فهرست مطالب

مجله مدیریت کسب و کار
پیاپی 33 (بهار 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/01/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • اسدالله بیات، زینب کرکه آبادی*، سعید کامیابی صفحات 7-28

    روند سریع گسترش منطقه شهری تهران طی چهار دهه اخیر بدون داشتن الگو و برنامه ای خاص موجب تشدید عوارض نامطلوبی، ازجمله افزایش تمرکزها و تراکم های غیرقابل کنترل شده است. هدف از این تحقیق ساماندهی به اسکان و استقرار جمعیت و فعالیت در توسعه آتی شهرها و توزیع مرکزیت ها در سطح منطقه به منظور کاهش شدت تمرکزگرایی و وابستگی مستقیم سکونتگاه های منطقه به شهر تهران و به تبع کاهش بار مسائل و مشکلات شهر تهران با ایجاد تعادل فضایی بیشتر در نظام شهری منطقه است. رویکرد حاکم بر این پژوهش توصیفی، تحلیلی و از نوع کاربردی-توسعه ای است. پژوهش حاضر با استفاده از روش آنتروپی به بررسی و ارائه تحلیل درخصوص میزان تعادل فضایی نظام شهری منطقه طی سال های 1355-1390 پرداخته است. نتایج تحقیق نشان می دهد ضریب آنتروپی (شاخص بی نظمی) منطقه طی سال های 1355 تا 1390 از 28/0 به 49/0 افزایش یافته است که حاکی از افزایش نسبی تعادل فضایی در سطح منطقه است؛ ولی هنوز با عدد یک که نشان دهنده ایجاد تعادل فضایی مناسب در منطقه است فاصله زیادی دارد. بنا بر یافته های تحقیق با اتخاذ تدابیر برگرفته از مدیریت هماهنگ منطقه ای و توسعه شهری چند مرکزی می توان شاهد ایجاد تعادل فضایی بیشتر در نظام شهری منطقه، کاهش شدت تمرکزگرایی و وابستگی مستقیم سکونتگاه های منطقه به شهر تهران و کاهش بار مسائل و مشکلات شهر تهران و منطقه شهری تهران و دستیابی به یک شبکه سکونتگاهی متعادل و پایدار در سطح منطقه بود.

    کلیدواژگان: تعادل فضایی، نظام شهری، تمرکزگرایی، توسعه چند مرکزی، منطقه شهری تهران
  • امیرعباس شجاعی، علی صدیقی زاده، سید رضامیرغفاری* صفحات 29-50

    هدف از این پژوهش تشریح نتایج حاصل از به کارگیری تکنیک های موثر برای خلق ایده های باارزش و تاثیر آن ها در مهندسی ارزش در صنایع فراساحل است. در این خصوص پس از تعیین محدوده انجام مهندسی ارزش، اهداف موردنظر مشخص شده و با استفاده از تکنیک مقایسات زوجی وزن دهی شدند، از طریق تکنیک FAST کارکردگرایی پروژه ارزیابی شده و پس از تعیین مشخصه های اصلی عملکردی (Functional Performance Specifications) نسبت به ایده پردازی با استفاده از تکنیک های طوفان ذهنی و تریز (TRIZ) اقدام شد. در این رابطه به ساختار شکست ایده (IBS)، به عنوان عامل اصلی در حل مسئله، پرداخته شد و ایده های مشخص شده مورد قضاوت قرار گرفت و درنهایت گزینه های اجرایی انتخاب شدند. پس از جمع بندی و تحلیل، ارزش مالی حاصل از اجرای گزینه ها بر اساس اهداف تعیین شده، برآورد و مشخص شدند. این پژوهش بر اساس نتایج حاصل از اجرای مهندسی ارزش در فازهای 20 و 21 پارس جنوبی، شامل طراحی، تامین، ساخت، نصب سکوها و متعلقات مربوطه و نیز لوله گذاری دریایی صورت گرفته است. اهداف موردنظر شامل کاهش زمان اجرای پروژه (کاهش تاخیرات)، کاهش هزینه های پروژه، ارتقای HSE، ارتقا کمی و کیفی منابع انسانی و امکانات شرکت و ارتقای کیفیت بهره برداری است. مطالعات مهندسی ارزش نشان داد که اجرای گزینه های اجرایی می تواند به 3/3 درصد بهبود در کیفیت بهره برداری، 2/6 درصد بهبود HSE، 6/10 درصد بهبود ارتقای کمی و کیفی امکانات، 6/29 درصد کاهش زمان اجرای پروژه، 6/16 درصد کاهش هزینه های پروژه و درمجموع 71/43 درصد ارتقای ارزش پروژه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی در بخش فراساحل منجر شود.

