فهرست مطالب

مجله مدیریت کسب و کار
پیاپی 12 (زمستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/10/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سیدمحسن علامه، محمود دانیالی ده حوض*، حسین منصوری صفحه 1

    امروزه تغییر یک فرایند مستمر و استراتژیک تعریف شده و لازمه بهبود و تعالی سازمان ها در راستای اهداف کسب و کار و موفقیت های آموزشی، تولیدی، تجاری، صنعتی، خدماتی و غیره می باشد. فلسفه بهبود مستمر بر این اصل استوار است که شیوه زندگی انسان شامل زندگی شغلی، زندگی اجتماعی و زندگی خانوادگی باید پیوسته و مداوم بهبود یابد. هدف اصلی این پژوهش بررسی شاخص بهبود مستمر و رابطه ی آن با تعهد سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه می باشد. از فرضیات اساسی این پژوهش وجود رابطه معنی دار بین بهبود مستمر و تعهد سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان رسمی و اعضای هیات علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه هستند و نمونه آماری 114 نفر می باشند که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه ی محقق ساخته مدیریت کیفیت فراگیر با پایایی حدود 955% و پرسشنامه تعهد سازمانی می یر آلن استفاده شده است. آزمون های آماری t گروه های مستقل و ضریب همبستگی مورد استفاده قرار گرفته اند. نتایج نشان می دهد بین شاخص بهبودمستمر و تعهد عاطفی و نیز بین بهبودمستمر و تعهد عقلانی، همچنین بین بهبودمستمر و تعهد هنجاری کارکنان و استادان دانشگاه آزاد اسلامی رابطه معنی وجود دارد.

    کلیدواژگان: بهبود مستمر، تعهد سازمانی، تهعد هنجاری، تهعد عاطفی و تعهد عقلانی
  • عباس صالح اردستانی، شادی سراج هاشمی* صفحه 2

    پژوهش حاضر به بررسی ادراک مشتریان از امنیت و اعتماد در سیستم های پرداخت الکترونیکی پرداخته است. متغیرهای این پژوهش شامل امنیت، اعتماد، فرآیندهای تراکنش، حفاظت های فنی، بیانیه امنیت و استفاده کاربر می باشد. نوع تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مشتریان موسسات مالی و اعتباری عسکریه، ثامن الائمه، کوثر و مهر می باشد که با استفاده از فرمول کوکران به طور تصادفی ساده انتخاب شده اند. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده با کمک نرم افزار SPSS و لیزرل و اکسپرت چویس انجام شده است. بررسی نتایج نشان داد که بین متغیرهای حفاظت های فنی با امنیت ادراک شده توسط کاربران، فرآیند های تراکنش با اعتماد ادراک شده، امنیت ادراک شده با اعتماد ادراک شده و اعتماد ادراک شده با استفاده کاربران رابطه مثبت وجود دارد.

    کلیدواژگان: امنیت، اعتماد، سیستم پرداخت الکترونیکی
  • بهرام خیری*، مولود سادات فرازنده مهر، حامد رضی پور صفحه 3

    امروزه بسیاری از مصرف کنندگان مواجه با نوعی بدبینی جدید می باشند. چون اغلب عملکردهای بازاریابی شرکت ها را کمتر مورد پذیرش قرار می دهند. هدف این پژوهش بررسی و تعیین عوامل موثر بر رفتار بدبینانه مصرف کنندگان می باشد. در پژوهش حاضر که از نظر گردآوری داده ها، توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی است، جامعه آماری را مصرف کنندگان فروشگاه های زنجیره ای (رفاه، شهروند) تشکیل می دهنداز آمار توصیفی برای نمایش اطلاعات جمعیت شناختی و توزیع فراوانی داده های تحقیق و در داده پردازی از مدل معادلات ساختاری (SEM) و برای انجام تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار LISREL استفاده شده است. نتایج این مطالعه نشان داده است که هر گونه افزایش در همخوانی اهداف سبب رفتار های مثبت و هر گونه افزایش در نا همخوانی اهداف سبب رفتار های منفی خواهد شد. مصرف کنندگانی که نا همخوانی ارزشی را تجربه می کنند، درگیر رفتار های منفی شده در حالی که همخوانی ارزشی رفتارهایی مثبت را از سوی مصرف کنندگان سبب نمی شود. اثر (نا) همخوانی اهداف بر انتظارات قابل پیش بینی مثبت است و این نشان می دهد هر گونه همخوانی در اهداف سبب بهبود انتظارات قابل پیش بینی می شود و بالعکس یعنی با افزایش نا همخوانی سبب کاهش انتظارات قابل پیش بینی می شود.

