فهرست مطالب

پژوهشنامه امامیه
پیاپی 4 (زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/11/19
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی راد* صفحات 5-28
    دو مسئله اصلی این پژوهش عبارت اند از: رهیافت جوامع حدیثی امامیه به آموزه زیبایی فوق العاده یوسف7 چیست؟ و مستندات روایی این آموزه از چه میزان اعتبار برخوردار است؟ برای پاسخ به این مسائل، احادیث این آموزه در میراث حدیثی امامیه را به روش تخریج بازیابی، استخراج و طبقه بندی کردیم و به چهار حدیث معیار دست یافتیم که می توان آنها را به دو گونه «یوسف، زیباترین مخلوق» و «زیبایی یوسف، پاداش مومنان در قیامت» تقسیم کرد. اعتبارسنجی سندی و دلالی این احادیث نشان می دهد که اسناد و متون آنها با آسیب هایی چون ارسال سند، موافقت با اهل کتاب و عامه و تعارض با عصمت انبیا روبه رو است که استناد به آنها را در معارف اسلامی با مشکل روبه رو کرده است. فرضیه نگارنده صدور این روایات در فضای تقیه، به دلیل غلبه دیدگاه مشهور عامه بوده که خود متاثر از دیدگاه اهل کتاب است
    کلیدواژگان: زیبایی یوسف، حدیث امامیه، آسیب حدیث، اسرائیلیات، موافقت با عامه
  • امداد توران* صفحات 29-52
    مسئله وجود پیشین انسان، یعنی حضور انسان در عوالمی پیش از این عالم، از جمله مسائل کلامی کلیدی در تاریخ عقاید امامیه است که هر گونه موضع مثبت یا منفی در قبال آن، عملا سمت وسوی بخش اعظم دیگر مباحث کلامی را تعیین می کند. عالمان امامی در مدارس کلامی متوالی مواضع متفاوت و متضادی را درباره این مسئله برگزیده اند و موافق موضع خود و علیه موضع مقابل استدلال کرده اند. یکی از مدارس مهم کلامی، مدرسه ری در قرن ششم است. این مقاله با بررسی آثار برجای مانده از عالمان این مدرسه نشان می دهد که اکثر یا کثیری از عالمان مدرسه ری به پیروی از مدرسه بغداد، منکر وجود پیشین انسان در عالم ذر بوده اند. این مقاله همچنین نشان می دهد روایات خلقت نوری اهل بیت: در مدرسه ری افزایش کیفی داشته است و در آثار برخی از عالمان این مدرسه روایاتی درباره این مسئله درج شده اند که مضامین عالی آنها در روایات دو مدرسه پیشین، قم و بغداد، سابقه ندارد. از آنجا که آثار عالمان ری متضمن هیچ گونه تصریحی به انکار خلقت نوری اهل بیت: نیست و تصریحات ایشان صرفا معطوف به انکار عالم ذر است، این مقاله نتیجه می گیرد که همه عالمان ری یا دست کم کسانی که اهتمام ویژه ای به گردآوری روایات فضایل اهل بیت: داشته اند، مضمون این احادیث را پذیرفته بودند یا دست کم برخلاف بغدادیان از تصریح به تاویل آنها اجتناب می کردند
    کلیدواژگان: مدرسه ری، وجود پیشین، خلقت نوری، ارواح، ذر
  • علیرضا میرزایی* صفحات 53-74
    احمد بن حنبل نگاه تکریم آمیزی به اهل بیت7 و علی7 دارد. او در کتاب روایی خود، المسند، فضایل بسیاری را از خاندان رسالت نقل کرده است. در سخنان منسوب به او در کتب شرح حال و کتب تاریخی نیز می توان نقل فضایل اهل بیت را مشاهده کرد. نگاه اجلالی او به اهل بیت: نگاهی خاص و دارای ظرفیت های ویژه ای است. منزلت هایی که او برای اهل بیت: برمی شمرد، به اندیشه های شیعه امامیه نزدیک است، مانند مرجعیت علمی، فضل تقدم در بین صحابه، ولایت و موالات، معیار سنجش نفاق و ایمان، نبرد برای تاویل در ادامه نبرد برای تنزیل، هم ترازی با قرآن و حسرت و تنافس صحابه به جایگاه اهل بیت:. او همچنین در منازعه با مخالفان همواره از اهل بیت: جانبداری می کرد. در این پژوهش با اجتناب از تفسیر به رای، مطالب متنوعی از او نقل و با دیدگاه شیعه تطبیق داده شده و افق های نزدیک آنها بازنمایی شده است. نگارنده درصدد انتساب احمدبن حنبل به غیر مذهب خودش نیست اما نمی توان از رویکردهای خاص او نیز چشم پوشی کرد. کتاب های حدیثی او به ویژه المسند و فضایل صحابه مرجع اصلی استناد در این پژوهش است
    کلیدواژگان: اهل بیت:، ابن حنبل، تقریب، مرجعیت علمی، جانشینی
