فهرست مطالب

نشریه مطالعات سیاسی
پیاپی 40 (تابستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/05/16
  • تعداد عناوین: 9
|
  • علیرضا ازغندی، سعید جهانگیری صفحات 1-24
    این مقاله ضمن واکاوی مفهوم «دموکراسی» در ادبیات کلاسیک غرب در سه برش تاریخی در فلسفه سیاسی یونان باستان، فلسفه سیاسی مسیحی و دوره جدید، نشان می دهد که چرا و چگونه دموکراسی در فلسفه سیاسی غرب مفهومی معطوف به غایتی آرمانی است .به عبارت دیگر، این مقاله، با شالوده شکنی مفهوم دموکراسی به مثابه ابزار یا روشی برای جمهور و با نگاه به دموکراسی از منظر دموکراسی اجتماعی، به عنوان مفهومی ایده آل، بر آن است تا نشان دهد دموکراسی پیش از آنکه وابسته به شکل جمهور باشد، معطوف به محتوایی است که آرمان آن جز با آزادی معقول به دست نمی آید . خویش کاری افلاطون و نوع دوستی ارسطو و شریعت مداری اهل کلیسا، هیچ یک به لحاظ محتوی، با آنچه که در دوره جدید و پس از ظهور هابز و لاک، به خوانده شده، تفاوت ماهوی «لیبرالیسم» عنوان ندارند .آنچه که تحت عنوان لیبرالیسم و یا دموکراسی لیبرال قرائت می شود، مساله ای محتوایی و نه شکلی است که می تواند در آرای فیلسوفان قدیم مورد بازخوانی مجدد و در آرای فیلسوفان جدید بازتفسیر شود.

    کلیدواژگان: دموکراسی یونانی، آزادی معقول، سیاست کلیسایی، دموکراسی اجتماعی
  • احمد بخشایش اردستانی، نیکو رضایی جوزانی صفحات 25-44

    نظام جمهوری اسلامی به عنوان نظام برخاسته از خواست و اراده مردم دارای مسا یل مخصوص به خود است که از آن جمله، نسبت بین اجرای عدالت دراندیشه بنیان گذار آن و تلاش دولت ها یی است که در این راستا اقداماتی را انجام داده اند .از طرف ی یک ی از ابهامات ی که در مورد تحقق عدالت در اندیشه امام خمینی)ره (وجود دارد این است که از نظر ایشان چه نوع عدالت ی بای د ایجاد گردد و شاخصه های آن چیست؟ به منظور پاسخ دادن به ای ن مسال ه در قالب پژوهش ی کم ی وکیف ی و با بهره بر دیدگاه امام خمینی)ره (در مورد عدالت تآکی د شد .بر ، گیری از چارچوبی تحلیلی- توصیفی خاتمی و احمد ی ، همین اساس متغیر عدالت اجتماعی در اندیشه امام خمینی)ره (در سه دولت هاشمی نژاد به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفت .شاخص این ارزیابی ها؛ در بخش عدالت اجتماع ی :کاهش فاصله طبقاتی و بهره مندی از امکانات بود .در مقاله حاضر این نتیجه حاصل شد که دولت های مذکور اگرچه خود را مدیون اندیشه امام خمینی)ره (می دانستند و تلاش نمودند در برنامه های توسعه ای و عملکردی خود به موضوع عدالت اجتماعی بپردازند، اما به دلی ل وجود موانع ساختار ی و اجرایی در اجرای عدالت اجتماعی چندان موفق نبودند

    کلیدواژگان: بهره، عدالت، عدالت اجتماعی، کاهش فاصله طبقاتی، (اندیشه امام خمینی)ره مندی از امکانات
  • علی شیرخانی، خدیجه برزگر صفحات 45-62
    بررسی هویت جنسیتی در گفتمان فمینیسم و فضای پست مدرن، با بهره گیری از نظریه آنتونی موضوع این مقاله است .با « پیامدهای مدرنیته » و « تجدد و تشخص » گیدنز در باب هویت در کتاب مطالعه پژوهش های زیاد و اهداف و شعارهای فمینیست ها می توان گفت که تمام فعالیت ها و اقدامات ها فمینیست ها نه در دستیابی به قدرت و اقتصاد بلکه در راستای شکستن چارچوب های هویت متصلب، اجتماعی و فرهنگی و حتی سیاسی و اقتصادی بوده است که ، ایستا و متاثر از عوامل مختلف محیطی در قالب اقتضاء و ذاتی جنس بیولوژیکی به جامعه در درجه اول و در مرحله بعد به زنان باورانده شده است تا آنجا که به ذهن فرد خطور نمی کرد که می توان هویت را بازتعریف و بازخوانی کرد .در فضای پست مدرن و انکار فراروایت هویت نیز از جمله مقولاتی بود که به سیالیت مورد نظر فمینیست ، ها ها دست یافت .حال آیا با وجود تحقق فضای پست مدرن، گفتمان فمینیستی چیز جدیدی برای طرح و بحث خواهد داشت که مهمتر از هویت باشد، یا باید در این فضا پرونده فمینیسم را بست.

