فهرست مطالب

نشریه پژوهش های ادبی
پیاپی 51 (بهار 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/03/12
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سید مهدی زرقانی، علی باغدار دلگشا* صفحات 9-32

    مسئله اصلی این مقاله، مشخص کردن رویکردهای روشنفکران عصر مشروطه در رویارویی با داستانها و روایتهای ملی است. جامعه آماری به نویسندگانی محدود است که آثارشان را در دوره مشروطه تالیف کرده اند. از این رو، شخصیتهایی مثل عارف و عشقی و بهار (شاعران) و نیز کسانی مثل تقی زاده (که آثار باستان گرای خویش را در دوره رضاخان تالیف کرده اند) از دایره بررسی بیرون می روند. دیگر روشنفکران عصر مشروطه مثل میرزا حبیب اصفهانی و زین العابدین مراغه ای نیز، گر چه در آثارشان به روایتها و داستانهای ملی اشارات کوتاهی داشته اند، چندان و چنان نیست که بتوان آنها را دارای رویکرد مستقلی به شمار آورد. در مجموع، چهار رویکرد در این تحقیق شناسایی شد: رویکرد عرب ستیزانه و دساتیری که نماینده کامل آن میرزا آقاخان کرمانی است؛ رویکرد ابزارگرایانه و دساتیری که نماینده آن آخوندزاده است؛ رویکرد دینمدارانه به نمایندگی طالبوف، رویکرد تحقیر آمیز به نمایندگی میرزا ملکم خان.

    کلیدواژگان: بررسی افکار آخوندزاده، نظریات میرزا ملکم خان، تحلیل آثار میرزا آقاخان، اندیشه های طالبوف از آثار او
  • مریم صادقی* صفحات 33-60

    در این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی، دیدگاه ها و مواضع دینی سیاسی جوینی در تاریخ جهانگشا نسبت به مغولان و حاکمان وقت در پنج محور اصلی، بررسی شده است. چشم انداز پژوهش نشان می دهد که در نگاه جوینی، چنگیز و مغولان نماینده خدا در زمین هستند و رفتار آنان نیز همان ادامه روش پیامبر است و با دستور خداوند انجام می گیرد. او  عملکرد چنگیز را تجسم بخش سخنان پیامبر مبنی بر انتقام خداوند از قوم گناهکار فارس می داند و تاریخ خود را با همان رویکرد و تعابیر و دیدگاه های مورخان پیش از مغول نوشته و بر آن است که پادشاهان (مانند گذشته) باید تمام تلاش خود را در سرکوبی بددینان و بدمذهبان از قبیل قرمطیان و باطنیان و اسماعیلیان و زنادقه به کار گیرند.

    کلیدواژگان: تحلیل تاریخ جهانگشای جوینی، دیدگاه های سیاسی دینی تاریخ جهانگشا، تحلیل نثر کلاسیک فارسی
  • قدرت الله طاهری* صفحات 61-86

    بیان رابطه شعورمندانه آدمی با هستی با تمام گستره آن، تنها از طریق «زبان» امکان پذیر است و در فقدان زبان، هستی به هیات توده ای بی معنا درمی آید. به دلیل اهمیت وافر زبان، از دیرباز و در همه نحله های فکری و فلسفی، این توانش ویژه آدمی در مرکز توجه فلاسفه قرار گرفته است و حتی کسانی که علی الظاهر آن را به طور مشخص در زمره مسائل خود قرار نداده اند، از اینکه به صورت تلویحی به ماهیت و کارکرد زبان بپردازند، چاره ای نداشته اند. در بین اندیشمندان ایرانی، مولانا جلال الدین محمد بلخی اگر چه فیلسوف زبان نیست، اما در بیان اندیشه های فربه و تجارب شهودی منحصر به فرد خود به ناچار با زبان، امکانات و محدودیت های آن درگیر می شود و در لابه لای مباحث عرفانی- کلامی خود نظریه های تلویحی زبانی مهمی مطرح می کند که قابل مقایسه با نظریه های اندیشمندان معاصر در حوزه فلسفه زبان است. در فرهنگ اسلامی، مولوی از حیث نگرش فلسفی به زبان چهره ای شاخص و منحصر به فرد است و در بین شاعران عارف و غیرعارف نیز یکه و بی همتاست. اندیشه های زبانی مولانا، بدیع، غیرمنتظره و شگفت می نمایند و ریشه های آنها معلوم نیست. زیرا در هیچ یک از منابع عرفانی، کلامی و ادبی که معمولا به عنوان مآخذ و منابع فکری مولانا به حساب می آیند، چنین اندیشه هایی مطرح نشده است. تا زمانی که احتمال اخذ این اندیشه ها از منابع یونانی - رومی از طریق استادان وی در شامات اثبات نشده باشد، باید همه آنها را محصول دریافت های شخصی مولانا بدانیم. مولانا، ضمن اینکه به دو عالم پیشازبانی (جهان امر واقع) و عالم زبانی (نظم نمادین) قائل است، بر نابسندگی زبان در تبیین جهان امر واقع پیش از اندیشمندان غربی پی می برد و ضمن اینکه اقتدار و تسلط زبان را بر آدمی می پذیرد و مانند هایدگر خروج از زبان را ناممکن می داند، در عالم کشف و شهود و فرورفتن در عالم ناخودآگاه از اقتدار زبان می گریزد و در این عالم، امکان «بیان بی زبان» را تجربه می کند.

