فهرست مطالب

فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی
پیاپی 29 (زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/11/30
  • تعداد عناوین: 7
|
  • راضیه امینی شلمزاری، پریسا نیلفروشان * صفحات 9-28
    مقدمه
    پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی، پایایی و روایی مقیاس نگرش های مسیر شغلی بی مرز در کارکنان انجام شد.
    روش
    جامعه آماری پژوهش، کلیه ی کارکنان شرکت های مهندسی شهر اصفهان بود. نمونه شامل 200 نفر از کارکنان (78 زن و 122مرد) بود که به روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاس نگرش های مسیر شغلی بی مرز و مقیاس شخصیت پیشتاز (PPS) بود.
    یافته ها
    داده ها با استفاده از آزمون های تحلیل عاملی، همبستگی و تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد، ذهنیت بی مرز و ترجیح تحرک سازمانی دو عامل مجزا و مستقل از یکدیگر می باشند. همبستگی مقیاس ذهنیت بی مرز با مقیاس شخصیت پیشتازPPS)) 50/0به دست آمد اما بین ترجیح تحرک سازمانی و شخصیت پیشتاز ارتباطی به دست نیامد (05/0> P). همسانی درونی این مقیاس با استفاده از آلفای کرونباخ در مقیاس ترجیح تحرک سازمانی76/0 و در مقیاس ذهنیت بی مرز84/0و ضریب باز آزمایی به فاصله ی سه هفته در مقیاس ترجیح تحرک سازمانی91/0و در مقیاس ذهنیت بی مرز90/0به دست آمد. همچنین از سویی دیگر نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که مردان در مقیاس ذهنیت بی مرز و زنان در مقیاس ترجیح تحرک سازمانی نمرات بالاتری داشتند.
    نتیجه گیری
    به طور کلی می توان از مقیاس نگرش های مسیر شغلی بی مرز به عنوان ابزاری معتبر جهت سنجش نگرش به مسیر شغلی بی مرز استفاده کرد.
    کلیدواژگان: ساختار عاملی، پایایی، روایی، مقیاس نگرش های مسیر شغلی بی مرز
  • محسن گلپرور *، فهیمه عبدلی صفحات 29-49
    این پژوهش با هدف تعیین تاثیر ادراک بی عدالتی بر تجارب اوج اجرا شد. روش پژوهش شبه آزمایشی و جامعه آماری پژوهش را کارکنان دو مجموعه کاری با ساختار و اهداف مشابه در شهر اصفهان تشکیل دادند که از بین آن ها دو گروه هفتاد و دو نفری (از مجموعه اول) و پنجاه و شش نفری (از مجموعه دوم) بر پایه ویژگی های جمعیت شناختی همتا انتخاب و سپس به صورت تصادفی به دو گروه عدالت و بی عدالتی گمارده شدند. ابزارهای پژوهش شامل دو سناریوی دستکاری عدالت و بی عدالتی و پرسشنامه تجارب اوج (باکر، 2008) بودند. داده ها با استفاده از آزمون t گروه های مستقل (برای تعیین تاثیر دستکاری اعمال شده) و تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) تحلیل شدند. نتایج حاصل از آزمون t گروه های مستقل نشان داد که دو سناریوی دستکاری عدالت و بی عدالتی دارای تاثیر معنادار بر ادراک عدالت و بی عدالتی بوده اند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نیز نشان داد که در دو مطالعه (در مطالعه اول در غوطه وری و جذب بین دو گروه تفاوت معناداری وجود نداشت) بین گروه عدالت و بی عدالتی در غوطه وری و جذب، لذت و انگیزش درونی همراه با تجارب اوج کلی تفاوت معنادار وجود دارد (05/0>p). در مجموع نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که از زمره پیامدهای مهم بی عدالتی که باید به آن توجه جدی شود تضعیف تجارب اوج به عنوان یک سازه بسیار کلیدی و محوری است
    کلیدواژگان: عدالت، بی عدالتی، تجارب اوج، کارکنان، سازمان کاری
  • بررسی ارتباط سرمایه روان شناختی با شادکامی ذهنی و عملکرد جنسی پرستاران زن بیمارستان های دولتی شهر قزوین
