فهرست مطالب

نشریه مطالعات رسانه ای
پیاپی 19 (زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/11/01
  • تعداد عناوین: 14
|
  • سید وحید عقیلی، علی جعفری * صفحات 1-9
    دستیابی به توسعه ی سیاسی یعنی فرایندی که در جریان آن نظام های ساده ی اقتداگرای سیاسی جای خود را به نظام های حق رای همگانی،احزاب سیاسی و بروکراسی های مدنی می دهند، نیازمند آگاهی و حرکت عمومی شهروندان از یک سو و پذیرش اراده ی حاکمان از سویدیگر است. امروزه برای دست یابی به توسعه سیاسی استفاده از وسایل ارتباط جمعی شرط لازم می باشد، زیرا وسایل ارتباط جمعی از زمانپیدایش، تاثیرات شگرفی در حوزه های اجتماعی، سیاسی، و فرهنگی جوامع به جا گذاشته اند.سوالی که در این مقاله در پی پاسخگویی به آن هستیم، این است که اصولا در خصوص تحقق دستیابی به توسعه سیاسی، اینترنت چهجایگاهی دارد؟ به عبارت دیگر آیا ارتباطات رایانه ای دراینترنت می تواند زمینه توسعه سیاسی را فراهم سازد؟از مجموع مباحث ارائه شده میتوان دریافت که اینترنت با توجه به ویژگهایی چون تعاملی بودن، همزمان بودن ارتباط، همه جاییبودن، فقدان کنترل مرکزی، فقدان مالکیت بر شبکه و سانسور گریزی، فضای مناسبی برای احیای ابعاد از دست رفته مشارکت سیاسیو دموکراسی می باشد.در مجموع می توان گفت که اینترنت بستری مناسب برای گسترش توسعه سیاسی و مشارکت سیاسی است، و رسانه های نوین مهارت هاو عوامل تازه ای را در مبارزات سیاسی وارد کرده اند.
    کلیدواژگان: تکنولوژی های نوین، اینترنت، توسعه سیاسی، مشارکت، ارتباطات
  • محمد سلطانی فر، احمد یحیایی ایله ای * صفحات 11-19
    این مقاله که برگرفته از رساله دکترای تخصصی رشته علوم ارتباطات است به دنبال ارائه مدل مفهومی مناسب جهتارزشیابی عملکرد روابط عمومی در موسسات اقتصادی و تجاری ایران است.برای این منظور در یک فرایند علمی تحقیقدر سه مرحله انجام شده است:اول: مطالعه مستندات علمی تعالی سازمانی، مدلهای کیفیت و مضامین علمی روابط عمومی.دوم: طراحی مدل ارزشیابی عملکرد روابط عمومی بر مبنای مضامین کیفیت و روابط عمومی و اصلاح و تایید ابعاد، مولفه ها و شاخص های مدل بر مبنای نظرات گروه خبره.سوم: ارزشیابی عملکرد روابط عمومی موسسات اقتصادی و تجاری با بهره گیری از ابزار پرسشنامه و مصاحبه بر مبنای مدلنهایی.نتایج این مقاله می تواند مدیران را در ارزیابی و آسیب شناسی مدیریت روابط عمومی در موسسات اقتصادی و تجارییاری نموده تا با تدوین طرح ها و اقدامات بهبود، بستر مناسبی جهت توسعه و توانمندسازی روابط عمومی فراهم سازند .مدیران و کارشناسان روابط عمومی می توانند از مدل نهایی این مقاله به عنوان یک سیستم پشتیبان برا ی تصمیم گیری وبرنامه ریزی استفاده کنند.بهره مندی از این مدل به مدیران روابط عمومی کمک خواهد نمود، به جای شناسایی و حلمسایل به طور تصادفی، با یک رویکرد نظام مند، علمی و کاربردی و بر اساس معیارها و شاخص های کیفی و علمی بهشناسایی وضعیت موجود و حل مسایل سازمان خود بپردازند.
