فهرست مطالب
نشریه مطالعات ادبی متون اسلامی
پیاپی 5 (بهار 1396)
- 184 صفحه،
- تاریخ انتشار: 1396/02/18
- تعداد عناوین: 7
-
صفحات 9-34نشانه شناسی به عنوان یک روش تحلیلی جدید بین رشته ای، اولین بار توسط بزرگان این علم ، سوسور و پرس مطرح شد. نشانه شناسی یا سیمیولوژی متون ادبی ، یکی از شاخه های نشانه شناسی است که به بررسی و تحلیل متون ادبی می پردازد و البته متن قرآن که سرآمد متون ادبی است؛ از این قاعده مستثنی نیست و به وسیله این روش پژوهشی می توان از طریق نمادها و نشانه ها به بررسی و تحلیل این متن پرداخت. نشانه شناسی که ریشه در آثار فلاسفه یونان ، مانند افلاطون دارد، در قرن بیستم به عنوان یک دانش مستقل پدید آمد و مشابه دانش هایی چون هرمنوتیک، معرفت شناسی ومعناشناسی و…است. در این پژوهش برآن شده ایم تا واژه «النار» را که در قرآن کریم از واژه های بسیار مکرر قرآن می باشد از منظر نشانه شناسی مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم. روش پژوهش در این مقاله همانند اکثر مقالات علوم انسانی به صورت کیفی (توصیفی کتابخانه ای مبتنی بر تحلیل داده ها) می باشد. در این پژوهش ابتدا واژه النار تفسیر شده و به جایگاه آن در در ادیان مختلف پرداخته شده است و سپس جایگاه آن در قرآن مورد بررسی قرار گرفته است. و از طریق تشبیه و استعاره و سایر نشانه ها سعی بر آن شده تا لایه های پنهان معنایی واژه «النار» آشکار شود.کلیدواژگان: نشانه شناسی، سیمیایی، النار، قرآن
-
صفحات 35-61صحیفه سجادیه، درعین حالی که دارای متنی طولانی است، هیچگونه اختلال و تناقضی در آن راه ندارد و برخوردار از نظم و تالیفی بدیع همراه با فصاحت و بلاغت عالی و بدور از پراکندگی ساختاری و محتوایی است. صحیفه در حوزه لفظ و معنی تاثیرات فراوانی از متون روایی پیشین پذیرفته است، چنان که می توان گفت کلام حضرات معصومین (ع) در پیش از امام سجاد (ع) لفظا و معنا، دستمایه سخن آن حضرت در بسیاری از دعاها بوده است.
بر این اساس باید گفت که صحیفه از نظر بینامتنی، کتابی بسیار مهم و شاخص است. دو نوع بینامتنی: آشکار تعمدی و بینامتنی ضمنی که در تقسیم بندی ژرار ژنت مطرح شده است، وجه بارز تاثیر پذیری در این کتاب شریف است. در این پژوهش، همین امر که سخنان امام سجاد (ع) از حیث متن و معنا و شیوه گفتمان، متاثر از سخنان حضرات معصومین (ع) در پیش از خود می باشد، مورد بررسی قرار گرفته است.کلیدواژگان: امام سجاد (ع)، صحیفه سجادیه، بینامتنی، ژرار زنت -
صفحات 61-82در اوایل قرن بیستم با ظهور مکتب جدیدی به نام «فرمالیسم» ، تحول عظیمی در شیوه نقد ادبی به وجود آمد. فرمالیست ها بر خلاف شیوه های رایج نقد ادبی، فرم را مبنای تحلیل خود قرار دادند. آوجود می آید. خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) که اعتراض شدیدی است علیه انحرافاتی که پس از رحلت پیامبر (ص) در دین به وجود آمد، به دلیل برخورداری از انواع شگردهای ادبی، از متونی است که شایسته چنین نقدی است.
