فهرست مطالب
فصلنامه فلسفه دین
سال چهاردهم شماره 3 (پیاپی 36، پاییز 1396)
- تاریخ انتشار: 1396/10/27
- تعداد عناوین: 10
-
-
صفحات 443-463بی تردید شیخ اشراق بزرگ ترین حکیم نوری در عرصه و قلمرو اندیشه اسلامی است. درک عمیق او از حکم نوری قرآن و نیز تکیه بر حکمت نوری ایران باستان، جریان نوافلاطونی و همچنین تاثیر از حکمه المشرقیین حکمای بلندمرتبه ای چون ابن سینا، نظام منسجم و بسیار فکورانه ای از نور در تاریخ حکمت و فلسفه اسلامی به جای گذاشت که نه پیش از او سابقه ای داشت و نه پس از او. در این مقاله با محوریت صادر اول در نظام فکری شیخ اشراق، نخست به بررسی تناظر میان نور در مفهوم فیزیکی خود با معنای متافیزیکی آن پرداخته ایم و سپس بیان و شرح ابعاد نسبت صادر اول با موجودات و مخلوقات عالم من جمله نسبت ربوبیت، حبی، معادی و مشکات در جهان بینی شیخ اشراق را هدف قرار داده ایم. مسئله اصلی تحقیق کاهش فاصله میان محسوس و معقول یا نور محسوس و نور معقول است. از همین رو سعی شده است که بحث، از مفهوم فیزیکی نور آغاز شود و در حقیقت با شرح این معناست که در حکمت اشراقی ظاهر، مقابل باطن نیست. فیزیک در تقابل با متافیزیک نیست، بلکه آخرین سطح ظهور باطن یا امر متافیزیکی است. در نظام مراتب نوری شیخ اشراق، هستی، وجود واحدی است که گرچه در مراتب، سیر نزولی دارد، در این فرآیند هرگز حقیقت نوری خویش را از دست نمی دهد.کلیدواژگان: شیخ اشراق، صادر اول، عقل، نور، نور اقرب، نورالانوار
-
صفحات 465-486در نوشتار حاضر مفهوم جدید اراده نیک کانت بررسی می شود؛ مفهومی که حاصل تامل در نظریه شر ریشه ای اوست. بر اساس نظر کانت، تمامی انسان ها به دلیل وجود تمایل به شر در نهادشان شرورند. انسان ها اگرچه موجوداتی عاقل محسوب می شوند، در عین حال به دلیل ماهیت محسوسشان محدود هم هستند و این محدودیت آنها موجب می شود انگیزه های حسی خود را بر قانون اخلاقی ترجیح دهند. از نظر کانت این همان امری است که سبب تولد شر در جهان می شود. اما سوال این است که آیا انسان می تواند بر تمایل به شر عجین شده با ماهیتش فائق آید؟ آیا او می تواند با وجود تمایل به شری که در نهاد او قرار دارد، به کمال اخلاقی دست یابد؟ کانت بر این باور است که غلبه بر شر به تنهایی در توان انسان نیست و او به این منظور نیازمند همیاری خداوند خواهد بود. اما برای اینکه استحقاق دریافت این موهبت الهی را داشته باشد، خود نیز باید زمینه دریافت آن را آماده کند. او باید تحولی درونی را در خود ایجاد کند، این تحول به شکل گیری اراده نیک در نزد انسان می انجامد، اراده نیکی که واکنشی است در برابر شر ریشه ای. شکل گیری چنین اراده نیکی از دلایل کانت برای اثبات وجود خدا هم محسوب می شود؛ زیرا تا خدایی نباشد که انسان را در دستیابی به چنین اراده ای کمک کند، انسان خود هرگز نمی تواند به تنهایی چنین اراده ای داشته باشد.کلیدواژگان: اراده نیک، انقلاب، شر ریشه ای، قانون اخلاقی، موهبت الهی
-
