فهرست مطالب

مطالعات امنیت اجتماعی - سال هفتم شماره 1 (پیاپی 45، بهار 1395)

فصلنامه مطالعات امنیت اجتماعی
سال هفتم شماره 1 (پیاپی 45، بهار 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/02/22
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سعیدگودرزی*، علی ربیعی، محمد جواهد زاهدی مازندرانی، اسدا.. نقدی صفحات 1-31

    از جمله مسایل بسیار مهمی که از دیرباز تاکنون در شکل های مختلف مطرح بوده و ابعاد و موضوع های مربوط به آن درگذر زمان، تنوع بسیاری داشته است، مقوله امنیت است. در دهه های اخیر، مفهوم جدیدی از امنیت متولد شده است که با مفهوم امنیت در دوره های قبل تفاوت های اساسی دارد. بدین معنی که امنیت چند جانبه شده، فقط محدود به بعد نظامی نمی شود و تنها با توسل به نیروی نظامی و زور تامین نمی شود. یکی از عواملی که بر امنیت عینی در سطح کلان جامعه تاثیر می گذارد، نابرابری های منطقه ای موجود در سطح جامعه است. با توجه با مطالب ذکر شده می توان گفت موضوع این مقاله «بررسی تاثیر نابرابری های منطقه ای بر امنیت عینی استان های کشور» است. سطح تحلیل تحقیق، سطح کلان و واحد تحلیل تحقیق، استان می-باشد. جامعه آماری تحقیق همه 31 استان کشور می باشد. روش بکار رفته در این پژوهش، روش تحلیل ثانویه است. یافته های تحقیق نشان می دهند از لحاظ امنیت، استان تهران دارای بالاترین میزان امنیت عینی و استان خوزستان دارای کمترین میزان امنیت عینی در بین استان های کشور بوده است. همچنین از لحاظ نابرابری منطقه ای، استان البرز دارای بیشترین نابرابری و استان های کهکیلویه و بویر احمد و یزد دارای کمترین نابرابری با توجه به جمعیت در بین 31 استان کشور بوده اند. یافته های تحقیق همچنین نشان می دهند که بین متغیر نابرابری منطقه ای با متغیر امنیت رابطه معنادار وجود دارد و تقریبا 0/36 واریانس متغیر امنیت عینی استان ها ناشی از نابرابری منطقه ای است. همچنین به ترتیب ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نابرابری منطقه ای بیشترین تاثیر را در امنیت عینی استان ها داشته اند. در ضمن نابرابری منطقه ای بیشترین تاثیر را به ترتیب بر روی ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی امنیت عینی داشته است که تاثیر نابرابری منطقه ای بر روی بعد اقتصادی امنیت معنادار نبوده است.

    کلیدواژگان: نابرابری منطقه ای، امنیت عینی، امنیت اجتماعی، امنیت فرهنگی، امنیت اقتصادی
  • غلامرضا غفاری*، ابراهیم شیر علی صفحات 33-57

    مقاله حاضر با رویکرد اجتماعی- روانشناختی به بررسی احساس امنیت اجتماعی می پردازد و رابطه آن را با نشاط اجتماعی در شهر تهران مورد بررسی قرار می دهد. تحقیق از نوع پژوهش های همبستگی است که برای رسیدن به هدف از روش تحقیق کمی، تکنیک پیمایش و ابزار پرسشنامه استفاده کرده است. جامعه آماری شامل افراد 18 تا 29 سال ساکن در شهر تهران هستند و حجم نمونه برابر با 370 نفر است. نتایج حاصل از توزیع پاسخ ها در سنجش شاخص در بین افراد نمونه نشان می دهد که 2.2 درصد از افراد پاسخگو در حد بسیار کم، 6/8 درصد در حد کم، 38 درصد در حد متوسط، 42 درصد در حد زیاد و 11 درصد در حد بسیار زیاد احساس نشا ط و شادمانی دارند. عوامل تببین کننده احساس در مدل رگرسیونی و تحلیل مسیر نشان می دهد متغیر «انزوای اجتماعی» با ضریب بتا (0/25-) بالاترین همبستگی را با متغیر احساس امنیت اجتماعی دارد. دومین متغیری که به لحاظ وزن بتا وارد معادله همبستگی شده است، «امید به آینده» است. ضریب تاثیر رگرسیونی این متغیر برابر با (0/22) است. سومین متغیر با توجه به نتایج، «نشاط اجتماعی» با ضریب بتا (0/18) است. بنابراین میزان احساس امنیت اجتماعی در مرحله سوم، وابسته به میزان نشاط اجتماعی است. چهارمین متغیری که به لحاظ وزن بتا وارد مدل شده است، متغیر «پایگاه اقتصادی - اجتماعی» با ضریب (0/17-) می باشد و پنچمین و آخرین متغیری که وارد معادله شده است، متغیر «رضایت زندگی» با ضریب بنا (0/16) است. در مجموع، متغیرهای پنجگانه مذکور توانسته اند 26 درصد تغییرات یا واریانس متغیر احساس امنیت اجتماعی را تببین کنند.