در این پژوهش برآنیم با روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی زیباشناسی خطبه مذکور بر اساس نقد فرمالیستی بپردازیم. هدف از این پژوهش خوانش شگردهای ادبی این خطبه و میزان تاثیرگذاری آنها بر القای معانی به مخاطب می باشد. یافته ها نشان می دهد حضرت فاطمه (س) با اهمیت دادن به شکل توانسته، سخنانی زیبا و اثرگذار با فرمی جذاب بر زبان جاری نماید. وی با استفاده هنرمندانه از انواع شگردهای ادبی به ویژه آشنایی زدایی، مخاطب را وادار کرده برای درک سخن وی، به تعمق و تفکر بپردازد. حضرت (س) همچنین با استناد به آیات قرآن و استفاده از انواع روابط بینامتنی، ضمن تقدس بخشیدن به کلام خویش، تلاش کرده به مخاطبین تفهیم کند آنچه که می گوید دقیقا منطبق با کلام الهی است. فرم ظاهری خطبه و تمام شگردهای ادبی آن، به طور کامل در خدمت معنا و هماهنگ با محتوای مد نظر خطیب قرار دارد.کلیدواژگان: نقد ادبی، فرمالیسم، آشنایی زدایی، بینامتنیت، خطبه فدکیه -
صفحات 83-109
در قرآن کریم گاه با آیاتی مواجه می شویم، که در الفاظ با آیات دیگر مشابه هستند؛ اما این به معنای یک سانی معنا نیست و هر آیه برای ارائه ی مفهومی خاص و جدا از آیه مشابه خود، نزول یافته و محتوای آن تکراری و بدون هدف نیست؛ اما در تفاسیر با نوعی یک نواختی در مفهوم ارائه شده از این آیات روبرو هستیم، زیرا عمدتا نقش شناختی حروف، که در کشف تفاوت معنایی این گونه آیات اهمیت به سزایی دارند، نادیده انگاشته شده، پژوهش حاضر، نقد و بررسی تطبیقی کاربرد شناختی حروف جر در آیات شبیه به هم را مورد مطالعه قرار داده و با روش توصیفی-تحلیلی تلاش کرده، طی راهکارها و مولفه هایی با تکیه بر شواهد قرآنی چند حوزه از اختلاف های موجود در معنای آیات متشابه که در ساختار حروف جر نمایانند، مورد نقد و بررسی قرار دهد، از جمله این راهکارها تغییر بافتی، توصیف بافتی، تحدید، گسترش معنایی و… است، که هریک به گونه ای باعث کشف معنای حروف در آیات متشابه شده است؛ بنابراین با تمرکز بر روی این راهکارها می توان به کشف تفاوت هایی معنایی حروف در آیات متشابه نائل شد و چنین نتیجه گرفت که هر آیه معنای انحصاری خودش را دارد؛ زیرا حروف مستعمل و نحوه ی استقرارشان در بافت آیات مفهوم سازی خاصی را می طلبد، پس نمی توان تفسیری یکسان از این گونه آیات ارائه داد، در این نوشتار ضمن پرداختن به این امور، تفسیر دقیق تری از آیات متشابه لفظی ارائه شده است.
