فهرست مطالب

نفس - سال دوم شماره 1 (بهار 1394)

فصلنامه نفس
سال دوم شماره 1 (بهار 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/03/18
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مقاله مروری
  • غلامرضا حمیدیان، مهدی یادگاری*، شادمهر میردار هریجانی صفحات 1-11
    خانواده اینترلوکین 17 (IL-17) مجموعه ای از سایتوکاین ها است که در هر دو پاسخ التهابی حاد و مزمن شرکت می کنند. IL-17 مسیر ارتباطی مهمی بین ایمنی تطبیقی وابسته به سلول T و سیستم ایمنی ذاتی (بخصوص جزء التهابی پاسخ های ایمنی ذاتی) است. IL-17 با دارا بودن توانایی فراخوانی نوتروفیل ها موجب می شود که Th17 نقش محوری خود را در واکنش های ایمنی تطبیقی (که التهاب نوتروفیل ها از مشخصه های آن است) ایفا کند. تجمع گسترده نوتروفیل ها در مسیرهای هوایی، از ویژگی های برجسته برخی شرایط پاتولوژیک مانند آسم برونشیالی و بیماری های انسدادی مزمن مسیرهای هوایی (COPD) بشمار می رود. IL-17A و IL-17F عملکردهای مشترک زیادی در القای کموکاین ها دارند که این عملکرد در فراخوانی نوتروفیلی و فعال سازی آن ها در محیط آزمایشگاهی و محیط بیولوژیک ضروری است. اگر چه IL-17A به تنهایی یک فعال ساز ضعیف NFkB است، اما یک سایتوکاین قدرتمند در همکاری با دیگر سایتوکاین ها از قبیل TNF-α است که می تواند منجر به راه اندازی و توسعه پاسخ های پیش التهابی گردد.
    کلیدواژگان: اینترلوکین-17، پاسخ های التهابی، مسیرهای هوایی، نوتروفیل
  • مقاله اصلی
  • الناز اصغری*، قاسم ابراهیمیان، مریم صدیقی صفحات 12-16
    اسپری ها یکی از رایج ترین و مهمترین اشکال دارویی در بیماری های تنفسی هستند. مطالعات نشان می دهد اغلب بیماران اسپری ها را به طور صحیح استفاده نمی کنند. از این رو این مطالعه با هدف تعیین عوامل موثر بر مصرف صحیح اسپری ها انجام شد.
    در این پژوهش مشاهده ای– تحلیلی کلیه بیماران بستری در بخش داخلی مردان با تشخیص COPD به روش در دسترس در طول شش ماه نخست 1390 مورد مشاهده قرار گرفتند. نحوه ی مصرف اسپری بیماران توسط چک لیست ارزیابی گردید. داده های به دست آمده با نرم افزار SPSS 13 با آزمون های توصیفی، آنووا، پیرسون و رگرسیون تجزیه و تحلیل شد.
    طبق نتایج از بین 116 نمونه، حدود 13 درصد افراد اسپری خود را به طور کاملا صحیح استفاده می کردند. سن، تحصیلات و مدت زمان مصرف اسپری توانستند به ترتیب 8 ، 12 و 16 درصد از تغییرات واریانس مصرف صحیح تر اسپری را توجیه نمایند.
    آموزش مصرف صحیح اسپری یک الزام در سیستم بهداشتی درمانی محسوب می شود. طبق نتایج به دست آمده روش آموزش باید بر اساس سن ، تحصیلات و سابقه ی مصرف اسپری انتخاب گردد.
    کلیدواژگان: اسپری، بیماری انسدادی مزمن ریوی، مصرف صحیح
  • مهتاب معظمی، صادق عباسیان*، سید رضا عطارزاده حسینی، مهرداد فتحی صفحات 17-27
    وابستگی به مواد مخدر با اختلال در عملکرد اندام های مختلف بدن، بویژه ریه ها همراه است. هدف از این تحقیق تعیین اثر تمرین ‏ورزشی زیر بیشینه هوازی بر عملکرد ریوی افراد وابسته به مواد مخدر بود.