    کلیدواژگان: احساس امنیت اجتماعی، نشاط اجتماعی، بهزیستی ذهنی، جوانان
  • محمدحسین الیاسی*، سعید منتظرالمهدی صفحات 59-74

    شماری از پژوهشگران فعال در قلمرو خانواده مدعی اند که با اصاح و بهبود الگوهای تعاملی زوج ها نه تنها می توان کیفیت و رضایت زناشویی آنان را بهبود بخشید بلکه می توان بر سامت روانی آنها و سازگاری و هنجار پذیری فرزندانشان نیز اثرات ماندگاری ایجاد کرد. در این پژوهش این ادعا مورد آزمون قرار گرفت. برای این منظور از یک طرح دوگروهی با پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. به همین سبب 14 زوج دارای الگوی تعاملی ناهنجار و ناخرسند از روابط زناشویی انتخاب شد. این 14 زوج به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. آنگاه میزان سامت روانی، رضایت زناشویی و هنجارمندی فرزندان 8 تا 12 ساله آنان مورد سنجش قرارگرفت. سپس گروه اول برای مدت دو ماه (8 جلسه) به صورت گروهی در معرض آموزش اصاح الگوهای تعاملی قرار گرفتند. در حالی که گروه دوم در این مدت تحت هیچ نوع آموزش مستقیمی قرار نگرفت(و در لیست انتظار قرار داده شد). با سپری شدن دوره آموزش ، بار دیگر دو گروه در سه متغیر مذکور مورد سنجش قرار گرفتند . داده های و با استفاده از آزمون های آماری تی و همبستگی spss حاصل به کمک نرم افزار کامپیوتری مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل نشان داد اول اینکه: بین میانگین نمرات گروه آزمایش در سه متغیر مورد سنجش ، در پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معنی داری وجود دارد. در حالی که چنین تفاوتی در گروه دوم دیده نشد. دوم: بین میانگین گروه آزمایش و کنترل در سه متغیر، در پس آزمون ، تفاوت معنی داری وجود دارد. سوم: بین سامت روانی و رضایت زناشویی نیز رابطه معنی داری وجود دارد. از این یافته ها می توان نتیجه گرفت که اصاح الگوهای تعاملی زن و شوهرها، هم رضایت زناشویی آنان را بهبود می بخشد، هم سطح سامت روانی آنها را افزایش می دهد و هم به هنجارمند شدن رفتارهای فرزندان آنها کمک می کند.

    کلیدواژگان: الگوهای تعاملی، سلامت روانی، رضایت زناشویی، هنجارپذیری، زوج ها
  • عسگر نجفی خواجه بلاغ*، رمضانعلی عبدی، امین رجبی، امیر الیاسی صفحات 75-98

