فهرست مطالب

نشریه روانشناسی پیری
سال پنجم شماره 2 (پیاپی 17، تابستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/07/27
  • تعداد عناوین: 7
|
  • ایمان محمدی، ایلناز سجادیان* صفحات 89-100
    افزایش چشمگیر جمعیت سالمند در دنیا پدیده ای است که از قرن بیستم آغاز و تا کنون ادامه دارد و تلاش برای بهبود وضعیت روانی-جسمی این قشر امری ضروری می باشد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تاب آوری بر سازگاری اجتماعی و هدفمندی در زندگی سالمندان مرد سرای سالمندان شهر اصفهان انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی، با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. شرکت کنندگان شامل 30 مرد سالمند بین 65 تا 96 سال بودند که با روش نمونه گیری در دسترس و با توجه به معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (هر گروه 15 نفر). گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش تاب آوری قرار گرفتند. اما گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. شرکت کنندگان در پژوهش به پرسشنامه های سازگاری اجتماعی بل و هدفمندی کرامباف و ماهولیک پاسخ دادند. داده های پژوهش به وسیله بسته آماری برای علوم اجتماعی و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش تاب آوری گروهی، سازگاری اجتماعی و هدفمندی را در گروه آزمایش به طور معناداری افزایش داده است (001/0P<). بنابراین پیشنهاد می شود از آموزش تاب آوری برای افزایش سطح سازگاری اجتماعی و هدفمندی در سالمندان ساکن در سرای سالمندان استفاده گردد.
    کلیدواژگان: سازگاری اجتماعی، هدفمندی در زندگی، آموزش تاب آوری، سالمندان مرد
  • روح الله شهابی* صفحات 101-116

    به نظر می رسد تغییرات شناختی وابسته به سن در دوران سالمندی گریزناپذیر هستند، با این حال اثرپذیری این تغییرات از متغیرهایی نظیر تحصیلات، هوش سیال و مولفه های فرهنگی، فهم دقیق آن را با چالش مواجه ساخته است و یک تصویر روشن از تغییرات شناختی بهنجار مرتبط با سن بدست نیامده است. از این رو هدف از پژوهش حاضر آن است که با کنترل متغیرهای یادشده، به بررسی تغییرات تحولی مولفه های شناخت (شامل حافظه کوتاه مدت و کاری، بازداری و بروزرسانی، کارکردهای اجرایی، مهارت های دیداری فضایی) از حدود 60 سالگی به بعد بپردازد. روش این مطالعه علی مقایسه ای بود. جامعه پژوهش شامل افراد 55 سال به بالای شهر تهران بوده است که از این جامعه نمونه ای به حجم 201 نفر (48 نفر 55 تا 60 ساله؛ 47 نفر 60 تا 65 ساله؛ 52 نفر 65 تا 70 ساله و 54 نفر بالاتر از 70 سال) به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. تمام اعضای گروه نمونه دارای تحصیلات دیپلم به بالا بوده اند و در خرده مقیاس سری ها از آزمون هوش کتل، عملکرد به طور تقریبی مشابهی داشته اند. از تکالیف فراخنای مستقیم و معکوس اعداد، حافظه دیداری کیم کارآد، استروپ، نگه داشتن رد، دسته بندی کارت های ویسکانسین و همچنین تکالیف ادراک فضایی و روابط و فعالیت های اجتماعی محقق ساخته به منظور جمع آوری داده ها استفاده شده است. نتایج نشان داده است گروه های سنی از دوره سالمندی به بعد (60-65 با 65-70 و 65-70 با بالاتر از 70) در همه تکالیف شناختی یاد شده تفاوت معنادار با یکدیگر داشته اند، به این معنا که از حدود 60 سالگی به بعد در متغیرهای مورد اندازه گیری کاهش شناختی مرتبط با سن اتفاق می افتد به گونه ای که به موازات بالا رفتن سن، عملکرد شناختی در تمام تکالیف شناختی یاد شده ضعیف تر خواهد شد. بر اساس یافته های این مطالعه یک تصویر روشن از روند تحول مکانیسم های شناختی پایه در سالمندان بدست آمده است و بر اساس نتایج آن می توان یک بسته آموزشی توانبخشی شناختی تهیه و پیشنهاد نمود.

