فهرست مطالب

فصلنامه آسیب شناسی درمانگاهی دامپزشکی
سال یازدهم شماره 4 (پیاپی 44، زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/12/27
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علمی پژوهشی
  • سامان مهدوی*، علی نوبخت صفحات 305-312
    اسانس ها به عنوان محرک های رشد، نقش مهمی در بهبود فلور میکروبی و خصوصیات مورفولوژیکی روده و سیستم ایمنی در جوجه های گوشتی دارند. هدف از مطالعه حاضر، ارزیابی تاثیر اسانس آویشن و کاکوتی بر فلور میکروبی روده در جوجه های گوشتی بود. بدین منظور 468 قطعه جوجه گوشتی نر سویه راس- 308، با سه ترکیب اسانسی آویشن، کاکوتی و مخلوط آویشن و کاکوتی، در دو شکل استفاده (در آب و در خوراک) و در دو سطح (15/0 و 3/0 درصد جیره) در 13 تیمار با 3 تکرار و 12 قطعه جوجه در هر تکرار، از سن 10 تا 42 روزگی مورد آزمایش قرار گرفتند. در سن 42 روزگی دو قطعه جوجه از هر تکرار انتخاب و بعد از 12 ساعت گرسنگی دادن، کشتار شدند. سپس قطعه ای از ایلئوم هر پرنده جهت شمارش جمعیت میکروبی به آزمایشگاه ارسال شد. شمارش کلی باکتری های کلی فرم و لاکتوباسیلوس در مورد هر نمونه انجام شد و نتایج با نرم افزار SPSS تحلیل گردیدند. شمارش کلی باکتری های کلی فرم در گروه های تغذیه شده با 3/0 درصد مخلوط آویشن و کاکوتی کمترین مقدار بود، ولی با گروه شاهد اختلاف معنی داری را نشان ندادند. شمارش کلی لاکتوباسیلوس در گروه تغذیه شده با 3/0 درصد مخلوط آویشن و کاکوتی در دان، بیشترین تعداد را نشان داد که در مقایسه با گروه شاهد اختلاف معنی داری داشت (05/0>p). به طورکلی، تفاوت معنی داری از نظر روش مصرف آویشن و کاکوتی در بین گروه های آزمایشی مشاهده نشد. نتایج مطالعه نشان داد افزودن اسانس 3/0 درصد مخلوط آویشن و کاکوتی به جیره غذایی جوجه های گوشتی می تواند در بهبود میکروفلور مفید (لاکتوباسیلوس) و کاهش باکتری های مضر (اشریشیاکولای) ایلئوم در این جوجه ها موثر باشد.
    کلیدواژگان: اسانس، آویشن، کاکوتی، میکروفلور روده، جوجه گوشتی
  • علی کارگری رضاپور *، رعنا وطن دوست صفحات 313-323
    استفاده از داروهای با منشا طبیعی برای درمان دیابت مورد توجه قرار گرفته است. خرفه با نام علمی Portulaca oleracea از جمله گیاهان دارویی مهم بومی ایران است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی اثر عصاره روغنی تخم خرفه بر شاخص های مقاومت انسولینی در موش سوری می باشد.در این مطالعه 30 سر موش سوری به 5 گروه 6 تایی تقسیم بندی شدند: 1- تیمار شاهد منفی (غیردیابتی)، 2- تیمار شاهد مثبت (دیابتی)، 3- تیمار شاهد عصاره خرفه غیردیابتی، 4- تیمار دیابتی با عصاره تخم خرفه (دوز mg/kg150) و 5- تیمار دیابتی با عصاره تخم خرفه (دوز mg/kg 300). تجویز عصاره خرفه از ابتدای آزمایش به مدت یک ماه در گروه های مربوطه (3 تا 5) انجام شد و پس از این مدت، القای دیابت با تزریق استرپتوزوتوسین به گروه های 2، 4 و 5 صورت گرفت و پس از 2 ماه، از موش ها خون گیری شده و شاخص های مورد نظر اندازه گیری شد و مورد تحلیل آماری قرار گرفت. کل دوره آزمایش سه ماه بود.عصاره روغنی تخم خرفه تاثیر کاهنده معنی داری بر گلوکز سرم خون در گروه های دیابتی نسبت به شاهد دیابتی مثبت داشت (05/0p<). همچنین، غظت انسولین سرمی به صورت معنی داری در گروه های 3، 4 و 5 که عصاره خرفه دریافت کرده بودند، افزایش یافت (05/0p<)، ولی در پروفایل لیپیدی و شاخص های HOMA-IR، QUICKI و اندیس آتروژنیک تغییرات معنی داری دیده نشد. نتایج مطالعه نشان داد عصاره تخم خرفه موجب کاهش گلوکز سرمی در موش های دیابتی شده و دارای اثر انسولینوگوگ می باشد.
