فهرست مطالب

پاتوبیولوژی مقایسه ای - سال چهاردهم شماره 55 (بهار 1396)

فصلنامه پاتوبیولوژی مقایسه ای
سال چهاردهم شماره 55 (بهار 1396)

  • تاریخ انتشار: 1395/12/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مریم پویان، سیدسعید عظمایی، مهدی سخا، احمد اصغری صفحات 2091-2096
    هدف از این مطالعه بررسی اثرات بی دردی و آرام بخشی پتیدین هیدروکلراید با زایلازین می باشد. به همین منظورتعداد 10 راس اسب با سن بین 2 تا 8 سال ووزن بین 250 تا 350 کیلوگرم به دو گروه 5 راسی تقسیم شدند. به اسب های گروه تیمار، ترکیب پتیدین با دوز 2 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن بصورت داخل عضلانی و زایلازین 2% به میزان 2/0 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن بصورت داخل وریدی تزریق گردید. همچنین به اسبان گروه شاهد، نرمال سالین به میزان 1 میلی لیتر به ازای هر 45 کیلوگرم وزن بدن بصورت داخل وریدی تزریق گردید. برخی از علایم حیاتی همچون درجه حرارت، تعداد تنفس و ضربان قلب قبل از تزریق دارو و در فواصل 5 دقیقه ای تا 6 ساعت پس از تزریق مورد اندازه گیری واقع و ثبت گردید. وسعت و میزان بی دردی احتمالی از تحریک فرو بردن یک سوزن نازک در نواحی مختلف مقعد، پرینه و پهلوها و واکنش و عکس العمل حیوان ثبت گردید. نتایج حاصل توسط آنالیز واریانس دوطرفه (ANOVA) و آزمون اندازه های تکراری (repeated measurement) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و برای بررسی با سطح معنی داری 05/0>P از تست چند دامنه ای دانکن استفاده شد. نتایج نشان داد تزریق همزمان پتیدین و زایلازین باعث ایجاد حالت آرام بخشی مناسب گردید. پایین آمدن سر و شل شدن لب پایین مشهود بود. علائم شدیدتر تضعیف عمومی مانند عدم تعادل در اکثر اسب ها مشاهده گردید. حیوان به تمامی تحریکات نیش سوزن با حرکات دم و قسمت خلفی و انقباض عضلات ناحیه وگاهی لگد زدن پاسخ داد. میانگین ضربان قلب به طور قابل توجهی در گروه درمانی در زمان های 30و 60 پس از تزریق افزایش یافت که این تغییرات از نظر آماری )05/0>(P معنی دار بود. درجه حرارت بدن نیز به طور متوسط در اسب های گروه تیمار15 دقیقه پس از تزریق کاهش یافت که این تغییرات از نظر آماری )05/0>(P معنی دار بود. کمترین درجه حرارت مقعدی ثبت شده در گروه درمانی 3/0 ± 35.92 در 15 دقیقه بعد از تزریق بود که 30 دقیقه پس از تزریق به حالت پایدار بازگشت. تعداد تنفس درگروه درمانی به طور قابل توجهی در زمان های 15 و 30 بعد از تزریق در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافته است که این تغییرات از نظر آماری )05/0>(P معنی دار بود. نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که تزریق توام پتیدین با زایلازین به میزان های ذکر شده سریع الاثر بوده و آرام بخشی مناسبی را در حیوان ایجاد می کند در حالیکه فاقد اثرات بی دردی می باشد و عوارض جانبی این ترکیب دارویی نیز در حد قابل قبولی بوده و هیچگونه خطری برای حیوان ایجاد نمی کند.
