فهرست مطالب

مجله مدیریت کسب و کار
پیاپی 9 (بهار 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/01/01
  • تعداد عناوین: 11
|
  • احمد ودادی، محمود رضایی زاده، حسینعلی نجفی صفحات 1-30

    تحقیق حاضر، به منظور بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و ترک خدمت کارکنان صورت گرفته است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان شرکت مهر کام پارس تهران است. نمونه آماری متشکل از 196 نفر کارکنان شرکت مهر کام پارس تعیین شده است. برای بررسی تعهد سازمانی از مدل آلن و می یر و برای بررسی ترک خدمت از مدل تحقیق تاملینسون و جنکینز استفاده شد. در تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون همبستگی رتبه یی اسپیرمن و روش تحلیل مسیر مورد استفاده قرار گرفت، مولفه های سنجش متغیرها با "مدل اندازه گیری" یا تحلیل عاملی تاییدی و آزمون رابطه بین متغیرها با استفاده از "معادلات ساختاری" یا مدل علی انجام شد و از طریق نرم افزار Lisrel یافته های تحقیق بدست آمد. با توجه به نتایج حاصل از فرضیه اول تحقیق مشخص شده که بین تعهد سازمانی و ابعاد آن (تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد هنجاری) با ترک خدمت همبستگی معکوس و معناداری وجود دارد. به علاوه نتایج حاصل از فرضیه دوم نشان می دهد که در بین ابعاد تعهد سازمانی، تعهد عاطفی بیشترین رابطه را با ترک خدمت دارد و تعهد هنجاری و مستمر در رتبه های بعدی قرار دارند. در ضمن در بین متغیرهای تعدیل گر، متغیرهای پست سازمانی و سنوات خدمتی تعدیل گر نسبتا قوی و متغیرهای نوع استخدام و جنسیت تعدیل گر نسبتا ضعیفی به حساب می آیند.

    کلیدواژگان: تعهد سازمانی، تعهد عاطفی، تهعد عاطفی، تهعد مستمر، تعهد هنجاری، ترک خدمت
  • زهرا علیپور درویش، حمیدرضا سعیدنیا، عطیه نوری زاده قصری صفحات 4-30

    با توجه به نقش مهم مشتریان در دنیای امروز و افزایش آگاهی همه جانبه آنان با دسترسی به اطلاعات کافی نسبت به بازار محصولات و کانال های متنوع ارائه و توزیع کالا (در انتخاب محصول)، مسئله چگونگی برقراری ارتباط صحیح با مشتریان و تلاش در جهت حفظ دراز مدت این ارتباط از جمله مسائل موثر بر دوام و ثبات شرکت ها و سودآوری بیشتر آن ها است، توسعه تکنولوژی مدیریت ارتباط با مشتری درسازمانهای خدماتی،سازمان ها را بر آن می دارد تا بر مدیریت ارتباط با مشتری و خصوصا مشتری گرایی و تاثیر رضایت مشتریان متمرکز شوند و ضمن برقراری ارتباط با مشتریان و اعمال همدلی و همکاری لازم خدمات بهتری را به آنان ارائه نمایند. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تاثیر عامل مشتری گرایی و عامل تکنولوژی مدیریت ارتباط با مشتری از سه بعد منابع انسانی، منابع سازمانی و منابع فنی، بر توانمندی های ارتباط با مشتری در شرکت بیمه البرز است. روش پژوهش حاضر، پیمایشی- توصیفی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است. جامعه آماری این پژوهش کارشناسان حوزه مدیریتی شرکت بیمه البرز ونمونه آماری شامل آن 162 نفرند. برای تجزیه و تحلیل ازتحلیل داده ها عاملی تاییدی (CFA) ومدل معادلات ساختاری (SEM) استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که تاثیر مثبتی بین عوامل مشتری گرایی و تکنولوژی ارتباط با مشتری (CRM)، با توانمندی ارتباط با مشتری در این شرکت وجود داشته و از سه بعد موثر بر عامل تکنولوژی CRM، بعد منابع سازمانی متضمن بیشترین تاثیر است. تاثیر ابعاد فنی و انسانی به ترتیب در رده های بعدی قرار دارند.

