، در حالیکه تحت تنش شوری (133/0 میلی گرم درگرم بافت تر) نسبت به عدم تنش(12/0 میلی گرم در گرم بافت تر) افزایش داشت. محتوای فلاونوئید تحت تاثیر تیمارهای تنش قرار نگرفت در حالیکه میزان آنتوسیانین طی تنش های خشکی و شوری (به ترتیب با مقادیر 67/0 وOD.g-1.FW 62/0) کاهش معنی داری نسبت به شرایط عدم تنش (OD.g-1.FW23/1) نشان داد.
    کلیدواژگان: آنتوسیانین، فلاونوئید، شوری، خشکی، مرزه تابستانه
  • صدیقه اسمعیل زاده بهابادی، شهلا نجفی صفحات 35-45
    گیاه کبر با نام علمی Capparis spinosa L. در طب سنتی منطقه سیستان برای درمان امراض مربوط به کبد، طحال، رفع کم خونی و ضعف بدن مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از این مطالعه بررسی ترکیبات شیمیایی اسانس و بهینه سازی استخراج ترکیبات آنتی اکسیدانی گیاه کبر می باشد. میوه گیاه کبر در تابستان 1393 از روستای نیک محمد شهرستان هیرمند (استان سیستان و بلوچستان) جمع آوری گردید. اسانس به روش تقطیر با آب استخراج گردید و با کروماتوگرافی گازی و کروماتوگرافی گازی متصل به طیف سنج جرمی (GC/MS) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج آنالیز اسانس نشان داد 33 ترکیب در اسانس شناسایی شد. ترکیبات اصلی تشکیل دهنده اسانس میوه شامل تیمول (1/24 درصد) و ایزوتیوسیانات (2/29 درصد) بودند. شرایط استخراج شامل حلال، زمان، دما و توان دستگاه بود. عصاره میوه گیاه کبر با استفاده از حلال های مختلف (اتانول، متانول و آب) و با روش مایکروویو استخراج و سپس ظرفیت آنتی اکسیدانی عصاره گیاه توسط روش DPPH بررسی شد. عصاره اتانولی با شرایط توان 300 وات، زمان 15 دقیقه و درجه حرارت 85 درجه سانتی گراد یک تیمار بهینه برای استخراج ترکیبات آنتی اکسیدانی عصاره بود. نتایج به دست آمده نشان می دهد که عصاره میوه گیاه کبر به عنوان یک منبع بالقوه از آنتی اکسیدان های طبیعی در درمان بیماری ها مدنظر است.
    کلیدواژگان: آنتی اکسیدان، اسانس، تیمول، ایزوتیوسیانات، کبر (Capparis spinosa L، )
  • رقیه اصغرزاده، حسین مرادی، قربانعلی نعمت زاده، علی قنبری صفحات 45-56
    گیاه داروئی خربزه تلخ (Momordica charantia L.) متعلق یه تیره کدو، گیاهی گرمسیری، چند ساله و سرشار از آهن، فسفر و ویتامین A و C است. با توجه به اهمیت اقتصادی و نیز محدود بودن این گونه گیاهی در ایران، روش کشت بافت علاوه بر زمینه پایه ریزی تحقیقات مولکولی، راه مناسبی برای تولید و تکثیر تجاری آن می باشد. در این تحقیق بذرهای گیاه از منطقه زابل در سال 1392 جمع آوری و آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح پایه کاملا تصادفی با سه فاکتور شامل ریزنمونه (برگ، میانگره، گره با میانگره)، در سطوح مختلف توفوردی (2،4-D) با غلظت های صفر، 25/0 و 5/0 میلی گرم در لیتر و بنزیل آدنین (BA) با غلظت های 25/0، 5/0 و 1 میلی گرم در لیتر) با سه تکرار اجرا شد. پس از گذشت سه ماه به ترتیب : طول، عرض، ارتفاع، درصد کالوس زایی، رنگ کالوس، وزن تر و خشک آن اندازه گیری شدند. نتایج حاصل از تجزیه واریانس نشان داد که در تمامی صفات اندازه گیری شده غلظت های مختلف هورمون های BA، 2، 4-D و نوع ریزنمونه و اثر متقابل آنها اختلاف معنی داری در سطح احتمال یک درصد داشتند. به طوری که بیشترین عرض، طول، وزن تر و خشک کالوس در ترکیب تیماری (mg/l 1) BA به همراه (mg/l 25/0) 2،4-D مشاهده گردید و برهمکنش هورمون (5/0 mg/l) BA و (25/0 mg/l) 2،4-D بر روی ریزنمونه برگ نسبت به سایر فاکتورها اثر بهتری بر ارتفاع کالوس داشته اند. همچنین تمامی غلظت های 2،4-D و BA در ریزنمونه های برگ، صد در صد کالوس زائی را به همراه داشته و بیشترین کالوس های تولید شده به رنگ سبز زرد بوده اند.
