فهرست مطالب

مطالعات رسانه ای - پیاپی 16 (بهار 1391)

نشریه مطالعات رسانه ای
پیاپی 16 (بهار 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/01/01
  • تعداد عناوین: 14
|
  • علی اکبر فرهنگی*، بیتا شاه منصوری صفحات 1-14
    رعایت اصول اخلاق حرفه ای مبحثی است که در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، این توجه حاکی از آن است کهضرورت این پدیده در میان حرفه های مختلف احساس شده است. اما به نظر می رسد این ضرورت هنوز در صنعت تبلیغات احساسنشده است و دست اندرکاران تبلیغات کشور به قوانین و مقرراتی که دیگر حرفه ها و صنایع در زمینه تبلیغات پرداخته اند و گرتهبرداری هایی که از قوانین و مقررات سایر کشورها انجام شده است قانع هستند. حال آن که اصول اخلاقی در زمینه صنایع فرهنگی وبخصوص تبلیغات که بر فرهنگ و اقتصاد جامعه تاثیر مستقیم دارد، باید بر اساس معیارهای اخلاقی و انسانی در ایران تدوین شود.زمانی که صنعت تبلیغات دارای منشور اخلاق حرفه ای باشد صاحبان کالا و خدمات می توانند بیش از پیش کالا و خدمات خود رامعرفی کنند. همچنین سازندگان پیام های تبلیغاتی قادر خواهند بود ضمن حفظ منافع کارفرمایان خود منافع عموم جامعه را نیز پاسدارند و در حفظ هویت فرهنگی جامعه تلاش کنند.در این مقاله تلاش شده است ضرورت وجود اصول اخلاق حرفه ای مکتوب، منشور اخلاق حرفه ای و شاخص های مورد نظر برایتدوین این منشور مورد بررسی قرار گیرد و شاخص های مورد توجه صاحبنظران و کارشناسان ، میزان پایبندی رسانه ها به آن، دیدگاهافراد جامعه، ترویج اخلاق حرفه ای و دیگر مسائل مرتبط پرداخته شود. در اینجا این مهم مورد تاکید قرار می گیرد که اخلاق حرفه ای در تبلیغات اخص است از مبحث اخلاق اطلاع رسانی که اولی به چگونگی به کارگیری اصول اخلاقی و تاثیر آن بر دانش، بینش وروش رفتاری مخاطبان می پردازد و دومی مربوط می شود به مبحث استفاده یا عدم استفاده از اطلاعات که در پژوهش حاضر مبحثاول مد نظر است.
    کلیدواژگان: تبلیغات، حقوق ارتباطات، حقوق تبلیغات، اخلاق حرفه ای، نظام نامه اخلاقی، تبلیغات رسانه ای، تبلیغاتمحیطی، تبلیغات چاپی، برند، مدل های بومی، قوانین تبلیغات، کانون تبلیغاتی، هویت فرهنگیتاریخ
  • محمد سلطانی فر*، افسانه مظفری، شهناز هاشمی، سمانه هداوندخانی صفحات 15-28
    مقاله حاضر خلاصه پژوهش علمی با روش پیمایش بر روی نظرات دانشجویان ارتباطات در مورد تبلیغات سیاسی منتشر شده در سایتهای اینترنتی است. محقق ضمن توصیف و تحلیل داده های بدست آمده نتیجه می گیرد که تبلیغات اینترنتی نقش موثری در افزایششناخت کاربران دارند . همچنین تبلیغات اینترنتی سبب تغییر نگرش کاربران و تغییر رفتار آنان می شود.محقق در این پژوهش توانسته است تا شیوه های تبلیغات اینترنتی را در رابطه با تبلیغات سیاسی نامزدهای انتخاباتی را بشناسد.
