فهرست مطالب

نشریه پژوهش های ادبی
پیاپی 25 (پاییز 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/08/19
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سعید بزرگ بیگدلی، حسینعلی قبادی، سیدعلی قاسم زاده* صفحات 9-38

    همزادی و تلازم ادبیات داستانی با تحولات جهان جدید و ویژگی روایی رمان و توانایی این قالب داستانی معاصر در انعکاس موضوعات متنوع و بازتاب سلایق، روش ها، سبکها و همچنین نمایش افکار و عقاید و گفتمانهای رایج جامعه، موجب شد ساختار و عناصر روایی رمان، گسترده ترین زمینه برای ظهور و انعکاس اسطوره ها یا اشاره به آنها به حساب آید. این رویکرد رمان نویسان اسطوره محور در استفاده و انعکاس اسطوره ها به دلیل توجه آنان به دلالتهای معنایی و نمادین اسطوره های مورد نظر خود به رمان اسطوره ای، امکان تحلیل بینامتنی می دهد. بازآفرینی اسطوره ها را در قالب روایت در دوره جدید، باید یکی از عناصر شاخص در رهیافت ادبیات پسامدرن به شمار آورد. ازاین رو، این مقاله در پی تحلیل روایت شناسانه با یکی از رمانهای پست مدرنیستی ایران است که با محوریت دو ،« سالمرگی » رویکرد بینامتنی در قالب روایتهای اسطوره ای پسرکشی و « تقابل مرگ و زندگی » بنمایه کلیدی اسطوره ای یکی با تاکید بر مظلومیت قهرمانان شکل گرفته است. از آنجا که پردازش روایت « قربانی » دیگری جزء نخستین « سالمرگی » ، اصلی داستان معطوف به جنگ تحمیلی یا متاثر از آن است تجربه های پسامدرنی رمان نویسان ایرانی در باره جنگ قرار می گیرد.

    کلیدواژگان: روایت اسطوره ای، رمان سالمرگی، رمان جنگ، رمان پست مدرنیستی، تحلیل بینامتنی
  • حمیدرضا شعیری، حسینعلی قبادی، محمد هاتفی* صفحات 39-70

    در این مقاله بر اساس رویکرد نشانه – معناشناختی تحلیل گفتمان ، فرضیه اساسی این است که عناصر کلامی و تصویری متن جز در فضایی گفتمانی نمی توانند با یکدیگر تعامل معنادار ایجاد کنند . بنا به این فرض می توان گفت این رابطه نوعی رابطه تنشی « دیگری » را در مقابل « خود » خواهد بود که عناصر و نیز کنشگران متن، جایگاه گفتمانی و در فضای جبر گفتمانی و بیناذهنی باز خواهند یافت. مهمترین دستاورد این مقاله به کارگیری نظریه نظامهای گفتمانی لاندوفسکی در زمینه مطالعاتی جدید و ارائه طرحواره ای نشانه – معناشناختی از نظام گفتمانی تحت بود که فرایندهای آن از درون متنها استخراج و روی محور « نظام گفتمانی مرامی » عنوان تنشی ارائه شد . همچنین در بررسی جوانب متعدد رابطه میان عناصر کلامی و تصویری، ملاحظه گردید که در عبور از متن نوشتاری یا کلامی به تصویر، ما با اتفاقاتی نشانه - معناشناختی به این ترتیب روبه رو می شویم: تغییر کارکرد روایی به نمادین و اسطوره ای و برعکس، تغییر کارکرد مرامی به روایی و برعکس، ادغام نظامهای نشانه ای: کلام و تصویر، فرصت تجلی نمادین برای مدلولها و ارزش سازی از طریق رابطه تنشی، تکثر دالهای هم شکل در نظامی هندسی، ایجاد فرصت خوانش چند جهتی یا چند سویه، تجلی لایه های زیرین در روساخت متن به طوری که مدلولها کارکردی صوری بیابند.

    کلیدواژگان: نشانه - معناشناسی، تحلیل گفتمان، شعر دیداری، رابطه متن نوشتاری وتصویر
  • اسماعیل شفق، علیرضا نیازی وحدت* صفحات 71-90

    پیشینه اهمیت اعداد در پدیده تقدسگرایی در اندیشه انسانهای جوامع ابتدایی ریشه دارد. بشر از دیر باز به ویژگی سحرانگی ز اعداد معتقد بوده و به همین دلیل در طول قرون متمادی به برخی از اعداد تا حد تقدس اهمیت داده است؛ این پدیده نه تنها در فرهنگ عامه جوامع بشری بلکه در زمینه های مختلف ادبیات آنها نیز مجال ظهور و بروز یافته است . ملل مختلف دنیا با توجه به اساطیر اولیه تمدنهایشا ن به اعدادی خاص اهیمت داده و حتی آن را تقدیس کرده اند. بدین ترتیب مکاتب مختلفی به وجود آمده است که هر کدام به نوعی براساس تقدیس عددی خاص به تنظیم ایدئولوژی خود اقدام کرد هاند و این خود بمراتب مجرایی برای ورود برخی اعداد مهم و گاهی مقدس درون ادبیات شده است ؛ در این میان شاهد انعکاس گسترده اعدادی خاص در حیطه ادبیات پارسی هستیم که بسامد آن به نسبت مقطع زمانی و موقعیت جغرافیایی در و کاربرد آن « سه » نوسان است . این مقاله تلاشی است برای بررسی پیشینه اهمیت عدد در دیوان خاقانی.

