فهرست مطالب

مجله علمی پژوهان
سال پانزدهم شماره 1 (پاییز 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/09/28
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مختار سهیلی زاد، عشرت یاحقی امجد *، داریوش امینی، بهزاد غلامعلیئی صفحات 1-8
    مقدمه
    دیابت یک بیماری ناتوان کننده است که بر عملکرد شغلی و کیفیت زندگی افراد تاثیر منفی دارد. کیفیت زندگی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو به دلیل مزمن بودن بیماری، ایجاد ناتوانی و از کار افتادگی و همچنین نیاز به مراقبت مادام العمر، شدیدا تحت تاثیر بیماری و عوارض آن قرار می گیرد. مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه بین عزت نفس، تاب آوری و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو شهر همدان انجام گرفت.
    روش کار
    در این مطالعه مقطعی (توصیفی_تحلیلی)، 186 نفر از بیماران مبتلا به دیابت نوع دو دارای پرونده در مرکز دیابت شهر همدان در سال 1394مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها شامل: پرسشنامه های عزت نفس کوپراسمیت، تاب آوری کانر-دیویدسون و کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیره و آزمون تی مستقل مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    دو متغیر عزت نفس (0/001>P) و تاب آوری (0/02=P) ارتباط همبستگی معناداری با کیفیت زندگی بیماران دیابتی داشتند، اما تحلیل رگرسیون نشان داد تنها عزت نفس می تواند کیفیت زندگی را به طور معناداری پیش بینی نماید (0/001>P). بین جنسیت و کیفیت زندگی (0/021=P)، عزت نفس (0/02=P) و تاب آوری (0/008=P) بیماران دیابتی اختلاف معناداری وجود داشت.
    نتیجه گیری
    با افزایش عزت نفس و تاب آوری در بیماران مبتلا به دیابت کیفیت زندگی آنها بهبود خواهد یافت. ارائه راهکارهای مناسب جهت افزایش عزت نفس و تاب آوری در بیماران دیابتی موجب اصلاح و ارتقای کیفیت زندگی این بیماران خواهد شد.
    کلیدواژگان: دیابت، عزت نفس، تاب آوری، کیفیت زندگی
  • سیده زهرا معصومی، آرش خلیلی، آرزو شایان، سعید یزدی راوندی، خانم شلیر احمدی *، قدرت الله روشنایی صفحات 9-17
    مقدمه
    آگاهی و نگرش بیشتر و بهتر مادر در دوره ی بعد از زایمان نسبت به شیردهی باعث افزایش اعتماد به نفس و موفقیت در شیردهی میشود. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر مشاوره تغذیه انحصاری با شیر مادر بر آگاهی و نگرش مادران با نوزاد نارس انجام شد.
    روش کار
    پژوهش حاضر یک کارآزمایی های بالینی تصادفی شده بر روی 124 نفر از مادران با نوزاد نارس بستری در بیمارستان فاطمیه همدان، به مدت 8 ماه طی سال 1393-1394 انجام شد. نمونه ها بطور تصادفی در دو گروه آزمون (62 نفر) و کنترل (62 نفر) قرار گرفتند. از چک لیست مشاهده و مشاوره عملکرد شیردهی و پرسشنامه بزنف در خصوص حیطه آگاهی و نگرش مادران از شیردهی استفاده شد. داده ها با نرم افزار SPSS-16 و با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل و تی زوجی و آنالیز واریانس اندازه گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج مطالعه نشان داد بین میزان آگاهی و نگرش در دو گروه قبل از مشاوره اختلاف معناداری وجود نداشت (0/05P). به طوری که نمرات آگاهی و نگرش در گروه آزمون به طور قابل ملاحظه ای بالاتر از گروه کنترل بود.
    نتیجه گیری
    یافته ها نشان دادند که مشاوره سبب بهبود تداوم تغذیه انحصاری با شیر مادر می شود به طوری که می تواند سبب افزایش دفعات شیردهی مادر به نوزاد نارس در شبانه روز، کاهش موارد استفاده از مایعات، تغذیه غیر از شیر مادر و شیرخشک در شبانه روز جهت تغذیه نوزاد نارس شود.