    کلیدواژگان: تبلیغات سیاسی، پروپاگاندا، شایعه، فضای مجازی، تغییر نگرش
  • حسن گیوریان* صفحات 29-36
    این پژوهش به منظور بررسی تاثیر رسانه بر سرمایه اجتماعی انجام شده است و سعی گردیده ، بعد اجتماعیسرمایه اجتماعی در مولفه های اعتماد، روابط متقابل ، مشارکت، اخلاق و پاسخگویی اجتماعی مورد توجه قرار گیرد .روش پژوهش توصیفی - پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات در پاسخ به سوالات پژوهش، پرسشنامه بوده که در میاندانشجویان کارشناسی ارشد اجرا گردید، که به عنوان نمونه انتخاب شده بودند . تحلیل اطلاعات با استفاده از روشانجام شده است . یافته های پژوهش نشان می دهد رابطه مستقیم بین رسانه با spss های آمار استنباطی بوسیله نرم افزارسرمایه اجتماعی وجود دارد . در پایان با توجه به یافته های پژوهش در مولفه های مورد نظر پیشنهاد هایی ارائه گردیدهاست.1
    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، رسانه های جمعی
  • سید عباس پورهاشمی*، عارف واحد ناوان، نازنین بازغی صفحات 37-44
    ترغیب و تشویق افکار عمومی در مخالفت یا موافقت با سیاست یا برنامه ای مهم ترین ابزار در یکی دو قرن گذشته در دستسیاستمداران بوده است. افکار عمومی جهان نیز از پشتوانه های مهم حقوق محیط زیست است در واقع قدرت افکار عمومیدر جنبش ها جهت دفاع از محیط زیست متبلور می شود. آنچه اما در این میان مهم به نظر می آید حمایت رسانه ها از جنبشهای محیط زیستی است. در این مقاله کوشش شده است تا اهمیت تاثیر رسانه ای جنبش دانشجویی دهه 1960 بر شکلگیری اجلاس انسان و محیط زیست 1972 استهکلم مورد توجه قرار گیرد نتایج این پژوهش نشان می دهد که گفتمان محیطزیست و حقوق محیط زیست ناشی از وجود ساختار شکنی مدرنیته بود که در شکل گیری و توسعه حقوق بین الملل محیطزیست نقش بسزایی داشته است .
    کلیدواژگان: رسانه، محیط زیست، مدرنیسم، حقوق محیط زیست، پست مدرنسیم
  • فاطمه دانشور حسینی* صفحات 45-56
    این تحقیق برای دسترسی به عوامل موثر برمیزان استفاده دانشجویان دانشگاه آزاد منطقه 9 از نشریات دانشجویی انجام شده است .روش تحقیق فوق توصیفی، اکتشافی، کاربردی، مقطعی و پیمایشی بوده و برروی 400 تن از دانشجویان منطقه 9 که از تمامی واحدها به روش نمونه گیری طبقه ای دانشجویان انتخاب و انجام شده است . درمجموع شاخص میزان استف اده ازنشریات نشان داد27 درصدپاسخگویان این نشریات رااصلا مطالعه نمی کنند. / که 572 درصد باقیمانده اکثریت تاحدودی این نشریات را مطالعه می کنند. از طرفی نتایج آزمون فرضیات (با توجه به نتایج آزمون / و از 5ناپارامتری من ویت نی ودی سامرز) نشان داد. که از مجموع عواملی که مرتبط به روزنامه است یعنی نگرش مردم نسبت به خطمشی، شکل صوری و محتوای نشریات درمطالعه نشریات دانشجویی تاثیر دارند ولی نقش و تاثیر محتوای این نشریات بیشتر از دومتغیردیگر است. دو عامل دگر چون رشته تحصیلی و میزان علاقه به مطالعه که مرتبط به ویژگی های افراد می باشد تاثیری در مطالعهنشریات دانشجویی ندارد.
    کلیدواژگان: نشریات دانشجویی، نگرش به خط مشی، نگرش نسبت به محتوا، نگرش نسبت به شکل صوری
  • هما درودی* صفحات 57-68
    در این تحقیق سعی شده است که به بررسی تاثیر خصوصیات ادراک شده از توصیه کننده تبلیغات افواهی بر انتخاب برند محصولاتتکنولوژی ارتباطی،به طور خاص گوشی همراه بپردازد. در این بررسی از مدل ونگهیم و بایون استفاده شده تا تاثیر پیام توصیه کنندهشبیه، متخصص همراه با اعتبارمنبع پیام بر ادراک و رفتار مصرف کننده در انتخاب برند کالا (گوشی همراه) مورد بررسی قرار گیرد.روش تحقیق تجربی (آزمایشی) و و ابزار سنجش، پرسشنامه ای بوده که بین افراد نمونه اجرا گردیده است . در تحلی ل اطلاعات ازروش آمارتوصیفی و استنباطی استفاده گردیده است.یافته های تحقیق نشان میدهند که بین احساس شباهت، تخصص و اعتبار توصیه کننده و اثر درک شده از تبیغات افواهی رابطه وجوددارد و رابطه بین اثر درک شده از توصیه کننده شبیه و انتخاب برند پیشنهادی نسبتا ضعیف و رابطه بین اثر درک شده از توصیه کنندهمتخصص و انتخاب برند پیشنهادی متوسط و رابطه بین اثر درک شده از پیام توصیه کننده معتبر و انتخاب برند هم متوسط می باشد .همچنین بر اساس یافته ها، با توجه به بالا بودن ریسک عملکردی و مالی خرید گوشی همراه نسبت به ریسک اجنماعی و روانشناسی،تمایل به عمل کردن به پیشنهاد توصیه کننده متخصص و معتبر بیشتر از توصیه کننده شبیه است.