  • حمید عطایی* صفحات 75-96
    یکی از رساله های کلامی کوتاه متکلم برجسته امامی، علامه حسن بن یوسف حلی (م 726 ه.ق.) رساله ارزشمند واجب الاعتقاد علی جمیع العباد است که شروح گوناگونی بر آن نوشته شده است. در زمره این شروح، اثری است که با عنوان شرحی بر واجب الاعتقاد از عالمی ناشناس، به چاپ رسیده است. در منابع مختلف، فرضیات متفاوتی در خصوص نگارش آن به دست عالمانی چون ابن فهد حلی، مهنابن سنان یا عبدالحسین نیلی مطرح شده است. در این نوشتار، با بررسی نسخه های خطی این شرح و همچنین استناد به نسخه ای از تحریری که ابن راشد حلی از همین شرح واجب الاعتقاد فراهم آورده است، نشان داده می شود که تمام فرضیات پیشین در خصوص نگارنده این شرح نادرست است و نویسنده این شرح کسی نیست جز متکلم سرشناس شیعه، سید جلال الدین شرف شاه حسینی. بررسی ویراست ارائه شده از این شرح و تشریح کاستی ها و اغلاط آن، از دیگر موضوعات اصلی مطرح شده در این مقاله است
    کلیدواژگان: کلام امامیه، علامه حلی، واجب الاعتقاد علی جمیع العباد، جلال الدین شرف شاه حسینی، ابن راشد
  • محمدرضا ملانوری *، مصطفی جعفرطیاری صفحات 97-120
    محمدبن حسن صفار یکی از شخصیت های بزرگ قرن سوم است که در میان متکلمان و اندیشمندان نخستین امامیه در شهر قم جایگاه ممتازی دارد. یکی از مباحث مهم در معرفت شناسی، بحث از منابع معرفت است. بر اساس گزارش های محمدبن حسن صفار، ابزار و منابع معرفت دینی عبارت است از کتاب، سنت، عقل، فطرت و حواس بنابر نظر صفار، شناخت خداوند در سایه بهره مندی از همه منابع و ابزارهای معرفت، حاصل می شود. البته او غنی ترین و مهم ترین منبع معرفت را وحی می داند و معتقد است فهم درست از وحی فقط از طریق رسول خدا 9و اهل بیتش: ممکن است. از این رو شناخت و اطاعت خداوند را تنها به واسطه اطاعت از آنها می داند. با توجه به اولویت و ترجیحی که صفار در منابع معرفت دینی قائل شده، مشهود است که وی رویکرد نص گرایی دارد
    کلیدواژگان: محمدبن حسن صفار، منابع معرفت، قرآن، سنت، عقل
  • سعیده سادات نبوی* صفحات 121-140
    ماهیت مرگ و چگونگی زندگی بازپسین، به ماهیت انسان بستگی دارد. شیخ مفید، از متکلمان بنام امامیه، انسان را نفس دارای بدن می داند که حیات، ذاتی آن نیست؛ درحالی که سید مرتضی انسان را همین پیکر با ساختار ویژه اش می شناسد که اگر شرایط فراهم شود، حیات در آن پدیدار می شود. بازتاب این اختلاف نظر را در تعریف آنها از ماهیت مرگ و چگونگی زندگی پسادنیوی می توان دید. از دیدگاه سید مرتضی، مرگ نابودی تدریجی انسان است که با فروپاشیدن بدن، آغاز و با نابودی اجزای سازنده اش در آستانه رستاخیز پایان می پذیرد؛ درحالی که از دیدگاه شیخ مفید، مرگ نابودی بدن دنیایی و انتقال نفس به بهشت یا دوزخ است، هرچند نه بدن دنیایی همه انسان ها نابود می شود و نه نفس همه آنها منتقل می شود. سپس در آستانه رستاخیز همه چیز حتی نفوسی که از زندگی برزخی برخوردارند، نابود می شوند. با این وصف، از دیدگاه آنها، معاد بازآفرینی چیزی است که نابود شده بود. در این مقاله، تلاش شده است آرای این دو متکلم درباره ماهیت مرگ و چگونگی زندگی پسادنیوی تحلیل و بررسی شود.
    کلیدواژگان: نفس، بدن، مرگ، برزخ و رستاخیز
|
  • Ali Rad* Pages 5-28
    Two main problems of the paper may be ordered as: what is the approach of Shiite hadith collections to the teaching of Yusuf`s extraordinary beauty? How much is the validity of traditional documentation of the teaching? Based on recovery method, this teaching traditions in Shiite hadith heritage extraction and classification criteria and achieved four hadith. The two species, "Joseph is the most beautiful creature" and "Joseph beauty, the reward of the believers in the resurrection" is indivisible. Validation of these traditions that are facing numerous injuries to cite them in Islamic Studies has been challenged. Based on the hypothesis taken here on these traditions, they have been mentioned upon reservation because of the overruling of Ammeh well-known approach that has been affected by views of the people of the Book
