فهرست مطالب

نشریه علوم و فنون شیلات
سال پنجم شماره 2 (پیاپی 15، تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/06/29
  • تعداد عناوین: 10
|
  • عبدالجبار ایرانی، عبدالمجید حاجی مرادلو، ناصر آق، رسول قربانی صفحات 1-15
    عملکرد بیوفیلترهای کاه جو، پوشال چوب و اسفنج (به عنوان بسترهای ارزان قیمت و در دسترس) و لوله های مشبک پی وی سی در سیستم های مدار بسته پرورش کپور معمولی مقایسه گردید. برای اجرای این تحقیق، 12 سیستم مدار بسته آزمایشی طراحی و در هر کدام 50 قطعه بچه ماهی کپور 8/4 گرمی ذخیره سازی گردید. پس از سپری شدن دوره فعال سازی یک ماهه، عملکرد بیوفیلترها و کارایی حذف پسماندهای نیتروژن معدنی و مواد جامد، همچنین شاخص های رشد ماهی بررسی شد. نتایج نشان داد که بیوفیلترهای با بستر اسفنج نسبت به سایر بیوفیلترها عملکرد بهتری داشت. بیوفیلترهای با بستر کاه جو و پوشال چوب نیز کارایی حذف پسماند قابل قبولی نشان دادند، در صورتی که بیوفیلترهای با بستر لوله های مشبک پی وی سی عملکرد ضعیف تری داشتاند. ماهی در سیستم های دارای بیوفیلتر کاه جو در مقایسه با سایر تیمارها و حتی نسبت به سیستم جریان باز دارای شاخص های رشد و تغذیه ای بهتری بود. بنابراین، کاه جو، پوشال چوب و اسفنج به خاطر ارزان بودن، در دسترس بودن، داشتن منطقه سطح ویژه نسبتا زیاد و عملکرد قابل قبول در حذف پسماندها می توانند در سیستم های مدار بسته و نیمه مدار بسته پرورش آبزیان، به عنوان بستر بیوفیلتر مورد استفاده قرار گیرند.
    کلیدواژگان: سیستم مدار بسته، بیوفیلتر، حذف پسماند، کپور معمولی
  • احمد ترخاصی، اسحق زکی پور رحیم آبادی، ابراهیم علیزاده دوغیکلایی، مصطفی یوسف الهی صفحات 17-27
    در این مطالعه تاثیر پوشش خوراکی محتوی عصاره پوست انار بر کیفیت و ماندگاری فیله کپور نقره ا ی در مدت زمان نگهداری در یخچال بررسی شد. محتوای فنل کل (262.5 میلی گرم تانیک اسید/گرم نمونه) و DPPH (%87) با استفاده از حلال متانول اندازه گیری شد. پوشش خوراکی با مخلوط (60% آب + 30% آرد گندم + 10% آرد ذرت) تهیه شد. ماهی تازه ی فیله شده به سه تیمار: شاهد (بدون عصاره)، تیمار 1 (فیله با 5% در صد عصاره) و تیمار 2 (فیله با 10% در صد عصاره) تقسیم شد. فیله ها طی نگهداری در یخچال مورد ارزیابیشیمیایی(pH،TBA) و میکروبی (تعداد کل باکتری ها(TVC)، باکتری هایسرمادوست(PTC)) قرار گرفتند. بر اساس نتایج، افزودن عصاره به طور قابل ملاحظه ای اکسیداسیون را در تیمار 1 و 2 نسبت به نمونه شاهد به تاخیر انداخت. طبق نتایج آنالیزهای میکروبی تیمار های 1 و 2 در روز نگهداری 12 به بیشینه حد قابل قبول (log10 CFU/g)رسیدند در حالیکه نمونه شاهد در روز 9 نگهداری به بیشینه حد قابل قبول (log10 CFU/g) رسید .