    کلیدواژگان: تبلیغات افواهی، توصیه کننده شبیه، توصیه کننده متخصص، توصیه کننده معتبر، ارتباطات، رهبران عقیده
  • حوریه دهقان شاد*، سید محمد محمودی کوکنده صفحات 69-82
    امروز در عصری زندگی می کنیم که فضای پیرامون ما سرشار از اطلاعاتی است که به وسیله رسانه های مختلف تولید می شود ودرشرایطاشباع رسانه ای قرارداریم، چنین فضایی نیازمند تعیین و تجویز یک رژیم مصرف رسانه ای است. برای دستیابی به این رژیم مصرفی نیازمندآموزش رسانه ای به تمام مردم به خصوص کودکان و نوجوانان هستم. کودکان امروز ناچارند با مقتضیات جامعه اطلاعاتی زندگی کنندضروری است که از هم اکنون توانایی ها و قابلیت های لازم برای زندگی و کار درچنین جامعه ای در آنان ایجاد شود.در این فرآیند نظام آموزش و پرورش از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا کودکان و نوجوانان از مهم ترین و در عین حال آسیبپذیرترین اقشار جامعه هستند. آموزش و پرورش با شناخت روح زمانه و نیازهای نشات گرفته از آن می تواند پاسخگوی تقاضای مبتنی برشرایط جدید باشد و خود را با آن منطبق کند لذا انجام اصلاحات اساسی در آموزش و پرورش بنا به تجربه سایر کشورها به عنوان زیربنایتوسعه در کشور ضرورت دارد نظام آموزش و پرورش می تواند با ایجاد و تقویت مهارت های رسانه ای در دانش آموزان آنها را به استفادهموثر و مفید از مهارت های ارتباطی وا دارد.در این پژوهش نظر متخصصان حوزه آموزش و پرورش در خصوص ضرورت آموزش سواد رسانه ای به کودکان و نوجوانان با اهدافیچون ضرورت گنجاندن موضوع سواد رسانه ای درعناوین درسی مدارس، ضرورت تدوین محتوای آموزشی تکنولوژهای ارتباطی، دلایلرشد نیافتن سواد رسانه ای کودکان و نوجوانان ونقش آموزش و پرورش در آموزش سواد رسانه ای کودکان و نوجوانان مورد بررسی قرارگرفت که برای این منظور با انتخاب نمونه هایی از بین متخصصان این حوزه از روش پیمایشی با تکمیل پرسشنامه صورت گرفته است کهنتایج بدست آمده از تحقیق بدین شرح است که شناخت متخصصان آموزش و پرورش از رسانه ها و کارکرد آنها موجب درک بهتر آنهاازموضوع سواد رسانه ای خواهد بود.از دیگر نتایج این تحقیق این است که بین آموزش سواد رسانه ای و نبود آموزش آن در مدارس رابطه معنی داری وجود دارد یعنی ناآشنایی کودکان و نوجوانان با مقوله سواد رسانه ای به این موضوع بر می گردد که هیچ گونه آموزشی در خصوص سواد رسانه ای درنظامآموزش رسمی کشور وجود ندارد به همین دلیل کودکان و نوجوانان ما نمی توانند استفاده درست و درکی از اهداف پیدا و پنهان رسانه هاداشته باشند.ارتباط بین آموزش سواد رسانه ای و استفاده هدفمند کودکان و نوجوانان از رسانه ها از دیگر نتایج این تحقیق است همچنین در این پژوهشمشخص شد که آموزش سواد رسانه ای نقش بسزایی در توسعه اجتماعی و مشارکت مدنی افراد جامعه خواهد داشت.1
