فهرست مطالب

دانش زیستی ایران - سال دوازدهم شماره 3 (پاییز 1396)

نشریه دانش زیستی ایران
سال دوازدهم شماره 3 (پاییز 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/09/30
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مهناز سادات صادقی*، نوشین سجادی، ندا جوادیان فرزانه صفحات 1-7
    حوضه ی خلیج فارس دارای حدود دو -سوم از ذخایر نفتی دنیا است و بسیاری از محیط های دریایی آن به طور جدی در معرض خطر آلودگی نفتی قرار دارند. بنابراین، مطالعه برروی وضعیت آلودگی نفتی خلیج فارس از اهمیت بالایی برخوردار است. نیکل، کادمیوم و سرب از فراوان ترین فلزات تشکیل دهنده نفت خام هستند که حضور آنها در رسوبات دریایی بیانگر ورود آلاینده های نفتی به محیط است. در این مطالعه غلظت این سه عنصر در بافت نرم دوکفه ای Callista multiradiata در منطقه هاله واقع در خلیج نای بند مورد بررسی قرار گرفت. نمونه برداری و آنالیز در زمستان و تابستان 1392 انجام شد در هر فصل 20 نمونه دوکفه ای جمع آوری و در کلمن های حاوی یخ به آزمایشگاه انتقال داده شد و تا زمان انجام آنالیز در دمای 20- درجه سانتیگراد نگهداری گردید. نمونه ها در اسید غلیظ هضم و میزان فلزات نیکل،کادمیوم و سرب بافت ها توسط دستگاه جذب اتمی کوره اندازه گیری گردید. میانگین غلظت فلزات نیکل، سرب و کادمیوم به ترتیب برای فصل زمستان 0/15±1/6، 0/2±303 و 0/03±0/20 و برای تابستان 20/04±41/55، 8/54±28 و 2/5±4/05 ppm به دست آمد. در آنالیز آماری نتایج بوسیله آزمون t-test ، غلظت فلزات سرب، نیکل و کادمیوم در فصل تابستان و زمستان تفاوت معنی داری را نشان میدهد (p>0/05). بر اساس این مطالعه الگوی پراکنش فلزات مورد بررسی به ترتیب در فصل تابستان و زمستان Ni <Pb <Cd و Pb< Ni < Cd می باشد که میزان فلزات در مطالعه حاضر بیشتر از استانداردهای جهانی ثبت شد.
    کلیدواژگان: فلزات سنگین، نیکل، سرب، کادمیوم، دو کفه ای Callista multiradiata، خلیج فارس، خور هاله
  • پیام حاج بابایی، محمود تولایی*، شهره زارع کاریزی صفحات 9-16
    استفاده از پلی مورفیسم های تک نوکلئوتیدی (SNPs) در تشخیص هویت ژنتیکی کاربردهای گسترده ای را نشان داده است. در جمعیت ایرانی جهت ارزیابی فرکانس آللی و نیز تعیین تنوع ژنتیکی SNP ها بر مبنای پایگاه SNIPforID مطالعات محدودی گزارش شده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تنوعات ژنتیکی، تعیین فراوانی آللی و ارزیابی هتروزیگوسیتی، به طور همزمان در بیست و پنج جایگاه SNP اتوزومال آگهی بخش در استان خوزستان با تکنیک SNapShot اجرا شد.در مطالعه حاضر، نتایج ارزیابی های بیوانفورماتیکی نشان داد حداقل 25 جایگاه SNP اتوزمال قدرت تمایز بین قومیت های ایرانی را داشتند. استخراج DNA از نمونه ی خون 50 نفر از افراد با قومیت عرب با روش  فنول-کلروفورم انجام شد. تعیین ژنوتیپ SNP های منتخب با استفاده از روش SNapShot با دستگاه ژنتیک آنالایزر اجرا شد. آنالیز های آماری همچون فرکانس اللی و تعادل هاردی واینبرگ با استفاده از نرم افزار های Arlequine 3.5 و GenALEX 6.5 محاسبه شد. میانگین هتروزیگوسیتی مشاهده شده برابر با 442/0 بود. کمترین هتروزیگوسیتی محاسبه شده مربوط به rs2056277 به میزان 080/0 به دست آمد. کمترین فرکانس اللی برای rs2056277 برابر با 040/0  محاسبه شد. مجموع فرکانس آللی SNP های مورد مطالعه از تعادل هاردی-واینبرگ به استثناء rs938283, rs1413212 و rs354439 انحراف نشان دادند. ارزیابی همزمان 25 جایگاه اتوزمال SNP توانایی ایجاد تمایز بین قومیت های درون جمعیتی را دارد. نتایج نشان داد قومیت عرب از نظر ژنتیکی با قومیت های لر، فارس و کرد مشابه می باشد. روش SNapShot از حساسیت و اختصاصیت مناسبی جهت ژنوتایپینگ SNP هابه طور همزمان برخودار بود.