    کلیدواژگان: شیردهی انحصاری، آگاهی، نگرش، مشاوره، نوزاد نارس
  • علیرضا رحیمی *، راهله معین، محسن موسوی، آذر پیردهقان صفحات 18-25
    مقدمه
    اختلالات خلقی گروه وسیعی از اختلالات را شامل می شوند که با اختلال خلق، فقدان کنترل بر خلق و تجربه ناراحتی ذهنی شدید همراه هستند. کسانی که خلق بالا دارند (مانیا)، حالت انبساط خاطر، پرش افکار، کاهش نیاز به خواب، افزایش اعتماد به نفس و افکار بزرگ منشانه نشان می دهند. هدف از این مطالعه تعیین فراوانی علائم و نشانه های مانیا در بیماران بستری مبتلا به اختلال دوقطبی I در حمله مانیا در بخش روانپزشکی بیمارستان فرشچیان شهر همدان بود.
    روش کار
    این مطالعه توصیفی_تحلیل از نوع مقطعی بر روی کلیه 230 بیمار دوقطبی مبتلا به حمله مانیا، که در طول سال 1392 در بخش روانپزشکی بیمارستان فرشچیان بستری شده بودند انجام شد، داده ها بوسیله چک لیست محقق ساخته بر اساس معیارهای DSM-IV-TR جمع آوری گردید. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تی مستقل و با نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام گرفت.
    یافته ها
    فراوانی علائم و نشانه های مانیا به ترتیب عبارت بودند از: کاهش نیاز به خواب (88/3 درصد)، پرحرفی (86/95 درصد)، سراسیمگی روانی حرکتی (86/2 درصد)، بزرگ منشی (80/4 درصد)، ویژگی های سایکوتیک (71/3 درصد)، حواس پرتی (69/6 درصد)، پرش افکار (63/9 درصد)، بخشندگی (56/5 درصد)، افزایش میل جنسی (30/9 درصد) و تفاوت معناداری بین فراوانی علائم بین زن و مرد به جز در ویژگی های سایکوتیک وجود نداشت (0/05P).
    نتیجه گیری
    چهار نشانه کاهش نیاز به خواب، سراسیمگی روانی حرکتی، بزرگ منشی، پرحرفی بطور کلی فراوان ترین علائم و نشانه های مشاهده شده در بیماران بود. بنابراین توصیه می شود کادر درمان به این علائم توجه بیشتری نماید.
    کلیدواژگان: مانیا، علائم و نشانه ها، اختلال خلقی دو قطبی I
  • مریم رستمی *، عباس ابولقاسمی، محمد نریمانی صفحات 26-35
    مقدمه
    بهنجاری و نابهنجاری جامعه در گرو شرایط عمومی خانواده هاست. اغلب مداخله ها و روش های زوج درمانی در صدد افزایش رضایت زناشویی و کیفیت زندگی زوجین ناسازگار می باشند. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی بر کیفیت زندگی زوجین ناسازگار بود.
    روش کار
    این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون_پس آزمون با گروه کنترل بود. از میان کلیه ی زوجین مراجعه کننده به بهزیستی شهر شیراز در سال 1390 تعداد 30 زوج که به صورت نمونه گیری در دسترس به طور تصادفی در دوگروه آزمایش (15 زوج) و گروه کنترل (15 زوج) گمارده شدند. آزمودنی های گروه آزمایش 8 جلسه مداخله را دریافت کردند و آزمودنی های گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفتند. داده ها با مقیاس کیفیت زندگی SF-36 جمع آوری گردید. داده های پژوهش با روش تحلیل کواریانس چند متغیری با استفاده از نرم افزار SPSS-16تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که درمان مبتنی بر کیفیت زندگی باعث بهبود کیفیت زندگی به طور کلی می شود (0/001˂P). همچنین بین مولفه های عملکرد جسمانی، محدودیت جسمانی، تحمل درد، سرزندگی و نشاط، محدودیت عاطفی و هیجانی در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری وجود داشت (0/001˂P). اما اختلاف معناداری در مولفه های سلامت عمومی، عملکرد اجتماعی و سلامت روانی بین دو گروه وجود نداشت (0/05˂P).
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته ها می توان نتیجه گیری کرد که درمان مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی، کیفیت زندگی زوجین را ارتقا می دهد. لذا تدوین برنامه های این گونه می تواند باعث افزایش بهزیستی و کیفیت زندگی زوجین ناسازگار گردد.
    کلیدواژگان: درمان مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی، کیفیت زندگی، زوجین ناسازگار
  • زهرا حسین مردی *، علی اصغر اصغرنژاد فرید، آتنا اصفهانی خالقی صفحات 36-42
    مقدمه
    پیشرفت یا عملکرد تحصیلی مفهومی است که ابعاد گسترده ای دارد، که عوامل محیطی و درون فردی مهمی از جمله هوش هیجانی و کمرویی بر آن اثر می گذارند. این مطالعه با هدف پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی بر اساس هوش هیجانی و کمرویی در آنان انجام شد.
