فهرست مطالب

مدیریت کسب و کار - پیاپی 36 (زمستان 1396)

مجله مدیریت کسب و کار
پیاپی 36 (زمستان 1396)

  • بهای روی جلد: 36ريال
  • تاریخ انتشار: 1396/10/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • زینب ایزانلو، بهرنگ اسماعیلی شاد* صفحات 7-22

    هدف پژوهش، بررسی نقش میانجی سرمایه اجتماعی در رابطه سرمایه روان شناختی و کارآفرینی سازمانی است. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی می باشد و از نظر روش شناسی توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل 50 نفر کارکنان اداره بهزیستی شهرستان بجنورد  می باشد. نمونه گیری به روش تمام شماری انجام شد. داده ها توسط پرسشنامه های سرمایه روان شناختی لوتانز (2007) با ضریب پایایی (آلفا=85/0)، پرسشنامه کارآفرینی سازمانی هیل (2003) با پایایی (آلفا=85/0) و پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998) با پایایی (آلفا=93/0) جمع آوری شد. پرسشنامه ها دارای روایی صوری و محتوایی می باشند. داده ها با استفاده از نرم افزار spss 16 و Amos تحلیل شدند. تحلیل آماری  نشان داد که رگرسیون نمرات متغیر پیش بین به طرف متغیرکارآفرینی سازمانی معنی دار است در نتیجه بین سرمایه روان شناختی با کارآفرینی سازمانی کارکنان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین ابعاد سرمایه اجتماعی (همکاری، روابط، اعتماد و فهم متقابل)، شرایط ورود به معادله نهایی رگرسیون برای توضیح تغییرات کارآفرینی سازمانی را دارا هستند؛ بنابراین بین سرمایه اجتماعی با کارآفرینی سازمانی کارکنان اداره بهزیستی شهرستان بجنورد رابطه معناداری وجود دارد.همچنین نمرات متغیرهای پیش بین (سرمایه روان شناختی و مولفه های آن) به طرف متغیر وابسته (سرمایه اجتماعی) از نظر آماری معنی دار است؛ بنابراین بین سرمایه روان شناختی با سرمایه اجتماعی کارکنان اداره بهزیستی شهرستان بجنورد با سطح معناداری 001/0رابطه معنادار وجود دارد. همچنین نتایج به دست آمده از تحلیل مسیر نقش واسطه ای سرمایه اجتماعی در رابطه سرمایه روان شناختی و کارآفرینی سازمانی اداره بهزیستی شهرستان بجنورد را مورد تایید قرار داد.