صفحات 487-515علم اقتصاد معاصر میان احتمال عینی و معرفت شناختی فرق گذاشته و از احتمال عینی در نظریه های اقتصادی استفاده فراوانی کرده است. اما در پی نقدهای ذهن گرایان بر احتمال عینی، جهت گیری استفاده از حساب احتمال در اقتصاد به سمت بیزگرایی و احتمال معرفت شناختی میل کرد. در این مقاله، با بررسی جایگاه حساب احتمال در بخش های مختلف علم اقتصاد، پیشنهاد می شود دانش اقتصاد اسلامی برای تبیین مبانی نظریه های اقتصادی از آرای حکمای اسلامی در این زمینه استفاده کند. حکمت متعالیه، احتمال عینی را نوعی از احتمال روان شناختی و تنها یقین و جزم منطقی را معتبر می داند. لذا احتمال همان توقع ذهنی است که هر چه قانون مند باشد، از احتمال روان شناختی خارج نمی شود. بر اساس نظریه اعتباریات علامه طباطبایی (ره)، احتمال روان شناختی با مراتب مختلف آن، موضوع احکام عقل عملی است و در برخی موارد در نبود علم منطقی، می توان از آن پیروی کرد. استفاده از این آرا، موجب تغییراتی در روش شناسی و معرفت شناسی اقتصاد اسلامی می شود. روش شناسی اقتصاد اسلامی از حساب احتمال به عنوان روش تایید نظریات اقتصادی (در صورت نبود علم) استفاده می کند. همچنین جایی که خود رفتار انسان، بر اساس احتمال باشد، می توان از حساب احتمال بهره برد. در مواردی هم که نمی توان به علم رسید، می توان از حساب احتمال برای پیش بینی احتمالی استفاده کرد. توجه به امور مذکور، این فایده را برای دانش اقتصاد اسلامی دارد که دچار نابسامانی معرفت شناختی و روش شناختی نخواهد شد. شهید صدر (ره) تفسیری بر اساس علم اجمالی از حساب احتمال ارائه داده که در آن احتمال به حد علم منطقی نمی رسد و از کاشفیت بی بهره است. نظریه ایشان را می توان با انجام دادن برخی اصلاحات، ذیل احکام عقل عملی معتبر شمرد. روش این مقاله در جمع آوری، اطلاعات کتابخانه ای و در تحلیل اطلاعات، تحلیلی - انتقادی و در ارائه روش اقتصاد اسلامی، اکتشافی است.کلیدواژگان: احتمال روان شناختی، احتمال عینی، حساب احتمال، دانش اقتصاد اسلامی، دانش اقتصاد معاصر، نظریه اعتباریات
-
صفحات 517-543امکان علم انسانی اسلامی، مبنایی ترین مسئله در مباحث مربوط به علوم انسانی اسلامی و در عین حال مورد جدال فراوان است که بسیاری آن را قبول و عده ای انکار کرده اند. هر دو دسته بر اساس نحوه نگرش خود به دو مقوله «علم» و «دین» برای خود دلایلی ذکر کرده اند. ما نیز برای روشن شدن نظر علامه طباطبایی در این موضوع، باید در این دو عرصه مطالب را سامان دهیم. علامه طباطبایی به مناسبت های مختلف در تفسیر ارزشمند «المیزان» و دیگر آثار خود با استناد به آیات قرآنی، در باب علم و دین مطالبی بیان کرده اند که نشان می دهد علم انسانی با پسوند اسلامی را ممکن می دانند و سخنان منکران را نمی پذیرند؛ چرا که آنان از منظر ایشان، در شناخت علم و دین مسیر صحیح را طی نکرده اند. در این نوشته برای اثربخشی و کاربردی کردن مطالب، به مهم ترین عناوینی می پردازیم که موجب عدم امکان اسلامی کردن علوم انسانی از نظر مدعیان آن است. دلایل عمده منکران، از این قرار است: تغایر علم و دین در روش، زبان، هدف، موضوع و مسائل؛ و نیز ادعای تداخل حداقلی میان موضوعات دینی و علمی یا ادعای تضاد بین گزاره های آن دو. این انگاره ها از منظر برداشت های قرآنی علامه بررسی خواهند شد تا با عنایت به سخنان وی، پاسخ ایشان به ادعای عدم امکان علم انسانی اسلامی روشن شود.