    کلیدواژگان: مهندسی ارزش (VE)، تکنیک سیستم های تحلیل عملکرد (FAST)، مشخصه های اصلی کاربردی (FPS)، خلاقیت و نوآوری، نوآوری نظام یافته، TRIZ، طوفان ذهنی (Brainstorming)
  • اسدالله کردناییج*، حسین ممبینی، علیرضا بخشی زاده، مهدی جهانی صفحات 51-66
    امروزه مشتریان ارزش محور هستند و حق انتخاب بیشتری دارند و ازاین رو سرمایه گذاری در حوزه وفاداری مشتریان یک سرمایه گذاری اثربخش و سودمند برای مجتمع های تجاری است. با توجه به اهمیت این موضوع، تحقیق حاضر با هدف ارزیابی عوامل کلیدی موثر بر وفاداری مشتریان به مجتمع های تجاری انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و بر اساس روش گردآوری داده ها، پژوهشی توصیفی محسوب می شود. به منظور جمع آوری داده های موردنیاز از پرسشنامه و برای تعیین روایی و پایایی آن از پیش آزمون استفاده شد. برای سنجش روایی پرسشنامه از روش روایی تشخیصی (DV) با استفاده از شاخص میانگین واریانس استخراج شده (AVE) و برای تعیین پایایی از روش پایایی ترکیبی (CR) استفاده شد. پژوهشگران ضمن مرور کامل مبانی نظری و با انتخاب اعضای نمونه آماری به روش تصادفی از میان مشتریان پنج مجتمع تجاری موفق در شهر تهران، فرضیه های پژوهش را با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) و رگرسیون موردسنجش قرار دادند. یافته های تحقیق حاکی از تاثیر معنا دار متغیرهای محیط فیزیکی مجتمع تجاری، رفاه خرید و کیفیت درک شده بر دو متغیر رضایت مشتریان از مجتمع تجاری و ارزش ادراک شده و تاثیر این دو متغیر بر وفاداری مشتریان به مجتمع های تجاری بود؛ همچنین تاثیر کیفیت درک شده بر ارزش ادراک شده مشتریان به اثبات رسید.
    کلیدواژگان: بازاریابی، رفتار مصرف کننده، مجتمع تجاری، وفاداری مشتریان
  • نادر غریب نواز*، غلامرضا زمردیان، محمد انصاری صفحات 67-80
    هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر در تعویض برند (بانک) توسط مشتری است. این عوامل شامل کیفیت خدمات، شهرت، هزینه تعویض، مسافت، اثر تبلیغات رقبا، تعویض غیرارادی و متغیرهای جمعیت شناختی است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین تشکیل داده اند که از میان آن ها به وسیله نمونه گیری متناسب با حجم، تعداد 397 نمونه گرفته شد. روش این تحقیق، توصیفی همبستگی است که از روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد و برای بررسی و تحلیل آن نرم افزار AMOS  به کار رفت. نتایج پژوهش نشان داد که مهم ترین و تنها عامل موثر بر تعویض بانک توسط مشتری، عوامل غیرارادی است که نه تحت کنترل مشتری و نه تحت کنترل بنگاه است. با توجه به اینکه در دوره پیشرفت اینترنت و فناوری اطلاعات هستیم، پیشنهاد می شود که از بانکداری اینترنتی و بانکداری شخصی و سایر تکنیک های بازاریابی مستقیم استفاده شود.
    کلیدواژگان: تعویض برند (بانک)، کیفیت خدمات، تعویض غیرارادی، هزینه تعویض، شهرت
  • سعیده حنفی*، نصرت الله شادنوش صفحات 81-95

    در محیط متغیر و پویای امروزی، سازمان هایی موفق هستند که از انعطاف پذیری، سرعت، خلاقیت و نوآوری بالاتری برخوردار باشند و به ترویج فعالیت های کارآفرینانه درون سازمان شان اقدام کنند. از جمله عوامل تاثیرگذار بر ترویج این فعالیت ها، رهبری سازمان و سرمایه اجتماعی است؛ ازاین رو هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر رهبری معنوی بر گرایش کارآفرینانه با در نظر گرفتن نقش میانجی گری سرمایه اجتماعی دانشجویان است و روش تحقیق بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از حیث روش از نوع توصیفی- پیمایشی است، جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان کارشناسی ارشد کارآفرینی «دانشگاه تهران» (ورودی های سال 1393) است که شامل 123 نفر هستند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و فرمول کوکران، تعداد 93 نفر برای پژوهش حاضر انتخاب شدند. بررسی و تحلیل داده ها با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) و نرم افزار Smart PLS صورت پذیرفت. نتایج  حاکی از تاثیرگذاری رهبری معنوی بر گرایش کارآفرینانه و سرمایه اجتماعی دانشجویان و همچنین تاثیرگذاری سرمایه اجتماعی بر گرایش کارآفرینانه از یکسو و از سویی دیگر تاثیر میانجی سرمایه اجتماعی بر ارتباط بین رهبری معنوی و گرایش کارآفرینانه دانشجویان است.