    کلیدواژگان: سرمایه روان شناختی، کارآفرینی سازمانی، سرمایه اجتماعی
  • سوسن قهرمانی قاجار، بهنوش جووری* صفحات 23-56
    هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش زبان  نام و نشان تجاری مواد شوینده  بر ادراک مشتریان است.  با توجه به اهمیت جایگاه اخلاق اسلامی در تجارت از منظر امام علی علیه السلام ، ضرورت دو مفهوم انتزاعی تصویر ذهنی حاصل از زبان  نام و نشان تجاری  و ارزش آفرینی اطلاعات حاصل از  آن در ادراک مشتریان  مورد بررسی قرار گرفت. این تحقیق کاربردی - توصیفی از نظر مکانی در طبقه تحقیقات اسنادی (کتابخانه ای) و میدانی(محیط طبیعی) قرار می گیرد. جامعه آماری تحقیق  دانشجویان یکی از دانشگاه های شهر تهران بودند که بر مبنای فرمول کوکران 365  نفر  به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات نیز از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که ضریب 8/0 آلفای کرونباخ دال بر تایید پایایی آن بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS و لیزرل استفاده شده است.  نتیجه حاصل این  است که  نقش زبان”  نام و نشان تجاری “بر ادراک ارزشی مشتریان در قالب محرک های درونی : توجه به حفظ کرامت انسانی مشتریان ، توجه به ماهیت نام و نشان، قیاس قیمت در مقابل کیفیت، قیاس با "زبان نام و نشان های" رقیب، میزان تمایل به خرید، میزان جلب نظر مشتری ، کیفیت ادراکی مواد اولیه و علامت استاندارد روی بسته بندی  محصول ایفا می شود.
    کلیدواژگان: نام و نشان تجاری، زبان نام و نشان تجاری، تصویر ذهنی، اخلاق اسلامی و زبان تجارت
  • محمدعلی بابایی زگیلکی، آرمان احمدی زاد، مهین رحیم پور* صفحات 57-72
    هدف این مطالعه ارائه الگویی به منظور سنجش فرآیند مدیریت دانش بازاریابی با استفاده رویکرد آمیخته است. در این مقاله ابتدا  مفاهیم و مبانی نظری تحقیق را مورد بررسی قرار گرفته و سپس با بررسی تحقیقات پیشین، شاخص های اندازه گیری فرآیند مدیریت دانش بازاریابی استخراج شده است. در ادامه متغیرهای اولیه استخراج شده با روش کیفی و به وسیله گروه های کانونی غربال و متغیرهای مناسب جهت طراحی مدل و سنجش آن تایید شدند. جامعه آماری این تحقیق مدیران، روسا و کارشناسان بازاریابی یکی از اپراتورهای تلفن همراه کشور بوده و  نمونه آماری به صورت سرشماری جامعه آماری انتخاب گردید. در ادامه داده های کمی پژوهش با پرسشنامه گردآوری و با توجه به اینکه جامعه آماری سرشماری شده بود با روش های آمار توصیفی و ماتریس اهمیت- عملکرد تحلیل شد. نتایج نشان داد که وضعیت فرآیند مدیریت دانش بازاریابی در سطح متوسطی است اما سطح ابعاد آن  باهم متفاوتند. فعالیت خلق و کسب دانش بازاریابی  در سطح متوسط رو به بالا و نسبتا خوبی بود و پس از آن تسهیم دانش بازاریابی و کاربرد دانش بازاریابی  در سطح متوسطی قرار داشتند اما وضعیت انباشت و سازماندهی دانش بازاریابی مطلوب نبود و پایین ترین سطح را در میان فعالیتهای فرآیند مدیریت دانش بازاریابی به خود اختصاص داد.
    کلیدواژگان: بازاریابی، دانش بازاریابی، مدیریت دانش، فرآیند مدیریت دانش بازاریابی
  • شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر موفقیت بازاریابی اینترنتی بین المللی شرکت های صادراتی ایران
    ناصر یزدانی*، احسان شریفی، محمدحسن یزدانی موحد صفحات 74-91
    یکی از مهم ترین قابلیت های اینترنت آسان تر کردن ورود به بازارهای بین المللی می باشد. اینترنت به دلیل ارزان بودن و گسترده بودن قدرت تاثیر از مهمترین عوامل اصلی نفوذ در بازار است. در این بین شناسایی عواملی که بازاریابی اینترنتی را  موثرتر می نماید حائز اهمیت می باشد. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر موفقیت بازاریابی اینترنتی در شرکت های صادراتی کشور می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری داده ها و ماهیت در زمره تحقیقات توصیفی-پیمایشی دسته بندی نمود. جامعه آماری در این پژوهش شرکت های صادراتی کشور است که با استفاده از پرسشنامه داده های مرتبط جمع آوری شده و توسط پرسشنامه مقایسات زوجی اولویت بندی عوامل صورت گرفت. روش تحلیل مورد استفاده در این پژوهش تحلیل سلسله مراتبی فازی می باشد. نتایج نشان داد که عوامل موثر بر موفقیت بازاریابی در پنج گروه اصلی که هرکدام دارای زیرمعیارهای مربوط به خود می باشند تقسیم بندی می شوند. رتبه بندی عوامل اصلی نشان داد که عوامل مرتبط به 1. استراتژی بازاریابی در رتبه نخست و 2. عوامل مرتبط بین المللی و کانال های توزیع، 3. عوامل مربوط به مشتریان، 4. عوامل داخلی و تحقیقات بازاریابی و 5. عوامل مرتبط به طراحی وب سایت در رتبه های بعدی از نظر اهمیت در موفقیت بازاریابی اینترنتی شرکت های صادراتی ایران قرار دارند.
    کلیدواژگان: بازاریابی اینترنتی، شرکت های صادراتی، موفقیت صادرات، اینترنت، بازارهای بین المللی
  • حمیدرضا کردلویی، وحید یوسفی* صفحات 93-109
    کمیته حسابرسی، از سازوکارهایی است که انتظار می رود در راستای حفظ منافع گروه های گوناگون استفاده کننده از اطلاعات حسابداری، موثر واقع شود. کمیته حسابرسی از اجزای ارکان راهبری بنگاه تلقی می شود و عاملی تعیین کننده درروند گزارشگری مالی است، که اعتبار صورت های مالی حسابرسی شده را افزایش می دهد. لذا بر پایه این استدلال،  پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین ویژگی های کمیته حسابرسی و کیفیت صورت های مالی می پردازد. بدین منظور، نمونه ای متشکل از 41 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1391 تا 1394 انتخاب گردید. ویژگی های کمیته حسابرسی توسط متغیرهای مشاهده پذیر تخصص مالی، استقلال و اندازه کمیته حسابرسی و کیفیت صورت های مالی نیز بر اساس مدل تعدیل شده جونز(1995) اندازه گیری شد. پس از اطمینان یافتن از برازش قابل قبول الگوهای اندازه گیری پژوهش، نتایج حاکی از آن بود که ویژگی های کمیته حسابرسی، کیفیت صورت های مالی را افزایش می دهد
    کلیدواژگان: اندازه کمیته حسابرسی، تخصص کمیته حسابرس، کیفیت صورت های مالی، مدیریت سود
  • الهام کریمی، صادق فیض الهی، حسینعلی حیدری* صفحات 110-128

