فهرست مطالب

نشریه پژوهش اجتماعی
پیاپی 31 (تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/04/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علی اصغر عباسی اسفجیر صفحات 19-39
    چکیدههدف از انجام این پژوهش مقایسه شیوه فرزندپروری و رضایت از زندگی زناشویی و حمایت اجتماعی در والدین خانواده های معتاد و غیرمعتاد در شهرستان قائم شهر درسال 94 می باشد. در این پژوهش شامل والدین ساکن در شهرستان قائم شهر می باشد. با توجه به حجم جامعه حجم نمونه پژوهش برابر با 140 نفر (70 نفر در هر گروه مقایسه) در نظر گرفته شد. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شده است. ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه استاندارد می باشد. با توجه به یافته های فرضیه اول این نتیجه حاصل گردید که: بین رضایت زناشویی خانواده های معتاد و غیرمعتاد تفاوت وجود دارد و با توجه به میانگین پاسخ ها این نتیجه حاصل می گردد که رضایت زناشویی افراد معتاد کمتر از افراد غیر معتاد می باشد. با توجه به یافته های سوال دوم این نتیجه حاصل گردید که : سبک فرزندپروری افراد معتاد و غیرمعتاد در سبک های سهل گیرانه و مستبدانه متفاوت است و در سبک مقتدارنه تفاوتی ندارد و با توجه به میانگین پاسخ ها این نتیجه حاصل می گردد افراد معتاد از سبک های سهل گیرانه و مستبدانه نسبت به افراد غیرمعتاد بیشتر استفاده می کنند. با توجه به یافته های سوال سوم این نتیجه حاصل گردید که بین حمایت اجتماعی خانواده های معتاد و غیرمعتاد تفاوت وجود دارد و با توجه به میانگین پاسخ ها این نتیجه حاصل می گردد که حمایت اجتماعی افراد معتاد کمتر از افراد غیر معتاد می باشد.
    کلیدواژگان: مصرف مواد، مواد مخدر، ساختار، روابط خانوادگی
  • مهرداد نوابخش*، حامد محمدی صفحات 39-60
    خانواده به عنوان مهم ترین کانون بشری، عنصر اساسی در تشکیل، پیشرفت و موفقیت یک جامعه و ملت است، لذا سعادت هر جامعه ای منوط به نیک بختی خانواده های آن جامعه است. بنابراین، باید هر چه بیشتر در جهت نیل به سعادتمندی آن کوشید. که دست یابی به این مهم تنها از طریق شناسایی کامل عوامل تحکیم بنیان خانواده امکان پذیر است. آمار رسمی طلاق مبین این مهم است که سهم قابل توجهی از طلاق ها در همان 5 سال ابتدای زندگی مشتر  و به ویژه 2 سال اول رخ بی دهد. بر این اساس شناخت مولفه های تحکیم بخش خانواده در 5 سال نخست از درجه بالایی از اهمیت برخوردار است. به واقع این پژوهش مرحله دوم از یک پژوهش 3 مرحله ای قلمداد می شود و نتایج و خروجی های آن به عنوان ورودی در مراحل بعدی تحقیق مورد استفاده قرار خواهد گرفت.تحقیق حاضر با استفاده از روش اسنادی و میدانی و تکنیک پرسشنامه و برای 390 نفر از زوجین جوان که کمتر از 5 سال از تشکیل خانواده ایشان می گذرد، به اجرا در آمده است. نتایج این پژوهش نشان دهنده این است که حدود 60 درصد از نمونه آماری پژوهش حاضر اقدام به ازدواج های ناهمسان نموده اند. پر واضح است که ناهمسانی در ازدواج ناهمسانی در پایگاه اجتماعی زوجین را در بر خواهد داشت. با توجه به بخش دیگر یافته های پژوهش حاضر که مبین رابطه بین پایگاه اجتماعی و تحکیم بنیان خانواده می باشد می توان گفت افزایش ناهمسان همسری در  جامعه مورد مطالعه یکی از دلایل افرایش طلاق ها در 5سال اولیه زندگی می باشد.