    پژوهش حاضر با هدف «تاثیر تماشای فیلم ها و سریال های پلیسی بر افزایش آگاهی و احساس امنیت شهروندان بالای 17 سال کشور هستند» که در سال 1394 با روش پیمایشی انجام شده است.جامعه آماری این پژوهش شهروندان بالای 17 سال کل کشور می باشند، که بالغ بر 50 میلیون نفر می باشند، از این تعداد بر اساس فرمول کوکران تعداد 5836 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای توام با تصادفی ساده و منظم انتخاب و مورد نظر سنجی قرار گرفته اند. وآزمون های آماری آن از قبیل ضریب هم بستگی spss تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار پیرسون و تی تست صورت گرفت. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه خود ساخته انجام یافته و نتایج آزمون پیرسون نشان میدهد که بین متغیر وابسته این پژوهش و متغیرهای مستقل همبستگی وجود دارد و پایایی متغیر وابسته(86 ٪ درصد) و متغیر مستقل(82 ٪  درصد) می باشد. پس از تجزیه و تحلیل دادها، یافته ها نشان داد که افزایش آگاهی و پیشگیری از جرم رابطه بیشتر و احساس امنیت به ترتیب رابطه کمتری با تماشای فلیم های و سریال های پلیسی دارند. و سرانجام نتایج حاصل از این بررسی نشان می دهد که افزایش آگاهی و احساس امنیت شهروندان با تماشای فیلم ها و سریال های پلیسی دارای رابطه معنی داری می باشد.

    کلیدواژگان: افزایش آگاهی، پلیس، احساس امنیت، فیلم ها و سریال ها، پیشگیری اجتماعی
  • رضا صالحی امیری*، احمدرضا رادان صفحات 99-116

    بسیاری را باور بر آن است که از میان عوامل پر شمار روان شناختی موثر بر احساس امنیت شهروندان یک جامعه، سهم عامل دلبستگی عاطفی، که در نخستین سال های زندگی شکل می گیرد، برجسته تر است. چه از یک سو، دلبستگی هم چون سپر نیرومندی عمل می کند که اعتماد « فرد را در برابر بسیاری از تهدیدها مصون می سازد و از دیگر سو موجب شکل گیری نوعی ژرف در او می شود. این اعتماد نیز برای فرد احساس امنیت روانی به ارمغان می آورد. » عمومی در این پژوهش برای آزمون این ادعا،رابطه میزان دلبستگی عاطفی گروهی به حجم 630 نفر از دانشجویان دختر و پسر دو واحد دانشگاهی (دانشگاه آزاد اسامی واحد جنوب و دانشگاه شهید بهشتی تهران) با میزان احساس امنیت آنان ، مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور ابتدا نوع دلبستگی هر یک از دانشجویان مشخص شد. نتایج نشان داد که دانشجویان را می توان از حیث دلبستگی به دو گروه دلبسته ایمن و دلبسته ناایمن تقسیم کرد. سپس میزان احساس امنیت هر یک از این دو گروه اندازه گیری شد. آن گاه احساس امنیت دو گروه با استفاده از آزمون آماری تی مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که بین میزان احساس امنیت دو گروه تفاوت معنی داری وجود دارد. از این یافته می توان نتیجه گرفت که یکی از عوامل پیش بینی کننده احساس امنیت افراد جامعه عامل دلبستگی است. از همین روی، ضروری است که در آموزش های معطوف خانواده ها بر اهمیت اهتمام آنان برای شکل دهی دلبستگی ایمن تاکید شود.

    کلیدواژگان: دلبستگی، دلبستگی ایمن، دلبستگی ناایمن، احساس امنیت
  • سید خلیل سیدعلی پور*، مبین پورباباگل، طوبی زمانی صفحات 117-138

    صنعت گردشگری امروزه از جایگاهی برجسته در رشد و توسعه کشورها برخوردار است. این امر حائز اهمیت می باشد که وجود گردشگری پویا و فعال در هر اجتماعی مستلزم وجود عوامل متعددی می باشد که یکی از این عوامل امنیت می باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پلیس در امنیت گردشگران در شهرستان بابلسر انجام شده است.پژوهش مذکور در مقطع زمانی سال1393 انجام شده است. گروه مورد مطالعه، گردشگران شهر بابلسر بوده است. نحوه محاسبه حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و اعضای نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شده اند. نوع پژوهش کاربردی و روش آن توصیفی، پیمایشی می باشد. اطلاعات جمع آوری شده از طریق روش کتابخانه ای و میدانی به دست آمده و تعداد 384 نفر از گردشگران شهرستان بابلسر به سوالات پاسخ داده اند. اطلاعات و داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه ای که پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ معادل 0/92 و روایی آن توسط اعتبار محتوی تایید شده، جمع آوری گردیده است. یافته های تحقیق بیانگر این است که گردشگران از میزان امنیت و عملکرد پلیس در شهرستان بابلسر رضایت دارند. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از طریق نرم افزار SPSS می باشد

