فهرست مطالب

نشریه حقوق اساسی
پیاپی 26 (پاییز و زمستان 1395)

  • بهای روی جلد: 200,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1396/03/20
  • تعداد عناوین: 5
|
  • حسن خسروی، فاطمه نیاورانی صفحات 1-30

    رالز فیلسوف آمریکایی سده بیستم با نظریه عدالت توزیعی خود تفاوت چشم‌گیری با سایر متفکرین لیبرالیسم ایجاد کرد که یکی از آنها تفاوت دیدگاه‌ وی در بحث آزادی با سایر اندیشمندان است. هدف اساسی مقاله تبیین و تحلیل فلسفی مفهوم آزادی در پرتو نظریه جامعه به سامان و نظریه عدالت وی می‌باشد. پژوهش با رویکردی توصیفی-تحلیلی در مقاله در مقام تبیین و تحلیل این مساله است که چگونه رالز در نظریه عدالت و در پرتو اصل دوم عدالت یعنی اصل برابری، قلمرو و محدوده آزادی را تعریف و ترسیم می‌کند؟ نتایج حاصل از پژوهش نشان می‌دهد که وی در نظریه عدالت خود با فردگرایی بی حد و حصر لیبرالیسم فاصله گرفته، در عین اینکه به فایده‌گرایان که به دنبال منفعت بیشتر جمعی هستند نیز نپیوسته است. از نظر رالز همه حق برابر در برخورداری از آزادی دارند، کاستن از آزادی در صورت استحکام کل نظام آزادی مجاز است و نقصی که در آزادی افراد کم بهره‌تر از آزادی در این جریان ایجاد می‌شود می‌بایست به نحو دیگری جبران شود. آزادی‌های اساسی رالز، شامل آزادی بیان، آزادی سیاسی، آزادی وجدان، عقیده، آزادی مالکیت شخصی، منع توقیف و بازداشت خودسرانه می‌شود.

    کلیدواژگان: جان رالز، نظریه عدالت، اصل آزادی، آزادی های اساسی، اصل برابری
  • مسعود زارعی، بابک باصری صفحات 33-64

    قانون اساسی پایه گذار دولت های ملی مدرن است که منبعث از قرارداد اجتماعی میان مردمانی است که فارغ از قومیت، نژاد، رنگ و تعلقات دیگر خواهان همبستگی اجتماعی و زندگی در سایه پرچمی واحد درون مرزهای جغرافیایی مشخص هستند. این قانون در صورتی می تواند ضامن آزادی آنان و پاسدار صلح و آرامش باشد که فراتر از هنجارهای اخلاقی گروهی خاص باشد. بدین صورت که قانون اساسی در تزاحم های اخلاقی موجود در جامعه اسیر نرم اخلاقی رایج نشود و به عنوان میثاقی ملی حافظ منافع عمومی و مانع تسلط طبقه ای خاص بر سایرین شود. همچنین این قانون بایست ضمانت های کافی را جهت صیانت از اقلیت در برابر خواست و اراده اکثریت فراهم سازد. بدین جهت اخلاق و به طور اخص اخلاق هنجاری به عنوان منشا هنجارگذار قانون اساسی مدرن محل تردید است. قانون اساسی مدرن سعی بر تضمین و صیانت از تکثرگرایی داشته و بر اساس اصول دموکراسی، هرگز خواهان تفوق یک اندیشه اخلاقی بر سایرین نیست. بنابراین قانون اساسی مدرن در مسیر رفع مسالمت آمیز تزاحم های اخلاقی خود نمی تواند از اخلاق رایج تغذیه شود. این ایده هرگز به مفهوم ضد اخلاقی بودن قانون اساسی نیست بلکه بدان معناست که ارزش های مندرج در قانون اساسی برآمده از اصولی که هنگام تشکیل جامعه سیاسی در اثر کنش بین الاذهانی و در بستر تاریخی بر آن توافق شده است.