    تحقیق حاضر از نوع تحقیقات نیمه تجربی با طرح دو وهله پیش آزمون و پس آزمون بود. نمونه آماری تحقیق را 20 فرد 20-33 ساله وابسته به مواد مخدر تشکیل می‏دادند که در گروه های تجربی تمرین– دارو درمانی (10 فرد) و دارو درمانی (10 فرد) قرار گرفتند. گروه اول متشکل از افرادی بودند که علاوه بر مصرف روزانه 10 میلی‏گرم متادون، فعالیت ‏ورزشی را با شدتی برابر 70 الی 75 درصد VO2max به مدت 20 جلسه متداوم تمرینی انجام می‏دادند. در مقابل گروه دوم متشکل از افرادی بودند که تنها روزانه 10 میلی‏گرم متادون مصرف می‏کردند. پس از پایان مداخله های تحقیق، شاخص های عملکرد ریوی بررسی شدند. در نهایت، داده ها با استفاده از نرم افزار آماری Stata مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    تجزیه و تحلیل آماری بیانگر افزایش معنادار آزمون های عملکرد ریوی نظیرFEV1/FVC ، FEV1 ، PEF، FEF25، FEF25-75، FEF50 و FEF75 تنها در گروه تمرین– دارو درمانی بود (05/0>P). همچنین، مداخله دارویی نیز توانسته بود در نسبت FEV1/FVC افزایش معناداری را ایجاد نماید (05/0 >P). پس از مداخله تحقیقی در گروه تمرین ورزشی، مقادیر سرمی CC16 به طور معناداری کاهش یافته بود (591/2=9t و 029/0=P).
    یافته های این پژوهش نشان داد که روش ترکیبی تمرین ‏– دارو درمانی در بهبود عملکرد ریوی افراد وابسته به مواد مخدر نسبت به گروه دیگر عملکرد بهتری دارد. اگرچه جهت تایید این یافته ها به تحقیقات بیشتری نیاز است.
    کلیدواژگان: حجم بازدمی اجباری در 1 ثانیه (FEV1)، ظرفیت حیاتی اجباری (FVC)، آزمون های عملکرد ریوی
  • معین فروغی، مجید ملک محمد، فاطمه سلیمانی، پریسا عدیمی ناغان* صفحات 28-32
    بیماری انسدادی مزمن ریه یا COPD و مصرف تریاک و اپیوییدها هر دو باعث اثرات مخرب بر روی تنفس می شوند که در طول روز باعث کاهش سطح اکسیژن و بالا رفتن میزان گازکربنیک خون می شوند و در طول خواب می توانند باعث بروز اختلالات تنفسی خواب شوند. اختلال تنفسی خواب شامل آپنه ی انسدادی، مرکزی، هایپوپنه تنفس آتاکسیک، هیپوونتیلاسیون و هیپوکسی می باشد. در مطالعات قبلی شیوع قابل توجهی از اختلالات تنفسی در بیماران COPD و مصرف کنندگان تریاک و اپیوییدها به طور جداگانه نشان داده شده است ولی تاکنون مطالعه ای بر روی اثر همزمان این دو بیماری بر روی الگوی خواب و پارامترهای تنفسی خواب انجام نشده است. در مطالعه ی پیش رو بر آن شدیم که الگوی خواب و پارامترهای تنفسی را در بیماران مبتلا به COPD که به صورت مزمن تریاک مصرف می کنند را ارزیابی کرده و با گروه شاهد که متشکل از بیماران COPD غیر مصرف کننده تریاک هستند مقایسه کنیم. 31 بیمار مبتلا به COPD وارد طرح شدند که 14 بیمار مصرف کننده ی تریاک در گروه مورد و 17 بیمار دیگر در گروه شاهد قرار گرفتند. اطلاعات اولیه توسط پرسشنامه از بیماران گرفته شد و همه ی بیماران تحت پلی سومنوگرافی قرار گرفتند و نتایج در دو گروه با یکدیگر مقایسه شدند. یافته ها نشان داد که هر دو گروه شیوع بالایی از وقایع تنفسی حین خواب دارند به طوری که AHI بیش از 15 در ساعت، در گروه مورد 71% و در گروه شاهد 76% بود. شیوع آپنه ی مرکزی خواب (CSA) در گروه مصرف کننده ی تریاک به طور معنی داری بیشتر بود ولی در مورد دیگر پارامترهای تنفسی تفاوت معناداری بدست نیامد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که تاثیر مصرف تریاک بیشتر در روند تنفس حین خواب بروز کرده و باعث شیوع بیشتر آپنه ی مرکزی خواب می شود و تاثیر معنی داری بر روی سطح اکسیژن و گازکربنیک خون در طی روز ندارد.
