فهرست مطالب

مجله مطالعات رفتار مصرف کننده
سال یکم شماره 2 (بهار و تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/10/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علی صنایعی، فهیمه زارع* صفحات 5-23

    پژوهش حاضر، باهدف تحلیل تاثیر بانکداری سنتی بر پذیرش بانکداری الکترونیکی توسط مشتریان انجام گردید. در این پژوهش سعی شد تا تاثیر کیفیت خدمات ارائ هشده در شعب بانک ملت بر پذیرش و استفاده مشتریان از خدمات الکترونیکی ارائ هشده توسط سامان ه های بانک از طریق دو نظریه تعمیم برند و انتظار-تایید مورد ارزیابی قرار گیرد. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرس شنامه بوده که تعداد 320 پرس شنامه در بین مشتریان شعب بانک ملت شهر اصفهان در فاصله زمانی فروردی نماه تا خردادماه 1393 توزیع شد. نتایج پژوهش حاکی از تاثیر مثبت کیفیت ادرا کشده خدمات سنتی بر ادراک مشتریان از کیفیت خدمات الکترونیکی و نیت استفاده از بانکداری الکترونیکی و درنهایت تایید نظریه تعمیم برند هست. ه مچنین نتایج نشا ندهنده تاثیر مثبت کیفیت ادرا کشده خدمات سنتی ارائ هشده در شعب بانک بر تایید عملکرد این نوع خدمات توسط مشتریان و تاثیر آن بر تشویق آنها به ادراک مزایای نسبی نوع دیگری از بانکداری یعنی بانکداری الکترونیکی و استفاده از این نوع خدمات و عد متایید نظریه انتظار - تایید م یباشد. از طرفی یافت ه های پژوهش نشان داد که اثر خودکار آمدی افراد برای تغییر به عنوان عامل تعدی لکننده بر رابطه کیفیت ادرا کشده خدمات سنتی و کیفیت ادرا کشده از خدمات الکترونیکی مورد تایید قرار نگرفته است.

    کلیدواژگان: بانکداری الکترونیکی، کیفیت خدمات، کیفیت خدمات الکترونیکی، مزایای نسبی بانکداری الکترونیکی، خودکارآمدی برای تغییر، تایید عملکرد
  • هادی ویسی*، عرفانه غروی صفحات 25-44
    حضور در بازار پرتلاطم رقابت، سازما نها را به استفاده از رویکردهای نوین جهت نگهداشت مشتریان جاری، شناسایی و جذب مشتریان جدید سوق داده است. روش های داد هکاوی که قابلیت کشف دانش از انبوه داده ها را فراهم م یکنند، در این موضوع به کمک سازما نها آمده و آنها را در راستای رسیدن به اهداف بازاریابی و مدیریت ارتباط با مشتری 2 شامل شناسایی، جذب، نگهداشت و ارتقای مشتری یاری م یرسانند. در این مقاله، پس از معرفی مدیریت ارتباط با مشتری، روش های داد هکاوی به عنوان ابزاری جهت کشف دانش جهت پاسخگویی به نیازهای کسب و کار و استراتژی های مدیریت ارتباط با مشتری مورد بررسی قرار گرفته است. ب هعلاوه، مروری بر کاربردهای مختلف داد هکاوی در مدیریت ارتباط با مشتری در صنایع مختلف شامل خرد هفروشی، بانکداری و مخابرات صورت گرفته است. پس از آن، از روش های داد هکاوی برای سه کاربرد مختلف به عنوان مطالعات موردی استفاده شد که شامل 1-بررسی تاثیر عنوان تجاری بر سبد خرید مشتری در مطالعه داده های فروشگاه شهروند، -2 پی شبینی سرویس مورد تقاضای آینده مشتری در استفاده از اینترنت و 3-بررسی رو یگردانی مشتری از اینترنت هوشمند با استفاده از ارزش طول شبک هعصبی مصنوعی و درخت تصمیم استفاده شده ،Apriori عمر مشتری است. در مطالعات صورت گرفته از روش های مختلف داد هکاوی مانند که نتایج حاصل بیانگر کشف قواعد حاکم بر حجم انبوه داده ها در این کاربردها بوده است. نتایج بیانگر توانایی بالای این رو شها در کشف دانش درونی داده های مطالعه شده در سه مطالعه موردی بوده و در بهترین حالت، به دقت 92.59 % در پی شبینی صحیح تقاضای آینده مشتری دست یافته است.
    کلیدواژگان: Apriori، مدیریت ارتباط با مشتری، بازاریابی، داد هکاوی، شبکه عصبی مصنوعی، درخت تصمیم
  • مرتضی ملکی مین باشی، زینب کریم نیا، مهدی دهقانی سلطانی* صفحات 45-59