    کلیدواژگان: تعالی سازمانی، مدیریت روابط عمومی، ارزشیابی عملکرد، موسسات اقتصادی و تجاری
  • سارا محمدپور خبازی*، ندا محمدپور خبازی صفحات 21-34
    بررسی تاریخ مطبوعات در ایران نشاندهنده این مساله است که روزنامه های ما - به جز زمان های کوتاهی- از آزادی بی بهره بوده اند.به اعتقاد مک کوئیل آزادی مطبوعات، میزان آزادی که رسانه از آن برخوردار است و همچنین میزان آزادی شهروندان در دسترسی بهمحتوای رسانه را در بر می گیرد. واضح است که عوامل درون سازمانی و برون سازمانی بسیاری بر این مقوله تاثیرگذارند که در اینپژوهش به بررسی عوامل سیاسی تاثیرگذار در توسعه آزادی مطبوعات می پردازیم. در واقع هدف اصلی تحقیق شناسایی میزان تحققعوامل سیاسی تاثیرگذار در توسعه آزادی مطبوعات در ایران است. به این منظور با بهره گیری از روش پیمایشی و ساخت پرسشنامهیپژوهشگرساخته با دسته بندی عوامل سیاسی به مولفه های محتوای قوانین مطبوعاتی، محتوای قانون اساسی، استراتژی مطبوعاتیتکگروهی و رگرسیون چندمتغیری به بررسی توان پیش t دولتها و رشد یافتگی جامعه مدنی و همچنین با استفاده از مدلهای آماریبینی آزادی مطبوعات از طریق متغیرهای یاد شده و میزان تحقق هر یک از مولفه های یاد شده از دید پاسخگویان پرداخته شده است .لازم به دکر است که جامعه آماری این تحقیق روزنامه نگاران شاغل در روزنامه های ایران را دربرمی گیرد.استراتژی مطبوعاتی دولتها ،« قانون مطبوعات » یافته ها نشان می دهند که از دیدگاه نمونه های تحقیق، میزان تحقق مولفه های مرتبط باپایین تر از حد متوسط است. هر چند به اعتقاد آنها میزان تحقق مولفه های حمایت از « توسعه آزادی مطبوعات » و رشد جامعه مدنی درآزادی بیان و مطبوعات، واگذاری مطبوعات به بخش خصوصی و عدم تفتیش عقاید در قانون اساسی ایران بالاتر از حدمتوسط استولی به عدم اجرای مفاد مرتبط در این قانون اذعان دارند.استراتژی » ،« قانون اساسی » ،« قانون مطبوعات » از طریق « آزادی مطبوعات » علاوه بر این رگرسیون چندمتغیری جهت پیش بینیاستراتژی » ،« قانون اساسی » ،« قانون مطبوعات » نشان می دهد که ارتباط معنی داری بین « رشد جامعه مدنی در ایران » و « مطبوعاتی دولتهاآزادی » مشاهده می شود. به عبارتی دیگر توان پیش بینی α=0/ در سطح 01 « آزادی مطبوعات » با « رشد جامعه مدنی » و « مطبوعاتیوجود دارد. « رشد جامعه مدنی در ایران » و « استراتژی مطبوعاتی دولتها » ،« قانون اساسی » ،« قانون مطبوعات » از طریق « مطبوعات
    کلیدواژگان: آزادی مطبوعات، عوامل سیاسی، قانون مطبوعات، قانون اساسی، جامعه مدنی
  • هومن الوندی*، محسن نایبی صفحات 35-43
    هویت اسلامی نوعی هویت جمعی است که بین فردوجامعه ارتباط برقرار می کند وبیان می کند که بین اینکه چگونه خودم را ببینم با اینکه دیگران چگونه من را می بینند ارتباط برقرار سازد. جهانی شدن ناظر به وضعیت طبیعی و غیر ارادی می باشد که بر بستر شرایط جهانی جدید و تکنولوژی ارتباطات شکل می گیرد در واقع جهانی شدن موجب تقویت اعتقادات و هویت اسلامی شده است زیرا جهانی شدن هویت های قومی، سرزمینی، ملی و... را تضع7یف می کند اما نیاز به بازیابی هویت، انسان ها را به