    کلیدواژگان: تریاک، وقایع تنفسی حین خواب، آپنه ی مرکزی، COPD
  • محیا محمدی، نیلوفر تقی زاده، محمد باقر میری، علیرضا اسلامی نژاد، محمدرضا رئوفی* صفحات 33-40
    استرس باعث بدتر شدن علایم آسم می شود؛ با این حال، مکانیسم اثر استرس کوتاه مدت بر عملکرد تنفس هنوز ناشناخته است. از طرفی عملکرد سیستم اتونوم در افراد آسمی اختلال دارد. هدف این مطالعه بررسی همبستگی تنگی مجاری هوایی با اختلال سیستم اتونوم در طی استرس کوتاه مدت در بیماران مبتلا به آسم آتوپیک کنترل شده است.
    در طول زمان استراحت و استرس کوتاه مدت (استروپ تست)، تنفس و ضربان قلب در خانمهای سالم و خانمهای مبتلا به آسم آتوپیک کنترل ثبت شد. شاخصهای عملکرد ریوی توسط اسپیرومتر قبل و بعد از استرس اندازگیری شد.
    استرس باعث کاهش معنادار FVC، FEV1 و PEF در بیماران آسمی شد، در حالیکه مقدار FEV1/FVC بدون تغییر ماند. برخلاف افراد آسمی، افزایش معناداری در تعداد تنفس، تغییرات ضربان قلب و SD1/SD2 (شاخصی از تعادل اتونوم) در زمان استرس در افراد سالم دیده شد. عملکرد ریوی با تغییرات ضربان قلب و نقص اتونوم همبستگی منفی داشت. ما نتیجه گرفتیم که نقص عملکرد اتونوم میتواند مکانیسم مهمی در بدتر شدن علایم آسم بعد از استرس کوتاه مدت باشد.
    کلیدواژگان: آسم، عملکرد ریوی، سیستم عصبی اتونوم، استرس کوتاه مدت
  • ناصر صدقی گوی آقاج، پریسا عدیمی ناغان، میر محمد میری، مجید ملک محمد، ساویز پژهان* صفحات 41-47
    هموپتزی وسیع به صورت دفع خلط خونی بیش از 100 میلی لیتر در 24 ساعت تعریف می شود و نشانه ی یک بیماری زمینه ای است که به دلیل ایجاد خفگی می تواند تهدید کننده ی زندگی باشد.
    این مطالعه ی گذشته نگر شامل 126 بیمار مراجعه کننده به مرکز سل و بیماری های ریوی بیمارستان مسیح دانشوری با هموپتزی شدید مجاری هوایی تحتانی در طی 6 سال است.
    میانگین حجم هموپتزی 132±7/228 میلی لیتر بود. علت هموپتزی در 31 نفر (25%) سل، 40 نفر (7/31%) برونشکتازی و برونشیت مزمن، 8 نفر (3/6%) کیست هیداتید، 8 نفر (3/6%) سرطان ریه، 8 نفر (3/6%) پرفشار ریوی، 7 نفر (5/5%) آنتراکوزیس، 5 نفر (9/3%) پنومونی و 19 نفر (15%) ناشناخته بود. خونریزی در 86 بیمار (68%) با سالین سرد و آدرنالین (10000/1) در طول برونکوسکوپی سخت و فیبرواپتیک متوقف شده بود. علاوه بر روش های دیگر، آمبولیزاسیون هم برای دو مورد دیگر انجام شده بود. برای 27 بیمار هم عمل جراحی انجام شده بود که در 13 بیمار (10%) منجر به مرگ شده بود (7 مرگ در حین جراحی، یک مورد در اوژانس و 5 مورد در بخش).