    کلیدواژگان: قانون اساسی، امر اخلاقی، امر حقوقی، هنجار های اخلاقی
  • عباسقلی عسگریان، رسول رضایی آدریانی صفحات 67-91

    جهانی شدن و ابعاد گوناگون آن، افزایش شمار دولتها و سازمانهای بین‌المللی،گسترش ارتباطات، کوچک شدن جهان و سرانجام دامن گستری خطرها برای زندگی انسان و محیط زیست آن، از ویژگیهای این جامعه تازه است. هم راستا با این گرایش به سوی هم گرایی و اشتراک در سرنوشت، حقوق بین‌الملل بشردوستانه و حقوق بشر نیز به عنوان بازتاب واقعیات جامعه بین‌الملل، از دید ساختاری به حقوق داخلی نزدیک تر و نظام وار شده، پیوسته دولت ها را متعهد ساخته است و در واقع رو به سویی دارد که بیشتر به منافع کل بشریت و منافع ملت ها توجه کند تا تنها به دولت ها. با توجه به این که مسئله حقوق بشر امروزه در سطح جهانی بسیار مورد توجه قرار گرفته است، در این راستا برخی دولت ها به بهانه تعارض با حاکمیت خود حقوق بشر را نادیده گرفته و حکومت به عنوان مدافع حقوق اجتماع و حافظ دوام دولت، در بسیاری موارد محدود شدن حقوق بشر را لازم می‌ببیند و حقوق بشر نیز در راه حفظ حیثیت ذاتی انسان، نوع بشر را اولویت می‌بخشد. تلاش برای یافتن نقطه تعادل میان اجرای حقوق بشر و حفاظت از مولف های سیاسی ملی، منشا بسیاری از تنش های سیاسی در درون دولت ها بوده است. این پژوهش سعی دارد به این سوال اساسی پاسخ گوید: که آیا حاکمیت بین‌المللی از حقوق بشر با حاکمیت دولت ها تعارض دارد یا خیر؟ و در واقعچهچالش‌های پیش روی «انسانی شدن حقوق بین الملل» در پرتوی مفهوم حاکمیت دولت وجود خواهد داشت؟ آیا بازگشت به تعالیم فطری انسان همچون صلح و ایثار می‌تواند دیوار بلند حاکمیت دولت‌ها را در بنوردد؟

    کلیدواژگان: انسانی شدن حقوق بین الملل، حاکمیت دولت، تعالیم اسلامی و اقتضایات فطری بشری، صلح وایثار
  • محمد مظهری، مرتضی قاسم آبادی، علیرضا ناصر، سمیه مرندی صفحات 93-119

    مصادیق انکار ناپذیر آزادی تفکر و اندیشه از رهگذر آزادی بیان، مذهب، عقیده و آیین، آموزش و پرورش، مطبوعات و نشریات، دسترسی به آمار و اطلاعات، رادیو و تلویزیون، از طبیعی‌ترین و اصیل‌ترین حقوق هر فرد و پایه دموکراسی و کرامت بشری به شمار می‌رود، به گونه‌ای که عدم تضمین و پشتیبانی از آن، خاص حکومت‌های دیکتاتور و رژیم‌های مستبد است. از طرف دیگر حقوق و آزادی‌های یاد شده در پناه اصل حاکمیت قانون قوام یافته و بدون آن آرمان جوهری حاکمیت قانون یعنی تضمین حقوق و آزادی‌ها محقق نخواهد شد. چرا که باید حقوق و تکالیف زمامداران و شهروندان در قالب قانون اساسی چارچوب بندی شده تا تمامی مقامات و نهادهای سیاسی تابع قواعد حقوقی باشند و هیچ یک حق تحدید حقوق و آزادی‌های بنیادین و از جمله حقوق و آزادی‌های فکری، جز در چارچوب آیین‌های خاص و مطابق قوانین نداشته باشند. قانون اساسی جدید مصر نیز از این قاعده مستثنی نبوده و مصادیق حقوق و آزادی‌های فکری را در پرتو اصل حاکمیت قانون مقرر داشته است.

