فهرست مطالب

مدیریت کسب و کار - پیاپی 41 (بهار 1398)

مجله مدیریت کسب و کار
پیاپی 41 (بهار 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/01/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • حسین افشار، فرشته لطفی زاده* صفحات 1-22
    تحقیق حاضر با عنوان تاثیر مشتری گرائی بر عملکرد صادرات با توجه به نقش تعهدرفتاری و ارتباطات در شرکت های صادر کننده پائین دستی پتروشیمی در ایران می باشد. هدف از انجام تحقیق حاضر تبیین تاثیر مشتری گرائی بر تعهدات رفتاری، ارتباطات و عملکرد صادراتی    شرکت های صادرکننده محصولات پائین دستی پتروشیمی می باشد. در این تحقیق از روش تحقیق پیمایشی به منظور بررسی تاثیر مشتری گرائی بر عملکرد صادرات با توجه به نقش تعهدرفتاری و ارتباطات در شرکت های صادر کننده پائین دستی پتروشیمی در ایران استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق را مدیران و کارشناسان بازاریابی شرکت های صنعت پتروشیمی(صنایع پائین دستی) شکل می دهند. بنابراین می توان عنوان نمود که جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران و کارشناسان بازاریابی 600 شرکت فعال در صنعت پتروشیمی می باشند. حال با توجه به آنکه به طور متوسط در هر شرکت می توان تعدادی از مدیران و کارشناس بازاریابی مشغول به فعالیت می باشند بنابراین می توان انتظار داشت که اعضای جامعه حاضر را می توان نامحدود در نظر گرفت. حال با توجه به آنکه جامعه آماری می توان عنوان نمود که حجم نمونه با توجه به جدول مورگان برای تعداد جامعه نامحدود تعداد اعضای نمونه برابر 384 مورد می باشد . نتایج تحقیق نشان می دهد که تعهدات رفتاری بر عملکرد صادراتی تاثیر مثبت معنی داری دارد . ارتباطات بر عملکرد صادراتی تاثیر مثبت معنی داری دارد.. مشتری گرایی بر تعهدات رفتاری تاثیر مثبت معنی داری دارد. مشتری گرایی بر ارتباطات تاثیر مثبت معنی داری دارد. عملکرد صادراتی بر عملکرد سازمانی تاثیر مثبت معنی داری دارد .
    کلیدواژگان: مشتری گرائی، عملکرد صادرات، تعهدرفتاری، ارتباطات، شرکت های صادر کننده پائین دستی پتروشیمی در ایران
  • حمیدرضا تقی زاده، فرهاد علیپور* صفحات 23-50
    هدف از تحقیق حاضر، بررسی تاثیر هوش هیجانی بر رضایت شغلی با ملاحضه نقش میانجی آوای سازمانی می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کارکنان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران به تعداد 287 نفر است که 165 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از دو روش آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. نتایج آزمون تحلیل حداقل مربعات جزئی نشان داد هوش هیجانی بر رضایت شغلی کارکنان سازمان تاثیر مثبت و معنی داری دارد. همچنین، با توجه به تاثیر هوش هیجانی بر آوای سازمانی و از طرفی تاثیر آوای سازمانی بر رضایت شغلی، نتایج حاکی از وجود نقش میانجی آوای سازمانی در تاثیر هوش هیجانی بر رضایت شغلی دارد. بطور کلی، یافته های ما نشان می دهد که چگونه روند فکری کارکنان می تواند منجر به ایجاد حس نزدیکی، تعهد سازمانی و صدای آن ها شود که این موضوع می تواند رضایت آن ها را در پی داشته باشد.
    کلیدواژگان: هوش هیجانی، رضایت شغلی، آوای سازمانی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی
  • یلدا رحمتی غفرانی*، نرگس دل افروز، میترا شعبانی صفحات 51-79
    امروزه مشتریان راضی به عنوان یکی از الزامات بازاریابی موفق محسوب می شوند. مدیران شرکت ها می دانند که رضایت مشتریان نتایجی همچون نگرش مثبت به برند، تبلیغات شفاهی مثبت، وفاداری و ابقاء مشتریان را به دنبال دارد. افراد برای انتخاب سازمان تامین کننده نیازهایشان، معیارهای مختلفی را مد نظر قرار می دهند. یکی از این معیارها می تواند مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها باشد. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت  در غالب 4 بعد مسئولیت خیرخواهانه، اخلاقی، قانونی و اقتصادی بر رضایت و ابقاء مشتریان است. برای این منظور داده ها از 384 نفر از مشتریان شرکت ایران خودرو در استان گیلان  با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شده است.برای تحلیل داده ها از تکنیک معادلات ساختاری و نرم افزار PLS استفاده شده است. یافته ها حاکی از این است که از ابعاد مسئولیت اجتماعی، تاثیر ادراک از مسئولیت خیرخواهانه و قانونی بر ایجاد رضایت تایید شده است. و براساس داده ها، تاثیر ادراک از مسئولیت اخلاقی و اقتصادی بر رضایت مورد تایید قرار نگرفته است. همچنین بیشترین تاثیر مربوط به رابطه ادراک از مسئولیت خیرخواهانه بر رضایت مشتریان می باشد. به علاوه تاثیر رضایت بر ابقا مشتری نیز مورد تایید قرار گرفته است. این یافته ها به بازاریابان برای طراحی استراتژی های بازاریابی اجتماعی کمک میکند.
    کلیدواژگان: مسئولیت اخلاقی، مسئولیت اقتصادی، مسئولیت قانونی، مسئولیت خیرخواهانه، ابقاء مشتری
  • حمید اکبریه، حسین وظیفه دوست*، عباس صالح اردستانی صفحات 80-102
    دیپلماسی تجاری مربوط به موضوع های سیاست کلان تجاری بوده و به دنبال تامین اهداف و منابع توسعه ای کشور است و مسائلی از قبیل ثبات اقتصادی، امنیت غذایی، تامین مسکن، مبارزه با فقر، قانون رقابت و منطقه گرایی است. هدف از تحقیق حاضر آینده پژوهشی دیپلماسی تجاری در تجارت بین الملل است. این پژوهش ترکیبی از رویکردهای کیفی و کمی است که در آن از روش داده بنیاد جهت طراحی الگوی دیپلماسی تجاری در تجارت بین الملل استفاده شد و از روش معادلات ساختاری به روش کمترین مجذورات جزئی برای آزمون مدل مفهومی پژوهش بهره گرفته شد. جامعه آماری در بخش کیفی پژوهش خبرگان حوزه تجارت بین الملل بودند و جامعه آماری در بخش کمی مدیران، معاونین و کارشناسان شرکت های صاداراتی و وارداتی شهر تهران بودند. یافته ها نشان می دهد که اثر مستقیم عوامل مالی بر عوامل سیاسی در سطح (01/0>P) مثبت و معنادار است. همچنین عوامل مالی  بر عوامل فرهنگی در سطح (01/0>P) تاثیر معنی دار دارد. همچنین نتایج نشان داد که اثر مستقیم عوامل سیاسی و عوامل فرهنگی بر عوامل بازار در سطح (01/0>P) مثبت و معنادار است و اثر مستقیم عوامل مداخله گر بر عوامل بازار در سطح (01/0>P) منفی و معنادار است.
    کلیدواژگان: آینده پژوهی، تجارت بین الملل، دیپلماسی تجاری
  • علیرضا علی نژاد*، آرش پرویزی صفحات 103-125