    براساس شواهد این مطالعه، برونشکتازی، برونشیت مزمن و سل از شایع ترین علل هموپتزی وسیع در این مرکز بودند. بیشتر اوقات، این حجم از خونریزی (228 میلی لیتر) را می توان با شستن سالین سرد در طول برونکوسکوپی کنترل کرد. با این حال، این حجم از هموپتزی می تواند در حین عمل جراحی، مرگ و میر بالا (10%) و عوارض زیادی داشته باشد.
    کلیدواژگان: هموپتزی، هموپتزی وسیع، عوامل خطر
  • اردا کیانی، عاطفه عابدینی، علیرضا اسلامی نژاد صفحه 54
|
  • Gholamreza Hamidian, Mehdi Yadegari*, Shadmehr Mirdar Harijani Pages 1-11
    IL-17 family is a subset of cytokines that participates in both acute and chronic inflammatory response. IL-17 is an important link between dependent adaptive immune T-cell and innate immune system, especially an inflammatory component in innate immune response. The ability of IL-17 in neutrophils chemotaxis is responsible for the central role of Th17 in adaptive immune reactions, which in them neutrophil inflammation is a prominent feature. A large accumulation of neutrophils in airways is the salient features of some pathological conditions such as bronchial asthma and chronic obstructive pulmonary diseases (COPD). IL-17A and IL-17F have many common functions, which are necessary for recruitment and activation of neutrophils, in chemokine induction. Solely, IL-17A is a weak activator of NFkB, however, it is a powerful cytokine in collaboration with other cytokines such as TNF-a, so it can lead to the initiation and development of the pro-inflammatory responses.
    Keywords: Interleukin-17, inflammatory responses, airways, neutrophils
  • Elnaz Asghari*, Ghasem Ebrahimian, Maryam Sedighi Pages 12-16
    Inhalers are one of the most important medicines in respiratory illness. According to the studies, most of the patients could not handle them correctly; hence, the current study designed to determine what factors are effective on correct handle of inhalers.
    During April to September 2011, all of the male COPD patients who were admitted to the internal medicine ward of an academic hospital have been selected sequentially. The inclusion criteria were age over 18 and independent use of spray. Inhaler handling was observed and assessed by the pre-defined checklist. Using SPSS Ver. 13, the data were analyzed by the descriptive, and analytical statistical methods like ANOVA, Pearson’s correlation coefficient and multiple linear regression.
    The analysis showed that only 13% (n=15) of all of 116 participants used their inhalers completely correct. The studied factors of age (p
    Keywords: Inhaler, COPD, correct handling
  • Mahtab Moazami, Sadegh Abbasian*, Seyyed Reza Attaezadeh, Mehrdad Fathei Pages 17-27
    There is an association between opioid addiction and dysfunction of various body organs, especially lungs. This study was aimed to determine the effect of sub-maximal aerobic training on pulmonary function tests in addicts.
    As a quasi–experimental with pre- and post-test designed study, 20 addicted male (20-33 years old) participated in. The participants were divided into exercise-drug supplement (n=10) and drug supplement (n=10) groups. In first group, the subjects consumed 10 milligrams Methadone daily and performed exercise training with 70-75 percent of VO2max as a sub-maximal intensity for twenty sessions. In second group, the participants only consumed 10 milligrams Methadone daily. By the end of study interventions, the pulmonary function indices in subjects were assessed. Finally, data analysis was performed by Stata software.
    The statistical analysis showed that the pulmonary function tests such as FEV1/FVC, FEV1, PEF, FEF25, FEF25-75, FEF50 and FEF75 were significantly increased in exercise-drug supplement group (p
    Keywords: Forced Expiratory Volume in 1 second (FEV1)_Forced Vital Capacity (FVC)_Pulmonary Function Tests
  • Moein Foroughi, Majid Malekmohammad, Fatemeh Soleimani, Parisa Adimi Naghan* Pages 28-32
    Both of chronic obstructive pulmonary disease (COPD) and consumption of opium/opiates have harmful effects on breathing. During the day, it may decrease oxygen level and increase carbon dioxide level in blood while may cause sleep disordered breathing in nights. Sleep disordered breathing includes obstructive sleep apnea, central apnea, hypopnea, ataxic breathing, hypoventilation and hypoxia. The previous studies have emphasized on considerable respiratory disorders of COPD patients and opioid abusers, separately. However, according to our knowledge, there is no or rare studies on the simultaneous effects of these two conditions on sleep breathing disorders.
