فهرست مطالب

مجله مدیریت کسب و کار
پیاپی 13 (بهار 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/03/01
  • تعداد عناوین: 9
|
  • زینب بزاز، حسین خنیفر، رضا تهرانی، محمد جواد محقق نیا صفحات 11-36

    در دهه های اخیر بانک های تجاری جهان, با روند جهانی شدن و نگرش پیدایش مشتری مداری مواجه بوده و بر اساس آن تحول و تغییرات اساسی را تجربه کرده اند. یکی از راه ها مقابله با این شرایط, خصوصی سازی است. هدف از تحقیق حاضر بررسی و مقایسه عملکرد مالی بانک های تجاری دولتی و خصوصی در چارچوب شرایط موجود بر اساس ابعاد مدل CAMEL ,در دوره زمانی1385 تا 1388 است. نمونه آماری این تحقیق شامل 4 بانک تجاری دولتی و 4 بانک تجاری خصوصی است که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند. اطلاعات مورد نیاز این تحقیق نیز از صورت های مالی سال های مورد بررسی بانک های نمونه استخراج شده است. طبق آزمون کلموگورف-اسمیرنف مشخص شد که توزیع نمونه نرمال است بنابراین برای تجزیه و تحلیل فرضیات تحقیق از آزمون میانگین دو جامعه (آزمون T) استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون های آماری نشان دهنده عملکرد بهتر بانک های خصوصی در بعد نقدینگی و عملکرد درآمدها و عملکرد بهتر بانک های دولتی در بعد کیفیت مدیریت است. و از دیگر ابعاد تفاوت معناداری مشاهده نشد. همچنین نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی، تفاوت معناداری در عملکرد بانک های دولتی و خصوصی نشان نداد. لذا بانک های خصوصی باید در تلاش برای بهبود عملکرد مدیران خود باشند. در همین راستا راهکارهایی برای بهبود عملکرد مدیریتی بانک ها در قالب پیشنهاد ارائه شده است.

    کلیدواژگان: کفایت سرمایه، کیفیت درآمدها، کیفیت مدیریت، عملکرد درآمدها، نقدینگی
  • فرهاد حنیفی، سمیه رحمانی پور صفحات 37-56

    در این تحقیق هدف از یکسو شناسایی عوامل موثر بر ریسک نقدینگی در بانک پارسیان و مطالعه وتعیین روابط بین این متغیرها با شاخص های ریسک نقد ینگی و از سوی دیگر شناسایی آثار ریسک نقدینگی در بانک پارسیان و مطالعه روابط بین علل به وجود آورنده آن است. .قلمرو زمانی تحقیق داده های ماهانه بانک پارسیان را از فروردین 1383 تااسفند1390 در بر می گیرد . برای تجزیه وتحلیل داده ها ،بیان متغیرهای مستقل ،وابسته ،آزمون فرضیه های تحقیق وتصمیم گیری در مورد فرضیه های تحقیق ازآمار استنباطی وفنون معادله یابی ساختاری استفاده شد هاست . یافته های تحقیق نشان می دهد که تاثیر سپرده های دیداری وسایر سپرده ها برریسک نقدینگی معکوس ومعنادار است وتاثیر تسهیلات پرداختی بر ریسک نقدینگی مثبت ومعنادار است. ریسک نقدینگی نیز در این بانک به صورت معنادارازمتغیر های نشانگر بدهی به بانک مرکزی وسایر بانک ها ،هزینه تامین مالی ،ارزش بازار سهام بانک و حجم اوراق مشارکت قابل اندازه گیری است و این متغیرها باریسک رابطه مستقیم و معنادار دارند

    کلیدواژگان: ریسک نقدینگی، بانک مرکزی، سپرده دیداری، سایر سپرده ها، معادلات ساختاری، تسهیلات پرداختی
  • حسن گیوریان، علی سامانی صفحات 57-70