    کلیدواژگان: آنتی باکتریال، آنتی اکسیدان، ماندگاری، کپور نقره ای، پوشش خوراکی آرد گندم و ذرت
  • لیلا رمضان زاده، سید فخرالدین حسینی، مریم نیکخواه صفحات 29-44
    در این تحقیق، ابتدا ژلاتین با دو تیمار بازی و اسیدی شامل محلول سود 19/0 نرمال و اسید استیک 12/0 نرمال با نسبت پوست ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss) به محلول 1 به 7 و سپس تیمار حرارتی 50 درجه سانتی گراد ساعت استخراج شد. سپس توسط آنزیم آلکالاز به مدت 4 ساعت و با نسبت آنزیم به سوبسترای 1 به 100 هیدرولیز شده و درجه هیدرولیز در پایان ساعت چهارم اندازه گیری شد. فعالیت مهار رادیکال های آزاد DPPH، ABTSو ارزیابی قدرت کاهندگی ژلاتین هیدرولیز شده بررسی شد. نتایج نشان داد درجه هیدرولیز پس از 4 ساعت به میزان 7/46% مشاهده می شود. هم چنین بالاترین میزان مهار رادیکال های آزاد DPPH، ABTS و ارزیابی قدرت کاهندگی در غلظت 10 میلی گرم بر میلی لیتر به ترتیب 8/39%، 7/50% و 123/0 به دست آمد. نتایج نشان داد که پپتیدهای حاصل از ژلاتین پوست ماهی قزل آلای رنگین کمان می تواند به عنوان یک ضداکسیدان طبیعی در نظر گرفته شود.
    کلیدواژگان: ژلاتین هیدرولیز شده، خاصیت ضداکسیدانی، DPPH، ABTS، ارزیابی قدرت کاهندگی
  • وحید زادمجید، اسعد وزیری صفحات 45-58
    مولدین نر و ماده ماهی قرمز به صورت یک مرحله ای با هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) به میزان 1/ IU hCG g/ BW و گروه شاهد فقط با سرم فیزیولوژی تزریق شدند.. پس از گذشت 12 و 24 ساعت از تزریق، از مولدین خون گیری شد و فاکتورهای ایمنی (IgM، IgG، C3، (C4، بیوشیمیایی و آنزیمی (گلوکز، اسید اوریک، اوره، کلسترول، پروتئین کل، تریگلیسرید، کلسیم، کراتینین، آلبومین، HDL، LDL، AST و ALT) اندازه گیری شد. سطح سرمی IgM در مولدین ماده در فواصل زمانی 12 و 24 ساعت پس از تزریق hCG نسبت به گروه شاهد، تغییر معنی داری نشان نداد (05/0> P). در صورتی که در مولدین نر تزریق شده با hCG، سطح سرمی IgM نسبت به گروه شاهد کاهش نسبی نشان داد (05/0< P). سطح سرمی IgG و میزان کپلمان C4 در هر دو گروه مولدین نر و ماده، با گذشت زمان از تزریق hCG، کاهش معنی داری پیدا کرد (05/0< P)، در صورتی که میزان کپلمان C3، در هر دو گروه مولدین نر و ماده با گذشت زمان از تزریق hCG افزایش معنی داری نشان داد (05/0< P). تزریق هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی باعث تغییر در فاکتورهای بیوشیمیایی و آنزیمی سرم خونی هر دو گروه مولدین نر و ماده گردید. نتایج نشان داد که هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی حتی به صورت تزریق یک مرحله ای و درفاصله زمانی کوتاه پس از تزریق به صورت قوی از طریق تحریک سیستم ایمنی، باعث تغییر در وضعیت فیزیولوژیک مولدین نر و ماده ماهی قرمز می شود.
    کلیدواژگان: ماهی قرمز، hCG، ایمنی، فاکتورهای بیوشیمیایی و آنزیمی سرم خون
  • فریبا شفیعی، نصرالله محبوبی صوفیانی، عیسی ابراهیمی درچه، امین نعمت اللهی، عبدالناصر محبی صفحات 63-76
    تاثیر عصاره الکلی پوست انار (Punica granatum) بر پاره ای فاکتورهای خونی و بیوشیمیایی سرم خون (RBC،Hb ، Hct، MCV، MCH، MCHC،WBC ، TP،CHO ، GLU،LDL ، HDL، Glb، TG، GOT، GPT، Alb، ALK، LDH) و فعالیت لیزوزیمی ماهی کپور معمولی (Cyprinus carpio) انگشت قد (8/1± 7/11 گرم) به صورت تصادفی در 5 تیمار و سه تکرار به مدت 75 روز بررسی شد. تیمارها شامل غلظت های متفاوت از عصاره الکلی پوست انار (صفر (شاهد)، 50، 150، 300 و 600 میلی گرم بر کیلوگرم غذا) بود . در پایان دوره آزمایش، خونگیری و زیست سنجی انجام شد. نتایج تحقیق افزایش معنی داری را در برخی پارامترهای خونی مانند: Hb ،Hct و RBC در تیمارهای300 و600 میلی گرم نشان داد. میزان پروتئین کل سرم در تیمار های150، 300 و 600 میلی گرم تفاوت معنی داری را با سایر تیمار ها نشان داد (05/0>P). فعالیت لیزوزیمی در تمام تیمارهای حاوی عصاره پوست انار افزایش معنی داری نسبت به تیمار شاهد نشان داد (05/0>P). در کل، نتایج حاکی از بهبود پارامتر های هماتولوژیک و فعالیت لیزوزیمی ماهیان تحت تیمار با سطح 300 میلی گرم عصاره الکلی پوست انار بر کیلوگرم غذا می باشد.
