فهرست مطالب

پژوهش های منطقه ای - سال چهارم شماره 14 (زمستان 1395)

فصلنامه پژوهش های منطقه ای
سال چهارم شماره 14 (زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/12/15
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سرمقاله
  • یعقوب توکلی، محسن محمدی صفحه 16
    ناظران غربی بطور معمول از «اسلام گرایی» تعریف و مفهوم خاصی را اراده می کنند. از نظر اینان، گسترش جریان های اسلام گرا تهدیدی جدی علیه دولت های سکولار است. با توجه به این برداشت، «اسلام گرا» به جریان ها، گروه ها و افرادی افراط گرا اطلاق می شود که تلاش می کنند ارزش ها و آموزه های دینی خود را برای ماموریت سیاسی بزرگ تر به کار گیرند. این ماموریت سیاسی بزرگ تر، گسترش و تحمیل برداشت خود از شریعت اسلامی در سطح محلی، منطقه ای یا بین المللی است. این جریان ها، هدف خود را به شکلی غیرمسالمت آمیز و با اعمال خشونت دنبال می کنند». در این مقاله، اسلام گرایی با چنین تعریفی در سه سطح سازمان های اسلام گرا، ارتباط اسلام گرایی با جامعه و ارتباط میان اسلام گرایی و دولت در کشور عربستان بررسی شده است.
    کلیدواژگان: عربستان، سازمان های اسلام گرا، اسلام گرایی در جامعه، اسلام گرایی و دولت
  • استیو میلر ترجمه: حمید طالب صفحه 49
    ناظران غربی بطور معمول از «اسلام گرایی» تعریف و مفهوم خاصی را اراده می کنند. از نظر اینان، گسترش جریان های اسلام گرا تهدیدی جدی علیه دولت های سکولار است. با توجه به این برداشت، «اسلام گرا» به جریان ها، گروه ها و افرادی افراط گرا اطلاق می شود که تلاش می کنند ارزش ها و آموزه های دینی خود را برای ماموریت سیاسی بزرگ تر به کار گیرند. این ماموریت سیاسی بزرگ تر، گسترش و تحمیل برداشت خود از شریعت اسلامی در سطح محلی، منطقه ای یا بین المللی است. این جریان ها، هدف خود را به شکلی غیرمسالمت آمیز و با اعمال خشونت دنبال می کنند». در این مقاله، اسلام گرایی با چنین تعریفی در سه سطح سازمان های اسلام گرا، ارتباط اسلام گرایی با جامعه و ارتباط میان اسلام گرایی و دولت در کشور عربستان بررسی شده است.
    کلیدواژگان: عربستان، سازمان های اسلام گرا، اسلام گرایی در جامعه، اسلام گرایی و دولت
  • محسن محمدی صفحه 79
    آن رویکردهای مختلفی مطرح شده است که به طور کلی به دو رویکرد سکولار و دین مدار تقسیم می شود. رویکرد سکولار، این نهضت ها را در روند عرفی شدن و روابط قدرت و در راستای اصلاحات سیاسی و اقتصادی تحلیل می کند و هیچ ماهیت دینی برای آنان قائل نیست؛ هرچند دین مداران نهضت را بر عهده دارند. در مقابل، رویکرد دین گرا معتقد است که عامل اصلی و دال برتر در نهضت های اسلامی، دغدغه دین است و مسلمانان برای تحقق سبک زندگی اسلامی و اهداف و نظام سیاسی دینی، دست به انقلاب زده اند؛ البته این به معنای حذف کردن یا نادیده گرفتن ابعاد سیاسی و اجتماعی آن نیست.
    کلیدواژگان: بیداری اسلامی، سبک زندگی اسلامی، اسلام گرایی، اصلاحات سیاسی، عرفی گرایی
  • مرتضی اشرافی صفحه 104
    انقلاب اسلامی ایران مهم ترین واقعه قرن بیستم است که علاوه بر ایجاد تغییرات گسترده و اساسی فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در ایران، منطقه و جهان را نیز دچار تحولاتی اساسی نمود، ایدئولوژی و بنیان فکری یک انقلاب، نقش مهمی در پیشبرد آن ایفا می کند، لذا مطالعه ایدئولوژی یک انقلاب، از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از راه های مطالعه ایدئولوژی هر انقلاب، مراجعه به شعارها و پیام ها و نیز نتایج حاصل از حکومت برآمده از دل آن می باشد. در تحلیل شعارها و پیام های انقلاب اسلامی برای جهان معاصر، می توان زمینه های مشترکی را نام برد که از یک سو دربردارنده اهداف انقلاب اسلامی است و از سوی دیگر به عنوان آرمان های انقلاب برای دنیای معاصر شناخته شده است، انقلاب اسلامی ایران، شاید بیش ترین بازتاب و عمیق ترین تاثیرات را در سطح جهان، خصوصا جهان اسلام داشته و دارد.
