فهرست مطالب

مجله مدیریت کسب و کار
پیاپی 17 (بهار 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/02/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمد حاتمی*، علی باباییان احمدی صفحات 9-23

    این تحقیق رابطه کیفیت زندگی کاری با عملکرد کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی را بررسی می کند. کیفیت زندگی کاری مشتمل بر هفت مولفه و عملکرد کارکنان با هر هفت مولفه رابطه مستقیم دارد که برای سنجش کیفیت زندگی کاری از مدل والتون و برای سنجش عملکرد کارکنان از مدل اچیو استفاده شده است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری موردمطالعه شامل 240 نفر از کارکنان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی است و حجم نمونه 70 نفر محاسبه شده است. برای جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه یی و میدانی استفاده شده است، پرسشنامه ها شامل دو بخش 1. کیفیت زندگی کاری؛ 2. عملکرد کارکنان است که پرسشنامه کیفیت زندگی کاری متضمن 29 سوال و پرسشنامه عملکرد کارکنان مبتنی بر 17 سوال است که پاسخ ها با طیف پنج گزینه یی لیکرت سنجیده می شود. برای تجزیه وتحلیل داده های پژوهش از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد و در بخش آمار استنباطی از آزمون کای دو کارل پیرسن، همبستگی تاوکندال و فریدمن استفاده شده است که همه فرضیات این پژوهش تایید شده اند. نتایج حاصل از فرضیه های تحقیق نشان می دهد که بین مولفه های کیفیت زندگی کاری (پرداخت منصفانه، محیط کاری ایمن، فرصت برای رشد، وابستگی اجتماعی و فضای کلی زندگی کاری، انسجام اجتماعی، قانون گرایی در سازمان و توسعه قابلیت های انسانی) و عملکرد کارکنان رابطه معنی داری وجود دارد، به عبارت دیگر با افزایش یا کاهش هر یک از مولفه های کیفیت زندگی کاری میزان عملکرد کارکنان تحت تاثیر قرار می گیرد؛ بنابراین سازمان می تواند با بهبود این مولفه ها موجبات ارتقای عملکرد کارکنان را فراهم آورد.

    کلیدواژگان: کیفیت زندگی کاری (QwL)، عملکرد کارکنان
  • مهدیه صبوریان، شهرزاد رضایی*، حامد قباخلو صفحات 25-46

    بازارگرایی و تاثیر آن بر عملکرد  محصول و خدمات یکی از مباحث مهم و محوری در مدیریت بازار و مشتری مداری است که در دهه گذشته توجه دانشگا هیان و صاحب نظران را به خود جلب کرده است (Cheng & Krumwied, 2012) خدمات در مقایسه با کالاها یک تعداد ویژگی های متمایز دارند که به نیاز بیشتر به ایجاد اعتبار در نزد مشتریان منتهی می شود. به این ترتیب انواع مختلف خدمات باید با عمق بیشتری مطالعه شوند تا مشخص شود چگونه نوآوری رابطه بین بازار گرایی و عملکرد را میانجی گری می کنند. بدین منظور این تحقیق با هدف شناسایی تاثیر متغیرهای بازارگرایی و نوآوری خدمات بر عملکرد کسب وکار در فروشگاه های زنجیره یی اجرا گردید. روش تحقیق پیمایشی و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بوده که روایی آن توسط کارشناسان و محققان تایید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ، برای 18 سوال طراحی شده، 847/0 مشخص شده است. در این تحقیق جامعه آماری از نوع محدود بوده است که تعداد نمونه 140 پرسشنامه تعیین و بین مدیران و سرپرستان فروشگاه های زنجیره یی شهروند توزیع گردید. پس از جمع آوری اطلاعات پرسشنامه، با استفاده از نرم افزار AMOS به تجزیه وتحلیل داده ها پرداخته شده است. نتیجه تحقیقات به دست آمده حاکی از آن است که مشتری گرایی، رقیب گرایی و هماهنگی بین وظیفه یی (بازارگرایی) با نوآوری خدمات رابطه معنی دار و مثبت دارد. نوآوری خدمات نیز به عنوان متغیر میانجی بیشترین تاثیر مثبت را بر روی عملکرد کسب وکار می گذارد.