    کلیدواژگان: خربزه تلخ، تنظیم کننده رشد، کشت بافت، کالوس زائی
  • زهره بختیاری، غلامرضا اصغری، شکوفه انتشاری، نگین مهدی نژاد، محمدعلی شریعتی صفحات 57-66
    آرتمیزینین یکی از داروهای مهم برای درمان مالاریا می باشد که سنتز شیمیایی این ماده بسیار پیچیده و پر هزینه است.گیاه Artemisia aucheri Boiss. دارای ژن های تولید کننده آرتمیزینین می باشد ولی این ژن ها غیرفعال می باشند. هدف از این پژوهش بررسی احتمال فعال سازی ژن های تولید کننده این ماده با استفاده از اعمال محرک های مختلف نوری می باشد. لذا برای کشت بافت از محیط کشت MS فاقد تنظیم کننده های رشد گیاهی استفاده شد. دانه رست ها و کالوس ها در شرایط سترون و دمای 25±oC قرار گرفته و در معرض تیمارهای مختلف نوری و تابش UV-B قرار داده شدند. گروه شاهد نیز در شرایط نوری مشابه نور خورشید قرار گرفتند. کالوس ها به مدت 5 ماه، هر سه هفته یکبار واکشت شدند. برای تعیین وجود آرتمیزینین در عصارهای دی کلرومتانولی استخراج شده از نمونه ها از روش کروماتوگرافی لایه نازک استفاده شد. بررسی نتایج به دست آمده نشان داد که در دانه رست های قرار گرفته در معرض تابش نور با شدت 3000 لوکس، آرتمیزینین تولید شده است. همچنین تولید این ماده در کالوس ها و دانه رست های قرار گرفته در معرض تابش UV-B نیز مشاهده گردید. با توجه به اینکه در این پژوهش برای اولین بار تولید آرتمیزینین در گیاه Artemisia aucheri Boiss. براساس سنجش های کیفی TLC گزارش می شود، انجام آزمایش های دقیق تر و بیشتر در این زمینه جهت انجام سنجش های کمی ضروری می باشد.
    کلیدواژگان: آرتمیزینین، اشعه UV، تیمار نوری، درمنه کوهی (Artemisia aucheri)، محرک های نوری
  • میر مهدی هاشمی، بهمن حسینی، عباس حسنی، رعنا قلی نژاد، یوبرت قوستا، علیرضا سیروس مهر صفحات 67-78
    گیاه نوروزک (Salvia leriifolia Benth.) متعلق به تیره نعنا است و اغلب به عنوان آنتی اکسیدان، ضدباکتری و مسکن در درمان عفونت های دیابتی استفاده می شود. در این تحقیق به منظور بررسی فیتوشیمیایی اسانس، گیاه در مراحل مختلف رشد از زیستگاه طبیعی و سپس مقایسه آن با شرایط گلخانه ای، برگ های گیاه در مراحل مختلف رویشی، گلدهی و رسیدگی بذر در بهار 1391 از منطقه آبخوان سبزوار واقع در استان خراسان رضوی برداشت گردید و همزمان برگ های کشت شده همین گیاه در شرایط گلخانه ای جمع آوری و خشک گردید.اسانس نمونه ها به روش تقطیر با آب (طرح کلونجر) استخراج و توسط دستگاه GC و GC/MS آنالیز شد. نتایج نشان داد در فاز گلدهی، گیاه از بیشترین میزان اسانس (04/1 درصد) و به ترتیب کامفور (85/23 درصد)، بتا-پینن (8/9 درصد)، 1و8-سینئول (04/8 درصد) و آلفا-پینن (87/6 درصد) از بیشترین مقدار در فاز گلدهی برخوردار بودند و اینکه که در هر دو رویشگاه به ترتیب کامفور ، بتا-پینن و آلفا- پینن از بیشترین مقدار در اسانس برخوردار بودند و این در صورتی است که در فاز رسیدگی بذر کمترین میزان اسانس (65/0 درصد) رسیده و کامفور گزارش نشده است و میزان کامفور گزارش شده که در فاز گلدهی گیاه و مخصوصا در رویشگاه طبیعی به بالاترین مقدار خود (85/23 درصد) رسیده است.