    کلیدواژگان: خانواده های نوبنیان، همسان گزین، نا همسان گزین، تحکیم خانواده، پایگاه اجتماعی
  • آرش غنچه، فریبا نبوی آل آقا، فهیمه قبیتی صفحات 61-78
    چکیدهپژوهش حاضر به مقایسه میزان رضایت زناشویی کارمندان مردطرح اقماری و غیراقماری شرکت نفت فلات قاره ایران پرداخته شده است. و براساس روش پژوهشی علی - مقایسه ای از نوع پس رویدادی می باشد. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه کارمندان مرد طرح های اقماری و غیر اقماری بود  که در سال 1392 در سکوهای نفتی جنوب (وزارت نفت) اشتغال به کار داشتند. نمونه مورد مطالعه 100 نفر طرح اقماری و 100 نفر طرح غیر اقماری به صورت تصادفی و براساس جدول مورگان انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از ابزارهای پرسشنامه خصوصیات دموگرافیک و پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ (فرم کوتاه) استفاده شد. پس از جمع آوری داده ها از  شاخص های آمار توصیفی روش آماری t مستقل و MANOVA  استفاده شده است. یافته ها نشان داد که بین میانگین نمره های رضایت زناشویی ( نمره کل) شرکت کنندگان طرح اقماری و غیر اقماری تفاوت معناداری وجود دارد، اما بین میانگین نمره های افراد دو گروه،  تنها در متغیر حل تعارض تفاوت معناداری وجود دارد. مقادیر میانگین ها نشان داد که نمره های متغیر حل تعارض گروه اقماری در مقایسه با گروه غیراقماری بالاتر است.
    نتیجه گیری
    نوع و کیفیت شغل افراد می تواند نقش تعیین کننده ای در میزان رضایت زناشویی آنها داشته باشد.
    کلیدواژگان: رضایت زناشویی، طرح اقماری و غیر اقماری
  • سید احمد حسینی، نجمه وکیلی، علی حسن توفیقیان فر صفحات 79-106
    چکیده
    بدون شک مهمترین قشر هر جامعه ای قشر جوان آن جامعه است و یکی از معضلات و مسائلی که سلامت عمومی جوانان را به خطر می اندازد، پدیده بیگانگی اجتماعی است. در این پژوهش سعی شده است میزان بیگانگی اجتماعی و همچنین عوامل اجتماعی موثر بر بیگانگی اجتماعی جوانان، مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. جامعه آماری این تحقیق شامل کل جوانان 20 تا 30 ساله شهر یاسوج است و تعداد 360 نفر از جوانان 20 تا30 ساله این شهر براساس نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم و با لحاظ کردن جنسیت، انتخاب و با استفاده از ابزار پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفتند. روش این پژوهش از لحاظ نوع، پیمایشی و از لحاظ هدف، کاربردی بوده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی، آمار استنباطی(آزمون کندال تائوb- ،آزمون کندال تائوc-، یومان ویتنی وکروسکال والیس) و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد که بین متغیرهای مسقل (اعتماد اجتماعی،گرایشات مذهبی جمعی، میزان همنوایی اجتماعی و میزان رضایت از زندگی) و متغیر وابسته یعنی بیگانگی اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد و قویترین رابطه (همبستگی)، مربوط به متغیر اعتماد اجتماعی بوده است. یافته های تحقیق نشان داد که بین جوانان زن و مرد و نیز جوانان مجرد، متاهل، مطلقه و همسر فوتی در زمینه میزان بیگانگی اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد.