    کلیدواژگان: پتیدین هیدروکلراید، زایلازین هیدروکلراید، بی دردی، آرام بخشی، اسب
  • علی حسن پور صفحات 2097-2104
    به منظور بررسی سطوح سرمی اسید سیالیک، پروتئین تام و آلبومین در اسب های مبتلا به گورم و مقایسه آن با اسب های سالم تحقیق بر روی 29 راس اسب مبتلا به گورم و 27 راس اسب سالم (کشت منفی) در اسب داری های اطراف تبریز انجام گرفت. اسب های بیمار بر اساس نشانه های آزمایشگاهی و بالینی تایید شدند. بعد از تایید آزمایشگاهی از طریق کشت نمونه ها، از دام مذکور نمونه خون از ورید وداج اخذ شده و در هر نمونه خونی تهیه شده پس از جداسازی سرم مقادیر پروتئین تام سرم، آلبومین و اسید سیالیک سرم (اسید سیالیک کل، اسید سیالیک متصل به لیپید و اسید سیالیک متصل به پروتئین) اندازه گیری شد. میانگین سطح سرمی پروتئین تام در اسب های مبتلا به گورم بطور معنی داری بیشتر گروه سالم بود (000/0 p=). ولی افزایش میانگین سطح سرمی آلبومین در گروه بیمار معنی دار نبود(208/0 p=). افزایش اسید سیالیک تام سرم، اسید سیالیک متصل به پروتئین و اسید سیالیک متصل به لیپید در گروه بیمار معنی دار بود (به ترتیب000/0 p=، 000/0 p= و 001/0 p= ). در گروه بیمار در بررسی همبستگی بین پارامترهای سرمی اندازه گیری شده مشخص گردید که فقط ارتباط بین پروتئین تام سرم با اسید سیالیک متصل به لیپید معنی دار (به ترتیب521/0 r= 004/0 P=) است و ارتباط بین بقیه پارامترهای سرمی غیر معنی دار می باشد. نتیجه نهایی اینکه بیماری گورم باعث افزایش سطوح سرمی اسید سیالیک سرم می شود. لذا در درمان این بیماران این موضوع باید لحاظ گردد.
    کلیدواژگان: گورم، اسید سیالیک، پروتئین تام، آلبومین
  • سمانه شبانی، پژمان مرتضوی صفحات 2105-2112
    آپوپتوزیس به مرگ برنامه ریزی شده ژنتیکی سلول گفته می شود که در بسیاری از شرایط فیزیولوژیک و پاتولوژیک نقش مهمی ایفا میکند. پروتئین BAX به عنوان یکپروتئین کلیدی در آپوپتوز القاء شده توسط عوامل مختلف در مسیر داخلی آپوپتوز عمل نموده و 2-BCL یک اثر آنتی آپوپتوتیک در پاسخ به محرک های مختلف آپوپتوز از طریق جلوگیری از رها شدن سیتوکرومC از میتوکندری، دارد.
    در مطالعه ی حاضر اثر دزهای مختلف عصاره گیاه رزماری بر بیان ژن های BCL-2 و BAX بر روی سلول های سرطان پستان سگ (CF41.Mg)، در محیط invitro مورد بررسی قرار گرفت و با گروه کنترل (که رده ی سلولی CF41.Mg بدون دارو بود) مقایسه شد. سلول ها با دوزهای100، 50، 25، 10 و 5 میکرومولار عصاره گیاه رزماری به مدت 72، 48 و 24 ساعت تحت درمان قرار گرفتند. سپس با استفاده از روش MTT، اثر غلظت های مختلف عصاره روی حیات سلولی مورد بررسی قرار گرفت.با استفاده از روش Real Time PCR میزان بیان ژنهایBCL2 و BAX در گروه های تحت درمان با مقادیر مختلف عصاره رزماری سنجش شد. نتایج نشان دهنده افزایش بیان ژن BAX در دز 25 میکرو مولار پس از 48 ساعت کشت سلولی بود. این نتایج حاکی از آن است که فعالیت ضد توموری این عصاره پس از 48 ساعت و با دز mg/ml 25 موثر تر واقع شده است. نتایج حاصل از این پژوهش تایید کننده ی اثر مهاری عصاره گیاه رزماری بر تکثیر رده ی سلول سرطانی CF41.Mg می باشد.