کلیدواژگان: امکان، زبان دین، روش، علوم انسانی، قلمرو، هدف
-
صفحات 545-569در تفکر افلوطین بر اساس دلایلی چون اطلاق و عدم تناهی احد، عدم پذیرش حلول و اتحاد، مافوق وجود بودن تفسیر علیت به فیضان، خدا چیزی به کلی دیگر است، به گونه ای که نه می توان نامی بر او نهاد و نه می توان او را با هیچ زبانی توصیف کرد. احد افلوطین فوق علم و عقل است که برای همگان غیرقابل شناخت حصولی است و تنها راه رسیدن به او را در فراتر رفتن از شهودی که حاکی از دوگانگی شاهد و مشهود است، معرفی می کند. فارابی مفهومی از واجب الوجود ارائه می دهد که با وجود برخی اشتراک ها با احد افلوطین تحت تاثیر تعالیم اسلامی و نظریه تمایز متافیزیکی وجود و ماهیت با مفهوم احد نزد افلوطین تفاوت های بسیاری دارد. لذا واجب الوجود را موجودی می داند که ذات و ماهیتش، اقتضای وجود دارد و فرض نبودش محال است. وجود او به واسطه غیر پدید نمی آید و او در وجود خود به موجود دیگری محتاج نیست، بلکه خودش علت وجود همه اشیاست، بنابراین وجود او بسیط و نامرکب محسوب می شود و اساس عالم را بر خلقت ابداعی قرار داد.کلیدواژگان: احد، افلوطین، فارابی، فیض، واجب الوجود
-
صفحات 571-587در این مقاله با روش تحلیلی - انتقادی به بررسی دیدگاه جورج پاتیسون در باب رابطه دین و هنر می پردازیم. پاتیسون تاملات خود را در مسیر آنچه مندرج می کند که خود الهیات هنر نامیده است. او به این نتیجه رسیده که هنر نه ابراز زیردست الهیات، بلکه نوعی نگرش زیبایی شناختی به جهان هستی است، نگرشی که ضمن پاسداشت گوهر زندگی، به رهاوردی معنوی منتهی خواهد شد. او نگاه مطلوب خود را بیش از کلیسا و الهیات رسمی مسیحی، در طریقت بودایی ذن جست وجو می کند و البته همزمان از رمانتیسم و اندیشه پست مدرن فاصله می گیرد. اما به نظر می رسد حاصل نظریات او نه الهیات هنر، بلکه رویکردی هنری به دین و تفسیری زیبایی شناختی از زندگی است که می توان آن را با تعبیر الهیات هنری متمایز کرد و اشکال های وارد بر آن را برشمرد.کلیدواژگان: الهیات مدرن، تجربه زیبایی شناختی، دین و هنر، معنویت گرایی
-
صفحات 589-607بیشتر مباحثی که در اندیشه های فلسفی و کلامی غرب، درباره مسئله شر مطرح شده اند، به جنبه نظری آن، (آن گونه که در ساختار کتاب مقدس بیان شده است) توجه داشته اند. این مباحث اغلب با اشاره به منطقی بودن مسئله مذکور، ناسازگاری قدرت و علم مطلق خدا و رحمت واسعه او، وجود انواع مختلف شر در عالم را چالشی جدی پیش روی مومنان دانسته اند. الهیات پویشی به عنوان جنبش نوینی در مباحث کلامی - فلسفی با بهره گیری از