فهرست مطالب

نشریه مطالعات کمی در مدیریت
پیاپی 13 (تابستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1392/05/20
  • تعداد عناوین: 10
|
  • محسن سلیمانی، منوچهر نیکنام ، سید علیرضا سیدصالحی صفحات 1-18
    درپژوهش پیشرو که درصنعت برق ایران صورت گرفته است، با توجه به پیشینه و ادبیات تحقیق وبهره گیری ازنظرخبرگان، موانع متعددی شناسایی شدند که آنها را در شش گروه دسته بندی نمودیم. ازطریق توزیع پرسشنامه به بررسی موانع پیاده سازی مدیریت استراتژیک در این صنعت پرداخته شد. بنابراین پژوهش حاضرازنظرهدف، کاربردی و از نظرنحوه ی گردآوری داده ها، توصیفی/ پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق، شامل مدیران ارشد و میانی بوده ونمونه گیری باروش تصادفی خوشه ایانجام گرفته است. در تجزیه و تحلیل پرسشنامه از مدل معادلات ساختاری شامل تحلیل عاملی تائیدی و تحلیل مسیر و از نرم افزارهای SPSS و LISREL استفاده شده است. بر اساس نتایج آزمون، در نمونه مورد مطالعه، شش گروه موانع ارتباطی، موانع انسانی، موانع ساختار سازمانی، موانع محتوایی برنامه ها، موانع فرهنگی و موانع منابع سازمانی به ترتیب و به لحاظ مقداری بیشترین حجم موجود را در بین موانع موجود در صنعت برق کشور دارند. با مهار این موانع می توان احتمال شکست در پیاده سازی تصمیمات استراتژیک را کاهش داد.
    کلیدواژگان: مدیریت استراتژیک، صنعت برق، موانع پیاده سازی
  • علی محمدی آشنانی، احمدرضا راضی صفحات 19-43
    بانکداری، از ارکان مهم یک نظام اقتصادی بشمار می رود. بانک ها بدان رو که با سرمایه و اموال گروهی از مردم تاسیس و اداره می شوند به نوعی مصداق بیت المال مسلمین به شمار می آیند. صیانت و حفاظت از سرمایه های مردم جهت پیشبرد رشد و توسعه اقتصادی و اجرای عدالت، عقلا و شرعا لازم و واجب خواهد بود. در چنین شرایطی مدیریت ریسک به یکی از اجزای حیاتی فعالیت های مالی و اعتباری مبدل خواهد شد. در بین انواع ریسک هایی که بانک ها و نهادهای مالی با آن مواجه اند، ریسک اعتباری اهمیت به سزایی دارد. کمی سازی و اندازه گیری ریسک اعتباری به منظور مدیریت مناسب آن، اعتبارسنجی مشتریان را قبل از اعطای تسهیلات به امری ضروری مبدل کرده است. در قرآن کریم آیات مختلفی در خصوص آداب و احکام کسب و کار و حواشی مربوط به آن مطرح گردیده است اما قطعا فرمول علمی در این خصوص مطرح نشده است چون قرآن کتاب هدایت است و نه صرفا یک کتاب علمی. در این مقاله با بهره گیری از روش تحلیل توصیفی سعی می شود تا با استفاده از مستندات مستخرج از قرآن، روایات و مبادی فقهی، به بررسی ضرورت اعتبارسنجی مشتریان در هنگام اعطای تسهیلات، و ارائه الگویی مناسب برای آن پرداخته شود. در نهایت الگویی با عنوان "مدل قرآن" که بیانگر معیارهای برگرفته از آیات و روایات است، جهت اعتبارسنجی مشتریان ارائه شده است. این الگو شامل شاخص هایی چون منفعت و سودآوری، وثیقه، لیاقت و صلاحیت عملی، قرارداد، رفتار اعتباری، آگاهی و دانش و نمای آینده می باشد.