    کلیدواژگان: تخم خرفه، دیابت، عصاره گیاهی، موش سوری
  • سکینه حسینی، غلامعلی مقدم*، سیدعباس رافت، آیتک بخشایش خیابانی صفحات 325-337
    مسمومیت آبستنی در میش یکی از بیماری های متابولیکی است که در اثر کمبود گلوکز مادر در پاسخ به افزایش احتیاجات تغذیه ای سریع جنین ایجاد می شود. این مطالعه به منظور بررسی سطوح برخی از عناصر و متابولیت ها و کورتیزول خون در میش های آبستن قزل ایستگاه تحقیقاتی خلعت پوشان انجام گرفت. در این بررسی از 50 راس میش در سه نوبت قبل از آبستنی، دوره آبستنی و قبل از زایش خون گیری شده و غلظت گلوکز، کلسیم، فسفر، اوره، پروتئین تام سرم خون با استفاده از روش اسپکتروفتومتری و غلظت هورمون کورتیزول سرم خون با استفاده از روش الایزا اندازه گیری شد. اثر شکم زایش روی غلظت گلوکز سرم خون تاثیر معنی دار داشت (01/0>p). غلظت فسفر در همه میش ها در یک سطح بوده و اختلاف معنی داری در بین میش ها از نظر غلظت این عنصر خونی وجود نداشت. اثر تیپ زایش روی همه موارد اندازه گیری شده غیر معنی دار بود. تاریخ خون گیری روی همه موارد اندازه گیری شده به جز فسفر تاثیر معنی دار داشت (01/0>p). وزن تولد بره سبب افزایش معنی دار غلظت سرمی هورمون کورتیزول شد (01/0>p). همبستگی بین گلوکز و اوره منفی بود (16/0-=r). میان پروتئین تام و اوره سرم همبستگی (42/0=r) وجود داشته و ارتباط معنی داری داشتند (01/0>p). همچنین میان پروتئین تام و فسفر سرم همبستگی (21/0-=r) وجود داشته و ارتباط معنی داری داشتند (01/0>p). به طورکلی می توان نتیجه گرفت که با اندازه گیری و بررسی متابولیت های خونی و هورمونی در طول آبستنی دام می توان از وقوع بیماری مسمومیت آبستنی با استفاده از راهکارهای مدیریتی و جیره های مناسب پیشگیری کرد.
    کلیدواژگان: کورتیزول، متابولیت های خونی، میش، نژاد قزل، مسمومیت آبستنی
  • محمد حسین راضی جلالی *، مسعود قربانپور، علیرضا البرزی، عاطفه آقا بیگی صفحات 339-347
    اکینوکوکوس گرانولوزوس عامل بیماری مشترک هیداتیدوز در انسان و برخی از حیوانات می باشد. با توجه به نقش و اهمیت نشخوارکنندگان از جمله گوسفند در بقاء و انتقال انگل به میزبانان اصلی و انسان، این مطالعه به منظور ارزیابی اولیه مواد دفعی-ترشحی پروتواسکولکس و لایه ژرمینال به منظور انجام آزمایش های سرولوژیک انجام شد.در این مطالعه، واکنش مایع کیست و مواد دفعی-ترشحی لایه ژرمینال و پروتواسکولکس در مجاورت با سرم تهیه شده از گوسفند و موش آزمایشگاهی آلوده به کیست هیداتیک ارزیابی شد. خون مورد نیاز برای تهیه سرم آلوده و غیرآلوده از 100 راس گوسفند در حین کشتار جمع آوری و آزمون کانترایمنوالکتروفورز روی نمونه های مذکور صورت گرفت. با استفاده از روش کانترایمنوالکتروفورز در مجاورت با آنتی ژن مایع کیست 80 درصد، آنتی ژن دفعی-ترشحی پروتواسکولکس 72 درصد و آنتی ژن دفعی-ترشحی لایه ژرمینال 92 درصد از سرم های گوسفندان آلوده به کیست هیداتیک واکنش مثبت نشان دادند و در 5 نمونه سرم موش آزمایشگاهی آلوده به کیست هیداتیک تجربی به روش کانترایمنوالکتروفورز با استفاده از مایع کیست هیداتیک 80 درصد، آنتی ژن دفعی-ترشحی پروتواسکولکس 80 درصد و آنتی ژن دفعی-ترشحی لایه ژرمینال 100 درصد از سرم ها واکنش مثبت نشان دادند. طبق نتایج به دست آمده در مطالعه حاضر، آنتی ژن دفعی-ترشحی لایه ژرمینال با داشتن درصد حساسیت بالاتر در تشخیص نمونه های آلوده، قابل ارزیابی در مطالعات تکمیلی در این زمینه می باشد.
