فهرست مطالب

نشریه مطالعات رسانه ای
پیاپی 41 (تابستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/06/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • طاهر روشندل اربطانی، وحید خاشعی، یوسف نوروزگندشمین* صفحات 7-19
    هدف پژوهش، اولویت بندی راهبردهای مطلوب شبکه آموزش سیما با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) هست. پرسش های پژوهشعبارت بودند از:راهبردهای مناسب جهت دستیابی به اهداف بلند مدت شبکه آموزش سیما کدامند‭ ؟‬اولویت بندی راهبردهای تدوین شده در سطوح مختلف شبکه آموزش سیما به چه صورت می باشد‭ ؟‬روش پژوهش فوق از حیث هدف کاربردی و از لحاظ نوع نیز تلفیقی از روش کیفی و کمی هست. ابزار جمع آوری اطلاعات نیز به صورت پرسشنامه دلفی و پرسشنامه ماتریسی بوده است. در پژوهش فوق ابتدا بر اساس نظرات کارشناسان اهداف و راهبردهای شبکه آموزش مشخص شده و در نهایت طبق نظر آنان به اولویت بندی راهبردهای شبکه پرداخته ایم. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد، میزان ناسازگاری در تمام موارد کمتر از بوده و سازگاری پاسخ ها مورد تایید قرار گرفته است. بر اساس نظرات کارشناسان، هدف (تبدیل شدن به یکی از معتبرترین مرجع آموزشی کشور و پاسخگوی نیازهای متنوع مخاطبان با متنوع سازی فرم های برنامه سازی) با امتیاز (0.457) و راهبرد (تحقیق و بررسی زمینه ها و نیازهای آموزشی مخاطبان و پاسخگویی به اصلی ترین نیازهای آموزش مخاطبان و جامعه تحقیق و بررسی زمینه ها و نیازهای آموزشی مخاطبان و پاسخگویی به اصلی ترین نیازهای آموزش مخاطبان و جامعه) با امتیاز (0.290) نسبت به سایر اهداف و راهبردها در موفقیت شبکه آموزش دخیل اند. در نهایت 4 راهبرد از بین 8 راهبرد به عنوان راهبردهای مطلوب انتخاب شدند.
    کلیدواژگان: راهبردهای مطلوب، فرایند تحلیل سلسله مراتبی، اولویت بندی، اهداف
  • بابک احمدپور ترکمانی، مصطفی ازکیا*، باقر ساروخانی صفحات 21-39
    یکی از مهمترین کارویژه های دولتها، حفظ، نگهداشت و انتقال ارزشهای سیاسی حاکم میباشد که این مهم از طریق عوامل مختلفی محقق می گردد که شبکه های اجتماعی مجازی یکی از آن محسوب می گردد. جوانان به عنوان مهمترین قشر استفاده کننده در یکی از حساسترین مرحله سنی جامعه پذیری سیاسی قرار دارند. بنابراین بررسی نقش شبکه های مجازی بر جامعه پذیری سیاسی جوانان هدف این پژوهش میباشد. چارچوب تئوریک یک چارچوب تلفیقی است که برگرفته از نظریه گیدنز، آلموند و پاول، ایزابل آنگ و الهیو کاتز کاستلز، هارولد لاسول، مک کوایل، رابرت پاتنام و تیکنور است. روش تحقیق بر اساس ماهیت داده ها از نوع کمی، به لحاظ زمان گرداوری جزو تحقیقات پیمایشی می باشد. شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای توام با تصادفی ساده و سیستماتیک می باشد. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران 458 نفر محاسبه شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که کاربر فعال به عنوان تاثیرگذارترین متغیر با میزان اثر 0.412، و متغیر میزان استفاده از فضای مجازی با میزان اثر 0.174 و متغیر سابقه استفاده از فضای مجازی با میزان اثر 0.077 بر روی متغیر جامعه پذیری سیاسی تاثیرگذار بوده اند. ولی تاثیر متغیرهای دسترس پذیری رسانه ای، زمینه ای و پایگاه اقتصادی- اجتماعی معنادار نبوده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که شبکه های اجتماعی مجازی در راستای جامعه پذیری سیاسی غیررسمی عمل می نمایند وپیشنهاد می شود در راستای دفاع از فرهنگ سیاسی رسمی کشور، نقش دولت در مدیریت و کنترل فضای مجازی فعالانه و پررنگتر گردد.