    کلیدواژگان: سواد رسانه ای، آموزش رسانه ای، متخصصان آموزش و پرورش، توسعه اجتماعی و مشارکت مدنی
  • لیلا نیرومند* صفحات 83-96
    نقش رسانه ها در سده معاصر، هر روز بیش از پیش بر جسته شده است. رسانه ها امروز به واسطه کشف و بهکارگیری تکنولوژی های جدید ارتباطی تا عمق جوامع نفوذ کرده و از تاثیر به سزا و تعیین کننده ای در جهتدهی افکار عمومی برخودار گشته اند.مخاطبان از طریق رسانه ها زندگی خود را به شیوه ای که صاحبان قدرت اقتصادی در نظر دارند؛ مدیریت میکنند. به این معنا که به آنها دیکته می شود چه بپوشند ،چه بخورند،چه تفریحی را انتخاب کنند و اینکهخلاصه چگونه زندگی کنند.جامعه امروز ایران، جامعه ای است که نیازهای ناشی از ضرورت توسعه اقتصادی و اجتماعی خود را بر آنتحمیل میکند. با توجه به تاثیر رسانه ها به ویژه تلویزیون بر مخاطبان و افزایش مصرف گرایی در جامعه و اهمیتتوسعه فرهنگ چشم به هم چشمی از سوی دیگر، بر آن شدیم تا تاثیرتبلیغات تجاری رسانه تلویزیون را بر میزانمصرف گرایی مخاطبان مورد بررسی قرار دهیم.
    کلیدواژگان: تبلیغات، مصرف گرایی، اثرات، مخاطب
  • وحیده ترزمی نژاد*، باباک ایرانتاج صفحات 97-105
    طی نخستین سال های دستیابی بشر به فن آوری های ارتباطی، پخش و مخابره اخبار و اطلاعات در قلمرو شهر، استان و نهایتا یککشور انجام می گرفت اما به موازات توسعه و تکامل فن آوری های ارتباطی بالاخص رسانه های تصویری یعنی تلویزیون و به دنبال آندستیابی بشر به فضا، فن آوری مخابرات فضایی یعنی ماهواره ها، دامنه نفوذ این فن آوری ها در سطح جهان گسترش یافت و موجبات روند رو به رشد موارد سوء استفاده از این فن آوری های نوین را هم در داخل کشورها و هم در سطح بین المللی فراهم ساخت؛ هرچند برنامه های ارسالی ماهواره ها از ابعاد مثبت تحسین برانگیز بوده، اما هرگز گمان نمی رفت این ابزار مخابراتی با بهره گرفتن از اصل گردش آزاد اخبار و اطلاعات در دنیای ارتباطات موجبات رنگ باختن فرهنگ های ملی، تهاجمات سیاسی و تخریب ارزشهای اخلاقی را فراهم آورد. بدین ترتیب، آثار زیانبار پخش مستقیم برنامه های ماهواره ای در دامنه منافع سیاسی، اقتصادی و فرهنگیکشورها انکارناپذر است و تقصیر از ارکان تشکیل دهنده انتساب مسئولیت بین المللی دولتها در قبال پخش این برنامه ها ولو از حیثفعالیت بخش خصوصی خود می باشد که زیان دیده می تواند برای جبران خسارات مادی و معنوی به دولت مقصر مراجعه کند ومحکمه صالح این اختلافات، در صورت توافق دو کشور، دیوان بین المللی دادگستری است و رسیدگی نیز تابع اساسنامه آن دیوان می باشد.