    کلیدواژگان: عصاره پوست انار، granatum Punica، فاکتور های خونی، فاکتور های بیوشیمیایی سرم خون، فعالیت لیزوزیمی، کپور معمولی
  • راضیه صالح پور، صابر خدابنده صفحات 77-86
    در این تحقیق ترکیبات پروتئینی از مخاط شقایق دریایی Stichodactyla haddoni استخراج و اثراتشان بر بافت آبشش بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss) در شرایط آزمایشگاهی بررسی شد. شقایق دریایی از ناحیه ی جزر و مدی ساحل شرقی جزیره ی هرمز نمونه برداری و بعد از فریز شدن به آزمایشگاه منتقل شدند. سپس، بخش مخاطی نمونه ها با استفاده از حلال PBS عصار گیری شد و در دوز های 5، 10 و 24 میلی گرم پروتئین کل در وزن خشک به سیاهرگ دمی بچه ماهی تزریق و بعد از بی حال شدن ماهی، با روش بافت شناسی کلاسیک تغییرات بافتی آبشش بررسی شد. علائم کشنده از قبیل: آنوریسم، هایپرتروفی سلول های اپیتلیالی، چماقی شدن و بدفرمی انتهای لاملا ها، ادم زیر بافت پوششی، نزدیک شدن لاملا ها در ناحیه ی بین لاملایی و نکروز در ماهیان هر سه تیمار مشاهده شد. با افزایش دوز میزان آسیب ها بیشتر می شد. بنا بر نتایج به دست آمده، ترکیبات پروتئین موجود در مخاط شقایق دریایی می تواند با ایجاد ضایعات متعدد در بافت آبشش ماهی به عنوان یک بافت دفعی، تنظیم یونی و تنفسی منجر به اختلال در عملکرد آن گردیده که خود می تواند یکی از دلایل مرگ ماهیان شکار شده باشد.
    نتایج نشان داد که ترکیبات پروتئین موجود در موکوس می تواند با ایجاد ضایعات متعدد در بافت آبشش به عنوان یک بافت دفعی، تنظیم یونی و تنفسی منجر به اختلال در عملکرد آن گردیده که خود می تواند یکی از دلایل مرگ ماهیان شکار شده باشد
    کلیدواژگان: آبشش، پروتئین موکوس، هیستوپاتولوژیک، Stichodactyla haddoni، Oncorhynchus mykiss
  • ابراهیم علیزاده دوغیکلایی، مصطفی صیاد، خدیجه نورزایی صفحات 87-98
    تاثیر پوشش خوراکی پروتئین آب پنیر و اسانس شوید (Anethum graveolens) بر کیفیت و زمان ماندگاری فیله کپور نقره ای هنگام نگه داری در یخچال بررسی شد. فیله ها در محلول پروتئین آب پنیر (10 درصد)، اسانس شوید (5 درصد) و مخلوط پروتئین آب پنیر (10 درصد) و اسانس شوید (5 درصد) غوطه ور، بسته بندی و در یخچال ( ̊C4) قرار گرفتند. فراسنجه های شیمیایی (PV، TBA و TVB-N) و میکروبی ( TVCوPTC ) در روزهای صفر، 3، 6، 9، 12، 15 و 18 اندازه گیری شدند. مقادیر پراکسید و تیوباربیتوریک اسید در همه تیمارها به طور معنی داری افزایش یافت (05/0>P). ولی این افزایش در فیله دارای پوشش پروتئین آب پنیر حاوی اسانس شوید کمتر بود. مجموع بازهای نیتروژنی فرار تیمارهای اسانس شوید، پروتئین آب پنیر و پروتئین آب پنیر حاوی اسانس شوید در ابتدا 55/7، 60/7 و 51/7 و در انتهای دوره 11/24، 84/25 و 55/15 میلی گرم N2 در 100 گرم گوشت ماهی بود. مقادیر TVC و PTC برای تیمار پوشش شده با پروتئین آب پنیر (10 درصد) حاوی اسانس شوید (5 درصد) کمتر نسبت به سایر تیمارها افزایش یافت. بنابراین می توان نتیجه گرفت که پوشش پروتئین آب پنیر حاوی اسانس شوید سبب افزایش ماندگاری فیله کپور نقره ای طی نگه داری در یخچال می شود.