    کلیدواژگان: جامعه پذیری سیاسی، فضای سایبری، شبکه های اجتماعی مجازی، کاربر فعال، دسترس پذیری رسانه ای
  • غلامحسین بیابانی*، مریم همتی صفحات 41-49
    در عصر کنونی تحولات شگرف دانش مدیریت، وجود نظام ارزیابی را اجتناب ناپذیر کرده است؛ به گونه ای که وجود نظام ارزیابی در ابعاد مختلف یک سازمان، اعم از ارزیابی در استفاده از منابع و امکانات، کارکنان، اهداف و استراتژی ها، ضروری به نظر می رسد. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش مهارت های انسانی مدیران بر عملکرد کارکنان فوریت های پزشکی بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و با بهره گیری از جدول مورگان نمونه ای به حجم 356 نفر از کارکنان و پرسنل فوریت های پزشکی مرکز اورژانس شهر تهران در سال 97 - 96 انتخاب شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های(1- پرسشنامه سنجش مهارت های انسانی. 2- ارزیابی عملکرد) و برای آزمودن فرضیه های تحقیق از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی ساده استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که بین مهارت های انسانی مدیران با ارزیابی عملکرد پرسنل فوریت های پزشکی (93/ r =، 001/0 = p) رابطه معناداری وجود دارد. سایر نتایج پژوهش حاکی از ارتباط بین مهارت های انسانی مدیران با مولفه های مختلف ارزیابی عملکرد داشت؛ بنابراین با توجه به اهمیت روزافزون مبحث ارزیابی عملکرد کارکنان فوریت های پزشکی و همچنین نیاز به تقویت مهارت های انسانی مدیران سیستم ارزیابی عملکرد می تواند در تحقق اهداف سازمانی کمک شایانی به تمرکز بر کل سازمان و پیشرفت عملکرد نماید.کلمات کلیدی: ارزیابی عملکرد، مهارت های انسانی، مولفه مالی، مولفه مشتری، مولفه داخلی، مولفه رشد و یادگیری، فوریت های پزشکی.
    کلیدواژگان: ارزیابی عملکرد، مهارت های انسانی، مولفه مالی، مولفه مشتری
  • رزا فرازمند، هادی رزقی شیرسوار* صفحات 51-67
    سرمایه اجتماعی از مفاهیم نسبتا نوینی است که امروزه در جامعه شناسی و اقتصاد، و همچنین در مدیریت و سازمان به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته، این مفهوم به پیوندها، ارتباطات میان اعضای یک شبکه به عنوان منبع باارزش اشاره دارد، که با خلق هنجارها و اعتماد متقابل موجب تحقق اهداف اعضا می شود .توسعه روزافزون رسانه های مدرن و افزایش قابلیت ها و توانمندی های این رسانه ها باعث ایجاد تحولاتی در دنیای ارتباطات گردیده است.این تحولات تاثیراتی عمیق بر تعامل و روابط انسان ها به دنبال داشته است.تحولاتی که کمتر می توان مشابه آن را در حوزه های دیگر یافت.در میان شبکه های اجتماعی مجازی، تلگرام شبکه ای پرقدرت است که می تواند بر سرمایه اجتماعی تاثیر بسزایی بگذارد.پژوهش حاضر با هدف تاثیر تلگرام بر سرمایه اجتماعی به روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی انجام شده است.جامعه آماری شامل 2890 حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 341 به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده است.ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ی 34 سوالی با مقیاس درجه بندی لیکرت بوده که پس از تایید روایی آن، با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر با 823/0پایایی آن نیز تایید گردید.تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss انجام شده است.نتایج نشان می دهند که تلگرام بر هر سه مولفه مورد بررسی از سرمایه اجتماعی (اعتماد، مشارکت و انسجام اجتماعی) تاثیر معناداری دارد.