    کلیدواژگان: مسئولیت مدنی، رسانه های تصویری، زیان به منافع سیاسی، اقتصادی، ارزش های فرهنگی و حقوق اشخاص، جبران خسارت
  • فاطمه السادات ارشاد*، سید محمد دادگران صفحات 107-122
    هدف اصلی تحقیق حاضر " بررسی وضعیت پویانمایی داخلی ایران از دید کارشناسان حوزه موسسات پویانمایی" میباشد. روش اینتحقیق پیمایشی و ابزار اندازه گیری پرسشنامه بودهاست. پس از پرشدن پرسشنامه ها، جداول توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزاربه دست آمده و تحلیل شدهاست. جامعه آماری این پژوهش کارشناسان حوزه پویانمایی بوده است، که با توجه به فرمول spssکوکران در نهایت حجم نمونه برابر با 306 نفر به دست آمدهاست. روش نمونه گیری در این پژوهش به صورت تصادفی ساده بوده -است.چنین نتیجه می گیریم که بیشتر افراد در ساخت پویانمایی از روش های تولید جدید و به روز علمی استفاده میکنند و در هنگام ساختپویانمایی از نیروی کار ماهر و متخصص بهره میگیرند. سود حاصل از ساخت پویانمایی ها برای آنها اهمیت دارد . بیشتر آن ها درساخت پویانمایی های کودکان و نوجوانان موفق بودهاند، زیرا از خواسته های مخاطبان خود آگاهی دارند. بیشتر افراد ترجیح می دهندکه ساخته هایشان در تلویزیون ایران پخش شود. ملاک آنها در روایت و شخصیتپردازی برای ساخت پویانمایی اساطیر ایران است .همچنین نوآوری ملاکی است که برای تولید آثار خود در نظر میگیرند.از دیدگاه آنها بازار عرضه و تقاضای پویانمایی در ایران بر ساخت پویانمایی نقش دارد و کیفیت مناسب فیلمهای پویانمایی ، اکرانخوب و مناسب پویانمایی ها در سینما می تواند مخاطبان را به سمت این نوع آثار سینمایی جذب کند. ابزارهای جانبی (لباس، وسایلبازی، جامدادی و...) الهام گرفته از پویانمایی های ساخته شده در ایران، چندان نتوانستهاست پویانمایی ها را پشتیبانی کند. جشنواره-هایی که در مورد پویانمایی است، چندان حمایت نمی شوند.بیشتر افراد اعتقاد دارند که بودن سینماهایی مخصوص پخش پویانمایی میتواند در رشد و تولید پویانمایی داخلی تاثیرگذار باشد وپویانمایی با رشد کمی و کیفی می تواند وارد صنعت سینما، تلویزیون و سرگرم سازی ما شود . دلیل عدم موفقیت سریال هایپویانمایی ایران در جذب مخاطب، وابسته بودن به مراکز دولتی است و اگر مراکز تولید وابسته به نهاد خصوصی باشد، موفقتر است.
    کلیدواژگان: پویانمایی، ویژگیها و قالب ها، کاربردها و توانمندیها، پویانمایی ملی، صدا و موسیقی ایرانی، بخش خصوصیو موانع تولید
  • صدیقه ببران*، هاتف پوررشیدی صفحات 123-134
    دیپلماسی رسانه ای از جمله مقولاتی است که در عصر ارتباطات توانسته است به عنوان یکی از ابزارهای تحقق قدرت نرم و تامین منافعملی کشور مد نظر قرار گیرد. در این راستا بهره گیری جمهوری اسلامی ایران از ابزار دیپلماسی رسانه ای به عنوان یک قدرتمنطقه ای از اهمیت بسزایی برخوردار است. در همین زمینه بررسی بهره گیری دیپلماسی رسانه ای ایران در افغانستان پس از سقوططالبان از ظرفیت های موجود از جمله موضوعاتی است که می تواند مورد توجه قرار گیرد. مقاله حاضر چکیده ای از یک پژوهشکاربردی در مورد دیپلماسی رسانه ای ایران در افغانستان پس از سقوط طالبان می باشد.هدف این پژوهش بررسی موضوع موفقیت دیپلماسی رسانه ای به کار گرفته شده در افغانستان با توجه به مقولاتی نظیر ورود ایران بهبازار این کشور، تحقق اهداف و سیاست های ایران در افغانستان و برطرف کردن تهدیدات متوجه کشور از ناحیه افغانستان می باشد.