    سارا طاهری * صفحات 50-70
    هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط سرمایه روان شناختی و شادکامی ذهنی در عملکرد جنسی زنان پرستار بیمارستان های دولتی شهر قزوین بود. روش پژوهش پس رویدادی و همبستگی بود. تعداد نمونه 285 پرستار زن بودند که به روش نمونه گیری در دسترس از بیمارستانهای دولتی انتخاب شدند. برای گرد آوری داده ها از سه پرسشنامه، سرمایه روان شناختی لوتانز و همکاران (2007) ، شادکامی آکسفورد (1989 (و شاخص عملکرد جنسی زنان(2000) استفاده شد. داده ها با استفاده از رگرسیون گام به گام مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین سرمایه روان شناختی, شادکامی ذهنی و عملکرد جنسی رابطه معنا دار وجود دارد. نتایج ضریب رگرسیون نشان داد که سرمایه روان شناختی 18% ، متغیر شادکامی ذهنی 12% بر عملکرد جنسی پرستاران تاثیر دارد گرچه مجموعا 21 درصد از عملکرد جنسی پرستاران توسط این دو متغیر قابل تبیین بود. هم چنین, بررسی سئوالات فرعی پژوهش نشان داد که مولفه های امیدواری و خوش بینی سرمایه روان شناختی مجموعا با ترکیب مولفه شادکامی ذهنی 23 درصد واریانس عملکرد جنسی پرستاران را تبیین نمودند. با توجه به یافته های پژوهش، آموزش روان شناختی با محتوای گروه درمانی و سکس تراپی برای قشر پرستاران زن پیشنهاد می شود تا عملکرد جنسی آنها بهبود حاصل کند.
    کلیدواژگان: امیدواری، خوش بینی، سرمایه روان شناختی، شادکامی ذهنی، عملکرد جنسی
  • ایوب مرادی *، عبدالله شفیع آبادی، حسین سلیمی صفحات 71-92
    هدف
    پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر شیوه تحلیل ارتباط محاوره ای بر سازگاری شغلی و تعهد سازمانی انجام شد.
    روش
    روش تحقیق به صورت نیمه تجربی میدانی دارای پیش آزمون، پس آزمون و آزمون پیگیری با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت پتروشیمی بیستون می باشد که در سال 1392 به کار اشتغال داشتند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 30 نفر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) گمارده شدند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه سازگاری شغلی پورکبیریان (1386) و پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و می یر (1997) است. اطلاعات تحقیق با استفاده از نر افزار SPSS و با روش تحلیل کواریانس یک متغیره و چندمتغیره داده ها تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که مشاوره گروهی مبتنی بر تحلیل ارتباط محاوره ای (TA) بر سازگاری شغلی و تعهد سازمانی تاثیر داشته است (05/0˂P) و (01/0˂P).
    نتیجه گیری
    با توجه به اثرگذاری مطلوب مشاوره گروهی مبتنی بر تحلیل ارتباط محاوره ای در بهبود سازگاری و تعهد شغلی، اجرای برنامه های مبتنی بر این رویکرد برای ادارات و سازمان های صنعتی توصیه می شود.
    کلیدواژگان: تحلیل ارتباط محاوره ای، تعهد سازمانی، سازگاری شغلی
  • مریم دولتی، هادی رزقی شیرسوار * صفحات 93-123
    هدف
    هدف پژوهش بررسی رابطه هوش عاطفی و هوش معنوی با استرس شغلی کارکنان بانک است.
    روش
    این پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن کارکنان بانک ملی استان سمنان (470 نفر) است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، 212 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های هوش هیجانی بار آن (1997) ، هوش معنوی آمرام و درایر (2007) و استرس شغلی HSE (2008) استفاده شده است.
