فهرست مطالب

علوم و فنون شیلات - سال هفتم شماره 1 (پیاپی 21، زمستان 1396)

نشریه علوم و فنون شیلات
سال هفتم شماره 1 (پیاپی 21، زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/12/20
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مهدی نادری جلودار*، ابوالقاسم روحی، مجید ابراهیم زاده صفحات 1-7
    اهداف
    سس ماهیان بزرگ سر در معرض خطر انقراض قرار دارند که هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ حفاظتی دارای اهمیت هستند. درباره ماهیان سد شهیدرجایی ساری و رودخانه تجن مطالعات بسیار کمی صورت گرفته است. جمعیت قابل توجهی از سس ماهی بزرگ سر در سد و بالادست آن حضور دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های رشد و استراتژی تغذیه ای سس ماهی بزرگ سر در مخزن پشت سد شهیدرجایی ساری انجام شد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش تجربی، روی 180 قطعه سس ماهی بزرگ سر موجود در سد شهیدرجایی ساری طی چهار فصل سال های 94-1393 اجرا شد. نمونه ها در فرمالین 10% تثبیت شدند و فاکتورهای زیستی و تغذیه ای مرتبط با رشدونمو مورد بررسی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزارهای SYSTAT 9 و Excel 2003 صورت گرفت.
    یافته ها
    نسبت جنسی نر به ماده 1/14 به 1 بود. الگوی رشد این گونه آلومتریک منفی بود (×L2.888015/0=w؛ 2/888=b). در جنس نر آلومتریک مثبت و در جنس ماده نیز آلومتریک منفی بود. میانگین طول و وزن جنس نر و ماده اختلاف معنی داری داشت (0/05>p) و رابطه بین طول و وزن در ماهیان تصاعدی بود. این گونه با آهنگ رشد 0/1 به حداکثر طول پیش بینی شده نزدیک می شود که حداکثر طول تخمینی برای ماهی 138/6سانتی متر به دست آمد. شاخص رفتار تغذیه ای برای گروه های سنی زیر 4 سال، رژیم غذایی علفخواری (0/1±2/4=RLG) را نشان داد و بعد از بلوغ به سمت رژیم غذایی همه چیزخواری متمایل شد (0/6±1/2=RLG).
    نتیجه گیری
    الگوی رشد گونه سس ماهی بزرگ سر آلومتریک منفی است و در تمامی فصول از رژیم غذایی همه چیزخواری برخوردار است.
    کلیدواژگان: رشدونمو، رژیم غذایی، سس ماهی بزرگ سر
  • مهدی کاظمی، عبدالمحمد عابدیان کناری*، رضا ربیعی صفحات 9-16
    اهداف
    سارگاسوم بووانوم، پلی کلادیا مایریکا و گرسیلاریوپسیس پرسیکا به دلیل زی توده قابل توجه در طبیعت و قابلیت تولید انبوه به صورت پرورش مصنوعی، می توانند در جیره غذایی آبزیان مورد استفاده قرار گیرند. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر ماکروجلبک های دریایی بر عملکرد رشد و پاسخ ایمنی بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان بود.
    مواد و روش ها
    پژوهش تجربی حاضر روی 210 قطعه بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان که به طور تصادفی انتخاب شده و در آزمایشگاه آبزیان دانشکده علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس نور در سال 1394 پرورش داده شدند، اجرا شد. این بچه ماهی ها در قالب هفت تیمار آزمایشی شامل جیره غذایی بدون ماکروجلبک دریایی (شاهد) و با جایگزینی سطوح متفاوت 5% و 10% پودر ماکروجلبک های دریایی به جای آرد گندم قرار گرفتند. برای آنالیز اقلام غذایی از نرم افزار Lindo 5.3 و برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 20 استفاده شد.
    یافته ها
    کمترین افزایش وزن، کمترین ضریب رشد، کمترین شاخص کارآیی پروتئین و بالاترین میزان ضریب تبدیل غذایی مربوط به تیمار حاوی 10% پودر سارگاسوم بووانوم بود و تفاوت معنی داری با سایر تیمارها داشت. شاخص وضعیت (CF) در تیمار شاهد در بالاترین مقدار قرار داشت و بین تیمارها تفاوت معنی داری مشاهده نشد. در بازماندگی تیمارهای مختلف تفاوت معنی داری مشاهده نشد. بیشترین میزان فعالیت لیزوزیم سرم مربوط به تیمار حاوی 5% پودر گرسیلاریوپسیس پرسیکا بود و بیشترین میزان فعالیت همولیتیک کمپلمان سرم مربوط به تیمار حاوی 5% سارگاسوم بووانوم بود.
    نتیجه گیری
    ماکروجلبک های دریایی گرسیلاریوپسیس پرسیکا، سارگاسوم بووانوم و پلی کلادیا مایریکا بر بهبود عملکرد رشد بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان تاثیر ندارند، ولی گرسیلاریوپسیس پرسیکا و سارگاسوم بووانوم بر پاسخ ایمنی آنها تاثیرگذار هستند.