    کلیدواژگان: پلیس، امنیت، جذب گردشگر، شهرستان بابلسر
  • سمانه نوری لنگ، سعید آقایی زاده *، شهرام امیرانتخابی، محمدرضا جعفری خیرخواه صفحات 139-158

    امنیت نیازی اساسی و همگانی است، اهمیت و ضرورت امنیت در پیوند ناگسستنی آن با زندگی است. ریشه ناامنی در جامعه عمدتا ناشی از ناهنجاری هایی است که آن هم تحت تاثیر بسترهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره شکل می گیرد. تحقیق حاضر با هدف بررسی جامعه شناختی ناهنجاری های مهم جامعه شهری ماسال و تاثیرآن بر امنیت اجتماعی انجام شده است. شرط بندی بازی های ورزشی(توتو)، اعتیاد و سرقت از ناهنجاری های عمده شهر ماسال به حساب می آیند که غالبا در بین قشر بیکار جامعه آماری رواج دارند. در این مقاله به مطالعه تاثیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی بر توتو و اعتیاد و نیز تاثیر سرقت، توتو و اعتیاد بر امنیت اجتماعی پرداخته شده است. چارچوب نظری تحقیق نیز از نظریه فشار مرتن و نظریه پیوند افتراقی ساترلند و نیز دکترین بازدارندگی برگرفته شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه جوانان 30-15 ساله شهر ماسال تشکیل می دهند که با حجم نمونه 356 نفر مورد مطالعه قرار گرفته اند. روش تحقیق این پژوهش به صورت تلفیقی است. یعنی ابتدا داده ها به صورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و سپس برای تکمیل پژوهش از روش مصاحبه نیز بهره گرفته شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که بین متغیرهای توتو، سرقت و اعتیاد و امنیت اجتماعی رابطه وجود دارد.

    کلیدواژگان: امنیت اجتماعی، توتو، سرقت، اعتیاد، پیامدهای اقتصادی، پیامدهای اجتماعی، بیکاری
  • داود نعمتی انارکی*، اکرم خویینی صفحات 159-180

    تحقیق حاضر به دنبال بررسی اثر مستندهای پخش شده نیروی انتظامی از صدا و سیما بر مسئولیت پذیری شهروندان در برقراری امنیت می باشد. مسئولیت پذیری در برقراری امنیت اجتماعی دارای سه بعد شناختی، عاطفی و عملکردی می باشد. تحقیق حاضر به لحاظ روش در زمره مطالعات پیمایشی قرار دارد و جامعه مورد مطالعه همه شهروندان بالای 18 سال ساکن در مناطق یک و چهارده شهر تهران می باشند که به روش نمونه گیری تصادفی 380 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان داد که بین میزان توجه افراد به مستندهای پخش شده و مسئولیت پذیری آنها در برقراری امنیت همبستگی 0.553 برقرار است که نشان می دهد افرادی که توجه بیشتری به این مستندها داشته اند در برقراری امنیت مسئولیت پذیرترند. همچنین بین میزان توجه مستندها و هر یک از ابعاد مسئولیت پذیری در برقراری امنیت همبستگی معناداری برقرار است و از بین ابعاد مسئولیت پذیری بعد عملکردی آن بیش از دو بعد دیگر از توجه به مستندها تاثیر می پذیرد. در نهایت نتیجه می شود که مستندهای پخش شده نیروی انتظامی از صدا و سیما بر مسئولیت پذیری افراد در برقراری امنیت تاثیرگذار است.