    تحلیل پوششی داده ها(DEA)  کارایی نسبی واحدهای تصمیم گیرنده (DMU) را برآورد می کند. مدل تحلیل پوششی داده ها یکی از روش های سنجش کارایی بوده که جهت ارزیابی واحدهای تصمیم گیرنده متجانس به کار می رود. اما در استفاده از این تکنیک به ازای  واحد تصمیم گیرنده جهت به دست آوردن کارایی، نیازمند  بار فرمول نویسی هستیم، که در نتیجه مقایسه بین واحدهای تصمیم گیرنده در قالب یک وزن مشترک امکان پذیر نمی باشد و مدل دارای قدرت تشخیص پایینی می باشد. این تحقیق از ترکیب فرآیند تحلیل شبکه ای (ANP) و تحلیل پوششی داده ها استفاده می کند که این روش می تواند برای مقایسه، ارزیابی و رتبه بندی گزینه ها و عملکرد واحدهای تصمیم گیرنده استفاده شود. برای آزمون روش پیشنهادی، کاربرد مدل در مقایسه و رتبه بندی محصولات یک شرکت خودروساز بررسی شده است. از نتایج مدل مشخص است که مدل پیشنهادی برای مسائل عملی مفید خواهد بود.

    کلیدواژگان: تحلیل پوششی داده ها، واحدهای تصمیم گیرنده، کارایی، فرآیند تحلیل شبکه ای
  • ملیحه بینشیان، جمشید صالحی صدقیانی* صفحات 126-144

    در سال های اخیر موضوع اصلی پژوهش های مدیریت منابع انسانی تاثیر نظام ها و رویه های مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمان و کارکنان بوده است. با افزایش رقابت و گسترش راهبردهای توسعه منابع انسانی، دانشگاه شاهد تلاش خود را برای حفظ کارکنان مستعد به کار گیرد و روحیه کارآفرینی را در بین کارکنان خود افزایش دهد تا بهترین عملکرد حاصل شود. در این پژوهش نقش میانجی گرایش به کارآفرینی در ارتباط بین مدیریت استراتژیک منابع انسانی و عملکرد سازمان (کارکنان و مالی) در دانشگاه شاهد مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان دانشگاه شاهد بوده که با استفاده از روش برآورد حجم نمونه از جامعه محدود، نمونه ای با حجم 143 نفر  برآورد شد. براساس مبانی فلسفی پژوهش، جهت گیری پژوهش از نوع کاربردی است؛ استراتژی پژوهش از نوع پیمایشی - مطالعه موردی است. داده های جمع آوری شده، با استفاده از نرم افزار PLS به صورت استنباطی تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد که مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر عملکرد مالی و عملکرد کارکنان تاثیر مثبت داشته، همچنین گرایش به کارآفرینی عملکرد مالی و عملکرد کارکنان دانشگاه را تحت تاثیر مثبت قرار می دهد، در نهایت مشخص شد گرایش کارآفرینانه به عنوان متغیر میانجی گر در ارتباط بین مدیریت استراتژیک منابع انسانی و عملکرد مالی و عملکرد کارکنان می باشد که این تاثیر مثبت است.