    کلیدواژگان: اسانس شوید، پروتئین آب پنیر، کپور نقره ای، زمان ماندگاری
  • مریم عضدی، محمود نفیسی بهابادی، وحید مرشدی، هادی ابراهیمی، شیرین حامدی صفحات 99-112
    در مطالعه حاضر اثر آب شیرین و شوری های مختلف 15، 35 و 50 گرم بر لیتر (ppt) بر رشد، تغذیه، ترکیب لاشه و میزان گلوکز و کورتیزول پلاسما در ماهی سی باس آسیایی (Lates calcarifer) بررسی شد. 180 قطعه بچه ماهی با میانگین وزن اولیه 41/0±36/34 گرم در یک طرح کاملا تصادفی بین 12 تانک فایبر گلاس مدور 300 لیتری توزیع شدند. غذادهی تا حد سیری دوبار در روز به مدت 30 روز انجام شد. در پایان آزمایش زیست سنجی انجام گرفت و نمونه های پلاسما و لاشه و برای بررسی پارامترهای بیوشیمیایی خون و ترکیب بیوشیمیایی بدن جمع آوری شد. نتایج حاصل نشان داد که تیمار آب شیرین دارای اختلاف معنی داری در پارامترهای رشد و تغذیه با سایر تیمارها بود (05/0> p). همچنین نتایج آنالیز لاشه نشان داد که درصد رطوبت تیمار آب شیرین در مقایسه با سایر تیمارها به صورت معنی داری بالاتر (11/0±07/72) بود (05/0> p). میزان گلوکز و کورتیزول در تیمار با شوری 15 گرم بر لیتر به ترتیب به طور معنی داری (05/0> P) بالاتر از تیمارهای با شوری 35 و 50 گرم بر لیتر و تیمار آب شیرین و تیمار با شوری 35 گرم بر لیتر بود. به طور کلی این مطالعه نشان داد که این گونه می تواند تغییرات در محدوده آب دریاها تا آب لب شور را در محدوده زمانی 30 روزه تحمل کند و به طور موفقیت آمیزی و بدون نشان دادن تلفات با آب شیرین سازگار شد. اما، به دلیل صرف انرژی بالا به منظور تنظیم اسمزی در آب شیرین این گونه نمی تواند گزینه مناسبی برای پرورش در آب شیرین باشد.
    کلیدواژگان: سی باس (Lates calcarifer)، شوری، رشد، گلوکز، کورتیزول
  • افشین قلجایی فرد، حسین خارا، علیرضا شناور ماسوله صفحات 111-124
    تحقیق حاضر به منظور ارزیابی تاثیر باکتری اسید لاکتیک (Lactobacillus plantarum (KC426951 جداسازی شده از روده قزل آلای رنگین کمان استان گیلان بر فاکتورهای رشد ، فلور باکتریایی روده ،ترکیب شیمیایی لاشه بچه ماهیان قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss) انجام شد. بچه ماهیان قزل آلای رنگین کمان با میانگین وزن 24/2±56/3 گرم به مدت 2 هفته با شرایط پرورشی محیطی سازگار شدند. پنج گروه از ماهیان با جیره حاوی 106 (تیمار1) ، 107 (تیمار2) ، 108 (تیمار3) ، 109 (تیمار4) و1010 (تیمار5) cfu g-1 لاکتو باسیلوس پلانتاروم و گروه کنترل (شاهد) بدون جیره حاوی پروبیوتیک به مدت 60 روز تغذیه شدند . نتایج نشان داد که میزان وزن نهایی ، طول نهایی، ضریب رشد ، درصد افزایش وزن در تیمار 2 بیشترین و در تیمار 5 کمترین مقدار و میزان ضریب تبدیل غذایی در تیمار 2 کمترین و در تیمار 5 بیشترین را به خود اختصاص داده بودند(05/0> P). بالاترین تعداد باکتری های اسید لاکتیک روده ماهیان قزل آلا در تیمار4 و در حالیکه کمترین مقدار مربوط به تیمار شاهد (05/0> P)بدست آمد. حداکثر پروتئین لاشه در تیمار 4 و حداقل چربی لاشه در تیمار شاهد مشاهده شد (05/0> P) . باتوجه به نتایج بدست آمده در خصوص بکارگیری Lactobacillus plantarum می توان از آن به عنوان یک فاکتور مثبت جهت بهبود فلور باکتریایی روده ، عملکرد رشد و ترکیب لاشه استفاده نمود.
