فهرست مطالب

علوم رایانشی - سال سوم شماره 2 (پیاپی 9، تابستان 1397)

نشریه علوم رایانشی
سال سوم شماره 2 (پیاپی 9، تابستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/06/31
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی صداقت بافت *، محمد عبداللهی ازگمی صفحات 3-12

    پیشرفت های اخیر در مهندسی نرم افزار منجر به توسعه روش ها و ابزارهای قدرتمند به منظور ارزیابی ویژگی های کیفی بر روی معماری سامانه های نرم افزاری شده است. هدف از این ارزیابی ها کمک به معمار در اتخاذ تصمیمات مناسب در مورد طراحی سامانه بوده و اغلب زمانی انجام می گیرند که هنوز اطلاعات کافی در مورد سامانه وجود ندارد. به عبارت دیگر، این ارزیابی ها با نوعی عدم قطعیت همراه هستند. با وجودی که این عدم قطعیت در تصمیمات معمار بسیار تاثیرگذار است، در اغلب روش های ارزیابی موجود نادیده گرفته شده است. هدف از این مقاله، بررسی کاربردپذیری نظریه شواهد در توصیف صریح این عدم قطعیت و کمک به معمار در تصمیم گیری است. ضمن ارائه یک مرور اجمالی بر مبانی نظریه شواهد، یک فرایند شش مرحله ای برای ارزیابی معماری مبتنی بر این نظریه معرفی می شود. برای نشان دادن کاربردپذیری فرایند پیشنهادی، ارزیابی یک سامانه کنترل ماهواره شرح داده می شود. همچنین، نشان داده می شود چگونه می توان با تحلیل حساسیت، میزان تاثیر عدم قطعیت هر یک از پارامترهای ورودی را بر دقت نتایج ارزیابی سنجید.

    کلیدواژگان: معماری نرم افزار، ارزیابی کمی، ویژگی های کیفی، عدم قطعیت، نظریه شواهد
  • مرضیه فرهادی *، منصور جم زاد صفحات 13-27

    یادگیری اطلاعات، اشتراک گذاری و برقراری ارتباط با سراسر دنیا باعث شده بازیابی تصاویر و ویدئو بر اساس محتوا به یک حوزه فعال تحقیقاتی تبدیل شود. به دلیل گسترش سریع کتابخانه های دیجیتال و بانک های داده، توسعه یک الگوریتم کارآمد برای بازیابی تصویر مبتنی بر محتوا ضروری است. سیستم های بازیابی تصاویر دارای دو مرحله اصلی استخراج ویژگی و مقایسه شباهت تصاویر هستند. با وجود اهمیت استخراج تصاویر، اگر معیار مناسبی برای مرحله مقایسه شباهت انتخاب نشود سیستم بازیابی نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. با این وجود مقالات کمی آن هم به صورت جزئی به ارزیابی روش های مقایسه شباهت تصاویر پرداخته اند. هدف این مقاله شناسایی و مقایسه روش های مقایسه شباهت تصاویر است. در این مقاله، مطالعه دقیق و مقایسه این روش ها و ارائه دسته بندی مناسب برای آن ها به منظور شناخت معیارهای مناسب شباهت انجام شده است. در این بررسی معیارهای مورد استفاده در مرحله مقایسه شباهت تصاویر مورد مطالعه قرار گرفته و دسته بندی دقیقی برای این معیارها ارائه شده است.