سوی هویت دینی جذب می کند. نتیجه اینکه هر چه جهانی شدن بیشتر و گسترده تر شده است هویت اسلامی بالاخص در میان کشورهای اسلامی بیشتر نمود پیدا کرده است. این موضوع حداقل از تحلیل میزان اعتقادات مذهبی افراد در دهه 80 که مربوط به نگرش ایرانیان به مذهب می باشد به دست می آید. هویت اسلامی به دیگران با یک نگاه می نگرد و ابزار اصلی خود را دین و اعتقادات دینی می بیند؛ اما جهانی شدن همه را با نگاه غربی می نگرد و ابزار مورد استفاده اش را فضای مجازی قرار داده است که بالطبع میزان دسترسی به این فضا در عصر ارتباطات حاکی از نابرابری است. به دنبال این نابرابری عدم دستری یکسان به اطلاعات نیز بروز و ظهور می یابد. بدین منظور طرح موضوع جهانی شدن (عام) به نوعی تداعی کننده جهانی سازی یا همان غربی سازی است (خاص کل) که در پی محو تمام حائل های پیش روی خود است از جمله هویت ها و بالاخص هویت اسلامی.
    کلیدواژگان: هویت، هویت اسلامی، جهانی شدن، فضای مجازی، نزاع گفتمانی
  • آمنه بختیاری* صفحات 45-53
    از آنجا که فناوری اطلاعات، تحولات سیاسی- اجتماعی وسیع و شگرفی را پدید آورده است، مشکلات اخلاقی جدید و منحصر بهفردی در این حوزه ایجادشده که نیازمند رسیدگی است. فناوری اطلاعات نه تنها در چگونگی افعال و اقدامات روزمره تاثیر گذارده؛بلکه تلقی ما از آنها را نیز تغییر داده است. برخی از مفاهیمی که در حوزه فلسفه اخلاق و فلسفه سیاسی، کاربردی خاص داشته اند باپیشرفت فناوری اطلاعات دچار چالش هایی شده اند که از آن جمله می توان به مفهوم مالکیت، مفهوم حریم خصوصی، مفهوم توزیعقدرت، آزادی های اساسی و مسئولیت اخلاقی اشاره نمود.این پژوهش بر این مدعاست که نظام فرهنگی و اخلاقی که هم اکنون بر فضای مجازی حکمفرماست چیزی جز همان اخلاق جامعهمدرن غربی با همان خصوصیات ویژه تاریخی جامعه غربی بعد از رنسانس نیست.نظام هنجاری و فرهنگی که بر دو خصلت " مادیگرایی و رفاه طلبی وسیع و عمیق" و " مخالفت با گذشته و هرگونه مبانی سنتی و مذهبی " خود را نشان داده است.پژوهش حاضربا هدف آزمون بررسی هنجارهای اخلاقی در فضای مجازی(اینترنت )، به روش توصیفی - تحلیلی انجام پذیرفته وcountry and وReginal(Asia) کاربردی است . جامعه آماری شامل استفاده کنندگان از چت روم یاهو د ر دو اتاقبوده که اکثریت فارسی زبانان می باشند. از 500 پیغام ارسال شده، گفتگو با 70 نفر به تفکیک جنسیت، تاهل، culture(Persian)سن، تحصیلات و سکونت با طرح موضوع مسائل جنسی انجام گردید.یافته ها نشان می دهد تعداد مردان در اتاق گفتگوهای مجازیبیشتر از زنان بوده و بیشتر پاسخ گویان دارای حداکثر 30 سال سن و مجرد می باشند . همچنین استفاده از تکنولوژی نوین با میزانتحصیلات ارتباط مستقیم داشته به طوری که 70 درصد پاسخگویان دارای تحصیلات کارشناسی یا بالاتر می باشند . با توجه بهخصوصیت اصلی فضای مجازی که در آن هویت کاربران پنهان می ماند لذا بی پروایی و ساختارشکنی در زمینه بیان دیدگاه هاگشترش بیشتری دارد. از این رو طرح مسائل جنسی و یافتن شریک جنسی در اکثریت بحث های فضای مجازی رواج داشته و در اینمیان مردان بیشتر از زنان به طرح این مسئله پرداخته اند.