    کلیدواژگان: اعتبارسنجی مشتریان، بانکداری اسلامی، مدیریت ریسک، ریسک اعتباری، قرآن و روایات
  • محمدتقی نظرپور، فرشته اشراقی، زهره خواجه سعید صفحات 45-61
    پدیده فقر معضلی است که کلیه جوامع بشری در تمامی دوران تاریخ به نوعی با آن روبرو بوده اند. در حقیقت، فقر وضعیتی است که در آن رفاه فرد یا خانوار در سطحی کمتر از سطح استاندارد قرار داشته باشد. تاریخ شاهد رشد اقتصادی در جهان بوده است، ولی فقر اقتصادی همچنان به عنوان یک واقعیت انکارناپذیر در زندگی بشر وجود دارد. با توجه به این مساله،این پرسش مطرح می شود که آیا رشد اقتصادیراهی موثر برای کاهش فقر در کشورهای در حال توسعه به شمار می رود؟گروهی بر این باورندکه باید از سیاست های اقتصادی متمایل به رشد حمایت کرد تا فرصت های لازم برای افزایش درآمد افراد فقیر به وجود آید. گروهی دیگر نیز معتقدند که رشد اقتصادی، به افزایش نابرابری در توزیع درآمد و دارایی منجر می شود و افزایش نابرابری در توزیع درآمد، موجب کاهش فقر نمی گردد. با توجه به اهمیت مساله در زمینه دیدگاه های مطرح شده،هدف اصلی این مطالعه، ارزیابی رابطه بین رشد اقتصادی، شاخص هایی در بانکداری اسلامی و نابرابری در اقتصاد کشورهای منتخب اسلامی است. از این رو با تصریح اقتصادی یک مدل رگرسیونیو شناسایی عوامل تاثیرگذار بر متغیر جایگزین نابرابری (یعنی ضریب جینی) بویژه عملکرد سیستم بانکداری غیر ربوی در کشورهای منتخب اسلامی، در دوره زمانی2002 تا 2009 مورد بررسی قرار گرفته است. به طور کلی، نتایج بدست آمده حکایت از تاثیرگذاری سیستم بانکداری غیر ربوی، در کشورهای منتخب، در کاهش فقر و سطح نابرابری اقتصادی دارد.
    کلیدواژگان: فقر و نابرابری، رشد اقتصادی، بانکداری اسلامی، داده های تابلویی
  • ایرج مهدوی، فائزه ظریف صفحات 62-82
    امروزه صنعت گردشگری در اقتصاد کشورها دارای جایگاه و اهمیت ویژهای است. توسعه گردشگری، به ویژه برای کشورهای در حال توسعه که با معضلاتی همچون بیکاری بالا، محدویت منابع ارزی و اقتصاد تک محصولی مواجه هستند از اهمیت فراوانی برخوردار است. در این میان گردشگری مذهبی یکی از رایج ترین اشکال گردشگری در سراسر جهان است که سابقه آن به قرون و اعصار گذشته مرتبط می گردد و بطور کلی شامل سفرها و بازدیدهایی می شود که اصلی ترین هدف از آنها تجربه ای مذهبی است. شهر مشهد، بزرگترین کلان شهر کشور پس از تهران و مهمترین مقصد زیارتی در ایران بحساب می آید. نه تنها مهم ترین شهر گردشگری ایران است بلکه در جهان اسلام نیز از جنبه ی گردشگری مذهبی- فرهنگی مورد توجه است. در این راستا آنچه قبل از هر چیز باید مدنظر قرار گیرد مطالعه علمی ظرفیت ها و توانمندی های این شهر می باشد؛ از اینرو در این پژوهش بدنبال رتبه بندی متغیرهای قابل کنترل (آمیخته بازاریابی) گردشگری مذهبی جهت حصول مزیت رقابتی پایدار بعنوان یکی از راهکارهای جدی استفاده از توانمندی ها و قابلیت های بازاریابی همه جانبه آن هستیم. پژوهش حاضر از طریق فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP‎) به دنبال رتبه بندی عناصر آمیخته بازاریابی در گردشگری مذهبی ایران (مطالعه موردی: مشهد مقدس) و هم چنین رتبه بندی مولفه های هر یک از این عناصر است. نتیجه این بود که مولفه قیمت ،افراد،خدمات گردشگری،ترفیع ،مکان بترتیب دارای بیشترین اولویت هستند.