    کلیدواژگان: ماکروجلبک های دریایی، قزل آلای رنگین کمان، رشد، ایمنی غیراختصاصی
  • آذین صفار شرق، اسحق زکی پور رحیم آبادی*، ابراهیم علیزاده دوغیکلایی، فرزاد غیبی صفحات 17-23
    اهداف
    خصوصیات عملکردی پروتئین استخراجی به روش حلالیت و ترسیب ایزوالکتریک، تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی از جمله استفاده از اسید یا باز هنگام استخراج پروتئین قرار دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی خصوصیات عملکردی پروتئین استخراج شده از ماهی کاراس معمولی (Carassius carassius) با روش حلالیت و ترسیب ایزوالکتریک اسیدی و بازی بود.
    مواد و روش ها
    پژوهش تجربی حاضر روی 56 قطعه ماهی کاراس معمولی شهر بندر ترکمن انجام شد. گوشت چرخ شده ماهی ها به طور تصادفی به دو گروه همگن برای اعمال روش ISP اسیدی و بازی تقسیم شد. پروتئین از گوشت چرخ شده بازیافت و خصوصیات عملکردی آن بررسی شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS 21، از طریق آزمون Tدومتغیره صورت گرفت.
    یافته ها
    پروتئین استخراج شده از گوشت ماهی کاراس معمولی در تیمارهای اسیدی و بازی اختلاف معنی داری داشتند (0/05>p). در نگهداری آب بین دو تیمار تفاوت معنی داری مشاهده نشد (0/05p>). ظرفیت امولسیون کنندگی پروتئین استخراج شده در تیمار بازی به طور معنی داری بالاتر از تیمار اسیدی بود (0/05>p). شاخص پایداری امولسیون در تیمار بازی، مقادیر بالاتری در مقایسه با تیمار اسیدی داشت. تمامی نمونه ها شاخص رفتار جریان (n) کمتر از یک داشتند که نشان داد این نمونه ها رفتار سودوپلاستیک دارند.
    نتیجه گیری
    پروتئین استخراج شده از گوشت ماهی کاراس معمولی در تیمار اسیدی بیشتر است، ولی تیمار بازی خصوصیات عملکردی بهتری دارد. تیمار بازی، ظرفیت امولسیونی بالاتری نسبت به تیمار اسیدی تشکیل می دهد و شاخص پایداری تیمار بازی بالاست. محلول های پروتئینی و امولسیون های تهیه شده اسیدی و بازی، خصوصیت سودوپلاستیک دارند. میزان ویسکوزیته مواد غذایی در تیمار اسیدی نسبت به تیمار بازی بیشتر است.
    کلیدواژگان: کاراس معمولی، پروتئین استخراج شده از ماهی، خصوصیات عملکردی پروتئین، روش حلالیت-ترسیب ایزوالکتریک
  • علی طاهری، اسحاق ابراهیم زاده الله آباد، میر مهدی زاهدی صفحات 25-32
    اهداف
    به دلیل مصرف بالای ماهی کوتر نیاز است تا پروفیل اسیدآمینه های آن تهیه شود. هدف پژوهش حاضر تجزیه تقریبی و محتوای اسیدآمینه ماهی کوتر ساده و دم زرد دریای عمان در پاییز و بهار بود.
    مواد و روش ها
    پژوهش تجربی حاضر روی کوترماهیان ساده و دم زرد دریای عمان در فصل پاییز و بهار اجرا شد. ماهیان در ترکیب همسانی از نر و ماده در دو گروه، با 3 دسته 7تایی از ماهیان قرار داشتند. تجزیه اسیدآمینه کل با دستگاه کروماتوگرافی مایع صورت گرفت. داده ها با نرم افزار GRAPHPAD-PRISM 5 و آزمون T غیرجفتی تحلیل شد.
    یافته ها
    در دو گونه، رطوبت در فصل پاییز بالاتر از بهار بود، اما میزان چربی، پروتئین و خاکستر کل در بهار نسبت به پاییز اختلاف معنی داری داشت. در بهار نسبت اسیدآمینه های ضروری به غیرضروری (E/NE) و آروماتیک اختلاف معنی داری در دو گونه نداشت، اما سایر موارد اختلاف معنی داری داشتند. در پاییز نسبت E/NE و اسیدآمینه های اسیدی، اختلاف معنی داری در دو گونه نداشتند. شاخص های شیمیایی براساس نیاز انسان بالغ، بالاتر از یک بودند. اسیدآمینه لوسین در بازه سنی 5-2 سال در هر دو گونه در پاییز و بهار کمبود داشت.