    کلیدواژگان: هویت، فمینیسم، پست مدرن، جنسیت
  • رضا اختیاری امیری، محبوبه صالحی خنار صفحات 63-102
    با آغاز به کار دولت های نهم و دهم سیاست نگاه به شرق به رویکرد اصلی دستگاه دیپلماسی ایران تبدیل شد. در همین چارچوب، تحت الزامات موجود توسعه روابط با چین از جایگاه مهمی در سیاست خارجی برخوردار گشت؛ به طوری که تهران و پکن مناسبات گسترده ای را در این مقطع تجربه کردند. بر همین اساس، سوال اصلی این پژوهش بر این مبنا شکل گرفته که توسعه روابط ایران و چین بین سال در قالب سیاست نگاه به شرق، چه پیامدهای سیاسی و اقتصادی برای ایران 1384 تا 1392 های به دنبال داشته است؟ این پژوهش با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی و با کاربست رهیافت نظری دولت های تجدید نظر طلب استدلال می کند که توسعه روابط ایران و چین در قالب سیاست نگاه به شرق همزمان برای ایران دارای پیامدهای ایجابی و سلبی بوده است. به عبارتی، گسترش بی سابقه روابط با چین یک الزام و سازوکار برای خروج از انزوا و محدودیت های کوناگون بین المللی محسوب می گردید. اما توسعه مناسبات پیامدهای منفی و تهدیدات گوناگونی بویژه در حوزه اقتصادی برای کشور بدنبال داشت که آثار آن تا به امروز قابل مشاهده است

    کلیدواژگان: ایران، چین، توسعه سیاسی- اقتصادی، سیاست نگاه به شرق
  • علی دارابی، علیرضا نظری، ایمان ترکاشوند صفحات 103-126
    جنگ نرم یکی از اهداف رسانه ای غرب در مقابل انقلاب اسلامی ایران به شمار می رود. ماهیت این جنگ در فراز و نشیب های تاریخ و زمان های مختلف، متفاوت بوده است. پس از انعقاد برجام میان ماهیت جنگ نرم از مباحث هسته ای به سمت، حقوق بشر، 1+ 5دولت ایران و کشورهای به اصطلاح فعالیت های موشکی، آزادی های مدنی، تحرکات ایران در منطقه و حمایت از تروریست تغییر یافت. نظریه های برجسته سازی و انگاره سازی در رسانه ها برای تجزیه و تحلیل اخبار کشورهای بیگانه در تداوم جنگ نرم پس از برجام، به کار گرفته شدند. باتوجه به تاکید رسانه ها ی بین المللی بر آزمایش های موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در مقاله حاضر، این مورد به عنوان یکی از موضوعات اساسی جنگ نرم در یکساله پس از برجام در سایت های خبری بی بی سی فارسی، العربیه و صدای آمریکا با استفاده از تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت. پس از استخراج اخبار مرتبط با دستاوردها و آزمایش مقوله از آن18 های موشکی ها استخراج شد که تحلیل و بررسی شدند. در نهایت نتیجه گیری پایانی، حکایت از آن داشت که سایت های خبری مورد بحث، ضمن تاکید بر اخبار ضد ایرانی و برجسته سازی آن ها، دست به انگاره سازی ها در جهت خطرناک بودن حاکمیت ایران برای منطقه و جهان زده اند که در همان جهت جنگ نرم، تعریف می شود.