    کلیدواژگان: قزل آلای رنگین کمان، Lactobacillus plantarum، رشد، فلور باکتریایی روده، لاشه
  • سیده مرضیه کاظمی، مسعود رضایی صفحات 123-135
    خواص فیزیکی- مکانیکی و ضد میکروبی فیلم خوراکی ژلاتین ماهی-آلژینات حاوی روغن ضروری مرزنجوش (Origanum vulgare L.) با تهیه فیلم هایی با ترکیب 75% محلول ژلاتین ماهی و 25% محلول آلژینات سدیم و افزودن غلظت های مختلف روغن مرزنجوش (5/0، 1 و 5/1%) بررسی شد. افزودن 5/0% روغن مرزنجوش، مقاومت کششی فیلم ها را MPa54/2 نسبت به تیمار شاهد بهبود بخشید. افزودن 5/1% روغن، مقاومت کششی و درصدازدیاد طول را به ترتیب MPa16/3 و 59/15% کاهش داد،و میزان نفوذپذیری نسبت به بخار آب، کدورت و ویسکوزیته فیلم ها نسبت به تیمار شاهد نیز کاهش معنی داری (05/0 p ≤) یافت. تصاویر سطحی میکروسکوپ الکترونی موید نتایج بدست آمده در این پژوهش بودند. اگرچه نتایج بیانگر بیشترین خاصیت ضد میکروبی در فیلم حاوی 5/1% روغن مرزنجوش بود، اما فیلم ژلاتین ماهی-آلژینات حاوی غلظت های پایین روغن می تواند برای نگه داری مواد غذایی مناسب تر باشد.
    کلیدواژگان: روغن ضروری مرزنجوش، ویژگی های فیزیکی، مکانیکی، فعالیت ضد میکروبی، فیلم ژلاتین ماهی، آلژینات
|
  • Abdoljabbar Irani, Abdolmajid Hajimoradlo, Naser Agh, Rasul Ghorbani Pages 1-15
    Biofilter is one of key components of recirculating aquaculture system (RAS) that affect initial investment, executing cast and success or unsuccess of system. Hence in this research, performance of barley straw, wood chip, sponge (as cheap and available media) and PVC pure pipe (to compare) based biofilters was surveyed in Common carp recirculating aquaculture system. To conduct this research 12 pilot recirculating aquaculture systems designed and 50 common carp individuals (mean weight: 4/8 g) were stocked in each system. After activation period (about 1 month), waste removal efficiency of biofilters and growth performance of Common carp were surveyed. Results indicated that sponge based biofilters had the best performance. Barley straw and wood chip based biofilters showed acceptable waste removal efficiency, while PVC pure pipe biofilters had poor performance. The highest feeding and growth performance of fish were observed in systems involved barley straw based biofilter. In conclusion barley straw, wood chip and sponge because of having low cast, being available, having relatively high specific surface area and showing acceptable waste removal efficiency, can be used in RAS and semi reuse systems.
    Keywords: Recirculating aquaculture system, Biofilter, Waste removing, Common Carp
  • Ahamad Tarkhasi, Eshagh Zakipour Rahimabadi*, Ebrahim Alizadeh Doughikollaee, Mostafa Yousef Elahi Pages 17-27
    In this study the effect of edible coating containing pomegranate peel extract (PPE) on the quality and shelf life of silver carp (Hypophthalmichthysmolitrix)fillet was investigated during refrigerated storage at 4 Cº. The total phenolic content (262.5 mg tannic acid/g sample) and DPPH free radical scavenging activity (87%) of PPE using methanol as solvent were determined. The mixture of edible coating was prepared (60% cool water 30% wheat flour 10% corn flour). Freshly fish fillet were assigned to three treatments: control (fillet without PPE); fillet treated with 5% PPE (T1) and 10% PPE (T2). Chemical (pH, and thiobarbituric acid (TBA)) and microbiological (total viable count (TVC) and psychrotrophic count (PTC)) analysis were used to evaluated the effect of PPE during refrigerated storage. The results show that addition of PPE considerably delayed lipid oxidation in silver carp fillet in T1 and T2 compared with control samples. According to microbiological assay, T1 and T2 samples on 12th of storage reached to maximum acceptability limit (7 log10 CFU/g) while it was happened on 9th of storage for control samples.