    نتیجه گیری
    هر دو گونه در فصل پاییز رطوبت بالاتری دارند، اما میزان چربی، پروتئین و خاکستر کل در بهار نسبت به پاییز بیشتر است. بیشترین اسیدآمینه دو گونه در دو فصل، گلوتامیک اسید و آسپارتیک اسید است. هیچ کمبودی در نیاز انسان بالغ برای اسیدآمینه ضروری موجود در دو گونه در دو فصل وجود ندارد. براساس نیاز کودکان 5-2سال، اسیدآمینه لوسین در هر دو گونه دارای کمبود است.
    کلیدواژگان: کوتر ساده، کوتر دم زرد، اسیدآمینه، شاخص شیمیایی
  • سمیرا جدی، سیدعلی جعفرپور*، سکینه یگانه، محمود ناصری صفحات 33-39
    اهداف
    در راستای افزایش مصرف تازه خوری فرآورده های شیلاتی، هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی های بافتی و رنگ فیله ماهی قزل آلای رنگین کمان با پوشش خوراکی کیتوزان حاوی اسانس مرزنجوش در طول دوره نگهداری در یخچال بود.
    مواد و روش ها
    پژوهش تجربی حاضر به صورت آزمایش فاکتوریل با طرح کاملا تصادفی انجام شد. سه تیمار فیله های ماهی بدون پوشش، با محلول 2% کیتوزان و محلول 2% کیتوزان+0/5% اسانس مرزنجوش آماده و برای هر تیمار سه تکرار، آزمایش شدند. پس از شکل گیری پوشش در روزهای صفر، 7، 14، 21، ویژگی های بافتی و رنگی ارزیابی شدند. تحلیل داده ها با آنالیز واریانس دوطرفه، آزمون چنددامنه ای دانکن و نرم افزار SPSS 22 انجام شد.
    یافته ها
    آنالیز تقریبی رطوبت، خاکستر، پروتئین و چربی کل بین روز صفر و 21 نگهداری در دمای یخچال تفاوت معنی داری نشان نداد. میزان باکتری های سرماگرا در طول دوره نگهداری افزایش یافت و در تیمارهای مختلف تفاوت معنی دار داشت (0/05>p). شمارش میزان اولیه باکتری ها در روز صفر بین فیله شاهد و فیله های تیمارشده تفاوت معنی داری نشان نداد (0/05p>) ولی باگذشت زمان این تفاوت معنی دار شد (0/05p>). فیله های تیمارشده با کیتوزان و اسانس منجر به حفظ حالت کشسانی بهتر و در نتیجه کیفیت بهتر بافت فیله در مقایسه با شاهد شدند. به کاربردن 2% کیتوزان موجب حفظ این شاخص ها در فیله بدون تغییر محسوس نسبت به شاهد شد (0/05p>).
    نتیجه گیری
    پوشش دهی فیله قزل آلای رنگی کمان با اسانس مرزنجوش موجب افزایش خواص ضدمیکروبی و ضداکسیداسیونی آن می شود و به طور معنی داری کیفیت شاخص های رنگ و بافت فیله این ماهی را در طول نگهداری در یخچال حفظ می کند.
    کلیدواژگان: ماهی قزل آلا، پوشش خوراکی کیتوزان، اسانس مرزنجوش، بافت، رنگ
  • فریده بخشی، کاوه رحمانی فرح، ابراهیم حسین نجدگرامی*، رامین مناف فر، امیر توکمه چی صفحات 41-48
    اهداف
    سیستم بیوفلوک، استفاده از میکروارگانیزم هایی مانند باکتری های هتروتروف، جلبک ها، زئوپلانکتون های غذایی و آغازیان است که مواد دفعی آبزیان پرورشی و غذای خورده نشده در استخرها را تجزیه و مصرف می کنند و به عنوان یک سیستم مدرن آبزی پروری موجب افزایش بازدهی استخرهای پرورش شده است. هدف این تحقیق، بررسی کیفیت گوشت ماهیان کپور معمولی پرورش یافته در سیستم بیوفلوک طی دوره نگهداری در یخچال (°C1±4) بود.
    مواد و روش ها
    در تحقیق تجربی حاضر، 300 قطعه بچه ماهی کپور معمولی به مدت 9 هفته، با غذای تجاری (شاهد) و سه تیمار آزمایشی، تغذیه شده و سپس شاخص های کیفی گوشت ماهیان مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS 21 و توسط آزمون چنددامنه ای دانکن، آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی انجام شد.
    یافته ها
    پایین ترین کیفیت طعم گوشت ماهی در تیمار ملاس مشاهده شد و با سایر تیمارها اختلاف معنی دار داشت (0/05p). مقادیر سولفیدریل و پپتیدهای محلول در تری کلرواستیک اسید با گذشت زمان نگهداری ماهی ها کاهش یافتند.
    نتیجه گیری
    سیستم بیوفلوک در کیفیت گوشت ماهیان کپور معمولی پرورش یافته در طی دوره نگهداری در یخچال تاثیر مثبت دارد و دوره ماندگاری آن را افزایش می دهد.
