فهرست مطالب

مطالعات تاریخی قرآن و حدیث - سال هفتم شماره 1 (پیاپی 19، تابستان 1378)

نشریه مطالعات تاریخی قرآن و حدیث
سال هفتم شماره 1 (پیاپی 19، تابستان 1378)

  • 152 صفحه، بهای روی جلد: 2,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1378/05/15
  • تعداد عناوین: 11
|
  • سخن مدیر مسئول
    محمد علی خواجه پیری صفحه 5
  • اقتراح
    جعفر نکونام صفحه 7
  • تاثیر شخصیت مفسر در تفسیر قرآن
    سید محمد علی ایازی صفحه 9
    ابعاد مختلف شخصیت مفسر نظیر دانسته ها و روحیات در نوع تفسیری که از قرآن کریم به دست می دهد، تاثیر دارد و اندیشوران مسلمان از دیرباز به این امر توجه داشته اند؛ لکن به آن تصریح نکرده اند. این تاثیر معمولا به دنبال کسب معلومات جدید یا طرح شبهات نو فراهم می شود. هیچ مفسری از این تاثیر پذیری گریزی ندارد. منتهی به لحاظ آنکه قرآن با روحیات آدمی موافقت دارد، این اثر پذیری در راستای فهم درست قرآن است؛ به علاوه تاثیر دانسته ها و روحیات محدوده معینی دارد و این امر از بسیاری تفسیرهای سلیقه ای جلوگیری می کند.
    کلیدواژگان: شخصیت مفسر، دانسته های مفسر، گرایشهای مفسر، تفسیر، هرمنوتیک
  • روش تفسیر ظاهر قرآن
    جعفر نکونام صفحه 44
    آیات قرآن کریم همراه با قرائن متعددی است که برخی از مهمترین آنها عبارتند از: زمان نزول، مکان نزول، سبک بیان، سیاق، شان متکلم و شان مخاطب، روش گشف مراد الهی از آیات قرآن - که از آن به روش تفسیر ظاهر قرآن تعبیر شده است - توجه به همه قرائن است. در این مقاله مراد الهی و قرائن مذکور تبیین شده است.
    کلیدواژگان: تفسیر قرآن، ظاهر قرآن، منطوق و مفهوم، زمان نزول، مکان نزول، سبک گفتاری، سیاق، شان متکلم و شان مخاطب
  • مبانی رشد و لوازم آن در قرآن کریم
    محمد کاظم شاکر صفحه 62
    نوشتاری را که در پیش روی دارید تفسیری است از مبانی رشد و احکام و مسائل آن که بیشتر با تکیه بر آیات قرآن کریم و در برخی موارد با استشهاد به روایات فراهم آمده است. نویسنده معتقد است که جامع نگری، انتخاب احسن و خردورزی از لوازم رشد فردی و اجتماعی است. در این مقاله رابطه بین «اطاعت»، «ولایت» و «رشد» به این صورت ترسیم شده که این سه بسان هرمی هستند که رشد در راس آن و اطاعت و ولایت در قاعده آن است.
    کلیدواژگان: مفاهیم قرآن، رشد، اطاعت، ولایت، آزمایش
  • المیزان و قصص پیامبران
    نادعلی عاشوری تلوکی صفحه 80
    از نگاه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان قصه های قرآن حاوی حوادثی از گذشته است که ذکر آنها می تواند وسیله هدایت انسان باشد. به همین روی بسا قسمت های یک قصه در مواضع مختلف قرآن پراکنده مربوط را گردآوری می کند و صورت کامل آنها را ارایه می نماید. نیز چنانچه در روایات اطلاعاتی درباره داستانها آمده باشد و با قرآن و عقل و طبع سلیم مخالفتی نداشته باشد، نقل آنها را بی اشکال می شمارد.
    کلیدواژگان: المیزان، قصص، اسرائیلیات، احادیث، یوسف، سلیمان، یونس، الیاس، ایوب، خضر، عضای موسی، هاروت و ماروت
  • کلام خدا و کتاب خدا
    احمد عابدی صفحه 98
    کدام خدا یکی از مسایل اساسی علم کلام، فلسفه، عرفان، تفسیر و علوم قرآن است. متکلمین از نظر حدوث و قدم و کلام لفظی و نفسی به آن می نگرند، اما عرفا آن را بیان آنچه در دل است، خوانده اند؛ به همین جهت کلام را با لفظ برابر ندانسته و فعل خدای تعالی را نیز کلام و قول او می شمارند. مقاله حاضر کلام خدا را از این دیدگاه بررسی کرده و به تفاوتهای اساسی بین کلام و کتاب خدا پرداخته و کلام خدا را صرف نظر از تفاوتهای اساسی بین کلام و کتاب خدا پرداخته و کلام خدا را صرف نظر از اختلاف حیثیات همان کتاب خدا دانسته است؛ سپس به بیان مراتب کلام و کتاب پرداخته و پس از بیان درحات تشکیکی آنها مخاطب کلام خدا رادر هر کدام از این مراتب بیان کرده است.
    کلیدواژگان: کلام، کتاب تدوینی، کتاب انفسی، کتاب تکوینی، خلق، امر، احدیت، واحدیت
  • معناشناسی داستان و اسطوره در قرآن
    عباس اشرفی صفحه 111
    در قرآن واژگان قصص، حدیص، نبا و مثل به معنای داستان به کار رفته و آن عبارت از بخش هایی از ماجراهای واقعی تاریخ است که عبرت آموزی و هدایت بخشی در پی داشته باشد؛ اما اسطوره در قرآن عبارت از داستان های خرافی زاییده ذهن گذشتگان است. در مقاله حاضر این دو واژه از نظر لغت و قرآن معناشناسی شده است.
    کلیدواژگان: داستان، اسطوره، قصه، حدیث، نبا، افسانه
  • نگاهی نو به روایات نزول قرآن بر هفت حرف
    غلامحسین اعرابی صفحه 123
    درباره نزول قرآن بر هفت حرف بحثهای فراوانی در طول تاریخ اسلامی صورت گرفته است، نکته مهم آن است که گمان رفته، همه روایات مربوط در مقام بیان یک موضوع است؛ از ین رو در تبیین مفاد این روایات اختلافات فراوانی پدید آمده است. در این مقاله ابتدا روایات مربوط بر اساس مفادشان دسته بندی و آنگاه هر کدام از اقوال مهم مورد بررسی قرار گرفته و در پایان نتیجه گرفته شده است که آن روایات ناظر به موضوعات متعددی است.
    کلیدواژگان: نزول قرآن بر هفت حرف، اختلاف قرائات، بطون قرآن، تعدد مضامین قرآن
  • چکیده پایان نامه های قرآنی
    جعفر نکونام صفحه 137
  • چکیده مقالات به انگلیسی
    صفحه 142