    Keywords: Antibacterial, Antioxidant, Shelf life, Silver carp, Wheat, corn flour coating
  • Leila Ramezanzadeh, Seyed Fakhreddin Hosseini*, Maryam Nikkhah Pages 29-44
    In this study, gelatin was first extracted by alkaline and acidic treatment including 0.19 N NaOH and 0.12 N acetic acid solution by ratio of skin of rainbow trout (Oncorhynchus mykiss (to solution of 1 to 7 and then heat treatment in 50 °C. Then, hydrolysed by alcalase enzyme for 4 hours with the ratio of enzyme to the substrate 1 to 100 and the degree of hydrolysis were measured after 4 hours. DPPH and ABTS free radical scavenging activity, as well as reducing power assay of gelatin hydrolysate were measured. The results showed that the degree of hydrolysis after 4 hours was 46/7%. Also the highest DPPH and ABTS free radical scavenging and reducing power at concentration of 10 mg/ml were 39/8%, 50/7%, and 0/123, respectively. The skin from fish filleting can be a suitable raw material for extraction of peptides with biological activities. The results showed that peptides derived from rainbow trout fish skin gelatin can be considered as a natural antioxidant.
    Keywords: Gelatin hydrolysates, Antioxidant properties, DPPH, ABTS, Reducing power assay
  • Vahid Zadmajid*, Asaad Vaziry Pages 45-58
    The effect of human chorionic gonadotropin (hCG) on the immune response, biochemical parameters and serum enzymes in adult male and female goldfish during breeding season was investigated. Mature male and female received an intramuscular injection of human chorionic gonadotropin (hCG) 1/ IU hCG g/ BW and the control group was injected with saline solution. Twelve and 24 hours after hCG injection, blood samples were taken from broodstock and immune parameters (IgM, IgG, C3, C4), biochemical and enzymes (glucose, uric acid, urea, cholesterol, total protein, triglycerides, calcium, creatinine, albumin, HDL, LDL, AST and ALT) were measured. There were no significant changes in IgM levels in females between 12 and 24 hours after hCG injection compared to the control group (P>0.05). However, IgM level in male showed a gradual decrease in comparison to control fish (P
    Keywords: Goldfish, hCG, Immune response, Serum biochemical, enzymes
  • Fariba Shafiei*, N. M. Soofiani, E. Ebrahimi, A. Nematollahi, A. Mohebbi Pages 63-76
    The effects of alcoholic extract from pomegranate (Punica granatum) peel on some hematological and biochemical parameters, including RBC, Hb, Hct, MCV, MCH, MCHC, WBC, TP, CHO, GLU, LDL, HDL, Glb, TG, GOT, GPT, Alb, ALK, LDH, and lysozyme activity of common carp )Cyprinus carpio( fingerlings (11.73 ± 1.81g) were studied for a period of 75 days. Treatments included different concentrations of ethanol extract of pomegranate peel (Zero: control, 50, 150, 300 and 600 mg/kg of diet). At the end of experiment, all fish were sedated for morphometric measurement and blood sampling. Significant increases in Hb, Hct and RBC in groups 300 and 600 mg/kg of diet were observed (P
    Keywords: Pomegranate peel extract, Punica granatum, Hematological parameters, Serum biochemical parameters, Lysozyme activity, Common Carp
  • Razieh Salehpour, Saber Khodabandeh Pages 77-86
    Protein compounds were extracted from the mucus of sea anemone, Stichodactyla haddoni, and their effects on the gills of rainbow trout, Oncorhynchus mykisswere examined. Sea anemone samples were collected from the intertidal zone of the eastern coast of Hormuz Islandand frozen samples were transported to the laboratory. Then the mucus was extracted using of the PBS solvent and doses of 5, 10 and 24 mg/dry weight of total protein was injected into the tail vein of the fish. Upon the inactivation of fish, histopathological changes were examined using of the classical histological method. Lethal signs were observed in the gills, including aneurysm, hypertrophy of epithelial cells, lamella clubbing and deformation, subepithelial edema, lamella congestion in the interlamellar region and necrosis. The damages were more serious with increasing doses. The results showed that protein compositions of the mucus can cause numerous lesions in the gill tissue of fish, which act as an excretory, respiratory and ionic regulation tissue, the failure of which can lead to failure of fish’s vital functions that can be one of the reasons for the death of the hunted fish.