    کلیدواژگان: اصل حاکمیت قانون، حقوق بشر، آزادی های فکری، قانون اساسی جمهوری عربی مصر
  • ناصرعلی منصوریان، محیا کامرانی* صفحات 121-154

    اصلی ترین و مهم ترین کارکرد قوه مقننه، وضع قانون برای نظام حقوقی است. علی رغم صلاحیت عام مجالس در اکثر کشورها برای قانونگذاری، در برخی از موارد، این اصل با استثنایاتی همراه بوده است. در اغلب نظام های حقوقی، با مفهوم تفویض قانونگذاری مواجه می شویم که بر اساس آن، در برخی از موارد، تصویب قانون به مرجعی غیر از قوه مقننه واگذار می شود. در این خصوص، در نظام حقوق اساسی ایران، به دو شکل تصویب قوانین به صورت آزمایشی و تصویب دایمی اساسنامه سازمان ها، شرکت ها، موسسات دولتی یا وابسته به دولت مورد پذیرش قرار گرفته است. حال آنکه در نظام حقوقی دو کشور مهم سیاسی در آفریقا (یعنی کامرون و کنیا) تفویض اختیار قانونگذاری ابعاد گسترده تری دارد. در کامرون، تفویض، از نوع خارجی است و مقام مفوض الیه، رییس جمهور می‌باشد. در مقایسه با نظام حقوقی ایران، که تفویض خارجی تنها یک مصداق دارد و آن هم تصویب دایمی اساسنامه‌هاست، در کامرون، رییس جمهور حق دارد در زمینه های تخصصی مجلس وارد شود و قانونگذاری کند. در کشور کنیا تفویض اختیار با وسعت بیشتری مورد پذیرش قرار گرفته است و مقام مفوض الیه می تواند اشخاص یا نهادهای دولتی و حکومتی باشد. در این کشور تفویض اختیار با تفسیر موسع، مورد پذیرش قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: قانونگذاری، تفویض اختیار، تفکیک قوا، قوانین آزمایشی، تصویب دائمی اساسنامه سازمان ها و شرکت های دولتی
|
  • Hassan KHOSRAVI, Fatemeh NIAVARANI Pages 1-30

    With his Distributive Justice Theory, Rawls, the American philosopher of the 20th century, made a remarkable distinction with other liberalism thinkers that one of those is the difference between his views in liberty issue with other scholars. The main purpose of this article is to explore and to analyze the philosophical concept of liberty in the light of well-organized society of the and the theory of justice. With descriptive-analytical approach at this article, the research is to explain and analyze how Rawls define and demonstrate the scope and territory of liberty in the theory of Justice, and in light of the second principle of justice; “the principle of equality”? The results of the study show that his justice theory has taken away with limitless individualism of liberalism, while it is not joined to the utilitarianism seeking collective benefit. According to Rawls, everyone has the right of equal freedom, allowed to reduce the freedom in case stability of the entire liberty system and then defect which occurs the low-interest individuals in liberty must be compensated otherwise. Fundamental liberties of Rawls is including; freedom of speech, political freedom, freedom of conscience, belief, freedom, private property, prohibition of arbitrary arrest and detention.

    Keywords: John Rawls, Justice Theory, Liberty Principle, Priority of Liberty, Fundamental Liberties, Principle of Equality
  • Masuod RAEI, Babak BASERI Pages 33-64

    Constitution law arises modern national states that the result of the social contract between people that regardless of ethnicity, race, color and dedication of the people want social cohesion and living in the shadow flag within the geographic boundaries are clear. This law if they can guarantee freedom and peace and tranquility that is beyond the moral norms of a particular group. That constitution in conflict-not common moral and ethical soft captured in society as a covenant to protect the public interest and prevent special stratified dominate the others. The law ought to be enough to protect the minority against the majority. Thus ethics and normative ethics in particular as a source of normative modern constitution is questionable. The modern constitution seeks to guarantee the protection of pluralism and on the principles of democracy, never seeking supremacy over others is a moral idea. So modern constitution in the path of peaceful fix can not be fed from a common morality. The idea of never being immoral concept means that the values enshrined in the constitution but the constitution raised from the principles that the political community formed by the action inter- rememberance and historical context has been agreed upon.