    کلیدواژگان: گردشگری، گردشگری مذهبی، آمیخته بازاریابی، تحلیل سلسله مراتبی
  • بهزاد شوقی، طهمورث آقاجانی صفحات 83-100
    این پژوهش با هدف بررسی تاثیر ساختار سازمانی بر فرهنگ سازمانی در صنایع فلزی شهرصنعتی کاوه در سال 1391 صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل 4700 نفر از کارکنان شاغل در صنایع فلزی شهرصنعتی کاوه بود که از این میان با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی طبقهای نسبی 355 نفر بعنوان حجم نمونه درنظر گرفته شد. روش جمعآوری داده ها بر اساس پرسشنامه انجام گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از اجرای پرسشنامه ها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار Smart PLS 2. 0 در دو بخش مدل اندازهگیری و بخش ساختاری انجام پذیرفت. در بخش اول ویژگی های فنی پرسشنامه به وسیله شاخصهای پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا مختص PLS بررسی گردید و اصلاحات لازم صورت پذیرفت. در بخش دوم، ضرایب ساختاری مدل برای بررسی فرضیه های پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج پژوهش تاثیر معنادار ساختار سازمانی را بر فرهنگ سازمانی در جامعه مورد پژوهش تایید کرد.
    کلیدواژگان: ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، رسمیت، ماموریت، صنایع فلزی
  • سنجر سلاجقه ، رستم پوررشیدی، فاطمه قوی دست صفحات 101-118
    با توجه به افزایش روز افزون رقابت تولید کنندگان و نیز گسترش بازار مصرف محصولات و خدمات و پیشرفتهای علمی و فنی، فرصتی فراهم شد تا محقق، به توصیف و بررسی وفادارن پکپارچه و افراد متغیر و رابطه آن با ابزارهای بازاریابی مستقیم در حوزه محصولات بهداشتی آرایشی بپردازد. وفاداران یکپارچه، مشتریانی هستند که، در تمام مدت از یک نشان تجاری خرید می کنند. افراد متغیر نیز، هیچگونه وفاداری به نام تجاری ندارند. این تحقیق بوسیله پرسشنامه، محقق ساخته انجام پذیرفت. که روایی آن بوسیله استادان بازاریابی تایید شده است. همچنین از نرم افزار spss و توزیع فراوانی و نمودار جعبه ای برای تجزیه تحلیل داده ها استفاده شده است. به منظور گستردگی جامعه آماری ، محقق داروخانه های شمال شهر تهران را برای این تحقیق در نظر گرفته است. حجم نمونه بوسیله فرمول کوکران،225 نفراز مشتریان داروخانه های فوق الذکر می باشد .
    کلیدواژگان: وفاداران یکپارچه، افراد متغیر، نام تجاری
  • حمیدرضا علیپور، مرضیه فرید صفحات 119-130
    این پژوهش به منظور تعیین میزان رضایت شغلی کارکنان بانک کشاورزی لاهیجان اجرا شده است. رضایت شغلی نگرش کلی فرد نسبت به شغلش است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه jDi استفاده شده است و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss صورت گرفته است ضریب اطمینان پژوهش حا ضر 95 % در نظر گرفته شده است. در این تحقیق پنج فرضیه بررسی شده اند نتایج بررسی پنج فرضیه نشان می دهد که بین متغیرهای نوع کار،ویژگی سرپرست،ویژگی های همکار،ارتقا و پیشرفت و حقوق و مزایا با رضایت شغلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
    کلیدواژگان: رضایت شغلی، کارکنان، بانک کشاورزی لاهیجان، پرسشنامه jDi
  • مریم خلیلی عراقی ، منصوره علیقلی، جواد محمدی صفحات 131-158
    هدف از تحقیق حاضر بررسی توانایی پیش بینی درآمد بالقوه به عنوان یک متغیر مستقل در کنار سابقه اعتباری مشتریان بانک برای پیش بینی کردن بازپرداخت تسهیلات می باشد. نتایج تحقیقات انجام شده نشان می دهد که سیستم ارزیابی اعتبار تمامی آیتمهای موجود در بازپرداخت تسهیلات را بررسی نمی کند و در پیش بینی کارایی کمتری دارد. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه می باشد که بر روی 67 نفر از کارمندان بانک اجرا گردید. بازپرداخت تسهیلات به عنوان یک متغیر وابسته و سابقه اعتباری و درآمد بالقوه متغیر های مستقل مورد نظر بودند. که نتایج آماری در سطح اطمینان 97 درصد ارتباط معنادار متغیر های مستقل و وابسته را نشان داد. لذا اعطا کنندگان تسهیلات باید در تصمیم گیری های خود هم سابقه اعتباری و هم درآمد بالقوه مشتری را در نظر گیرند. این تحقیق به بانکها کمک خواهد کرد تا کنترل های بهتری را در ریسک اعتباری اعمال کنند.
