فهرست مطالب

نشریه اکوفیتو شیمی گیاهان دارویی
پیاپی 4 (زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/11/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • حمزه امیری*، لیلی بیرمی نیا صفحات 1-10
    در این تحقیق سه گونه بیلهر، چویر و زیره ایرانی (Ferulago angulata، Bunium persicum، Dorema aucheri) در تابستان 1391 از ارتفاعات شهرستان بردسیر استان کرمان، در مرحله میوه دهی جمع آوری و در سایه خشک شد. از دو گیاهFerulago angulata و Bunium persicumبا روش تقطیر با آب (طرح کلونجر) اسانس گیری و از گیاه Dorema aucheri با استفاده از هگزان عصاره گیری شد. ترکیب های شیمیایی گیاهان توسط روش کروماتوگرافی گازی متصل به شناساگر طیف نگار جرمی (GC-MS) شناسایی شد. مهمترین ترکیب های شیمیایی عصاره گیاه D. aucheri شامل دی اتیل فتالات (15/79 درصد) و دی بوتیل فتالات (73/5 درصد)، در گونه F. angulata به ترتیب بتا-اوسیمن (02/40 درصد)، آلفا-فلاندرن (47/14 درصد) و بتا- فلاندرن (43/14 درصد) عمده ترین ترکیب های اسانس و در اسانس گیاه زیره کرمانی نیز به ترتیب: کومین آلدئید (53/20 درصد)، گاما-ترپینن (93/23 درصد)، 3-کارن-10-آل (99/27 درصد) و 2-کارن-10-آل (49/9 درصد) از مهمترین ترکیبات اسانس گیاه گزارش شد.
    کلیدواژگان: بیلهر، چویر، زیره ایرانی، بتا، اوسیمن، دی اتیل، فتالات، فلاندرن، کومین آلدئید، گاما، ترپینن
  • زینب زینلی*، خدایار همتی، معصومه مازندرانی، ژیلا اصغری صفحات 11-22
    باریجه با نام علمی Ferula gummosa Boiss. متعلق به تیره چتریان (Apiaceae) گیاهی چند ساله، مونوکارپیک و بومی ایران است و یکی از ارزشمندترین گیاهان دارویی در نواحی کوهستانی ایران محسوب می شود. هدف از این تحقیق بررسی اتنوفارماکولوژی، آنتی اکسیدانی و ارزیابی مهمترین مواد موثره ثانوی (فنل و فلاونویید کل) در عصاره متانولی اندام های مختلف گیاه باریجه (برگ، گل، ریشه) در دو رویشگاه استان خراسان رضوی بوده است. در این تحقیق عملیات صحرایی طی ماه های اردیبهشت تا تیر سال 1391 در دو منطقه، اندام های مختلف گیاه از دو رویشگاه طبیعی استان خراسان رضوی (1760-2010 متر) به صورت تصادفی و سه بار تکرار جمع آوری گردید. همزمان به منظور مطالعات اتنوفارماکولوژی با همراهی یک درمانگر محلی (پیرمرد 67 ساله) مهمترین اطلاعات سنتی در مورد اندام های گیاه، نحوه مصرف و عملکرد دارویی آنها کسب و ثبت و آزمایش ها در سه تکرار انجام شد. اندازه گیری متغیرهای شیمیایی با روش اسپکتروفتومتری: فنل کل به روش فولین سیکالتو و فلاونوئید کل به روش آلومینیوم کلراید و فعالیت آنتی اکسیدانی نیز توسط رادیکال های آزاد DPPH اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که مردم بومی منطقه از ریشه و صمغ باریجه به عنوان ضداسپاسم، مسکن و ضدعفونی کننده قوی در درمان-اسهال، صرع، میگرن و زخم ها استفاده و همچنین از دوده ریشه ها و دانه های اسفند برای ضدعفونی کردن محیط و درمان سرماخوردگی، سرفه، آلرژی و رماتیسم استفاده می شود. بیشترین فنل کل (16/18 میلی گرم معادل گالیک اسید در هر گرم وزن خشگ گیاه)، فلاونوئیدکل (20/15 میلی گرم معادل کوئرستین در هر گرم) متعلق به عصاره متانولی ریشه گیاه در رویشگاه پناهگاه حیات وحش حیدری نیشابور (2010متر) بوده و بیشترین عملکرد آنتی اکسیدانی نیز مربوط به عصاره متانولی گل های گیاه باریجه در منطقه قوچان با 5/84 درصد مهار رادیکال های آزاد می باشد.