    چکیده: در این پژوهش سعی بر آن بوده است که تاثیر سبک زندگی بر بیگانگی اجتماعی جوانان، مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. جامعه آماری این تحقیق شامل کل جوانان 20 تا 29 ساله ی شهر یاسوج است و تعداد 360 نفر از جوانان 20 تا 29 ساله ی این شهر براساس نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم و با لحاظ کردن جنسیت، انتخاب و با استفاده از ابزار پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفتند. روش این پژوهش از لحاظ نوع، پیمایشی و از لحاظ هدف، کاربردی بوده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی(همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون) استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد که بین سبک مشارکت فرهنگی جوانان، اوقات فراغت، مصرف فرهنگی عام گرا و متغیر وابسته یعنی بیگانگی اجتماعی رابطه ی معناداری وجود دارد و متغیر سبک مشارکت فرهنگی بیشترین تغییرات متغیر وابسته را تبیین نموده است. همچنین از یافته های تحقیق ملاحظه گردید که بین تحصیلات و مدیریت بدن جوانانو میزان بیگانگی اجتماعی آنان رابطه ی معناداری وجود ندارد.
    کلیدواژگان: کلید واژه گان: از خود بیگانگی، بیگانگی اجتماعی، جوان، عوامل اجتماعی
  • رشید ذوالفقاری زعفرانی، مهدی کلانتری صفحات 105-120
    پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین هیجان خواهی و سلامت عمومی در بین دانشجویان دختر و پسر پرداخته است. این پژوهش غیر آزمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویانی است که  در سال تحصیلی 90-89 در دانشگاه آزاد اسلامی رودهن مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه پژوهش حاضر شامل 315 دانشجو که به شیوه نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. در مورد هر دو گروه پرسشنامه هیجان خواهی زاکرمن و پرسشنامه سلامت عمومی GHQ به اجرا در آمد و در نهایت برای آزمون فرضیه های تحقیق از روش تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج این تحقیق به شرح زیر است:بین مولفه بازداری زدایی با سلامت عمومی رابطه معنا دار وجود دارد. بین پنج متغیر هیجان خواهی و  علایم جسمانی رابطه معنادار وجود ندارد. بین مولفه های تجربه جویی و بازداری زدایی با سلامت عمومی رابطه معنا دار وجود دارد.(بازداری زدایی) 242/0 + 914/17 = (GHQ) سلامت عمومی دانشجویان پسر(بازداری زدایی) 234/0 + (تجربه جویی) 248/0 + 132/6 = سلامت عمومی دانشجویان دختر
    کلیدواژگان: کلید واژه گان: هیجان خواهی و سلامت عمومی
  • اسماعیل جهانبخش، محبوبه ترکی هرچگانی * صفحات 119-144
    موضوع این تحقیق بررسی عوامل اجتماعی- اقتصادی موثر برجرم زنان زندانی است. سوال اصلی این پژوهش این است که چه عوامل اجتماعی-اقتصادی بر جرم زنان زندانی تاثیر دارد؟ هدف اصلی نیز شناخت این عوامل و ارائه راهکارهای لازم جهت کاهش پدیده جرم زنان زندانی می باشد. و هدف فرعی این پژوهش بررسی میزان جرایم برحسب تحصیلات، ازهم گسیختگی خانواده، محلات فقیرنشین و اعتقادات مذهبی و پایگاه اجتماعی-اقتصادی است. در این پژوهش برای بررسی دلیل ارتکاب جرم و رفتار انحرافی از نظرات دورکیم، شلدون، مرتون،... استفاده شده است. روش تحقیق این مطالعه پیمایشی است و برای جمع آوری داده های لازم در مورد متغیرهای به کار رفته شده از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری مدنظر این تحقیق کلیه زنان زندانی شهرکرد در سال 1392 که تعداد آنان102 نفر بوده و به علت کم بودن حجم نمونه، روش نمونه گیری به صورت تمام شماری بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از جدول توصیفی و استنباطی و برای آزمون فرضیه ها از آزمونT یک نمونه ای استفاده شده است.یافته هاونتایج تحقیق عبارتند از این که:بین از هم گسیختگی خانواده، زندگی در محلات فقیرنشین، اعتقادات مذهبی، تحصیلات، پایگاه (اجتماعی- اقتصادی) و زندانی شدن زنان رابطه مثبت ومعناداری وجود دارد.