    کلیدواژگان: کیست هیداتیک، سرولوژی، آنتی ژن دفعی-ترشحی، آنتی ژن مایع هیداتیک
  • سیروس صادقیان چالشتری*، عقیل شریف زاده، جواد راغ، حمید توانایی منش، علی احمدی صفحات 349-356
    درماتوفیتوز یک عفونت پوستی زئونوز است که سویه تریکوفیتون وروکوزوم مسئول اصلی این عفونت در گاو می باشد. این بیماری اساسا در دام های جوان (گوساله ها) رخ می دهد و معمولا انتقال بین دام ها از طریق تماس مستقیم با یک میزبان بوده و از طریق ساختارهای رویشی عفونی مثل هایف ها و اسپورهای قارچ گسترش می یابد. در اسفند ماه سال 1395، بررسی ها در یکی از گاوداری های شیری اطراف تهران نشان داد که ضایعات بیماری درماتوفیتوز نه تنها در گوساله ها بلکه در تلیسه ها و گاوهای شیری نیز وجود دارد. ضایعات معمولا به صورت دلمه های سفید متمایل به خاکستری با اندازه متفاوت اما مجزا، محدود و ضخیم دیده شد و ناحیه دچار ریزش مو بود. ضایعات پوستولار که به صورت دلمه های کوچک از سطح پوست بیرون زده بودند، کمتر مشاهده شد. بررسی میکروسکوپی مستقیم نمونه های پوست برای جرب منفی اما برای اجزای قارچ مثل هایف و آرتروکنیدی مثبت بود. از لحاظ ماکروسکوپی سویه قارچ روی محیط سابورو دکستروز آگار به صورت کلونی های کوچک دکمه ای شکل به رنگ سفید تا کرم، سطحی با قوام مخملی و پشتی سفید رنگ بود. خصوصیات میکروسکوپی آن نیز به صورت هایف های بلند و نامنظم همراه با تعداد زیادی کلامیدیوکنیدی بود که به صورت زنجیروار پشت سرهم قرار داشتند که همگی از خصوصیات تشخیصی تریکوفیتون وروکوزوم می باشد. در نهایت دام های بیمار تحت درمان با محلول 10 درصد یدید سدیم به میزان Kg14/g1 به صورت داخل سیاهرگی قرار گرفتند. در این گزارش مشخص شد که تریکوفیتون وروکوزوم مسئول عفونت قارچی در سنین مختلف در گاوداری شیری بوده است، به طوری که می توان گفت دام های بالغ نیز همانند دام های جوان به عفونت مستعد هستند و بیماری سبب اثرات آسیب رسان روی رشد، تولید شیر و گوشت دام می شود.