    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، اعتماد، مشارکت، انسجام، تلگرام
  • فاطمه نوری راد*، هادی جعفری نژاد صفحات 69-89
    هدف اصلی این مقاله تحلیل بازنمایی مضامین سنت گرائی دینی موجود در فیلم های سیدرضا میرکریمی است. بدین منظور از نظریه بازنمائی و اصول مفاهیم سنتگرایانه و مولفه های سنت گرایی در هنر استفاده شده است. این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد نشانه شناسی به دنبال این است که به بازنمایی مفاهیم سنت گرائی دینی در آثار او بپردازد و به این سواالات پاسخ دهد: چه نشانه ها و نمادهائی از سنت گرائی دینی در فیلم های او وجود دارد؟ آیا فیلمهای او نمایانگر هنر سنتی، هنر مقدس و یا هنر مذهبی هستند ؟ و به چه محتوا و مضامینی در این آثار تاکید شده است؟ نتایج تحقیق نشان می دهد که گفتمان مسلط بازنمایی شده در فیلم های میرکریمی گفتمان سنت گرائی دینی است. میرکریمی دلبسته سنت های دینی است و در فیلم هایش از آن دفاع می کند. او اعتقاد راسخی به ریشه های ایرانی/اسلامی جامعه ایران دارد و سعی می کند در آثارش درباره آن ها صحبت کند. سنت اما برای میرکریمی در دیالوگی مدام با مدرنیته قرار می گیرد و این دیالوگ دو طرفه باعث می شود تا هریک از دیگری تاثیر بگیرد. سنت گرایی میرکریمی به ضدیت با مدرنیته نمی انجامد بلکه باعث همجواری صلح آمیز این دو مفهوم با یکدیگر می شود و این دقیقا همان نگاهی است که در سنت گرائی دینی ترویج می شود.
    کلیدواژگان: سنت گرائی دینی، سیدرضا میر کریمی، نظریه بازنمائی، هنر سنتی، هنر مقدس و هنر دینی
  • گیتی تاکی، مریم نخعی* صفحات 91-101
    اساس تحلیل گفتمان انتقادی، بیان نحوه بازنمود رخداد های سیاسی و اجتماعی در زبان است و هدف آن مشخص سازی ایدئولوژی های فرهنگی و اجتماعی است که پایین تر از سطح کاربرد آگاهانه هستند و در همه اشکال زبانی که مردم استفاده می کنند، جای میگیرند.در این زمینه ون لیوون (1996) با معرفی مولفه هایی جامعه شناختی- معنایی، الگویی را برای تحلیل متن ارائه کرده است. این پژوهش بر آن است تا در چارچوب تحلیل گفتمان انتقادی و بر اساس الگوی مذکور، بهره گیری از چهار مولفه ی تشخص بخشی، تشخص زدایی، پیوند دهی و تفکیک کردن را در گزیده ای از عناوین روزنامه های داخلی و خارجی پیرامون برنامه ی هسته ای ایران در سال 1390 تحلیل کند تا به این سوال پاسخ دهد که آیا این دو گروه از روزنامه ها از مولفه های مذکور در بازنمایی کارگزاران در برنامه هسته ای ایران بهره می برند و آیا تفاوتی در این بهره گیری وجود دارد. بدین منظور 242 عنوان از دو روزنامه داخلی کی هان و ایران و دو روزنامه خارجی واشنگتن پست و گاردین انتخاب و به شکلی تحلیلی توصیفی بررسی شد. نتایج تحلیل نشان می دهد که هر دو گروه از روزنامه ها از مولفه های مذکور جهت نقش دهی و بازنمایی کارگزاران استفاده کرده اند اما این امر به شکلی متفاوت و کاملا هدفمند انجام شده است.