    کلیدواژگان: اینترنت، فضای مجازی، اخلاق، مدرنیته، انسان مدرن
  • بیتا شاه منصوری*، پوریا شاه منصوری صفحات 55-64
    امروزه در بسیاری از نقاط دنیا ارزش شرکت ها بیش از آن که بر اساس دارایی شان سنجیده شود بر اساس اعتبار آنها برآورد می گردد.این در حالی است که بسیاری از شرکت ها تنها با داشتن اعتبار در میان مردم ارزشی بسیار بیشتر از دارایی های منقول و غیر منقول خوددارند. این وضعیت از زمانی نمود یافت که نام های تجاری پا به عرصه وجود گذاشتند و نقش تبلیغاتی رسانه ها پررنگ تر از قبل شد. بااین وجود در ایران، هنوز اعتبار رسانه ای سازمان ها به عنوان یک منبع استراتژیک یا به عبارتی یکی از دارایی های سازمانی نادیدهگرفته می شود.بر همین اساس این مقاله با هدف نشان دادن نقش اعتبار رسانه ای به عنوان یک منبع استراتژیک به رش ته تحریر درآمده است . برایدست یابی به این هدف از مدل های مختلف در مدیریت استراتژیک استفاده و به این طریق، اثباتی علمی برای موضوع یاد شده ارائه شده است.
    کلیدواژگان: مدیریت استراتژیک، رسانه، اعتبار رسانه ای، منبع استراتژیک، مدل تحلیل پنج نیرو، زنجیره ارزش، SWOT
  • محمد حامدی* صفحات 65-78
    پژوهش حاضر به دنبال بررسی سواد رسانه ای دانشجویان و عوامل اجتماعی - فرهنگی که به نوعی بر میزان سواد رسانه ای آنان تاثیرمی گذارد، بوده است. روش کار ما در این پژوهش پیمایش است و تکنیک جمع آوری داده ها نیز پرسشنامه می باشد . جامعه تمامی91 مشغول به تحصیل می باشند، که تعداد آنها 13317 - دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران شرق هستند که در سال تحصیلی 90است، که از این تعداد 400 نفر به عنوان نمونه از طریق فرمول کوکران انتخاب شدند . شیوه نمونه گیری در مرحله اول بصورتطبقه ای نامتناسب بوده که ملاک طبقه بندی نوع دانشکده، جنسیت و مقطع تحصیلی بوده، که پس از انتخاب طبقات، افراد نمونه به صورت کاملا تصادفی انتخاب شده اند. در قسمت چارچوب نظری هم از دو نظریه استفاده و خشنودی و شکاف آگاهی استفادهو پیرسون مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج حاصل از این بررسی نشان داد؛ سواد F ،T ؛ شده است. فرضیات تحقیق نیز با آماره هایرسانه ای با جنسیت، وضعیت تاهل، رشته تحصیلی، سن و همچنین پایگاه اقتصادی - اجتماعی رابطه ندارد، اما بین مقطع تحصیلی،سرمایه فرهنگی، مصرف رسانه ای، اعتماد به رسانه، میزان جذابیت رسانه ها و انگیزه استفاده از رسانه با سواد رسانه ای رابطه وجود0 می باشد، که بیانگر این مطلب است که متغیرهای مستقل به طور همزمان تقریبا / دارد. ضریب همبستگی بدست آمده معادل 8520، بازگو کننده این مطلب است که / 0/85 با سواد رسانه ای دانشجویان همبستگی دارند. همچنین ضریب تعین تعدیل شده معادل 72527 درصد باقیمانده / 72 درصد سواد رسانه ای دانشجویان توسط متغیرهای مستقل مورد بررسی توضیح داده می شود، و 5 / حدود 5ناشی از عواملی خارج از مشاهدات مورد بررسی این تحقیق می باشد.
