فهرست مطالب

خردنامه صدرا - پیاپی 92 (تابستان 1397)

نشریه خردنامه صدرا
پیاپی 92 (تابستان 1397)

  • بهای روی جلد: 55,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1397/08/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • صفحه 3
  • احمد احمدی صفحه 5
    یکی از بحثهای ژرف و دقیق منطق، بحث «جهت» در قضایاست. در کتب متداول منطق، جهت را از ضرورت و امتناع و امکان آغاز میکنند و به دائمه، ازلیه، فعلیه، وقتیه و… بسط میدهند. برخی منطقدانان تا بیست و هشت جهت ذکر کرده اند. اما کانت امکان (عام) و امتناع، وجود (فعلیت یا بالفعل) و عدم، ضرورت و امکان (خاص) را جهات قضایا دانسته و به غیر آنها نپرداخته است. ما در این مقاله میخواهیم بگوییم بر اساس مبنایی که در معرفت شناسی برگزیده ایم، جهت قضایا منحصر است در ضرورت و امکان، زیرا قضیه یا موجبه است با جهت ضرورت یا سالبه است باز هم با جهت ضرورت؛ از اولی با عنوان «ضرورت» و از دومی با عنوان «امتناع» تعبیر میکنند. در واقع ساختار ایجاب و سلب متفاوت است وگرنه ضرورت در هر دو یکی است. جهت امکان هم مربوط می شود به تردید ذهن در چگونگی ارتباط محمول با موضوع که اگر در تحلیل و بدست آوردن محمول از موضوع دقیق نشده یا در آنچه بدست آورده دستکاری کرده باشد، دچار احتمال میشود.
    کلیدواژگان: جهت قضایا، ضرورت، امتناع، امکان، امکان ذاتی، امکان استعدادی، معرفت شناسی، کانت
  • محمد جواد اسماعیلی صفحه 13
    حرکت شناسی ابن سینا بویژه آنچه در کتاب الشفاء مطرح شده، بر اندیشمندان دوره اسلامی تاثیر بسیاری گذاشته است. الشفاء دانشنامه یی فلسفی است که بتعبیر ابن سینا دارای چهار «جمله» منطق، طبیعیات، ریاضیات و الهیات است. تفصیل و جامعیت این اثر سبب شده است تا اندیشمندان بعدی، بیش از آنکه به شرح و تفسیرنگاری بر آن بپردازند به شیوه حاشیه نگاری بر آن روی آورند. با این وصف، برخی رساله های موجز را میتوان یافت که مصنفان آن آثار کوشیده اند تا به ایضاح برخی از دشواری های مربوط به حرکت شناسی ابن سینا در کتاب الشفاء بپردازند بی آنکه وابستگی به الشفاء در عنوان اثر هویدا باشد. حکیم ملا سلیمان گیلانی، اندیشمند قرن یازدهم هجری، در اثری موجز با عنوان رساله الحرکه والسکون والزمان به بررسی چند دشواری مربوط به تعریف حرکت، انواع حرکت، حرکت توسطیه و حرکت قطعیه پرداخته است. حکیم گیلانی در این رساله، افزون بر توجه ویژه به آراء ابن سینا و صدرالدین شیرازی، به آراء اندیشمندانی نظیر فخرالدین رازی، اثیرالدین ابهری، نصیرالدین طوسی، و میرسید شریف جرجانی نیز در باب حرکت توجه کرده است. ساختار رساله حکیم گیلانی دارای سه بخش است: 1) المقدمه فی تعریف الحرکه والسکون والزمان، 2) فی بیان انواع الحرکه، 3) فی بیان ما یزید تحقیقها و سبیل دفع ما یورد علیه. تصحیح و تحلیل این رساله برای نخستینبار انتشار می یابد.