    کلیدواژگان: درماتوفیتوز، تریکوفیتون وروکوزوم، گوساله، تلیسه، گاو شیری
  • نصرت الله چنگیزی، داوود کاظمی* صفحات 357-366
    فیبرین غنی از پلاکت، فرآورده غنی از پلاکتی است که به دلیل آزادسازی فاکتورهای رشد می تواند در روند التیام زخم تاثیر گذار باشد. هدف از این مطالعه ارزیابی ماکروسکوپیک تاثیر استفاده موضعی از این فرآورده بر روند التیام زخم ثانویه پوست بود. بدین منظور از 14 قلاده سگ نر بالغ استفاده شد. چهار عدد زخم تمام ضخامت به ابعاد 5/2×5/2 سانتی متر در طرفین ستون فقرات قسمت پشتی بدن هر یک از حیوانات ایجاد شد. زخم های سمت چپ و راست به ترتیب به عنوان تیمار و شاهد استفاده شدند. درصد جمع شدگی زخم، تشکیل بافت پوششی و التیام زخم در روزهای 7، 14، 21 و 28 بعد از عمل در تمامی زخم ها محاسبه شده و میانگین مقادیر عددی حاصله بین دو گروه با استفاده از آزمون آماری تی مستقل در سطح اطمینان 95% مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج نشان داد که در روز 28 بعد از عمل، درصد جمع شدگی زخم گروه تیمار به طور غیرمعنی داری کمتر از گروه شاهد (15/6±03/44 در مقایسه با 09/10± 26/49) و درصد تشکیل بافت پوششی به طور غیرمعنی داری بیشتر از گروه شاهد (32/10±90/85 در مقایسه با 45/13±24/66) بود. همچنین درصد التیام زخم گروه تیمار به طور معنی داری (03/0=p) بیشتر از گروه شاهد (14/5±55/92 در مقایسه با 69/3±85/83) بود. به طورکلی یافته ها نشان داد که فیبرین غنی از پلاکت منجر به بهبود روند التیام زخم ثانویه پوست از لحاظ ماکروسکوپیک می شود.
    کلیدواژگان: فیبرین غنی از پلاکت، جمع شدگی زخم، تشکیل بافت پوششی، التیام زخم، سگ
  • حسین محمدزاده، مسعود دل آشوب*، منصور خاکپور صفحات 367-377
    لیپوپلی ساکارید ها از عوامل مهم آسیب های جنین در طی مراحل رشد می باشند. این آسیب ها شامل تاخیر در رشد جنین، مرگ داخل رحمی جنین، جذب جنینی و زایمان زودرس بوده و با استرس اکسیداتیو ناشی از لیپوپلی ساکارید ها مرتبط می باشند. هدف از این مطالعه بررسی اثر محافظتی ویتامین E در برابر صدمات جنینی ناشی لیپوپلی ساکارید ها در موش صحرایی بود. در این مطالعه تعداد 48 سر موش صحرایی آبستن به 4 گروه تقسیم و به موش های گروه های 1 و 2 در روزهای 15 تا 17 آبستنی لیپوپلی ساکارید به میزان 75 میکروگرم بر کیلوگرم به صورت داخل صفاقی، به گروه های 2 و 3 یک هفته قبل از تجویز لیپوپلی ساکارید، ویتامین E روزانه به میزان 20 میلی گرم بر کیلوگرم به صورت داخل عضلانی و به گروه 4 به عنوان شاهد، سالین نرمال به صورت داخل صفاقی تزریق گردید. در روز 18 تمامی موش ها آسان کشی شدند. تعداد جنین های زنده و مرده شمارش شده، سپس تعداد جنین های زنده وزن گردیده و طول تاج-کفل در جنین های زنده و اسکلت در متاکارپ، متاتارس، بندهای انگشتان دست و پا و جناغ نیز اندازه گیری شد. میزان مالونیل دی آلدئید و گلوتاتیون بافتی کبد مادر، کبد جنین و جفت اندازه گیری شد. تجویز لیپوپلی ساکارید به طور معنی داری (05/0p<) موجب افزایش تلفات جنینی، کاهش وزن جنین و طول تاج-کفل در جنین های زنده و کاهش استخوانی شدن اسکلت در متاکارپ، متاتارس، بندهای انگشتان دست و پا و جناغ آن ها گردید. نتایج نشان داد که تجویز هم زمان ویتامین E و لیپوپلی ساکارید موجب کاهش آسیب های ناشی از لیپوپلی ساکارید و بهبود صدمات مربوطه در جنین موش صحرایی می شود.