    کلیدواژگان: سواد رسانه ای، سرمایه فرهنگی، مصرف رسانه ای، اعتماد به رسانه، جذابیت رسانه ها، انگیزه استفاده از رسانه
  • آنی میرزاخانیان* صفحات 79-96
    پژوهش حاضر طی سال های 88 - 87 در دو روزنامه اقتصادی دنیای اقتصاد و سرمایه با متد پیمایشی و مصاحبه ای انجام گرفت . نمونه های آماری این تحقیق 35 روزنامه نگار و دست اندرکار در این دو روزنامه ها بودند. شیوه نمونه گیری بصورت تصادفی انجامگرفت. فرضیه ها و پرسش های این طرح غالبا پیرامون مشکلات سازمانی تحریریه اعم از قواعد حرفه ای تعامل مدیران روزنامه باروزنامه نگاران و دیگر دست اندرکاران این دو روزنامه بوده است . از سوی دیگر پژوهشگر در وجوه انضمامی و تبعی به اخلاقروزنامه نگاری نیز نظر داشته است. اگرچه پیدایش موفقیت ها و ناکامی ها در پژوهش های پیمایشی نسبت به دیگر متدهای تحقیقی وپژوهشی غالبا قرین به حقیقت است اما به رغم آن، در این پژوهش سعی شده است که در هر دو روزنامه و تقریبا در سطوح بالا بامدیران و دبیران این دو روزنامه مصاحبه های عمقی نیز صورت گیرد. ما حاصل این مصاحبه ها در بخش معایب و محاسن نیز آمده واستدلال و براهین آن در تحلیل ها هم بکار گرفته شده است.آنچه که در زیر می آید ماحصل این پژوهش است که اکثریت گمانه ها و فروض پژوهشگر در باب قواعد حرفه ای و اخلاق حرفه ایحاکم بر روزنامه نگاران با مدیران و بالعکس بر صحت و درستی آن تاکید دارند.در ابتدای پژوهش، پژوهشگر بر این گمان بود که بسیاری از قواعد حرفه ای در این دو سازمان های تحریریه نادیده گرفته می شود وروزنامه نگاران به تدریج به سمت اداری بودن و عضوی ساده در یک سازمان اداری بورکراتیک تبدیل می شوند و روزنامه ها پس ازرشد نسبی در تیراژ و جذب آگهی ها آرام آرام به سمت بورکراتیک شدن پیش می روند و از موقعیت خبری و به روز بودن فاصلهمی گیرند. به همین تناسب نیز از قواعد حرفه ای دور می مانند.