دیدگاه های فلسفی وایتهد و پیروان او در مکتبشیکاگو، با ارائه تبیین و توصیف یکسره متفاوتی از تبیین سنتی مطرح در ادیان، به نوعی با تغییر دادن یا پاک کردن صورت مسئله مورد بحث، سعی در یافتن راه حلی برای پاسخگویی به مسئله شر داشته است. انکار قدرت مطلق خداوند و علم او به آینده، ارائه تفسیر متفاوتی درباره ارتباط میان خدا و جهان و نیز تفکیک شر ظاهری از شر واقعی، از مهم ترین مبانی الهیات پویشی در مواجهه با مسئله شر محسوب می شود. در جستار حاضر، برآنیم تا با تکیه بر آرای فلسفی و کلامی ملاصدرا، به ویژه اصالت وجود، تشکیک وجود، عدمی و نسبی بودن شر، رویکرد الهیات پویشی در مواجهه با مسئله شر را نقد و بررسی کنیم.کلیدواژگان: الهیات پویشی، حکمت متعالیه، قدرت مطلق، مسئله شر، ملاصدرا، وایتهد
-
صفحات 609-631«تئودیسه اعتراض» از تئودیسه هایی است که در الهیات پساهولوکاستی شکل گرفت و در پی آن است تا با گله و شکایت مومنانه از خدا، امید به رفع شر از سوی خدا را تقویت کند و با شورش، خدایی را خطاب قرار دهد که قدرتش با هیچ قاعده عقلانی یا اخلاقی محدود نمی شود و یکسره به اراده مطلق خویش وابسته است. انتظار تئودیسه اعتراض این است که خدا بی حساب و کتاب شرایط را به نفع شخص رنج کشیده تغییر دهد. در این مقاله می کوشیم به نقد و بررسی تئودیسه اعتراض بپردازیم. تئودیسه اعتراض در مقایسه با سایر تئودیسه ها مزایا و کاستی هایی دارد و رویکرد آن نسبت به دیگر تئودیسه ها که به نحو حداکثری در مقام یافتن انگیزه ها و دلایل خدا هستند، معتدل و شکاکانه بوده و به جای رویکرد نظری و ناظرمحور، به دنبال رویکرد عملی و قربانی محور است. به صورت همزمان به مسئله عقلی و عاطفی شر پاسخ می دهد و بیش از آنکه دغدغه حل مسئله الهیاتی و فلسفی شر را داشته باشد، دل نگران حل مسئله بشری و انسانی شر با رویکردی انسان گرایانه است. از دیگر سو نقص ها و ابهاماتی در تئودیسه اعتراض وجود دارد که فیلسوفان دینی چون هیک، گریفین، دیویس و فیلیپس به آنها اشاره کرده اند. نقص هایی مانند ناسازگاری هایی که از مفاهیم اختیار انسان، قدرت مطلق خدا، عشق خدا، خیرخواهی خدا و امید به خدا با اعتراض برمی آید. این اشکال ها نیز خود جای نقد و ارزیابی دارد.کلیدواژگان: الهیات پساهولوکاستی، تئودیسه اعتراض، جان راث، کتاب ایوب، مسئله شر
-
صفحات 633-650دیرزمانی است که میان برخی از دانشمندان و متکلمان غربی نزاع سختی در باب حوزه و قلمرو و همچنین اعتبار و وثاقت علم و دین درگرفته است. در طول سده های گذشته، هر یک از این دو قلمرو از اینکه دیگری را به مثابه یک دانش و معرفت واجد حقیقت در نظر بگیرند، طفره رفته اند و دلایل فراوانی در رد و محکومیت دیگری ارائه کرده اند. از این رو در نوشتار حاضر ضمن تاکید بر این نکته که پیشرفت علمی جوامع بشری لزوما با سکولاریسم ارتباطی ندارد، با نظر به کل نظام فکری هگل، دیدگاه وی در زمینه رابطه علم و دین بررسی خواهد شد. به باور هگل، معرفت و آگاهی بشر بر اساس یک سیر