    کلیدواژگان: فلسفه زبان، زبان شناسی، نظم نمادین، جهان امر واقع، مولانا
  • معصومه غیوری*، محمدکاظم یوسف پور، علیرضا نیکویی صفحات 87-112

    در این مقاله سعی شده است با رویکردی مبتنی بر نظریه های هرمنوتیکی و روایت شناسی پل ریکور و با تاکید بر عامل کنش در ادبیات داستانی و تاریخ، شباهتها و تفاوتهای بخش تاریخیشاهنامه با ادبیات داستانی بررسی شود؛ زیرا به نظر می رسد اگرچه بخش تاریخی شاهنامه می توانست اختصاصا روایتی از نمودهای وقایع و کنشهای تاریخی باشد، صورت بندی فردوسی از کنشها، که در قالبی روایی و داستانی صورت گرفته است، این بخش را آمیزه ای از تاریخ، حماسه، اسطوره و افسانه ساخته است.

    کلیدواژگان: شاهنامه و تاریخ، روایت و کنش در داستان واقعی، کنش تاریخی شاهنامه، تحلیل کنشهای شاهنامه
  • علیرضا فولادی* صفحات 113-130

    این مقاله با روش های توصیفی و مقایسه ای به بررسی دیدگاه های عین القضات درباره زبان رایج پرداخته است. این مقاله نشان می دهد عین القضات ضمن آثارش از توجه به مسائل «زبان رایج» برکنار نمی ماند. او نه تنها در باب مسائل ساختاری زبان با رویکردهای زبانشناسی عمومی، آواشناسی، واج شناسی، معناشناسی و کاربردشناسی، بلکه هم چنین در باب مسائل دانشهای میان رشته ای زبان، مانند روانشناسی زبان، جامعه شناسی زبان و حتی عصب شناسی زبان به اظهار نظر پرداخته است.

    کلیدواژگان: عین القضات همدانی، زبانشناسی، زبان عرفان، زبان رایج
  • مریم معین درباری*، محمدرضا پهلوان نژاد صفحات 131-146

    این مقاله سعی می کند در قالب مطالعه ای موردی، کارایی الگوی تحلیل سیاق را در مطالعه گفتمان ادبی به بوته آزمایش گذارد؛ بدین منظور، پس از طرح مقدماتی مسئله تحقیق و مروری اجمالی بر سیر تاریخی نظریه سیاق در سنت زبانشناسی نقش گرا به معرفی اجمالی الگوی تحلیل سیاق مایکل هلیدی پرداخته، و در نهایت الگوی یادشده  عملا در تحلیل مسئله چرخش سیاق در مدیر مدرسه جلال آل احمد به خدمت گرفته شد. یافته ها بیان می کند که آل احمد در سراسر داستان به تناسب تغییر بافت موقعیتی و به مجرد تغییر مشارکان رویدادهای کلامی و به اقتضای نوع روابط نقشی آنان با یکدیگر از شیوه چرخش سیاق بهره می جوید و در این کار، ضمن تلفیق عناصر زبانی و پیرازبانی، هر سه عامل سیاق سخن شامل «دامنه گفتمان»، «منش گفتمان» و «شیوه گفتمان» را به تناسب در تحقق عوامل سه گانه لایه معنایی زبان دخیل کرده است.

    کلیدواژگان: تحلیل سیاق در داستان امروز، زبانشناسی نقش گرا و ادبیات داستانی، نثر جلال آل احمد، تحلیل مدیر مدرسه
|
  • ali baghdar delgosha* Pages 9-32

    The main intention of this article is to specify the approaches of the Constitutional Era in dealing with national stories and narrations. The statistical community is limited to authors, who have compiled their works concurrent with the Constitutional Era. Thus, figures such as Aref, Eshqi, and Bahar (Poets), and some others such as Taqizadeh (Who compiled his historical books concurrent with the era of Reza Khan) go beyond the boundaries of this study. The other intellectuals of the Constitutional Era, such as Mirza Habib Isfahani and Zain al-Abidin Maraghei, despite mentioning national narrations and stories within their works; cannot be named among those, who maintained an independent approach because of the minimal extent of their works.Overall, four approaches have been identified in this study which are namely the anti-Arab and dictating approach, fully represented by Mirza Aqa Khan Kermani; the instrumentalist and dictating approach, represented by Akhoundzadeh; the religious approach represented by Talbof; and the degrading approach, represented by Mirza Malkem Khan.Key

