فهرست مطالب

نشریه پژوهش اجتماعی
پیاپی 28 (پاییز 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/07/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • رضاعلی محسنی *، سیدحمیدرضا رضوی، بهنام پقه صفحات 19-48
    این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و عزت نفس دانشجویان دانشگاه های دولتی شهرستان گرگان انجام شده است. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بوده است. جامعه آماری شامل13100نفر از دانشجویان دانشگاه های دولتی شهر گرگان بوده و برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان استفاده شده است و تعداد 375 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده اند. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، با توجه به پراکندگی دانشگاه های شهرستان گرگان است. پرسش نامه های حمایت اجتماعی و عزت نفس کوپر اسمیت استفاده گردیده است که ضریب پایایی آن به روش آلفای کرونباخ محاسبه شده که برای عزت نفس 89/0 و برای حمایت اجتماعی 79/0 به دست آمده است و هم چنین نتایج آماری داده ها طی دو فرآیند آمارهای توصیفی که مبتنی بر ترسیم جداول داده های توصیفی و درصدی و میانگین و واریانس است و هم چنین آمارهای استنباطی متناسب با نوع فرضیه های تحقیق از روش همبستگی و رگرسیون و آنووا4 استفاده گردیده و این نتایج حاصل شده است: بین حمایت اجتماعی خانواده (با ضریب تبیین 608/0)، حمایت اجتماعی دوستان و همسالان (با ضریب تبیین 537/0)، حمایت اجتماعی شبکه های اجتماعی (با ضریب تبیین 425/0) و در مجموع حمایت اجتماعی (با ضریب تبیین 646/0) و عزت نفس دانشجویان رابطه وجود دارد. بنابراین به منظور بالا بردن میزان عزت نفس دانشجویان، برقراری سیستم های حمایت اجتماعی، از جمله سیستم حمایتی خانواده، دوستان و شبکه های اجتماعی لازم و ضروری است.
    کلیدواژگان: حمایت اجتماعی خانواده، حمایت اجتماعی دوستان، حمایت اجتماعی شبکه های اجتماعی، عزت نفس
  • بهروز مرادی* صفحات 49-78
    هدف از این پژوهش؛ بررسی میزان تاثیرات عوامل جامعه شناختی و روان شناختی بر موفقیت و شکست تیم های ملی ایران در آوردگاه های برون مرزی است. جامعه آماری این پژوهش که با حمایت مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در سال 1383 به انجام رسیده، شامل اعضای تیم های ملی ایران بوده و از آن میان؛ تیم هایی به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیده اند که معمولا  بیشترین حضور را در میادین مهم بین المللی داشته اند و ویژگی مورد نظر برای قرار گرفتن در حجم نمونه را دارا می باشند. حجم کل نمونه ها 112 نفر تعیین گردید و ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات نیز در این پژوهش پرسش نامه است. در این پژوهش، از روش نمونه گیری تعمدی2 که یک روش  نمونه گیری غیراحتمالی است، استفاده گردیده است. در این پژوهش برای آزمون روایی پرسش نامه از روش "اعتباریابی صوری" استفاده گردیده است. یافته های این پژوهش با استفاده از جداول توصیفی و آزمون های آماری در نرم افزار SPSS محاسبه گردیده است. متغیر مستقل در این پژوهش؛ عوامل روان شناختی و جامعه شناختی، متغیر وابسته؛ موفقیت تیم های ملی در مسابقات برون مرزی و متغیرهای کنترل کننده: عوامل جسمانی، تغذیه ای، فنی، تکنیکی و مدیریتی می باشد. نتایج حاصله از این پژوهش تاکید می کنند که نقش عوامل جامعه شناختی و روان شناختی در کسب موفقیت ها یا شکست تیم های ملی در آوردگاه های برون مرزی بسیار مهم و حتی تعیین کننده است. البته این نتیجه به معنای نادیده انگاشتن نقش سایر عوامل از جمله مسائل فنی، جسمی، تغذیه ای، مدیریتی و تکنیکی در عملکرد ورزشکاران نیست
    کلیدواژگان: عزت نفس، اعتماد به نفس، خودباوری، ویژگی های جمعی، احساس لیاقت، شارژ روحی، آرامش ذهنی، عوامل اجتماعی
  • شکوفه اصانلو بختیاری، حبیب آقابخشی، مجید کفاشی صفحات 79-96
    هدف
     این پژوهش، بررسی وضعیت کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش شهرداری منطقه 12 شهر تهران بوده است.