    کلیدواژگان: بازارگرایی، رقیب گرایی، هماهنگی بین وظیفه یی، عملکرد کسب و کار
  • محمدکاظم ستوده*، الهام فرید چهر، زهرا امیر حسینی صفحات 47-63

    در سال های اخیر، افزایش بانک (به خصوص در بخش خصوصی) و افزایش رقابت در بخش بازار و عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی به عنوان ناظر و افزایش بانک های خارجی در کشور از عواملی است که مدیران بازاریابی را در جهت دستیابی به موفقیت در بازارهای محلی و بین المللی نسبت به شناسایی نیازهای مشتریان و عوامل موثر در انتخاب آن ها را در میان نام های تجاری و تشویق می کند. هدف از این مطالعه بررسی و شناسایی، عوامل انگیزشی برای انتخاب نام و نشان تجاری در صنعت بانکداری با توجه به اثرات تعدیلی عوامل جمعیت شناسی و بازاریابی در بانک ملی ایران (در تهران) است. پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی است. برای جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه یی و از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری همه مشتریان بانک ملی ایران در تهران بوده است. حجم نمونه آماری با توجه به فرمول کولران 384 نفر در نظر گرفته شد. برای انتخاب مشتریان از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده و روش نمونه گیری شعب بانک ملی ایران نیز به روش خوشه یی در مناطق پنج گانه شهر تهران و به صورت تصادفی انتخاب شده است. در سنجش روایی محتوایی از روش تحلیل عاملی تاییدی و برای تعیین پایایی، ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. در تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی و در آزمون فرضیه از روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته های این مطالعه نشان داد که عوامل انگیزشی (تجربه شخصی مشتری، توصیه افراد خانواده و توصیه دوستان، شفافیت و اطلاع رسانی، اطلاع رسانی رسانه ای کارآمد، شهرت نام ونشان تجاری، تعاملات شفاهی با مشتریان و هیجانات درونی از برداشت دیگران) در صنعت بانکداری بدون اثرات تعدیلی عوامل جمعیت شناسی و بازاریابی بر درگیری ذهنی خرید مشتری تاثیرگذار است.

    کلیدواژگان: عوامل انگیزشی، درگیری ذهنی خرید، نام تجاری، عوامل جمعیت شناختی و بازار یابی
  • عباس طلوعی اشلقی، محمد علی افشار کاظمی، عاطفه عباسی* صفحات 65-82