    کلیدواژگان: پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی (SNP)، روش SNapShot، قومیت عرب، صفحه تارنمای SNPforID
  • شیما زارع کاریزی، شهره زارع کاریزی، مرتضی کریمی پور* صفحات 17-22
    سرطان ریه علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان می باشد. تشخیص این سرطان معمولا در مراحل پیشرفته صورت میگیرد که در آن پیش آگهی ضعیف و گزینه های درمانی محدود است. بررسی الگوی متیلاسیون ژنهای موثر در اتوفاژی بیانگر اهمیت تغییرات اپی ژنتیکی در اثر بر بیان ژنهای مهار کننده توموری می باشد. در این مطالعه الگوی متیلاسیون ژنهای موثر در اتوفاژی در بیماران مبتلا به سرطان سلولهای غیرکوچک ریه (NSCLC) مورد بررسی قرار گرفت. وضعیت متیلاسیون ژنهای ULK1 و LC3 در 30 نمونه مبتلا به NSCLC و 30 نمونه بافت غیرتوموری مجاور آن، پس از استخراج DNA ژنومی، با استفاده از تیمار بی سولفیت و روش MS-HRM مورد بررسی قرار گرفت. آنالیز نتایج با استفاده از T-test انجام شد. اختلاف معناداری میان میزان سطوح متیلاسیونی نواحی پروموتری میان نمونه های توموری و نرمال در بیماران مبتلا به NSCLC مشاهده نشد (P value > 0.05). از آنجایی که متیلاسیون DNA معمولا با خاموشی ژن همراه میباشد، لذا نقش متیلاسیون این ژنها در توسعه و پیشرفت سرطان پیچیده بوده و نیازمند مطالعات بیشتر و جامعه آماری بزرگتر می باشد.
    کلیدواژگان: سرطان ریه سلول غیر کوچک، الگوی متیلاسیون، اتوفاژی
  • سمیرا جمالی، بستان رودی* صفحات 23-28
    جنس مریم گلی در ایران حدود 58 گونه گیاه علفی یک ساله و چند ساله دارد که از این تعداد 17 گونه آن انحصاری می باشند. گونه های مریم گلی به عنوان گیاهان دارویی شناخته شده اند. هدف از این مطالعه تعیین ترکیبات شیمیایی و بررسی اثرات ضد باکتریایی اسانس است. اندام هوایی گیاه در زمان گلدهی از منطقه آهوان در استان سمنان جمع آوری و اسانس گیری به روش تقطیر با آب انجام شد. ترکیبات اسانس با استفاده از دستگاه GC-MS آنالیز و شناسایی شد. بررسی اثر ضد باکتریایی به روش انتشار روی دیسک انجام شد. از 19 ترکیب ترکیب شناسایی شده از اسانس مریم گلی، ترکیبات اصلی آلفا پینن (48/99 درصد)، بتاپینن با (9/13 درصد)، سینئول (6/9 درصد)، سابینن (5/38 درصد) و ترانس کاریوفیلن (7/88 درصد) بودند. اسانس آزمایش شده روی باکتری Xanthomonas campestris فعالیت ضد باکتریایی متوسط و روی باکتری Pectobacterium cartovorum subsp cartovorum بی اثر بود.