در این پژوهش هفت فرضیه تعریف شده که دو مورد از آنها رد و پنج مورد دیگر نیز به اثبات رسیده است. در این راستا این فرضیه هاشامل، 1- به نظر می رسد ایران در جذب مخاطب افغان نسبت به سیاست های خود در افغانستان موفق بوده است و 2- به نظر می رسددستگاه دیپلماسی ایران از طریق دیپلماسی رسانه ای در جذب سرمایه گذاری ایرانیان در افغانستان موفق بوده است، رد شد.همچنین پنج فرضیه اصلی شامل، 1- به نظر می رسد ایران از تکنیک های دیپلماسی رسانه ای مناسبی در افغانستان برخوردار نبوده است،-2 به نظر می رسد دیپلماسی رسانه ای ایران نتوانسته است به خوبی از پتانسیل زبان مشترک در دفع تهدیدات از ناحیه این کشور بهخوبی استفاده کند، 3- به نظر می رسد دیپلماسی رسانه ای ایران در روی کار آمدن و انتخاب افراد همسو با سیاست های خارجی ایرانو افغانستان موفق نبوده است، 4- به نظر می رسد دیپلماسی رسانه ای ایران در جلب نظر رسانه های افغان برای انعکاس دیدگاه هایجمهوری اسلامی ایران موفق نبوده است و 5- به نظر می رسد دیپلماسی رسانه ای ایران در انعکاس اقدامات ایران در بازسازی افغانستانموفق نبوده است، به اثبات رسید.از بررسی داده های آماری در مجموع این نتیجه حاصل شد که جمهوری اسلامی ایران استراتژی مناسب و درستی در خصوصدیپلماسی رسانه ای خود در افغانستان به کار نگرفته است. که این مساله سبب شده نتوان از ظرفیت های موجود در این بخش برای تامینمنافع ملی کشور بهره گرفت.این مساله در بحث تحقق امنیت ملی نیز موثر واقع می شود چراکه؛ ایران همواره از جانب این همسایهشرقی خود در معرض آسیب بوده و بعضا امنیت اش از این طریق در معرض چالش قرار گرفته است.روش اجرا و جمع آوری اطلاعات و داده های پژوهش استفاده از پرسش نامه ای 20 سوالی بوده که به 50 تن از کارشناسان، دیپلمات هاتحلیل شده است. SPSS و خبرنگاران حوزه افغانستان ارایه شد و پس از آن نتایج حاصل با بهره گیری از نرم افزاردر این مقاله بر اساس منابع و نتایج پژوهش حاصل، پیشنهادها و راهبردهایی برای ارتقا دیپلماسی رسانه ای ایران به ویژه در زمینهافغانستان ارایه شده است.
    کلیدواژگان: دیپلماسی رسانه ای، افغانستان، طالبان، قدرت رسانه ها، برجسته سازی، اقناع
  • محمود صفری*، بی بی سادات میر اسماعیلی صفحات 135-148
    رشد و گسترش فناوری های نوین ارتباطی با سرعت باور نکردنی تمام حوزه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جهان رادستخوش دگرگونی های بنیادی کرده است. توسعه تکنولوژی های ماهواره ای و کابلی علاوه بر آنکه نیازهای تولید و توزیع برنامه هایجهانی را افزایش داد؛ توجیه اقتصادی آن را نیز جذابتر نمود. تغییر رژیم اقتصاد صنعتی به اقتصاد اطلاعاتی و اقتصاد خدماتی درکشورهای توسعه یافته تحولات ویژه ای را در اصول تجارت جهانی به وجود آورد. و در نتیجه باعث گسترش سازمانهای رسانه ای درابعاد خارجی شد و توسعه سرمایه گذاری های اقتصادی در بسیاری از کشورهای آسیایی ضمن تقاضای جهانی مصرف کالای رسانه ای،بازارهای جدیدی را به وجود آورد و رسانه ها چه در صحنه داخلی کشورها و چه در عرصه بین المللی و اقتصادی دارای اهمیت بسیارزیادی می باشند و بشدت در معادله کسب، حفظ و افزایش قدرت و ثروت اقتصادی در جهان حضوری پر اثر و تاثیرگذار دارند.همچنین پیشرفتهای تکنولوژی و همگرایی تکنولوژی در تغییر ساختاری رسانه ای مولفه ای مهم به شمار می آیند. این تغییر ساختاریشدن به وقوع پیوست. یعنی فرآیندی که مرزهای میان سرویسهای رسانه ای الکترونیک را Digitalization تحت تاثیر دیجیتالیدرهم شکست. قانون گذاری رسانه های جمعی تا به حال کاملا وابسته به سبکهای خاصی از انتقال اطلاعات بود که عموما مورداستفاده قرار می گرفتند. دیجیتالی شدن این امکان را فراهم آورد که هر متنی از طریق سبکهای مختلف انتقال الکترونیک به راحتیقابل انتقال باشد که این همگرایی رسانه ای تاثیرات روشنی بر سیاستهای رسانه ای و نحوه قانون گذاری رسانه های جمعی داشته است.همگرایی رسانه ای چیست؟ و همگرایی رسانه ای چه تاثیری بر نحوه » بنابراین در این مقاله به بررسی این مسئله می پردازیم که«؟ قانون گذاری در رسانه های جمعی داشته است