    کلیدواژگان: آنتی اکسیدانی، اتنوفارماکولوژی، باریجه (Ferula gummosa Boiss، )، خراسان رضوی، فنل و فلاونوئید کل
  • فاطمه گلچین*، محمدحسین فتوکیان، خدایار همتی، حسنعلی نقدی بادی صفحات 23-31
    اسفرزه (Plantago ovata Forsk.) از مهمترین گیاهان دارویی متعلق به تیره بارهنگ می باشد. این گیاه در برخی نقاط استان گلستان به صورت خودرو رشد می یابد و در صنایع دارویی کاربرد زیادی دارد. تحقیق حاضر با هدف مقایسه صفات ریخت شناسی و ماده موثره موسیلاژ در بین توده های مختلف اسفرزه استان گلستان صورت پذیرفت. این پژوهش در بین 4 توده استان گلستان (قره ماخر، دوزاولوم، اینچه برون و مرتع آرامگاه) بر اساس طرح بلوک های کاملا تصادفی در چهار تکرار انجام شد و برای بررسی صفات ریخت شناسی توده ها (ارتفاع بوته، تعداد و طول سنبله، تعداد دانه در سنبله، طول برگ) به رویشگاه های آنها مراجعه و صفات ثبت شدند. مراحل استخراج موسیلاژ، توزین وزن هزاردانه و اندازه گیری فاکتور تورم نیز در آزمایشگاه مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه شاهد انجام شد. نتایج حاصل از تجزیه واریانس نشان داد بین توده های مختلف در صفات طول برگ و وزن هزار دانه در سطح احتمال 1 درصد و در صفات تعداد سنبله، طول سنبله و فاکتور تورم در سطح احتمال 5 درصد اختلاف معنی دار مشاهده شد. تفاوت بین ارتفاع بوته، تعداد دانه در سنبله، میزان تورم برای هر گرم موسیلاژ و مقدار موسیلاژ در بین توده ها معنی دار نبود. به طورکلی نتایج نشان داد، بیشترین مقدار موسیلاژ در توده منطقه قره ماخر با 216/0 گرم مشاهده گردید و برای صفت فاکتور تورم نیز، بررسی مقایسه میانگین ها نشان داد بیشترین فاکتور تورم در توده قره ماخر و مرتع آرامگاه با میزان 25/14 میلی لیتر بدست آمد. اینچه برون با میزان 75/13 میلی لیتر نیز کم ترین فاکتور تورم را دارا بود و به طور کلی توده قره ماخر برای تمام صفات به عنوان توده برتر معرفی می گردد و می توان در برنامه های اصلاحی از آن بهره برد.
    کلیدواژگان: استان گلستان، اسفرزه (Plantago ovata Forsk، )، صفات ریخت شناسی، موسیلاژ
  • یوسف نیکنژاد، محمدباقر رضایی، محمدرضا ذاکری مهر* صفحات 32-43
    به طور کلی شناسایی و معرفی تنوع گونه های گیاهی یک منطقه به عنوان بستر تحقیقات زیست محیطی با هدف حفظ گنجینه ژنی و امکان استفاده اصولی از آنها اهمیت ویژه ای دارد. منطقه رینه (2300 متر) با مساحت 700 هکتار در فاصله 79 کیلومتری از مسیر شهرستان آمل به تهران و جنوبی ترین ناحیه استان مازندران در دامنه های شمالی رشته کوه البرز قرار گرفته است. در این تحقیق و به روش عملیات صحرایی در فاصله اردیبهشت تا تیرماه 1392 تعداد 70 گونه گیاهی متعلق به 21 تیره و 46 جنس شناسایی شد که به ترتیب تیره کاسنی با 16 گونه (86/22درصد)، تیره نعناع با 12 گونه (14/17 درصد)، تیره نیام داران با 6 گونه (57/8 درصد)، تیره گندمیان با 6 گونه (57/8 درصد) و تیره شب بو با 5 گونه (14/7 درصد) بیشترین تعداد گونه ها را به خود اختصاص داده اند و اینکه فرم های همی کریپتوفیت با 43/51 درصد و تروفیت ها 29/34 درصد از مهمترین گروه های ساختاری طیف زیستی منطقه به روش رانکیه و در بررسی پراکنش جغرافیایی عناصر گیاهی براساس روش Zohary، Thakhtajan و Leonard نیز مشخص شد که 57/48 درصد گونه ها (34 گونه) به ناحیه رویشی ایران تورانی مربوط بوده و سایر گونه ها علاوه بر ناحیه رویشی ایران تورانی در سایر نواحی رویشی نیز یافت می شوند.