    Keywords: Jamal Joseph (AS), Shiite Tradition, Damage Tradition, Israelites
  • Imdad Turan* Pages 29-52
    The question of pre-existence, that is the existence of human beings in the antecedent worlds, is one of the key theological questions of the history of Imamite theology. Adopting any positive or negative position in response to this question inevitably determines the orientation of the rest of the theological discussions. Imamite scholars, in different successive schools, have taken different and even conflicting positions concerning this issue. In this research we have taken into consideration the views of the Rey school, which was flourished in the 6th century A.H. It is shown in this article that the majority of the scholars in this seminary, following the scholars of the school of Baghdad, denied the pre-existence of human beings in the previous world of particles. But it seems that, concerning the previous luminous world, a world in which the luminous entities of the prophet and his household lived before their descending to the material world, the scholars of Rey have adopted a rather opposite direction. They ıncluded, in their hadith books, unprecedented narrations of luminous creation without any negative annotation. This article concludes that these scholars, contrary to the scholars of previous school of Baghdad, either accepted the content of such narrations as valid and credible or preferred not to make any comment and avoid interpreting them as figurative expressions having no straight forward significance about previous worlds
    Keywords: School of Rey, Pre, Existence, Luminous Creation, Spirits, Particles
  • Alireza Mirzaei* Pages 53-74
    Ahmad ibnHambal has a respectful view towards Ahl Al-Bayt and Ali (PBUH). He has mentioned many virtues of the prophet's progeny In his narrative books such as Almosnad and historical books which narrate his life. The nature of this action is an important measure taken towards religious proximity. However there is more to his work than narrating virtues. His glorious view of Ahl Al-Bayt is a special one with particular potentials. Virtues such as scientific authority, being prior among the followers, Vilayat and fondness, taking sides with Ahl Al-Bayt in arguments, criterion for faith and dissension, fight for Tawil in accordance with fight for Tanzil, being equal with Qoran, competition among the followers for the placement of Ahl Al-Bayt are all mentioned in his remarks which are close to Shia.In this paper with avoidance of subjective interpretation, many of his contents have been narrated and matched with a Shia interpretation. The researcher does not intend to take advantage of them but his special approach cannot be overlooked. His Hadith books, particularly Almosnad and virtues of followers are the main references in the present research
    Keywords: Ahl Al Bayt, IbnHanbal, Proximity, Scientific Authority, Succession
  • Hamid Ataei Nazari* Pages 75-96