    کلیدواژگان: کاهش شناختی، سالمندی بهنجار، حافظه کاری، کارکرد اجرایی، جهت گیری فضایی
  • مریم شاهنده*، ندا عبیات صفحات 117-130

    کیفیت زندگی این مرحله ضرورتی اجتماعی است.  هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی امیددرمانی بر خوش بینی اسلامی و شادکامی در سالمندان شهر اهواز بود. پژوهش حاضر به روش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش سالمندان تحت پوشش کمیته امداد شهر اهواز بودند و حجم نمونه شامل 30 نفر از سالمندان بودند که به شیوه نمونه گیری هدفمند با کسب کمترین نمره در آزمون امید به زندگی انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه (15 نفر مداخله و 15 نفر گواه) قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خوش بینی اسلامی نوری و بی ریا، پرسشنامه شادکامی آکسفورد و پرسش نامه امید به زندگی اسنایدر می باشد. گروه مداخله در 8 جلسه امید درمانی بر اساس نظریه امید اسنایدر شرکت کردند که گروه گواه در آن شرکت نداشتند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس با نرم افزار SPSS نسخه 24 تحلیل شد. نتایج تحلیل کواریانس تفاوت معناداری در میانگین نمرات خوش بینی اسلامی بین گروه مداخله و گواه (P<0/001) و مقیاس های آن و در میانگین نمرات شادکامی (P<0/001) را نشان داد. بنابراین امیددرمانی موجب افزایش خوش بینی اسلامی و مقیاس های آن و شادکامی در سالمندان شده است. بر اساس یافته های پژوهش، آموزش امیددرمانی در افزایش خوش بینی اسلامی و شادکامی موثر بوده و بنابراین توصیه می شود در مراکز نگهداری از سالمندان به امیددرمانی توجه شود.

    کلیدواژگان: امید درمانی، خوش بینی اسلامی، شادکامی، سالمندان
  • سجاد بشرپور، سعید رحیمی*، مهرناز صداقت صفحات 131-141
    با توجه به روند افزایشی جمعیت سالمندان و اهمیت اضطراب مرگ در آنان، بررسی متغیرهای مختلف در این زمینه امری ضروری به نظر می رسد. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی نقش انعطاف پذیری روان شناختی و سبک های پردازش هیجان در پیش بینی اضطراب مرگ در سالمندان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن کلیه سالمندان شهرستان درگز در سال 1397 بودند که از بین آنها 150 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه پذیرش و عمل ویرایش دوم بوند، سبک پردازش هیجان باکر و اضطراب مرگ تمپلر استفاده گردید. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24 و با ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که اضطراب مرگ با انعطاف پذیری روان شناختی ارتباط منفی معنادار و با سبک های پردازش هیجان مزاحمت، فقدان مناسبت، عدم کنترل، تجزیه، ناموزونی، سرکوبی، اجتناب و برونی سازی شده ارتباط مثبت معنادار دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد 32 درصد از واریانس اضطراب مرگ توسط انعطاف پذیری روان شناختی و سبک های پردازش هیجانی تبیین می شود. بنابراین شایسته است آموزش سبک های پردازش هیجانی مناسب و ارائه راهکارهای مناسب جهت کاهش عوامل ایجاد کننده اضطراب مرگ در سالمندان مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: انعطاف پذیری روان شناختی، سبک های پردازش هیجان، اضطراب مرگ، سالمندان
  • سهیلا ناجی، بیتا نصرالهی* صفحات 143-152