    کلیدواژگان: حرکت شناسی، حرکت توسطیه، حرکت قطعیه، ملا سلیمان گیلانی، ابن سینا، الشفاء
  • زکریا بهارنژاد صفحه 37
    اعتقاد یا عدم اعتقاد به عالم مثل معلقه از جمله مسائل فلسفی است که بر نوع نگرش فیلسوف و روش وی در پژوهش فلسفی تاثیرگذار است، بنابرین لازم است با رویکردی جدید و با بهره گیری از منابع اصلی، بیشتر درباره آن تحقیق و بررسی شود. در همین راستا، مقاله حاضر تلاش میکند نخست، تصویری واضح و روشن از «عالم مثل معلقه و تفاوت آن با «مثل افلاطونی» نزد سهروردی ارائه دهد، سپس به تبیین دیدگاه حکیم عبدالرزاق لاهیجی و نقدهای وی بر عالم مثل معلقه شیخ اشراق میپردازیم و در مرحله سوم به نقدهای لاهیجی پاسخ میدهیم. نویسنده مدعی نیست که در این موضوع سخن آخر را گفته ولی میتواند ادعا کند که در مورد دیدگاه حکیم لاهیجی درباره نظریه مثل معلقه و نقد آن، پژوهش شایسته یی صورت نگرفته است. هرچند حکیم متاله ملاهادی سبزواری، پیش از این در کتاب اسرار الحکم به نقدهای لاهیجی پاسخ داده، لیکن پاسخهای وی جامع و فراگیر نیست؛ افزون بر اینکه مغلق و فهم آن دشوار است. امید است با این تلاش، راه پژوهش در این حوزه گشوده شود و کاستی های احتمالی تحقیق حاضر در پژوهشهای آینده مرتفع گردد.
    کلیدواژگان: مثل معلقه، مراتب نظام هستی، تجرد مثالی، خیال منفصل، حکمت اشراق، لاهیجی، سهروردی
  • حسین عشاقی صفحه 51
    درباره رابطه «صفات ذاتی» با «ذات حق» سه دیدگاه مهم وجود دارد. اشاعره به زیادت وجود صفات بر وجود ذات حق و تخالف معانی آنها با هم و با ذات حق معتقدند، عموم فلاسفه به عینیت موجودیت حقیقی صفات با وجود ذات حق و در عین حال، به تخالف معانی آنها با هم و با ذات حق قائلند و عرفا به بیصفتی ذات حق، هم معنایی صفات و ذات، موجودیت بالعرض صفات متخالف المعنی به عین وجود حق و تاخر آنها از ذات حق باور دارند. بنظر میرسد بر خلاف دیدگاه اشاعره و فلاسفه، که هر دو گرفتار اشکالات عقلی و نقلیند، حقانیت دیدگاه عرفا با شواهد عقلی و نقلی فراوان قابل اثبات است.
    کلیدواژگان: صفات ذاتی ذات و صفات، هممعنایی صفات، بیصفتی ذات، عرفا، فلاسفه، اشاعره
  • قاسم پورحسن، حسین قلی زاده قپچاق صفحه 71
    ارسطو نفس را بالضروره جوهر میداند و جوهر اصلیترین مفهوم هستی شناسی در اندیشه اوست. از اینرو شناخت آراء وی درباره جوهر، برای رسیدن به رای او در مورد تجرد یا عدم تجرد نفس نقش مهمی دارد. ارسطو در سنت فلسفه اسلامی، بویژه حکمت مشاء، بسیار مورد توجه بوده و متفکران اسلامی بنحوی از انحا با نظریات وی نسبت مستقیم یا نزدیک دارند. فارابی و ابن سینا معانی مختلف جوهر و کلیت تقسیم آن به محسوس و نامحسوس که از جانب ارسطو صورت گرفته را میپذیرند اما اختلاف مبنایی آنها با ارسطو به نتایجی منجر شده که در نوع خود قابل توجه و ارزشمند است. بررسی این تفاوت، با رویکرد دریافت نظر قطعی آنها در مورد تجرد نفس و جاودانگی آن، هدف اصلی این پژوهش است. بدین منظور، دو راه در پیش گرفته ایم؛ نخست به بررسی واژه یا واژه هایی پرداخته ایم که ارسطو برای بیان معنای جوهر بکار گرفته است. راه دوم، رجوع به آثار مختلفی است که ارسطو مفهوم جوهر را در آنها مورد بحث قرار داده است. سپس این دیدگاه ها با آراء فارابی و ابن سینا مقایسه شده اند.