    کلیدواژگان: جرم، انحراف، رفتار انحرافی، زنان زندانی
  • اسماعیل طاهری *، محمد رضا کریمی، حسن هاشمی داران صفحات 145-163
    این پژوهش با هدف شناخت عوامل موثر بر توسعه روابط عمومی الکترونیک، انجام شده است و در آن تاثیر عواملی نظیر زیر ساخت ها، نقش نیروی انسانی، فضای الکترونیک، نقش روابط عمومی به عنوان متغیرهای مستقل تاثیر گذار بر توسعه روابط عمومی الکترونیک مد نظر قرار گرفته است.پژوهش حاضر از نظر روظ به صورت توصیفی- پیمایشی، از نظر هدف، کاربردی، و از نظر اجرا به صورت اسنادی- میدانی و ابزار آن پرسشنامه محقق ساخته بوده است پایایی همسانی درونی برابر با 84/0 تایید شده است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن که بالغ بر 1100 نفر بودند 388 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و پس از جمع آوری و تحلیل داده ها با استفاده از آماره رگرسیون و اسپیرمن نتایج حاکی از این بود که بین عوامل  نیروی انسانی و نقش روابط عمومی بر توسعه روابط عمومی الکترونیک معنی دار نبوده و فرضیه های مورد نظر تایید نشده است و عوامل فضای الکترونیک و زیر ساخت بر توسعه روابط عمومی الکترونیک معنی دار بوده و فرضیه های مورد نظر تایید شده است.
    کلیدواژگان: روابط عمومی الکترونیک، ارتباطات، نوآوری
  • فرهاد امام جمعه صفحات 153-174
    پایگاه ویژه تربیت، تعادل و انسجام پویا در رفتار فرهنگی نسل بالنده دانشجو و نقش عظیمی که دانشگاه در پرورش مدیران و کارگزاران آینده نظام  جمهوری اسلامی ایفا می کند برکسی پوشیده نیست. در این زمینه ضرورت توجه به فعالیت های فرهنگی و تحصیلی دانشجویان به خصوص چگونگی گذراندن اوقات فراغت آنها براساس نیازها و فهم ایشان از نوع و اولویت بندی نیازها اهمیت ویژه ای دارد. به نظر ما مطالعه و تامل بیشتر در مباحث این مقاله برای کارشناسان و مدیران فرهنگی دانشگاه ها و متخصصان مطالعات و مدیریت فرهنگی ضروری است. از این رو لازم است که با آگاهی و هماهنگی موثر این قشر پویا و گسترده (دانشجویان) در زمینه برنامه ریزی صحیح برای اوقات فراغت آنان و استفاده هر چه بهتر از ایام پر ارزش دانشجویی مشارکت داشت. هدف از اجرای این پژوهش شناسایی نیازهای فرهنگی دانشجویان است تا بتوان بر مبنای آن کارآیی برنامه ریزی های آینده را تقویت نمود. حجم نمونه در این مطالعه بر اساس فرمول کوکران 140 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اراک است. روش نمونه گیری در این پژوهش، ترکیبی از روش طبقه ای متناسب با حجم بوده است. روش کار پیمایشی با کاربرد تکنیک پرسشنامه است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که در میان دانشجویان نیازهای تفریحی در مرتبه اول، نیازهای ورزشی در مرتبه دوم ، نیازهای آموزشی در مرتبه سوم، نیازهای پژوهشی در مرتبه چهارم، نیازهای اجتماعی در مرتبه پنجم، نیازهای مذهبی  در مرتبه ششم و  نیازهای هنری در مرتبه هفتم قرار دارند؛ و بیشتر پاسخگویان امکانات ارائه شده از سوی دانشگاه را ضعیف ارزیابی نموده اند.