    یافته ها
    نتایج به دست آمده از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین هوش عاطفی و هوش معنوی و استرس شغلی رابطه معکوس وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد که تقریبا 69 درصد از واریانس استرس به وسیله متغیرهای هوش عاطفی و هوش معنوی تبیین می شود. مدل معادلات ساختاری نیز نشان داد که هوش عاطفی و هوش معنوی، استرس شغلی را تبیین می کند.
    نتیجه گیری
    هوش عاطفی و هوش معنوی از عوامل مهم در کاهش استرس شغلی محسوب می شوند که مدیران و مسئولان می توانند با تقویت آنها در کارکنان به بهره وری بیشتر سازمان ها کمک کنند. همچنین به مسئولان پیشنهاد می شود با ارزیابی میزان هوش عاطفی و هوش معنوی افراد، کسانی را استخدام کنندکه بهره بیشتری از هوش عاطفی و هوش معنوی دارند.
    کلیدواژگان: استرس شغلی، کارکنان بانک، هوش عاطفی، هوش معنوی
  • معصومه اسمعیلی *، زهرا امان اللهی، عاطفه تاجیک صفحات 124-144

    هدف این پژوهش، بررسی و مقایسه ی تاثیر دو شیوه ی مشاوره ی مسیر شغلی مبتنی بر نظریه های مدرن و فرامدرن بر ارزشیابی مجدد و فرونشانی به عنوان راهبردهای تنظیم هیجان در معلمان مشغول به خدمت در شهر اصفهان در سال تحصیلی 92-91 بود. روش پژوهش از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. 30 معلم بهشیوه ی نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه مشاوره ی مسیر شغلی مدرن، مشاوره ی مسیر شغلی فرامدرن و گروه گواه قرار گرفتند (هر گروه 10 نفر). داده ها با استفاده از پرسشنامه ی تنظیم هیجان گراس و جان (2003) گردآوری شد وبا استفاده از نرم افزارSPSS و تحلیل کواریانسو آزمون تعقیبی LSD تحلیل شد. معلمان گروه های آزمایش به صورت هفتگی در هفت جلسه مشاوره شغلی مدرن و مشاوره شغلی فرامدرن شرکت کردند. نتایج پژوهش نشان داد که هم مشاوره ی مسیر شغلی فرامدرن و هم مشاوره ی مسیر شغلی مدرن بر ارزشیابی مجدد (001/0 p <) و فرونشانی (001/0 p <) تاثیر معناداری داشتند. نتایج آزمون تعقیبی نشان داد بین دو شیوه مشاوره ی شغلی مدرن و فرامدرن در تاثیر گذاری بر ارزشیابی مجدد و فرونشانی تفاوت معنادار وجود نداشت (05/0 p >). نتایج نشان داد مشاوره شغلی مدرن و فرامدرن می توانندارزشیابی مجدد را افزایش دهند و هم چنین می توانند و فرونشانی را کاهش دهند.

    کلیدواژگان: ارزشیابی مجدد شناختی، فرونشانی، مشاوره شغلی، معلمان
  • حاجیه نظیری استانه*، نصرت ریاحی نیا، بیژن عبدالهی صفحات 145-163
    هدف پژوهش حاضر بررسی عملکرد مدیران کتابخانه های دانشگاهی و تاثیر آن بر رضایت شغلی کتابداران صورت گرفته است و عملکرد مدیران با ابعاد مهارت های ارتباطی، مسئولیت پذیری، نقش انگیزشی، تخصص، اجرای عدالت، و تعهد سنجیده شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کتابداران کتابخانه های مرکزی و اقماری 10 دانشگاه دولتی و مادر وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سطح شهر تهران می باشد که تعداد آن ها 600 نفر بود. حجم نمونه 304 نفر برآورد گردید. از بین پرسشنامه های ارسالی، 274 پرسشنامه عودت داده شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های محقق ساخته عملکرد مدیران و رضایت شغلی می باشد که با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ، پایایی آن ها به ترتیب 977/0 و 964/0 به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد رابطه مثبت و معناداری بین عملکرد مدیران و رضایت شغلی کتابداران وجود دارد. هم چنین بین هر یک از ابعاد عملکرد مدیران با رضایت شغلی رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد. در کل بعد اجرای عدالت دارای بیش ترین رابطه و قدرت پیش بینی تغییرات رضایت شغلی می باشد.
