فهرست مطالب

مدیریت بهداشت و درمان - سال هشتم شماره 1 (پیاپی 23، بهار 1396)

مجله مدیریت بهداشت و درمان
سال هشتم شماره 1 (پیاپی 23، بهار 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/03/02
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مهناز میرسیدی، نرگس دل افروز * صفحات 7-18
    مقدمه
    مدیریت استراتژیک در سازمان ها موجب تفاهم و تعهد هر چه بیشتر مدیران و کارکنان می شود. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر مدیریت استراتژیک آشوب و ارایه الگوی مناسب در بیمارستان های دولتی استان گیلان بود.
    روش پژوهش: پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی و جامعه پژوهش آن خبرگان مدیریت و مدیریت بیمارستان و تما می مدیران و کارشناسان شاغل در بیمارستان های دولتی بود. از جامعه خبرگان مدیریت و مدیریت بیمارستان 50 نفر به صورت هدف مند و از جامعه مدیران و کارشناسان 55 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزارگردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته آشوب و پرسشنامه سنجش عوامل موثر بر مدیریت استراتژیک آشوب بود که روایی و پایایی هر دو احراز شد.
    یافته ها
    در بررسی وضعیت موجود مولفه های آشوب یافته ها نشان داد که میانگین تما می مولفه ها به جز مولفه ی جاذبه های عجیب، از متوسط نظری (3) بالاتر و مطلوب بود. در نتیجه تحلیل عاملی اکتشافی، 5 عامل استراتژی سازمانی، ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، تکنولوژی سازمانی و سبک رهبری عوامل موثر بر مدیریت استراتژیک آشوب شناسایی شد. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که عوامل 5 گانه مجموعا 78 درصد از تغییرات مدیریت استراتژیک آشوب در بیمارستان ها را تبیین کرده و تاثیر معنی داری بر آن داشتند (001/0 > p، 82/13 = (44، 5) F) و فقط عامل رهبری به تنهایی تاثیر معنی داری بر مدیریت استراتژیک آشوب داشته است (001/0 > p، 92/7 = t، 75/0 = β).
    نتیجه گیری
    با توجه به تاثیرگذاری سبک رهبری بر مدیریت استراتژیک آشوب، ضروری است که مدیران بیمارستان الگوی مدیریت استراتژیک در زمان آشوب را در بیمارستان ها اجرا کنند.
    کلیدواژگان: آشوب، مدیریت استراتژیک، استراتژی سازمانی، ساختار سازمانی، بیمارستان
  • زین العابدین روحانی، حامد کاظمی پور*، سید علیرضا میرمحمد صادقی، محمد فلاح صفحات 19-35
    مقدمه
    مهندسی ارزش، که در صنعت بهداشت و درمان با نام آنالیز ارزش شناخته می شود، امروزه به ابزاری استراتژیک برای کاهش هزینه های سازمان در زمینه خرید و چرخه ارزش مواد تبدیل شده است. با بهره گیری از مهندسی ارزش می توان به صورت گام به گام، فرصت های مطلوب و موانع موجود را شناسایی کرده و به بهبود عملکرد وکاهش هزینه و صرفه جویی در منابع و امکانات دست یافت. در حقیقت در مطالعات مهندسی ارزش تلاش می شود هزینه های غیرضروری طرح، شناسایی شده و با تشویق خلاقیت و هم افزایی کارشناسان در کارگاه های مهندسی ارزش راه حل های خلاقانه برای حداقل کردن هزینه های غیرضروری و ارتقای کارکرد خدمات مورد نظر ارائه گردد. این تحقیق به منظور شناخت و تعیین کاربردهای مهندسی ارزش در نظام سلامت صورت گرفته است.
    روش پژوهش: مطالعه حاضر از نوع مروری بوده که مقالات و گزارش های مطالعه مهندسی ارزش در بین سال های 1996 تا 2016 در سایت ها و پایگاه علمی داده های آنلاین، کتب، نشریات و کنفرانس های داخلی و خارجی در زمینه مهندسی ارزش با استفاده از کلید واژه های مختلفی از جمله: بیمارستان، بهداشت و درمان، مهندسی ارزش، آنالیز ارزش به جستجو پرداخته ایم. در این مطالعه ابتدا کارایی سیستم مهندسی ارزش در جهان و ایران را بررسی نموده و پس از آن کارایی مهندسی ارزش در نظام سلامت در جهان و ایران را مورد بررسی قرار داده ایم.