    دنیای امروز دنیای کسب مزیت رقابتی پایدار است. مزیتی که در عرصه خدمات محقق نمی گردد. جز از دیرباز مشتری بعنوان فلسفه وجودی هر سازمان نقش بارز وتعیین کننده ای در رفتار و بقای سازمان ها داشته است.از آنجا که شرکت پست نیز بعنوان یک سازمان کلیدی ،نقش مهمی در عرصه خدمت رسانی به کشوربرعهده دارد،لزوم توجه به این مهم و جلب رضایت مشتریان را برخود فرض می داند.این مقاله مبتنی بر تحقیقی است که طی آن با استفاده از پرسشنامه استاندارد پاراسورامن (1998) و تائید روایی آن از طریق نظر نخبگان و پایایی آن با بدست آمدن آلفای کرنباخ0.91انجام شده است. ابتدا به سنجش ابعاد رضایتمندی مشتریان شرکت پست که طبق مدل سروکوال شامل: عوامل محسوس , اعتبار ، اطمینان ،همدلی و تضمین هستند پرداخته شده و سپس دلایل وراهکارهای بهبود وضعیت مشتری مداری در این سازمان مورد بررسی قرار گرفته است . آنگاه با توجه به شکاف موجود بین ابعاد مختلف انتظارات وادراکات مشتریان، پیشنهاد های سازنده ای ارایه شده است.تعداد نمونه این پژوهش که از نوع توصیفی پیمایشی است، طبق فرمول مورگان 322 نفر برآورد گردیده است.برای جمع آوری داده ها در این پژوهش در بخش استنباطی از ابزار پرسشنامه بهره گرفته شده است ضمنا با توجه به قرار گرفتن داده ها در حوزه ی ناپارامتریک، به منظور تجزیه تحلیل داده ها از آزمون ویلکاکسون و برای رتبه بندی عوامل از آزمون فریدمن استفاده گردید.

    کلیدواژگان: مشتری، رضایتمندی، سروکال، عوامل محسوس، اعتبار، اطمینان، همدلی، تضمین
  • منوچهر جفره، علی اسکندری، امیررضا کیقبادی صفحات 71-90

    اغلب سازمان ها با اهداف خاصی ایجاد شده اند که برای جهت نیل به آن اهداف از عوامل در اختیار خود خصوصا مدیریت بهره می جویند. شخصیت بعنوان یکی از موضوعات قابل بحث در این مقاله عاملی اثرگذار در موفقیت مدیران است. هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی و عملکرد مدیران ستادی وزارت امور اقتصادی و دارا یی استان تهران است. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است که برای انجام آن، به روش نمونه گیری تصادفی، تعداد 40 نفر از مدیران ستادی وزارت امور اقتصادی و دارایی انتخاب و یا توزیع 2 نوع پرسشنامه بین آنان، اطلاعات لازم در ارتباط با ویژگی های شخصیتی و عملکرد آن ها گردآوری شده است .در تجزیه و تحلیل داده ها با توجه به نرمال نبودن توزیع متغیرها از روش های آماری از قبیل محاسبه ضریب همبستگی رتبه یی اسپیرمن، آزمون z (برای مقایسه ضریب همبستگی دو جامعه) و از آزمون مان ویتنی- ویلکاکسون برای بررسی تفاوت بین دو گروه و یا یکسان بودن آن ها استفاده گردید که پس از آزمون فرضیه ها مشخص گردید، بین متغیرهای مستقل یعنی ویژگی های شخصیتی مورد نظر(منبع کنترل درونی و بیرونی، شاخص درونگرائی و برونگرائی) و عملکرد رابطه معنا دار ولی در جهت معکوس وجود دارد. همچنین با انجام بررسی ها مشخص گردید که بین منبع کنترل درونی ومنبع کنترل بیرونی و عملکرد تفاوت معنا داری وجود ندارد. برای اولویت بندی نقش ویژگی های شخصیتی بر اساس مکان کنترل درونی و بیرونی, با استفاده از آزمون مقایسه ضریب همبستگی دو جامعه، مشخص گردید که بین مکان کنترل درونی و عملکرد نسبت به مکان کنترل بیرونی و عملکرد رابطه بیشتری وجود دارد, اما این تفاوت آنچنان زیاد نیست که بتوان آن را تفاوت معنی داری دانست، درواقع اختلاف بین آن ها درحدی نیست که متغیری بر متغیر دیگر اولویت داشته باشد.