    کلیدواژگان: عملکرد مدیران، رضایت شغلی، کتابداران، کتابخانه های دانشگاهی
|
  • R. Amini Shalamzari, P. Nilforooshan * Pages 9-28
    The aim of this research was investigation of reliability and validity of Boundaryless Career Attitudes Scale in employees. The statistic population of this research was engineering companies' employees of Isfahan's city. The sample included 200 employees (78 females and 122 males) who were selected by cluster sampling method. Boundaryless Career Attitudes Scale and Proactive Personality Scale (PPS) were used in this research. Data were analyzed by factor analysis, correlation and multivariate analysis of variance. Test-retest reliability and internal consistency were used for evaluation of reliability that their amount in Organizational Mobility Preference and Boundaryless Mindset was 0.91, 0.90, 0.76 and 0.84. Factor analysis, concurrent validity and discriminant validity were used for evaluation of validity. The results of factor analysis showed that Boundaryless Mindset and Organizational Mobility Preference are two separated and independent component. The correlation of Boundaryless Mindset scale with Proactive personality scale was 0.50 (p<0.01) but there wasn't significant correlation between Organizational Mobility Preference scale and Proactive Personality Scale (p>0.05). Also results of discriminant validity showed that men in Boundaryless Mindset scale and women in Organizational Mobility Preference scale had higher scores. As the result, Boundaryless Career Attitudes Scale is valid and profitable scale and it can be used to measure Boundaryless Career Attitudes.
    Keywords: Reliability, Validity, BoundarylessCareer Attitudes Scale
  • Mohsen Golparvar *, Fahimeh Abdoli Pages 29-49
    This study aimed to determine the effect of perceived injustice on peak experience. Research's method was quasi-experimental and research statistical population was the employees of two industrial companies in Isfahan city that among them two groups of seventy-two (first set) and fifty-six (the second set) persons were selected based on demographic characteristics matched and then were randomly assigned into two groups of justice and injustice. The research instruments consisted of two scenarios for the manipulation of justice and injustice, and the Peak Experience Questionnaire (Bakker, 2008). Data were analyzed by using independent sample t-test (to determine the effect of the applied manipulation) and multivariate analysis of variances (MANOVA). Results of independent sample t-test revealed that two scenarios manipulation of justice and injustice have significant impact on the perception of justice and injustice. The results of multivariate analysis of variances in two studies (in the first study in immersion and absorption there was no significant difference between the two groups) revealed that there is significant difference between justice and injustice groups in absorption, enjoyment, and intrinsic motivation along with total of peak experience (p<0.05). In general, the results of this study showed that one of the important consequences of injustice which must be seriously considered is weaken of peak experience as a very important construct.
    Keywords: Justice, Injustice, Peak Experience, Personnel, Industrial Organization
  • Ayoub moradi *, Abdollah Shafiabadi, Hosein Salimi Pages 71-92
    This research has been done with the aim of effectiveness Transactional analyses group Training on job adjustment and Organizational commitment among in staff of Bistoon Petrochemical Company. Research method is experimental of pre-test, post-test and fallow up with control group. Statistical social consist all the staff of Bistoon Petrochemical Company. The targeted sampling consisted of 30 staff. The randomly 15 staff selected to experimental group and 15 staff selected to control group. Measurement tools included Meyer & Allen questionnaire (1997) and Purkabirian`s Job adjustment questionnaire (1386s.c.). Data were analyzed with spss20. Results showed that Transactional analyses group Training has the effect on job adjustment, affective Commitment and normative commitment (p<0.01), (p<0.05) but it has no significant effect on continuance Commitment (p>0.05). In accordance with desirable group Training based on Transactional analysis in Organizational commitment improvement and job adjustment, implementing plans based on Transactional analysis approach is suggested for industrial offices and organizations.