    یافته ها
    در مدت 7 سال اجرای این تکنیک در مراکز درمانی آمریکا، توانستند نسبت به سیستم های قبلی تا 11 برابر بیشتر صرفه جویی داشته باشند و صرفه جویی در پروژه های بهداشت و درمان از 10000 دلار به بالاست. این تکنیک می تواند به عنوان یک ابزار استراتژیک در سازمان عمل نموده و در استفاده بهینه از منابع و کاهش هزینه ها به خصوص در بخش سلامت نقش موثری داشته باشد. بیش از 95 درصد از مطالعات مهندسی ارزش در ایران در زمینه های تولیدی و عمرانی بوده و کمتر به مقوله مهندسی ارزش در بخش خدمات و به خصوص نظام سلامت پرداخته شده است.
    نتیجه گیری
    بکارگیری آنالیز ارزش یا مهندسی ارزش در بهداشت و درمان موثر بوده و می تواند به ابزاری مدیریتی برای کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت تبدیل و تمرکز سازمان را به سمت حیاتی ترین نواحی هدایت کند.
    کلیدواژگان: مهندسی ارزش، نظام سلامت، آنالیز ارزش، هزینه های بیمارستانی، بیمارستان
  • سهیلا سردار * صفحات 37-45
    مقدمه
    با رقابتی شدن بازارها و عدم تمایز محصولات، کیفیت خدمات به عنوان مزیت رقابتی شناخته شده و تاثیر مستقیم بر رضایت مندی مشتریان دارد. اطلاع از تصویر ذهنی سازمان نزد مشتریان و روابط حاکم برآنها ضمن اینکه نقاط قوت و ضعف یک سازمان را آشکار می سازد، زمینه را برای اتخاذ راهبردهای مناسب و ارتقای سطح عملکرد فراهم می آورد. هدف این مقاله ارائه مدل ساختار علیت کیفیت خدمات و ارزش درک شده بر قصد خرید مجدد با میانجی گری رضایت مشتریان می باشد.
    روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی – پیمایشی از نوع علی و معلولی می باشد. جامعه آماری این پژوهش را مشتریان داروخانه های شهر تهران تشکیل می دهد و حجم نمونه آماری با فرض جامعه نامحدود با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر محاسبه گردید. روش نمونه گیری خوشه ایتصادفی می باشد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه می باشد. که اعتبار آن به روش اعتبار محتوا و پایایی آن با روش های پایایی ترکیبی، میانگین واریانس استخراج شده (AVE) و ضریب آلفای کرونباخ تایید گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS استفاده گردیده است.
    یافته ها
    پس از تجزیه و تحلیل نتایج مشخص گردید که «کیفیت خدمات» و «ارزش درک شده» بر «قصد خرید مجدد» تاثیر دارند، هم چنین نتایج نشان داد که کیفیت خدمات با میانجی گری متغیر«رضایت مشتریان» بر «قصد خرید مجدد» تاثیر دارد و روی هم رفته توانسته اند که 61% از تغییرات متغیر قصد خرید مجدد را توضیح دهند. و متغیر «ارزش درک شده» با میانجی گری متغیر «رضایت مشتریان» بر «قصد خرید مجدد» تاثیر ندارد.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های تحقیق می توان نتیجه گرفت، متغیرهای کیفیت خدمات و ارزش درک شده بر قصد خرید مجدد تاثیر داشته هم چنین به این نتیجه رسیدیم که متغیر «ارزش درک شده» بیشتر از دو متغیر دیگر بر قصد خرید مجدد تاثیر دارد.
    کلیدواژگان: کیفیت خدمات، ارزش درک شده، قصد خرید مجدد، رضایت مشتریان، داروخانه های تهران
  • الهام غلامی*، فرزانه علی پور صفحات 47-56
    مقدمه
    امروزه بهبود بهره وری موثرترین روش دست یابی به رشد با توجه به کمبود منابع و افزایش رقابت مطرح است. کلید بهبود بهره وری در اندازه گیری و تحلیل بهره وری نهفته است. تحلیل و اندازه گیری بهره وری نیز زمانی عملی است که تغییرات بهره وری طی زمان با شاخص های بهره وری نشان داده شود.