    کلیدواژگان: انقلاب اسلامی، شعارهاو پیام های انقلاب، جنبش های اسلامی، جمهوری اسلامی، جهان اسلام
  • گزارش نشست های علمی / نقد و بررسی کتاب «بوس الربیع العربی؛ مقاربه فلسفیه وجیو استراتیجیه» از متفکر مراکشی استاد ادریس هانی
    صفحه 126
|
  • Page 16
    Takfiri groups are one of the most important contemporary issues in the Muslim world and even in the international arena. Following the terrorist events in Europe, the Supreme Leader wrote two letters to the youth of the West to clarify the nature of these groups. What this article is about is why some people join these groups, while the violent and irrational approaches of these groups have attracted the attention of analysts and public opinion. In the meantime, joining European youth in these groups should be further explored. On this basis, the attraction of Takfiri groups can be searched in these cases: The financial attraction which is seen in the payment of wages to the members of these groups, Mental and emotional attraction which can be seen in cases such as identity formation and revenge from the West. The ideological attractions of Takfiri groups are in slogans such as introduction of the original Islam; additionally, Sexual attraction, advertising, organizational and political structure can be seen in joining individuals into Takfiri groups
    Keywords: The Attraction of Takfiri groups, Identity crisis, Political Islam, The West
  • Steve Miller Translator: h.Taaleb Page 49
    Western observers usually intend special meaning for “Islamism” according to which development of Islamist movements is interpreted as a serious threat to secular governments. According to this interpretation, “Islamist” is used to refer to extremist movements, groups and individuals which subscribe to religious values and ideals to serve a larger political agenda aimed at violently spreading or imposing special reading of Islamic law, either locally, regionally or internationally. This conception of Islamism is used by the author to investigate the phenomenon at three levels in Saudi Arabia: Islamist organizations, Islamism and society and the relations between Islamism and government.
    Keywords: Saudi Arabia, Islamist organizations, Islamism in society, Islamism, government
  • Page 79
    Islamic awakening has a variety of political and social dimensions, and different approaches have been proposed to analyze the cause of this event, which is generally divided into two secular and religious approaches. The secular approach analyzes these movements in the process of secularization, the relationship between the powers and in the direction of political and economic reform. And there is no religious nature for them, although the religionists are in charge of the movement. On the contrary, the religious approach believes that the main factor in Islamic movements is religious concern. Muslims have revolutionized for the realization of the Islamic lifestyle and to achieve the goals and political system of religion. Of course, this does not mean that the political and social dimensions of it are eliminated or ignored.
    Keywords: Islamic awakening, Islamic lifestyle, Islamism, political reform, secularism
  • Page 104
    The ideology and intellectual foundations of a revolution play a very important role in advancing the revolution, and on this basis, the study of the ideology of a revolution is of great importance. One of the ways of studying the ideology of each revolution is to refer to the slogans and messages of that revolution, as well as the results of the revolution or the government deriving from it. The "Islamic Republic" is a title derived from the messages and slogans of the Islamic Revolution, which goes beyond the scope of the slogan, has become a fundamental guideline for the world, and it appears in the form of a new government under the same title, “the Islamic Republic”. Of course, in the analysis of the slogans and messages of the Islamic Revolution for the contemporary world, one can refer to the common ground. This, on the one hand, includes the goals of the Islamic Revolution and on the other hand, as the ideals of revolution in the form of the Islamic Republic, is known for the contemporary world. Among the common areas of slogans and messages of the Islamic Revolution with other Islamic revolutions and movements, one can mention such things as: A common definition of legitimate power, common belief, common purpose, common enemy, unity, populism, and the revival of political function of religion. The Islamic Revolution of Iran, perhaps, has had and continues to have the most reflection and deepest influence in the world, especially in the Islamic world.
    Keywords: Islamic revolution, slogans of revolution, messages of revolution, new government, Islamic movements, Islamic republic, Islamic world