فهرست مطالب

نشریه پژوهش های ادیانی
پیاپی 3 (بهار و تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/05/08
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حسن قنبری، محمدحسین زارعی محمودآبادی* صفحات 9-30
    آیا اساسا معیاری برای سنجش حقانیت ادیان وجود دارد؟ در این نوشتار به سه رویکرد اشاره می شود: رویکرد نخست که بحث از حقانیت را بی معنا می داند. زیرا برای دین هیچ گونه کارکرد مثبتی قائل نیست؛ رویکرد دوم که تنها با معیارهای درون دینی به بحث حقانیت می پردازد. این رویکرد دو معیار برای حقانیت ارائه می دهد که عبارت اند از تجلی یا تجسد منحصر به فرد خدا در یک دین خاص و دیگری منشا وحیانی داشتن آموزه های یک دین. هر دوی این معیارها نیز نقد شده، ناکارآمدی آنها بیان خواهد شد. بیشترین بحث این نوشتار به رویکرد سوم می پردازد که همان بررسی و نقد معیارهای برون دینی است. ابتدا به دیدگاهی اشاره می شود که بنیان گذاران ادیان را معیار سنجش حقانیت آنها می داند. سپس به تفصیل درباره اینکه چه جنبه ای از شخصیت بنیان گذاران می تواند معیار باشد بحث می شود. معیار بعدی که به آن پرداخته می شود معیار آموزه های ادیان است که درباره عقلانی بودن، انسجام داشتن، اثبات پذیری، کارکرد مثبت داشتن، جامع بودن و مطابق با واقع بودن آموزه ها به تفصیل بحث می شود و میزان کارآیی هر یک از آنها را بررسی می کنیم. در نهایت به این نتیجه می رسیم که اگر کسی برای ادیان منشا الوهی قائل نباشد و آنها را صرفا امور بشری بداند طبعا معیارهای کارکردگرا در اینجا می تواند کاربرد داشته باشد، اما کسانی که برای ادیان منشا الاهی قائل هستند طبعا بر معیارهای وحی و تجربه دینی بنیان گذاران تاکید می کنند. اما به این نکته باید توجه داشت که این معیارها مانعه الجمع نیستند و می توان گفت هر دینی که در مقام سنجش بتواند به بیشترین معیارها پاسخ دهد حقانیت ببشتری خواهد داشت
    کلیدواژگان: دین، حقانیت دین، معیار درون دینی، معیار فرادینی، کارکرد
  • قاسم پورحسن، محمدصادق احمدی *، زینب فروزفر صفحات 31-48

    دین پژوهی تطبیقی از علوم نوینی است که بیش از یک سده از عمر آن نمی گذرد. پس از ظهور دین‌پژوهی تطبیقی به عنوان یک رشته علمی، عرصه‌های وسیعی برای بروز و ظهور این رویکرد جدید در پژوهش مطرح شد. یکی از این عرصه ها الاهیات تطبیقی با تمامی زیرموضوعاتش است. در این مقاله نخست به اصل وجود نمادگرایی در کتاب مقدس و قرآن اشاره کوتاهی می‌کنیم و در ادامه به بررسی تطبیقی معنای نمادین عدد هفت در مکاشفه یوحنا در عهد جدید و «هفت‌آسمان» مذکور در قرآن خواهیم پرداخت. حاصل آنکه چون محققان مسلمان کمتر به مطالعات با رویکرد برون‌دینی و حتی برون‌رشته ای پرداخته اند، مجال چندانی برای برداشت نمادین از این عدد رخ نداده، اما در نوشته های محققان غربی با توجه به اقبال به این رویکرد، که با زمینه های تاریخی ویژه ای همراه بوده است، دریافت نمادین از این عدد به وفور به چشم می خورد. اما در مجموع با یک بررسی تطبیقی می توان به این نتیجه رسید که هر دو کتاب، دست‌کم از نظر بسیاری از مفسران و محققان، عدد «هفت» را در یکی از دو معنا یعنی «کمال» یا «کثرت» به کار برده‌اند. در این نوشته در پی بررسی نمادگرایی در قرآن و کتاب مقدس و به صورت خاص بررسی تطبیقی معنای نمادین عدد هفت در «هفت آسمان» قرآن و مکاشفه یوحنا خواهیم بود.