    روش پژوهش:این تحقیق از نوع همبستگی - تحلیل رگرسیونی است. در ابتدا ضرایب کشش تولیدی سرمایه و نیروی کار از طریق برآورد تابع تولید کاب داگلاس با استفاده از اطلاعات 10 شرکت تولید دارو فعال در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1389 الی 1393 و روش داده ها تابلویی با اثرات ثابت محاسبه شد. سپس با لحاظ ضرایب برآوردی در شاخص کندریک، شاخص بهره وری کل عوامل تولید شرکت ها برآورد گردید. در ادامه این شاخص برای سال های 1394 الی 1398 با اعمال سناریوی تداوم روند موجود نیروی کار، سرمایه و ارزش افزوده برای هر شرکت پیش بینی شده است.
    یافته ها
    بهره وری کل عوامل تولید طی سال های 1389 الی 1393 نشان می دهد شرکت البرز دارو و لقمان از حیث جایگاه از وضعیت بهتر و با ثبات تری برخوردار هستند و شرکت تهران شیمی در پایین ترین جایگاه قرار دارد. با فرض تداوم روند موجود نیروی کار، سرمایه و ارزش افزوده، شرکت لقمان و البرز دارو و هم چنین ابوریحان و اسوه برای پنج سال آتی از وضعیت مناسبی برخوردار خواهند بود، اما تهران شیمی هم چنان با وضعیت نامناسبی مواجه خواهد بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج تحقیق تهران شیمی جهت ارتقاء وضعیت بهره وری کل عوامل تولید بایستی مدیریت چرخه بهره وری را به طور جدی دنبال کند.
    کلیدواژگان: بهره وری کل، شرکت های تولید دارو، روش تولیدی، شاخص کندریک
  • هادی رضایی، محمد علیزاده، یونس نادمی صفحات 57-67
    مقدمه
    تاثیر عوامل اثرگذار بر مخارج بهداشتی، در میزان سلامت جامعه آشکار می شود. سلامت، محور توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جوامع بشری بوده و اهمیت ویژه ای در زیرساخت بخش های مختلف جامعه دارد. با توجه به این که مطالعات گذشته در این زمینه با فروض کلاسیک انجام شده است؛ درحالی که در صورت وابستگی فضایی بین مشاهدات و عدم لحاظ این اثرات، روش تخمین اقتصادسنجی مرسوم تورش دار خواهد بود و مدل دچار خطای تخمین خواهد شد. بنابراین، هدف اصلی این مطالعه در نظر گرفتن وابستگی فضایی میان مشاهدات می باشد.
    روش پژوهش: این مطالعه با استفاده از داده های آماری متغیرهای تاثیرگذار بر مخارج سلامت در 79 کشور منتخب درحال توسعه، به بررسی اثرات سرریز فضایی شاخص فلاکت بر مخارج سلامت طی دوره زمانی (2014- 1995) می پردازد. برای این منظور از رویکرد اقتصادسنجی فضایی و مدل فضایی دوربین استفاده شده است.
    یافته ها
    نتایج برآورد مدل نشان از وجود رابطه منفی و معنی دار بین شاخص فلاکت و مخارج سلامت دارد، به طوری که با یک درصد افزایش میانگین وزنی لگاریتم شاخص فلاکت در کشورهای مجاور، به طور متوسط لگاریتم مخارج سلامت کشور هدف به اندازه 0.13 درصد کاهش می یابد. هم چنین تاثیر درآمد سرانه (0.54) و امید به زندگی (0.49) بر مخارج سلامت سرانه مثبت و معنی دار بوده است.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه حاضر نشان دهنده ی آن است که چنانچه دولت ها، سیاست های مناسبی برای جلوگیری از مهاجرت های غیر قانونی اتباع بیگانه نداشته باشند و در زمینه ی بکارگیری نیروی کار در کشورشان با دشواری مواجه باشند، با تشدید بیکاری و عدم مهار تورم، در بلندمدت علاوه بر پیدایش شکاف طبقاتی سلامت جامعه نیز به خطر خواهد افتاد.
    کلیدواژگان: اقتصادسنجی فضایی، وابستگی فضایی، سرریز فضایی، مخارج سلامت، شاخص فلاکت
  • رابطه الزامات سیستم اطلاعات بیمارستانی و اجرای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران
    نعیمه طاهری نژاد کنی، سید جمال الدین طبیبی*، کامران حاجی نبی صفحات 69-80
    مقدمه
    سیستم های اطلاعات بیمارستان به عنوان پیش نیازی جهت ارائه موثر و با کیفیت مراقبت سلامت در بیمارستان ها محسوب می شوند. مطالعه حاضر با هدف مطالعه رابطه الزامات سیستم اطلاعات بیمارستانی و اجرای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.