    کلیدواژگان: رفتار مصرف کننده، بدبینی مصرف کننده، رضایت، وفاداری، شکایت
  • وحیدرضا میراثی، فرشاد تقوی پور بنام* صفحه 4

    در دنیای رقابتی امروز شباهت بیش از پیش محصولات و خدمات به یکدیگر از یکسو و حساسیت بالا و انعطاف پذیری کم مشتری از سویی دیگر باعث شده است که شرکتها جهت بقا در بازار به دنبال کسب مزیت رقابتی پایدار باشند از این رو سرمایه گذاری در حوزه وفاداری مشتری یک سرمایه گذاری اثربخش و سودمند برای تولیدکنندگان بخصوص در حوزه لوازم خانگی است.یکی از عواملی که در شکل گیری وفاداری مشتری نقش دارد علایم تجاری شرکتها می باشد.لذا پژوهش حاضر به بررسی رابطه وفاداری مشتریان با عوامل موثر از علایم تجاری پرداخته است.به منظور تحقق این هدف،بر اساس مدل مفهومی تحقیق رابطه متغیرهای رضایتمندی،ارزش،مقاومت در برابر تغییر،احساس،اعتماد به برند و ارزش ویژه برند با وفاداری مشتری فرضیه سازی شده و اطلاعات لازم با استفاده از پرسشنامه بصورت خوشه ای و تصادفی در جامعه آماری مشتریان محصولات پارس خزر واقع در فروشگاه های زنجیره ای شهروند مستقر در مناطق 13،12،5،1و20 شهر تهران جمع آوری شد.و فرضیه های تحقیق با استفاده از آزمونهای کولموگروف-اسمیرنوف،ضریب همبستگی اسپیرمن و فریدمن مورد آزمون قرار گرفت.نتایج حاکی از آن است که توزیع نمره های گروه نمونه غیر نرمال بوده و متغیرهای اعتماد و ارزش ویژه برند بیشترین تاثیر را در شکل گیری وفاداری مشتری دارند.ضمن اینکه عوامل اثرگذار وفاداری رفتاری در مقابل وفاداری نگرشی ممکن است در زمینه های تحقیقاتی مختلف،متفاوت باشد.

    کلیدواژگان: علایم تجاری، وفاداری مشتری، صنعت لوازم خانگی
  • نوشین ایزد پناه*، حسین صفرزاده صفحه 5