    کلیدواژگان: آمل، رینه، فلور گیاهان دارویی، شکل زیستی
  • ثمینه مطلبی ریکنده، معصومه مازندرانی*، محمدعلی ابراهیمزاده صفحات 44-57
    گیاه دارویی و بومی زولنگ (.Eryngium caucasicum Trauve) متعلق به تیره چتریان (Apiaceae) گیاهی علفی، مونوکارپیک و از مهمترین سبزیجات محلی دارویی در فرهنگ مردم شمال ایران محسوب می شود. هدف از این تحقیق بررسی اوت اکولوژی، اتنوفارماکولوژی و ارزیابی عملکرد آنتی اکسیدانی عصاره متانولی سرشاخه های گلدار گیاه زولنگ از رویشگاه ساحلی واقع در روستای لاریم جویبار بوده است. در عملیات صحرایی طی ماه های اسفند تا آذرماه 1391-92، ضمن تعیین مهمترین شاخصه های مربوط به خاک، اقلیم و فنولوژی، سرشاخه های گلدارگیاه زولنگ در خردادماه جمع آوری گردید، همزمان مهمترین گونه های دارویی آن رویشگاه شناسایی و مهمترین اطلاعات سنتی در مورد نحوه مصرف و عملکرد دارویی آنها به همراه زولنگ از مردم محلی کسب و ثبت گردید. در بررسی فنولوژیکی، تعداد 10 پایه گیاه که از نظر ریختی و رویشی شرایط نسبتا یکسانی داشتند انتخاب و علامت گذاری گردید و تقریبا هر ماه به طور متناوب مورد بازدید و تاریخ وقوع پدیده های حیاتی گیاه تا مرحله خشک شدن آن در طبیعت ثبت گردید. تعیین پراکنش جغرافیایی و اشکال زیستی گونه ها نیز به ترتیب با روش زوهری و طبقه بندی راون کیه بدست آمد. عصاره متانولی گیاه با استفاده از روش خیساندن و فعالیت آنتی اکسیدانی با استفاده از روش اسپکتروفوتومتری (رادیکال های آزاد (DPPH محاسبه گردید. نتایج بررسی های صحرایی نشان داد، رشد بهاره گیاه از فروردین ماه و در خاک هایی با بافت ما سه ای لومی، 5/10EC=، اسیدیته 63/6 و در اقلیم مدیترانه ای رشد رویشی گیاه از اواخر فروردین ماه آغاز و در خردادماه وارد فاز گلدهی شده و سپس در شهریور خزان کرده و مجددا در مهرماه ماه وارد رشد پاییزه می شود. مردم محلی از برگ های جوان گیاه به عنوان یک مقوی بهاره و گرم در درمان فشار خون، رماتیسم، درد، تصفیه خون و دفع سموم از کلیه و کبد استفاده می شود. در این تحقیق تعداد 43 گیاه دارویی در رویشگاه زولنگ با غالبیت تیره های Fabaceae (7 گونه)، Asteraceae (6 گونه)، Lamiaceae (4 گونه) شناسایی شدند و از نظر شکل زیستی تروفیت ها با 18 گونه (86/41 درصد)، بیشترین تعداد گونه ها را به خود اختصاص دادند و بیشتر متعلق به خاستگاه اروپا- سیبری، مدیترانه ای (53/39 درصد) و اینکه عملکرد بهینه عصاره متانولی گیاه در مهار رادیکال های آزاد DPPH با میزان (IC50=177.3 ug/ml) در توجیه علمی استفاده های رایج زولنگ به عنوان ضد درد و دفع سموم از کبد و کلیه قابل بحث است.