دیالکتیکی تاریخی پیوسته در حال تکامل بوده و متناسب با بسط و پیشرفت آن، علم و دین نیز توامان و با تناظر یک به یک دچار تحول و پویایی شده اند. به بیان دیگر، او با اشاره به مراحل چهارگانه تکامل تمدن ها و مراتب استکمال ادیان در بستر تاریخ، بر این باور است که در هر دوره ای از تاریخ جهان، میان علم و دین آن زمان، تعامل و ارتباط نزدیکی وجود داشته و این دودر هیچ دوره ای به هیچ عنوان در تباین با هم نبوده اند. گرچه کامل ترین نوع تعامل میان علم و دین و مصداق تام و اتم این رابطه از نظر وی در مسیحیت پروتستان و دوره ژرمنی وجود داشته است. از این رو بر اساس رویکرد تعاملی و آشتی گرایانه هگل، علم و دین دو ساحت متفاوت تجلیات روح مطلق هستند و در طول تاریخ به صورت مشترک و به موازات هم به تعالی آگاهی بشر مدد رسانده اند.کلیدواژگان: دین، علم، گفت وگو و تعامل، نزاع و تعارض، هگل
-
صفحات 651-668مسئله صفات خداوند هم در حوزه مباحث الهیاتی (کلامی) و هم فلسفی، اهمیت ویژه ای دارد و می توان از جهات مختلف معناشناختی، معرفت شناختی و هستی شناختی در خصوص آن به بحث نشست. اسپینوزا فیلسوف عقل گرای سده هفدهم که متافیزیک خود را مبتنی بر تصور خدا به عنوان علت اولی و تنها جوهر موجود می سازد، تصور تام خدا را به تصور صفات خداوند منوط می داند و از این مجرا به بحث های مختلفی در این زمینه می پردازد. در این تحقیق سعی بر این بوده است تا به پرسش هایی در زمینه تعریف، عینیت و تعداد صفات جوهر الهی در اندیشه اسپینوزا پاسخ های نظام مند داده شود. روش تحقیق در این مقاله توصیفی - تحلیلی و بر اساس تحقیق کتابخانه ای - اسنادی است. به اختصار می توان گفت که اسپینوزا در دیدگاه نهایی خود، صفات را معرفت پذیر، مقوم ذات جوهر، عینی و ناوابسته به ذهن فاعل شناسا و از نظر عددی نامتناهی می داند. او همچنین بین صفات خدا و خصوصیات او قائل به تمایز است. همچنین نشان داده خواهد شد که دیدگاه اسپینوزا در بحث صفات، تغییراتی را نیز به خود دیده است.کلیدواژگان: اسپینوزا، صفات خدا، عدم تناهی، عقل، عینیت
-
Pages 443-463No doubt Shykhashraq largest optical Wise arena is Islamic territory
Light sentence based on his deep understanding of the Quran and the light of wisdom of ancient Persia, as well as the influence of the Neo-Platonic philosophers Hkmhalmshrqyyn Blndmrtbhay such as Ibn Sina, and very thoutful coherent system of light left in the history of Islamic Philosophy The record was not before him and not after him.
This article focused on the first issue Sheikh intellectual system of illumination, the light of the correspondence between the physical concept With its metaphysical meaning and explanation of the first issue also creatures and critters of the world about the divinity of love Resurrection and the lamp worldview Sheikh is targeted illumination.