    صنعت بیمه به عنوان یک بخش خدماتی، نقش جبرانی و حفاظتی مهمی در اقتصاد هر کشور دارد، به طوری که عملیات موفقیت آمیز این صنعت، انگیزه و محرکی را برای دیگر صنایع اقتصاد و توسعه آن ها ایجاد می کند. این صنعت در تجارت داخلی و خارجی، اعتبار و اهمیت خاصی دارد و ارزیابی شرکت های بیمه علاوه بر آگاهی دادن به ذی نفعان پویایی صنعت و توسعه پایدار و متوازن جامعه را موجب می شود. امروزه اهمیت فزاینده رقابت جهانی و بخش خدمات، نیاز به انتخاب روش در ارزیابی عملکرد را افزایش داده است؛ و مانند گذشته در ارزیابی عملکرد تنها بازده مالی شرکت موردبررسی قرار نمی گیرد و برای ارزیابی عملکرد باید تکنیک های انتخاب شوند که در بررسی ساختارهای سازمانی و فرآیندها توان بالایی دارند و نتایج آن ها قابل دفاع بیشتری دارد. هدف این مقاله، ارزیابی عملکرد شرکت های بیمه یی در سال 1390 با استفاده از تلفیق دو روش "کارت امتیاز متوازن" و "تحلیل پوششی داده ها" است. این پژوهش کاربردی به عنوان یک مطالعه موردی شامل روش ارزیابی مبتنی بر مدل سازی در فضای مجرد است. شرکت های بیمه یی با رشته فعالیت: همه رشته های بیمه و حوزه فعالیت: سرزمین اصلی به عنوان جامعه پژوهش انتخاب شدند. شاخص هایی بر اساس تفکر کارت امتیازی متوازن انتخاب و ارزیابی داده ها با تکنیک تحلیل پوششی صورت گرفت؛ به منظور ارائه مسیر توسعه شرکت های ناکارا، به خوشه بندی این شرکت ها در هر وجه پرداخته شد و برای سطح اول کارایی نیز واحد مرجع معرفی گردید. بنا به یافته های این پژوهش، در سال 1390 هیچ یک از شرکت های بیمه یی در هر چهار منظر کارت امتیازی متوازن کارا شناخته نشدند. اگرچه برخی شرکت ها در چندین منظر در سطح اول کارا شناخته شدند، اما در چارچوب دیدگاه کارت امتیازی متوازن، نمی توان این واحدها را به عنوان واحدی کارا برشمرد. برخی از شرکت ها در هیچ یک از چهار منظر کارا شناخته نشدند. درنتیجه توجه به مساله پژوهش و مسیر ارائه شده برای شرکت های بیمه یی می تواند در بلندمدت عامل توسعه و افزایش کارایی در این شرکت ها باشد.
     </strong>

    کلیدواژگان: کارت امتیازی متوازن، تحلیل پوششی داده ها، شرکت های بیمه
  • نرگس محسنی دهکلانی، اصغر اسدی*، حمیدرضا کردلویی صفحات 83-102

    در این پ‍ژوهش رابطه مالکیت نهادی و علم کرد آتی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و بمبئی موردبررسی قرار گرفت و از متغیرهای تعداد مالکیت نهادی و درصد مالکیت نهادی به عنوان متغیر مستقل استفاده و ازآنجاکه عملکرد شرکت ها در مالکیت نهادی و ساختار آن مفهوم چندبعدی دارد از نسبت قیمت سود هر سهم و Q توبین نیز به عنوان متغیر وابسته مورداستفاده قرار گرفت. آزمون فرضیه های پژوهش به کمک تجزیه وتحلیل رگرسیون، رگرسیون پنل دیتا در دوره زمانی 1387 الی 1391 در بورس اوراق بهادار تهران و 2009 الی 2013 برای بورس اوراق بهادار بمبئی انجام شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که مالکیت نهادی با عملکرد آتی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران در تعداد مالکان نهادی ارتباط معنادار مستقیمی با شاخصQ توبین دارد و در بورس بمبئی، درصد مالکیت سهامداران نهادی با کیوی توبین رابطه منفی و با نسبت قیمت به سود هر سهم رابطه مثبت معناداری دارد.

    کلیدواژگان: مالکیت نهادی، عملکرد آتی، بورس اوراق بهادار بمبئی، Qتوبین
  • احمدرضا کسرایی، حسین میانه رو صفحات 103-120