    مدیران منابع انسانی، برای تحقق اهداف خود در راستای برنامه های استراتژیک در حوزه منابع انسانی سازمان ها، راهی جز بهره گیری از روش ها و رویکردهای مناسب ندارند. این حساسیت به اندازه ای است که تقریبا همه شرکت ها وسازمان های موفق یا در جستجوی موفقیت را ترغیب کرده است که برنامه هایی جدی و مستمر برای آموزش و پرورش کارکنان شایسته داشته باشند و این برنامه ها را با جدیت پیگیری کنند. از سوی دیگر، سیستم های استعدادیابی، امروزه معیارهای بیشتر و پیچیده تری را برای ارزیابی افراد به کار می گیرند. این معیارها علاوه بر ظرفیت های رهبری افراد با ارزش ها و هنجارهای سازمان نیز مرتبط است و شامل ظرفیت یادگیری و رشد افراد و همچنین نتایج حاصل از عملکرد آنها نیز می شود. شرکت های موفق در شناسایی قابلیت ها و شایستگی ها اولا به اهداف و جهت گیری های استراتژیک سازمانشان توجه جدی دارند و فهرست قابلیت ها را بر اساس نیازمندی های مربوط به این استراتژی ها تدوین می کنند و ثانیا در ارزیابی قابلیت ها هم بر عملکرد فعلی و هم بر پتانسیل های آنان تاکید دارند. معیارهای مربوط به عملکرد معمولا شامل نحوه دستیابی به اهداف تعیین شده و التزام عملی به ارزش ها و هنجارهای مورد توجه سازمان است در حالیکه پتانسیل به معنی توانایی های فرد برای رهبری موفق در سطوح بالاتر است. تلاش این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی پیمایشی با زمینه کاربردی ارائه فاکتورهایی برای ارزیابی واقعگرایانه و صحیح افراد با پتانسیل بالا می باشد. همچنین افزایش دقت و اعتبار ارزیابی ها و قضاوت های ذهنی با استفاده از رویکردهای نوین علم روانشناسی و فاکتورهای ارزشمند این رویکردها از دیگر اهداف این پژوهش می باشد. جامعه آماری این بررسی شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت می باشند که تعداد آنها در ایران 11 شرکت است. به عنوان ابزار انجام تحقیق از پرسشنامه ای استفاده شد که روایی آن توسط کارشناسان و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفته است. بر این اساس250 پرسشنامه بین کارشناسان رده سرپرستی به بالا توزیع شد. سه متغیر شناختی، رفتاری و محیطی در این پژوهش به عنوان فاکتورهای موثر در فرایند شناخت استعدادها در نظر گرفته شده که تاثیر این سه متغیر در مراحل مختلف فرایند استعدادیابی مورد بررسی قرار گرفته است. تحلیل های آماری صورت پذیرفته نیز تاثیر عمیق این فاکتورها را تایید می کند. نتایج بیانگر این نکته است که حفظ استعداد ها مهمترین متغیر تاثیر پذیر از متغیرهای رویکرد روانشناختانه نسبت به سنجش عملکرد در فرآیند مدیریت استعداد است. یعنی مهمترین نقش این متغیر ها در حفظ استعداد ها می باشد.

    کلیدواژگان: مدیریت اقتصاد، نظریه های رفتاری، نظریه های شناختی، خودکارآمدی، ارزیابان
  • وحید پریچهر*، حمیدرضا سعیدنیا صفحه 6

    ایجاد وحفظ وفاداری مصرف کننده به برند در قلب برنامه های بازاریابی شرکتها به ویژه در بازارهای رقابتی قرار دارد، لذا در این تحقیق تلاش شده است تا به بررسی تاثیر اعتبار برند بر وفاداری مشتریان در بخش خدمات ارتباطی شرکت ایرانسل پرداخته شود. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کاربران ایرانسل ساکن شهر تهران بوده که از خدمات متنوع این اپراتور استفاده می کنند. برای جمع آوری اطلاعات جهت آزمون فرضیه های تحقیق که مبتنی بر مدل سویینی و سوییت (2008) می باشند، تعداد 384 پرسشنامه به روش خوشه ای تک مرحله ای بین کاربران توزیع و نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار لیزرل ومدل معادلات ساختاری نشان داد که اعتبار برند بر تعهد وفاداری،تعهد مداوم ورضایت تاثیر مستقیم دارد.رضایت بر تعهد وفاداری وتوصیه های شفاهی تاثیر مستقیم داشته وباعث کاهش تمایل به تغییر برندمی گردد. تعهد وفاداری برمتغیر وابسته توصیه شفاهی، تاثیر مستقیم داشته ولی برروی تمایل به تغییر برند تاثیری ندارد.تعهد مداوم بر تمایل به تغییر برند تاثیر معکوس دارد،یعنی باعث کاهش تمایل مشتریان به تغییر برند می گردد.