    کلیدواژگان: همگرایی رسانه ای، فناوری های نوین، اقتصاد اطلاعاتی، قانون گذاری رسانه ها
  • ابتسام رضوی دینانی*، طاهره آذری صفحات 149-161
    تحلیلگران شبکه معتقدند کار اصلی جامعه شناس بررسی ساختار اجتماعی است و سرراست ترین شیوه بررسی یک ساختار اجتماعی،تحلیل الگوی پیوندهایی است که اعضای جامعه را به هم پیوند می دهد. بر همین اساس بررسی ساختار خانواده، توصیف و شناختکانالهای ارتباطی است که در درون آن مورد استفاده قرار می گیرند. این کانالهای ارتباطی منجر به تشکیلی شبکه هایی در خانواده میگردند که تعامل افراد در آنها به طور کاملا مشخصی، در ارتباط با یک عضو و یا چند عضو خانواده نشان داده می شود. بررسیشبکه های ارتباطی در خانواده و کانالهای مختلف برقراری ارتباط، به محققان کمک می کند الگوهای رایج ارتباط شبکهای را در هرخانوادهای شناسایی کند. شناسایی این الگوها باعث می گردد تا نوع روابط میان افراد در خانواده و همچنین موردتوجهترین و منزوی-ترین اعضای خانواده را مشخص گردد. همچنین محققان می توانند درصدد جستجوی عواملی برآیند که در شکل گیری هر کدام ازاین الگوها موثر بوده اند.در این مقاله، در ابتدا نظریه شبکه به طور اجمالی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و سپس کاربرد آن در بررسی الگوهای رایج درخانواده توضیح داده می شود.
    کلیدواژگان: نظریه شبکه شبکه اجتماعی شبکه خانواده نظریه گراف نظریه میدانی گروه سنجی پویایی شناسی
  • الهه علی عسگری* صفحات 163-172
    انسان و سایر موجودات ، هر یک به نحوی بر محیط اطراف خودتاثیر می گذارند ، البته انسان اولیه تاثیرگذاری کمتری بر محیطزیست داشته و عدم آلودگی محیط زیست ، شرایط زندگی را برایش امن تر می نمود ، ولی پیشرفت تکنولوژی آلاینده و عدم تناسبآن با محیط زیست و تغییر تمدن بشری در طی دورانهای مختلف ، نادیده گرفتن روابط صحیح میان نیازهای بشری و محیط زیست ،زندگی موجودات در کره زمین را روز به روز با مسایل پیچیده تری مواجه ساخته است ، بطوریکه انسان با فعالیت هایی از قبیلکشاورزی ، صنعتی و بهره برداری از منابع و امکاناتی که برای ادامه زندگی در این محیط انجام می دهد، ضمن ایجاد تغییرات مفید ومناسب ، سبب آلودگی آن نیز می شود که این آلودگی مجددا بر انسان و موجودات دیگر اثرات ناخوشایندی باقی خواهد گذاشت وزندگی ، پیشرفت ، رشد و نمو و سلامت او را تحت الشعاع قرار خواهد داد . گسترش کویرها ، از میان رفتن جنگل ها ، آلودگی آبوهوا ، تخریب لایه اوزن ، انقراض گونه های حیاتی ، تغییرات آب و هوا ، تمامی مشکلات محیطی ، آینده ی تاریکی را برای بشرترسیم می کند.کنترل عوامل محیطی در ارتقای سلامت انسان نقش اساسی و کلیدی دارد و آلاینده های محیط که از تنوع ، گستردگی و پیچیدگیخاصی برخوردارند می توانند هر سه بعد جسمی ، روانی و اجتماعی سلامت انسان را با خطر مواجه سازند لذا با توجه اینکه رسانه هاییکی از مهمترین ابزار ارتباطات جمعی هستند باید از آنها در آموزش کنترل عوامل محیطی که باعث ارتقای سلامت انسان ها می شوداستفاده کرد.
    کلیدواژگان: محیط زیست، رسانه، آلودگی، سالم