    کلیدواژگان: تومور غدد پستانی سگ، کشت سلول، عصاره گیاه رزماری، BCL، 2، BAX
  • فرنوش صادقی وفا، سیامک مشهدی رفیعی، محمود جمشیدیان صفحات 2113-2120
    این بررسی به منظور اطلاع از میزان آلودگی مدفوعگربه های ولگرد سطح شهر تهران به سالمونلا طراحی و انجام گردید. جهت نیل به این هدف از 100 قلاده گربه ولگرد که توسط افراد حامی حیوانات از مناطق مختلف شهر تهران به کلینیک های دامپزشکی منتخب ارجاع داده شده بودند، نمونه برداری از مدفوع صورت پذیرفت. از سه روش کشت معمول، آزمون های سروتایپینگ و روش های مولکولی واکنش های زنجیره ای پلیمراز تک گانه و چندگانه جهت تشخیص جنس و تعیین سرووار بهره گرفته شد. نمونه ها پس از قرار گرفتن در انکوباتور ̊C37 به مدت 24 ساعت به محیط های کشت انتخا بی نظیر رامباخ و در صورت ظهور کلنی مشکوک، در محیط های افتراقی نظیرTSIکشت و پس از 24 ساعت دیگر نتایج بررسی گردید. در روش کشت، از یک قلاده بچه گربه ماده حدودا 2 ماهه نژاد مخلوط مبتلا به اسهال خونی و دهیدراسیون شدید باکتری سالمونلا جداسازی گردید. نمونه ی مدفوع این بیمار و تمامی موارد مشکوک حاصل از کشت را با استفاده ازروش های مولکولی (M-PCR و PCR)مورد ارزیابی قرار داده، که در نتیجه این اقدام یک مورد دیگر باکتری سالمونلا مربوط به یک قلاده گربه ماده یک ساله بدون علائم بالینی شناسایی گردید. با توجه به نتایج آزمایشات سروتایپینگ، هر دو جدایه در گروه سرمی D1 قرارگرفته اند. نظر به اینکه سالمونلا انتریتیدیس یکی از مهمترین علل مسمومیت غذایی در انسان می باشد و منابع دامپزشکی آن شامل گله های طیور و محصولات کشتارگاهی می باشد، به نظر می رسد جداسازی دو مورد سالمونلا به علت دسترسی گربه های ولگرد با چنین منابعی می باشد.
    کلیدواژگان: سالمونلا انتریتیدیس، سروتایپینگ، گربه، تهران
  • عادل فیضی صفحات 2121-2128
    عوامل آنتی بیوتیکی بطور گسترده ای به منظور کاهش خسارات ناشی از باکتری اشریشیاکولای در صنعت طیور استفاده می شوند. هدف از مطالعه حاضر مقایسه دو روش تجویز مقطعی و ممتددار انروفلوکساسین بر عملکرد و برخی فراسنجه های بیوشیمیایی بود. در این مطالعه تعداد450 قطعه جوجه گوشتی مبتلا به کولی باسیلوزیس انتخاب و بصورت تصادفی در سه گروه 150 قطعه ای هر کدام با 3 تکرار توزیع شدند. درگروه اول، انروفلوکساسین با روش ممتد به مدت 4 روز و درگروه دوم به روش تجویز مقطعی به مدت 4 روز و روزانه 8 ساعت استفاده شد. سپس از هر گروه تعداد 21 نمونه خونی اخذ و با آزمایش های بیوشیمیایی میزان ALT،AST، پروتئین تام،ALP و کراتینین اندازه گیری شد. علائم کالبدگشایی و بالینی نیز ارزیابی گردید. به منظور مقایسه نتایج مطالعه از آزمون T مستقل و نرم افزار آماری SPSS ویرایش 22 استفاده بعمل آمد. بین دو روش تجویز دارو از نظر میزان AST و ALT اختلاف آماری معنی داری وجود داشت(05/0P<). درگروه درمان ممتد میزان گلبول های سفید و هتروفیل کاهش معنی داری داشت (05/0P<). میزان درصد لنفوسیت، منوسیت و هماتوکریت بین دو گروه اختلاف معنی داری نداشت(05/0 کلیدواژگان: کلی باسیلوزیس، انروفلوکساسین، تجویز مقطعی، تجویز ممتد، اندیس های بیوشیمیایی