    کلیدواژگان: اعتبار برند، وفاداری مشتری، رضایت، تعهد، تمایلات رفتاری
  • علی اصغر حیات*، مصطفی عزیزی شمامی، حاتم فرجی، مسلم ملکی حسنوند صفحه 7

    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک های رهبری تحول آفرین، تبادلی و عدم ملاحظه با توانمندسازی کارکنان مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن شهر تهران می باشد. بدین منظور 94 کارمند مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن که به روش تصادفی ساده انتخاب شده بودند به پرسشنامه توانمند سازی اسپریتزر(1995) و پرسشنامه چند عاملی رهبری (MLQ) از باس و آوالیو پاسخ دادند. تحلیل داده- ها از طریق شاخص های آمار توصیفی و آزمون های آماری (همبستگی پیرسون، رگرسیون، تحلیل واریانس یک راهه، تی مستقل) انجام گرفته است. نتایج تحقیق نشان داد که بین سبک های رهبری تبادلی، تحولی و مولفه های آن با توانمندسازی همبستگی مثبتی و معناداری در سطح 01/0 وجود دارد. همچنین، یافته های حاصل از رگرسیون گام به گام نشان داد که دو مولفه انگیزش الهام بخش و نفوذ آرمانی سبک رهبری تحول آفرین قادر به پیش بینی توانمندسازی نیروی انسانی هستند. نتایج آزمون تی مستقل نیز آشکار ساخت که بین متغیر توانمندسازی با جنسیت کارمندان تفاوت معناداری وجود ندارد و در پایان نتایج تحلیل واریانس یک راهه بین توانمندسازی با متغیر جمعیت شناختی سطح تحصیلات آشکار ساخت که تفاوت معنی داری بین آنها وجود ندارد.

    کلیدواژگان: رهبری تحولی، رهبری تبادلی، رهبری عدم مداخله و توانمندسازی
  • بهرام خیری، محمد سعید زمانی صفحه 8

    گسترش برند استراتژی است که بسیاری از شرکت ها با هدف بهره برداری از موقعیت به دست آمده ی برند در بازارهای فعلی، آن را دنبال می کنند زمانی که محصول جدید تحت یک برند مشهور به بازار عرضه شود، نرخ شکست و هزینه های بازار کاهش می یابد . امکاناتی که برند برای محصولات جدید ارائه می کند غالبا باعث تغییر در تصویر از برند شرکت ها می شود. در نتیجه هم تاثیر و هم اطلاعات خاص مرتبط با برند و هم محصولات جدید در ذهن مصرف کننده با هم مبادله می شوند. این پژوهش دیدگاه جدیدی را با جامع ترین مدل در ارتباط با تحقیق در گسترش برند در حوزه کالاها ارائه می کند، که راهبرد فراگیری در ارائه محصولات جدید محسوب می شود.عکس العمل مصرف کنندگان، نسبت به 4 محصول جدید که از 2 نام تجاری واقعی در حوزه کالاهای مصرفی استفاده کرده اند، در این پژوهش مورد ارزیابی قرار می گیرد. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است. ما دریافتیم که شرکت ها قبل از اجرای گسترش برند باید سعی در شناسایی هر چه بیشتر برند در نظر مصرف کنندگان کنند و تصویر از برند خود را در ذهن مصرف کننده ارتقا دهند. برای ایجاد نگرشی مطلوب نسبت به این استراتژی باید کالای جدید چه از لحاظ طبقاتی و هم از لحاظ تصویر ذهنی با برند مادر تناسب داشته باشد. البته که این تناسب تاثیر مستقیمی بر روی تصویر ذهنی از برند گسترش یافته ندارد و فقط بر روی نگرش نسبت به گسترش تاثیر دارد و مشتریان تنوع طلب و ریسک پذیر در جا اندختن محصول ما در ذهن مصرف کنندگان دیگر تاثیر دارند، که جا دارد بر روی آنان به خصوص در شرایطی که تناسبات پایین است تمرکز بیشتری باشد.

    کلیدواژگان: گسترش برند، تصویر ذهنی از برند، نگرش مصرف کننده، درک تناسبات، رفتار مصرف کننده