    کلیدواژگان: کپور معمولی، سیستم بیوفلوک، کیفیت گوشت، منابع کربنی
  • اسماعیل عبدالله زاده، سید مهدی اجاق*، هدایت حسینی، عزت الله قائمی، غلامرضا ایراجیان صفحات 49-55
    اهداف
    اسانس های گیاهی، کمپلکسی از ترکیبات فرار به دست آمده از بخش های مختلف گیاهان هستند. اسانس دارچین (Cinnamomum zeylanicum) به عنوان منبع مناسب برای ترکیبات ضدباکتریایی شناخته شده است. هدف مطالعه حاضر بررسی فعالیت ضدباکتریایی اسانس دارچین و نانوذرات اکسید روی علیه دو سویه لیستریا مونوسیتوژنز بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی، دو سویه باکتری لیستریا مونوسیتوژنز (سویه استاندارد و سویه جداسازی شده از ماهی) مورد استفاده قرار گرفت. فعالیت ضدمیکروبی اسانس دارچین و نانوذرات اکسید روی با روش چاهک ارزیابی شد. همچنین حداقل غلظت بازدارندگی (MIC) و حداقل غلظت کشندگی (MBC) اسانس دارچین و نانوذرات اکسید روی با استفاده از روش ماکرودایلوشن تعیین شد. علاوه بر این، خصوصیات ضدباکتریایی اسانس دارچین و نانوذرات اکسید روی در یک محیط مایع بررسی شد. داده ها به کمک نرم افزارSPSS 19 و توسط آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شدند.
    یافته ها
    میزان MIC و MBC اسانس دارچین به ترتیب 16 و بیش از 64 میکرولیتربرمیلی لیتر گزارش شد. همچنین مقادیر MIC و MBC برای نانوذرات اکسید روی به ترتیب 12/5 و 25میلی گرم برمیلی لیتر محاسبه شد. با افزایش غلظت نانومواد و اسانس، جمعیت باکتری ها کاهش یافت (0/05>p) و در خلال دوره نگهداری در دمای سرد اختلافات قابل توجهی بین دو سویه مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    اسانس دارچین و نانوذرات اکسید روی، اثرات ضدمیکروبی قوی علیه لیستریا مونوسیتوژنز دارند، به طوری که اسانس دارچین روی لیستریا اثر باکتریواستاتیک، اما نانوذرات اکسید روی اثر باکتریوسایدی نشان می دهند.
    کلیدواژگان: نانوذرات، فعالیت ضدمیکروبی، اکسید روی، دارچین
  • مینا اسمعیلی خاریکی، مسعود رضایی*، صابر خدابنده، علی معتمدزادگان صفحات 57-64
    اهداف
    ماهی هوور مسقطی بالاترین صید جهانی تون ماهیان را دارد. سر ماهی حاوی حدود 64% پروتئین است. بسیاری از پروتئین های هیدرولیزشده و پپتید های حاصل از منابع مختلف دریایی قدرت آنتی اکسیدانی بالایی دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی فعالیت آنتی اکسیدانی پروتئین هیدرولیزشده سر ماهی هوور مسقطی بود.
    مواد و روش ها
    در پژوهش تجربی حاضر، 30 قطعه سر ماهی هوور مسقطی تهیه شد. ابتدا درصد ترکیبات مختلف (پروتئین، چربی، خاکستر و رطوبت) در ماده اولیه ارزیابی شد و سپس توسط آنزیم آلکالاز، فرآیند هیدرولیز انجام گرفت و درجه هیدرولیز پروتئین هیدرولیزشده در زمان های مختلف ارزیابی شد. فعالیت آنتی اکسیدانی مخلوط پروتئین هیدرولیزشده با روش های فعالیت حذف رادیکال DPPH، قدرت احیای آهن و فعالیت مهارکنندگی رادیکال ABTS مورد سنجش قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از آزمون های آماری استنباطی استفاده شد.
    یافته ها
    بخش عمده سر ماهی حاوی پروتئین بود و خاکستر بالایی داشت. درجه هیدرولیز با افزایش زمان افزایش یافت و بین زمان های 15، 60 و 120دقیقه معنی دار بود (0/05p<)، اما در 120 و 240دقیقه معنی دار نبود (0/05
    نتیجه گیری
    پروتئین هیدرولیزشده سر ماهی هوور مسقطی فعالیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد و می تواند در فرآورده های غذایی به منظور افزایش پایداری اکسیداسیونی به کار رود.
    کلیدواژگان: پروتئین هیدرولیزشده، سر ماهی، هوور مسقطی، درجه هیدرولیز، فعالیت آنتی اکسیدانی
  • مازیار یحیوی*، لاله پریشانی حیدرپور، عیسی کمالی صفحات 65-69
    اهداف
    سارم دهان بزرگ در آب های خلیج فارس حضور دارد و جزء ترکیب صید کشورهای حاشیه خلیج فارس است. عادت های غذایی ماهیان در درک زنجیره های غذایی بین آنها مهم است. هدف پژوهش حاضر بررسی رژیم غذایی ماهی سارم دهان بزرگ در آب های ساحلی استان هرمزگان بود.