    کلیدواژگان: Salvia limbata، ترکیبات شیمیایی اسانس، اثرات ضد باکتریایی، استان سمنان
  • محبوبه جعفری، معصومه مهدوی اورتاکند*، سحر هنرمند جهرمی صفحات 29-38
    شیوع روزافزون سویه های استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) به همراه توانایی این باکتری در ایجاد مقاومت چند دارویی، درمان عفونت های ناشی از این باکتری را با مشکل همراه ساخته است. با توجه به تاثیرات ضدمیکروبی اسانسها، در تحقیق حاضر سعی بر پیدایش راهی مناسب برای غلبه بر مشکل مقاومت آنتی بیوتیک با استفاده از اسانس ها شده است. این تحقیق با هدف بررسی اثر ضد میکروبی اسانس گیاه نعناع فلفلی بر علیه استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین انجام گرفت. در این مطالعه تعداد 50 سویه باکتری استافیلوکوکوس اورئوس از نمونه های عفونی جمع آوری شد. نمونه های مقاوم به متی سیلین با استفاده از دیسک آنتی بیوتیک سفوکسیتین شناسایی شدند. فعالیت ضدمیکروبی اسانس نعناع فلفلی به روش میکرودایلوشن براث روی 20 سویه MRSA بررسی شد و حداقل غلظت بازدارنده از رشد (MIC) آن به دست آمد. بر اساس نتایج به دست آمده، کاربرد اسانس نعناع فلفلی، با دارا بودن اثرضدمیکروبی روی سویه های استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین، میتواند جایگزین مناسبی آنتی بیوتیک ها، در درمان عفونت های ناشی از این باکتری ها باشد.
    کلیدواژگان: استافیلوکوکوس اورئوس، MRSA، اسانس نعناع فلفلی، اثر ضدمیکروبی
  • مریم رحیمی*، سپیده کدخدا، پژمان فرد اصفهانی صفحات 39-46
    سرطان تیروئید یکی از شایعترین سرطانهای غدد درون ریز است. یکی از عوامل موثر در ایجاد ان اثر اشعه و به دنبال آن شکست DNA است. از جمله مسیرهای مهم ترمیم DNA شکسته شده، مسیر Non Homologous End ( NHEJ Joining ( و Homologous Recombination) HR ) می باشد. تاکنون مطالعات زیادی رابطه بین پلی مورفیسم های ژن های این دو مسیر با سرطان تیروئید را بررسی کردند. پایگاه های اطلاعاتی انگلیسی، PubMed و Google Scholar برای جست و جوی مقالات منتشر شده بین سال های 2000 تا 2016 بررسی و مقالات مرتبط انتخاب شد. یک مطالعه در ایران ارتباط پلی مورفیسم Ile3434Thr ژن XRCC7 با سرطان تیروئید تمایزیافته و یک مطالعه در پرتغال رابطه KU80، همچنین سه مطالعه رابطه پلی مورفیسم های C18067T و T241M ژن XRCC3 و یک مطالعه رابطه پلی مورفیسم های 2259C>T و GLN221GLU ژن Rad52 با این سرطان را نشان داد. سایر مطالعات هیچ ارتباط معنی داری بین پلی مورفیسم های دیگر ژن های این مسیر با سرطان تیروئید را نشان نداد. امید است در آینده با به کارگیری روش های جدید مانند SNP array، مطالعات بیشتری روی انواع دیگر پلی مورفیسم های ژن های ترمیمی با تعداد نمونه بیشتر در سرطان تیروئید و دیگر سرطانها در جمعیت های مختلف انجام شود تا بتوان از این ژن ها به عنوان یک بیومارکر در پیشگویی، تشخیص و درمان سرطان استفاده نمود.
    کلیدواژگان: پلی مورفیسم، ژن های ترمیم DNA، سرطان تیروئید
|