فهرست مطالب

روانشناسی پیری - سال دوم شماره 4 (پیاپی 7، زمستان 1395)

نشریه روانشناسی پیری
سال دوم شماره 4 (پیاپی 7، زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1396/01/07
  • تعداد عناوین: 7
|
  • جهانگیر کرمی، امیر سنجابی، پروانه کریمی* صفحات 229-236
    در قرن حاضر افزایش سریع تعداد سالمندان، وجود ناتوانی، کاهش استقلال و افزایش وابستگی در بسیاری از آنان، ضرورت توجه به مساله رضایت از زندگی را در این قشر افزایش داده است.پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی بین تاب آوری و شادکامی با رضایت از زندگی در سالمندان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی بود. جامعه ی آماری شامل سالمندان سرای سالمندان شهر کرمانشاه بود که به روش نمونه گیری در دسترس، نمونه ای به حجم 120 نفر(54 نفر مرد، 66 نفر زن) انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ی تاب آوری کانر و دیویدسون، شادکامی آکسفورد و رضایت از زندگی سالمندان استفاده گردید. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان استفاده شد. یافته ها نشان داد که متغیرهای تاب آوری و شادکامی توان پیش بینی رضایت از زندگی در سالمندان را دارند. در نتیجه می توان گفت با توجه به نقش تاب آوری و شادکامی بر رضایت از زندگی سالمندان و اهمیت این جنبه از سلامت، ضرورت توجه بیشتر به این موضوع در قشر سالمند احساس می گردد.
    کلیدواژگان: رضایت از زندگی، سالمندان، تاب آوری، شادکامی
  • سحر صفرزاده*، کریم سواری، زهرا دشت بزرگی صفحات 237-248
    هدف از این پژوهش، مقایسه تحمل پریشانی، سبک های مقابله با استرس، هوش معنوی و شادمانی بین سالمندان زن و مرد شهر اهواز بود. نمونه این پژوهش 380 نفر (190 زن و 190 مرد) بودند که بوسیله روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایانتخاب شدند. ابزار اندازه گیری عبارت بود از مقیاس تحمل پریشانی (DTS) ، سبک های مقابله با استرس فرم کوتاه (CISS-21)، پرسشنامه شادمانی آکسفورد (OHQ) و پرسشنامه هوش معنوی (ISIS). تحقیق حاضر از نوع علی-مقایسه ای بود و تجزیه و تحلیل داده ها با کمک روش چندمتغیری مانوا در سطح معناداری 0001/0>p نشان داد که بین سالمندان زن و مرد از لحاظ مولفه های جذب پریشانی و ارزیابی پریشانی، سبک های مقابله ای مسئله مدار، هیجان مدار و اجتنابی و همچنین هوش معنوی و شادمانی تفاوت معنی دار وجود دارد. همچنین مشخص شد مولفه جذب پریشانی، سبک های مقابله ای هیجان مدار و اجتنابی و هوش معنوی بیشتر در سالمندان زن و مولفه های ارزیابی پریشانی و سبک مقابله ای مسئله مدار و شادمانی بیشتر در سالمندان مرد دیده می شود.
    کلیدواژگان: تحمل پریشانی، مقابله با شرایط پر استرس، هوش معنوی، شادمانی، سالمندان زن و مرد
  • معصومه بشارتی پور* صفحات 249-259
    چاقی یک اختلال مزمن ناهمگن است که علل زیادی دارد، هر چند که مبنای اساسی عدم تعادل بین انرژی دریافتی و انرژی مصرفی است. اثرات چاقی بر روی طیف گسترده ای از مشکلات بین فردی، مشکلات روانی، خودکشی، عملکرد تحصیلی، و اختلالات روانی نمایان می شود. هدف از اجرای این پژوهش مقایسه تغییر آمایه و توجه پیوسته در زنان سالمند چاق و عادی است. روش این تحقیق با توجه به مقایسه کارکردهای اجرایی در دو گروه علی مقایسه ای از نوع مورد شاهدی می باشد. نمونه تحقیق 100 نفر از زنان چاق و با وزن نرمال بودند که به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، نرم افزار دسته بندی کارت های ویسکانسین، نرم افزار توجه پیوسته. پس از اتمام جلسات آزمون نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که بین زنان چاق و عادی سالمند از نظر، تغییر آمایه، توجه پیوسته، تفاوت معنی داری وجود دارد. به این معنی که افراد چاق بیشتر دچار نقص کارکردهای اجرایی می شوند و حافظه فعال ضعیف تری دارند. اجرای برنامه های پیشگیری ازچاقی وترویج سبک زندگی هایی که پیشگیری کننده از چاقی است می تواند یک عامل محافظتی دربرابراختلالات ناشی ازچاقی باشد.