    کلیدواژگان: سابقه اعتباری، درآمد بالقوه، سیستم ارزیابی اعتبار، ریسک اعتباری، بازپرداخت تسهیلات
  • مسعود قهرمانی ، رحیم حیدری صفحات 159-190
    هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین سلامت نظام اداری و بهبود عملکرد نیروی انسانی سازمان های مالی دولتی استان آذربایجان غربی می باشد. پژوهش پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه نیروی انسانی شاغل در ادارات مالی دولتی استان آذربایجان غربی است که از بین ادارات مالی استان به روش مدل مثلث تصمیم در انتخاب نمونه، 4 اداره )امور اقتصاد و دارایی، امور مالیاتی، صنعت- تجارت معدن و گمرک (که تعداد 1439 نفر را در بر می گیرد به صورت موردی انتخاب شدند. حجم نمونه بدست آمده براساس فرمول کوکران تعداد 305 نفر تعیین شده و از روش نمونه گیری طبقه بندی شده تصادفی استفاده گردیده است. گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته برای متغیر مستقل با ضریب پایایی 753/0 و برای متغیر وابسته با ضریب پایایی 747/0 صورت پذیرفته است. همچنین جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS متناسب با سطح سنجش در سطح توصیفی،از آماره های توصیفی و در سطح تحلیل تبیینی،از ضریب همبستگی اسیرمن و ویلکاکسون استفاده شده است. نتیجه آزمون فرضیه اصلی حاکی از آن است که بین سلامت نظام اداری و بهبود عملکرد نیروی انسانی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج آزمون سایر فرضیات بیانگرآن است که بین شاخص های سلامت نظام اداری(قانون گرایی،نظارت، آموزش،توسعه دولت الکترونیک) وبهبود عملکرد نیروی انسانی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
    کلیدواژگان: سلامت نظام اداری، قانون گرایی، نظارت، آموزش، توسعه دولت الکترونیک، بهبود عملکرد
  • محمد جلیلی ، موسی احمدی ، اکبر فیروزی صفحات 191-201
    زندگی امروزین مردم با مجموعه متنوعی از چالشها، فرصتها و تصمیمات اقتصادی مواجه است. مدیریت مالی و یکی از اجزای بسیار مهم آن یعنی اعتبار جزو مهمترین اجزای توسعه تلقی می شود. مصرف کنندگان منابع مالی به سه گروه اصلی طبقه بندی می شوند: مصرف کنندگان خرد، بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط و بنگاه های اقتصادی بزرگ بخش مصرفی یا همان خانوارها برای تامین مالی نیازهای شخصی خود ازدواج، خرید خودرو و مسکن، کارتهای اعتباری، بیمه عمر و بازنشستگی به منابع مالی و تسهیلات بانکی نیازمندند. رفتار مالی و تامین مالی شخصی از جنبه های مهم رفتار اجتماعی هستند که تاثیرات قابل ملاحظه ای هم بر زندگی شخصی افراد و هم اجتماع می گذارند. در تحقیق حاضر، رفتار مالی شخصی دانشجویان کارشناسی ارشد رشته مدیریت مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر مربوط به ورودی مهر 1390 از طریق پرسشنامه مبتنی بر مصاحبه مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که سه مبحث به شرح زیر مهمترین ویژگی رفتار مالی دانشجویان را تشکیل می دهند: 1. آموزش توسط والدین بر رفتار مالی تاثیر می گذارد. 2. کمبود آگاهی، دانش و مدیریت مالی بصورت قابل ملاحظه ای احساس می شود 3. آرزوی افزایش ثروت یا ثروت اندوزی جزو لاینفک تفکر و رفتار مالی آنان است.
    کلیدواژگان: مدیریت مالی، رفتار مالی شخصی، رفتار اجتماعی، تامین مالی شخصی