  • عادل قره باغی، صمد لطف الله زاده، محمدرضا مخبردزفولی، فرهاد موسی خانی، زهرا یادگاری، غلامرضا نیکبخت بروجنی صفحات 2129-2134
    اشریشیاکلی(E.Coli) فلور طبیعی مجاری گوارشی بیشتر جانوران و نیز انسان است اما برخی سویه های پاتوژنیک اشریشیاکلی باعث انواعی از بیماری های رودهای و خارج روده ای می شوند. سروتیپ اشریشیاکلی انتروتوکسیژنیک (ETEC) شایع ترین علت بروز سندروم اسهال در نوزادان حیوانات مزرعه است. مهمترین فاکتور های مرتبط با بیماری زایی در ETEC، فیمبریه است که به عنوان عامل چسبنده و انتروتوکسین های ترشحی می باشد. مهمترین فیمبریه های معمول در گوساله ها (99K) 5Fو 41F می باشد و بیشترین موارد 99K جداشده متعلق به سروگروپ های 8O، 9Oو 101O است. هدف از انجام این مطالعه، بررسی میزان فراوانی ژن های مربوط به سروگروپ های مختلف (101O، 9O، 8O و...) و فیمبریه 99Kدر گوساله های اسهالی زیر 5 روز است. هر نمونه بر روی محیط مک کانکی کشت و از هر پلیت، سه کلنی از باکتری به صورت جداگانه کشت داده شد، همچنین تمامی نمونه ها از نظر فراوانی ژن 99K و در ادامه نمونه هایی که پس از بررسی ژن تایپ 101O منفی بودند به ترتیب اهمیت، از نظر تایپ 8O، 9O و 115O با آزمایش Multiplex PCR بررسی شدند. نتایج این بررسی نشان می دهد درصد فراوانی بدست آمده از سروگروپ های 8O، 9O، 101O، 115O و فیمبریه ی 99K در گوساله های اسهالی به ترتیب 7/18%، 3/9%، 3/56%، 8/7% و 3/9% و بیشترین فراوانی فیمبریه 99K بین سروگروپ ها در سروگروپ 101O با 3/83% می باشد.
    کلیدواژگان: اشریشیاکلی، اسهال، سروگروپ، Multiplex PCR، گوساله
  • امید کوهکن صفحات 2135-2144
    تحقیق حاضر به منظور بررسی توانایی تنظیم اسمزی ماهی بنی توسط سلول های غنی از میتوکندری و مطالعه تاثیرات شوری های مختلف بر آبشش این ماهی انجام شد. به این منظور تعداد 120 ماهی پس از یک هفته سازگاری به 4 آکواریوم حاوی شوری های 12، 10، 8 و 4 گرم در لیترانتقال داده شدند. نمونه برداری پس از 96 ساعت مواجهه انجام و بافت ها جداسازی وبه مدت 48 ساعت در فرمالین 10درصد ثابت شد. پس از انجام مراحل آماده سازی بافت، برشهایی به ضخامت 5 میکرون تهیه و پس از رنگ آمیزی هماتوکسیلین-ائوزین توسط میکروسکوپ نوری مطالعه گردید. مشاهدات نشان داد که سلول های کلراید در ماهی بنی بیشتر بر روی قاعده فیلامنت ها قرار داشته و کمتر روی لاملا دیده می شود. تعداد و اندازه سلول های موکوسی و کلراید با بالارفتن غلظت نمک افزایش یافته و در برخی تیمارها تغییرات معنی دار داشت. تعداد سلول های موکوسی در غلظت 12 گرم در لیتر، نسبت به نمونه های گروه کنترل و غلظت 4گرم در لیتر بصورتمعنی دار افزایش یافت، اما با سایر تیمارها تفاوت معنی داری نشان نداد. در مورد سلول های کلراید نیز تنها تیمار 12 گرم در لیتر با نمونه های شاهد در تعداد سلول ها و اندازه اختلاف معنی دار داشتند.