    مواد و روش ها
    در پژوهش تجربی حاضر 422 عدد ماهی سارم دهان بزرگ از آب های ساحلی بندرعباس جمع آوری شد. طول کل و طول چنگالی محاسبه شدند. وزن با ترازوی دیجیتال اندازه گیری و در برگه مخصوص نمونه برداری ثبت شد. جداول و نمودار با نرم افزار Excel 2007 رسم، تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون های T پائولی، ضریب همبستگی پیرسون و نرم افزار SPSS 20 صورت گرفت.
    یافته ها
    کمترین طول چنگالی 18سانتی متر، بیشترین طول چنگالی 86سانتی متر و میانگین طول چنگالی 54/282سانتی متر بود. با افزایش طول چنگالی، وزن ماهی با مدل نمایی افزایش یافت (0/0151=r؛ 0/05p<). طول و وزن ماهی، همبستگی بالایی نشان دادند (0/98r=؛ 0/05p<). بالاترین میزان شاخص معدی- بدنی در آبان و کمترین میزان آن در خرداد بود. شاخص خالی بودن معده 62/32 به دست آمد. ترجیح غذایی ماهیان، سخت پوستان و نرم تنان بودند. ماهی موتو، غذای اصلی این گونه و یال اسبی، ساردین پهلوطلایی، پنجزاری ماهیان، شورت ماهیان، گربه ماهی و گوازیم دم رشته ای، سایر شگ ماهیان و بزماهی غذای تصادفی محسوب شدند.
    نتیجه گیری
    این ماهی باتوجه به شاخص خالی بودن معده، به نسبت کم خور محسوب می شود. ماهیان، سخت پوستان و نرم تنان جزء رژیم غذایی و ماهی موتو غذای اصلی آن است. سایر گونه های مصرف شده شامل یال اسبی، ساردین پهلوطلایی، پنجزاری ماهیان، شورت ماهیان، گربه ماهی و گوازیم دم رشته ای، سایر شگ ماهیان و بزماهی از غذاهای تصادفی محسوب می شوند.
    کلیدواژگان: سارم دهان بزرگ، ارجحیت غذایی، شاخص های غذایی، خلیج فارس
  • عباس زمانی *، ابوذر معافی صفحات 71-79
    اهداف
    افزایش مصرف آبزیان، توسعه صنعت آبزی پروری و نیاز به تولید خوراک آبزیان، دسترسی به روغن ماهی را در آینده نامعلوم می سازد. هدف پژوهش بررسی تاثیر جایگزینی روغن ماهی جیره غذایی با روغن هسته انگور بر شاخص های رشد و فعالیت آنزیم های پپسین و تریپسین ماهیان قزل آلای رنگین کمان بود.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر روی 450 قطعه ماهی قزل آلای رنگین کمان طی یک دوره 60 روزه انجام شد. در این مطالعه از جیره شاهد (A) حاوی 100% روغن ماهی و جیره های حاوی 25% (B)، 50% (C)، 75% (D) و 100% (E) روغن هسته انگور به جای روغن ماهی استفاده شد. داده ها با نرم افزار Graph Pad Prism و SPSS 20 از طریق آزمون واریانس یک طرفه تحلیل شدند.
    یافته ها
    بیشترین وزن نهایی و افزایش وزن در جیره C و کمترین آنها در D بود که اختلاف معنی داری داشتند. اختلاف معنی داری در نرخ رشد ویژه و کارآیی پروتئین جیره ها وجود نداشت. بیشترین ضریب تبدیل غذایی در جیره E و کمترین آن در C با اختلاف معنی داری مشاهده شد. بیشترین کارآیی چربی در جیره C بود. بیشترین کارآیی غذا در جیره های C و D و کمترین آن در E بود و جیره ها اختلاف معنی داری نداشتند. بیشترین فعالیت آنزیم پپسین و تریپسین در ضمایم پیلوریک در جیره C و در روده در C و D مشاهده شد. میزان بهینه جایگزینی روغن ماهی به وسیله روغن هسته انگور 50% (جیره C) برآورد شد.
    نتیجه گیری
    جیره غذایی 50% روغن ماهی و 50% روغن هسته انگور بر بهبود شاخص های رشد و فعالیت آنزیم های پپسین و تریپسین ماهیان قزل آلای رنگین کمان موثر است.
    کلیدواژگان: روغن ماهی، روغن هسته انگور، آنزیم پروتئاز، قزل آلای رنگین کمان
|
  • M. Naderi Jolodar *, A. Roohi, M. Ebrahimzadeh Pages 1-7
    Aims: Being important both economically and in terms of protection, Luciobarbus capito is at risk of extinction. There are very few studies about the fish of Shahid Rajaee dam and the Tajan River. A significant number of Luciobarbus capitos is present in the dam and upstream. The present study was conducted with the aim of evaluating the growth characteristics and nutritional strategies of Luciobarbus capito in reservoir behind the Shahid Rajaee dam, Sari.