    کلیدواژگان: کارکردهای اجرایی، چاقی، سالمند
  • نیلوفر آسیاچی، افسانه صنعتکاران *، سید محی الدین بهاری صفحات 261-270
    هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر یوگا بر سازگاری زنان و مردان سالمند بود. پژوهش حاضر، نیمه تجربی با ماهیت کاربردی، همراه با گمارش تصادفی آزمودنی ها در گروه های تجربی و کنترل، به همراه پیش آزمون و پس آزمون است. جامعه آماری این تحقیق کلیه زنان و مردان 60 سال به بالا استان البرز در سال 1395 بود که از میان آن ها 40 زن و مرد سالمند، به صورت نمونه در دسترس و هدفمند از خانه سالمندان کهریزک استان البرز انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (n=20) و کنترل (n=20)، قرار گرفتند. معیار ورود به این تحقیق، سلامت جسمانی، روانی و همچنین کسب نمره میانگین به پایین در عامل سازگاری بود. از برگه اطلاعات فردی، فرم رضایت شرکت در تحقیق و پرسشنامه سازگاری بل (BAL) به عنوان ابزار در این مطالعه استفاده شد. گروه تجربی به مدت 6 هفته و هر هفته 3 جلسه به مدت 45 دقیقه مورد مداخله قرار گرفت. داده ها به وسیله آزمون شاپیرو-ویلک و آزمون تحلیل واریانس دوعاملی تجزیه وتحلیل شد. تمرینات یوگا بر سازگاری زنان و مردان سالمند اثر معناداری دارد، یعنی تمرینات یوگا منجر به افزایش معنادار سازگاری شد (000/0=P) و نیز تمرینات یوگا بر سازگاری اجتماعی و سازگاری عاطفی اثر معناداری داشت، یعنی تمرینات یوگا منجر به افزایش معنادار سازگاری اجتماعی (045/0=P) و سازگاری عاطفی زنان و مردان سالمند (000/0=P) شد؛ بنابراین می توان از مداخله یوگا جهت افزایش سازگاری سالمندان به وسیله متخصصان در خانه های سالمندان استفاده نمود.
    کلیدواژگان: یوگا، سازگاری، زن و مرد، سالمند
  • علیرضا کاکاوند *، نسیم دمرچلی صفحات 271-279
    پرفشاری خون یک اختلال روان تنی است که علاوه بر عوامل زیستی، عوامل روان شناختی و استرس نیز در بروز و تشدید آن نقش دارند. به همین منظور هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی گری استرس ادراک شده در رابطه ی بین ویژگی های شخصیتی و پرفشاری خون در سالمندان بود. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه ی مورد پژوهش شامل بیماران سالمند مبتلا به فشارخون در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران بود. نمونه ای با حجم 298 نفر (177 زن و 121 مرد) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده مقیاس پنج عاملی شخصیت NEO کاستا و مک کری و پرسشنامه ی استرس ادراک شده کوهن، کامارک و مرملستین بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری صورت گرفت. اثر مستقیم روان رنجورخویی و استرس ادراک شده بر پرفشاری خون مورد تایید قرار گرفت. همچنین، استرس ادراک شده در ارتباط بین روان رنجورخویی و پرفشاری خون نقش واسطه ای ایفا کرد. یافته های این پژوهش نشان دهنده ی میانجی گری استرس ادراک شده در ارتباط بین روان رنجورخویی و پرفشاری خون است. بنابراین، با مدیریت استرس و مواجهه ی کارآمد با عوامل تنش زا می توان به پیشگیری و کنترل پرفشاری خون کمک نمود.