    کلیدواژگان: تاویل، هفت، هفت آسمان، مکاشفه، قرآن، کتاب مقدس
  • حسین سلیمانی، سید مرتضی میرتبار*، احسان جندقی صفحات 49-66
    بررسی مفهومی گناه در کتاب مقدس عبری به جهت داشتن وسعت معنایی اهمیت دارد. این واژه در دوره های متناوب یهودیت، منعکس کننده باورهای مرکزی و ارزش های اصولی است. برای به دست آوردن مفهوم این واژه در کتاب مقدس عبری باید آن را در دوران نگارش کتاب مقدس بررسی کرد که طبق آن تحولات مختلف معنایی از گناه به دست می آید. گناه در دوران اولیه یهودی کاملا این جهانی بوده، انجام دادن چیزی است که خداوند از آن خرسند نیست و ملاک ناخرسندی نیز در فهم بشر نمی گنجد. از دوران پادشاهان تا پیش از ویرانی معبد، تخلف از دستورهای تورات ملاک و معیار گناه بوده و خطا نسبت به هم نوع همچون فساد اجتماعی، اجرا نکردن عدالت و استثمار توده مردم نیز گناه به شمار می رود. بعد از ویرانی معبد، تاکید تورات صرفا بر گناه فردی نیست، بلکه علاوه بر آن، آنچه بر حسب عقل و اجتماع نیز گناه دانسته شده وارد این مقوله می شود. در واقع، می توان گفت گناه، طبق کتاب مقدس عبری، به صورت تدریجی و در دوران های مختلف تکامل معنایی یافته که با بررسی سیر تاریخی نگارش کتاب مقدس می توان تحولات معنایی گناه در یهودیت را تبیین و تفسیر کرد
    کلیدواژگان: گناه، یهودیت، کتاب مقدس عبری، یهوه، تورات، ویرانی معبد
  • نعیمه پورمحمدی* صفحات 67-88
    «الاهیات شبانی» قسمی از الاهیات نقلی مسیحی است که وظیفه انتقال عشق و مراقبت الاهی به تمام نیازمندان را بر عهده دارد. الاهیاتی است که نسب خود را به مسیح و پولس، در حکم شبانان مردم، می رساند و بنای خود را بر الگوی زندگی شبانی مسیح می گذارد. طبیعی است که مسئله شر در لباس مسئله ای منطقی و فلسفی برای این الاهیات جلوه گر نمی شود، چراکه الاهیات شبانی رسالت مدافعه جویانه ای را بر عهده نگرفته است. اما مسئله شر به شکل دیگری با نام مسئله شبانی شر در این الاهیات ظاهر می شود؛ به این معنا که انسان ها وقتی در زندگی با شرور مواجه می شوند، احساس گوسفندان بی شبانی را خواهند داشت که بی پناه و ناامن رها شده اند. آنها، که انتظار مراقبت و امنیت از خدای عاشق و خیرخواه خود دارند، با بروز شر در آستانه بی اعتمادی و ناامیدی از خدا قرار می گیرند. الاهیات شبانی در پاسخ به این مسئله با توجه به الگوی عیسی مسیح، اندیشه ها و راه کارهای مفید و کارگشایی دارد. یادآوری عشق و مراقبت خدا، به کار بستن زبان عواطف، گوش دادن فعال، تصحیح انگاره های نادرست درباره رنج و ترویج انگاره های درست درباره رنج، ارائه راه کارهایی برای اجابت دعا و تاکید بر آیین تدهین بیماران و محتضران، از جمله پاسخ های الاهیات شبانی به مسئله شر است
    کلیدواژگان: مسئله شر، الاهیات شبانی مسیحی، مسئله شبانی شر، مسئله اگزیستانسی شر، الاهیات مبتنی بر کتاب مقدس
  • حمید رضانیا*، مجتبی اعتمادی نیا صفحات 89-108