    کلیدواژگان: اساطیر ملل، اعداد خاص، شعر خاقانی، ادبیات کلاسیک، عدد سه
  • غلامحسین غلامحسین زاده، حامد نوروزی* صفحات 91-114

    در نظریه زبانی هالیدی یکی از عواملی که سبب پیوند جمله های متن می شود مقایسه است. این عامل در کنار ارجاع شخصی و اشاره ای سه نوع ارجاع را در این نظریه شکل می دهد؛ زیرا از نظر هالیدی وقتی دو چیز با هم مقایسه می شود در واقع به هم ارجاع می دهد. ارجاع مقایسه ای، ارجاع غیرمستقیمی به یکسانی، تفاوت یا شباهت عوامل ارجاعی است. این نوع ارجاع به دو بخش تقسیم می شود: عام وخاص. ارجاع مقایسه ای عام به سه بخش یکسانی، شباهت و تفاوت تقسیم می شود. به دلیل اهمیت و بررسی دقیق تشبیه در زبان فارسی سعی شده است در حد امکان به نقاط مشترک این مقوله در ادب فارسی و نظریه هالیدی اشاره شود. هالیدی ارجاع مقایسه ای خاص را نیز به شمارشی و وصفی تقسیم می کند. اما نگارندگان به تبع مقایسه عام و امکانات تشبیه در زبان فارسی، نوع تشبیهی را نیز به آنها افزوده اند. در نظریه هالیدی انسجام علاوه بر ارجاع عوامل دیگری نیز دارد که عبارت است از: 1) جایگزینی و حذف 2) انسجام واژگانی 3) ربط. البته نگارندگان به دلیل اینکه زبان ادبی را بررسی می کنند، عامل انسجام دهنده توازن نحوی را نیز به این فهرست اضافه کرده اند. به دلیل گستردگی مطلب، نگارندگان این مقاله تنها به بررسی یکی از این عوامل، یعنی ارجاع مقایسه ای، می پردازند.

    کلیدواژگان: انسجام شعرعروضی، ارجاع مقایسه ای، یکسانی در عروض، تشبیه ادبی
  • مختار کمیلی* صفحات 115-138
    چکیده

    یکی از نویسندگان سده ششم ه.ق، حبیش بن ابراهیم تفلیسی است که آثار متعددی از وی به زبانهای تازی و فارسی به جا مانده است. آثار حبیش، که از جمله مشهورترین آنها کامل التعبیر است از حیث اشتمال بر واژه های فارسی، حائز کمال اهمیت است. در این نوشتار ابتدا به معرفی مختصر کامل التعبیر و بررسی سبک آن بر اساس نسخه خطی قابل اعتماد کتابخانه چلبی عبدالله (مکتوب سال 772) پرداخته می شود. بر اساس گفته حبیش در این کتاب برای نخستین بار، یکی از آثار ناشناخته وی به نام معرفی می گردد. پس از آن، پاره ای از واژه ها یا ترکیبات نادر کامل التعبیر « ثمارالمسائل » که در لغت نامه های فارسی مضبوط نیست و ،« ظاهره خواندن » و « مشتن » ،« افسرد » مانند یا برای آنها شاهد ومثالی نقل نشده است، بررسی می شود.

    کلیدواژگان: کامل التعبیر، ثمارالمسائل، واژه های مهجور، لغتنامه فارسی
  • رامین محرمی* صفحات 139-155

    نقد و بیان محاسن و معایب اختیار انسان از د یدگاه عرفانی مولوی موضوع اصلی این مقاله است . با تحلیل ابیات مربوط به اختیار انسان در مثنوی، ابعاد مختلف دیدگاه مولوی درباره اختیار روشن شده است. مولوی با عقیده اختیار انسان موافق است؛ اختیاری که سبب هدایت و رستگاری انسان م یشود، اما اختیاری را که سبب سرکشی و دور شدن از حقیقت گردد، نمی پذیرد. او با اینکه جبر عرفانی را نیز در مفهوم فنای اراده بنده و معیت با حق در کنار اختیار قبول می کند، اختیار را لایق و برازنده مقام اولیای خدا و انسانهای کامل م ی داند؛ زیرا اختیار، انسان را اشرف مخلوقات ساخته است. او بعد از ا ثبات اختیار انسان به شکایت از اختیار می پردازد؛ زیرا اختیار، عامل ابتلای انسان شده، و عالم را به دو قطب خیر و شر تقسیم نموده، و انسان را از بزم حضور خداوند دور نگه داشته است . از دیدگاه مولوی، امانتی که خداوند در روز الست به انسان داد، همان اختیار است

    کلیدواژگان: جبر و اختیار، جبر محمود، کلام اسلامی، عرفان اسلامی، مثنوی معنوی
  • عباسعلی وفایی* صفحات 157-173

    شیوه مرسوم ساخت واژگان ترکیبی در زبان فارسی، ترکیب سازی از پایه واژه ها یا تکواژه های آزاد فعلی یا غیر فعلی است . تمام مق وله های هفتگانه زبان فارسی ظرفیت ترکیب سازی فراوانی دارند . درباره ترکیب سازی برخی از مقوله های زبان فارسی همانند فعل و اسم و صفت تاکنون مطالب فراوانی نوشته شده ؛ اما درباره دیگر مقوله ها تحقیقات کمتری صورت گرفته است . بررسی واژه هایی که از ترکیب ضمیر، حرف، شبه جمله به دست آمده است ضمن برخورداری از اهمیت تحقیق، امکان ترکیب سازی این مقوله های زبان را نیز آشکار می سازد. این مقاله بر آن است که از میان ضمایر زبان فارسی به اهمیت و ظرفیت ترکیب سازی ضمایر اشاره در زبان فارسی بپردازد و با توصیف نمونه هایی از نثر فارسی امروز، نوع و نقش آنها را تبیین کند.

    کلیدواژگان: ترکیب در زبان فارسی، ضمیر اشاره، کلمه مرکب قید، حرف در زبانفارسی، دستور زبان فارسی