    کلیدواژگان: کلید واژه گان: نیازهای فرهنگی، دانشجویان، دانشگاه، اوقات فراغت
|
  • Aliasghar Abasi Esfajir Pages 19-39
    The effects of drug abuse on the family relationships   The aim of this study was to compare the parenting style and marital satisfaction and social support among the parents of addicted and non-addicted in Qaemshahr, northern Iran, in 2015. The study encompassed parents living in the city. Sample size: considering the population, 157 subjects were selected using stratified random sampling method. Data were collected by a standardized questionnaire. A conclusion was driven out of the findings of the first hypothesis, that is, there was a difference in marital satisfaction between the families of addicts and non-addicts. The mean of responses indicated that marital satisfaction among addicts was lower than that of non-addicts. According to the findings of the second question, parenting style of addicts and non-addicts was different for permissive and authoritative styles, and there was no difference for the authoritative style among them. The mean of responses indicated that addicts employed authoritarian and permissive styles more than non-addicts did. Considering the findings of the third question, it could be deduced that there was a difference between the social supports of families of addicts. The mean of responses indicated that addicts enjoy less social support than non-addicts do.
    Keywords: Substance, Drug, structure, family relationships
  • Mehrdad Navabakhsh *, Hamed Mohammadi Pages 39-60
    The  family as the main focus of human is the basic element in the progress and success of society and nation. The prosperity of any society depends on the prosperity of families in the community so it should work more in order to achieve happiness  that  achieve this is possible only through full recognition of  family bonds, official statistics  indicate that  signification  contribution of divorce occur  in the first five years  of life, especially the first 2 years . Accordingly identify  the components of strengthening the family in the first 5 years has a high degree of importance,  in fact this study will be considered the second phase of a three –stage research results and outputs will be used as an input in the next steps of  the research  the present study was conducted by documentary  and field  methods and questionnaires techniques , to 390 young couple  who have less than five years have passed from their families, the results of research  indicate that about  60 percent of  the sample have dissimilar marriage ,it is  clear that differentials  in marriage leads to  differentials  in the couples status. According to another research finding that indicate the relationship between social status and family bonds it can be said that the increase in non-spouse in the sample is one of the reasons of divorces in the first 5 years of family life.
    Keywords: The newly formed families, Similar mate selection, Dissimilar mate selection, Strengthening the family, Social status
  • Arash Ghoncheh, Fariba Nabavi Alagha, Fahimeh Ghobeyti Pages 61-78
    This study compared the marital satisfaction in employees Mrdtrh moons and Ghyraqmary Iran's Offshore Oil Company.And on the basis of causal - comparative is ex post facto. The study population included all male employees of satellite and non-satellite project wasIn 1392, on oil rigs south (Ministry of Oil) were employed.
    Keywords: Marital satisfaction, satellite, non-satellite project
  • Seyed Ahmad Hoseyni Hajibakandeh, Nagmeh Vakili, Ali Hasan Tofigheyan Pages 79-106
    In this study, we attempt to analyzeThe effect of lifestyle on the social alienation of youth. . the statistical society of this research includes twenty up totwentyninyear- young people of yasuj city . 360  young people about twenty up to twentynin years- were selected based on sex  and stratified sampling and were examined  through question- nire .This method of research In terms of the type is survey and in terms of purpose,is Applied.To analyze the data usedDescriptive and inferential statistics( Pearson correlation and regression analysis). The findings showed That There is significant relationship between culture participation, leisure, consumer-oriented popular culture and the dependent variable, social alienation and variable cultural participation is explained most varianc. The research findings Was consideredthere is no significant relationship between education, body Management and social alienation
    Keywords: marital satisfaction. satellite work & non satellite work
  • Rashid Zolfaghari Zaferani, Mahdi Kalantari Pages 105-120