    کلیدواژگان: پرفشاری خون، استرس ادراک شده، ویژگی های شخصیتی
  • پرویز عسگری* صفحات 281-291
    معنویت نقش اساسی در تامین و ارتقای سلامت روانی و کیفیت زندگی سالمندان دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش معنویت مبتنی بر آموزه های اسلامی بر کیفیت زندگی و سازگاری در سالمندان انجام گرفت. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری پژوهش شامل سالمندان ساکن سرا در یک مرکز سالمندان شهر اهواز بود. که از بین آنها به صورت در دسترس تعداد 30 نفر که نمره ی برابر یا بالاتر از نقطه ی برش در پرسشنامه های کیفیت زندگی و سازگاری کسب کرده بودند، انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش( 15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین گردیدند. سپس برنامه آموزش معنویت مبتنی بر آموزه های اسلامی، طی 10 جلسه ی سی دقیقه ای برای گروه آزمایش اجرا گردید و طی این مدت گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. پس از پایان برنامه، پرسشنامه ها مجددا برای هر دو گروه اجرا گردید. داده ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که آموزش معنویت مبتنی بر آموزه های اسلامی موجب افزایش کیفیت زندگی و سازگاری در گروه آزمایش شده است. در نتیجه معنویت درمانی به عنوان یک مداخله موثر در ارتقائ کیفیت زندگی سالمندان و سازگاری آنها می تواند به کار برده شود
    کلیدواژگان: آموزش معنویت مبتنی بر آموزه های اسلامی، کیفیت زندگی، سازگاری، سالمندان
  • مهناز مهرابی زاده هنرمند، محمد نبی صالحی *، نسا کاظمی صفحات 293-303
    وقتی اضطراب و استرس فرد از سطح معین فراتر رود قدرت انطباقی خود را از دست داده و مشکلاتی را به همراه دارد. روش های غیر دارویی مانند آموزش تن آرامی و موسیقی درمانی می تواند در کاهش اضطراب بیماران موثر باشد. بنابراین هدف این پژوهش تعیین اثربخشی موسیقی درمانی به همراه تن آرامی بر کنترل فشارخون و نبض سالمندان مبتلا به بیماری فشار خون در شهر سنندج بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایچند مرحله ای 30 نفر از سالمندان مبتلا به فشار خون مراجعه کننده به بیمارستان های شهر سنندج در سال 1395 انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش دستگاه کنترل فشارخون، اندازه گیری نبض از مچ دست، بسته آموزشی موسیقی درمانی و 10 روش تن آرامی بود. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بین پس آزمون دو گروه در میزان فشار خون (003/0>p ، 18/14=F) و نبض (000/0>p ، 19/147=F) تفاوت معنی داری به لحاظ آماری وجود داشت. همانطور که نتایج نشان می دهد تکنیک موسیقی درمانی همراه با تن آرامی در کاهش فشارخون و نبض سالمندان موثر بود. تکنیک موسیقی درما نی همراه با تن آرامی در سالمندان مبتلا به فشارخون می تواند با ایجاد آرامش عضلانی، کاهش مقاومت عروقی، کاهش فعالیت سمپاتیک و منظم شدن تنفس در بیماران منجر به کاهش فشار خون و نبض گردد.
    کلیدواژگان: موسیقی درمانی، تن آرامی، فشارخون، نبض
|
  • Jahangir Karami, Amir Sanjabi, Parvaneh Karimi * Pages 229-236
    In this century, the rapid increase in the senior population, disability, loss of independence and increased dependence on most of their attention to the issue of life satisfaction among teachers has increased. This study aimed to investigate the relationship between resilience and happiness and life satisfaction in elderly people was done. The research method was descriptive, correlation. The sample consisted of elderly nursing homes in Kermanshah available for sampling, sample size of 120 patients (54 males, 66 females) were selected. To collect the data, the Resilience Scale, Oxford Happiness and life satisfaction were used. For data analysis Pearson correlation and regression analysis were used the results showed that resiliency and happiness can predict life satisfaction in elderly people have. As a result, it can be said with regard to the role of resiliency and life satisfaction and happiness on this aspect of health care, and the importance of this aspect of health, the importance of this issue in the elderly population will be felt.