کلیدواژگان: قران، متشابه لفظی، حروف جر، معناشناسی شناختی، اصالت معنا -
صفحات 109-128دانشمندان اسلامی از دیرباز ، درصدد کشف راه ها و روش های متعدد فهم حدیث ، که یکی از منابع اصیل فکر و عمل اسلامی می باشد، بوده اند. از جمله این روش ها ، دقت در فروق اللغات در متن حدیث است. یکی از منابع گرانسنگ حدیثی، نهج البلاغه می باشد. برای فهم بهتر احادیث این کتاب ارزشمند بایستی پیش از هر اقدامی به بیان معانی دقیق واژگان نهج البلاغه و بررسی کلمات متقارب المعنی با این واژگان و بیان اختلاف معانی آنها با یکدیگر پرداخت تا در سایه آن بتوان از لطایف ادبی و فصحات کلام امام علی (ع) در گزینش الفاظ مناسب در نهج البلاغه پرده برداشت. در میان الفاظ نهج البلاغه، واژگانی وجود دارد که ارتباط معنایی و تقارب معنایی با واژه توبه دارند، اگر چه بین آنها تفاوتهای خردی می باشد به گونه ای که در بسیاری موارد، چونان واژگان مترادف و هم معنا، به نظر می آید. در این مقاله که به روش توصیفی - تحلیلی انجام شده است ، به بررسی تفاوت های معانی این واژگان متقارب المعنی و نحوه ی استفاده امام علی (ع) از هر یک از این کلمات در نهج البلاغه خواهیم پرداخت. بدیهی است که بررسی واژگان متقارب المعنی با این واژه و ذکر جنبه های اختلاف معنایی آنها راه را برای فهم صحیح حدیث (فهم فضیلت سخنوری و شگفتی ها کلام امام علی(ع) در نهج البلاغه) هموار می سازد.کلیدواژگان: نهج البلاغه، امام علی (ع)، توبه، واژگان قریب المعنی، فروق اللغ، ﺔ
-
صفحات 129-152ساختار هر واژه متشکل از تعدادی آواست که با همنشینی مجموعه ساختار آوایی واژه را رقم زدهاند. از نگاه نشانه شناختی آواها عناصر بی مفهوم و بی ارتباط با معنا نیستند بلکه متغیرهایی هستند که با مدلولهای معنایی جهت ایجاد سطوح مختلف معنایی و تصویر سازی ذهنی برای مخاطب از حالات و صفات گوینده در ارتباطاند. امروزه این ویژگی را فنوسمانتیک مینامند. بر همین اساس وقتی از این زاویه به قرآن به عنوان قسمی از معماری سخن نگریسته میشود، متغیر های آوایی مجموعه ی به هم پیوسته و نامحدودی از نشانهها را ایجاد کردهاند که در ورای آنها اقیانوسی از معانی ظریف و باریک نهفته است. این ویژگی را میتوان در سه حیطه الفاظ، آیه و مجموعهای از آیات مورد توجه قرار داد.
این مقاله با عنوان تناسب آوایی- محتوایی (فنوسمانتیک) در قرآن با روش استقرایی و مطالعه کتابخانه ای درصدد است تا اولا به قاعدهای برای این جنبه از اعجاز پرداخته و ثانیا جهت روشن شدن ابعاد آن به بیان نمونههایی از سوره واقعه بر اساس این علم بپردازد. در این مقاله تناسب آوایی-محتوایی در قرآن به سه دسته تناسب در واژه، تناسب در آیه و تناسب در آیات با سیاق معنایی یکسان تقسیم شده است. سپس برای بدست آوردن هر کدام از این روابط قاعدهای بیان شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان خواهد داد قرآن کریم به سبک ریتمیک سرشار از موسیقی متناسب با معانی ممتاز است، بی آن که ریتم بر معنا و یا معنا بر ریتم غلبه یابد.کلیدواژگان: قرآن، آوا، محتوا، فنوسمانتیک، سوره واقعه -
صفحات 153-176یکی از رویکردهای زیبای بلاغت سخنان امام علی (ع) در نهج البلاغه ایجاز است که غیر از جایگاه بلاغی آن در زیبایی لفظی و برونی تعابیر امام (ع) نقش مهمی هم در جذابیت معانی سخنان ایشان ایفا می کند. در آثار بلاغی گذشتگان ایجاز بر دو نوع قصر و حذف تقسیم شده است که برای نوع حذف آن اهداف و دلایلی در کلام عنوان می کنند که اختصار، بزرگداشت مقام مخاطب، مبالغه، رعایت موسیقی و سجع کلام از جمله این دلایل است. در نهج البلاغه هر دو نوع ایجاز بکار رفته و امام علی (ع) با تسلط بی نظیر خود بر فنون سخنوری، معانی عمیق و گسترده را با واژگانی اندک ارائه نموده، بطوری که نه تنها خللی در ظاهر عبارات بوجود نیامده، بلکه آنها را زیباتر و بلیغ تر کرده است. این در حالی است که ادبیات و بلاغت هدف اصلی امام (ع) نبوده و ایشان غالب این سخنان را بدون آمادگی قبلی و فی البداهه ایراد فرمودند. در جستار پیش رو نمونه های متعددی از انواع ایجاز در سخنان امام علی (ع) ذکر شده و بعد زیبایی شناختی آنها مورد بررسی قرار گرفته است.کلیدواژگان: ایجاز و انواع آن، دیدگاه گذشتگان درباره ایجاز، ایجاز در نهج البلاغه
-
Pages 9-34Semiotics as a new interdisciplinary analysis, first by the leaders in the science, and the inquiry was Saussure. Semiotics or Semiology literature, a branch of semiotics is the study and analysis of literary texts concerned and the text that excelled in literature is no exception, and by this research method can be done through symbols and signs the and analysis of the text. Semiotics rooted in the works of Greek philosophers, such as Plato, in the twentieth century emerged as an independent knowledge and similar sciences such as hermeneutics , epistemology Semantics , etc. In this study, we sought the word "fire" to very frequent words in the Quran that the Quran is analyzed from the perspective of semiotics put. The research in this paper Like most social science papers for qualitative (descriptive data analysis based library) is. the term "fabrics" is obvious.Keywords: semiotics, Semiology, fire, Quran karim