    کلیدواژگان: مدیریت استراتژیک منابع انسانی، گرایش به کارآفرینی، عملکرد کارکنان، عملکرد مالی
  • بهنام شاهنگیان*، محمد علی عبدالوند، محسن خون سیاوش صفحات 145-174
    خصومت مصرف کننده مفهومی مفید جهت درک واکنش  نسبت به محصولات کشورهای خارجی در ادبیات بازاریابی معرفی شده است. پژوهش حاضر تاثیر خصوصیات اجتماعی نظیر تعصب، میهن پرستی و محافظه کاری بر بروز خصومت مصرف کنندگان ایرانی و همچنین پیامدهای آن در قبال محصولات منتسب به کشورهای عربی را بررسی می نماید. انتخاب روابط بین ایران و اعراب به دلیل وجود روابط پرتنش تاریخی و منازعات اقتصادی و سیاسی جاری ، باعث شده است برخلاف اکثر پژوهش های قبلی بتوان هم خصومت پایدار و هم موقت را در یک مدل بررسی نمود. جامعه آماری مصرف کنندگان ایرانی می باشند که از میانشان نمونه ای تصادفی به حجم  417 در شهرستان اصفهان انتخاب گردید. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده و با بهره گیری از روش معادلات ساختاری فرضیه ها بررسی شده اند. نتایج حاکی از آن است هرچند خصومت مصرف کنندگان ایرانی تاثیری بر قضاوتشان نسبت به کیفیت محصولات عربی ندارد اما می تواند میزان تمایل آنها به خرید را کاهش دهد. همچنین خصومت ناشی از رخدادهای جاری بیش از خصومت برخاسته از تنازعات تاریخی بر رفتار خرید مصرف کنندگان تاثیر می گذارد. تعصب، محافظه کاری و میهن پرستی نیز به عنوان عوامل تاثیرگذار بر خصومت مصرف کنندگان ایرانی تائید شده اند. در بخش آخر مقاله براساس یافته ها، پیشنهاداتی برای مدیران و پژوهشگران ارائه شده است.
    کلیدواژگان: خصومت مصرف کننده، تمایل به خرید محصولات خارجی، قضاوت نسبت به کیفیت محصول، تعصب، میهن پرستی، محافظه کاری
  • سیدمحمود قائمی نژاد، هیلدا شمس الدینی* صفحات 175-217
    هدف این پژوهش، بررسی تاثیر اندازه شرکت و نرخ تورم بر ساختار سرمایه و سلامت مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، بمبئی و توکیو با تاکید بر نقش استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی می باشد. بدین منظور، نمونه ای شامل 125 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای سال های مالی 1389 الی 1394، نمونه ای شامل 500 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار بمبئی برای سال های مالی 2011 الی 2016 و نمونه ای شامل 250 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار توکیو برای دو بازه زمانی سال های مالی 2011 الی 2013 (قبل از الزام پذیرش استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی) و سال های مالی 2014 الی 2016 (بعد از الزام پذیرش استانداردهای        بین المللی گزارشگری مالی) مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور اندازه گیری سلامت مالی از دو پارامتر بازده دارایی و بازده سرمایه استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها با استفاده از داده های تابلویی (پانل) نشان داد در بورس اوراق بهادار تهران اندازه شرکت تاثیر منفی و معنی داری بر ارزش شرکت ها دارد، این در حالیست که در بورس اوراق بهادار بمبئی و توکیو اندازه شرکت تاثیر مثبت و معنی داری بر ساختار سرمایه دارد. همچنین در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های مالی 1394-1389 و در بورس اوراق بهادار بمبئی برای سال های مالی 2011 الی 2016 و در بورس اوراق بهادار توکیو طی سال های مالی 2013-2011، اندازه شرکت تاثیر منفی و معنی داری بر سلامت مالی (بازده دارایی و بازده سرمایه) دارند. این در حالیست که در بورس اوراق بهادار توکیو طی دوره مالی 2016-2014 و بعد از الزام پذیرش استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی اندازه شرکت تاثیر مثبت و معنی داری بر سلامت مالی (بازده دارایی و بازده سرمایه) دارند. ضمن اینکه در هر سه بورس، نرخ تورم بر سلامت مالی (بازده دارایی و بازده سرمایه) تاثیر معکوس (منفی) و معنی داری دارد. لازم بذکر است در هیچ یک از بورس های یاد شده، نرخ تورم بر ساختار سرمایه تاثیر معنی داری ندارد.
    کلیدواژگان: اندازه شرکت، نرخ تورم، ساختار سرمایه، سلامت مالی، بازده دارایی، بازده سرمایه، بورس اوراق بهادار تهران، بورس اوراق بهادار بمبئی، بورس اوراق بهادار توکیو