    کلیدواژگان: آلفا پینن، بتا پینن، 1و8، سینئول، کامفور، نوروزک (Salvia lerrifolia Bench، )
  • مریم سردرودیان، معصومه مهربان، اکرم آریان فر صفحات 74-94
    سنجد با نام علمی Elaeagnus angustifolia L..، به دلیل ترکیبات فلاوونوئیدی، سیتوسترول ها، گلیکوزیدهای قلبی و ترپنوئیدها از مهمترین گیاهان دارویی و مغذی محسوب می شود. هدف از این پژوهش، بهینه سازی شرایط استخراج ترکیبات فنولی و فلاونوئیدی از عصاره متانولی میوه کامل سنجد (پوست، گوشت و دانه) توسط روش فراصوت و مقایسه آن با روش خیساندن بود. روش سطح پاسخ جهت بهینه سازی شرایط استخراج با هدف بالاترین میزان استخراج ترکیبات فنولی و فلاونوئیدی استفاده شد. آزمون ها بر مبنای طرح Box-Behnken با سه متغیر مستقل، شامل نسبت حلال به نمونه (50-20 میلی لیتر حلال بر گرم نمونه)،دما (60-30 درجه سانتی گراد) و زمان استخراج (35-5 دقیقه) طراحی شدند. اندازه گیری محتوای فنل کل عصاره ها با استفاده از معرف فولین سیو-کالچو و اندازه گیری محتوای فلاونوئید کل عصاره ها بر اساس روش کلریمتری آلومینیوم کلراید انجام شد. ضرایب واریانس به دست آمده نشان داد اثر دمای فراصوت بر راندمان استخراج نسبت به دیگر عوامل موثرتر بود (05/0p<). شرایط بهینه استخراج به ترتیب: 79/31 (میلی لیتر حلال بر گرم نمونه)، 87/52 (درجه سانتی گراد) و 44/25 (دقیقه) بود. مقدار بازده استخراج، میزان ترکیبات فنولیک و فلاونوئیدها در این شرایط به ترتیب 58/21 (میلی گرم عصاره به ازای گرم نمونه)، 31/106 (میلی گرم اسید گالیک بر گرم ماده خشک) و 98/32 (میلی گرم کوئرستین بر گرم ماده خشک) بود. مقایسه بین دو روش استخراج، نشان داد که بازده استخراج ترکیبات موثره گیاه در روش فراصوت نسبت به روش خیساندن بیشتر است. بنابراین استفاده از روش فراصوت جهت استخراج ترکیبات فنولیک از میوه سنجد پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: بهینه سازی روش های استخراج، خیساندن، سنجد، فراصوت
  • فضل الله صفی خانی، محمد حسن عصاره، عباس ده شیری، فرشید حسنی صفحات 95-106
    بابونه با نام علمیL. Matricaria chamomilla گیاهی علفی یکساله متعلق به تیره کاسنی و از مهمترین گیاهان دارویی پرمصرف جهانی با اثر آنتی اکسیدان و ضدالتهاب قوی است که در سطح وسیعی از مناطق مدیترانه ای جهان کشت می شود. این تحقیق در سال 1393 و به منظور تعیین تیمارهای بهینه رطوبت و دمای نگهداری و همچنین تاثیر پوشش های مختلف بسته بندی بذر در شرایط انبار در حفظ حداکثر قوه نامیه بذر، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی انجام گرفت. شرایط زمان نگهداری در شش سطح 30، 60، 90، 120، 150 و 180 روز، تغییرات رطوبت بذر در پنج سطح 5، 7، 9، 11 و 13 درصد و سپس تغیرات دمایی انبار در چهار سطح 10، 15، 20 و 25 درجه سانتی گراد در بسته بندی های با جنس آلومینیوم و نانو تعیین گردید. نتایج نشان داد که افزایش مدت زمان انبارداری، دما و رطوبت محل نگهداری بذرها در انبار مخصوصا در بسته های آلومنیومی قوه نامیه بذرها کاهش می یابد، به طوری که در یکماهه اول انبار داری در پوشش نانو و رطوبت 5 تا 7 درصد در دمای 10 درجه از بیشترین میزان جوانه زنی (98 درصد) برخوردار بود و با افزایش زمان نگهداری 6 ماهه با پوشش آلومنیومی، رطوبت 13 درصد و دمای 25 درجه از کمترین میزان درصد جوانه زنی تا 30 درصد هم برخوردار بود. لذا پیشنهاد می گردد به منظور حفظ قوه نامیه، بذرهای بابونه در بسته بندی های با پوشش نانو و در شرایط رطوبت 5 تا 7 درصد ، دمای 10 درجه و زمان ماندگاری یک ماهه نگهداری شوند.