    کلیدواژگان: ویتامین E، لیپوپلی ساکارید، آسیب جنین، آنتی اکسیدان، موش صحرایی
  • مهدی شکوهی، چنگیز احمدی زاده*، امیرعلی کاوه صفحات 379-388
    بروز عفونت پستانی در گاو و کاهش مقاومت این حیوان نسبت به عوامل بیماریزا منجر به بروز فرم حاد و بالینی ورم پستان شده و این عارضه به عنوان یکی از مسائل مهم در پرورش گاو به شمار می رود هدف از انجام این تحقیق شناسایی عوامل ایجاد کننده ی ورم پستان تحت بالینی می باشد تا به عنون اولین قدم برای پیشگیری از خسارات بهداشتی و اقتصادی باشد. در گاوداری روزانه به طور مرتب و در نوبت دوشش صبح. پس از نمونه گیری هم حجم شیر به آن محلول شیر آزما به عنوان معرف اضافه نموده و مخلوط شیر و معرف به مدت چند دقیقه به صورت دورانی همزده خواهد شد. لخته شدن مخلوط شیر و معرف موید وجود ورم پستان تحت بالینی می باشد. نمونه های جمع آوری شده در هر نوبت دوشش، در کنار یخ به آزمایشگاه میکروبیولوژی ارسال شده و کشت میکروبی و آنتی بیوگرام صورت گرفت.بیشترین باکتری های جدا شده شامل کورینه باکتری (54/12 درصد)، استافیلوکوکوس اورئوس (92/7 درصد)، استرپتوکوکوس آگالاکتیه (62/4 درصد)، استافیلوکوکوس ساپروفیتیکوس (62/4 درصد)، استافیلوکوکوس اپیدرمیس (3/3 درصد)، باسیلوس (64/2 درصد)، استرپتومایسس (98/1 درصد) بودند.ارزیابی حساسیت آنتی بیوتیکی، بیشترین حساسیت را به جنتامایسین و بیشترین مقاومت را به پنی سیلین نشان داد. نتایج مطالعه نشان دهنده مقاومت جدایه های باکتریایی نسبت به آنتی بیوتیک های پرمصرف مانند پنی سیلین، استرپتومایسین و تا حدی تتراسایکلین بود، ولی حساسیت به جنتامایسین که کمتر مورد استفاده قرار گرفته است، بالا بود.
    کلیدواژگان: باکتری، ورم پستان تحت بالینی، گاو شیری، کشت و صنعت و دامداری نگین سبز ماکو
|
  • Saman Mahdavi * Pages 305-312
    Essential oils as growth stimulants play an important role in improving intestinal microflora and morphological properties and immune system in broiler chickens. The aim of the present study was to evaluate the effect of Thyme (Thymus vulgaris L.) and Ziziphora (Ziziphora tenuior L.) essential oils on intestinal microflora of broilers. For this purpose, 468 one day old male broilers (308 Ross strain) were divided into 13 treatments with 3 replicates (12 chicks per replicate). The treatments were administrated Thyme, Ziziphora and a mixture of both essential oils in two levels (0.15% and 0.3% of diet) using two routes of drinking water and food and studied from the age of 10 to 42 days. Two birds were selected from each replicate at 42 days old and were slaughtered after 12 hours of starvation. Then, a piece of ileum of each chick was cut for counting the microbial population and was transferred to the laboratory. Total counting of coliform and lactobacillus for each sample was performed and the results were analyzed with SPSS software. Total counting of coliform were the least in groups fed with 0.3% of mixture of Thyme and Ziziphora but it didn’t show significant difference in comparison with the control group. Total counting of lactobacillus were the most in groups fed with 0.3% of mixture of Thyme and Ziziphora in feed and it showed significant difference in comparison with the control group (p
    Keywords: Essential oils, Thyme, Ziziphora, Intestine microflora, Broiler
  • Ali Kargary Rezapour *, Rana Vatandoust Pages 313-323
    Recently, drugs of natural origin have been considered for treatment of diabetes. Purslane (Portulaca oleracea) is an important endemic Iranian medicinal plant. The aim of this study was to investigate the effect of oil extract of purslane seeds on insulin resistance indices in mice. In this study 30 adult mice were divided into five groups of six: (1) Negative control (non- diabetic), (2) positive control (diabetic), (3) purslane seeds extract control (non-diabetic), (4) 150 (mg/kg) oil extract of purslane seeds (diabetic) and (5) 300 (mg/kg) oil extract of purslane seeds (diabetic). Pursulane extract was gavaged to groups 3, 4 and 5 for one month. After this period, diabetes induction was performed by injection of streptozocin in 2nd, 4th and 5th groups. After two months, blood samples were taken and the indices were measured and analyzed statistically. The overall period of the study was 3 months. Oil extract of purslane seeds decreased serum glucose significantly in diabetic groups in comparison to positive diabetic group (p
    Keywords: Diabetes, Herbal extract, Mice, Pursulane seed
  • Sakineh Hosseini* Gholamali Moghaddam *, Abbas Rafat, Aytak Bakhshayesh Khiabani Pages 325-337