    روش کار
    این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی بود. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای 120 نفر از دانش آموزان دختر و پسر مقطع پیش دانشگاهی منطقه 2 آموزش و پرورش استان تهران که در سال تحصیلی 1395- 1394 در رشته ریاضی مشغول به تحصیل بودند، انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه هوش هیجانی شوت و آزمون کمرویی بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل رگرسیون چندگانه توسط نرم افزار SPSS ویرایش 16 استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد، بین هوش هیجانی و کمرویی با متغیر پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان همبستگی معنادار وجود دارد (0/05p<). همچنین بین پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس کمرویی و هوش هیجانی و جنسیت تفاوت معنادار وجود دارد (0/05p<). یافته دیگر پژوهش نشان داد که از بین مولفه های هوش هیجانی تنها مولفه ی مدیریت هیجان های خود با متغیر پیشرفت تحصیلی همبستگی مثبت و معنادار دارد اما چنین همبستگی در مورد سایر مولفه های هوش هیجانی و همچنین متغیر کمرویی مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که بر اساس هوش هیجانی، می توان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی نمود .لذا توجه و تقویت هوش هیجانی در کنار سایر عوامل تاثیر گذار در پیشرفت تحصیلی می تواند باعث افزایش میزان عملکرد آنان شود.
    کلیدواژگان: پیشرفت تحصیلی، هوش هیجانی، مولفه های هوش هیجانی، کمرویی
  • بررسی میزان تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر کاهش رفتارهای خطرساز دانش آموزان پسر دوره ی متوسطه درمعرض خطر
    علیرضا رحیمی، یدالله خرم آبادی، یاور نوابی، راهله معین * صفحه 47
    مقدمه
    هدف اصلی این پژوهش اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش عوامل خطرساز در دانش آموزان پسر در معرض خطر شهر کبودراهنگ بوده است که در وضعیت نگرش به مصرف مواد، احساس افسردگی، جرات مندی، خودکنترلی و هیجان خواهی مورد مقایسه قرار گرفته اند.
    روش کار
    روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان پسر در معرض خطر هستند که در دبیرستان های حاشیه شهر کبودرآهنگ در سال 1394 تحصیل می کردند. نمونه پژوهش شامل 50 نفر (در هر گروه آزمایش و گروه کنترل 25 نفر) می باشد، که به منظور انتخاب نمونه با روش خوشه ایچند مرحله ای، از بین کلاس های موجود در هر دبیرستان با توجه به وضعیت خانوادگی و تحصیلی، تربیتی آنها بطور تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل با استفاده از پرسشنامه تشخیص رفتارهای پرخطر همتا سازی شده اند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ای بر گرفته از پرسشنامه عوامل خطرساز و حفاظت کننده مصرف مواد (RAPI) بوده است.
    یافته ها
    نتایج مطالعه نشان داد، آموزش مهارت های زندگی موجب شده است تا نوع نگرش دانش آموزان در معرض خطر نسبت به مصرف مواد مخدر و میزان احساس افسردگی در آن ها و همچنین مشکلات دانش آموزان پسر در زمینه جرات مندی و خودکنترلی و میزان هیجان خواهی طور معناداری کاسته شود.
    نتیجه گیری
    بطور کلی، این نتیجه به دست آمد که آموزش مهارت های زندگی موجب کاهش اثرات عوامل خطرساز در دانش آموزان پسر در معرض خطر در شهر کبودراهنگ گردیده است.
    کلیدواژگان: مهارت های زندگی، عوامل خطرساز، دانش آموزان، در معرض خطر، رفتارهای خطرساز
  • نقش منبع کنترل بیماری و همجوشی شناختی در پیش بینی کیفیت زندگی بیماران دیابتی
    حمیدرضا صمدی فرد *، نیلوفر میکائیلی صفحه 49
    مقدمه
    دیابت یک بیماری مزمن محسوب می شود و امروزه یکی از موارد بسیار مهم در امر مراقبت از بیماران، بررسی کیفیت زندگی آن ها است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش منبع کنترل بیماری و همجوشی شناختی در پیش بینی کیفیت زندگی بیماران دیابتی صورت پذیرفت.