    Keywords: Life Satisfaction, elderly, resilience, Happiness
  • Sahar Safarzadeh *, Karim Savari, Zahra Dashtbozorgi Pages 237-248
    The research objective was the compairson distress tolerance, strategies for coping with stress, spiritual intelligence and happiness among elderly woman and men in Ahvaz city. The sample consisted of 380 subjects (190 woman and 190 men), which were selected by cluster random sampling. For data collecting four questionnaire were used: Distress Tolerance Scale (DTS), the questionnaire of coping inventory with stressful situations (CISS-21), Oxford Happiness Questionnaire (OHQ) and Integrated Spiritual Intelligence Scale) ISIS(. The research was of causal-comparative king and data analysis by multi-parameter variance method(MANOVA) in significant on P value less then 0/001 ( p
    Keywords: Distress tolerance, Strategies for coping with stress, Spiritual intelligence, Happiness, Elderly woman, men
  • Masomeh Besharatipoor * Pages 249-259
    Obesity is a heterogeneous disorder that has many causes, though the fundamental basis of an imbalance consumed between energy intake and energy. Effect of Obesity appears on a wide range of interpersonal difficulties, mental health problems, suicide, academic performance, and mental disorders. The aim of this study was to compare the set shifting, and continuous performances in older women are obese and normal. According to Comparison of executive functions in two groups the method was causal-comparative study. Two samples of the trial, 100 obese and normal weight women who were selected by purposive sampling method. The instrument used in this study, the Wisconsin Card Software category, continuous software. After the sessions multivariate analysis of variance test showed that there is a significant difference among the obese women and normal aging, set shifting, continuous attention. This means that obese people are more impaired executive function and weaker working memory. Programs to prevent obesity and promote obesity prevention are the style that lives can be a protective factor against obesity related disorders
    Keywords: Executive Function, Obesity, Older Age
  • Niloufar Asiachi, Afsaneh Sanatkaran *, Seyed Mohialdin Bahari Pages 261-270
    The purpose of this study was to survey the effects of yoga on adjustment in male and female elderly. This study was a semi empirical an applied research and design of it included pre-test, post-test. Statistical population of this study was all male and female elderly (60 years and older) of Alborz province in 2017 that 40 male and female elderly were selected among them as convenience and purposive sample from Kahrizak charity of Alborz province. They were randomly divided into experimental group and control group. The inclusion criteria for this study was physical and mental health and a lower mean score in the adjustment factor. The instrument of this study was included a demographic questionnaire, the satisfaction form of participation in this study, and the Bell Adjustment Inventory (BAL). The experimental group participated in yoga trainings for 6 weeks (3 sessions per week for 45 minutes). The collected data was analyzed by the Shapiro-Wilk test and the two-way analysis of variance (ANOVA). The results of this study showed that yoga trainings had a significant effect on adjustment in male and female elderly. It means that yoga trainings led to a significant increasing of adjustment (P=0.000). Also, yoga trainings had a significant effect on social and emotional adjustment. It means that yoga trainings led to a significant increasing of social adjustment (P=0.045) and emotional adjustment (P=0.000) in male and female elderly. We can conclude that a yoga intervention can be used by experts to increase adjustment in nursing homes.
    Keywords: Yoga, adjustment, man, woman, elderly
  • Parviz Asgari * Pages 281-291
    This study investigated the effect of spirituality therapy with emphasis on Islamic instruction in promoting the life quality and adjustment among aged people. Spiritualty plays a major role in aged people's mental health and quality of life. The method of the study was quasi-experimental with the pretest-posttest and control group. The research population consisted of the aged people who lived in a Nursing Home in Ahvaz. Firstly, life quality and adjustment questionnaire was completed by all the research population. Then 30 participants, who had earned an equal or above score from cut point in life quality and adjustment questionnaires, were selected through based on availability of participation. They were randomly divided in experimental (n=15) and control (n=15) groups. Then, the spirituality intervention based on Islamic instruction was administered to the experimental group in 10 sessions while the control group was not receiving any training. Finally, the posttest was conducted for both groups. Data were analyzed through the Covariance analysis. Results showed that the spirituality intervention had been effective on increasing of the aged people's life quality and adjustment in the experimental group. Thus, the need for spirituality instruction as an effective intervention can elevate the aged people's life quality and adjustment.
  • Mahnaz Mehrabizadeh Honarmand, Mohammadnabi Salehi *, Nesa Kazemi Pages 293-303
    When you go beyond a certain level of anxiety and stress, Lost power your compliance and There are problems with the. Non-pharmacological methods such as relaxation training and music can, Is effective in reducing anxiety. The main purpose of this study was determination of effectiveness of music therapy with relaxation Technique on blood pressure control and pulse in elder’s with blood pressure. The research method of present study was semi-experimental to pretest-posttest with control group design. 30 person were Multistage random cluster selected among the elder’s with blood pressure referred to hospital of Sanandaj city. and randomly assigned to two experimental and control groups. This study used of blood pressure control and pulse measuring of wrist, educational package of music therapy and ten method of relaxation used tools in this study. in the end The datas were analyzed by descriptive indicators and covariance analysis test. The results showed that there were significant differences in blood pressure (F=14.18 , p
    Keywords: Music Therapy, relaxation, Blood pressure, Pulse