    کلیدواژگان: ماهی بنی، آبشش، سلول کلراید، شوری
  • |
    • Pouyanm., Ozmaies., Sakham., Asghari, A Pages 2091-2096
      A variety of analgesic and sedative agents are available¡ and which one can be used in horses is a highly controversial issue. The purpose of this study was to evaluate the analgesic and sedative effects and effect on vitalsigns and probable side effects of administered pethidine with xylazine in the horse. Ten healthy mix breed horses 2-8 years of age¡ weighing 250-350 kg were randomly divided into two groups. A treatment group received combination of pethidine (2 mg/kg¡ IM) and xylazine (0/2 mg/kg¡ IV). The second control group received a saline placebo (1ml/45 kg bwt¡ IV). Heart rate¡ respiratory rate and rectal temperature were recorded. The records were averaged for the fifteen minutes’ intervals to 6 hours after injection. Analgesia was assessed with pin prick in the tail and perineal region. Data were analyzed statistically by two way of analysis of variance (ANOVA) using repeated measurements and Duncan’s multiple range tests to determine significant differences using P0.05) above baseline in the treatment group at 30 and 60 minutes after injection. Rectal temperature decreased from baseline values in treatment group at 15minutes after injection. The lowest recorded rectal temperature in the treatment group was 35.92 ± 0.3at 15 minutes and returned toward baseline in treatment groups 30 minutes after injection. Respiratory rate in the treatment group significantly decreased following administration at 15 and 30 min compared with the control group. Results of this study showed that parenteral administration of pethidine with xylazine is fast-acting and effective sedation in animals are created while pethidine it is not effective for analgesia and side effects from this combination is acceptable and does not cause any danger to the animal.
      Keywords: Pethidine hydrochloride, Xylazine hydrochloride, Analgesia, Sedation, Horse
    • Hassanpour, A Pages 2097-2104
      The study was conducted on 29 horses with strangles and 27 normal horses (negative culture) to evaluate serum levels of sialic acid, total protein and albumin in the Tabriz area. Patients were confirmed based on clinical and laboratory signs. Blood samples were tacked from jugular vein and were separated serum for measuring of total protein, albumin and sialic acid (total sialic acid, lipid bound sialic acid and protein bound sialic acid) levels in the serum. Mean levels of total protein in horses with strangles was higher than control group significantly (P= 0.000). But the mean serum albumin level in the patient group was higher than the control group of horses no significantly (p= 0.208). In the patient group increasing of total sialic acid, lipid bound sialic acid and protein bound sialic acid were significant (P= 0.000, P= 0.000 and P= 0.001 respectively). The correlation between serum parameters in the patient group was found that only the relationship between serum total protein with lipid bound sialic acid is significant (r = 0.521 and P= 0.004) and between the another serum parameters is not significant. In conclusion, strangles causes an increase in serum levels of sialic acid. Therefore, this issue must be considered in the treatment of these patients.
      Keywords: Sialic Acid, Total Protein, Albumin, Strangles
    • Shabanis., Mortazavi, P Pages 2105-2112
      Apoptosis is named genetically programmed cell death and have special role in physiological and pathological conditions. BAX protein as a key protein in the apoptosis induced by various factors in the apoptosis pathway acts and BCL-2 have anti-apoptotic effect in response to various stimuli of the mitochondrial apoptosis by preventing the release of cytochrome C applies. In this study, the effect of rosemary extracts on the expression of BCL-2 and BAX genes on breast cancer cells dogs (CF41.Mg). in in vitro examined and the control group (which cell line CF41.Mg without drugs) were compared Cells at doses of 5,10,25,50 and 100 micromole rosemary extract for 24,48 and 72 hours were exposed then by using MTT, the effect of drug on cell survival were analyzed. The tests in which different levels of rosemary extract was added to the cell culture, it was determined that rosemary extract induced cell death after 48 hours’ maximum amount to be allocated. The result suggests that the antitumor activity of the extract after 48 hours at a dose 25 mg/ml is more effective. The results of this study confirm the inhibitory effect of rosemary extract on canine mammary tumor cells (CF41.Mg).
      Keywords: Canine mammary tumor, Cell culture, Rosemary extract, BCL, 2, BAX
    • Sadeghi Vafaf., Mashhady Rafies., Jamshidian, M Pages 2113-2120
      This study was performed for detecting enteric Salmonella in stray cats in Tehran. Stool samples obtained from 100 stray cats were referred to small animal clinics by SPCA members from different part of Tehran. Routine culture, serotyping test and molecular methods (PCR and M-PCR) were done for evaluating of genius and serovars of bacteria. Samples were placed in 37 ˚C for 24 hours in selective media such as Rambach medium. After the colonies appeared, they cultured in differential media such as TSI. Results recorded after 24 hours later. Only one sample showed Salmonella Spp. in culture method from a 2 month old kitten with hemorrhagic enteritis and severe dehydration. This sample and other suspected cases were tested by PCR and M-PCR subsequently. We found another case of Salmonella enteritidis from a female one-year-old cat without any clinical signs. Serotyping tests showed both cases belong to groupD1. Although Salmonella enteritidis is an important factor in human gastroenteritis and recorded from poultry farms and products, it is supposed to detecting this kind of Salmonella are created after exposing to related resources.