-
Pages 35-61The researches show that Sahifah Al-Sajjadiyyah has been influenced greatly by the holy Quran in the letter and spirit, even in terms of style and configuration, and including, the impact is undeniable. The Sahifah, while, like the Quran has the long text, but there is no disorder and contradiction and it has the discipline and a novel writing with great eloquence. Also it is out of the distribution structure and content.
Three types of intertextuality, which is expressed in terms of Gérard Genette (Apparent - deliberate, deliberately - hidden and implicit), intertextual first and third are topics studied and ascertainable in Sahifah Al-Sajjadiyyah. According to the theory of "intertextuality" that We can call it "Garlic flow of ideas in the context of time and works", the Quran and infallible Speech before Imam Sajjad (AS) have been referenced his speech, literally and means, In the lot of prayers. In this research, the author has tried to prove the hypothesis that Imam Sajjad (AS) in terms of the context and the meaning and the style of discourse has Firm intertextual relations with the Holy Quran and speeches of the Imams before him (AS).Keywords: Sahifah Al-Sajjadiyyah, intertextuality, Gérard Genette -
Pages 61-82In the early twentieth century with the advent of a new school of "formalism", there was a huge change in the way of literary criticism. Unlike conventional methods of literary criticism, Formalists put form as the basis of their analysis. They bring up the concept of "defamiliarization" and believe of the text that has innovation is worthy to analysis. The movement also believes in the notion of "intertextuality" emphasized that the artwork exists in relation to previous works. Fadakyeh Khotbeh of Hazrat Zahra (peace be upon her), which has a strong protest against the deviations that arose after the death of the Prophet (peace be upon him) in the religion. because of its variety of novel techniques, this text are worthy.
In this study, we intend to study the aesthetics of this Khotbeh descriptively and analytically based on formalistic criticism. The aim of this study is to manifest sermon literary techniques and their impact on the audience Results show that Hazrat Fatima (peace be upon her) in the form of managed care, has uttered speech by using the form beautifully and effectively .She use the literary devices artful, especially Defamiliarization, forcing the audience to understand her words, to reflect them. She also based on the Quran and the use of intertextual relations, tried to convince the audience that her speech is coincide exactly in accordance with the God's speech. The form and all its literary form factor devices, is fully consistent with the meaning and content.Keywords: Literary Criticism, formalism, defamiliarization, intertextuality, Fadakyeh Khotbeh -
Pages 83-109
Sometimes, we confronted with some verses in the Holy Quran that are similar with other verses in wordsº but this does not mean their same meaning, and each verse is dropped to present a specific conception that is apart from similar verses, and its content is not repetitive and is not without purposeº but in the interpretation of these verses we face with a uniformity in concept, because, mainly the letter recognition role, that is of a great importance to discover the differences in meaning of these verses, is ignored. So, this paper, has studied the comparative Review and application of Jarr Letter Recognition in verses which are similar to each other, and in descriptive - analytical method, tries to examine the methods, relying on Quranic evidence, are present in structure of these Jarr verses. Some of these methods are: change the texture, texture descriptors, limitation, expansion of meaning and that each species has led to the discovery of the meaning of the letters in the allegorical verses, So focusing on a different meaning this will be the discovery of the letters in the allegorical verses achieved And concluded that each verse has its own unique meaning; Because the letters used and how its deployment in the context of signs requires a certain conceptualization, The same interpretation of these verses can not be provided, In this paper, we address these matters, A more accurate interpretation of the allegorical verses of words presented.