    کلیدواژگان: رهبری معنوی، سرمایه اجتماعی، گرایش کارآفرینانه
  • اسماعیل حسن پور قروقچی*، شهرام خلیل نژاد، هلن ابراهیمی قلعه قاضی صفحات 97-112

    با توجه به نرخ نگران کننده شکست پروژه های توسعه و تنوع همگون محصولات در ایران، انتقادات وارده بر مدل های توسعه و تنوع همگون محصول موجود در مبانی نظری و اهمیت بسیار زیاد توسعه و تنوع همگون محصولات موفق در رشد شرکت ها، پژوهش حاضر به دنبال ارائه الگوی متناسب با شرایط شرکت های غذایی ایرانی برای اجرای تنوع همگون محصول است. در این پژوهش با استفاده از روش پژوهش موردی و رویکرد کثرت گرایانه، «شرکت کدبانو» از شرکت های فعال ایران در صنعت غذا انتخاب و بررسی شده است و فرایند پیشنهادی (الگوی پیشنهادی) آن با روش های مختلفی از قبیل مصاحبه نیمه ساختاریافته، مشاهده مشارکتی و مطالعه اسناد، استخراج شده است؛ سپس الگوی پیشنهادی برآمده از اجرای فرایند در «شرکت کدبانو» با مبانی نظری مقایسه شده است. نتیجه نهایی این پژوهش، ارائه یک الگوی خاص برای «شرکت کدبانو» است که منحصربه فرد بودن آن به دلیل تفاوت محیط برون سازمانی و درون سازمانی «شرکت کدبانو» با بستر برون سازمانی و درون سازمانی مدل های غربی است. الگوی پیشنهادی این تحقیق، خلا ناشی از فقدان الگوهای فرایندی تنوع همگون محصول مناسب شرکت های غذایی ایرانی را تا حدودی پر می کند و قابلیت حل یکی از مشکلات اصلی «شرکت کدبانو» را دارد.

    کلیدواژگان: تنوع همگون محصول، تحقیق موردی، شرکت کدبانو، ایران
  • مهدیه اخوان قالیباف*، شهناز نایب زاده صفحات 113-133
    هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر خودکارآمدی و نگرش کارکنان بر رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی آنان است. با استفاده از متغیر خودکارآمدی به عنوان متغیر مستقل، متغیرهای رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی به عنوان متغیر وابسته و متغیرهای اعتماد، حمایت سازمانی دریافتی و تعهد احساسی به سازمان به عنوان متغیر میانجی، مدل تحقیق شکل گرفته است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی بوده و بر حسب روش تحقیق همبستگی است که با به کارگیری ابزار پرسشنامه و روش پیمایشی داده های مورد نیاز جمع آوری شده است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان «دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد» هستند و برای نمونه گیری از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران استفاده شده و تعداد 120 نمونه قابل قبول جمع آوری شد. بررسی و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی، جداول فراوانی و نمودارهای دایره ای و میله ای و آزمون t یک نمونه ای انجام شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS18 بررسی و تحلیل شد و تایید روابط بین متغیر ها و عوامل از طریق تحلیل عاملی تاییدی و تکنیک مدل سازی PLS با استفاده از نرم افزار PLS2 Smart صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد بین متغیر خودکارآمدی با متغیر های تعهد احساسی به سازمان، اعتماد، رضایت شغلی و حمایت سازمانی دریافتی و بین متغیر های حمایت سازمانی دریافتی و اعتماد با متغیر رضایت شغلی و بین متغیرهای تعهد احساسی به سازمان و رضایت شغلی با متغیر رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت معناداری وجود دارد؛ همچنین رابطه معناداری بین تعهد احساسی به سازمان با رضایت شغلی و بین اعتماد و حمایت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی مشاهده نشد.
    کلیدواژگان: خودکارآمدی، رضایت شغلی، تعهد احساسی به سازمان، اعتماد، حمایت سازمانی دریافتی، رفتار شهروندی سازمانی