    کلیدواژگان: انبارداری، بابونه (Matricaria chammomilla L، )، بسته بندی، جوانه زنی، قوه نامیه
|
  • Maryam Kolahi Pages 1-11
    According to the World Health Organization (WHO), the medicinal plants are the best source to obtain a variety of drugs. Nowadays, thousands of plant metabolites are being successfully used for the treatment of a variety of diseases. Turmeric (Curcuma longa L.), which holds the unique characteristics of the health sector worldwide known as a functional food ingredient. In the present study, an effective ingredient in turmeric rhizome (curcumin) was extracted with ethanol as a solvent by three
    Methods
    maceration, ultra-sonic and Soxhlet; then, the yield of extracts from the three methods were calculated. The HPLC technique was used to determine the amount of derived curcumin. Furthermore, the amount of curcuminoids was obtained by thin layer of Chromatography (TLC). The total phenolic content was measured by Folin-ciocalteu reagent and the antioxidant properties was evaluated by DPPH method. The highest extraction yield was obtained from Soxhlettechnique. The results from HPLC were showed that the maximum amount of curcumin was obtained from maceration method. The thin Layer of Chromatography confirmed the presence of curcuminoids in three methods of extraction. The highest phenolic content was reported from maceration method. And the most antioxidant properties were obtained via maceration and ultrasonic extraction method. The conclusions present the importance of determination extraction method to isolate curcumin as a bioactive compound and its importance that is widely used in the treatment of many diseases as well as new drugs synthesized; moreover, the maceration extract is in priority in the maximum amount of curcuminoid, antioxidant and phenolic content.
    Keywords: Natural Antioxidant, Phytochemistry, Total Phenol, Turmeric
  • Pages 12-22
    Thymus L. is an aromatic plant are belonging to the Lamiaceae family based on the synthesis of secondary metabolites widely used for medicinal purposes thymol and carvacrol. The current study aimed at evaluating the quantity and quality of essential oil composition in six species of Thymus: T. daenensis, T. kotschyanus, T. migricus, T. vulgaris, T. transcaucasicusand T. trautvetterii. The experiment was done in a randomized complete block design with three duplications in 2016 in Shahrekord University. Flowering branches in 100% flowering stage within a distance of five centimeters soil surface and water distillation (Clevenger apparatus), were analyzed by GC/MS (p
    Keywords: Carvacrol, Essential oils, Thymol, Thymus spp
  • Sedegeh Fabriki Ourang, Sorayya Mehrabad, Pourbenab Pages 23-35
    There exist a number of reports regarding secondary metabolites increasing under the environmental stresses. Hence, to study the effects of drought (70 and 40% field capacity) and salinity (50 mM NaCl) on some morphological and biochemical parameters of summer Savory (Satureja hortensis L.), inclusive fresh and dry weight of leaf, root and shoot, plant height, root length, root to shoot ratio, several leaves and branches, total chlorophyll, chlorophyll a and b, anthocyanin, flavonoids and total alkaloid, an experiment was conducted in a completely randomized design with four replications and treatments. Biochemical compounds were measured using spectrophotometric method. The analysis of variance were showed that drought and salinity, plant tissue and their interactions were significantly (p≤0.01) different for all chemical compounds except for flavonoids. The results were showed that salt stress did not have negative impact on morphological traits, and in salinity compared to non-stress, plant height (from 18.4 to 19.8 cm), a number of leaves (from 33 to 36) and root fresh weight (from 0.05 to 0.08 gr) increased significantly, but shoot fresh weight (with 0.5 and 0.52 gr), shoot dry weight (0.03 and 0.03 gr), root dry weight (0.02 and 0.016 gr) and leaf dry weight (0.04 and 0.04 gr) did not have any significant differences. All features were affected by drought stress comparison to non-stress so it was determined that summer savory is sensitive to drought and salinity-resistant. The total alkaloid increased under severe drought stress (0.173 OD.g-1.DW) and salinity (0.16 OD.g-1.DW) compared to non-stress (0.12 OD.g-1.DW) about 44 and 33%, respectively. Carotenoids decreased with increasing severity of drought stress, while it increased under salt stress (0.133 mg.g-1.FW) compared with non- stress (0.12 mg.g-1.FW). Flavonoid content was not affected by stress treatments, while the amount of anthocyanins decreased significantly in drought and salinity (0.67 and 0.62 OD.g-1.FW) compared to non-stress (1.23 OD.g-1.FW).