    هدف از این تحقیق،طراحی الگویی ساختاری برای تبلیغات شفاهی یا دهان به  دهان مشتریان خطوط هوایی در شهر ایلام بر اساس مزایای ارتباطات و عوامل کیفی خدمات می باشد. تحقیق حاضرازلحاظ هدف کاربردی،‏ لحاظ ماهیت و روش در دسته تحقیقات علی واز حیث اجرا میدانی می باشد. جامعه آماری مورد مطالعه شامل مشتریان شرکت های هواپیمایی در شهر ایلام می باشند که با استفاده از نمونه گیری تعداد 267 نفر انتخاب گردید. برای جمع آوری اطلاعات ازپرسشنامه مقاله نگ و همکاران (2011) استفاده شده که پس از تایید روایی وپایایی آن (ضریب آلفای کرونباخ73درصد) بین نمونه توزیع گردید. در ضمن محقق از مدل یابی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی به کمک نرم افزار لیزرل برای تجزیه و تحلیل فرضیه ها استفاده کرده است. نتایج تحقیق حاکی از این می باشد که از دوازده فرضیه موجود هفت فرضیه پذیرفته و 5 فرضیه رد شد.

    کلیدواژگان: مزایای ارتباطات، عوامل کیفی خدمات، تبلیغات شفاهی، مدل یابی معادلات ساختاری
  • فاطمه باقری*، نصرت الله شادنوش صفحات 129-151

    هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین عوامل تاثیرگذار شرکت های دانش بنیان بر اقتصاد مقاومتی در بازارهای کسب و کار، متضمن مطالعه موردی در شرکت های دانش بنیان شهر تهران در سال 1395می باشد. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و براساس نحوه جمع آوری اطلاعات در قالب توصیفی- تحلیلی می باشد. نتایج به دست آمده از معادلات ساختاری در نرم افزار Smart PLS نشان داد متغیرهای منابع، ساختار، فرآیند، رشد، بازار و محصول به عنوان عوامل تاثیرگذار شرکت های دانش بنیان بر اقتصاد مقاومتی می باشند و متغیر محصول با ضریب مسیر 49/0 به عنوان تاثیرگذارترین عامل شناخته شد و متغیر ساختار با داشتن ضریب مسیر 208/0- و 1.5=T-value در بررسی ها رد گردید. دستاوردهای تحقیق نشان داد که سیاست های سرمایه گذاری می بایست در جهت توسعه شرکت های دانش بنیان بوده تا از این طریق فرآیند ها و سیستم های نوین تولید محصول موجبات افزایش توان فن آوری در اقتصاد ملی در شرایط کنونی فراهم سازیم.

    کلیدواژگان: شرکت های دانش بنیان، اقتصاد مقاومتی، تحریم، معادلات ساختاری