    The current study tried to compare sleep breathing patterns in 31 COPD patients with (14 persons) and without (17 persons) opioid use. Data gathering and polysomnography of the participants were carried out to determine any disturbances in sleep respiratory patterns and consequently the findings were compared between the groups statistically.
    The results showed that obstructive sleep apnea (AHI>15/h) was 71% among the opioid users, significantly different from non-opioid users (76%).
    Central sleep apnea (CSA) was significantly higher in opioid users, while the mean was lower than 5 per hour. The other parameters had no significant difference.
    Long term usage of opioids may affect sleep breath patterns and cause higher CSA. It doesn’t make any significant alteration in blood oxygen and carbon dioxide levels in day time.
    Keywords: Opium, Sleep breathing disorders, Central apnea, COPD
  • Mahya Mohammadi, Niloofar Taghizadeh, Mohammad Bagher Miri, Ali Reza Eslaminejad, Mohammad Reza Raoufy* Pages 33-40
    It has already been recognized that stress evokes asthma exacerbation; however, the mechanism of short-term stress effect on pulmonary function is not clear. On the other hand, there is dysfunction in asthmatic autonomous nerve system. This study aimed to observe the impact of short-term stress on airway constriction and autonomous nerve system dysfunction in patients with controlled atopic asthma.
    We recorded respiration and heart rate during resting conditions and a short-term stressor (Stroop test) in women with controlled atopic asthma and healthy controls. Pulmonary function parameters were measured using spirometer before and after stress.
    The exposure to stress significantly decreased FVC, FEV1 and PEF in asthmatic patients, whereas FEV1/FVC level remained unchanged. In contrast to patients with asthma, healthy participants showed significant increases in respiratory rate, heart rate variability, and SD1/SD2 (An index of autonomic balance) during stress. The pulmonary function had been inversely correlated with heart rate variability, and autonomic impairment.
    We conclude that autonomic impairment might be the potential mechanisms of exacerbation in asthmatic people after short-term stress.
    Keywords: Asthma, Pulmonary function, Autonomous nervous system, Short-term stress
  • Naser Sedghi Goyaghaj, Parisa Adimi Naghan, Mirmohammad Miri, Majid Malek Mohammad, Saviz Pejhan* Pages 41-47
    Massive hemoptysis is defined as hemoptysis exceeding 100 ml over a 24 hour period. It is often a sign of an important underlying disease that may be life-threatening due to asphyxiation.
    The present retrospective study consisted of 126 consecutive patients who had been referred to Dr. Masih Daneshvari Hospital because of massive hemoptysis from lower airways during 6 years.
    Mean volume of hemoptysis was 228.7±132 ml. Etiology of hemoptysis were tuberculosis (n=31, 25%), bronchiectasis and chronic bronchitis (n=40, 31.7%), hydatid cyst (n=8, 6.3%), lung cancer (n=8, 63%), pulmonary hypertension (n=8, 63%), anthracosis (n=7, 5.5%), pneumonia (n=5, 3.9%), unknown (n=19, 15%). Bleeding is ceased in 86 (68%) patients with cold saline and adrenaline (1/10000) during rigid and fiberoptic bronchoscopy. Embolization had been done in 2 cases in addition to other procedures. Operation was also conducted in 27 patients and mortality was occurred in 13 (10%) patients (7 cases during surgery, 1 case in emergency unit, and 5 cases in ward).
    Based on the evidences from this study, bronchiectasis, chronic bronchitis and tuberculosis were the most prevalent cause of massive bleeding in this center. This volume of bleeding (228 ml) can be often controlled by cold saline washing during bronchoscopy. However, this volume of hemoptysis can lead to high mortality rates (10%) and complication during surgery.
    Keywords: Hemoptysis, Massive Hemoptysis, Risk Factors