Keywords: the koran, Literally similar, Jarr letters, cognitive semantics, Esoterism -
Pages 109-128Since long time ago, Muslim scientists have been trying to find different methods to understand hadith one of the main sources of Islams thought and action. One of these ways is to pay attention to the semantic differences of words in hadith. On the other hand, one of the noble sources of hadith is Nahj-Al-Balaghah. So, In order to have a better understanding of hadiths in this book, one should clarify the exact meaning of its words as well as review the words with approximate same meaning and try to find their diverse meaning. Through this way, we can select proper equivalents, and therefore benefit much better from Imam Alis eloquence and elegant literal speeches. There are various words in Nahj-Al-Balaghah, which have semantic relation and approximate same meaning with the word Toubah (repentance). These words have little semantic differences, which sometimes are considered as synonymous for the word Toubah. Thus, in this paper, we are dealing with the semantic differences of these words and the way Imam Ali (peace be upon him) applied them in Nahj-Al-Balaghah, via a descriptive-analytic method. It is clear that analyzing these words and finding their semantic differences would help us to have a proper perception of hadith and eloquent speeches of Imam Ali (peace be upon him).Keywords: Nahj-Al-Balaghah, Imam Ali (peace be upon him), Toubah, Words with approximate same meaning, Semantic differences of words
-
Pages 129-152One of the miraculous aspects of the holey Quran , few scholars have considered the appropriateness of sound - Fonosemantic content or the Koran . Fonosemantic means : make connections between sounds and variable proportion of its meaning by corollaries to create different levels of meaning and imagery to the audience of the states and the speaker traits .
In this paper, the appropriateness of sound - the content of the holey Quran into three categories in terms of proportionality , relevance and appropriateness of the verse in the holey Quran is divided into the same semantic context . Each of these relationships to obtain the rule is expressed . The results of the study of the Holy Quran is full of rhythmic style of that fits the distinctive meanings , without any sense of rhythm or sense of rhythm will prevail .Keywords: Quran, Ava, content, Fnvsmantyk, Chapter Event, holey Quran, Awa, Mahtwa, Fonosemantic, music, rhythm. -
Pages 153-176One of the beautiful approaches of Imam Alis rhetoric speech in Nahjolbalaghe is brachiology that plays an important role in charm meanings of his speech apart from its rhetorical position in the beauty of literal and outward Imam Alis interpretations. In the ancient rhetorical works, brachiology is divided into two types of terseness and ellipsis. Some goals and reasons have been addressed for ellipsis which briefness, honoring the high status of the person spoken to, exaggeration, observance of speechs intonation and riming prose are some of these reasons. In Nahjolbalaghe, both types of brachiology have been used and Imam Ali has provided wide and deep meaning with few words by his unparalleled mastery. So that not only the appearance of the phrases has not been disturbed; but also it has been made it more beautiful and eloquent. This is while literature and rhetoric were not the main goal of Imam Ali and he said most of them with extemporaneous speech and without previous preparation. In this study, numerous examples of the brachiology types in Imam Alis speech have been mentioned and their aesthetic aspect has been studied.Keywords: brachiology, its types, ancient viewpoint about brachiology, brachiology in Nahjolbalaghe