    Materials and Methods
    The present experimental study was carried out on 180 Luciobarbus capitos in Shahid Rajaee dam, Sari during 4 seasons of 2014 to 2015. The samples were fixed in formalin 10% and the biological and nutritional factors related to growth were investigated. The data were analyzed with SYSTAT 9 and Excel 2003 software.
    Findings: The sex ratio of males to females was 1.14/1. The growth pattern of this allometric species was negative (w=0.015×L2.888; b=2.888). In males, allometric was positive and in females, allometric was negative. The mean length and weight of male and female had a significant difference (p
    Conclusion
    The allometric growth pattern is a negative for Luciobarbus capito, and in all seasons, it has a whole foods diet.
    Keywords: Growth, Diet, Luciobarbus capito
  • M. Kazemi, A. Abediankenari *, R. Rabiei Pages 9-16
    Aims: Sargassum bovianum, Polycladia myrica, and Gracilariopsis persica can be used in aquatic diets due to their significant biomass and mass production capacity for artificial rearing. The aim of this study was to investigate the effect of marine macroalgae on growth performance and immune response in rainbow trout (Oncorhynchus mykiss) fingerlings.
    Materials and Methods
    The present experimental study was carried out on 210 rainbow trout fingerlings, which were randomly selected and cultured in Aquatic Laboratory, Faculty of Marine Sciences, Tarbiat Modares University, Noor, in 2016. These fingerlings were placed in 7 experimental treatments, including a diet without marine macroalgae (control) and by replacing different marine macroalgae powder levels of 5% and 10% with wheat flour. Lindo 5.3 software was used to analyze food items and SPSS 20 software was used to analyze the data.
    Findings: The lowest weight gain, the lowest growth factor, the lowest protein efficiency ratio, and the highest feed conversion ratio were in the treatment containing 10% Sargassum bovianum powder and it had a significant difference with other treatments. Condition factor (CF) was at the highest level in control treatment and no significant difference was observed between treatments. There was no significant difference in survival of different treatments. The highest level of serum lysozyme was in the treatment containing 5% Gracilariopsis persica powder and the highest serum hemolytic complement activity was in the treatment containing 5% Sargassum bovianum.
    Conclusion
    Gracilariopsis persica, Sargassum bovianum, and Polycladia myrica have no effect on the improvement of growth performance in rainbow trout fingerlings, Gracilariopsis persica and Sargassum bovianum have an impact on their immune response.
    Keywords: Marine Macroalgae, Rainbow Trout Fingerling, Growth, Non-Specific Immunity
  • A. Saffar Shargh, E. Zakipour Rahimabadi *, E. Alizadeh Doughikollaee, F. Gheybi Pages 17-23
    Aims: The functional properties of proteins extracted by Isoelectric Solubilization/Precipitation (ISP) method are influenced by various factors such as the use of acid or base while protein extraction. The aim of this study was to investigate the functional properties of protein extracted from Crucian carp (Carassius carassius), using acidic and basic ISP method.
    Materials and Methods
    This experimental study was carried out on 56 Crucian carps in Bandar Torkaman City, Iran. The minced meat of fish was randomly divided to 2 homogeneous groups for implementing acidic and basic ISP method. The protein was isolated from meat and its functional properties were evaluated. The data were analyzed by SPSS 21 software, using two-sample t-test.
    Findings: The protein extracted from Crucian carp meat had a significant difference in acidic and basic treatments (p0.05). The emulsion capacity of the extracted protein was significantly higher in basic treatment than the acidic treatment (p
    Conclusion
    The protein extracted from Crucian carp meat is higher in the acidic treatment, but the basic treatment has better functional properties. The basic treatment has a higher emulsion capacity than the acidic treatment, and the stability index is high in the basic treatment. Protein solutions as well as acidic and basic emulsions have a pseudoplastic property. The amount of food viscosity is higher in acidic treatments compared to the basic treatment.
    Keywords: Crucian Carp, Fish Extract Protein, Protein Functional Properties, Isoelectric Solubilization-Precipitation Method
  • A. Taheri *, I. Ibrahimzadeh, M.M. Zahedi Pages 25-32
    Aims: Due to the high consumption of Pickhandle Barracuda, it is necessary to prepare its amino acid profile. The aim of this study was to investigate the proximate composition and amino acid profile of Pickhandle Barracuda and Yellowtail Barracuda fillet in autumn and spring.
    Materials and Methods
    The present experimental study was carried out on Pickhandle Barracuda and Yellowtail Barracuda in autumn and spring. The fish were equivalently divided in 2 groups of male and female in 3 clusters, each containing 7 fish. The total amino acid composition was performed by liquid chromatography. The data were analyzed by GRAPHPAD-PRISM 5 software, using unpaired T test.