    این نوشتار می کوشد ضمن پرسش از چیستی تجربه های نزدیک به مرگ و اطلاع از جزئیات و ابعاد متنوع آن، نحوه دلالت آن را در اثبات آگاهی مستقل از کالبد فیزیکی و تداوم حیات انسان پس از مرگ، محل بحث و بررسی نقادانه قرار دهد. بررسی های به عمل آمده در نهایت نشان می دهد که اگرچه هیچ ویژگی یا نوع خاصی از تجربه های نزدیک به مرگ به تنهایی نمی تواند نظریه بقا را به انتخابی موجه بدل کند، اما هنگامی که مجموعه ای از ویژگی ها یا انواعی از تجربه های نزدیک به مرگ با این هدف مطمح نظر قرار می گیرد، انتخاب فرضیه بقا صورت معقول تری می یابد. اما از آنجا که وقوع مرگ زیست شناختی درباره هیچ یک از تجربه گران قابل اثبات نیست، نمی توان صرفا با استناد به این پدیده، درباره سرانجام آگاهی انسان پس از توقف کامل و برگشت ناپذیر فعالیت های مغزی نظریه ای بنا نهاد. به این ترتیب، صرفا می توان روایتی حداقلی از فرضیه بقا را در باب تجربه های نزدیک به مرگ محتمل دانست. بر این اساس، فرضیه بقا به امکان وجود آگاهی فارغ از کالبد فیزیکی در انسان فرو کاسته خواهد شد. به نظر می رسد مجموعه ای از شواهد و قراین ناظر به تجربه نزدیک به مرگ می تواند ما را در انتخاب این روایت محدود از فرضیه بقا موجه جلوه دهد
    کلیدواژگان: تجربه نزدیک به مرگ، مرگ بالینی، مرگ زیست شناختی، حیات پس از مرگ، فرضیه بقا
  • مجید موحد مجد، احسان حمیدی زاده* صفحات 109-128
    نظریه انتخاب عقلانی، نظریه ای است که برخی از صاحب نظران متقدم، به ویژه اقتصاددانان کلاسیک و مردم شناسان اقتصادی و اجتماعی، به آن توجه ویژه داشته اند و صورت خام ایده انتخاب عقلانی را برخی از آنها پردازش کرده اند. تبیین رفتارهای دینی مردم در دنیای مدرن بر مبنای تبیین های نظریه دنیوی شدن اهمیت قابل توجهی در جامعه شناسی دین داشت. اما این نظریه به علت پاره ای کاستی ها نمی تواند تبیین جامع و کاملی را فراهم کند. از همین رو به نظر می رسد نظریه انتخاب عقلانی، به عنوان یک رویکرد جدید در جامعه شناسی دین، می تواند برخی از کاستی های نظریه دنیوی شدن را جبران کند. این نظریه با تبیینی که از تکثر دینی در دنیای مدرن ارائه می دهد شکل دیگری از دنیوی شدن را مطرح می کند که در خود دین بروز یافته است. این امر اهمیت ارائه نظریه های پساسکولار را افزایش داد تا امکان ارائه تبیین جامع تری از وضعیت دین در دنیای مدرن فراهم شود. بر این اساس، نظریه انتخاب عقلانی دین نشان می دهد که نقش دین در جوامع کاهش نمی یابد و دین می کوشد خودش را با اقتضائات جامعه مدرن همراه کرده، در استدلال های خود از براهین معتبر عقلی مبتنی بر بازار و سود و زیان استفاده کند
    کلیدواژگان: نظریه انتخاب عقلانی، انتخاب عقلانی دین، دنیوی شدن، بازار دینی، پسا سکولاریسم
  • ناهید قائم مقام فراهانی* صفحات 129-146
    در حوزه زبان و ادبیات پارسی آثار ارزشمندی وجود دارد که سرشار از چشمه های حکمت و معرفت است. آن زمان که به دنبال سرچشمه های این معارف عمیق می رویم درمی یابیم که بسیاری از سرچشمه های این معارف در فرهنگ غنی ایران زمین نهفته است و این خود گویای این است که ایرانیان باستان، به ویژه زرتشتیان، در عرصه های اخلاقی و اندرزی پیش گام و پیش قدم بوده اند؛ اما متاسفانه گذر روزگار و سختی زبان این متون، گردی از فراموشی بر روی آنها افشانده است. زدودن گرد و غبار از چهره این معارف کاری درخور و شایسته و در عین حال سخت طاقت فرساست. یکی از آثار فاخر در حوزه ادبیات تعلیمی و حکمی کتاب قابوس نامه اثر عنصرالمعالی کیکاووس بن وشمگیر است که سرشار از پندها و اندرزهای اخلاقی و حکمی است و بسیاری از آنها ریشه در ایران باستان دارد. این مقاله بر آن است تا به صورت تطبیقی و درون مایه ای مضامین مشترک اخلاقی را که در متون اندرزی پهلوی و قابوس نامه به کار رفته مشخص کند و سپس میزان تاثیرپذیری آنها را تعیین کرده و بازتاب آنها را نشان دهد