    روش
    این پژوهش بر روی 278 زن سرپرست خانوار تحت پوشش شهرداری منطقه 12 تهران در سال 1393 انجام پذیرفت. با توجه به موضوع، از روش همبستگی از انواع پژوهش های توصیفی استفاده به عمل آمد و اطلاعات به وسیله پرسش نامه: 1. پرسش نامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی با چهار مولفه سلامت جسمانی، سلامت روان، روابط اجتماعی و سلامت محیط.
    یافته ها و نتایج
    نتایج با روش رگرسیون چند متغییری و t تک گروهی آزمون شد، که اهم آن به شرح زیر است:ارزیابی کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار با توجه به میانگین به دست آمده (2.92) می توان عنوان نمود که میانگین به دست بیانگر کیفیت زندگی نسبتا متوسطی است مختلف آن، بالاترین میانگین مربوط به مولفه سلامت جسمانی (02/3) و پایین ترین آن مربوط به مولفه سلامت محیط (2.79) زنان سرپرست خانوار می باشد. بدین ترتیب با توجه به داده های آماری پژوهش حاضر، با بهبود وضعیت هر یک از چهار مولفه سلامت جسمانی، سلامت روان، روابط اجتماعی و سلامت محیط، شرایط کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار نیز بهبود می یابد که بدین ترتیب مدل پژوهش حاضر را تایید می شود.
    کلیدواژگان: کلیدواژه ها: کیفیت زندگی، زنان سرپرست خانوار، شهر تهران
  • پریسا امیرحسینی * صفحات 97-122
     این پژوهش به تجربه دست اول تبدیل خواهان جنسی مرد به زن (MtF)، در قالب بررسی وبلاگ آنان به عنوان سنجه ای غیرواکنشی می پردازد و به دنبال جهت گیری «آگاهی» تبدیل خواهان نسبت به وضعیت دوگانه هویت جنسی است. بدین منظور تعداد 14 وبلاگ با روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی مورد بررسی قرار گرفته و پس از بازخوانی تمامی 1800صفحه آرشیو وبلاگ های تبدیل خواهان مورد بررسی، بخش هایی از متن انتخاب و با روش پدیدارشناسی توصیفی، مورد تحلیل قرار گرفت. وبلاگ اشخاصی در این تحقیق مورد تحلیل قرار گرفت که  تمایل به تغییر جنسیت را در وبلاگ خود اظهار کرده اند. متد تجزیه و تحلیل داده ها مبتنی بر طرح عملی هفت گام کلایزی بود. یافته های این پژوهش در قالب 3 تم اصلی و 20 تم فرعی، طبقه بندی شد که هر یک از تم های مذکور با استفاده از عبارت های معنایی برآمده از متن وبلاگ ها، دسته بندی شدند. تم های اصلی شامل عبارت های ذیل می باشد: «امکان های فراروی یک تبدیل خواه جنسی در مواجهه با وضعیت بروز استیصال و بن بست ناشی از شرایط غیر قابل تغییر»، «مطالبه حقوق زایل شده جنس سوم»، «برساخت هویت تبدیل خواهان مبتنی بر وضعیت هویت دوگانه و تلاش برای باز تعریف هویت جنسی». این مقاله در نهایت با بهره گیری از مفاهیم پدیدارشناختی و نیز نظریه ساخت اجتماعی واقعیت برگر و لاکمن، به تحلیل نتایج می پردازد.