    اهمیت سلامت روان سالمندان جامعه ایجاب می کند که مطالعات گسترده تری در این حوزه داشته باشیم. تنظیم هیجان در این گروه سنی می تواند آنها را توانمند ساخته و از آسیب های روانی آنان پیشگیری کند. بنابراین این پژوهش با هدف پیش بینی سازگاری اجتماعی و مولفه های حل مساله براساس مولفه های تنظیم شناختی هیجان در سالمندان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه سالمندان مقیم سراها می شود که از میان آنها سالمندان مجتمع کهریزک در پاییز سال 1396 بطور تصادفی انتخاب شد که از میان آنها 130 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های سازگاری بل، حل مساله هپنر و پترسون و تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی، کرایج، و اسپینهون بود. داده ها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون چندراهه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که از بین مولفه های تنظیم شناختی هیجان، ملامت خود و نشخوار ذهنی به صورت مثبت و مولفه پذیرش به صورت منفی سازگاری اجتماعی را در سالمندان پیش بینی می کند. همچنین مولفه های ملامت دیگران، نشخوار ذهنی، فاجعه آمیز پنداری به صورت منفی و مولفه های تمرکز مجدد به برنامه ریزی، ارزیابی مجدد مثبت، دیدگاه پذیری و تمرکز مجدد مثبت به صورت مثبت، مولفه های حل مساله در سالمندان را پیش بینی می کند. راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در سالمندان می تواند ظرفیت سازگاری اجتماعی و حل مساله را در آنها تغییر داده و بدین ترتیب سلامت روان آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

    کلیدواژگان: تنظیم شناختی هیجان، حل مساله، سازگاری اجتماعی، سالمندان
  • جواد سید جعفری *، مهناز جدی، ریحانه موسوی، عصمت حسینی، مسعود شکیب مهر صفحات 153-168

    فرایند اجتناب ناپذیر پیری بدون شک آغاز می شود. انسان ها طی فرایند زیستی، با مرحله ای به نام سالمندی روبه رو می شوند. امید به زندگی در بدو تولد، معرف متوسط سال هایی است که یک نوزاد زنده به دنیا آمده عمر خواهد کرد، به شرط آنکه احتمال مرگ او برای سال های آینده زندگی مانند انسان های زمان حال باشد. درمان های مختلفی برای افزایش میزان امید به زندگی به کاربرده شده است. از جمله این درمان ها می توان به درمان متمرکز بر شفقت اشاره نمود. بنابراین هدف پژوهش حاضر اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر امید به زندگی سالمندان بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه سالمندان مقیم خانه سالمندان شهر کرج در سال 1397 بودند. حجم نمونه پژوهش حاضر شامل 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) بود که با روش نمونه گیری در دسترس و با توجه به ملاک های ورود به مطالعه انتخاب شدند. گروه آزمایش درمان متمرکز بر شفقت را در 8 جلسه دریافت کردند، درحالی که گروه کنترل درمانی را دریافت نکردند. داده ها با تحلیل کوواریانس تک متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج نشان داد که درمان متمرکز بر شفقت در افزایش امید به زندگی موثر است (001/0>P). طبق یافته های این مطالعه می توان گفت درمان متمرکز بر شفقت می تواند تاثیرگذاری مناسبی جهت افزایش امید به زندگی سالمندان داشته باشد. در نهایت، با توجه به نتایج پژوهش و تجربیات پژوهشگر در حین کار با سالمندان پیشنهاد می شود در پژوهش های آینده تاثیر درمان متمرکز بر شفقت بر اختلالات دیگر سالمندان به ویژه افسردگی و اضطراب بررسی امید به زندگی در بدو تولد، معرف متوسط سالهایی است که یک نوزاد زنده به دنیا آمده عمر خواهد کرد، به شرط آن که احتمال مرگ او برای سالهای آینده ی زندگی مانند انسانهای زمان حال باشد.
    درمان های موج سوم که مشخصه ی آن ها تمرکز بیشتر بر عملکرد است تا محتوای شرایط رشد افزونی داشته (یانگ، کلاسکو و ویشار، 2003) و بر مفاهیمی مانند ذهن آگاهی، بافت گرایی،شفقت نسبت به دیگران و نسبت خود تاکید دارند.ازجمله این درمانها، درمان مبتنی بر شفقت است که توجه درمانگران نوین را حتی برای بیماریهای خاص جلب کرده است(روزمورنت و همکاران،2017). پس در نتیجه با توجه به مهم و ضروری بودن مسائل سالمندان در ایران و همچنین عدم وجود پژوهشی مبتنی بر بررسی اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت در جامعه سالمندان،لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر امید به زندگی سالمندان انجام شد.