    کلیدواژگان: جنگ نرم، دستاوردهای موشکی، برجام، خبر، انگاره سازی
  • ابوالفضل ذوالفقاری، محمد ایرانی، فردین آریش صفحات 127-146
    یکی از راه های ارزیابی دقیق وضعیت هویت ملی، استخراج عناصر، مولفه ها و شاخصهای آن، از آثار ادبی گذشته است. این کار، میتواند موجب افزایش کارکردهای هویت ملی و ایجاد انسجام و وحدت ملی در جامعه گردد. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی جامعهشناختی سیر تحول مولفه های هویت ملی در آثار ادبی انجام شده است. برای این منظور »مدیر مدرسه« جلال آل احمد، با بهره گیری از روش تحلیل محتوای کیفی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان میدهد که به مولفه های هویت ملی شامل خلقیات ملی، فرهنگ ملی، جغرافیای ملی و زبان با شاخصهای متفاوت و شیوه های مختلف در این اثر به خوبی پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: هویت ملی، مدیر مدرسه، جلال آل احمد، داستان ایرانی
  • مهدیه شادمانی، عنایت الله یزدانی صفحات 147-168
    از ابتدای تاسیس رژیم صهیونیستی، خطر انزوا تهدید جدی برای دولتمردان آن بوده است. با توجه به این تهدید،» دیوید بن گوریون« دکترین اتحاد پیرامونی را در جهت خروج از انزوا در برابر اتحاد دول عربی مطرح کرد. چارچوب اصلی این دکترین گسترش روابط با دولتهای مسلمان غیرعرب بود. 3رکن اصلی استراتژی پیرامونی اسرائیل، بر ارکان نظامی، اطلاعاتی و دیپلماسی استوار بوده که در پیشبرد آن از راهبردهای غافلگیری، انتقال جنگ به داخل سرزمین دشمن و ابتکار عمل بهره گرفته شد. باتوجه به این استراتژی، اسرائیل در جهت بقاء و دوام خود نیاز جدی به همکاری نظامی با یک ابرقدرت منطقه ای داشت. بنابراین جهت اجرای این راهبرد با کشورهای پیرامون مرزهای اعراب مثل ترکیه، ایران و اتیوپی متحد شد و امروز پس از 6دهه، این دکترین با تغییرات منابع تهدید پی گیری می شود. این پژوهش به دنبال این است که تا چه میزان دکترین اتحاد پیرامونی در امنیت و بقاء اسرائیل تاثیر گذار بوده است. نوشتار حاضر بنیان پژوهشی خود را به منظور بررسی دکترین اتحاد پیرامون و متغیرهای تهدیدزا علیه اسرائیل، بنیان نظری موازنه تهدید استفان والت قرار داده و تلاش کرده ابعاد اتحاد پیرامونی را از زمان 1950و متغیرهای تهدید زا در طول 68سال از زمان تاسیس را بررسی کند.

    کلیدواژگان: اتحادپیرامونی، انزوا، رژیم صهیونیستی، راهبرد، تهدید
  • علی مشهودی، علی فلاح نژاد، محمد فلاح صفحات 169-196
    انقلاب اسلامی از آغاز پیروزی با ارائه گفتمان جدید خود با عنوان نه شرقی نه غربی، نظم کهن و سنتی تعلق و وابستگی به یکی از دو بلوک شرق یا غرب را به طور جدی و عملی به چالش کشید. گفتمان انقلاب اسلامی پایان دهنده فرودستی و تحقیر در برابر استعمار و سلطه گری غرب و آغاز گر عصر بیداری و خودباوری و بازگشت به خویشتن اسلامی بوده است که این گفتمان با رویکرد تهاجمی و تخاصمی از سوی بیگانگان مواجه بوده است. حال در اینجا سوالی که بر ذهن متبادر می شود این است که »گفتمان انقلاب اسلامی چه تاثیری بر بیگانه ستیزی ایرانیان داشته است؟«، استدلال تحقیق حاضر براساس روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و منابع کتابخانه ای بر این منوال است که به نظر میرسد تجارب تاریخی تلخ از مداخلات بیگانگان در امور داخلی کشور و تشدید عملکردشان در قبال گفتمان انقلاب اسلامی در بیگانه ستیزی ایران موثر بوده است. هدف از تحقیق پیش رو آشنایی بیشتر با گفتمان انقلاب اسلامی و علل بیگانه ستیزی و بیگانه هراسی ایرانیان میباشد. یافته ها نیز صحت ادعای فوق را را تایید نموده و مبین این است که محاصره و تحریم اقتصادی ایران، کودتای نوژه، واقع طبس، جنگ عراق علیه ایران، حمایت از گروه های تروریستی و... دربرخورد با گفتمان انقلاب اسلامی بوده است که باعث بیگانه ستیزی ایرانیان شده است.


    کلیدواژگان: انقلاب اسلامی، بیگانه ستیزی، لاکلا و موفه، نظریه گفتمانی
  • غلامرضا رحیمی، محمدکریم یوسف جمالی، ناصر جدیدی صفحات 197-220
    در دوره صفویه، به ویژه شاه عباس اول، ابریشم گیلان از نظر کیفی و مرغوبیت و از نظر کمی اهمیت زیادی داشت و به عنوان یک کالای صادراتی در حوزه اقتصادی و سیاست دارای نتایج بسیاری در روابط سیاسی و بازرگانی ایران با کشورهای همسایه ازجمله روسیه بوده است. دولت روسیه نیز با اهداف سیاسی و تجاری باب روابط را با دولت صفویه گشود و راه های شمالی امکانات فراوانی را برای آن کشور فراهم ساخت.