    خرید آنی یکی از جنب ه های مهم در رفتار مصر فکننده در محیط بازار م یباشد. با توجه به اینکه خرید ناگهانی منبع مهمی برای درامد خرده فروشان م یباشد و 30 تا 40 درصد از خریدها در خرد هفروش ی ها رامی توان به عنوان خرید ناگهانی طبق هبندی نمود. این تحقیق با هدف مطالعه و بررسی تاثیر و ادبیات تحقیق خرید آنی انجام شده است. در این مطالعه به بررسی رابطه SOR غیرمستقیم محیط خرد هفروشی بر خرید آنی با بهره بردن از مدل میان محر کهای بیرونی)محیط عمومی داخلی، متغیرهای انسانی، متغیرهای چیدمان و طراحی، متغیرهای نقطه خرید و دکوراسیون، متغیرهای بیرون فروشگاهی(واکن شهای هیجانی مثبت در مصر فکننده و خرید آنی پرداخت هشده است. روش تحقیق در این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفی - پیمایشی م یباشد. جامعه آماری در این پژوهش کلیه مصر فکنندگان خانم فروشگا ه های لوازم آرایشی و بهداشتی تهران بوده حجم نمونه نیز برابر 192 نفر از مصر فکنندگان خانم فروشگا ه های لوازم آرایشی و بهداشتی تهران م یباشد و نرخ پاس خدهی 96 % است؛ Smart 21 و IBM SPSS از پرسشنامه به عنوان ابزار گردآوری داده های اولیه استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با بهر هگیری از نرم افزار های بوده و نتایج حاکی از آن است که رابط های مثبت میان ادراک مصر فکننده از ویژگی های محیط خرد هفروشی)عوامل ذکرشده(و واکنش PLS هیجانی مثبت به این ویژگی ها وجود دارد. علاوه بر آن، میان واکنش های هیجانی مثبت به ویژگی های محیط خرد هفروشی و رفتار خرید آنی نیز رابط های مثبت وجود دارد.

    کلیدواژگان: خرید آنی، محر کهای فروشگاهی، هیجانات مثبت، مدل SOR
  • علی مروتی شریف آبادی*، امیر خانلری، هانی شفق صفحات 61-74

    در بازارهای رقابتی امروز، یکی از دغدغ ه های اصلی شرک تها حفظ مشتریان است، زیرا حفظ مشتریان موجود می تواند بسیار کم هزین هتر از جذب مشتریان جدید باشد. بازاریابان معتقدند که محصول جدید با نام تجاری تعمی میافته به طور مطلو بتری توسط مصر فکننده ارزیابی می شود. این نتیجه می تواند بسته به جایگاه و ارزشی که برند موجود در بازار دارد متفاوت باشد بنابراین تحقیق حاضر به بررسی اثرات ارزش ویژه برند برارزیابی بسط برند از دیدگاه مشتریان در شرکت فرآورد ه های لبنی پگاه تهران م یپردازد. برای این منظور از یک نمونه 243 نفری از مشتریان استفاده شده است. روش نمونه گیری تصادفی ساده و ابزار انداز هگیری پرسشنامه بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضی ه ها از روش معادلات ساختاری استفاده شده است و نتایج این پژوهش نشان می دهد ارزش ویژه برند، بر ارزیابی بسط برند موثر است و تناسب محصول بسط یافته با برند مادر بر رابطه بین دو متغیر ارزش ویژه برند و ارزیابی بسط برند تاثیر دارد ولی نوگرایی مصرف کننده بر رابطه بین دو متغیر ارزش ویژه برند و ارزیابی بسط برند تاثیر ندارد.

    کلیدواژگان: برند، بسط برند، ارزش ویژه برند، تناسب
  • محمد موسوی جد*، سعید اسدی، سیدا پوران شیروانی صفحات 75-87

    هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی میزان اثر ویژگی های سنتی و ویژگی های مجازی بانک ملی ایران بر اعتماد مشتریان به بانکداری الکترونیکی به تفکیک مشتریان سنتی و مجازی این بانک است. بدین منظور در بعد ویژگی های سنتی دو شاخص اندازه بانک و شهرت بانک، در بعد ویژگی های مجازی چهار شاخص امنیت ادراکی، رعایت حریم شخصی، مفیدبودن و سهولت استفاده بر اساس پژوهش یاپ و همکاران) 2009 (مورد استفاده قرار گرفتند. همچنین در بخش بعدی مدل مفهومی پژوهش نقش اعتماد مشتریان به بانکداری الکترونیکی بر تمایل به پذیرش بانکداری الکترونیکی در بانک ملی ایران مورد بررسی قرار گرفت.پژوهش حاضر از لحاظ هدف، پژوهشی کاربردی است و از نظر گردآوری داده های مورد نیاز از نوع توصیفی- همبستگی م یباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مشتریان بانک ملی در شهرستان سنندج بوده و در میان 150 نفر پرسشنامه میان اعضای نمونه 8 نتایج تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان داد که هر سه فرضیه فرعی پژوهش مورد / توزیع و با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل 8 0 اعتماد به بانکداری الکترونیکی بر تمایل به پذیرش بانکداری / تایید قرار گرفته اند که در میان ضرایب مسیر مربوط به این سه فرضیه، تاثیر 83 مربوط به فرضیه اصلی پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری میان t الکترونیکی بانک ملی ایران جالب توجه بود. همچنین نتایج مربوط به آزمون اعتماد مشتریان به بانکداری الکترونیکی در میان مشتریان سنتی و مجازی بانک ملی وجود داشت که بر اساس این نتایج، چندین پیشنهاد ارائه شد.