    روش
    روش اجرای پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه بیماران دیابتی نوع دو شهر اردبیل در سال 1394 تشکیل دادند که به روش نمونه گیری در دسترس 116 نفر از بیماران دیابتی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، از مقیاس منبع کنترل راتر (1966)، مقیاس همجوشی شناختی گیلاندرز (2014) و مقیاس کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (1996) استفاده شد. داده های پژوهش با روش های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد بین منبع کنترل و کیفیت زندگی بیماران دیابتی رابطه معناداری وجود دارد (p=0/001 و 0/467 =r). هم چنین بین همجوشی شناختی و کیفت زندگی بیماران دیابتی همبستگی معناداری وجود دارد (p=0/001 و 0/346 -=r). ضرایب بتا نیز نشان داد که منبع کنترل درونی 0/46 (0/001= p) و همجوشی شناختی 0/31- (0/001= P) به شکل معناداری کیفیت زندگی بیماران دیابتی را تبیین می کنند.
    نتیجه گیری
    در مجموع می توان بیان نمود که منبع کنترل و همجوشی شناختی در زمره متغیرهای مرتبط با کیفیت زندگی بیماران دیابتی بودند و توانایی پیش بینی آن را دارند.
    کلیدواژگان: منبع کنترل، همجوشی شناختی، کیفیت زندگی، بیماران دیابتی
  • تعیین عوامل پیشگویی کننده مصرف قلیان در دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی شهرستان یزد در سال 1394
    آذر پیر دهقان، آرزو آقا کوچک *، محمود وکیلی، مهدی پور رضایی صفحه 50
    مقدمه
    با توجه به روند رو به رشد مصرف قلیان به عنوان یکی از تهدید کننده های جدی سلامت در افراد جامعه به خصوص نوجوانان است. این طرح با هدف بررسی و تعیین عوامل پیشگویی کننده مصرف قلیان در دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی شهرستان یزد انجام گرفت.
    روش کار
    این مطالعه از نوع مقطعی – توصیفی بود که بر روی 704 نفر از دانش آموزان مدارس پیش دانشگاهی شهر یزد در سال 1394انجام گردید. نمونه گیری به صورت خوشه ایچند مرحله ای بود. اطلاعات بر اساس پرسشنامه جهانی GYTS و پرسشنامه استاندارد عوامل خطرساز و محافظت کننده مصرف مواد، جمع آوری گردید. اطلاعات جمع آوری شده توسط نرم افزار SPSS نسخه 21 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    در نتایج حاصل از این مطالعه در مجموع 219 نفر (3131درصد) مصرف کننده قلیان بودند. از میان متغیر های جمعیت شناختی مورد بررسی، جنسیت، وضعیت تحصیلی دانش آموز، تحصیلات پدر، در آمد خانواده و میزان تمایل به مصرف قلیان ارتباط معناداری با مصرف قلیان داشتند. در بین متغیرهای مربوط به عوامل خطرساز فردی، خانوادگی و اجتماعی، متغیرهای نگرش نادرست نوجوان، هیجان خواهی، حساسیت به اضطراب، بی نظمی محیط اجتماعی و اختلال در فضای روانی اجتماعی مدرسه، به عنوان عوامل پیشگویی کننده مصرف قلیان در نظر گرفته شدند.
    نتیجه گیری
    به طور کلی نتایج این مطالعه نشان داد پسران دانش آموز بیش از دختران مصرف کننده قلیان بودند. همچنین مشخص شد عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی مختلفی پیشگویی کننده مصرف قلیان بودند.
    کلیدواژگان: قلیان، دانش آموز، عوامل پیشگویی کننده
|
  • Mokhtar Soheylizad, Eshrat Yahaghi Amjad *, Dariush Amini, Behzad Gholamaliee Pages 1-8
    Introduction
    Diabetes is a debilitating disease negatively affects the job performance and quality of life of patients. Since type 2 diabetes is a chronic disease and creates disability and the patients need lifetime care, the quality of life in patients is highly affected by this disease and its implications. This study aimed to determine the relationship between self-esteem, resilience and quality of life among patients with type 2 diabetes in Hamadan City.
    Methods
    In this analytical cross-sectional study, 186 patients with type 2 diabetes who had medical records in Hamadan Diabetes Center were examined, in 2015. Data collection instruments included: Coppersmith’s self-esteem inventory, Connor-Davidson resilience scale and the World Health Organization’s quality of life questionnaire. Data analysis was performed via SPSS 19 software utilizing descriptive statistics, Pearson correlation, multiple regression and independent T-test.