    کلیدواژگان: شخصیت، عملکرد، منبع کنترل، مدیران درونی، مدیران بیرونی
  • صادق ملکی آوارسین، بیتا دلنواز اصغری، ابراهیم خردمند صفحات 91-114

    هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری و عملکرد کارکنان معاونت اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز[1] است .روش تحقیق مورد استفاده ، با توجه به ماهیت موضوع و هدف‏های پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بوده است و جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان حوزه اداری ومالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز به تعداد 300 نفر است .حجم نمونه نیز بر اساس جدول مورگان 169 نفر برآورد شده است. روش نمونه‏ گیری در این تحقیق به صورت روش نمونه‏گیری طبقه یی و داخل هر طبقه بصورت تصادفی ساده بوده است . ابزار پژوهش، پرسشنامه کیفیت زندگی کاری براساس پنج مولفه اصلی کیفیت زندگی کاری ، مشتمل بر: رضایت شغلی، انگیزه، امنیت شغلی، آموزش و مشارکت تهیه و در تدوین پرسشنامه عملکرد کارکنان از مدل اچیو (هرسی و بلانچارد) استفاده شده است. برای سنجش پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که برای پرسشنامه کیفیت زندگی کاری 891/0 و برای پرسش نامه عملکرد 793/0 به دست آمده است..یافته های این پژوهش نشان که داد بین کیفیت زندگی کاری کارکنان و عملکرد آنان رابطه معناداری وجود دارد. ضمنا بین مولفه رضایت شغلی، انگیزه ، امنیت شغلی ، آموزش و مشارکت (مولفه های کیفیت زندگی کاری) و عملکرد کارکنان رابطه وجود دارد و این بدین معنا است که هر چه کیفیت زندگی کاری افزایش می یابد عملکرد آنان نیز ارتقا پیدا می کند.

    کلیدواژگان: کیفیت زندگی کاری، عملکرد کارکنان، دانشگاه آاد اسلامی
  • عبدالله کولوبندی، مهرداد حسن زاده، حامد قباخلو صفحات 115-130

    با گذر از اقتصاد صنعتی و شدت یافتن رقابت در ابعاد نوین، مشتری به عنوان رکن اصلی و محور تمام فعالیت های سازمان در آمده است به نحوی که از دیدگاه رقابتی بقا و تداوم حیات سازمان ها در گرو شناسایی و جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان موجود است .امروزه در اکثر شرکت ها مساله حفظ مشتری یکی از راهبرد های اساسی در شرکت محسوب می شود و حفظ مشتری می تواند تاثیر بسزایی در کاهش هزینه های شرکت داشته باشد . این تحقیق نیز با هدف شناسایی تاثیر متغیرهای ارتباط و شناخت نام تجاری بر رفتار خرید مشتریان در شرکت بیمه ایران اجرا شده است . روش تحقیق پیمایشی و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه است که روایی آن توسط کارشناسان و محققان تائید و پایایی آن براساس استفاده از آلفای کرونباخ 83/0 است . در این تحقیق 150 پرسشنامه توزیع شد .پس از جمع آوری داده ها پرسشنامه ، تحلیل داده ها و آزمنو فرضیات صورت پذیرفت . نتیجه بررسی حاکی است که از میان دو متغیر شناخت، بین متغیر آگاهی از نام تجاری با خرید مجدد رابطه ای وجود ندارد و از میان متغیرهای ارتباطات ، نیز بین دلبستگی به نام تجاری با خرید جاری و مجدد رابطه ای تبیین نشد . آگاهی از برند و تصویر ذهنی آن ، خرید جاری را به طور مثبت تحت تاثیر قرار می دهد. خرید فعلی نیز با خرید مجدد رابطه معنادار دارد. ضمنا تصویر ذهنی از برند بر خرید مجدد نیز تاثیر مثبت دارد . متغیرهای رضایت و اعتماد به برند رابطه معناداری با دلبستگی به نام تجاری دارند و هر دو متغیر آگاهی و تصویر ذهنی از نام تجاری با رضایت و اعتماد به نام تجاری رابطه مثبت دارند.