    کلیدواژگان: مدیریت، اقتصاد رسانه، منابع انسانی، ارتقاء سازمانی و دانش و تخصص روزنامه نگاری
  • عبدالرضا شاه محمدی، علیرضا قرائتی * صفحات 97-108
    هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر دیپلماسی رسانه ای بر تبادل فرهنگی کشورها می باشد. با توجه به این که توان دسترسیبه تمام اعضای جامعه امکان پذیر نبوده و نمی توان فهرستی از تمامی اعضای جامعه آماری تهیه نمود؛ از این رو، جامعه اینتحقیق در حیطه جوامع نامحدود جای می گیرد. در تحقیق حاضر نیز با پیروی از مفروضه تحقیقات توصیفی، از نوعزمینه یابی، تعداد 33 نفر به عنوان حجم نمونه مکفی با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی منظم مدنظر قرار می گیرند . باتوجه به این که جامعه پژوهش حاضر در حیطه جوامع نامحدود جای می گیرد، روش نمونه گیری تحقیق حاضر غیرتصادفیبوده و از نوع هدفمند می باشد . روش انجام این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفیمی باشد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. روایی صوری و محتوایی آن با استفاده ازمنابع موجود و نظرات صاحب نظران به دست آمد و اعتبار آن از راه اجرای آزمایشی و محاسبه ضر یب آلفای کرونباخ0/90 تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است . یافته هایایجاد فرهنگ جدید از ترکیب » تحقیق بیانگر این امر است که تاثیر دیپلماسی رسانه ای بر فرهنگ پذیری به جز مولفه تبادل اساتید و » تاثیر دیپلماسی رسانه ای بر فرهنگ سازی به جز مولفه های ،« فرهنگ پیشین و فرهنگ مسلط در یک کشوراجرای » و « وضع قوانین و مقررات برای تحقق مناسبات فرهنگی با کشورها » ،« دانشجویان میان کشور عامل و کشور هدفو تاثیر دیپلماسی رسانه ای بر ارائه تصویر مطلوب در « موافقت نامه ها، تفاهم نامه ها و برنامه های مبادلات فرهنگی کشورهاعرصه بین الملل بالاتر از حد متوسط است و در سایر مولفه های ذکر شده تاثیر در حد متوسط است.
    کلیدواژگان: دیپلماسی، رسانه، دیپلماسی رسانه ای، تبادل فرهنگی
  • حبیب صبوری خسروشاهی، نفیسه توکلی نیا * صفحات 109-119
    در دهه های اخیر جامعه ایران شاهد تضادها و اختلافهایی میان والدین و فرزندان شده است. این اختلاف ها و تضادها در نهایت منجر بهپدیده شکاف نسلی شده است. این مقاله تلاش کرده است به بررسی رابطه رسانه ملی با میزان شکاف نسلی بپردازد.این تحقیق از اینجهت مورد اهمیت قرار دارد که به نقش تلویزیون پرداخته و نشان داده رسانه ملی تا چه اندازه موجب افزایش شکاف نسل ها شده وتا چه اندازه موجب کاهش شکاف نسل ها گردیده است. در این مقاله از نظریه مانهایم استفاده شده است . او جایگاه نسلی را حوزهکسب تجربه می داند و افرادی که در زمانی یکسان و فضای فرهنگی - اجتماعی یکسان متولد شده اند و وقایع تاریخی مشابهی راتجربه کرده اند مرتبط می داند، این پژوهش از روش پیمایش و از طریق پرسشنامه در دو دانشگاه آزاد، علوم تحقیقات و تهران شرق وبا یک نمونه 414 نفری انجام شده است. تکنیک های آماری استفاده شده شامل جداول فراوانی و شاخصهای مرکزی،استفاده ازضرایب همبستگی و تحلیل واریانس بوده است. یافته ها نشان می دهد به طور کلی شکاف نسلی میان والدین و فرزندان وجود ندارد ونوعی اتفاق نظر میان آنان وجود دارد.لیکن این اتفاق نظر در برخی از حوزه ها بیشترو در برخی از حوزه ها کمتر می باشدبه عبارتی درزمینه نماز خواندن، روزه گرفتن و دوستی دختر و پسر، بیشترین اتفاق نظر ودر زمینه دیدار اقوام، نحوه گذران اوقات فراغت و خریدوسایل زندگی کمترین اتفاق نظر وجود داشته است. همچنین یافته ها نشان می دهد فرزندانی که تمایل بیشتری به دیدن سریال هایخارجی داشته اند شکاف بیشتری میان آنان و والدینشان وجود داشته است. نتایج این تحقیق حاکی از آنست که رسانه ملی بر شکاف نسلی تاثیر چندانی نداشته است.