    روش پژوهش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی - تحلیلی بود که در سال 1395 انجام گردید. جامعه آماری آن شامل 162 نفر از کارشناسان واحد فناوری اطلاعات، مسئولین و پرسنل اداری و درمانی بود که با سیستم اطلاعات بیمارستانی سروکار داشتند. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه پژوهشگر ساخته براساس مطالعات مشابه بود که روایی آن توسط کمیته خبرگان و پایایی آن قبل از انجام مطالعه در یک نمونه 30 نفری با استفاده از روش آلفای کرونباخ (93/0=a) بررسی و تایید گردید. نحوه تکمیل پرسشنامه به صورت مراجعه حضوری و خود ایفایی می باشد. تحلیل اطلاعات با آزمون تی مستقل، تی زوج و آنوا و به کمک نرم افزار SPSS انجام گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد میانگین و انحراف معیار الزامات سیستم اطلاعات بیمارستانی قبل از اجرای طرح تحول مقدار 0.60±2.63 و بعد از اجرای طرح تحول مقدار 0.74±3.10 به دست آمد. آزمون تی زوج دونمونه ای نشان داد میانگین 6 گروه الزامات نیروی انسانی، حرفه ای، فنی، سازمانی، قانونی و مالی به صورت معنی داری بعد از اجرای طرح تحول سلامت افزایش یافته است(05/0>P).
    نتیجه گیری
    با توجه به نقش مثبت طرح تحول سلامت بر الزامات سیستم اطلاعات بیمارستانی، این طرح توانسته الزامات مرتبط با اجرای هرچه بهتر سیستم اطلاعات بیمارستانی در حوزه های انسانی، مالی، قانونی، سازمانی، فنی و حرفه ای ارتقا دهد.
    کلیدواژگان: طرح تحول سلامت، سیستم اطلاعات بیمارستانی، بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • محمد رنجبر، محمد امین بهرامی، نجمه باقیان، ریحانه ایزدی، عادل افتخاری، ستاره یوسف زاده* صفحات 81-90
    مقدمه
    با توجه به نقش بیمارستان ها در ارتقاء سطح سلامت افراد جامعه، ارزیابی مهم ترین عواملی که ممکن است در مراجعه یا عدم مراجعه بیمار به بیمارستانی موثر باشد می تواند در بررسی نقاط قوت و ضعف بیمارستان ها جهت جذب بیماران مفید باشد. لذا در این پژوهش عوامل موثر درانتخاب بیمارستان های اموزشی شهر یزد توسط بیماران را بررسی نمودیم.
    روش پژوهش: مطالعه حاضر، تحلیلی و از نوع مقطعی می باشد. جامعه آماری در این پژوهش شامل بیماران بستری شده در بیمارستان های اموزشی شهر یزد و نمونه پژوهش شامل 226 نفر از بیماران می باشد. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه دو قسمتی شامل مشخصات فردی بیمار و تعیین میزان تاثیر عوامل مختلف در انتخاب بیمارستان ها استفاده شد. برای انالیز داده ها، از نرم افزار 16SPSS و از آزمون های آماری wallis-kruskal و Mann-whitneyو t-test و Anova استفاده گردید.
    یافته ها
    ازبین3 بیمارستان، در بیمارستان شهید صدوقی«عوامل مربوط به پزشک معالج» با میانگین (13/3±27/15) و«عوامل شخصی »با میانگین (17/3±06/12) و در بیمارستان شهیدرهنمون«عوامل مربوط به پرستار»با میانگین (05/2±14/7) و «عوامل مربوط به بیمارستان» با میانگین (47/3±18/16) و در بیمارستان افشار«عوامل مربوط به پزشک معالج بامیانگین (82/2 ± 78/14) و»عوامل مربوط به بیمارستان« با میانگین (30/3± 97/14) بیشترین نقش را درانتخاب داشته است.