    کلیدواژگان: درمان متمرکز بر شفقت، امید به زندگی، سالمندان
  • احمد امانی، بهزاد میرکی* صفحات 169-178
    سالمندی آخرین مرحله زندگی می باشد که هر انسانی می تواند بدان برسد. دیدگاه های متفاوتی در رابطه با مرگ ارائه گردیده است و این پدیده را مورد پژوهش قرار داده اند. مرگ، هدف این پژوهش بررسی دیدگاه های سالمندان در رابطه با زندگی گذشته آنان قبل از اسکان در سرای سالمندان، عقاید، افکار و احساسات آنان درباره مرگ و نظرات آنان در رابطه با دنیای پس از مرگ می باشد. تعداد 17 سالمند ساکن در مرکز شبانه روزی نگهداری از سالمندان جام جم سنندج انتخاب گردید. این پژوهش با استفاده از روش کیفی انجام پذیرفت. مصاحبه های نیمه ساختار یافته عمیقی با سالمندان به عمل آمد. مصاحبه به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفت سپس با استفاده از روش توصیفی کلایزی به تجزیه و تحلیل داده ها پرداختیم که به موجب آن سه مضمون اصلی و هجده مضمون فرعی به دست آمد. مضامین اصلی به دست آمده شامل زندگی نازیسته، پنداشت های پیرامون مرگ و دنیای پس از مرگ می باشند. تامل برانگیزترین مضامین فرعی به دست را می توان در مفاهیم سرکوب نیازهای شخصی به سبب وجود نیازهای دیگران، اضطراب مرگ، انزوا، پذیرش مرگ و تمایل به زندگی جاودان در آرامش را اشاره نمود. پدیده مرگ به عنوان عاملی اجنتاب ناپذیر و غیر قابل کنترل هرجه بیشتر مورد پذیرش قرار گیرد احساسات ناخوشایند و اضطراب به وجود آمده از آن کاهش می یابد و بر بهزیستی روانی فرد تاثیر بسزایی دارد.
    کلیدواژگان: سالمندی، پدیدارشناسی، پیر شدن، مرگ
|
  • Iman Mohammadi, Ilnaz Sajjadian * Pages 89-100
    The dramatic increase in the world population of the elderly is a phenomenon that has been going on since the 20th century, and it is necessary to improve their mental and physical condition. Therefore, this study aimed to determine the effectiveness of resiliency training on social adjustment and life purposefulness among male elderly living in nursing homes in Isfahan. It was a quasi-experimental research with a pretest-posttest design and control group. Participants included 30 elderly men aging between 65 and 96 who were selected by convenience sampling method according to inclusion criteria. Then, they were randomly assigned to two experimental and control groups (n=15). The experimental group received resiliency training for 8 sessions of 90 minutes. The control group received no intervention. Participants responded to Bell's social adjustment questionnaire and Crumbaugh and Maholick purposefulness questionnaires. The data were analyzed using SPSS software version 23. The results showed that group resiliency training significantly increased social adjustment and purposefulness in the experimental group (P<0.001). Therefore, it is suggested to use resiliency training to increase the level of social adjustment and purposefulness in the elderly living in nursing homes.
    Keywords: social adjustment, Purposeful life, Resiliency training, elderly
  • Rouhollah Shahabi * Pages 101-116