    کلیدواژگان: تحلیل گفتمان انتقادی، تشخص بخشی، تشخص زدایی، پیوند دهی، تفکیک کردن
  • سید رحیم سعیدی، علی جعفری* صفحات 103-113
    تحقیق حاضر با هدف بررسی نفش فناوری نوین ارتباطی بر درگیرشدگی مدنی شهروندان اردبیلی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش کلیه شهروندان بالای 18 سال ساکن شهر اردبیل می باشند که بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 تعدادشان 115000 نفر برآورد شده است. با استفاده فرمول کوکران تعداد حجم نمونه 384 نفر تعیین گردید و نمونه گیری نیز با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای استفاده گردید. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ساخته محقق استفاده می شد.. نتایج تحقیق نشان داد فناوری های نوین ارتباطی ( تلگرام، اینستاگرام، فیسبوک، یوتیوب) بر درگیرشدگی مدنی شهروندان شهر اردبیل تاثیر گذار است که اینستاگرام بیشترین و فیسبوک کمترین تاثیر را بر درگیرشدگی مدنی شهروندان اردبیلی داشته است. همچنین نتایج نشان داد که فناوری های ارتباطی بویژه تلگرام و یوتیو‍‍ب نیز درگیرشدگی مدنی از اثرگذاری بالایی برخوردار هستند. بر این اساس فناوری های نوین ارنباطی وسیله ای برای مشارکتهای اجتماعی و مدنی تلقی می شوند که با پیدایش رسانه ها در عصر مدرن چشم انداز جدیدی برای تعاملات انسانی تصور می گردد. بنابراین باید اذعان داشت فناوری های نوین ارتباطی در حقیقت به مانند پل ارتباطی بین شهروندان و مسولین هستند تا شهروندان بتوانند در امور شهر که جزو حقوق آنان می باشد مشارکت داشته باشند.
    کلیدواژگان: فناوری های نوین ارتباطی، درگیرشدگی مدنی، مشارکت
  • ماریه قزل سفلی*، علی مروتی شریف آبادی صفحات 115-128
    تبلیغات در دنیای امروز یکی از مهم ترین پیش نیازها در ارائه ی کالاها بشمار می رود، که با توجه به تعدد ابزار تبلیغات در معرفی مناسب محصولات، می توان تک تک آنها را مورد مطالعه قرارداد؛ همچنین می توان آن ها را از نظر ساختارشناسی ارزیابی کرد که بطور جامع مبحث تئوریک تبلیغات برای صاحبان تبلیغات دسته بندی شود تا از نظر قابلیت عناصر به بهترین انتخاب، دست یابند. یکی از انواع ابزار تبلیغات طرح های نقش بسته بر بدنه ی محصولات است، که در این متن بدان پرداخته شده است. از طرفی نیز همگرایی و همسویی مشترک در القای پیام برای مخاطبان، در انسجام عناصر، امری مهم و ضروری است. همگرایی پیام نیز اقسامی دارد که بنابر شرایط و اهداف معرفی هر محصول می تواند متفاوت باشد و در طراحی بسته بندی محصولات می توان با استفاده از عناصری مانند رنگ، تصویر، متن و فرم بسته بندی، به نوعی از همگرایی در پیام دست یافت. درهمین راستا با استفاده از ابزار مشاهده و روش تحلیل محتوا، به بررسی نمونه هایی از لیبل (طرح روی بسته بندی) یک محصول لبنی که از تولیدات بومی شهرستان نیشابور است، از منظر میزان همگرایی پیام های فرهنگی پرداخته شد و عناصر تشکیل دهنده ی لیبل های محصولات این شرکت که در دسترس عموم قرار دارند یک به یک بررسی شدند. در نتایج به دست آمده نمایان شد که در استفاده از این عناصر برای مواجهه با همگرایی فرهنگی اقداماتی صورت پذیرفته است، اما صاحبان امر نتوانسته اند به میزان قابل قبولی از این همگرایی دست یابند و بجز چند نمونه ی انگشت شمار و پراکنده، نمونه های همگرایی که معرف فرهنگ باشند در این بسته بندی ها دیده نمی شود.