    کلیدواژگان: قابوس نامه، متون پهلوی، حکمت باستان، دین زرتشتی، اخلاقیات
|
  • Hasan Ghanbari, Mohammad Hosein Zareii Mahmood Abadi* Pages 9-30
    This article examines three approaches regarding the legitimacy of religions. The first approach considers it meaningless to discuss religions legitimacy, maintaining no positive function for religion; while the second one does it only through two intra religious criteria including individual transfiguration or incarnation of God and revelatory origin of the teachings of a specific religion, criticized in the article as well. The third approach takes the most part of this paper, s discussion, criticizing interreligious criteria. At first, theories considering the founders of religions as the criterion of their legitimacy are mentioned and then it is discussed that what aspect of the founders, characters could be regarded as a criterion of religions legitimacy. The next criterion evaluated is that of religions, teachings to examine whether they are of positive function, rational, coherent, approvable, comprehensive and compatible with the reality. Finally we conclude that if someone does not believe in the divine source of religions, considering them totally humane issues, as a matter of fact, utilizes functionalist criteria to discuss the characters of religions, founders, while someone who believes in their divinity, naturally emphasizes on revelatory criteria and religious experience of the founders. However it should be noted that these criteria are not mutually exclusive to one another, in the other words any religion, being evaluated, that could response to more criteria is of more legitimacy
    Keywords: religion, Legitimacy of Religion, Intra Religious Criterion, Inter Religious Criterion, function
  • Ghasem Pour Hasan, mohammad sadeq ahmady *, Zeynab Foroozfar Pages 31-48

    Comparative study of religion is a new branch of science, almost one-century-old, coming up with new approaches towards religious researches as in the field of comparative theology along with all of its subdivisions.
    Based on these approaches, at first, this article briefly refers to the principle of symbolism both in Quran and the Bible and then it comparatively surveys the symbolic meaning of the number of seven, coming in the verse of seven heavens in the former and the Apocalypse of John in the latter. Since the Muslim scholars have had less inter-religious approaches in their studies, not so much cases of symbolic interpretations of this number could be found through their works as in those of their western counterparts. From a comparative point of view the conclusion is that the number of seven in both of the holy books conveys two meanings namely perfection and plurality.