    نتیجه گیری
    بیمارانی که بیمارستان های اموزشی شهر یزد را برای بهبود وضعیت سلامت خود انتخاب کردند عنوان کردندکه عوامل مربوط به بیمارستان مهم ترین عامل در انتخاب بیمارستانشان می باشد و عوامل مربوط به پزشک معالج و عوامل شخصی به ترتیب نقش مهمی را ایفا می کنند. یافته های این مطالعه می تواند مورد استفاده و کاربرد دست اندرکاران نظام سلامت کشور جهت برنامه ریزی، سازماندهی و ارزیابی خدمات مراقبت سلامت باشد.
    کلیدواژگان: بیمارستان آموزشی، بیمار، انتخاب بیمارستان
  • عباس جهانگیری*، محمد جهانگیری صفحات 91-102
    مقدمه
    ارزیابی عملکرد، یک مقیاس عددی است که اطلاعات مورد نیاز مدیران را در خصوص ارزشیابی و پایش وضعیت و فعالیت های جاری بیمارستان فراهم می کند. یکی از ابزارهای ارزیابی عملکرد استفاده از روش پویای تصمیم گیری چند شاخصه می باشد. هدف از این تحقیق ارزیابی عملکرد بیمارستان با استفاده از روش تصمیم گیری چند شاخصه پویا بود.
    روش پژوهش: در این مطالعه مقطعی و موردی، عملکرد بیمارستان امام خمینی اراک طی سی ماه متوالی که هر ماه به عنوان یک گزینه در ماتریس تصمیم در نظر گرفته شده است و با در نظر گیری 6 شاخص مهم با استفاده از روش«ارزیابی محصول جمع شده با وزن»به صورت پویا با کمک نرم افزارExcel سنجیده شد.
    یافته ها
    نمرات عملکرد بیمارستان افت و خیزهایی در طی زمان داشت ولی به طور کلی یک روند افزایشی در طول سی ماه را نشان داد. بیشترین و کمترین مقدار به ترتیب مربوط به ماه های 27 و 12 بود (0.9577 و 0.5503). علاوه بر این در اسفند هر سال کاهش چشم گیری را نشان داد.
    نتیجه گیری
    روند نمرات عملکرد بیمارستان نشان داد عملکرد بیمارستان مذکور در طی زمان بهبود یافته است. استفاده از روش تصمیم گیری چند شاخصه پویا جهت ارزیابی عملکرد، پیشنهادی به مدیران و محققین آتی می باشد.
    کلیدواژگان: ارزیابی عملکرد، بیمارستان، تصمیم گیری، تصمیم گیری چند شاخصه پویا، ارزیابی محصول جمع شده با وزن
|
  • Mahnaz Mirseyedi, Narges Delafrooz * Pages 7-18
    Introduction
    Strategic management in organizations leads to greater understanding and commitment among managers and employees. This study aims to identify Effective factors on chaos strategic management and develop an appropriate model in public hospitals of Gilan province.
    Methods
    In this study, a descriptive and co-relational design was used. The researcher obtained the data for the study from a sample of the 50 Management experts and hospital manager's who were selected by targeted sampling and 55 managers and experts who were selected by random sampling. The instruments used in this study were chaos questionnaire that developed by researcher and questionnaire of Effective factors on chaos strategic management.
    Results
    The examination of status of components of chaos showed that an average of all the components (an except the strange sights) was higher than the average of 3 and was desirable. As a result, exploratory factor analysis showed that, effective five factors on strategic management are organizational strategy, organizational structure, organizational culture, organizational technology and leadership style.
    Also, multiple regression analysis showed that five factors have explained 78% of chaos strategic management changes in hospitals and had a significant effect on it (f (5, 44) =13.82, p
    Conclusion
    It is essential that, hospital managersimplement model of strategic management at the time of chaos in the hospitals, due to the impact of leadership style on chaos strategic management.
    Keywords: chaos, strategic management, organizational strategy, organizational structure, Hospital
  • Zein-Alabedin Rouhani, Hamed Kazempour *, Seyed Alireza Mirmohammadsadeghi, Mohanad Falah Pages 19-35
    Introduction
    value engineering, value analysis in the healthcare industry with known, is now a strategic tool to reduce the costs of purchasing and materials value chain has become. This study aimed to identify and determine the value engineering applications in the health care system.
    Methods
    This study was a narrative review articles and reports on the value engineering study between 1996 and 2016 scientific websites and online data bases Emerald, Science Direct, Civilica, Springer, reference knowledge, Iran Value, books, publications and conferences. We have to search internal and external value of engineering.