The main concern bridging the gap between the sensible and intelligible, or visible light and light is reasonable. That is why we tried to begin his discussion of the physics of light. In fact, as this means that the backend will not appear on the illuminated wisdom. Physics is not at odds with the metaphysics but the last level rise or the metaphysical reality Sheikh illumination in the optical far, there are points which, although far declined to but in light of the process never actually able to meet his lost.Keywords: ght of liths, Light, Nearest the light, first issued, Reaso, Sheikh Eshragh -
Pages 465-486In this article, I am going to introduce a new concept of Kants good will that is outcome of consideration of Kant`s radical Evil thesis. For Kant, all human beings are evil for the propensity to evil in them. For him, even though human beings are rational beings, but they are finite at the same time and this finiteness roots in their sensuous nature and forces them to precede sensuous incentives over moral maxim and causes they would be evil. But can human being overcome to propensity to evil? Can he achieve to moral perfection? Kant believes that human being cant alone overcome evil and to do this he needs the assistance of God. But for to receive the divine grace he must prepare for it. He must create revolution in him. This revolution leads to the formation of good will, but good will that comes from revolution against radical evil and as reaction against it. The formation of such will is one of the Kants reasons to existence of god, because if doesnt existence man cant be the owner of such will.Keywords: radical evil, moral maxim, grace, Good will, revolution
-
Epistemological and methodological study of probability in Islamic economy based on Sadra philosophyPages 487-515Probability calculus is one of the issues that have a major role in economics. Contemporary economics has distinguished between objective and epistemological probability and frequently has used the objective one in economic theories. But now in the wake of criticism of subjectivism on the objective probability, the orientation of the economy is towards Bayesian probability and epistemological probability. By studying the position of the probability calculus in different fields of economics, it is suggested to explain the principles of Islamic economics, on the basis of theories of Islamic philosophers. Motaalia Wisdom sees the objective possibility, some sort of psychological probability and only the logical certainty is valid. Allameh Tabatabai with the theory of Eetebarat has continued this way. Accordingly, the probability is the subjective expectation that whatever the lawful, do not exit the psychological probability. With its different levels, psychological probability is subject to the provisions of practical reason, and in some cases it can be followed in the absence of logical certainty. Use of this view benefits the Islamic economy in epistemological and methodological area. Method of Islamic economics uses probability calculus as way of verifying economic theories in absence of certainty. Also where the action is bases on probabilities, we could use the calculus. Probabilistic prediction is also another way of using this calculus in Islamic economics when we have no certainty. The interpretation of the martyr Sadr for probability based on elm-e-ejmali lacks discovery, because it doesnt reach the logical certainty.Keywords: The calculus of probabilities, Islamic economics, objective, psychological probability, the theory of Eetebariat, practical wisdom
-
Pages 517-543The possibility of Islamic human knowledge is the most fundamental issue in Islamic humanities. this is a controversial issue, many have accepted it, and some have denied it. According to their attitude to the two categories of science and religion, both groups make some reason. Allameh Tabatabai has stated in the valuable commentary Al-Mizan and other works based on Quranic verses that the link between human science and Islamic thought is possible . He does not accept the words of the disbelievers, because they have not gone through the right path in their understanding of science and religion. In this article, we try to examine the most important reasons for the opposition to Islamicize the humanities. The main reasons for the opposition are the following: the variation of science and religion in the method, language, purpose, subject and issues, as well as the claim of minimal interference between religious and scientific matters or the claim of the contradiction between its propositions. These claims have been examined from the perspective of Allamah to study and critisize, in the light of his words, the claim of the impossibility of Islamic human knowledge.Keywords: humanities, possibility, language of religion, purpose, method
-
Pages 545-569Plotinus thinking as applied in the grounds and infinity Ahad, lack of acceptance of solutions and alliances, despite being super-interpretation of causality to overflow, God is something totally different,
In such a way that one can not put a name to him and he can not be described by any language Ahad Plotinus above that for all non-recognition of acquired knowledge and intellect and intuition knows . The only way to get him to go beyond intuition that show obvious dichotomy defines control.
Farabi, according to the Platonic theory of grace, gives a sense of Necessary Despite some accounts, with the One Plotinus under the Effect of Islamic teachings and theories metaphysical distinction of being and nature The unit also has many differences with the concept of Plotinus. Necessary knows of that nature, necessitates existence and the assumption of non-existence, is impossible. There's not arise due to non-existence to another, and he does not need, but it is because of all objects.