    Findings: In two species, moisture in autumn was higher than spring, but, compared to autumn, the amount of fat, protein, and total ash had a significant difference in spring. In spring, the essential/nonessential (E/NE) amino acid ratio and aromatic amino acids did not have any significant differences in two species, but other measures had significant differences. In autumn, the E/NE ratio and acidic amino acids did not have any significant differences. Chemical indices were more than 1 based on the needs of the adult human. In two species, Leucine showed depletion in the range of 2 to 5 years in autumn and spring.
    Conclusion
    Both species have a higher moisture in autumn, but the amount of fat, protein, and total ash in spring is higher than autumn. The most common amino acids in both seasons are Glutamic acid and Aspartic acid. Regarding the essential amino acids, there is no depletion in adult human necessity in two species in two seasons. Based on the needs of children aged 2 to 5 years, Leucine has depletion in both species.
    Keywords: Pickhandle Barracuda, Yellowtail Barracuda, Amino Acids, Chemical Index
  • S. Jeddi, S.A. Jafarpour *, S. Yeganeh, M. Naseri Pages 33-39
    Aims: With regard to increasing the consumption of seafood in fresh form, the present study was conducted with the aim of investigating color and tissue of Rainbow Trout fillet by chitosan edible coating incorporated with marjoram essential oil during refrigerated storage.
    Materials and Methods
    This experimental study was conducted as factorial experiment with completely randomized design. Three fillets without coating were treated with 2% chitosan solution and 2% chitosan solution.5% of the essential oil and were examined three times for each treatment. The color and tissue properties were evaluated after 0, 7, 14, and 21 days. The data were analyzed by SPSS 22 software, using two-way ANOVA, and Duncan's Multiple Range Test.
    Findings: There was no significant difference in the composition of moisture, ash, protein, and total fat between 0 and 21 days at refrigeration temperature. The amount of cold bacteria increased during the storage time and was significantly different in different treatments (p0.05), but with time, this difference became significant (p>0.05). Fillets treated with chitosan and essential oil resulted in better elastic state and, consequently, better fillet quality compared to the control. The use of 2% chitosan preserved these indices in the fillet without any significant change compared to the control (p
    Conclusion
    Coating Rainbow Trout fillet with marjoram essential oil increases its antimicrobial and antioxidant properties and significantly improves the quality of the color and tissue of the fillets of this fish during refrigerated storage.
    Keywords: Rainbow Trout, Chitosan, Marjoram Essential Oil, Tissue, Color
  • F. Bakhshi, K. Rahmani Farah, E.H. Najdegerami *, R. Manaffar, A. Tukmachi Pages 41-48
    Aims: Biofloc system is the usage of microorganisms such as heterotrophic bacteria, algae, dietary zooplanktons, and protists, which disintegrates and consumes reared aquatics propagation and non-eaten foods in ponds and increases the productivity of developed ponds as a modern aquaculture system. The aim of this study was to investigate the quality of common carp meat reared in the biofloc system during the refrigerated storage time (4±1°C).
    Materials and Methods
    In this experimental study, 300 common carps were fed for 9 weeks by commercial food (control) and 3 experimental treatments were fed, and the quality indices of meat were evaluated. The data were analyzed by SPSS software 21, using Duncan's multiple range, one way ANOVA, and Tukey post hoc tests.
    Findings: The lowest meat taste quality was observed in sugar beet molasses treatment and it had a significant difference with other treatments (p0.05). Control and sugar beet molasses treatments showed the lowest and highest skin redness index values, respectively. Thiobarbituric acid (TCA) value significantly increased and decreased in control and biofloc treatments, respectively, over storage time (p
    Conclusion
    The biofluid system has a positive effect on the quality of common carp meat reared during the refrigerated storage time and increases its shelf-life.
    Keywords: Common Carp, Biofloc System, Meat Quality, Carbon Resources
  • E. Abdollahzadeh, S.M. Ojagh *, H. Hosseini, H. Ghaemi, Gh. Irajian Pages 49-55
    Aims: Essential oils are a complex of volatile compounds obtained from different parts of plants. Cinnamon (Cinnamomum zeylanicum) essential oil (EO) is known as a suitable source of antibacterial compounds. The aim of present study was to investigate the antibacterial activity of cinnamon EO and ZnO nanoparticles (NPs) against 2 strains of Listeria monocytogenes.
    Materials and Methods
    In this experimental study, 2 strains of L. monocytogenes (a standard strain and a fish isolated strain) were used. The antibacterial activity of cinnamon EO and ZnO NPs was assessed by well diffusion test. The minimum inhibitory concentration (MIC) and the minimum bactericidal concentration (MBC) of cinnamon EO and ZnO NPs were also determined using broth macrodilution method. Moreover, the antibacterial properties of cinnamon EO and ZnO NPs were investigated in a liquid medium. The data were analyzed by SPSS 19 software, using one-way ANOVA and Tukey's post hoc tests.