    Keywords: Interpretation, Number of Seven, seven heavens, Apocalypse of John, Quran, Bible
  • Hosein Soleymani, Seyed Morteza Mirtabar*, Ehsan Jandaghi Pages 49-66
    The conceptual study of sin in the Hebrew Bible is very important, due to its extensive range of meaning, as it reflects central beliefs and values throughout the alternating periods of Judaism. To get a sense of this term in the Hebrew Bible, it should be studied during the era in which the book was written, in order to achieve its various semantic developments. Throughout the early periods of Judaism, sin was a totally worldly notion; to do anything that God is not satisfied with, an unknown dissatisfaction for human. From the empires era until the destruction of the Temple, the scale of sin was to transgress the commandments of Torah, as a result, any misdeed towards the others such as social corruption, injustice and exploitation of the common people was also considered as sin. After the destruction of the Temple, Torah does not merely emphasize on personal sin but also includes any action considered as sin by the intellect and community. In fact, it could be said that according to the Hebrew Bible, sin has had a gradual semantic evolution throughout the different periods of Judaism that is obtainable through a historical survey on the writing of this holy book
    Keywords: sin, Judaism, Hebrew Bible, Jehovah, Torah, Destruction of the Temple
  • Naeeme Poormohammadi* Pages 67-88
    Claimed to be ascribed to Jesus Christ and Paul as the pastors of people, pastoral theology is a part of biblical theology assigned with conveying divine love and care to the people in need of. Due to its nonapological nature this theology normally does not encounter with the problem of evil in a logical or philosophical way. But the problem of evil has a pastoral form too, meaning that when evils are observed in personal life of the believers, they feel like unsafe sheep forsaken by their pastor who was supposed to supply them with security but they are disappointed with him anymore. In response to the problem of evil, pastoral theology has useful solutions based on Jesus Christ model such as reminding divine love and care, using the language of emotions, listening carefully, replacing wrong ideas about suffering with the right ones and emphasizing the anointing of the sick or the people at the point of death
    Keywords: Problem of Evil, Christian Pastoral Theology, Pastoral Problem of Evil, Existential Problem of Evil, Biblical Theology
  • Hamid Rezania, * Mojtaba Etemadi Nia Pages 89-108
    This article is a critical survey on Near-Death Experiences (NDE), attempting to discover the details and various dimensions of them as proofs for non-body-dependent consciousness and the continuation of human being’s after death life.
    The survey shows that although no particular type of the near death experiences can justify the 'Survival Theory', when a combination of them are surveyed in this respect, the survival theory seems more plausible. However, since experiencing biological death of the people having NDE is not provable, it is impossible to build up a theory merely based on this phenomenon about the eventual fate of the human being, s consciousness after irreversible full halt of his brain, s functions, urging one to accept a probable minimal version of the survival theory regarding the NDE observations, as a result. Therefore, the survival theory diminishes to a probable existence of non-body-dependent consciousness. It seems that a complex of evidences and supportive proofs about the NDEs can justify our choice of this very limited version of the survival theory
    Keywords: Near, Death Experiences, clinical death, Biological Death, After Life, Survival Theory
  • Majid Movahed Majd, Ehsan Hamidi Zade* Pages 109-128
    The theory of rational choice initially was developed by some classical economists and eco-social anthropologists. Furthermore many sociologists of religion define religious behaviors on the basis of secularization theory but due to some shortcomings, this theory could not deliver a comprehensive explanation of the problem. So it seems that the rational choice theory, as a new approach in the sociology of religion, functions like a supplement compensating for the weaknesses of secularization theory. This theory introduces a new form of secularization with a clarification of religious plurality in the modern world, a fact that increases the significance of presenting post-secularism theories on the position of religion. The theory of rational choice shows that the role of religion does not diminish in the society since it coordinates itself with the requirements of the modern society, utilizing benefit-based rational reasons in the arguments
    Keywords: Rational choice theory, Rational Choice of Religion, Secularization, Religious Market, Post Secularism
  • Nahid Ghaem Magham Farahani* Pages 129-146
    The Persian literature enjoys a lot of priceless works containing abundant sources of philosophical and epistemological themes, originating in the rich culture of ancient Iran, indicating the Zoroastrian advanced heritage of culture and ethic, unfortunately forgotten behind the passing centuries.
    One of the significant works of Persian didactic literature is Qaboos-Nameh by Onsor-ol-Maali containing a huge amount of ethical and philosophical themes originating in ancient Pahlavi texts. When composing Qaboos-Nameh, Onsor-al-maali undoubtedly had access to some of Pahlavi advice letters like the works of Azarbad Mehr Sepandan and BozorgMehr since there are a lot of similarities between their contents.
    Onsor-al-maali, knowing Pahlavi language according to himself, has a lot of ethical advisory themes in his work in common with Pahlavi's advice letters, what this article critically examines
    Keywords: Qaboos Name, Pahlavi Texts, Ancient wisdom, Zoroastrian religion, Ethics