    The results showed that the protein compositions of mucus can cause numerous lesions in the gill tissue, as an excretory, respiratory and ionic regulation tissue lead to failure of it functions that itself can be one of the reasons hunted fish death.
    Keywords: Gill, Protein of mucus, Histopathologic, Stichodactyla haddoni, Oncorhynchus mykiss
  • Ebrahim Alizadeh Doughikollaee, Mostafa Sayyad, Khadijeh Nourzaei Pages 87-98
    The effect of edible whey protein coating and dill (Anethum graveolens) essential oil on the quality and shelf-life of silver carp’s fillets, Hypophthalmichthys molitrix,during refrigeration storage was evaluated. Fillets were immersed in whey protein solution (10%), dill essential oil (5%) and a mixture of whey protein (10%) and dill essential oil (5%), then packed and stored in refrigerator (4˚C). Chemical (PV, TBA and TVB-N) and microbial (TVC and PTC) parameters were measured at 0, 3, 6, 9, 12, 15 and 18 days. The amount of peroxide value and thiobarbitoric acid significantly increased (P
    Keywords: Dill essential oil, Whey protein, Hypophthalmichthys molitrix, Shelf life
  • Maryam Azodi, Mahmoud Nafisi Bahabadi*, Vahid Morshedi, Hadi Ebrahimi, Shirin Hamedi Pages 99-112
    In the current study, the effect of fresh water and different salinities of 15, 35 and 50 ppt on growth, feeding, body composition, glucose and cortisol in Asian sea bass (Lates calcarifer); were investigated. 180 fingerlings with average weight of 34.36±0.41 gram in 12 circular fiberglass tanks with 300 liter volumes were administered. Feedinng was done to satiation twice a day for 30 days. At the end of the experiment, biometry carried out and plasma and carcass samples were collected for estimating blood biochemical parameters and whole body composition. The obtained results showed that freshwater treatment had a significant difference in growth and feeding performance with other treatments (p
    Keywords: sea bass (Lates calcarifer), water salinity, Growth, glucose, cortisol
  • Afshin Ghaljaei Fard, Hossein Khara, Alireza Shenavar Masouleh Pages 111-124
    The present study was conducted to evaluate the effect of Lactobacillus plantarum (KC426951) isolated from the intestine of rainbow trout Guilan on growth factors, carcass composition and the intestinal bacterial flora of rainbow trout (Oncorhynchus mykiss) was conducted. Rainbow trout weighing 3.56±2.24 for 2 weeks were consistent with environmental rearing conditions. Five groups of fish were fed with diets containing 106 (T1), 107 (T2), 108 (T3), 109 (T4), 1010 (T5) cfu g-1 of L. plantarum and control group (T6) without diet containing probiotics were fed for 60 days. Results showed that final weight, final length, growth rate, percent weight were gained in treatment 2 the highest and 5 the lowest level in treated. Also, FCR lowest rates in treatment 2 and treatment 5 were accounted for most (p
    Keywords: Oncorhynchus mykiss, Lactobacillus plantarum, Growth, Lactic acid bacterial, intestinal bacterial flora, carcass composition
  • Seyede Marzieh Kazemi, Masoud Rezaei Pages 123-135
    The antimicrobial and physico-mechanical properties of fish gelatin-alginate film incorporated with oregano (Origanum vulgare L.) essential oil (OEO) were assessed. The blended films were prepared with 75% fish gelatin and 25% sodium alginate and OEO (0, 0.5, 1.0, 1.5%) was added to the film solutions. Results showed that adding 0.5% OEO into films improved tensile strength about 2.54 MPa compared to the control films. The incorporation of 1.5% essential oil decreased tensile strength and the elongation percentage by 3.16 MPa and 15.59%, respectively; water vapor permeability, viscosity and opacity also significantly declined (P
    Keywords: Oregano essential oil, physico, mechanical properties, antimicrobial activity, fish gelatin, alginate film