    Keywords: Anthocyanin, Drought, Flavonoid, salinity, Summer Savory
  • Pages 35-45
    Capparis spinosa L. has been used in traditional medicine of Sistan region to treatment of liver, spleen, anemia and weakness of body diseases. The aim of this study was to investigate the chemical composition of essential oils and optimization of antioxidant activity of Capparis spinosa L. The fruits were harvested from Nik Mohammad, Hirmand region (Sistan and Balouchestan Province) in summer 2014. The essential oil was obtained by hydro-distillation and analyzed by GC and GC-MS. The fruit extract was obtained through microwave method with three solvents (ethanol, methanol and water), extraction times, temperatures and powers of microwave. Then antioxidant capacity was studied by 2, 2'-diphenyl-1-picrylhydrazyl (DPPH) radical scavenging method. Essential oils analysis were showed that there were 33 compounds in fruit oil. Thymol (24%) and isothiocyanates (29%) were the most abundant of oil constituents. According to the results, the ethanol extract which obtained by microwave power 300 W, 15 min and temperature 85ºC was optimized treatment for height antioxidant activity. The conclusions were showed that the Capparis fruit extract can be used as the potential source of natural antioxidant to diseases treatment.
    Keywords: Antioxidant, Capparisspinosa L, Essential oils, Isothiocyanate, Optimization, Sistan, Thymol
  • Pages 45-56
    Momordica charantia L. (Bitter melon) is a perennial tropical plant belongs to Cucurbitaceae family , in rich of iron, phosphorus , vitamins A and C which has an economic importance, but according to limitations dispersal of this plant in Iran, tissue culture technique is suitable for the mass production of plant seedlings. In this research, the seeds of plant were collected from Zabol area in 2013 and the factorial experiment were done in a completely randomized design at three replications with three factors including explants type (leaves, inter nodes, nodes plus internodes) and phytohormone concentrations (2, 4-D at concentrations of 0, 0.25, 0.5 mg per liter and Benzyl adenine (BA) with concentrations of 0.25, 0.5 and 1 mg per liter), were done in GABIT Tissue culture lab. After three months the length, width, height, percentage of callus, callus color, fresh weight and dry weight were measured, respectively. Variance analysis were showed that, all characteristics in different concentration of BA, 2, 4-D and type of explants and their interaction were observed significant (P
    Keywords: Callus induction, Momordi cacharantia L, Tissue culture
  • Pages 57-66
    Artemisinin is an important medicine for Malaria which has very difficult and expensive chemical synthesis process. Artemisia aucheri Boiss. is very abundant in Iran which has inactive artemisinin biosynthesis genes. The purpose of the current study is to activate artemisinin biosynthesis genes using various light stimulus. Murashing and Skoog (MS) solid medium was used for tissue culture without plant growth regulators. Plants seedling and callus were placed under sterile condition at 25±ºC and exposed to different light treatment and UV irradiation. The control group was located under light condition similar to the sunlight. Plant callus was subculture per 3 weeks for 5 months. The thin layer chromatography (TLC) was used to determine of artemisinin in the dichloromethanolic extracts of plant or callus. The results were showed that the artemisinin produced in the 3000 lux treated seedling and callus that were exposed to UV-B 340nm irradiation. The production of artemisinin in Artemisia aucheri Boiss.is reported based on the qualitative evaluations (TLC). Conducting a bigger number and more accurate experiments are necessary in this field regarding quantitative measurements.