So there he is simple and non-composite. And because it is simple, it is not definable, since God is simple nature, his attributes he is one with nature and the universe's creation was invented.Keywords: grace, single, self-existent, Plotinus, Farabi -
Pages 571-587In the following papers, we look George Pattison, and focus on his theory about art- religion relationship. It seems, he designs a new way and prepares a new idea about religious dimension of art, which he have called it theology of art. In constituting this new idea, Pattison refers to Zen- Buddhism, with some contents of Existentialism, and he shapes his distance from Romanticism and Postmodernism. According to him, art can provide an aesthetic view, can cultivate its receptors, and finally can join human kind to the spiritual journey. But if we consider his approach, it is obvious that he couldnt succeed to reach an authentic and reliable viewpoint. It seems we can call his theory an artistic theology, in contrast of theology of art.Keywords: art, religion, aesthetics experience, spirituality, modern theology
-
Pages 589-607Philosophers of religions, in Most of the issues about the problem of evil as raised in western philosophical and theological arguments, are focused on the theoretical dimension of this subject. Most of these issues take the inconsistency between evil and the god's attributives as a very important challenge for the believers of theistic religions. Defenders of the Process theology like Alfred North Whitehead and others in the Chicago school, try to pose the problem of evil in the form by arising different descriptions for God and his attributives. Most their important principles are: denying God's omnipotence and omniscience and His knowledge to the future, deferent interpretation of the relation of God to the world, and distinction between the apparent evil and the real evil. In this article, we try to critic philosophical and theological principles of Process Theology, by the Islamic philosophical and theological principles of Transcendental Wisdom.Keywords: problem of evil, Process Theology, Transcendental Wisdom, Molla sadra, Whitehead, Omnipotencel
-
Pages 609-631The theodicy of protest is a theodicy that arose in post-holocaust theology. The theodicy of protest is going to reinforce hope of removing evil through faithful protest and complaint and address God whose power is not limited by any rational rules and only depends on his absolute will. The theodicy of protests expectation is that God will change the circumstances in favor of the people who are suffering. In this article we try to analyze and criticize the theodicy of protest. The theodicy of protest in comparison to other theodicies has advantages and disadvantages. Despite other theodicies which undertake maximalist approach to discover Gods reasons and motives it undertakes an average and skeptical approach. It also has a pragmatic and victim oriented, rather than a theoretical approach; it provides a response to the emotional problem of evil; and it pays attention to historical events; it is going to solve the human problem through a human approach rather than solving the philosophical and theological problem of evil. However, this theodicy has faced several criticisms: pessimistic eschatology, its opposition to divine beneficence, the contrast between human freedom and divine interference, the contradiction between divine love and divine power, the denial of hope in God, incorrect generalization of its efficiency. Some theologians and philosophers have criticized this theodicy including: John Hick, David Ray Griffin, and Stephen T. Davis and D. Z. Phillips.Keywords: theodicy of protest, problem of evil, post-holocaust theology, John Roth, the book of Job
-
Pages 633-650For a long time, most of the scientists believed in antagonism between science and religion, and that religion has nothing to do with reality.
In this paper, the viewpoint of Hegel, will be taken into consideration. According to him, in the history of the world, human being's knowledge has risen up gradually and in each period, there has been a parallel dialogue and interaction between science and religion of that time. The reason is that as science has developed in the process of history, religions have also got more rational and complicated. So, according to Hegel, science has not led us to a secular and naturalistic or a materialistic orientation in 21th century and the story of antagonism between science and religion is a factitious and fabricated story.Keywords: science, religion, Hegel, antagonism, dialogue, interaction -
Pages 651-668The problem of Gods attributes, with its semantic, epistemological and ontological aspects, has very important position both in theology and philosophy. Spinoza as a 17th century rationalist philosopher that has based his metaphysics upon the Idea of God as a first cause, and the only substance, say that to conceive Gods Essence isnt but to conceive its attributes. In this article I have tried to make some systematic responses to the questions about definition, objectivity and the number of Gods attributes in Spinozas philosophy. my method of research is descriptive-analytic. In abstract it can be said that Spinoza in his final thoughts, believes that attributes of God are knowable by intellect, objective and infinite in being and number. He also makes distinction between attributes of God and his properties and negates some attributes that theologians ascribe to God to make distance from anthropomorphism.Keywords: Spinoza, Attributes of God, Intellect, Objectivity, Infinity