    کلیدواژگان: اوت اکولوژی، اتنوفارماکولوژی، آنتی اکسیدان، زولنگ، طیف فلورستیک، گیاهان دارویی لاریم، مازندران
  • لاله سعادتمند*، مهلقا قربانلی، مریم نیاکان صفحات 58-67
    سنجد با نام علمیL. Elaeagnus angustifolia از گونه های بسیار مهم غذایی و دارویی است که تاریخ شناسایی و استفاده آن به زمان های گذشته مربوط می شود. رویشگاه های مختلف با شرایط آب و هوایی متنوع اثرات متفاوتی بر کیفیت و کمیت مواد موثره گیاهان دارند. مناطق خشک و نیمه خشک کشور خصوصا استان خراسان با رویشگاه های مختلف عرصه ای بالقوه برای رشد و نمو این گونه دارویی ایجاد کرده است. جهت انجام این پژوهش، در فصل رویشی و زایشی اندام های گیاه سنجد (برگ، میوه وگل) از چهار رویشگاه مختلف منطقه درگز (چهلمیر، قرخ قیز، آرتیان و سنگ سوراخ) واقع در استان خراسان رضوی جمع آوری شدند. سنجش فلاونوئید، پلی فنل، آنتوسیانین به روش اسپکتروفتومتری و فعالیت آنتی اکسیدانی به سه روش RP و TAC، DPPHصورت گرفت. میزان مواد موثره در اندام های مختلف گیاه سنجد ثابت نبود به طوری که نتایج نشان داد که بیشترین میزان فلاونوئید و فنل درمنطقه قرخ قیز به دلیل افزایش تنش شوری (6/4Ec=) مشاهده شد. بیشترین میزان آنتوسیانین ها و فعالیت آنتی اکسیدانی نیز در این منطقه به دلیل وجود این تنش شوری افزایش یافت.
    کلیدواژگان: سنجد (L، Elaeagnus angustifolia)، فلاونوئید، فعالیت آنتی اکسیدانی، فنل
  • محمدجواد ارجمندتاج الدینی *، رضا باقری، مسعود بهشتی راد صفحات 68-78
    این تحقیق با هدف تعیین اثر دگرآسیبی عصاره آبی درمنه کوهی (Artemisia aucheri Boiss.) بر خصوصیات جوانه زنی و رشد اولیه بادام کوهی (Amygdalus scoparia) و به صورت آزمایشگاهی در قالب طرح کاملا تصادفی با شش تیمار عصاره آبی اندام هوایی درمنه کوهی در پنج غلظت 15، 30، 45، 60 و 75 گرم در لیتر و آب مقطر (شاهد) در سه تکرار انجام و نتایج پس از تجزیه واریانس یک طرفه، مقایسه میانگین ها توسط آزمون چند دامنه ای دانکن به عمل آمد. نتایج نشان داد بین میانگین خصوصیات مورد بررسی بادام کوهی در تمام تیمارهای اعمالی تفاوت معنی داری (05/0=α) وجود دارد به طوری که آستانه تاثیرپذیری برای متغیرهای طول ریشه چه و وزن خشک ساقه چه غلظت 15 گرم در لیتر، برای متغیرهای درصد جوانه زنی، طول ساقه چه، وزن تر ساقه چه، وزن تر ریشه چه و وزن خشک ریشه چه غلظت30 گرم در لیتر و برای متغیرهای سرعت جوانه زنی و تعداد برگچه غلظت 45 گرم در لیتر بود. نتایج حاصل ازمقایسه میانگین ها نشان داد کمترین تاثیر را غلظت 15 گرم در لیتر و بیشترین تاثیر را غلظت 60 و 75 گرم در لیتر بر صفات مورد بررسی بادام کوهی نسبت به شاهد دارد.