    Results
    Two variables: self-esteem (P
    Conclusion
    The quality of in patients with diabetes is improved life with increasing self-esteem and resilience of them. Offering suitable strategies to raise self-esteem and resilience in diabetic patients causes an improvement of quality of life in these patients.
    Keywords: Diabetes, Self-esteem, Resilience, Quality of life
  • Seyedeh Zahra Masoumi, Arash Khalili, Arezoo Shayan, Saeid Yazdi Ravandi, Shler Ahmadi *, Roushanaei Ghodratollah Pages 9-17
    Introduction
    More and better knowledge and attitudes towards breastfeeding mothers in the postpartum period increases confidence and success. This study aimed to determine the effect of exclusive breast feeding counseling on knowledge and attitudes of mothers with premature infants.
    Methods
    This was a randomized clinical trial performed on 124 mothers with premature infants admitted to Fatemieh Hospital, during the years 1393-1394 in a period of 8 months. The samples were randomly divided into two groups of test and control (each n=62). Breastfeed observation and consultation checklists and BASNEF questionnaire, in terms of knowledge and attitude of breastfeeding, were applied. Data were analyzed using independent and paired t-tests and analysis of variance (ANOVA) with SPSS-16.
    Results
    It was found that the level of knowledge and attitude was not significantly different between both groups before counseling (P
    Conclusion
    The results showed that consultation leads to improved continuation of the exclusive breastfeeding, so that it may increase the frequency of breastfeeding to the premature infants and, also, reduces the use of fluids, feeding other than breast milk and formula per day for premature infants.
    Keywords: Knowledge, Attitude, Exclusive breast-feeding, Consultation, Premature infants
  • Alireza Rahimi *, Raheleh Moein, Mohsen Mousavi, Azar Pir Dehghan Pages 18-25
    Introduction
    Mood disorders are a group of clinical conditions characterized by loss of sense of control and a subjective experience of great distress. Patients with elevated mood (mania) demonstrate expansiveness, flight of ideas, decreased sleep, increased self-confidence and grandiose ideas. The aim of this work was epidemiologic study of signs and symptoms of mania in bipolar type 1 patients in manic episode hospitalized in psychiatric ward of Hamadan Farshchian Hospital in 2013.
    Methods
    This was a cross-sectional descriptive and analytic study performed on the patients admitted with a manic episode in the psychiatric ward of Hamadan Farshchian Hospital in 20l3. A researcher-made checklist, based on DSM-IV-TR criteria, was applied to collect the data. Data analysis was, then, fulfilled by independent T-test with SPSS-16 software.
    Results
    In this study, frequency of signs and symptoms of mania included: decreased need for sleep (%88.3), talkativeness (%86.95), psychomotor agitation (86.2), grandiosity (%80.4), psychotic features (%71), distractibility (%69.9), flight of idea (%63.9), generosity (%56.5) and hyper sexuality (%30.9), No significant changes were found between men and women except for psychotic features (P>0.05) that revealed a higher level in women (P>0.01).
    Conclusion
    Generally, decreased need for sleep, psychomotor agitation, grandiosity and talkativeness were the most frequent signs and symptoms observed in patients. Therefore, it is recommended for the medical teams to pay more attention to these signs.
    Keywords: Mania, Bipolar type I, Mood disorder, Signs, symptoms
  • Maryam Rostami *, Dr Abbas Abolghasemi, Dr Mohammad Narimani Pages 26-35
    Introduction
    Normal and abnormal of each society depends on general conditions of the families. Most of interventions and couple therapy methods seek to enhance the marital satisfaction and quality of life in incompatible couples. The purpose of this study was to indicate the effectiveness of therapy based on improving quality of life in incompatible couples.
    Methods
    This was a quasi-experimental pre-test/post-test design with a control group. Of all subjects, referred to the welfare institution of Shiraz in 2011, thirty couples were divided by random sampling into experimental and control groups (each including fifteen couples). Subjects of experimental group received 8 sessions of intervention. Meanwhile, the subjects of control group were placed in waiting list. The data was collected by SF-36 quality of life scale. Data analysis, moreover, was done through multivariate covariance using SPSS-16.
    Results
    Results of covariance analysis showed that quality of life therapy improves the quality of life in general (P˂0.001). Also, there was a significant difference for physical functioning, physical limitation, pain tolerance, vitality and emotional and social limitation indices between two groups (P˂0.001). However, no significant discrepancy was seen for general health, social role functioning and mental health (P>0.05).
    Conclusion
    According to these results, it can be concluded that therapy based on improving the quality of life enhances the life quality of these couples. Therefore, designing such programs can elevate the well-being and quality of life in incompatible couples.