    کلیدواژگان: جوهر، نفس، تجرد، جاودانگی، ارسطو، فارابی، ابن سینا
  • شمس الله سراج، هادی حبیبی منش صفحه 89
    مسئله سعادت و رستگاری انسان از مهمترین دغدغه های ذهنی بشر است. نظامهای دینی و فکری مختلف با توجه به جهانبینی خاص خود، سعی کرده اند پاسخی شایسته به این مسئله مهم بدهند. ابن سینا از جمله متفکرانی است که دیدگاهی بدیع در اینباره دارد. در نوشتار حاضر کوشش بر تبیین این مسئله است که دیدگاه ابن سینا دربار ه رستگاری چیست و با کدامیک از نظریه های نجات مطرح در الهیات امروزی قابل تطبیق است؟ پور سینا نجات انسان را در دستیابی به فضایل و احتراز از رذایل، کسب معرفت عقلی و رسیدن به کمال قوه عاقله، اتحاد با مجردات و فرمانبرداری از پیامبران و شرع مقدس میداند. او قائل به نجات حداکثری است و اکثریت انسانها را شایسته ورود به بهشت و نجات از عذاب میداند. با توجه به آراء ابن سینا، دین اسلام برگزیده ترین دین است اما پیروان سایر ادیان نیز میتوانند بر اساس معرفت عقلانی و تزکیه نفس به مراتبی از رستگاری نائل شوند؛ بدینسان دیدگاه وی درباره رستگاری به نظریه شمولگرایی نزدیک می شود اما برخلاف شمولگرایان که دایره نجات انسان را به دین محدود میکنند، ابن سینا نگاهی فرا دینی دارد و برای رستگاری سه ضلع ترسیم میکند: عقل، اخلاق و دین.
    کلیدواژگان: رستگاری، سعادت، معرفت، شریعت، فضیلت، استکمال، ابن سینا
  • سید محمد انتظام صفحه 103
    برهان صدیقین ابن سینا یکی از مهمترین برهانها بر اثبات وجود خداوند در سنت اسلامی است. پس از ابن سینا فیلسوفان و متکلمان بزرگ مسلمان با استقبال از این برهان، ژرف کاوی های سودمندی در مورد آن انجام داده و تلاش کرده اند با نگاه نقادانه ضعفها و قوتهای آن را نشان دهند. علیرغم این تلاشها، ابهاماتی درباره این برهان وجود دارد که تحقیقات علمی بیشتری را میطلبد. در مقاله حاضر با تکیه بر ضوابط منطقی، به تحلیل صورت، محتوا و حدود این برهان پرداخته ایم و با این روش نشان داده ایم که این برهان، برهانی موجودمحور (موجودما، نه مفهوم موجود) ، لمی، مبتنی بر امتناع تسلسل و متمایز از برهان امکان است و بلحاظ ارزش معرفتی با برهانهای مخلوق محور تفاوتی ندارد.
    کلیدواژگان: برهان صدیقین، برهان لمی، برهان انی، برهان امکان، برهان موجود محور، برهان مخلوق محور، ابن سینا
|
  • Ahmad Ahmadi Page 5
    One of the accurate and profound discussions in logic pertains to the problem of modality in propositions. In the common books of logic, the definition of modality begins with the concepts of necessity, possibility, and impossibility and is later extended to perpetuity, eternity, activity, and temporality. Some logicians have referred to a maximum of 28 modes. Nevertheless, Kant maintains that the modes of propositions are only limited to possibility and impossibility, existence (actuality or in actuality) and non-existence, and necessity and contingency. In this paper, given the author’s epistemological stance, he argues that the modes of propositions are merely limited to necessity and possibility. This is because a proposition is either affirmative, with a necessity mode, or negative, again with a necessity mode. The former is called a “necessary proposition” and the latter an “impossible proposition”. In fact, it is the structures of affirmation and negation which are different from each other; otherwise, both share the same necessity mode. The mode of possibility is also related to the mind’s hesitation regarding the quality of the relationship between the predicate and the subject. If enough care is not exercised in extracting the predicate from the subject, or if the product of this process is manipulated, possibility will arise.