    Pregnancy toxemia of ewes is a metabolic disease caused by glucose deficiency in mothers in response to rapid increases in fetal requirements. The objective of this study was evaluation of some blood elements and metabolites and cortisol levels in pregnant Ghezel ewes at Khalatposhan research station. In this study, blood samples were taken from 50 pregnant ewes at three times, before mating, during pregnancy and before lambing. Thereafter, glucose, calcium, phosphorus, urea and total protein levels were measured using the spectrophotometric method and blood cortisol concentration using the Elisa method. The effect of parity on serum glucose concentration was significant (p
    Keywords: Cortisol, Blood metabolite, Ewe, Ghezel, Pregnancy toxemia
  • Mohamad Hosein Razi Jalali *, Masoud Ghorbanpoor, Alireza Alborzi, Atefeh Aghabeygi Pages 339-347
    Echinococcus granulosus is the cause of zoonotic disease hydatidosis in humans and animals. Considering the importance of ruminants including sheep in preservation and transmission of the parasite to definitive hosts and humans, this study was conducted to preliminary evaluate the excretory-secretory products of protoscolices and the germinal layer in order to carry out serologic tests. In this study, the reaction of the antigen of the cyst fluid and the excretory-secretory products of the germinal layer and protoscolices was evaluated in the presence of serum prepared from sheep and mice infected by hydatidosis. Blood required for preparation of the infected and uninfected sera was collected from 100 sheep during slaughtering and the counterimmunoelectrophoresis test was carried out on blood samples. In sheep samples infected with hydatid cyst, 80%, 72% and 92% of the sera showed positive reaction using the antigens of the hydatid fluid, excretory-secretory products of protoscolices and the germinal layer respectively and in 5 samples of mice sera experimentally infected with hydatid cyst positive reaction was seen in 80% of sera using the hydatid cyst fluid, 80% using the antigen of the excretory-secretory products of protoscolices and 100% using the antigen of germinal layer. According to the findings of this study, the antigen of excretory-secretory products of germinal layer has a higher sensitivity in detecting infected samples which should be evaluated further in more detailed studies.
    Keywords: Hydatid cyst, Exceretory-secretory antigen, Hydatid fluid antigen, Serology
  • Sirous Sadeghian Chaleshtori *, Aghil Aghil Sharifzadeh, Javad Ragh, Hamid Hamid Tavanaeimanesh, Ali Ahmadi Pages 349-356
    Dermatophytosis is a zoonotic skin infection with Trichophyton verrucosum being the main strain responsible for the infection in cattle. The disease occurs mainly in young animals (calves) and it usually spreads between animals through direct contact with a host via infected vegetative structures such as hyphae and spores of the fungus. In March2017, investigations in a dairy farm around Tehran showed that dermatophytosis lesions were present not only in calves but also in heifers and dairy cows. Lesions were usually seen as grayish white crusts in various sizes but they were distinct, limited and thick and the area had hair loss. Pustular lesions protruding as small scabs from the skin surface were seen less frequently. Direct microscopic examination of skin samples were negative for mites but positive for the fungi components such as hyphae and arthroconidiate. The macroscopic properties of fungi strain on Sabouraud dextrose agar medium was as button-like small colonies with white to creamy color, velvet-like surface consistency and a white underside. The microscopic characteristics were long and irregular hyphae with many chained chlamydoconidia which are the diagnostic characteristics of Trichophyton verrucosum. Finally, the infected animals were treated with a 10% solution of sodium iodide at the dose of 1g/14Kg intravenously. This report indicated that Trichophyton verrucosum was responsible for fungal infection at various age groups in the dairy farm therefore it can be concluded that adults as well as young animals are susceptible to the infection and the disease causes damaging effects on growth and the production of milk and meat.