    کلیدواژگان: لیبل، رسانه، تبلیغات، همگرایی پیام
|
  • Youseph Norouzgendeshmin * Pages 7-19
    the aim of this study is to prioritize optimal strategies for Amoozesh cannel via AHP(analytical hierarchy process). the questions of present study are: what are the optimal strategies that help Amoozesh cannel to achieve its long-term goals? how are the priorities of compiled strategies of various stages of Amoozesh cannel? in this study research type is applied and research method type is a composing of qualitative and quantitative. to complete available data Delphi questionnaire and matrix questionnaire were used. in the present study at first strategies and goals of Amoozesh cannel according to viewpoints of experts were identified and then strategies were prioritized based on their viewpoints. the results showed that the scale of incompatibility in all items was lower than IR0.1 so compatibility of answers was confirmed.based on viewpoints of experts, becoming one of the most creditable references of training in the country and meeting the various demand of addressees by verifying the forms of programs, with score of 0.457 as a goal and researching and assessing the training contexts and needs of addressees and meeting the most fundamental training needs of addressees and society with score of 0.290 as a strategy in comparison with other goals and strategies are more important in success of Amoozesh cannel. finally 4 strategies between 8 strategies were selected as optimal strategies.
    Keywords: optimal strategies, Analytical hierarchy process, prioritize, Goals
  • Babak Ahmadpour Torkamany, Mostafa Azkia *, Bagher Sarookhani Pages 21-39
    One of the most important tasks of governments is to preserve and transfer the dominant political values, which is achieved through various factors that make virtual social networks one of them. Young people are the most important user of virtual social networks, and they are also at one of the most sensitive periods of political socialization. Therefore, the study of the role of factors affecting the political socialization of youth, which cyberspace is considered as the most important of these factors, is the goal of this research. The theoretical framework is a compilation framework derived from the theories of Giddens, Almond and Paul, Manuel Castells, Daniel Bell, Isabelle Ang and Elliott Katz, Harold Lasswell, Charles Wright, McCoyle, Robert Putnam, Max Weber, and Tickler. The present research method is based on the nature of quantitative data in terms of collecting time as a survey research. Multi-stage random sampling method is used. The sample size is calculated using the Cochran formula of 458 people. The results show that the greatest influence of independent variables on active user was (0.412), usage rate (0.174) and history of use (0.077). But the variables of the socio-economic base and the variable of media availability were not meaningful. Generally, the findings of the research indicate that virtual social networks act in the direction of informal political socialization.
    Keywords: Political socialization, Cyberspace, Virtual Social Networks, active user, media availability
  • Roza Farazmand* Pages 51-67
    The Effect of Telegram on Social Capital Case Study of Azad University of West Tehran Branch, Faculty of Management. The main goals of this study is assess the influence of telegram and the other variable social capital on student affected. Increasing development of modern media and its abilities has made some changes in the world of communication. These changes in the world of communications. These changes have affected the human relations and connections deeply. Changes that are less found in other fields. In cyber social networks telegram is a strong network, which can effect on social values mainly. This research parents the effects of telegram of social values in a descriptive way. Using the Morgan 341 table, statics contain 2890 samples randomly picked. The tool that has boon used to collect information is the Questionnaires 34 with the LIKRET gradation scale, which after its presenting has been confirmed by the coefficient ALFA KRONBAKH 0.823. Analyzing of the data has been done by the Spss application. The results shows that Telegram defects on all three social values factors (trust, partnership, coherence).which after its presenting has been confirmed by the coefficient ALFA KRONBAKH 0.823. Analyzing of the data has been done by the Spss application. The results shows that Telegram defects on all three social values factors (trust, partnership, coherence).