    کلیدواژگان: بانکداری الکترونیکی، بانکداری سنتی، اعتماد به بانکداری الکترونیکی، تمایل به پذیرش بانکداری الکترونیک
  • محمود حاج رحیمی* صفحات 89-102

    بازار و بازاریابی محصول گندم ایران در انحصار دولت است. هدف اساسی دخالت دولت در بازار از یک طرف تقویت عرضه داخلی و امنیت غذایی از طریق سیاس تهای حمایتی و از طرف دیگر استفاده از عرضه خارجی در صورت لزوم از طریق واردات به منظور حفظ ثبات قیمتی است. باوجود این، معلوم نیست دولت در رسیدن به اهداف فوق تا چ ه میزان موفق بود هاست. مطالعه حاضر، درصدد بررسی دستاوردهای دخالت دولت در بازار گندم با استفاده از الگوی ماتریس تحلیل سیاستی است. داده های مورد استفاده عمدتا از بانک اطلاعات طرح هزینه محصولات زراعی وزارت جهاد کشاورزی بدست آمد. نتایج مطالعه نشان داد دخال تهای دولت در بازار، ضمن افزایش عرضه داخلی و بهر هوری فیزیکی موجب افزایش سودآوری کشت این محصول و درنتیجه بهبود رفاه تولیدکنندگان آن شده است. با وجود این، در مجموع دخال تهای دولت در بازار و بازاریابی گندم، با لحاظ هزینه های واقعی براساس قیم تهای جهانی، موجب افزایش رفاه مصرف کنندگان و رفاه کل جامعه نشده است. بعلاوه، دخال تهای دولت موجب تقویت قدرت رقابتی و بهبود معیارهای مزیت نسبی نشد هاست.

    کلیدواژگان: دخالت در بازار، مزیت نسبی، حمایت قیمتی، منفعت اجتماعی
  • محمد مولایی* صفحات 103-116

    بست هبندی از ابزارهای مهم بازا ریابی در بعد ملی و بین المللی است که نقش کلیدی خود را در افزایش فروش، کاهش موجودی انبار و به حداکثر رساندن سود بنگاه های تولیدی و افزایش صادرات نشان داده است. بنگا ه های اقتصادی برای تقویت قدرت رقابت خود در بازارهای داخلی و خارجی، از چند دهه گذشته به موضوع بسته بندی توجه دارند و از طراحی، گرافیک، رنگ ها و به کاربردن مواد بسته بندی مناسب برای افزایش سهم خود در بازا رهای رقابتی بهره م یگیرند. یک بسته بندی مناسب قادر است نقش خود را به صورت فروشنده خاموش به خوبی ایفا کند. با توجه به آنکه بست هبندی فقط در قلمرو تولید قرار ندارد، بلکه در حیطه امر بازاریابی نیز قرار می گیرد، تصمی مگیری درباره نحوه انجام آن وظیفه مشترک مدیران تولید و بازاریابی است و هدف نهایی آنها جذب مشتری بیشتر در داخل و خارج از کشور م یباشد. هدف از این تحقیق، بررسی اثر بست هبندی 1373 م یباشد. برای این منظور علاوه بر اثر بست هبند ی، تاثیر متغی رهای - محصولات مختلف صنعتی بر افزایش صادرات آنها طی سال های 1390 با)I.S.C.I., Rev مهمی از قبیل ارزش افزوده، نرخ ارز موثر واقعی و نرخ تعرفه موزون وارداتی را بر صادرات فعالی تهای مختلف صنعتی ایران) 2 استفاده از روش پانل دیتا)داده های تابلویی(مورد تخمین و تجزیه و تحلیل قرار داده می شود. نتایج تحقیق حاکی از آن است که گرچه هزینه بسته بندی برای بیشتر تولیدات صنعتی ایران، قابل ملاحظه نم یباشد، لیکن دارای تاثیر مثبت و معن یداری بر صادرات آنها م یباشد. ضمنا افزایش ارزش افزوده و نرخ ارز موثر واقعی و کاهش نرخ تعرفه موزون وارداتی نیز بر افزایش صادرات محصولات مختلف صنعتی موثر م یباشد.

    کلیدواژگان: بست هبندی، فعالیت های مختلف صنعتی، صادرات، ارزش افزوده