    Keywords: constitutional law, The moral, The legal, moral normes
  • Abasgholi ASGARIAN, Rasoul REZAEI ADERIANI Pages 67-91

    Globalization and its multidimensional aspects, an increase in the number of governments and international organizations, development of the communications, the shrinking world and the tendency towards causing humans’ lives to be in danger as well as its environment to be endangered are considered the characteristics of the modern society. The International Humanitarian Law and Human Rights, as a reflection of the realities existing in international community which shares common features with domestic law recently, in alignment with the tendency to convergence and sharing of common fate in the end, have obliged the governments in a steady way to undertake responsibilities and they are moving towards realization of the interests of all humans and governments rather than the governments themselves exclusively. Given that human rights have attracted attentions in the world in recent times, some governments turned a blind eye to human rights due to their conflict with the sovereignty, and consequently the government, as the entity supporting social rights, assumes it is necessary to create boundaries for human rights and restrain them, and human rights would prioritize humankind in its way to maintain human’s inherent dignity. An attempt to find or create a balanced point between implementation of human rights and maintenance of political-national elements has been the source of a lot of political tensions within the governments. The research aims to answer the following question: Is the international governance of human rights in conflict with the sovereignty of states or not? And in actuality, what challenges will “humanization of international law” face in light of the concept of sovereignty of states? Can a return to human’s inherent tendencies such as peace and self-sacrifice make a revolution in the sovereignty of states.

    Keywords: humanization of international law, sovereignty of states, human’s inherent tendencies, peace, self-sacrifice
  • Mohammad MAZHARI, Morteza GHASSEMABADI, Alireza NASSERI, Somayye MARANDI Pages 93-119

    Irrefutable examples of freedom of thought such freedom of expression, religion, conscience, education, press and publications, access to data, radio and television, are the most natural and the most genuine individual rights and democracy and human dignity that lack of guarantees and support of these rights, are for dictatorships and authoritarian regimes. On the other, the rights and freedoms referred in shelter consistency of the rule of law and without of it, the guarantees of the rights and freedoms will not be achieved. because the rights and duties of rulers and citizens should be in the form of constitution framed to all the officials and political institutions are subject to legal rules and no one has the right to limitation of rights and fundamental freedoms, including the rights and freedoms of thought, but not in the context of certain rituals and laws. In this regard, Egypt's new constitution is not an exception and it has decreed rights and freedoms of thought in the light of the rule of law

    Keywords: Rule of law, human rights, Freedoms of thought, Egyptian constitution
  • Naseali MANSOURIAN, Mahya KAMRANI* Pages 121-154

    The main and most important function of the legislature branch, is legislate for the legal system. In spite of general jurisdiction for legislative branchs in most countries, in some cases, this principle has been associated with exceptions. In most legal systems, faced with the concept of delegated legislation under which approval of acts be transferred to an authority other than the legislature branch in some cases. Hereof, in the Iranian legal system accepted the two way: legislation to test and permanent approve of government organizations, companies, agencies or government-related institutions of statute. However, in two important political legal system in Africa (Cameroon and Kenya) legislative delegation have broader dimensions. In Cameroon, delegation of official external and delegated authority is the president. in comparison with the Iranian legal system, that external delegation have one instance (approve of permanent Statute), in Cameroon, The president has this right to be entered in the special field of parliament and legislate. In Kenya delegation is accepted with more breadth and delegated authority can be individuals or public institutions. in this country, delegation of legislation has been accepted with a relaxed interpretation.

    Keywords: Legislation, Delegation of Power, Separation of Powers, Legislation to Test, Permanent Approve of Government Organizations, Companies, Agencies of Statute