    کلیدواژگان: شناخت نام تجاری، ارتباطات نام تجاری، رفتار خرید، خرید جاری، خرید مجدد
  • وحیدرضا میرابی، فریده حق شناس کاشانی، مریم شریعتی صفحات 131-146

    هدف از این پژوهش ، بررسی رابطه میان هوشمندی رقابتی با کسب مزیت رقابتی در شرکت زمزم است. پس از مروری بر مفاهیم هوشمندی رقابتی و مزیت رقابتی، دو پرسشنامه مجزا برای متغیرهای پژوهش طراحی و پس از تائید روایی و پایایی آن ها، میان 52 نفر از مدیران، کارشناسان و متخصصان شرکت زمزم توزیع گردید. نتایج حاصل از بکارگیری آزمون رتبه یی اسپیرمن، بیانگر رابطه مستقیم و معنادار هوشمندی رقابتی و ابعاد آن با کسب مزیت رقابتی شرکت زمزم است . در ادامه با بکارگیری آزمون فریدمن، ابعاد هوشمندی رقابتی رتبه بندی شدند که متغیرهای هوشمندی تکنولوژیک، هوشمندی بازار و سیستم های اطلاعاتی و هوشمندی اجتماعی به عنوان مهمترین معیار هوشمندی رقابتی انتخاب گردید . در پایان نیز، نتایج حاصل از بکارگیری آزمون دوجمله یی نیز نشان داد که تمام متغیرهای پژوهش در سطح مطلوبی قرار دارند .

    کلیدواژگان: هوشمندی رقابتی، مزیت رقابتی، رقابت پذیری
  • احمد ودادی، مرتضی امامی کوشا صفحات 147-176

    این مقاله نقش سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی را در عملکرد سازمانی مورد بررسی قرار می دهد. جامعه آماری آن، مدیران اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ، روش آن مونه گیری تصادفی ساده و ابزار جمع آوری داده های آن پرسشنامه است . یافته های تحقیق نشان می دهد که بین سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد و سرمایه های فکری و اجتماعی نیز بر عملکرد سازمانی تاثیر مثبت دارند. علاوه بر این نتایج تحقیق حاضر نمایان ساخت که اثر مستقیم سرمایه اجتماعی بر عملکرد سازمانی، بیش از اثری است که به طور غیر مستقیم (با تاثیر در بافت سرمایه فکری) در عملکرد سازمانی می گذارد. رتبه بندی مولفه های سرمایه اجتماعی نشان می دهد که بعد فرهنگی سرمایه اجتماعی نسبت به ابعاد دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار است باشد و در بین ابعاد سرمایه فکری نیز، سرمایه رابطه یی نسبت به ابعاد دیگر اهمیت بیشتری دارد .

    کلیدواژگان: سرمایه فکری، سرمایه اجتماعی، عملکرد سازمانی
  • اسدالله افشاری، سهیلا پیرولی صفحات 177-195

    تحقیق حاضر در صدد بررسی «تاثیر ریسک مالی بر سود سهام بانک های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران» است. ریسک اعتباری، ریسک نقدینگی و ریسک نرخ بهره از انواع ریسک مالی هستند که در این تحقیق تاثیر آن ها بر سود سهام مورد بررسی قرار گرفته است. هدف این تحقیق شناسایی رابطه بین تغییرات ریسک های اعتباری، نقدینگی و نرخ بهره با تغییرات سود سهام بانک های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای بررسی موضوع تحقیق، از مدل پیشنهادی برای بانک های تایلند استفاده شده است. در این مدل متغیرهای ریسک اعتباری، ریسک نقدینگی، ریسک نرخ بهره و سود سهام محاسبه شده و تاثیر ریسک های مذکور بر سود سهام مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. همچنین برای دستیابی به اهداف تحقیق، فرضیه هایی تدوین شده است که با آزمون آن ها به بررسی رابطه بین تغییرات ریسک های اعتباری، نقدینگی، نرخ بهره و تغییرات سود سهام پرداخته می شود .
     جامعه آماری تحقیق را بانک های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تشکیل داده است. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق، اسناد و مدارک سازمانی است که با توجه به تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق تنظیم شده است. در بررسی فرضیه های تحقیق، از تحلیل رگرسیون و در تحلیل ویژگی متغیرهای تحقیق و تحلیل داده های آن، از روش آمار توصیفی استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از تاثیر مثبت ریسک اعتباری و بی تاثیر بودن ریسک نقدینگی و ریسک نرخ بهره بر سود سهام بانک های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است .

    کلیدواژگان: ریسک اعتباری، ریسک نقدینگی، ریسک نرخ بهره، سود سهام