    کلیدواژگان: سیستم بازیابی تصویر، مقایسه شباهت تصاویر، معیار شباهت
  • شروان فکری ارشاد * صفحات 28-43

    تاکنون روش های متنوعی برای تشخیص عیوب سطحی بر پایه تحلیل بافت تصویر ارائه شده است. یکی از روش هایی که ویژگی های مناسبی را برای تحلیل بافت تصویر ارائه می کند، الگوی دودویی محلی است. بر اساس مفهوم عیوب سطحی، می توان تخلخل در سنگ را در زمره عیوب سطحی برشمرد. در این مقاله روشی برای آشکارسازی و تخمین میزان تخلخل در سنگ های ساختمانی، بر پایه الگوی دودویی محلی یک بعدی ارائه شده است. روش ارائه شده مشتمل بر دو مرحله است. در مرحله آموزش، ابتدا عملگر الگوهای دودویی محلی یک بعدی بر روی تصویر فاقد تخلخل اعمال شده و بردار ویژگی مبنا استخراج می شود. سپس تصویر پنجره بندی شده و برای هر پنجره بردار ویژگی مجددا جداگانه استخراج می گردد. با مقایسه عدم شباهت بردارها با بردار مبنا بر اساس معیار نسبت درستنمایی لگاریتمی، حد آستانه سالم بودن به دست می آید. در مرحله آشکارسازی، تصویر آزمون پنجره بندی شده، بردار ویژگی هر کدام استخراج شده و بر اساس حد آستانه فوق، پنجره های حاوی تخلخل شناسایی می شوند. در نهایت میزان تخلخل در الگوی عیب تولیدی، بر حسب درصد محاسبه می شود. جهت افزایش نرخ کشف، یک مرحله پیش پردازش جهت نرمال سازی تصاویر بر پایه روش روپوش شبکیه تک میزانی ارائه شده است. نرخ کشف بر روی سه نوع سنگ ساختمانی تراورتن کرم، تراورتن پرتغالی و تیشه ای به ترتیب 97. 33، 98. 06 و 95. 82 حاصل شد. پیچیدگی محاسباتی کم، توانایی برخط بودن و حساسیت کم به نوفه از جمله دیگر مزایای روش ارائه شده به شمار می روند.

    کلیدواژگان: الگوی دودویی محلی، تشخیص عیوب سطحی، تخلخل، روپوش شبکیه تک میزانی، پردازش تصویر
  • حامد فلاح تفتی *، مینا رضایی، سعیده منشادیان صفحات 44-56

    یکی از صنایع جذاب با تراکنش مالی بالا تولید و عرضه نرم افزارهای تلفن همراه است. تولیدکنندگان این نرم افزارها تلاش می¬کنند طراحی را به گونه ای انجام دهند که مورد استقبال کاربران قرار گیرد. گسترش و نفوذ بی سابقه تلفن های همراه میان افراد و کسب وکار، جذابیت های فراوانی برای ایجاد و توسعه برنامه های کاربردی ایجاد کرده است به طوری که تا به امروز میلیون ها نرم افزار برای این ابزارها عرضه شده است. مسلما با توجه به ویژگی های خاص مشتریان و همچنین بازار مناسب این نرم افزارها شناخت صحیح این معیارها اهمیت ویژه ای دارد و رتبه بندی این عوامل به تولیدکنندگان این برنامه ها امکان می دهد تا راهکارهای مناسبی برای افزودن ویژگی های مطلوب کاربران در نظرگیرند. مسئله حائز اهمیت در این خصوص شناسایی معیارهای موثر بر موفقیت نرم افزارهای تازه معرفی شده به بازار و سنجش اهمیت هرکدام از این معیارها است. نتایج به دست آمده از روش تحلیل شبکه ای فازی نشان می دهد عوامل محتوایی در موفقیت نرم افزارهای تلفن همراه از بیشترین اهمیت برخوردار هستند و معیار بازاریابی با اختلاف اندکی در رتبه دوم قرار می گیرد.