    کلیدواژگان: تبدیل خواهی جنسی (MtF)، عمل تغییر جنسیت، هویت جنسیتی، پدیدارشناسی، تجربه زیسته
  • سیدمرتضی علوی اعلاء * صفحات 123-143
    هدف اساسی پژوهش حاضر بررسی اثر شیوه های تربیتی خانواده های مناطق بیست گانه شهر تهران بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره دبیرستان است، جامعه آماری در این پژوهش 666 نفر (268 دختر و 398 پسر) از بین کلیه دانش آموزان دبیرستان های مناطق بیست گانه شهر تهران که درسال 1387-88 مشغول به تحصیل بودند، با استفاده از جدول مورگان به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای و منطقه جغرافیایی شهر تهران به چهار گروه (شمال، جنوب، شرق، و غرب) تقسیم شدند که از هر منطقه دو دبیرستان (دخترانه و پسرانه) و ابزار تحقیق یک پرسش نامه محقق ساخته با 41 سوال بود. برای تحلیل داده های پژوهش از روش آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار...) و آمار استنباطی و آزمون t استفاده گردید. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. ملاک عملکرد تحصیلی براساس معدل کتبی سال یا ترم گذشته شان بود. به منظور برآورد همسانی درونی، از روش آلفای کرانباخ ، ابتدا برروی یک نمونه 50  نفری که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند اجرا گردید، ضریب اعتبار محاسبه شده (767/.) به دست آمد. نتایج نشان دادند که: 1. شیوه های تربیتی خانواده های سنتی وخانواده های مدرن با عملکرد تحصیلی رابطه معناداری دارد. 2. خانواده هایی که با شیوه تربیتی مدرن در تربیت دانش آموزان اعمال می کنند موفق تر از خانواده هایی هستند که به روش سنتی عمل می کنند. 3. در بین میانگین نمرات دختران و پسران خانواده ها که با روش های سنتی یا مدرن عمل می کنند رابطه معناداری وجود دارد 05)/0p<). یعنی پسران نسبت به دختران بیشتر با سبک مدرن پرورش می یابند. 4. در روش تربیتی ترکیبی (سنتی- مدرن) خانواده ها رابطه معناداری بین میانگین نمرات دختران و پسران در عملکرد تحصیلی وجود ندارد.
    کلیدواژگان: خانواده های سنتی، خانواده های مدرن، تربیت سنتی، تربیت مدرن، عملکرد تحصیلی
  • علی اکبر ارشدی، حسن هاشمی داران صفحات 145-168

    تحقیق حاضر با هدف تاثیر ساختار سنی جمعیت بر ناهنجاری های اقتصادی و اجتماعی انجام گرفت . در اهمیت این تحقیق می توان بیان نمود که این گونه تحقیقات می تواند در کنترل جمعیت و همینطور کنترل ناهنجاری های اجتماعی و اقتصادی مفید باشد. روش تحقیق حاضر توصیفی - پیمایشی و جامعه آماری آن مردم شهر رودهن می باشند که از بین آنان 360 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند . ابزار جمع آوری اطلاعات در بخش نظری کتابها و تحقیقات قبلی بوده است و در بخش میدانی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده که پایایی آن به مقدار (83%) مورد تایید قرار گرفت . داده ها در دو بخش توصیفی و استنباطی تحلیل گشتند و نتایج نشان داد:تغییرات سنی بر تحصیلات اثر نداشته است . تغییرات سنی بر درآمد، اشتغال و مسکن اثر داشته است . همچنین تغییرات سنی جمعیت با فرزند پروری، عقاید مذهبی، شرایط محیط آموزشی و میزان شیوع جرم رابطه داشته است.