    Keywords: mode of propositions, necessity, impossibility, possibility, essential possibility, possibility through preparedness, epistemology, Kant
  • Mohammad Javad Esmaeili Page 13
    Ibn Sina’s kinematics, particularly based on his book of al-Shifa, has greatly influenced the thinkers of the Islamic period. Al-Shifa (The Book of Healing) is a philosophical encyclopedia, which, in Ibn Sina’s words, consists of four sections on logic, physics, mathematics, and metaphysics. The comprehensive and detailed nature of this work persuaded later scholars to write glosses, rather than comments and interpretations, on it. However, there are some short treatises whose writers have tried to explain some of the complexities regarding Ibn Sina’s kinematics in al-Shifa without making a direct reference to the title of this book in their own works. Hakim Mulla Solayman Gilani, a philosopher of the 11th century (AH), has explored some of the difficulties regarding the definitions of motion, types of motion, continuous motion, and cutting motion in a short treatise entitled Motion, Rest, and Time. In this treatise, in addition to paying particular attention to the views of Ibn Sina and Mulla Sadra, Hakim Gilani has also considered the views of some other thinkers such as Fakhr al-Din Razi, Athir al-Din Abhari, Khwajah Nasir al-Din Tusi, and Mir Seyyed Jurjani concerning the problem of motion. Hakim Gilani’s treatise consists of three parts: 1) An introduction to the definitions of motion, rest, and time; 2) Types of motion; 3) Responses to raised criticisms and objections. This treatise is published for the first time as an appendix to this paper.  
    Keywords: Ibn Sina, al-Shifa (The Book of Healing), Mulla Solayman Gilani, kinematics, continuous motion, cutting motion (motion at an instant)
  • Zakaria Baharnezhad Page 37
    Believing or not believing in the world of suspended Ideas is one of the philosophical problems which affects philosophers’ approaches and methods in conducting their studies. Hence, it is necessary to examine this problem more profoundly following a new approach and benefitting from original and authentic sources. In the same vein, the present paper is intended to, firstly, present a clear picture of the “world of suspended Ideas” and its difference from “Platonic Ideas” in Suhrawardi’s view. Next, the author explains Hakim Abdulrazzaq Lahiji’s view of Suhrawardi’s world of suspended Ideas and presents his critique in this regard. Finally, he tries to respond to Lahiji’s criticisms. The author does not believe that he has covered all the details with respect to the theme of this paper; however, he can claim that no reliable research or critical study has ever been conducted on Hakim Lahiji’s view of the theory of suspended Ideas. Mulla Hadi Sabziwari, the theologian philosopher, provided some responses to Lahiji’s criticisms in his book of Asrar al-hikam; nevertheless, his responses are not conclusive, and they are very difficult to understand. It is hoped that this study opens the way for a new series of research activities in this regard. The author also hopes that future studies on the world of suspended Ideas will not suffer from the potential deficits of this study.