    کلیدواژگان: بادام کوهی، دگرآسیبی، درمنه کوهی، جوانه زنی
  • فصیحه لیوانی* صفحات 79-88
    دو گیاه آلو (Prunusspinosa L.) و ازگیل (Mespilusgermanica L.) از درختچه های خاردار متعلق به تیره گل سرخیان می باشند که به صورت خودرو در اغلب جنگل های استان گلستان می رویند و در طب سنتی منطقه از هر دو گیاه به عنوان ضد التهاب، ضد عفونی کننده و مقوی قلب استفاده می شود. در این تحقیق اندام های دو گیاه از رویشگاه های مختلف استان (گرمابدشت- 700 متر و روستای زیارت -1215 متر) به صورت تصادفی جمع آوری شد و به ترتیب اثر میزان ارتفاع روی میزان فنل کل (در برگ و میوه نارس آلو) و آنتوسیانین کل (در برگ های ازگیل و گل های آلو)؛ همچنین تغییرات مقدار فنل کل در میوه آلو در 4 مرحله از بلوغ (نارس، بالغ، رسیده و بعد از بلوغ) بررسی شد. مقدار فنل کل با روش فولن-سیکالتو و مقدار آنتوسیانین کل با روش اختلاف pH با دستگاه اسپکتروفوتومتر در 3 تکرار سنجش و مقایسه شد. نتایج نشان داد که مقدار فنل کل در برگ ‍های آلو از میوه های آن بیشتر بود. مقدار فنل کل در میوه های آلو به طور پیوسته در طی بلوغ کاهش می یافت. مقایسه میانگین داده ها تحت ANOVA در سطح 5 درصد نشان داد که عامل ارتفاع در همه موارد (به غیر از مقدار فنل کل در میوه های نارس آلو) اثر معنی داری داشته است.
    کلیدواژگان: ازگیل، آلو، آنتوسیانین، فنل، مراحل بلوغ
  • لیلا وهابی*، کهین شاهانی پور، رامش منجمی صفحات 89-100
    در این تحقیق به منظور ارزیابی عملکرد آنتی اکسیدانی و ترکیبات فنلی عصاره های آبی و هیدروالکلی گیاه آنغوزه (.Ferula assa-foetida L)، صمغ گیاه از رویشگاه طبیعی آن واقع در شهرستان بیرجند (1470 متر) جمع آوری شد. عصاره ها با روش خیساندن، اندازه گیری میزان فنل کل با استفاده از معرف فولین سیکالتو برحسب میلی گرم بر گرم اسیدگالیک و فعالیت آنتی اکسیدانی نیز به روش اسپکتوفوتومتری براساس میزان مهار رادیکال های آزاد DPPH سنجیده شد. نتایج نشان داد عصاره هیدروالکلی گیاه به دلیل کثرت مواد موثره فنلی (228 mgEGA) و میزان IC50 عصاره با مقدار 415/0 میلی گرم بر میلی لیتر از خاصیت آنتی اکسیدانی بیشتری نسبت به عصاره آبی در مهار رادیکال های آزاد برخوردار است.
    کلیدواژگان: آنتی اکسیدانی، آنغوزه (، Ferula assa، foetida L)، خراسان جنوبی، فنل کل
|
  • Amiri, H.*., Biraminia, L Pages 1-10
    Ferulago angulata, Bunium persicum and Dorema aucheri belongs to Apiaceae family were collected at summer 2012 from Bradsir in Kerman province during to fruiting stage. The essential oils of Bunium persicum and Ferulago angulata seeds were obtained by hydrodistillation using a Clevenger type apparatus and in Dorema aucheri was extracted by n-hexane and were analyzed by GC/MS. Diethylphetalate (79.15%) and dibuthylphethalate (5.73%) were the most components of Dorema aucheri, whereas β-ocimene(40.02%%), α-phelandrene (14.47%) and β-phelanderene (14.43%) in Ferulaga angulata oil and 3-caren-10-ol (27.99%), γ-terpinene(23.93%) and cumin aldehyde (20.53%) were the most constituents in Bunium persicum oil, respectively.