    کلیدواژگان: تغییرات سنی جمعیت، ناهنجاری اقتصادی- اجتماعی
  • رامین فکر کیا *، دکتر علی پژهان صفحات 169-186
    مردان و زنان ثروت واقعی هر ملتی را تشکیل می دهند. پژوهش حاضر در پی ارائه توصیفی ژرف از ویژگی های جمعیتی، اقتصادی خانواده های تک فرزندی در ایران است. پرسش اصلی این پژوهش را بر همین مبنا "چگونگی ویژگی های جمعیتی و اقتصادی خانواده های تک فرزندی" قرار دادیم. برای پاسخ به این پرسش به انجام پژوهش توصیفی- تحلیلی با رویکرد جمعیت شناختی (تحلیل داده های ثانویه) پرداختم.
    نتایج پژوهش نشان می دهد که نرخ تک فرزندی در کشور 9/23 درصد در سال 1385، به 5/28 درصد در سال 1390 افزایش یافته است. استان گیلان در طی سال 1385 و 1390 به ترتیب با 9/28 و 1/34 درصد بالاترین نرخ تک فرزندی را داشته است و استان های سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد، کمترین درصد تک فرزندی در سال 1385 با 2/16 درصد و استان سیستان و بلوچستان با 4/18 درصد، در سال 1390 کم ترین نرخ را داشته اند.
    درصد خانوارهای تک فرزندی در سال 1390 نسبت به سال 1385، 6/4 درصد روند افزایشی داشته و پیش بینی می شود این درصد در سال 1430 به 50 درصد برسد. بنابر این مساله ای که باید در راس تصمیمات و برنامه های دولت مردان قرار گیرد، فرزند آوری است که این موضوع نیازمند فرهنگ سازی است. تا ذهنیت و طرز نگرش ها به فرزند آوری مثبت شود و در این میان مهمترین ابزار تغییر سبک زندگی، رسانه ها هستند.
    کلیدواژگان: تک فرزندی، خانوار، باروری، فرزند زنده، وضعیت جمعیتی و اقتصادی
  • یعقوب کرمی پور * صفحات 187-214
    هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر سرمایه فرهنگی و اجتماعی و جنسی بر مدیریت بدن در بین جوانان 15 تا 29 سال تنکابن می باشد. روش مورد استفاده، پیمایشی بود. جهت عملیاتی نمودن تحقیق از تاثیر سه متغیر اصلی شامل؛ سرمایه فرهنگی (تجسم یافته، عینیت یافته و نهادینه شده)، سرمایه جنسی (کسب هویت جدید، جاذبه جنسی، جلوه گری اجتماعی، مهارت های اجتماعی، سرزندگی، تمایزبخشی اجتماعی و تمایلات جنسی) و سرمایه اجتماعی (اوقات فراغت، مقبولیت اجتماعی، فشار اجتماعی، اعتماد اجتماعی و مشارکت اجتماعی) بر متغیر مدیریت بدن جوانان (کنترل وزن، دست کاری پزشکی و مراقبت های بهداشتی و آرایشی) استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق را 36289 نفر جوانان 15 تا 29 ساله شهرستان تنکابن در سال 1393 تشکیل می دهند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده و آزمون فرضیات تحقیق با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون رگرسیون چند متغیره صورت گرفته است.
    شاخص های پژوهش نشان می دهد که دست یافتن به سرمایه های اجتماعی، جنسی و فرهنگی (بعد تجسم یافته) در دهه اخیر، زندگی جوانان را در رسیدن به هدف هایشان پیوند زده و فرهنگ های ویژه جوانان را جهانی کرده است، طوری که، همه افراد زیر 30 سال در تمامی طبقات اجتماعی را به خود جذب می کند. و به عبارت دیگر گروه هایی از جوانان که وجه مشخصه آنان باورها، ارزش ها و هنجارهای خاص در مقابل فرهنگ مسلط یا نظم اجتماعی حاکم باشد، فرهنگ ویژه جوانان را تشکیل می دهد.