    کلیدواژگان: تکنولوژی مدیریت ارتباط با مشتری ((CRM، مشتری گرایی، توانمندی ارتباط بامشتری، بیمه
  • منصوره علیقلی، قاسم علی بازایی، سعید عسکری ماسوله صفحات 29-57

    در اقتصاد مبتنی بر دانش، محصولات و سازمان ها بر اساس دانش زندگی می کنند و می میرند و موفق ترین سازمان ها، آن هایی هستند که از این دارایی ناملموس به نحو بهتر و سریع تری استفاده می کنند. مطالعات نشان داده است که برخلاف کاهش بازدهی منابع سنتی (مانند پول، زمین، ماشین آلات و غیره)، دانش واقعا منبعی برای افزایش عملکرد کسب و کار است. از دیدگاه استراتژیک، امروزه از دانش و سرمایه فکری به منظور خلق و افزایش ارزش سازمانی استفاده می-شود و موفقیت یک سازمان به توانایی اش در مدیریت این منبع کمیاب بستگی دارد. در این پژوهش به بررسی نقش مدیریت دانش و سرمایه فکری در کسب مزیت رقابتی شرکت سایپا پرداخته خواهد شد. نتایج حاصل از به کارگیری آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون، بیانگر تاثیر مثبت و معنادار مدیریت دانش، سرمایه فکری و ابعاد آن ها بر کسب مزیت رقابتی بود. در ادامه با به کارگیری آزمون فریدمن، ابعاد دو متغیر اصلی پژوهش رتبه بندی شد که در میان ابعاد مدیریت دانش، تسهیم و انتقال دانش به همراه کسب دانش و ذخیره دانش، به عنوان مهم ترین زیر معیارها انتخاب و در میان اجزای سرمایه فکری نیز سرمایه رابطه یی و سرمایه انسانی از قوت بیشتری نسبت به سایر متغیرها برخوردار بودند. در انتها نیز به کارگیری آزمون میانگین نشان داد که در میان کلیه متغیرهای تحقیق، تنها یادگیری سازمانی است که در سطح مطلوبی قرار ندارد.

    کلیدواژگان: مدیریت دانش، سرمایه فکری
  • محمود دهگان، حسن الماسی، منوچهر رحم دل صفحات 31-60

    اموال بخش عظیمی از دارایی های دولت را در ایران تشکیل می دهد. به طوری که هر ساله مبالغ هنگفتی از بودجه عمومی کشور صرف خرید و جایگزینی آن ها می گردد. منظور از اموال دولت، اموالی است که توسط وزارت‎خانه ها، موسسات و یا شرکت‎های دولتی خریداری می شود، یا به هر طریق قانونی دیگر به تملک دولت در آمده یا در می آیند. بر اساس قانون محاسبات عمومی کشور مسئولیت حفظ و حراست اموال منقول دولتی و نگهداری حساب آن ها بر عهده وزارت خانه ها و موسسات دولتی دارنده اموال مذکور و نظارت و تمرکز حساب اموال یادشده -که به نوعی نظارت بعد از خرج محسوب می‎شود- با وزارت امور اقتصادی و دارایی است. گستردگی و وسعت وظایفی که در این ارتباط وجود دارد موجب تشکیل واحدی مستقل تحت عنوان اداره کل اموال دولتی و اوراق بهادار در شاخه معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور وزارت مزبور گردیده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر عملکرد اداره کل یادشده در ارتباط با حفظ و حراست از اموال منقول دستگاه‎های اجرایی و ارائه راه‎کار سازنده و موثری برای ارتقای نقش آن در جامعه آماری کارشناسان اداره کل اموال دولتی و اوراق بهادار و هم‎چنین امنای اموال وزارتخانه‎ها در نمونه‎ای به حجم 125 نفر است که به صورت تصادفی انتخاب شده‎اند. فرضیات پژوهش با استفاده از آزمون t یک نمونه یی مورد بررسی قرار گرفت که مشخص گردید بین عملکرد اداره کل اموال دولتی و اوراق بهادار و حفظ و حراست از اموال منقول دستگاه‎های اجرایی رابطه معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: حفظ، حراست، اموال منقول مصرفی، اموال منقول غیرمصرفی، اموال منقول در حکم مصرفی
  • محمد محمدی، مرضیه بهمن آبادی، سید رسول حسینی صفحات 57-82