    Keywords: Study of the views of Akhoundzadeh, views of Mirza Malkem Khan, analysis of the works of Mirza Aqa Khan, and view of Talbof
  • maryam sadeghi* Pages 33-60

    In this research, upon the adoption of qualitative descriptive analysis methodology, the religious and political views of the historian Juwayni in his historical book “Tarikh-i Jahangushay” toward Mongols and the then rulers have been studies based on five pivots. According to the view of this study, in the eyes of Juwayni, Genghis Khan and Mongols are the representatives of God on the Planet and their behavior and conduct is continuation of the Prophet’s approach and takes place with the divine instruction. Juwayni claims that the conduct of Genghis Khan is the manifestation of the remarks of the Prophet about the vengeance of God from the sinful Fars ethnicity; and this historian has penned his historical account based on the approach, interpretations, and views of pre-Mongol era, while stating that kings (as in the past) should make utmost efforts to suppress disbelievers such as Qarmatians, and the followers of Isma’ilism and Zindiq.

    Keywords: Analysis of Tarikh-i Jahangushay-i Juwayni, political, religious views expressed in Tarikh-i Jahangushay, analysis of classic Farsi prose
  • ghodratollah taheri* Pages 61-86

    The meaningful expression of mankind’s relationship with universe is only feasible through the usage of language. Given the paramount importance of language, this especial ability of mankind has captured the attention of philosophers within all philosophical and ideological frameworks. Even those, who have not specifically addressed this especial ability of mankind, have implicitly discussed the nature and function of language. Among Iranian thinkers, although Molana Jalal Ed-Din Mohammad Balkhi is not a philosopher of language, he has expressed major ideas and experiences which relate to language, its means, and limitations. Amid his mystical discussions, this renowned thinker also presents his implicit theories on language, which are comparable to the views of contemporary thinkers in the domain of philosophy of language. In Islamic culture, Molavi maintains a unique reputation in philosophical outlook toward language. His innovative, unexpected, and astounding views should most probably be rooted in the thoughts of sources such as Akhvan al-Safa, Ismailia. As long as the possibility of receipt of these ideas from the said sources has not been precisely proved, we should consider all of these ideas as the products of his personal understandings. Molana, while believing in the Real Order and The Symbolic Order, realized the inadequacy of language in elaboration of The Real Order, prior to Western thinkers. Although Molana accepts the power and dominance of language over mankind and considers exit from language as impossible, he flees the power of language upon immersion in subconscious world; and experiences the possibility of expression without the usage of language within this realm.

    Keywords: Philosophy of language, linguistics, The Symbolic Order, The Real Order, Molana
  • masoume ghayouri* Pages 87-112

    This article, upon adoption of an approach based on theories of Hermeneutics and Narratology of Paul Ricoeur, and upon emphasis on the factor of action in fiction and historical texts, intends to study the similarities and differences of the historical section of acclaimed Iranian Poet, Ferdowsi’s collection of poems, referred to as Shah-Nameh, with fiction. This is because although the historical part of Shah-Nameh could have been a unique account of historical events; the actions enlisted by Ferdowsi, which have been accounted within a narrative and fictional framework, has turned the historical section of Shah-Nameh into a blend of history, epics, legends, and myths.

    Keywords: Shah-Nameh, history, narration, action in real story, historical actions of Shah-Nameh, analysis of events, actions in Shah-Nameh
  • Alireza Fouladi* Pages 113-130

    This article with a descriptive and comparative methodology, studies the views of Eyn Al-Ghozat Hamedani about the common language. This article shows that Eyn Al-Ghozat throughout his works has focused on the topic of common language. He has expressed his views on the structural aspect of language via adoption of approaches revolving round general linguistics, phenology, phonemics, semantics, and pragamtics, as well as the topics of importance of interdisciplinary sciences of language, including psycholinguistics, sociology of language, and even neurolinguistics.

    Keywords: Eyn Al-Ghozat Hamedani, linguistics, language ofmysticism, common language
  • Maryam Moindarbari*, Mohammadreza Pahlevannejad Pages 131-146

    This article intends to test the efficiency of the model of style analysis in the study of literary dialog within the framework of case studies. To this end, after the preliminary presentation of the topic of research and a brief review of the historical trend of the theory of style in the tradition of functionalist linguistics, this article has briefly introduced the systemic functional linguistic model of language presented by renowned linguist, Michael Halliday, and ultimately the said model has been practically used in the analysis of change of style in the book titled:” The School Principal” authored by Jalal Al-e-Ahmad. Findings show that Al-e-Ahmad, throughout this novel, in line with change of situations, and change of participants in verbal accounts, and in accordance with the type of relationship of the characters’ roles with each other, changes the style and context, while blending the linguistic and paralinguistic elements of the three factors of style, namely the scope, the manner, and the terms of dialog, to fulfill the three factors of the semantic layer of language.

    Keywords: Analysis of style in contemporary fiction, functionalistlinguistics, fiction, prose of Jalal Al-e-Ahmad, analysis of The School Principal