    کلیدواژگان: سرمایه فرهنگی، سرمایه اجتماعی، سرمایه جنسی، مدیریت بدن، تصویر ظاهر
|
  • Reza Ali Mohseni *, Hamid Reza Razavi, Behnam Pogheh Pages 19-48
    The goal of this article is to search relation between social protection and self-esteem of governmental universities students in Gorgan. They have done a descriptive way, according to 13100 statistical societies of governmental societies students by measuring volume method in Murgan and Keresi tables.
    They choose 375 people as a symbolic volume that an accidently sampling was done because of diffusion in Gorgan universities questionnaires with Kupper Smith self-esteem and social protection.
    Its final indexes was done by method of Alfa Kerunbakh that involves /89 self-esteem and /79 for social protection.
    The final statistical data was used by descriptive data and its average or variance in designed tables.
    So its inductive statistics was resulted of researching proposes in different regression, Anova and associated methods.
    The result of mentioned article show that there are relations between social protection of family (coefficient of p=/608) friend protection (p=/537) and social protection of social networks (p=/425) and generally there is relation among social protection (p=/646) and self-esteem of students.
    So we need relation between self-esteem, family protection, friends and social networks to improve self-esteem of universities students.
    Keywords: Family Social protection, friend social protection, social protection, social network, self-esteem
  • Behrouz Moradi * Pages 49-78
    The aim of this research is the study of measure influence of sociologic and psychological factors upon success or fall of national sports teams of Iran in international fields. The population of this research, that in 2004 has been financed by Azad University of Roudehen, include the members of national sports teams of Iran. Those teams were chosen that have been most experience in international fields.
    The sample size of this research is 112 sports man and the measurement instrument for collect information in this research is questionnaire. In this research is used the method purposive sampling that is a non-probability sampling and formal-validity for the validity.
    The findings of this research have measured by descriptive tables and statistics tests by SPSS. The independent variable is the sociologic and psychological factors. The dependent variable is the success or fall of national sports teams of Iran in international fields. The control variables are body, nourishment and technical factors.
    The findings of this research emphasis that the sociologic and psychological factors play a significant role by success or fall of national sports teams of Iran in international fields. This does not want to deny the role of other factors as technical, body and nourishment by success or fall of sportsmen
  • Skokufe Osanlo Bakhtiyari, Dr. Habib Aghabakhshi, Majid Kafashi Pages 79-96
    Knowledge about life quality situation for women who are the head of the household under the municipal region 12 will pay your attention to itself.
    This research was done on 278 women who are the head of the household under the municipal region 12 in Tehran in 1393.
    By paying attention to the subject, it was used of correlation way from descriptive researches types and information was used by means of inventory: 1. World health organization of life quality inventory with four ingredients physical health, mental health, social relations and environment health. And also resulted conclusions were tested by multivariate regression and t single group method that are consisted of: By paying attention to the gained average (2.92) about women who are the head of the household life quality evaluating we can say that gained average show relatively average of life quality, that by paying attention to its different dimensions the highest average is related to physical health ingredient (3/02) and the lowest average is related to environment ingredient (2/79) of women who are the head of the household. So by paying attention to recent research statistical data, by improving the situation of each four ingredients such as physical health, mental health, social relations and environment health women who are the head of the household life quality conditions also become better. That it confirms recent research model.
  • Parisa Amir Hossini * Pages 97-122
    The study first – hand experience tbdy khvohan JNSY male to female (MTf), in the form of blog review them as snjh AY reacting my prdaz and follow the direction of (knowledge) for a bual status to sexual identity.
    A total of 14 blogs with targeted sampling and GIVIH BRFY examind and then re-read all 1800 pages vblag hay turned- demand archive of reviews, bkhsh hay of text with descriptive phenomenology analyzed took on.
    Blog those analyzed in this study, which tend to change the gender on his blog stated limitations. Data analysis method based on the seven- step action plan was colaizzi. There suits of this research in the form of three main themes and 20 sub themes, were classified as any of the aforementioned TM Hay using Bar hay meaning out of the text vblog Ha, were classification.