    کلیدواژگان: شکاف نسلی، رسانه ملی، مانهایم، جایگاه نسلی، سریال های خارجی 1
  • سید علی رحمانزاده، اسماعیل کاوسی، حسن کربلایی حاجی اوغلی * صفحات 121-131
    هر جامعه ای متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی، رشد و توسعه خویش با انواعی از مشکلات روبه روست که تاثیر مخربی بر روی فرآیندتهای تعالی و ترقی آن جامعه می گذارند. یکی از این گونه مشکلات عدم وجود مدیران دارای هوش فرهنگی مطلوب برای مواجهه با شرایط متنوعت فرهنگی می باشد. این تحقیق به دلیل پاسخگویی به این سوال است که آیا مدیران مراکز استانی موسسه فرهنگی خبرگزاری فارس از میزان قابل قبولی از هوش فرهنگی در ابعاد مختلف برخوردار هستند یا نه؟ آیا بین میزان هوش فرخمگی ایشان و توانایی ایجاد زمینه مشارکت در مراکز شهرستانی رابطه معناداری وجود دارد؟ و در صورت وجود نقاط ضعفی در این موارد چه راه کارهایی برای رفع آنها وجود دارد؟ این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر چگونگی به دست آوردن داده های علمی در زمره تحقیقات توصیفی - پیمایشی قرار می گیرد و روش اجرای آن نیز همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق را مدیران و کارشناسان موسسه فرهنگی خبرگزاری فارس تشکیل می دهند. با توجه به آنکه جامعه و نمونه آماری به صورت کل شماری انتخاب شده اند. پرسشنامه بین تمام اعضا توزیع شد که تعداد 240 پرسشنامه به محقق عودت داده شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در مجموع لازم به ذکر است که متغیر با هوش فرهنگی فراشناختی (با ضریب 0/421)، هوش فرهنگی شناختی (با ضریب 0/394)، هوش فرهنگی انگیزشی (با ضریب 0/365) و هوش فرنگی رفتاری (با ضریب 0/314) بر روی توسعه مشارکت در مراکز شهرستانی موسسه فرهنگی خبرگزاری فارس موثرند.
    کلیدواژگان: هوش فرهنگی، هوش فرهنگی فراشناختی، هوش فرهنگی شناختی، هوش فرهنگی انگیزشی، هوش فرهنگیرفتاری، توسعه مشارکت کارکنان 1
  • روانبخش منصوری* صفحات 133-142
    بررسی اثر بازی های رایانه ای بر سازگاری، توانایی ذهنی، روابط اجتماعی، میزان فعالیت ها و سرگرمی جمعی، میزان تماشایتلویزیون، تاثیر بازی های رایانه ای، میزان رابطه با خانواده، میزان خشونت، تاثیر بازی های رایانه ای را بر اضطراب، کیفی ت تحصیلی،میزان اعتیاد به بازی، تلاش برای رسیدن به هدف، میزان به کارگیری فکر، میزان سرگرم کننده بودن بازی ها، میزان تمرکز و جنبهآموزشی بازی ها و میزان استفاده بازی های رایانه ای هدف پژوهش می باشد . نتایج نهایی پژوهش نشان داد بین توانایی ذهنیدانش آموزانی که از بازی های رایانه ای استفاده می کنند در مقایسه با دانش آموزانی که از آن استفاده نمی کنند تفاوت وجود ندارد .بین میزان فعالیت ها و سرگرمی جمعی دانش آموزانی که از بازی های رایانه ای استفاده می کنند در مقایسه با دانش آموزانی که از آناستفاده نمی کنند تفاوت وجود ندارد. بین روابط اجتماعی دانش آموزانی که از بازی های رایانه ای استفاده می کنند در مقایسه با دانشآموزانی که از آن استفاده نمی کنند تفاوت وجود دارد. و سایر متغیر ها اثربازی های رایانه ای بر آنها معنادار می باشد.