    تحقیق حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر امکان سنجی و پیاده سازی مدیریت استراتژیک در مدیریت توسعه منابع انسانی شرکت نفت انجام شده است. بدین منظور تحقیقی پیمایشی با هدف کاربردی طراحی شد که در آن جامعه آماری شامل کارکنان و مدیران مجری طرح برنامه ریزی استراتژیک در شرکت نفت بوده اند. ضمنا حجم جامعه و حجم نمونه با هم برابر و به تعداد 30 نفر بوده است. با انتخاب پرسشنامه استاندارد 55 گویه یی بر اساس پژوهش جامرگ و همکارانش (2007) که سوالات آن در قالب 7 دسته: ارتباطات، فرهنگ، منابع انسانی/ استعدادها، رهبری، اهداف/ سنجه ها، برنامه ریزی و تطبیق دهی، ساختار/ کنترل دسته بندی شده اند، هدف تحقیق دنبال شده است. یافته ها نشان می دهد که میانگین موزون بیشتر عوامل موثر بر امکان سنجی و پیاده سازی مدیریت استراتژیک در مدیریت توسعه منابع انسانی شرکت نفت دارای میانگین بالاتر از حد متوسط (عدد 3 با توجه طیف پنج امتیازی لیکرت) هستند؛ یافته های حاصل از آزمون t تک نمونه یی نیز نشان می دهد که تمامی دسته های 7گانه میانگینی بالاتر از عدد 3 دارند؛ در بین عوامل (سوالات)، سوال (عامل) سی و دوم (تعریف شفاف اهداف به منظور حمایت از اهداف) از بالاترین اهمیت و سوال (عامل) سوم (ارتباطات آسان برای تمامی کارکنان) از کمترین اهمیت برخوردار است؛ در بین دسته های 7گانه سوالات نیز به ترتیب اهداف/ سنجه ها، رهبری، منابع انسانی/ استعدادها، ارتباطات، فرهنگ، برنامه ریزی و تطبیق دهی و ساختار/ کنترل بالاترین اهمیت را دارند.

    کلیدواژگان: امکان سنجی، پیاده سازی، مدیریت استراتژیک، مدیریت منابع انسانی، شرکت نفت
  • غلام رضا هاشم زاده خوارسگانی*، سعید حاجی زاده، احمدی لیوانی صفحات 121-139

    در دنیای رقابتی امروز افزایش بهره وری به عنوان یک ضرورت برای ارتقای سطح زندگی جوامع همواره مدنظر سیاستمداران و دولتمردان و مدیران بوده است در این مقاله با استفاده از ترکیب تکنیک های کارت امتیازی متوازن و تحلیل پوششی داده ها به اندازه گیری عملکرد زنجیره تامین شرکت های دارویی - سازمان تامین اجتماعی پرداخته شده است. استفاده از این مدل ترکیبی علاوه بر تعیین شاخص های ارزیابی، میزان کارایی را پیش بینی و نقاط ضعف هر واحد را در شاخص های مختلف تعیین و با ارائه میزان مطلوب آن ها خط مشی سازمان را به سوی ارتقای کارایی و بهره وری مشخص می کند. در این پژوهش 28 شرکت در سه گروه شرکت های توزیع و خدمات، تولید فراورده های دارویی و گروه تولید مواد اولیه دارویی و شیمیایی انتخاب و پس از شناسایی شاخص های عملکرد و پالایش آن ها، نهایتا شاخص های هزینه پردازش اطلاعات و سود خالص و نسبت بهره وری از منظر مالی و زمان پاسخگویی به مشتری و انعطاف پذیری در سیستم ارائه خدمات به نیازهای خاص مشتریان از منظر مشتری ونیز شاخص هایی همچون زیان کل جریان نقدینگی، هزینه انتقال موجودی، بهره برداری از ظرفیت و کل هزینه های حمل ونقل (توزیع) از منظر فرایندهای داخلی کسب وکار و دقت تکنیک های پیش بینی و زمان چرخه توسعه محصول از منظر یادگیری، رشد و نوآوری موردبررسی و انتخاب گردیدند. در گام اول ابتدا ورودی و خروجی با استفاده از مدل های تحلیل پوششی داده های ورودی محور حل و برای محاسبه بازده به مقیاس افزایشی و کاهشی برای واحدها، از مدل های CCR، BCC و NIRS استفاده و به رتبه بندی واحدهای کارا با استفاده از مدل اندرسون و پیترسون پرداخته شد.

    کلیدواژگان: زنجیره تامین، مدیریت زنجیره تامین، تحلیل پوششی داده ها، کارت امتیازی متوازن