    کلیدواژگان: تحلیل شبکه ای فازی، عوامل کلیدی موفقیت، گوشی هوشمند، نرم افزارهای کاربردی
  • تورج قهرمانی *، علی شایان صفحات 57-66

    با توجه به بدیع بودن کاربرد فناوری رایانش ابری در دنیا و این که این فناوری در کشور ایران در آغاز راه می باشد، لذا تاکنون عوامل کلیدی موثر بر موفقیت رایانش ابری توسط پژوهشگران اندکی مورد بررسی قرار گرفته اند. با توجه به موضوع تحقیق، در این مقاله ابتدا عوامل موثر بر موفقیت رایانش ابری از طریق مطالعه ادبیات و پیشینه پژوهش و همچنین مصاحبه با خبرگان شناسایی شدند. لازم به ذکر است جامعه آماری پژوهش کارکنان بخش های فناوری اطلاعات بانک ملی ایران بودند که در بخش کیفی با رویکرد نمونه گیری هدفمند، تعداد 12 نفر و در بخش کمی با استفاده از روش تصادفی، تعداد 50 نفر به عنوان مشارکت کنندگان در پژوهش انتخاب شدند. پس از تعیین و تائید شاخص های مرتبط با متغیرهای مستقل و وابسته، پرسشنامه تحلیل سلسله مراتبی AHP در نمونه آماری توزیع گردید. با انجام تحلیل آماری روی داده های جمع آوری شده، مشخص گردید که عامل حمایت مدیران ارشد از بیشترین تاثیر بر موفقیت رایانش ابری برخوردار بوده و عوامل قابلیت های مدیریتی فناوری اطلاعات، قابلیت های فناورانه فناوری اطلاعات، قابلیت های ارتباطی فناوری اطلاعات و مطابقت رایانش ابری با برنامه های راهبردی سازمان در اولویت های بعدی قرار دارند.

    کلیدواژگان: اولویت بندی، تحلیل سلسله مراتبی، موفقیت رایانش ابری
  • محمد مهدی حسنی * صفحات 67-83

    فناوری رادیو شناختی به عنوان یک راه حل کلیدی افزایش استفاده از طیف های استفاده نشده یا کمتر استفاده شده برای کاهش معضل کمبود طیف در شبکه های حسگر بی سیم ظهور کردند. اما، در شبکه های رادیو شناختی، در دسترس بودن کانال به دلیل وجود کاربر اولیه نامشخص است. . پروتکل TCP کلاسیک به خاطر سازوکار کنترل ازدحام خود برای شبکه های حسگر رادیو شناختی مناسب نمی باشد و موجب کاهش گذردهی آن به واسطه تشخیص اشتباه ازدحام می گردد. دلیل این کاهش گذردهی عدم شناخت TCP در شناخت ماهیت خطا می باشد. در واقع TCP گم شدن بسته را نشانه ای از وجود ازدحام می داند و نرخ ارسال را کاهش می دهد درحالی که گم شدن بسته در شبکه های حسگر رادیو شناختی دلایل مختلفی علاوه بر ازدحام دارد که حضور کاربران اولیه از جمله این دلایل می باشد. در این مقاله نوع جدیدی از گم شدن بسته به نام SBL در شبکه های حسگر رادیو شناختی را معرفی کرده و دو عامل اصلی برای وقوع آن را معرفی می نمائیم و با استفاده از زنجیره مارکوف زمان گسسته پیشنهادی احتمال آن را تخمین می زنیم. به واسطه این مدل تحلیلی یک الگوریتم جدید کنترل ازدحام نرخ- محور به نام T-CRSN برای شبکه های حسگر رادیوشناختی طراحی خواهیم نمود که در آن، بین رخداد گم شدن بسته به دلیل ازدحام و شرایطی که گم شدن بسته به دلیل وقفه های ناشی از فعالیت کاربران اولیه در کانال است، تفاوت قائل می شود. سپس با استفاده از شبیه ساز NS2، مدل پیشنهادی را تایید و صحت سنجی می نماییم. نتایج شبیه سازی نشان می دهد که الگوریتم پیشنهادی مقدار گذردهی را به میزان 20 تا 40 درصد افزایش خواهد داد.

    کلیدواژگان: شبکه های حسگر رادیو شناختی، الگوریتم کنترل ازدحام نرخ گرا، زنجیر? مارکوف زمان گسسته، گم شدن بسته کاربران ثانویه، TCP