    کلیدواژگان: بازی های رایانه ای، رفتار نوجوانان
  • حسن سبیلان اردستانی* صفحات 143-156
    "گروه های اجتماعی مجازی مجموعه افرادی در شبکه های اجتماعی [سایبری] هستند که در وضع واحدی قرار دارند و براثر منافع یااحساسات مشترکی به هم پیوند یافته اند." از ویژگی های این گروه های اجتماعی مجازی؛ مرجعیت، فی نفسه ارتباطی بودن، ابعادبین المللی داشتن، مستدام و تدریجی بودن، قدرت بسیج کنندگی، اصلاح گری در مقابل انقلابی گری، تخصصی و تعدد داشتن، منتجبه نتایج و دستاورد حتمی، کم هزینه بودن، نظارت ناپذیری، گمنامی و نا شناس بودن، غیر قابل برآورد بودن میزان اعضا، عبور ازهنجارها و قوانین موجود، سیلان در اعضا، آهنگ متفاوت حرکت گروه ها، جوان گرایی، مشارکت بیشتر بانوان، شخصی شدن اینحوزه و غیره می باشد.نقش گروه های مجازی در جنبش های اجتماعی نیز روز به روز بیشتر می شود . در گذشته جنبش های اجتماعی بیشتر معطوف بهخواسته های سیاسی بود که بخش عمده ای از آن ها نیز به ثمر نمی رسید اما در وضعیت جدید تعداد جنبش های اجتماعی روز افزون ومتنوع شده و امکان دستیابی به اهداف نیز بیشتر شده است. نظام های کارآمد، ساز وکار و تمهیدات لازم برای بهره مندی از فرصت پیش آمده را در ساختار حاکمیتی خود می گنجانند و به تبع از مواهب فناوری موجود بیشترین بهره را می برند و توان هر یک از شهروندان در اداره بهتر جامعه تحت عنوان مشارکت در گروه های اجتماعی مجازی را به فال نیک گرفته و بیشترین استفاده را از پتانسیل بالفعل درآمده شهروندان می نمایند.
    کلیدواژگان: گروه، گروه های اجتماعی مجازی، شبکه های اجتماعی، جنبش ها، حوزه عمومی
  • محمدرضا حقیقی* صفحات 157-173
    روابط عمومی ها نقش مهم و کلیدی در برخورد با مخاطبان یک سازمان دارند و استفاده از فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتیسبب ارتقاء سطح کیفی و کمی کارکردها در حوزه فعالیت روابط عمومی شده است. تاکید بر فن آوری اطلاعات، ابزاری برای رفعنیازهای مخاطبان و ارائه خدمات با کیفیت برتر است. لذا فن آوری اطلاعات به عنوان ابزار مدیریتی روابط عمومی ، می تواند مفیدواقع شود، از این رو روابط عمومی الکترونیک می تواند روش خوبی را در اختیار مدیران سازمان، شرکت ها و موسسات قرار دهد تا بامخاطبان و تشکیلات خود ارتباطی دو سویه و گسترده برقرار کند و به سرعت از نظرات آنها مطلع شوند . روابط عمومی به عنوانابزاری که قادر است اطلاعات کافی و لازم را در اختیار مخاطبان، کاربران و استفاده کنندگان قرار دهد.در این مقاله در ابتدا به بررسیمفهوم دولت الکترونیک و روابط عمومی الکترونیک پرداخته و در ادامه با توجه به پژوهش انجام شده نقش آموزش - دسترسی بهاینترنت و شکاف دیجیتالی - امنیت و حریم شخصی در توسعه روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای رسانه ای از دیدگاه انجمنمدیران روابط عمومی ایران مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: دولت الکترونیک، استراتژی دولت الکترونیک، کارکردهای دولت الکترونیک، روابط عمومی الکترونیک