    Keywords: Transactional analyses, Jobadjustment, Organizational commitment
  • M. Dowlati, H. Rezghi Shirsavar * Pages 93-123
    The purpose of this research is to study the relationship between emotional intelligence, spiritual intelligence and occupational stress of Melli bank employees. This research is a correlation. Its statistical population is Melli bank staff of Semnan province (470 people) that with using simple random sampling, 212 samples were selected. To collect the data, Bar-On Emotional intelligence (1997), Amram and Dryer spiritual intelligence (2007) and job stress HSE (2008) questionnaires were used. Pearson correlation test results showed that, there is an inverse relationship between emotional intelligence, spiritual intelligence and occupational stress. Regression results showed almost 69 percent of stress variance is explained by emotional intelligence and spiritual intelligence. Structural equation modeling also showed occupational stress is explained by emotional intelligence and spiritual intelligence. Emotional intelligence and spiritual intelligence are important factors in reducing occupational stress that managers with improving them in the staff can help to increasing organizations' productivity. It also recommended the authorities to assess the level of emotional intelligence and spiritual intelligence of people, employ those who have more emotional intelligence and spiritual intelligence.
    Keywords: Bank employees, Emotionalintelligence, Occupational stress, Spiritualintelligence
  • M. Esmaeeli *, Z. Amanollahi, E. Pishghadam Pages 124-144

    The aim of the current study was the investigation and comparison the effect of two methods of career counseling based on social learning theory and narrative approach on reappraisal and suppression as strategies of emotion regulation of teachers in service during school year of 2012-13 in Isfahan city. This is a quasi-experimental study with Pretest-Posttest design with control group. 30 teachers were selected by using available sampling and randomly divided to two experiment and control groups (10teacher in each group). Data was gathered by using emotion regulation questionnaire and was analyzed by using SPSS- 16 and analysis of covariance and LSD test. Teachers in experimental groups participate in career counseling base on social learning theory and career counseling based on narrative approach, seven sessions, weekly. The results showed that both career counseling base on social learning theory and career counseling based on narrative approach have significant effect on reappraisal (P<0/001) and suppression (P<0/001) and results in post hoc LSD test showed that there was no significant differences between the effect of two methods on reappraisal and suppression (p>0/05). Career Counseling can increase reappraisal and also decrease suppression.

    Keywords: Reappraisal, Suppression, CareerCounseling, Teachers
  • H. Naziri Astaneh *, N. Riahinia, B.Abdollahi Pages 145-163
    The aim of this research is to survey the performance of academic libraries’ managers and its effect on librarians’ job satisfaction. The managers’ performance has been evaluated with dimensions of communication skills, Responsibility, motivational role, Expertise, justice performance and obligation. The Research approach is descriptive/ correlational method. Statistical population involved of all librarians in central and affiliated libraries of 10 state-rununiversities of Tehran under the direct supervision of Iran's Ministry of Science, Research and Technology. There were 600 people. The Sample Size estimated as 304 people. From the questionnaires that have been sent out, 274 of them have been returned.Data collectiontools were researcher-designed questionnaire for managers’ performance and job satisfaction. The reliability of questionnaires examined by using Cronbach's alpha testand confirmed with 0/977 and0 /964 respectively. Pearson correlation coefficient and Multiple Regression have been used for dataanalysis. The findings show that there is a positive and significant correlation between managers’ performance and librarians’ job satisfaction. Also there is a positive and significant correlation between each dimensions of managers’ performance and job satisfaction. Generally just iceper form ance’ dimension has the highest correlation and predictive power with variations of job satisfaction.
    Keywords: Managers performance, Job satisfaction, Librarians, Academic libraries