    Findings: The Minimum Inhibitory Concentration (MIC) and Minimum Bactericidal Concentration (MBC) of cinnamon EO were 16µl/ml and 64µl/ml, respectively. Furthermore, the MIC and MBC of ZnO NPs were 12.5mg/ml and 25mg/ml, respectively. The bacterial population significantly decreased with increasing the ZnO NPs and the cinnamon EO concentrations (p
    Conclusion
    Cinnamon essential oil and ZnO nanoparticles have strong antimicrobial effects against L. monocytogenes, so that the cinnamon essential oil shows bacteriostatic effects on Listeria, but ZnO nanoparticles show bactericidal effect.
    Keywords: Nanoparticles, Antimicrobial Activity, Zinc Oxide, Cinnamon
  • M. Esmaeili Kharyeki, M. Rezaei *, S. Khodabandeh, A. Motamedzadegan Pages 57-64
    Aims: Skipjack tuna has the highest level of catch rate among tuna all over the world. Its head contains about 64% protein. Many Protein Hydrolysates and peptides obtained from various marine sources have a high antioxidant power. The aim of this study was to investigate the antioxidant activity of Protein Hydrolysate in Skipjack tuna head.
    Materials and Methods
    In this experimental study, 30 Skipjack tunas were investigated. At first, the amount of different compounds (protein, fat, ash, and moisture) was evaluated in the raw material; then, the hydrolysis process was performed by Alcalase enzyme and the hydrolysis degree of the protein hydrolysate was evaluated at different times. The antioxidant activity of the protein hydrolysate mixture was measured by DPPH radical scavenging activity, iron revival power, and ABTS radical inhibitory activity. For data analysis, the analytical tests were used.
    Findings: The main part of the fish head was protein and it had high levels of ash. The degree of hydrolysis increased with increasing time and was it significant at 15, 60, and 120 minutes (p
    Conclusion
    Protein hydrolysate in Skipjack tuna head has a high antioxidant activity and can be used in food products to increase oxidation stability.
    Keywords: Protein Hydrolysate, Fish Head, Skipjack tuna, Degree of Hydrolysis, Antioxidant Activity
  • M. Yahyavi *, L. Parishani Heydarpoor, E. Kamali Pages 65-69
    Aims: The Scomberoides commersonnianus (Talang Queenfish) is in the Persian Gulf waters and constitutes a part of catches in Arab states of the Persian Gulf. Fish food habits are important in understanding food chains. The aim of this study was to evaluate the diet composition of Talang Queenfish in the coastal water of Hormozgan province.
    Materials and Methods
    In this experimental study, 422 Talang Queenfish were collected from coastal waters of Bandar Abbas. Total length and fork length were calculated. The weight was measured by a digital scale and recorded on a special sampling sheet. Tables and charts were drawn, using Excel 2007 software, and the data were analyzed, using SPSS 20 software by T Paoli tests and Pearson correlation coefficient.
    Findings: The minimum and maximum fork length was 18 cm and 86 cm, respectively, and the mean fork length was 54.282cm. With increasing the fork length, fish weight increased with exponential model (r=0.0151; p
    Conclusion
    According to the vacuity index, this fish does not eat a lot. The food preferences are fish, Crustacean, and Molluscs and Anchovies is the main food. The subsidiary food included Hairtail Fish, Goldstripe sardinella, Ponyfish, Silver sillago, Catfish, Threadfin Bream, Goatfish and other Clupeidae fishes.
    Keywords: Talang Queenfish, Scomberoides commersonnianus, Food Preferences, Nutritional Indices, Persian Gulf
  • A. Zamani *, A. Moafi Pages 71-79
    Aims: Increasing the aquatic consumption, developing aquaculture, and the need for aquatic food production will make unclear the availability to fish oil in the future. The aim of this study was to investigate the effect of replacement of fish oil by grape seed oil on growth indices and protease enzymes activity in Rainbow Trout.
    Materials and Methods
    This study was conducted on 450 Rainbow Trout during a 60-day period. In this study, control diet (A) containing 100% fish oil and 25% (B), 50% (C), 75% (D), and 100% (E) grape seed oil were used instead of fish oil. The data were analyzed by Graph pad prism and SPSS 20 software, using one-way ANOVA test.
    Findings: The highest final weight and weight gain was in diet C and the lowest was in D, having a significant difference. Specific Growth Rate (SGR) and Protein Efficiency Ratio (PER) had no significant difference. The highest and lowest feed conversion ratio (FCR) was observed in diets E and C, respectively, with a significant difference. The highest fat efficiency was in diet C. The highest feed efficiency was in diets C and D and the lowest was in E, and the diets were not significantly different. The most activity of pepsin and trypsin was observed in pyloric additions in diet C and in intestine in C and D. The optimal amount of fish oil replacement was satisfied by grape seed oil 50% (diet C).
    Conclusion
    The diet containing 50% fish oil and 50% grape seed oil is effective in improving the growth indices and activity of pepsin and trypsin enzymes in Rainbow Trout.
    Keywords: Fish Oil, Grape Seed Extract, Protease Enzyme, Oncorhynchus mykiss