    کلیدواژگان: فیلم مستند، مسئولیت پذیری، امنیت اجتماعی، مسئولیت پذیری شناختی، مسئولیت پذیری عاطفی، مسئولیت پذیری عملکردی
|
  • Mohammad javad Zahedi Mazandarani, Ali Rabiei, Mohammad javad Zahedi Mazandarani, Assadollah Naghdi Pages 1-31

    The issue of security, for long, has been among the most important issues that have been center of attention and its relevant aspects and issues have been subject to a lot of changes during the time. Over the recent decades, a new concept of security which is totally different from that of previous periods has emerged. That is to say that security has various aspects, and is not merely bound to military aspect, in addition security ca not be just achieved through reliance on military power and force. The existing regional inequalities all over the society are among the factors that impact objective security in a large scale in the society. Base on what has been explained, it can be said that the topic of this article is «Reviewing the impact of existing regional inequalities on objective security of Iran›s provinces». The analysis level of the research is a master level, and research analysis level is provinces of Iran. The statistical community of the research includes all the 31 provinces of Iran. Secondary analysis method has been used in this research. The research findings indicate that among provinces in Iran, Tehran province has the highest level of objective security, and Khuzestan province has the lowest level of objective security. In terms of regional inequality, given their population ,Alborz on one hand ,and Kohkilooyeh and Bouyer Ahmad, and Yazd provinces on the other, have respectively had the most and the least inequality among the 31 provinces of Iran. The research findings also indicate that there is significant relationship between variable of regional inequality and variable of security, and almost 0.36 of the variance of objective security of provinces is emanated from regional inequality. It is also noteworthy that cultural, social and economic inequalities have had the highest impact on objective security of the provinces, respectively. Meanwhile, regional inequality has had the most impact on cultural, social and economic aspects of objective security, and the impact of regional inequality on economic aspect of security has not been significant.

    Keywords: Regional inequality, objective security, Societal Security, Cultural Security, Economic Security
  • Gholamreza Ghaffary*, Ibrahim Shirali Pages 33-57
  • Mohammad Hossein Eliyasi *, Saeid Montazerolmahdi Pages 59-74

    Many researchers working on family issues argue that improving the interactive paradigms of could improve the quality and satisfaction of couples while affecting their mental health and relationship, as well as their children’s normality. The present article is looking into and testing this claim. For this purpose, a scheme of two groups has been used: pre-test and post –test. Therefore, 14 couples with abnormal interactive paradigm and not satisfied with their conjugal relationship have been selected. These 14 couples were randomly put into two groups: test and control groups. Afterwards, their mental health and level of their satisfaction from their life and normality of their children ranging from 8 to 12 were tested. Then, the first group was exposed to trainings aimed at improving their interactive paradigms for 2 months (8 sessions), while the second group did not have any direct training (they were put in waiting list).Having finished the training, once more the two groups were tested taking into consideration the three aforesaid variables. The achieved data was analyzed by SPSS and through using T-test and correlation. Firstly, the results indicated that there is significant difference between the average scores of the test group in terms of the three tested variables in the pretest and post-test, while such a difference was not seen in the second group. Secondly, there is significant difference between test and control group as far as the three variables are concerned in the post- test. Thirdly, there is significant relationship between mental health and conjugal satisfaction. These findings indicate that improvement of couples’ interactive paradigms while improving their conjugal satisfaction improves the level of their mental health, as well. It also contributes to their children’s norm-oriented behavior.

    Keywords: Interactive paradigms, Mental Health, conjugal satisfaction, normality, couples
  • Asgar Njafi Khajeh Bolagh*, Ramezanali Abdi, Amin Rajabi, Amir Eliyasi Pages 75-98

    The present research is conducted through survey method to review the “impact of watching documentaries and police on awareness and security feeling of 17+ citizens in the calendar year ended in March 2016 in the country. The under study population of this research (N=50 million) includes the whole 17 + citizens of the country. Based on Cochran formula, 5836 have been selected through multi-stage cluster simple and regular random sampling for the poll. The data was analyzed through using SPSS and its statistical tests such as Pearson correlation coefficient as well as T-test. Data gathering is done through self-made questionnaire, and the results of Pearson test indicates that there is correlation between the dependent and independent variables of this research .In addition, the validity of dependent variable is 86%,and that of the dependent variable is 82%. After analyzing the data, the findings indicated that there is more relationship between citizens’ awareness enhancement and crime prevention, while there is less relationship between security feeling and watching police series and movies. Finally, the results of this survey indicates that there is significant relationship between citizens’ awareness and security feeling and police series.