    این تحقیق مربوط بودن سود و ارزش دفتری را در صورت وجود منابع مختلف مدیریت سود از قبیل اقلام تعهدی اختیاری کوتاه مدت، اقلام تعهدی اختیاری بلندمدت و کل اقلام تعهدی اختیاری مورد بررسی قرار می دهد. انتظار بر آن است که مربوط بودن سود در شرکت هایی که مدیریت سود اعمال شده است، در مقایسه با شرکت هایی که در آن ها مدیریت سود وجود ندارد، پایین تر باشد. علاوه بر این، در صورت وجود مدیریت سود انتظار می رود که بازار در فرایند ارزیابی قابلیت اتکای خود را از سود به ارزش دفتری انتقال دهد. این مطلب از طریق کاهش در مربوط بودن سود و افزایش در مربوط بودن ارزش دفتری نشان داده خواهد شد. به طور متداول، از اقلام تعهدی اختیاری به عنوان معیار مدیریت سود استفاده می شود. سهم این تحقیق تدوین مدل هایی برای برآورد اقلام تعهدی اختیاری کوتاه مدت و بلندمدت است. تدوین چنین مدل هایی بررسی تاثیر تفاضلی مدیریت سود را از طریق به کارگیری اقلام تعهدی اختیاری کوتاه مدت در مقایسه با اقلام تعهدی اختیاری بلندمدت ممکن می سازد. نتایج نشان می دهد که مدیریت سود بر مربوط بودن تاثیر گذار است. علاوه بر این، مدیریت سود از طریق اقلام تعهدی اختیاری بلندمدت در مقایسه با اقلام تعهدی اختیاری کوتاه مدت تاثیر بیشتری بر مربوط بودن سود و ارزش دفتری دارد.

    کلیدواژگان: مربوط بودن، مدیریت سود، اقلام تعهدی اختیاری، اقلام تعهدی اختیاری کوتاه مدت، اقلام تعهدی اختیاری بلندمدت
  • وحیدرضا میرابی، بهرام خیری، ساناز رضایی صفحات 61-98

    در این مقاله به شناسایی سیستم های هوش کسب و کار و مدیریت ارتباط با مشتری و راه های ایجاد آن ها در سازمان ها پرداخته شده است. همچنین به شناسایی مزایای آن ها نیز مبادرت شده است. تحقیق در صدد تعیین نقشی است که سیستم های هوش کسب و کار و مدیریت ارتباط با مشتری در ایجاد رضایت و رابطه با مشتریان دارند و تاثیر آن ها را بر موفقیت فروشگاه ها مشخص می کند. تحقیق حاضر دارای دو جامعه آماری است: 1)مدیران و کارکنان فروشگاه ها ، 2)مشتریان آن ها. جمع آوری اطلاعات طی 7 ماه انجام شده و نتایج حاصل با استفاده از دو نرم افزار spss وlisrel تجزیه و تحلیل شده اند. طبق نتایج بدست آمده، عوامل ذکر شده از جمله هوش کسب و کار و سیستم مدیریت ارتباط با مشتری نقش مهمی را در دستیابی به موفقیت برای فروشگاه های عرضه محصولات چرمی واقع در شهر تهران نقش مهمی ایفا می کنند.

    کلیدواژگان: هوش کسب و کار، مدیریت ارتباط بامشتری، هزینه تعویض، تبعیض قیمت، موفقیت
  • حسن الماسی، محمد لطف الهی، مریم زارعی یزدانی صفحات 81-103

    این تحقیق به بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری با عملکرد کارکنان شهرداری تهران را بررسی می کند. کیفیت زندگی کاری مشتمل بر هفت مولفه و عملکرد کارکنان هفت مولفه است، که برای سنجش کیفیت زندگی کاری از مدل والتون و برای سنجش عملکرد کارکنان از مدل اچیو استفاده شده است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی - پیمایشی می باشد. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کارکنان شهرداری تهران به تعداد 240 نفرند و حجم نمونه 70 نفر محاسبه شده است. برای جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است، پرسشنامه ها شامل دو بخش 1-کیفیت زندگی کاری 2- عملکرد کارکنان بوده که پرسشنامه کیفیت زندگی کاری متضمن 29 سوال و پرسشنامه عملکرد کارکنان دارای 17 سوال با طیف پنج گزینه یی لیکرت می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش حاضر از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده گردید که در بخش آمار استنباطی از آزمون کای دو کارل پیرسن، همبستگی تاوکندال و فریدمن استفاده شده است. این پژوهش فرضیه داشته که همه فرضیات تایید شده اند. نتایج حاصل از فرضیه های تحقیق نشان می دهد که بین مولفه های کیفیت زندگی کاری(پرداخت منصفانه، محیط کاری ایمن، فرصت برای رشد، وابستگی اجتماعی و فضای کلی زندگی کاری، انسجام اجتماعی، قانونگرایی در سازمان و توسعه قابلیت های انسانی) و عملکرد کارکنان رابطه معنی داری وجود دارد، به عبارت دیگر با افزایش یا کاهش هر یک از مولفه های کیفیت زندگی کاری میزان عملکرد کارکنان تحت تاثیر قرار می گیرد. بنابراین سازمان می تواند با بهبود این مولفه ها موجبات ارتقای عملکرد کارکنان را فراهم آورد.