    The main Tme Hay Bart hay is the following: (Amkan hay facing a situation of unchangeable), (claim the rights of third gender zayishadh) (the construction of identity- based demands a situation of dual identity and efforts to redefine gender identity.)
  • Sayed Morteza Alaviaala * Pages 123-143
    The quality and content of all educational systems highly result from all exact planning and application of proper educational styles and tools which can play a significant role in promotion of educational purposes if families and instructors apply it will be effective on student's performance.
    The main research purpose is a survey on the role of educational styles of families on student's performance.
    The statistical population of this research consisted of all male and female students of twenty zone of the education department of high school in Tehran in academic year of 1387-1388 that 265 girls and 398 boys were selected by random sampling.
    The performance criterion was based on average of last year or last term. The research method was PEIRSON correlation.to collect information a researcher – made questionnaire was used which had 41 questions.
    In order to inner equal estimation; we used CRONBACH alpha method on 50persons of the sample who were selected randomly and validity coefficient was 0.767 the results showed that educational styles can predict academic achievement.
    Also there is a significant relationship between educational styles and academic performance. (p<0.05). It means those families that use modern educational styles are more successful than those families that use traditional educational styles . Also there is a significant difference between the average of girls and boys. It means that boys were taught more with modern educational style than   girls   .
  • Ali Akbar Arshadi, Hasan Hashemodaran Pages 145-168

    This study assesses the effects of population age structure on economic and social anomalies was conducted. The importance of this study it can be concluded that such surveys can be used in crowd control and abnormal control as well as social and economic benefit. The research method is descriptive - survey and statistical society where people are Rodhen of which 360 were chosen.
    The data collected in theoretical books and has been previous research in the field of self-administered questionnaire was used to the reliability of the amount of (83%) was confirmed.
    The data were analyzed in two parts: descriptive and inferential statistics and the results showed:Changes had the effect of age on education. Age changes on income, employment and housing affected. As well as changes in population age with parenting, religious, educational environment and the prevalence of crime is involved.

    Keywords: religious, descriptive, environment
  • Ramin FekriKiya *, dr Ali Pajham Pages 169-186
    This study assesses the effects of population age structure on economic and social anomalies was conducted. The importance of this study it can be concluded that such surveys can be used in crowd control and abnormal control as well as social and economic benefit. The research method is descriptive - survey and statistical society where people are Rodhen of which 360 were chosen.
    The data collected in theoretical books and has been previous research in the field of self-administered questionnaire was used to the reliability of the amount of (83%) was confirmed.
    The data were analyzed in two parts: descriptive and inferential statistics and the results showed:Changes had the effect of age on education. Age changes on income, employment and housing affected. As well as changes in population age with parenting, religious, educational environment and the prevalence of crime is involved.
  • Yaghob Karamipour * Pages 187-214
    Men and women are real wealth of every nation. Dynamics of a society is subject to the reasonable increase in fertility. Fertility in Iran has declined dramatically in the past decades. Today, one of the new emerging demographic phenomena is the one child phenomenon which is the major concern of demographers and politicians. Our research question would be “The Study Demographical and Economical Characteristics of One Child Families in Iran during 1385-1390 Censuses”. In order to reply the question we used descriptive research with demographic approach. The results show that the one child rate in the country has increased from 23.9 percent in 1385 to 28.5 percent in 1390. The highest rate is allocated to Gilan province with 28.9 percent in 1385 and 34.1 percent in 1390 and the lowest rate has earmarked to Sistan-Baluchestan and Kohkiloye-Boyer Ahmad with 16.2 percent in 1385 and Sistan-Baluchestan with 18.4 percent in 1390. The number of only child households increased approximately 6.4 percents, it is predicted that by the year 1430, the growth of one child households , will reach nearly 50 percent. It is recommended that, by considering the differences in various parts of the county , for increasing child bearing , there should be a change in demographic policies, officials and demographic experts in the field of demographic policies to reach the same convergence In this area for example mass media.