    Keywords: Dorema aucheri, Ferulago angulata, Bunium persicum, β-Ocimene, Phellandrene Cuminaldehyde, Diethyl phthalate
  • Zeinaliz.*, Hemmati, Kh, Mazandaranim., Asghari, J Pages 11-22
    Ferula gummosa Boiss. belongs to Apiaceae family is a perennial, endemic, monocarpic and useful medicinal-industrials plant in mountainous regions of Khorasan province. In this research and in many field observation different parts of Ferula gummosa (leaf, flower and root) were collected from two natural regions in Razavi Khorasan province (1760-2010 m), then ecological requirements and ethno pharmacology data were obtained and recorded by rural healer (67 years). Total phenol (TP) and total flavonoids (TF) of methanolic extracts were measured by spectrophotometery and antioxidant activity was measured by scavenging free radicals of DPPH. Results showed that the resin of the plant roots have been used by rural people as anti spasm, sedative and anti-infection to treat of migraine, dysmenorrheal and diarrhea. Total phenol and total flavanoid were reported 18.16 mg GAE g-1 and 15.20 mg QUE g-1, respectively and the highest content of antioxidant activity belonged to methanolic extract of flowers especially in Neishabour region (84.5%).
    Keywords: Antioxidant activity, Ethnopharmacology, Ferula gummosa Boiss., TF, TP, Razavi Khorasan, Iran
  • Golchinf.*, Fotokian, M.H., Hemmati, Kh, Naghdibadi, H.A Pages 23-31
    Plantago ovata Forsk. is an important medical plant belonging to plantaginaceae family which has been wild grows and used in many some parts of the Golestan province. This study was performed to compare the morphological charactristics and the mucilage content of 4 accessions of Plantago ovata in Golestan province (Gharemakhr, Douzolom, Incheh boron and Aramgah) based on randomized complete block design with four replications in spring of 2011. Morphological characteristics of accessions (Plant height, spike length, number of grains per spike and leaf length), thousand seed weight weighing and measuring inflation factor were recorded in their habitats and their mucilage extraction were performed at the laboratory of medicinal plants research center in Shahed University. Results showed that the leaf length and thousand seed weight were significantly different at the 1% level and the spike, spike length and inflation factors were significantly different at the 5% level. Differences between plant height, number of grains per spike, inflation per gram mucilage and mucilage content was not significant among the accessions. Generally, results showed that the highest amount of musilage was observed in Gharamakher ecotype (0.216 g) and so the survey of compare means shown that maximum of swell index was obtained in Gharamakher and Aramgah (14.25 ml). The Incheboron ecotype had minimum amount in swell index by 13.75 ml. Gharemakhras region had the top accession is introduced for all traits and it can be used in breeding programs.
    Keywords: Golestan province, Morphological traits, Mucilage, Plantago accession
  • Niknejady., Rezaee Zakerimehr, M.R.* Pages 32-43
    Identification and plant speciation survey were the base ecological researches to keeping of general resources in per region. Rineh region (2300 m), with 700 hectares area from 79 km of Amol-Tehran road in South of Mazandaran province, on the north slops of the Alborz Mountain. In this study and in many field observation, 70 plant species of medicinal plants belongs to 46 genus and 21 family were collected and identified by Raunkiaea, Zohary and Takhtajan methods, in May to July 2013. Results showed that Asteraceae family with 16 species (22.78%), Lamiaceae with 12 sp (17.14%), Fabaceae with 6 sp (8.57%), Poaceae with 6 sp (8.57%) and Brassicaceae with 5 sp (7.14%), respectively were the must dominant families which more belongs to hemicryptophytes (51.43%) and therophytes (34.29%) life forms, respectively.
    Keywords: Amol, Rineh, Flora, Medicinal plants, Life Form
  • Motallebi Rikandehs., Mazandaranim.*, Ebrahimzadeh, M.A Pages 44-57
    Eryngium caucasicum Trauve. belongs to Apiaceae family is one of the most medicine vegetable in traditional medicine in North of Iran. In many field observation duo to investigate of aut ecology, ethnopharmacology and antioxidant activity of Eryngium caucasicum Trauve. aerial parts of plant in blooming were collected from Larim region in sea level (1391). Ethno pharmacological data were obtained from rural healers and biological spectrum of medicinal plants obtained by Zohary method and antioxidant activity was measured by DPPH method. Results showed that this natural plant was wild grew in sandy loam soil, Ec=10.5, PH=6.63 in meditranean climate. Plant flowers appeared in Jun and falled in late of September. Biological spectrum was showed that 43 medicine plants were grow wild in this region belongs to Fabaceae (7 spp), Asteraceae (6 spp) and Lmiaceae (4 spp) and the therophytes (41.8%) were the most life form which more belongs to ES region (39.53%). the plant extract has good antioxidant activity (IC50=177.3 mg/ml)in scavenging of DPPH free radicles, so this data had confirmed the traditional uses of E.caucasicum in this region as a good spring tonic, anti-spasm, anti-inflammation and nutritive in treat of hypertension, rheumatic pain, stomatchache and expel worm.