    This study investigates the relationship between sensation seeking and general health among male and female students. This non-experimental research is co- relational. The study includes all students in the academic year of 89- 90 ofIslamic Azad University-Roudehen branch. The study sample includes 315 students who were selected through multistage random sampling. In both groups, Zuckerman's Sensation Seeking Scale and the General Health Questionnaire GHQ were conducted and finally multiple regression analysis was used to test the research hypotheses. The results are as follows:There is a significant relationship between de-inhibition component and  public health. There is no significant relationship between 5 variables of sensation seeking and physical symptoms. There is a significant relationship between de-inhibition and experience seeking components with public health. male students public health (GHQ) = 17.914+0.242 (de-inhibition) female students public health (GHQ) = 6.132+0.248 (experience seeking)+ 0.234 (de-inhibition)
  • Esmaeil Jahanbakhsh, Mahboubeh Tourki Harcheghan * Pages 119-144
    The objective of this study was to examine the socio-economic determinants of women prisoners Mvsrbrjrmmain question of this researchis that socio-economic factors affect Brjrm women prisoners?The main aim of providing solutions to reducethe phenomenon of crime Nyzshnakht the women prisoners are sub Bashd. Vhdf this study crime ratesin education ,breaking apart the family's socio-economic backgrounds inner religious beliefs .This study aims to examine the offense Vrftaranhrafy terms of Durkheim ,Sheldon ,Merton...is used.The survey methodology and questionnai rewash used to collect data Drmvrdmtghyrhaybeused.The survey methodology and questionnaire wasused to collect data Drmvrdmtghyrhaybeused.The population study of all women prisoners MdnzraynShhrkrddrsalthe Tdadanan 102 personsin 1392 and because of the low sample size ,sampling the census.To analyze the data,descriptive tables for hypothesistestingHaazazmvn T isanexample.Bartndazayn Havntayj: The disintegration of the family, living in poorneighborhoods, religious beliefs, education, database (socio-economic) and imprisonment of women there is a positive relationship meaningful.
    Keywords: crim, Deviance, Devianc, women prisoners
  • Esmail Taheri Dr *, Mohammadreza Karimi Dr, Hasan Hashemidaran Pages 145-163
    This study was done to determine the effective factors in developing electronic public relations in Islamic Azad university Roudehen branch. The given factors consisted of sub-structures, the role of human power, electronic atmosphere, the role of human relations as independent variables which affect the development of electronic public relations. The study is of descriptive and survey type. Regarding the purpose, it was applied. It was also based on the documents and field work. The research tool was researcher-made and its related index of reliability appeared to be 0.84. The population consisted of all teachers and staff working in the Roudehen branch (totally 1100 subjects) out of whom 338 were considered as the research sample. The results of the study, using regression and Spearman rank order correlation coefficient, showed that the research independent variables do not have significant effect on the development of electronic public relations in Islamic Azad university Roudehen branch.
    Keywords: Electronic public relations, communication, Innovation
  • Farhad Emamgomeh Pages 153-174
    The objective  of  this study  was to examine  the  socio-economic determinants of   women  prisoners  Mvsrbrjrmmain  question  of   this  researchis that  socio-economic  factors  affect  Brjrm  women   prisoners?The main aim  of providing solutions  to  reducethe  phenomenon  of  crime  Nyzshnakht  the  women prisoners  are  sub  Bashd. Vhdf  this  study  crime ratesin  education    ,breaking apart  the family's  socio-economic  backgrounds  inner  religious   beliefs. This  study aims to examine  the  offense  Vrftaranhrafy  terms of Durkheim ,Sheldon, Merton...is used.The  survey methodology and questionnai rewash used to collect data Drmvrdmtghyrhaybeused. The  survey  methodology and  questionnaire wasused  to collect  data Drmvrdmtghyrhaybeused.The  population  study  of all  women prisoners  MdnzraynShhrkrddrsal  the  Tdadanan 102 personsin 1392 and  because  of  the low  sample size, sampling the census.To analyze  the data, descriptive tables  for  hypothesistestingHaazazmvn  T  isanexample. Bartndazayn Havntayj: The disintegration  of   the  family, living in poorneighborhoods, religious  beliefs, education, database (socio-economic) and  imprisonment of  women  there is a positive  relationship  meaningful.
    Keywords: crim, Deviance, Devianc, women prisoners