    Results
    This study confirms the fact that the value analysis or value engineering, lean savings opportunities can be discovered, was very efficient and effective organization focus on the most vital areas of the guide.
    Conclusion
    The application of value analysis or value engineering can effective health care become a management tool to reduce costs and improve quality and the organization focuses on the most critical areas of the guides.
    Keywords: Value engineering, health system, Value Analysis, the cost of medical, Hospital
  • Soheila Sardar * Pages 37-45
    Introduction
    Service quality is known as a competitive advantage and impacts on customer satisfactiondirectly because of competitive markets and lack of product differentiation. Knowing the mental image of the organization by customers reveals the strengths and weakness points of organization, adopt strategies and enhance performances. The purpose of this article is investigating the impact of service quality and perceived value on the post-purchase intention with the mediation of customer satisfaction.
    Methods
    two questionnaires were designed according to the SERVQUAL model and effective factors of research variables. These two questionnaires were collected from 384 customers of pharmacies in Tehran city and analyzed by structural equation modeling and Smart PLS software used.
    Results
    The results show that service quality and perceived value affect post-purchase intention. Customer satisfaction affects post-purchase intention as a mediator.
    Conclusion
    The share of customer satisfaction is more than the two other variables and the share of service quality is less than perceived value.
    Keywords: Service quality, perceived value, intention to repurchase, customer satisfaction, pharmacies Tehran
  • Elham Gholami *, Farzaneh Alipour Pages 47-56
    Introduction
    Nowadays, improving productivity as the most effective way to achieve growth is raised. Key to improving productivity lies in the measurement and analysis of productivity. Also, Analysis and productivity measurement is practical when productivity changes over time with the productivity indices is showed.
    Methodology
    This study is a correlation- regression analysis. At first, production Elasticity coefficients of capital and labor was calculated through estimating a Cobb-Douglas production function using data of 10 pharmaceutical production companies active in the Tehran Stock Exchange during years 1389 to 1393 and panel data with fixed effects . Then, TFP index for these companies is estimated by taking into account the estimated coefficients in the Kendrick index. The index for the years 1394 to 1398 by applying the scenario of continuity of labor, capital and added value for any company is predicted.
    Results
    TFP during the years 1389 to 1393 show that the two companies Alborz Darou and Luqman is located in the better status and Tehran Chemical Company is located in the lowest position. Forecasting for TFP during the next five years also shows the two Luqman and Alborz Darou and Rayhan are in good condition, but Tehran Chemical Company continues to be exposed to unsuitable conditions.
    Conclusion
    The findings suggest that Tehran Chemical Company to improve its total factor productivity should seriously pursue productivity cycle management.
    Keywords: Total Productivity, Pharmaceutical Manufacturing Company, Production Method, Kendrick Index
  • Hadi Rezaei, Mohammad Alizadeh, Younes Nademi Pages 57-67
    Introduction
    The impact of different effective factors on health expenditure appears in the public health and health promotion. Health is a key element in economic, social, and political development and has an important role in different infrastructure of society. Considering the previous studies in this field with the classic assumption and according to the fact that existence of spatial dependence between the observations and disregarding these effects, the method of estimating conventional econometrics will be biased. Therefore, the main aim of this study is to consider the spatial dependence between observations.
    Methods
    we use spatial econometrics model and spatial Durbin model in order to analyze the effective variables on health expenditure in 79 selected developing countries during (1995-2014).
    Results
    The empirical results have indicated that there is a significant negative relationship between misery index and health expenditure. It means that if the weighted average of the logarithms of misery index increases 1 percent in neighboring countries, the average logarithm of health expenditures will decrease 0.13 percent in targeted country. Moreover, the effects of per capita income (0.54) and life expectancy (0.49) on per capita health care expenditure are significantly positive.
    Conclusion
    The results of this study indicate that if governments do not have appropriate policies to prevent the illegal immigration of foreign nationals and face difficulties in employing labor in their country, the health of the community will be compromised in long term because of the escalation of unemployment and Lack of inhibition of inflation.