    Keywords: Anti, oxidant, Aut ecology, ethno pharmacology, Eryngium caucasicum Trauve., Floristical spectrum, Larim, Mazandaran
  • Seadatmandl.*, Ghorbanlim., Niakan, M Pages 58-67
    Elaeagnus angustifolia L. is the important medicine and fruit in Iran, which possibly has different quality and quantity metabolites in different climates. The leaves, flowers and fruit of Elaeagnus angustifolia L. were collected in different region in Dargaz region (Razavi Khorasan province). Total phenol (TP), total flavonoids (TF) and total anthocyanin (TA) were obtained by spectrophotometry and anti oxidant activity of methanolic extract were measured by RP, TAC and DPPH methods. Results showed that phytochemical of extracts of plant parts were different and so plant part extracts of Ghorakh khiz region have more content of TF, TP and TA, in addition have the better anti oxidant activity in salin regions with Ec=4.6.
    Keywords: Antioxidant, Eleagnus angustifolia L., Khorasan province, TF, TP, TA
  • Arjmand, M.J., Bagherir., Beheshti Rad, M Pages 68-78
    This research was conducted to determine of the allelopathic effect of Artemisia aucheri Boiss. extract on germination and primary growth of Amygdalus scoparia in complete randomly design with 6 treatments involved of the water extracts of aerial parts of Artemisia aucheri Boiss. as concentrations of 0 (control), 15, 30, 45, 60 and 75 gram / liter in three replications and then analyzed by multi-dimensional Duncan test. Results showed that there is a meaningful difference between the average of Amyghalus scoparia features in all the applied treatments (a=0.05), due to the length of root and the dry weight of stem are being effected and been variables in concentration of 15 gr / liter. while the germination percent, the length stem , wet weight of the stem, wet weight of the root and dry weight of stem were varied in concentration of 30 gr / liter, but the speed of germination and the number of leaf were obtained in concentration of 45 gr / liter. Data showed that with increasing of plant extract concentration, especially in 60 and 70 g/l have beter effect on plant morphological futures than 15 g/li in comparison to the evidence.
    Keywords: Allelopathic, Artemisia aucheri Boiss, Amygdalus scoparia, Germination
  • Livani, F.* Pages 79-88
    Prunus spinosa L. and Mespilus germanica L. are belonging to Rosaceae family, which have been used in traditional medicine as tonic antiseptic and anti-inflammation. In this study the leaves, flowers and fruit of both plants were collected from (Garmabdasht -700 m and Ziarat village -1215 m) randomly in Golestan province and the effect of height content on total phenol and total anthocyanin changes were measured in 4 development maturity stages of fruit (immature, mature, ripe, over ripe). Total phenol content were determined by Folin-ciocalteu reagent and total anthocyanin content by pH difference method in Spectrophotometery in 3 replicated. Results showed that amount of total phenol in blackthorn leaves are higher than M.germanica fruits and the total phenol content in its fruits reduced in during maturity periods constantly. Comparison of data mean by ANOVA in 5% level (P
    Keywords: Height, Maturity stage, Mespilus germanica, Prunus spinosa, Total anthocyanins, total phenols
  • Vahabil.*, Shahanipourk., Monajemi, R Pages 89-100
    The present study conducted to evaluation of anti oxidant and phenolic content of aqueous and hydro alcoholic extracts of Ferula assa –foetida L. Plant was collected from Birjand located in south Khorasan province (1470m). Aqueous and hydro alcoholic extracts of plant were obtained by maceration method, total phenolic content was measured by folin sicalto in spectrophotometery and anti oxidant activity by scavenging free radicals of DPPH in spectrophotometry. Results showed that the hydro alcoholic extract with high phenolic content (228 mg GAE/g) and with IC50=0.415mg/ml have more anti oxidant activity than aqueous extract to free radical scavenging.
    Keywords: Anti-oxidant Activity, Extract, Ferula assa-foetida, Resin, Total phenolic