    کلیدواژگان: کیفیت زندگی کاری (QWL)، عملکرد کارکنان
  • زهرا برومند، ماندانا مومنی، سیدعلی نجات سنگدهی صفحات 99-124

    اکثر مدیران تصورمی کنند با مفهوم توانمندسازی اشنا هستند ،درحالی که فقط تعداد معدودی از انان با مفهوم توانمندسازی وکاربردش اشنایی دارند. کانگر و کانانگو در سال 1988 اولین تعریف عملیاتی را از توانمندسازی ارائه دادند. به زعم ان دو برای اینکه بتوان مفهوم توانمندسازی را در متون مدیریت مورد تجزیه وتحلیل قرار داد ،باید در ابتدا سازه های قدرت و کنترل را که این اصطلاح از ان گرفته شده است،موردبررسی قرارداد. از نظراین دو محقق،توانمندسازی عبارت ازفرایند ارتقای کفایت نفس افراد سازمان ازطریق شناسایی ومعرفی شرایطی است که موجب احساس عدم برخورداری ازقدرت در انان می شود ونیز تلاش در جهت برطرف کردن آن ها بافعالیت های سازمانی رسمی وفنون و شیوه های غیر رسمی و فراهم کردن اطلاعات اثربخش. تحقیق حاضربا هدف بررسی رابطه بین ساختار سازمانی وتوانمند سازی روان شناختی در شرکت راه اهن شکل گرفته است. جامعه آماری این تحقیق تعداد 230 نفر از کارکنان مرد شرکت راه آهن جمهوری اسلامی با سطح تحصیلات دیپلم به بالا (لکوموتیورانان اداره کل ناحیه تهران) را شامل می شود. روش نمونه گیری تصادفی ساده است و با توجه به دو جمله ای بودن فضای آزمون آماری، حجم نمونه 144 نفر انتخاب گردید. روش جمع اوری داده ها، میدانی و ابزار آن پرسشنامه بوده است واز ازمون ضریب همبستگی اسپیرمن برای تجزیه تحلیل داده ها استفاده شده است. یافته های تحقیق حاکی است که بین ساختار سازمانی و توانمند سازی روان شناختی کارکنان رابطه معنی داری وجود دارد.

    کلیدواژگان: توانمندسازی نیروسی انسانی، ساختار سازمانی، پیچیدگی، رسمیت، تمرکز
  • وحیدرضا میرابی، علی کبیر صفحات 103-123

    هدف تحقیق بررسی رابطه خلاقیت مدیران بازرگانی و میزان فروش درشرکت های تولیدکننده قطعات خودرو است. این تحقیق ازنظرطرح مساله وهدف کاربردی وازنظرماهیت وروش، ازنوع همبستگی-زمینه یابی است. درواقع این تحقیق به دنبال دستیابی به روابط بین عوامل بروزیک رویداد یا پدیده موردنظر (بررسی رابطه بین خلاقیت مدیران بازرگانی بامیزان فروش) است، ازنظرشیوهاجرا نیز پیمایشی یازمینه یابی است از آنجا که ابزار رایج این نوع تحقیق پرسش نامه است برای تمام جامعه آماری ارسال و64 مورد تکمیل شد دریافت گردید ومورد تحلیل قرار گرفت.ابزارپژوهش ازنظرروایی وپایایی نیز ارزیابی شد روایی آن بااصلاحاتی موردتائیدمتخصصان وخبرگان قرارگرفت وپایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برآوردشدکه این ضریب برای شاخص های مرتبط بامتغیرخلاقیت برابر 87/0 و برای شاخص های فروش برابربا 79/0 بوده است و ازقابلیت اعتمادبالای ابزارمورداستفاده دراین پژوهش دارد.دریافته بر اساس یافته ها، وجود رابطه معنی داربین خلاقیت مدیران بازرگانی و میزان فروش درجامعه موردنظر تایید شد که بابررسی متغیرهای ساختاری، فرهنگی ومنابع انسانی علی رغم وجودرابطه معنی داربین این متغیرها بامیزان فروش، تاثیر متغیرساختاری ازدیگرمتغیرهابرمیزان فروش پررنگ تربوده است.