    Keywords: Awareness enhancement, Police, security feeling, movies, series, social prevention
  • Reza Salehi Amiri *, Ahmadreza Radan Pages 99-116

    Many people are of the opinion that the share of emotional fondness which is chief among the numerous factors that prominently contribute to citizens’ security feeling, is formed during the first years of anyone’s life. Fondness functions like a shield to protect individuals against threats, and leads to formation of some sort of deep” public trust”. This trust brings about social security for the person. In order to test this claim, the relationship between the level of group fondness and the security feeling of 630 university students-boys and girls- who study at Azad University of Tehran South and Shahid Beheshti University was surveyed. To that effect, firstly the type of fondness of every student was determined. The results indicate that the students can be divided into two groups: safe fondness and unsafe fondness. Then the level of security feeling of each group was measured. Afterward, the two groups’ security feeling was compared through using T-test .The results indicated that there is significant relationship between levels of security feeling of the two groups. Based on the findings of the research, it can be concluded that fondness is among the factors anticipating security feeling on the part of members of the society. Hence, it is essential to stress importance their efforts to form safe fondness.

    Keywords: fondness, safe fondness, unsafe fondness, security feeling
  • Seyed Kahlil Seyedalipour *, Mobin Pourbabagol, Touba Zamani Pages 117-138

    Nowadays, tourism industry plays a prominent role in growth and development of countries. It is noteworthy that dynamic and active tourism in every society requires various factors; one of which is security. Hence, the present research has been conducted to review the role of police in establishment of security in Babolsar. The present research was conducted in the Iranian calendar year ended in March to review the views of tourists in Babolsar. Morgan table was used for calculation of the sample volume, andthe samples were selected randomly. The research is of descriptive type and of survey method. The research data is collected through library and field survey method. selected from among the tourists visiting Babolsar. The research information and data gathered through using a questionnaire whose validity was confirmed by Cronbach alpha coefficient and its reliability was confirmed by content credit. The research findings indicated that tourists are satisfied with the security level and police performance in Babolsar. The collected information was analyzed by SPSS

    Keywords: Police, Security, tourist attraction, Babolsar city
  • Samaneh Nouri Lang, Saeid Aghaeizadeh *, Shahram Amirentekhabi, Mohammadreza Jafari Kheyrkhah Pages 139-158

    While being a public and substantial need, security is of high importance and significantly contributes to individuals› life. Insecurity basically emanates from some abnormalities which are shaped under some social, cultural and economic backgrounds.The present research aims at sociological review of important abnormalities in Masaalurban society and its impact on societal security. Wagering on sports matches (Toto),addiction as well as burglary are among the major abnormalities common on the part of unemployed youth in the city of Masaal. The present article has closely looked into the impact of socio-economic issues on Toto and addiction, and the impact of burglary,Toto and addiction on societal security.

    Keywords: Societal Security, Toto, burglary, Addiction, economic consequences
  • Davoud Nemati Anaraki *, Akram Khoeyni Pages 159-180

    The present research is aimed at reviewing the impact of documentaries produced by police played on Television on persuading public to contribute to establishment of security. Feeling responsible in establishing security has three dimensions: cognitive, emotional and pragmatic. The present research is of survey type, and the under study population is all the residents of zones of Tehran, of which individuals have been randomly selected. The results of the research indicated that there is a correlation of between the extent of welcoming police documentaries and feeling responsible to contribute to establishment of security. In other words, those who watch police documentaries feel more responsible to contribute to establishing security. There is also significant correlation between the extent individuals welcome ocumentaries and any of the dimensions of feeling responsible to contribute to security establishment; and from among the three aforesaid dimensions, the pragmatic dimension compared with the other two is influenced more by police documentaries. In the end, it can be concluded that police documentaries played on television affect the level of feeling responsible to contribute to establish security

    Keywords: Documentary, feeling responsible, Societal Security, cognitive responsibility feeling, emotional responsibility feeling, pragmatic responsibility feeling