    Wājib al-iʿtiqād fīmā yajibu ʿala al-ʿibād is one of al-ʿAllāma al-Hillī’s (d. 726/1325) very concise theological works which many commentaries are known to have been written on it. Among these commentaries is one which published as a commentary by an unknown Imāmī scholar. The commentary has been wrongly ascribed to some Imāmī scholars such as Ibn Fahd al-Hillī, Muhannʾ b. sinān and ʿAbd al-Ḥusayn Nīlī in the bio-bibliographic sources. This article deals with this issue, proving that the commentary according to Ḥasan b. Muḥammad b. Rāshid’s version of it, is only written by the Imāmī prominent theologian Jalāl al-Dīn Sharaf shāh Ḥusaynī and therefore all the previous hypotheses mentioned concerning its author are false. In this paper also the mentioned edition of Jalāl al-Dīn Sharaf shāh Ḥusaynī’s Sharḥ Wājib al-iʿtiqād fīmā yajibu ʿalā al-ʿibād is reviewed
    Keywords: Imāmī theology, al, Allāma al Hillī, Wājib al iʿtiqād fīmā yajibu ʿalā al ʿibād, Jalāl al Dīn sharaf shāh Ḥusaynī, Ḥasan b. Muḥammad b. Rāshid
  • Mohammadreza Mollanoori*, Mostafa Jafartayyari Pages 97-120
    Sources of knowledge is regarded as an important topic in epistemology. As is understood by Saffar`s narrations instrument and sources of religious knowledge consist in tradition, reason, nature and sensation. Though on Saffar`s view, theology is based upon all instrument and sources of knowledge, it should be stated that for him, the most important and valid source lies in such revelation that its well understanding is restricted to the what may be taken from the messenger of God and his household. Saffar, therefore, knows knowledge of God and obeying God to be limited in obeying them. Such being the case, his textual approach will be clear
    Keywords: Mohamma Ibn Hasan Saffar, Knowledge Sources, Quran, tradition, Reason
  • Saideh Nabavi* Pages 121-140
    The nature of death and the quality of the afterlife depends on the nature of the human person. Among the prominent Imami scholars of kalam, al-Shaykh al-Mufīd holds that the human being is a soul that has a body, and Life is not essential to the body, while for al-Sayyid al-Murtaḍā, the human being is the visible body with its particular structure which can have life in appropriate conditions. The disagreement is reflected in their definitions of the nature of death and the quality of the afterlife. For al-Sayyid al-Murtaḍā, death is a gradual destruction of the human being starting with the collapse of the body and ending with the destruction of its component parts on the verge of resurrection. However, for al-Shaykh al-Mufīd, death is a destruction of the mundane body and the transfer of the soul to the Heaven or the Hell- although, in his view, it is not the case that mundane bodies of all human beings are destroyed, neither is it the case that souls of all human beings are transferred-, and then the destruction of everything, even the souls that live in Barzakh (i.e. intermediate life or purgatory), just before the resurrection. They, nevertheless, believe that the resurrection is a re-creation of what was destroyed. This paper seeks to analyze and examine the views of them regarding the nature of death and the quality of the afterlife
    Keywords: Soul, body, Death, Purgatory, Resurrection