    کلیدواژگان: خلاقیت، میزان فروش سازمان، استفاده از فرصت ها و ایجاد فرصت های جدید، انعطاف در تولید و خدمات
  • حسن اسماعیل پور، امیر گلدوزیان صفحات 123-160

    پژوهش حاضر به بررسی انگیزه های خرید اینترنتی افراد از دو دیدگاه فایده طلبانه و لذت جویانه می پردازد و عوامل انگیزشی ترغیب کنند افراد به خرید آنلاین را در جامعه خریداران اینترنتی تهران و در نمونه ای به حجم 180 نفر شناسایی، بررسی و تعیین می کند که چه عواملی، با چه میزان اهمیت بر انگیزه خرید آنلاین خریداران در تهران موثرند و نیز کدام دسته از انگیزه های دوگانه : فایده طلبانه / لذت جویانه، برای خریداران اینترنتی در مراحل جستجو و خرید دارای اهمیت بیشتری هستند و محرک قوی تری محسوب می شوند. در این راستا، شش ارزش فایده طلبانه و پنج ارزش لذت جویانه در خرید اینترنتی مورد بررسی قرار گرفته اند و نیز رابطه این انگیزه ها با قصد جستجو و قصد خرید در خرید آنلاین شناسایی شده است. برای جمع آوری داده های تحقیق از دو روش استفاده شده است. برای تدوین ادبیات تحقیق از جمله مبانی نظری تجارت الکترونیکی، رفتار مصرف کننده و انگیزه های خرید، از انواع اطلاعات مکتوب کتابخانه ای و برای جمع آوری اطلاعات خریداران اینترنتی در تهران از پرسشنامه استفاده گردیده است. در تعیین روایی پرسشنامه از نظرات متخصصان و نیز در تعیین پایایی آن از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون برای تحلیل داده های پژوهش و تایید یا رد فرضیه ها مورد استفاده شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که خرید آنلاین تحت تاثیر انگیزه های فایده طلبانه و لذت جویانه قرار دارد که انگیزه فایده طلبانه محرک قوی تری در خرید آنلاین افراد است و تاثیر بیشتری بر قصد جستجو و قصد خرید آنلاین دارد؛ در حالی که تاثیر انگیزه لذت جویانه بر قصد خرید غیر مستقیم است و از طریق تاثیرگذاری بر قصد جستجو به قصد خرید منجر می شود. در جامعه خریداران اینترنتی تهران انگیزه فایده طلبانه به ترتیب تحت تاثیر ((صرفه جویی در هزینه)) و ((راحتی)) و انگیزه لذت جویانه تحت تاثیر ((ماجراجویی/کاوش)) قرار دارد.

    کلیدواژگان: خرید آنلاین، خرید اینترنتی، انگیزه های خرید، انگیزه فایده طلبانه، انگیزه لذت جویانه
  • حسین صفرزاده، مینا مصدر صفحات 157-179

    در این پژوهش تاثیر عوامل فردی (تعهد سازمانی، تمایل به پیشرفت) و عوامل مدیریتی یعنی سیستم کنترل رفتاری و (بازخورد، شناخت و مشارکت در تصمیم گیری) به عنوان سه متغیری که بر انگیزه نیروی فروش در انجام فعالیت های هوشمندی بازاریابی تاثیر می گذارند) و همچنین تاثیر انگیزه بر روی متغیر وابسته نهایی تحقیق یعنی تلاش رفتاری نیروی فروش سنجیده می شود. جامعه آماری تحقیق حاضر سطوح کارشناسی فروش شرکت خودرو سازی سایپا در شهر تهران و در حدود 535 نفرند و از این تعداد 225 نفر با استفاده از فرمول نمونه گیری از جوامع محدود و به روش نمونه گیری تصادفی ساده تعیین شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند . نتایج حاصل از مطالعه صورت گرفته نشان می دهد که متغیر بازخورد در ایجاد انگیزه در نیروی فروش در انجام فعالیت های هوشمند بازار مالی با ضریب 65/0 دارای بیشترین تاثیر را دارد و همچنین متغیر تعهد سازمانی در تلاش رفتاری نیروی فروش با ضریب 59/0 دارای بیشترین تاثیر است.

    کلیدواژگان: هوشمندی بازاریابی، عوامل فردی، عوامل مدیریتی، تلاش رفتاری