    Keywords: Quality of life therapy, Quality of life, Incompatible couples
  • Zahra Hossein Mardi *, Ali Asghar Asgharnejad Farid, Atena Esfahani Khaleghi Pages 36-42
    Introduction
    Study of effective factors on development or academic performance is rather complex because this concept has extensive dimensions which both environmental and individual factors affect it. Two important factors in student achievement are emotional intelligence and shyness. This study was aimed to predict student achievement of pre-university students based on their emotional intelligence and shyness in 2016.
    Methods
    This cross-sectional study was conducted using the multi-stage cluster sampling, which 120 boys and girls pre-university students of Tehran's 2 region education in the academic year 2015-2016 who were studying in mathematics were selected. Research instruments were Schutte's emotional intelligence questionnaire and shyness test. To analyze data, regression analysis was used by using SPSS version 23.
    Results
    The results showed that there was a significant correlation between emotional intelligence and shyness in students’ academic achievement. Also, girl's student achievement cannot be predicted on the basis of shyness, emotional intelligence and emotional intelligence components but this is so for boy's students. Other finding showed that among the components of emotional intelligence only manage your emotions has a positive and significant correlation with student achievement but this correlation was not observed for other components of emotional intelligence and shyness.
    Conclusion
    The findings of the current study indicated that students’ academic achievement can be predicted based on emotional intelligence. Thus, strength of emotional intelligence accompanied with other effective factors in student achievement can enhance their performance.
    Keywords: Student achievement, Emotional intelligence, Emotional intelligence components, Shyness
  • The Role of Locus of Control and Cognitive Fusion in the Prediction of Quality of Life in Diabetic Patients
    Hamid Reza Samadifard *, Niloufar Mikaeili Page 49
    Introduction
    Diabetes is one of the chronic illnesses and nowadays one of the most important methods for evaluation of treatment and care is to assess the quality of life. This study aimed to investigate the role locus of control and cognitive fusion in the prediction of quality of life in diabetic patients.
    Methods
    The study was based on a descriptive correlation method. Statistical population consisted of all patients with type 2 diabetes in Ardabil city in 2015. 116 diabetic patients were selected as the statistical sample using the convenience sampling. Data were collected through Rotter's locus of control scale (1966), Gillanders cognitive fusion scale (2014) and the world health organization quality of life Scale (1996). Research data were analyzed by Pearson correlation coefficient and multiple regression methods.
    Results
    The results showed that there is a significant relationship between locus of control and quality of life in diabetic patients (r= 0.467, P=0.001). Also there is a significant relationship between cognitive fusion and quality of life in diabetic patients (r= -0.346, P=0.001). Beta coefficients for predictor variables indicated that, locus of control 0.46 (P=0.001) and cognitive fusion -0.31 (P=0.001) have significantly predictive capability of quality of life in diabetic patients.
    Conclusion
    Hence, it can be concluded that, locus of control and cognitive fusion are considered as the variables related to quality of life in diabetic patients and have predictive capability of it.
    Keywords: Locus of Control, Cognitive Fusion, Quality of Life, Diabetic Patients
  • Determination of predicting factors of Hookah smoking among pre-university students in Yazd in 2015
    Azar Pirdehghan, Arezoo Aghakoochak *, Mahmood Vakili, Mahdi Poorrezaee Page 50
    Introduction
    Due to the growing trend of hookan smoking as one of the serious threats to health and given that the risk of hookan smoking has not been explained well in the society, this plan aimed at determining predictive factors of water pipe smoking among pre-university students in Yazd.
    Methods
    The analytical-descriptive study was done by using the cross-sectional method on 304 pre- university students in the city of Yazd. Sampling was conducted by the multi-stage cluster method. The data were collected by the GYTS questionnaire standard questionnaire of risk and protecting factors of smoking. Finally, the obtained data were analyzed by SPSS 21 software.
    Results
    The findings of this study showed in total 219 (31.1%) of the students used hookah. Among the demographic variables, gender, student educational status, fathers’ education, household income, rate of tendency to hookah smoking had a significant relationship with hookah consumption. And, among variables related to individual, family and social risk factors, negative student attitude, sensation seeking, sensitivity to anxiety, anxiety disorder and, irregularities social environmental and impaired psychological school environment were considered as the predicting factors of hookah smoking.
    Conclusion
    The gained results can contribute to solve the current challenge of the addiction to the smoking through determining the target population in required interventions and future planning.
    Keywords: Hookah, Predicting factor, Pre-university students