    Keywords: suspended Ideas, hierarchy of the order of being, Ideal immateriality, disconnected imagination, Illuminationist philosophy, Lahiji, Suhrawardi
  • Hosain Oshaqi Page 51
    There are three views regarding the relationship between “essential attributes” and the “Essence of the Truth”. The Ash‘arites believed in the addition of the existence of attributes to the existence of the Essence of the Truth and the differences of their meanings from each other and from the Essence of the Truth. However, most philosophers acknowledge the identity of the real co-existence of attributes with the existence of the Essence of the Truth and, at the same time, believe in the differences mentioned above. Moreover, gnostics believe that the Essence of the Truth is free from attributes and maintain that attributes are of the same meaning with the Essence of the Truth. They also emphasize that contrasting attributes exist by accident in relation to the very existence of the Truth and are posterior to it. It seems that, unlike the Ash‘arites and other philosophers, who both suffer from some rational and traditional problems, the truth of gnostics’ view can be demonstrated based on several rational and traditional proofs.
    Keywords: essential attributes, Essence, attributes, Gnostics, philosophers, Ash‘arites, synonymy of attributes, attributeless nature of Essence
  • Ghasem Pourhasan, Hosein Gholizadeh Page 71
    Aristotle believes that the soul is necessarily a substance and views substance as the main ontological concept of his philosophy. Accordingly, it is important to learn about his idea of substance in order to perceive his view of the materiality or immateriality of the soul. Aristotle received great attention in the tradition of Islamic philosophy, particularly, the Peripatetic philosophy, and the stance of Islamic thinkers with regard to the soul bears some direct or close relationship with his theories. Farabi and Ibn Sina agree with Aristotle’s different definitions of substance and its general division into sensible and insensible types. However, the fundamental differences between their ideas and those of this Greek philosopher have yielded certain consequences which are quite noteworthy. The main purpose of this study is to explore such differences and discover their ultimate views on the immateriality and immortality of the soul. Accordingly, the writers initially examine the words that Aristotle used in order to define the meaning of substance and, secondly, refer to the various works in which he discussed the concept of substance. Finally, they compare his ideas in this regard with those of Farabi and Ibn Sina.
    Keywords: Substance, soul, immateriality, immortality, Aristotle, Farabi, Ibn Sina
  • Shamsollah Seraj, Huda Habibimanesh Page 89
    The problem of happiness and salvation is one of most important concerns of the human mind. Different religious and philosophical systems have tried to offer an appropriate solution to this problem on the basis of their particular worldviews. Ibn Sina is one of the thinkers that holds an innovative view in this regard. In the present paper, the authors have tried to explain Ibn Sina’s view of salvation and its compatibility with the theories of salvation in theology. He believed that Man’s salvation relies on attaining virtues and avoiding vices, developing rational knowledge and perfection of rational faculty, uniting with immaterial things, and obeying the prophets and religious laws. He advocated maximum salvation and maintained that the majority of human beings are qualified to enter the heaven and be rescued from torture. Given Ibn Sina’s view, Islam is the supreme religion; however, the followers of other religions can also reach some levels of salvation based on their rational knowledge and purity of the soul. In this view, his view of salvation comes close to the theory of inclusivism. Nevertheless, unlike inclusivists, who limit the domain of Man’s salvation to religion, Ibn Sina has an extra-religious view and portrays three sides for salvation: intellect, ethics, and religion.  
    Keywords: Salvation, happiness, knowledge, religious law, virtue, perfection, Ibn Sina
  • Sayyed Mohammad Entezam Page 103
    Ibn Sina’s argument of the righteous is one of the most important arguments on demonstrating the existence of God in Islamic tradition. After Ibn Sina, a number of prominent Muslim philosophers and mutakallimun welcomed this argument and carried out some profound studies in this regard in order to reveal its strengths and weaknesses following a critical approach. In spite of such efforts, there are still some ambiguities about this argument which demand more scientific research. In the present paper, the author has analyzed the form, content, and limits of the argument of the righteous based on logical principles and has demonstrated that it is an existent-oriented (not the concept of existent) and apriory argument on the basis of the impossibility of infinite regression and distinct from the argument of possibility. He also acknowledges that the argument of the righteous is no different from creature-oriented arguments in terms of epistemological value.
    Keywords: argument of the righteous, apriory argument, aposteriori argument, argument of possibility, existent-oriented argument, creature-oriented argument, Ibn Sina