    Keywords: Spatial Econometrics, Space Dependence, spatial spillover, health Care Expenditures, Misery index
  • The Relationship between Requirements of HIS and Implementation of Health Sector Evolution at Hospitals affiliated to Tehran University of Medical Sciences
    Naemeh Taheri Nejad Kani, Seyyed Jamal Al-Din Tabibi *, Kamran Hajinabi Pages 69-80
    Introduction
    Hospital information systems (HIS) are considered prerequisites for the efficient delivery of high quality health care in hospitals. This study aimed to Relationship between Requirements of HIS and Implementation of Health Sector Evolution at Hospitals affiliated to Tehran University of Medical Sciences.
    Methods
    This paper was a cross- sectional study conducted in 2016. The research population covered 162 respondents including the section personnel of the teaching hospitals of Tehran University of Medical Sciences. The data were gathered using a questionnaire (developed by the author comparing the similar studies), which validity was confirmed by a committee of experts and the reliability was calculated (before the study began) using a Cronbach α (α=0.93) in a 30 people sample. Collected data was analyzed using SPSS by T-test, T-Paired and Anova Tests.
    Results
    Results showed that the mean and standard deviation of the requirements before and after implementation of health sector evolution was 2.63 ± 0.60 and 3.10 ± 0.74. paired t-test showed an average size of manpower, professional, technical, organizational, legal and financial significantly increased after implementation of health sector evolution(p
    Conclusion
    Considering the positive role of health sector evolution on the requirements of the hospital information system, this plan has been able to upgrade the requirements for better implementation of the hospital information system in the human, financial, legal, organizational, technical and professional fields.
    Keywords: Health Sector Evolution, Hospital Information System, TUMS
  • Mohammad Ranjbar, Mohammad Amin Bahrami, Najmeh Baghian, Reyhaneh Izadi, Adel Eftekhari, Setareh Yousefzadeh * Pages 81-90
    Introduction
    Regarding the role of hospitals in promoting public health, assessing the main factors that may be effective in patient's referring to a specific hospital than another one can determine hospital's strengths and weaknesses. Therefore, in this study the factors affecting patient's selection of training hospitals of Yazd were scrutinized.
    Methods
    This analytic, cross-sectional study was carried out on 226 patients hospitalized in hospitals of Yazd. A two-part questionnaire was then administered to collect data; one part consisted of demographic characteristics and the other pat investigated the effect of different factors on selection of hospitals. For data analysis, SPSS16 software and -kruskal, Mann-whitney, t-test, and ANOVA statistical procedures were used.
    Results
    Among the three studied hospitals, factors related to "physician's health" with an average of 15/27±3.13 and "personal effects" with a mean of 12.06±3.17 had the most important role in Shahid Sadoughi hospital. In Shahid Rahnemmon hospital, "factors related to nurses" with an average of 2/05±14/7and "factors related to the hospital" with a mean of 7/14±2/05were the most frequent factors. Finally, in Afshar hospital "factors related to physician's health (16/18±3/47) and "factors related to the hospital" with average of 14/97± 3/30 had the most important role in patient's choices.
    Conclusion
    patients who selected training hospitals of Yazd to improve their health, stated that “factors related to the hospital” was the most important factor in their choice. “Factors related to the treating physician” and “personal factors” played the next important roles in this regard. The findings of this study can be used by health system stakeholders to plan, organize, and evaluate health care services.
    Keywords: Teaching Hospital, Patient, choice of hospital
  • Abbas Jahangiri *, Mohammad Jahangiri Pages 91-102
    Introduction
    Performance evaluation is a numerical scale that Provides management information about evaluating and monitoring the current situations and activities of hospital. One of the performance evaluation tools is Dynamic Multiple Attribute Decision Making (DMADM) method. The purpose of this paper was performance evaluation of hospital via DMADM.
    Methods
    In this cross-sectional case study the performance of Imam Khomeini hospital in Arak during 30 consecutive months that each month in decision matrix considered as an alternative, by considering 6 important attributes dynamically by using weighted aggregated sum product assessment (WASPAS) via Excel 2010 software was evaluated.
    Results
    Hospital Performance Scores had fluctuations during the time but generally showed an upward trend during the thirty months. The maximum and minimum value was relevant of 27 and 12, respectively (0.9577, 0.5503). Furthermore showed a significant decrease in March of each year.
    Conclusion
    The trend of hospital Performance Scores showed that the performance of mentioned hospital has improved during the time. Using the DMADM method in order to performance evaluation is a suggestion to managements and future researchers
    Keywords: Performance Evaluation, Hospital, Decision Making, Dynamic Multiple Attribute Decision Making, Weighted Aggregated Sum Product Assessment