    Keywords: Dermatophytosis, Trichophyton verrucosum, Calf, Heifer, Dairy cow
  • Nosratollah Changizi, Dawod Kazemi * Pages 357-366
    Platelet rich fibrin is a platelet concentrate which could influence wound healing due to the release of growth factors. The purpose of this study was macroscopic evaluation of the effect of topical platelet rich fibrin on second intention cutaneous wound healing. For this purpose, 14 adult male dogs were used. Four full thickness 2.5 × 2.5 cm wounds were created on the back of each animal either side of the vertebral column. The left and right side wounds were used as treatment and control respectively. Postoperatively, the percentage of wound contraction, epithelialization and wound healing were calculated on days 7, 14, 21 and 28 and the means were compared between the two groups using the independent sample t-test at 95% significance level. The results indicated that on day 28, percentage of wound contraction was insignificantly lower in the treatment group (44.03±6.15 vs. 49.26±10.09) while epithelialization was insignificantly higher (85.90±10.32 vs. 66.24±13.45) in comparison to the control group. Also the percentage of wound healing was significantly (p=0.03) higher in the treatment group compared with the control group (92.55±5.14 vs. 83.85±3.69). Overall, the results indicated that platelet rich fibrin improves macroscopic aspects of second intention cutaneous wound healing.
    Keywords: Platelet rich fibrin, Wound contraction, Epithelialization, Wound healing, Dog
  • Hosein Mohammadzadeh, Masoud Delashoub *, Mansoor Khakpoor Pages 367-377
    Lipopolysaccharides (LPS) are one of the most important factors in the formation of embryonic damages. These damages include intra-uterine growth retardation, intra-uterine fetal death, embryonic absorption and preterm birth and are associated with oxidative stress caused by lipopolysaccharides. This study aimed to investigate the protective effect of vitamin E on lipopolysaccharide induced fetal damages in the rat. In this study, 48 pregnant rats were selected and allocated to 4 groups. In groups 1 and 2, 75 µgr/kg of lipopolysaccharides were injected intraperitoneally on day 15 to 17 of pregnancy. A week before administration of lipopolysaccharides to rats of groups 2 and 3, they received 20 mg/kg of intramuscular vitamin E daily. Group 4 received normal saline intraperitoneally as a control group. In day 18 of pregnancy all mice were euthanized. In each animal, the number of live and dead embryos were counted. Then the live fetuses were weighed and the length of crown–rump, metacarpus, metatarsus, anterior phalanges, posterior phalanges and sternum were determined. In addition, the amounts of malondialdehyde and glutathione were measured in maternal and embryonic liver and placenta. Administration of lipopolysaccharides significantly increased fetal mortality and reduced fetal weight, length of the tail and crown–rump, live embryos and skeletal ossification of the metacarpus, metatarsus, anterior and posterior phalanges and sternum. Results showed that simultaneous administration of vitamin E and lipopolysaccharides reduced damages and improved respective injuries in mice embryos.
    Keywords: Vitamin E Lipopolysaccharide_Fetal damage_Antioxidant_Rat
  • Mehdi Shokohi, Changiz Ahmadizadeh *, Amir Ali Kaveh Pages 379-388
    Acute clinical mastitis resulting from udder infections and reduced resistance to pathogenic organisms is an important issue in cattle production. The aim of this study was to identify the causes of subclinical mastitis as a first step in prevention of hygienic and economic losses. Daily milk samples were collected every morning after milking and mixed with equal volume of mastitis test reagent and the mixture was rotated in a figure of 8 fashion for a few minutes. Presence of subclinical mastitis was confirmed by clotting of this mixture. The collected samples from each milking were sent to the microbiology laboratory alongside ice for bacterial culture and antibiotic susceptibility tests. Results indicated that the highest number of isolated bacteria consisted of Corynebacteria (12.54%), Staphylococcus aureus (7.92%), Streptococcus agalactiae (4.62%), Staphylococcus saprophyticus (4.62%), Staphylococcus epidermis (3.3%), Bacillus (2.64%) and Streptomyces (1.98%). Antibiotic susceptibility test revealed the greatest susceptibility to gentamicin and resistance to penicillin indicating the presence of resistance in isolated bacteria against commonly used antibiotics like penicillin, streptomycin and to some extent tetracycline but susceptibility towards the lesser used gentamicin was high.
    Keywords: Subclinical mastitis, Dairy cattle, Negine sabze Makoo agro-industrial, animal husbandry complex