    Keywords: Social values, Trust, partnership, coherence
  • Fateme Noorirad *, Hadi Jafari Nezhad Pages 69-89
    the main purpose of this paper is analyzing the representation of the themes of religious traditionalism contained in the films of Mir-Karimi. For this purpose, the theory of representation and the principles of traditionalist and elements of traditionalism in art have been used. Using qualitative content analysis with semiotic approach, this article seeks to represent the concepts of religious traditionalism in his works and answer these questions: what are the signs and symbols of religious traditionalism in his films? ? Are his films representing traditional art, holy art or religious art? And what are the content and themes in these works? The results of the research show that the dominant discourse represented in Mirkrami's films is the religious traditionalist discourse. Mirkrimi is committed to religious traditions and defends his films. He has a firm belief in the Iranian / Islamic roots of Iranian society and is trying to talk about them in his works. Tradition for Mirkremi is constantly in dialogue with modernity, and this two-way dialogue causes each other to be influenced. Mirkrimi's traditionalism does not oppose modernity, but it is a peaceful combination of these two concepts, and this is precisely the same look that is promoted in religious traditionalism.
    Keywords: Religious Traditionalism, Sayyid Reza Mir Karimi, Theory of Representation, Traditional Art, Holy Art, Religious Art
  • Giti Taki, Maryam Nakhaei * Pages 91-101
    Critical discourse analysis basically is the way of representation of social and political events in language. It makes visible the common – sense social and cultural assumptions which below the level of conscious awareness, are embedded in all forms of language that people use. In this regard and based on critical discourse analysis, Van Leeuwen (1996) has presented a theoretical framework with socio – semantic features, as representation of social actors, which is for analyzing text. Based on the theory, this study will try to analyze the using of four features of the theory, personalization, impersonalization, association, differentiation, in a selection of national and international newspapers' headlines about Iran's nuclear program during 2001-2012. The study will answer this question that whether national and international newspapers use these features to represent social actors and is there any difference between them in using these features? To do this, 242 headlines of two national newspaper, Keyhan and Iran, and two international newspaper, The Washington post and The Guardian were selected and analyzed by using an analytical- descriptive method. The findings showed both national and international newspapers the features in representation of social actors about Iran's nuclear program but each group uses them differently.
    Keywords: critical discourse analysis, personalization, impersonalization, association, differentiation
  • Rahim Saeedi, Ali Jafari * Pages 103-113
    This study examines the effect of modern communication technology on civil Dgyrshdgy Ardabil. The study population All citizens over 18 years living in the city of Ardabil are based on population and housing census of 1390 estimated number of 115,000 people. And based on a sample size of 384 was determined by Cochran and sampling using multi-stage cluster sampling was used. To collect data the researcher used a questionnaire made. The results showed that modern communication technologies on Civil engagement of citizens in Ardabil, as well as telegrams, Instagram, Facebook, YouTube on Civil engagement of citizens in Ardabil an impact. Most Instagram and Facebook, which has less impact on the Ardabil province involve allowing civil disruption Obviously, there are factors that may contribute to civil affairs to tend to the limit The results obtained from communication technologies, especially cable and YouTube demonstrated that civic engagement are of high impact The new technologies considered a means of social and civic contributions to the emergence of a new vision for human interaction in the modern era is thought to be. Therefore, it should be noted modern communication technologies such as the bridge between citizens and the authorities are in fact in the city as part of their rights so that citizens can be involved.
    Keywords: modern communication technologies, civic engagement, participation
  • Marieh Ghezelsofla *, Ali Morovati Pages 115-128
    In today's world, advertising is considered a prerequisite for provision of goods and services. Due to the multiplicity of the tools in this kind of products presentation, it can be investigated singly. It can be evaluated in terms of structure in order to classify the advertising theoretical topics for advertisers to achieve the best possible choice in accordance with the elements. One of the advertising tools is the designs engraved on the body of products packaging. This text specifically explains about these designs. The common convergence and alignment in conveying the message is essential in integration of elements. In this particular case, the cultural convergence is concerned. This has been studied in elements such as color, images, text and form of packaging. According to findings, selecting a color which is of paramount importance in the field of packaging requires many assessments. The use of visual signs along with the color elements has a great impact on acceptability of the packaging design. The convergence of the entire elements is of great importance. The elements congestion must be avoided. In other words, the negative and breathable spaces must be valued in this communication and advertising tool in order to display the concept of integration and convergence in this media. In this regard, by using descriptive-survey method and collecting the material through library method, the required elements in this tool were analyzed under common convergence.
    Keywords: label, media, Advertising, message convergence