    Keywords: Artemisinin, Artemisia aucheri Boiss, Light Stimulus, UV Radation
  • Mir Mehdi Hashmi, Bahman Hosaeni, Abbas Hasane, Ubret Ghosta Pages 67-78
    Salvia leriifolia Bench.is belongs to Laminaceae family, which as antioxidant, antibacterial, sedative and anti diabetes properties. In the present study, the quality and quantity of plant essential oil in different various growth stages were evaluated. The leaves of plant were collected during vegetative, blooming and seed maturity from natural habitat (Abkhovan Sabzevar, Khorasan Razavi province) and greenhouse in spring 2012. Essential oils were obtained by hydro distillation method (Clevenger apparatus) and analyzed by GC and GC / MS. The results were showed that in blooming stage especially in natural habitat, the plant had the highest essential oil content (1.04%) in which the camphor (23.85%), β-pinene (9.8%), 1,8-cineol (8.04%) and α-pinene (6.87%) were the most abundant essential oil constituents. Furthermore, in both regions camphor, β-pinene and α-pinene were the most constituents of plant oils, but in seed maturity stage the oil content (0.65%) was decreased and the camphor wasnt recorded, while in other stages the camphor were the highest content in both regions.
    Keywords: Camphor, Essential oil, Greenhouse, Growth stages, Natural habitat, Salvia lerriifolia Bench
  • Pages 74-94
    Elaeagnus angustifolia L. is regarded as one of the most important medicinal and nutritious plants since it contains flavonoid, sitosterols, cardiac glycosides and terpenoids compounds. The purpose of this study was to investigating the effects of extraction conditions on phenol and flavonoid content from methanolic extracts ofElaeagnus angustifolia (peel, pulp and seed) through ultrasound and maceration methods. The response surface methodology (RSM) was used to optimize the extraction conditions for highest extraction rates of phenolic and flavonoid compounds. Box Behnken design was employed to investigate the effects of the three independent variables including solvent to sample ratio (20-50 ml/g), temperature (30-60°C) and extraction time (5-35 min) on the dependent variables (extraction yield, phenolic and flavonoid contents). The total phenolic content was measured using the Folin-Ciocalteu’s reagent. The total flavonoid content was assessed by the colorimetric method based on Aluminum Chloride which underwent some changes. The variance coefficients indicated that the effect of ultrasound temperature on the extraction yield was more influential than the other ones (p
    Keywords: Optimization, Extraction Method, Ultrasound, Maceration, Elaeagnus angustifolia L
  • Pages 95-106
    Matricaria chamomilla L. is an annual plant belongs to Asteraceae family, which has been used and cultivated globally as an antioxidant and anti inflammation. This project was carried out to determine the best treatment of seed moisture content and storage temperature to maintain maximum viability in addition to investigation impact of various coating package in seed storage. A factorial experiment was conducted in completely randomized design and rates of studied factors were 30, 60, 90, 120, 150 and 180 days for time; 5, 7, 9, 11 and 13% for seed moisture; 10, 15, 20 and 25°C for storage temperature, aluminum and nano cottage for package. Increasing storage time caused reduction in seeds viability under high temperature and moisture condition. Whereas, in nano package (NP) it was lesser compared to aluminum package (AP). NP had better performance in most temperature and moisture rates. Germination percent (GP) was 95% in moisture of 5 and 7%, 25°C and 30 days. This treatment had 1 percent reduction after 6 months which was not significant. It seems that low moisture neutralized negative effect of rising temperature. Moisture of 9%, 25 °C and 30 days led to 84% of GP in both packages which reduced to 55 and 51% after 6 months in NP and AP, respectively. It can be suggested that moisture of 5 and 7% under 10 °C and NP is the best condition for chamomile seeds storage which maintain seeds viability for long-term.
    Keywords: Matricaria chamomilla L, Packaging material, Storage time, Seed moisture, Viability