      Keywords: Salmonella enteritidis, Serotyping, Cat, Tehran
    • Feizi, A Pages 2121-2128
      To reduce the losses caused by the E. coli, antimicrobials widely used in the poultry industry. The aim of this study was to compare pulse and continues administration of the Enrofloxacin on the performance and biochemical parameters were caused by colibacillosis. Four hundred and fifty colibacillosis infected broiler chickens was selected and distributed in 3 groups of 150 chicks and each with 3 replicates. In the first group Enrofloxacin was administrated 4 days continuously and in the second group it was administrated by pulse method 4 days and daily 8 hours and third group was as control. After treatment, 21 blood samples were taken from each groups, and by biochemical tests, the amounts of ALT, AST, total protein, ALP and creatinine was evaluated. White blood cells differentiated amount also were recorded. Gross lesions and clinical signs also evaluated during study period. For comparison the results Independent T-test and SPSS statistical software ver. 22.0 were used. Results indicated there was significant differences between the methods from AST and ALT aspect(p0.05). It was demonstrated that the pulse administration of Enrofloxacin has better outcomes in treatment of colibacillosis and also it was decreased costs of antibiotics usage in poultry production. Thus pulse administration suggested for treatment of colibacillosis.
      Keywords: Colibacillosis, Enrofloxacin, Pulse administration, Continues administration, Biochemical indices
    • Gharabaghia., Lotfollahzadehs., Mokhber Dezfouli, M.R., Moosakhnif., Yadegariz., Nikbakht Brojeni, G.R Pages 2129-2134
      Escherichia coli is the natural inhabitant of gastrointestinal tract of animals and also human beings. However, some pathogenic strains of E. coli cause variety of intestinal and extra intestinal diseases. Enterotoxigenic E. coli (ETEC) is the most common cause of diarrhea syndrome in neonatal farm animals and thus is one of the significant causes of economic losses in herds. Fimbriae are the most important factor associated with pathogenicity of ETEC which carry adhesions and work as secretory enterotoxin. The most common fimbriae in calves are F5 (K99) and F41. K99 isolates most commonly belong to serogroups O8, O9 and O101. The objective of this study was to investigate the frequency of genes associated with different serogroups (O8, O9, O101, etc) and K99 fimbriae in fecal samples obtained from calves under 5 days of age. Samples were cultured on MacConkey’s agar, then from each palate, three colonies were cultured separately. Strains were screened for K99 genes and then for O101 by PCR assay, if negative results were obtained, Multiplex PCR was performed to identify genes associated with serogroups O8, O9 and O115. In this study, the frequency of genes associated with O8, O9, O101, O115 serogroups and K99 fimbriae in diarrheic calves were 18.7%, 9.3%, 56.3%, 7.8% and 9.3%, respectively. K99 fimbriae occurred at higher frequencies in O101 serogroup and were detected in 83.3% of those strains.
      Keywords: Escherichia coli, Diarrhea, Serogroups, Multiplex PCR, Calf
    • Koohkan, O Pages 2135-2144
      This study was accomplished to evaluate osmotic regulation ability of Benny fish by mitochondria-rich cells and study of the effect of salinity in different levels on their gill. For this purpose, 120 fish transferred into four aquariums containing 4, 8, 10 and 12 g/l salinity, after a week adaptation. Sampling was carried out after 96hrs and tissues prepared and fixed in 10% formalin for 48hrs. After tissue processing, 5µm sections were prepared and stained with haematoxylin and eosin and studied by light microscope. The observations showed most presence of chloride cells in basement of filament and lower in lamellae of Barbussharpeyi. Chloride cells and mucosal cells increased in size and number with salt concentrations increasing and showed significant different in some treatments (P
      Keywords: Barbussharpeyi, Gill, Choloride cell, Salinity, Osmoregulation