    Age-related cognitive changes are inevitable in old ages, but the influence of variables such as education, fluid intelligence, and social components challenge the exact understanding of these changes and no clear picture on normal cognitive changes relative to age could be made. Therefore, the present study aimed to investigate developmental changes in cognitive components (including STM, WM, inhibition, updating, executive performance, and visual-spatial skills) by controlling the mentioned variables after age 60. Samples included people over 55 living in Tehran among whom 201 participants were selected using a purposive sampling method (48 samples aging 55 to 60, 47 samples aging 60 to 65, 52 samples aging 65 to 70, and 54 over 70). All participants finished high school and showed equal operation in intelligence and social participation tests. Forward Digit Span, Backward Digit Span, Kim Karad visual memory test, Stroop, Wisconsin sorting Cards, spatial orientation tasks, and a researcher-developed questionnaire on social activity and relationships were used to collect data. Results showed meaningful differences in all cognitive tasks among elderly groups (60-65, 65-70, and over). Results reported that, after 60, the given cognitive variables decreased in accordance with age, so that as the age increased cognitive performance decreased in all cognitive tasks of the elderly. Based on these results, a clear image was taken about normal changes of cognition in aging and a cognitive rehabilitation package for older people is suggested.

    Keywords: normal aging, cognitive decline, working memory, executive function, spatial orientation
  • Maryam Shahandeh *, Neda Abiyat Pages 117-130

    Age-related cognitive changes are inevitable in old ages, but the influence of variables such as education, fluid intelligence, and social components challenge the exact understanding of these changes and no clear picture on normal cognitive changes relative to age could be made. Therefore, the present study aimed to investigate developmental changes in cognitive components (including STM, WM, inhibition, updating, executive performance, and visual-spatial skills) by controlling the mentioned variables after age 60. Samples included people over 55 living in Tehran among whom 201 participants were selected using a purposive sampling method (48 samples aging 55 to 60, 47 samples aging 60 to 65, 52 samples aging 65 to 70, and 54 over 70). All participants finished high school and showed equal operation in intelligence and social participation tests. Forward Digit Span, Backward Digit Span, Kim Karad visual memory test, Stroop, Wisconsin sorting Cards, spatial orientation tasks, and a researcher-developed questionnaire on social activity and relationships were used to collect data. Results showed meaningful differences in all cognitive tasks among elderly groups (60-65, 65-70, and over). Results reported that, after 60, the given cognitive variables decreased in accordance with age, so that as the age increased cognitive performance decreased in all cognitive tasks of the elderly. Based on these results, a clear image was taken about normal changes of cognition in aging and a cognitive rehabilitation package for older people is suggested.

    Keywords: normal aging, cognitive decline, working memory, executive function, spatial orientation
  • Sajjad Basharpoor, Saeid Rahimi *, Mehrnaz Sedaghat Pages 131-141
    Considering the growing number of elderly and the importance of death anxiety among them make it essential to investigate various variables influencing that. Therefore, the present study aimed to investigate the role of psychological flexibility and emotional processing styles to predict death anxiety in the elderly. It was a correlational descriptive study. Samples included all elderly living in Dargaz in 2018 from whom 150 were selected through convenience sampling. Data were collected using the Bond Acceptance and Action Questionnaire (second edition), Baker's Emotional Processing questionnaire, and Templar Death Anxiety survey. Data were analyzed using SPSS Software version 24, Pearson correlation coefficient and simultaneous regression analysis. The results showed a significant negative correlation between death anxiety and psychological flexibility, while there was a significant positive relationship between death anxiety and emotional processing styles, interruption, lack of attunement, lack of control, dissociation, discordant, suppression, avoidance and exogenous. Regression analysis also showed that 32% of the variance in death anxiety was predicted by psychological flexibility and emotional processing styles. Therefore, it is worth considering that providing appropriate emotional processing styles and appropriate strategies may help to improve the reasons for death anxiety in the elderly.
    Keywords: psychological flexibility, emotion processing styles, death anxiety, elderly
  • Bita Nasrolahi *, Soheila Naji Pages 143-152

    Chronic pain seems to be one of the chronic diseases associated with the elderly which causes stress in the elderly. Researchers are looking to treat this stress through non-pharmacological methods. Therefore, the present research aimed to determine the effectiveness of acceptance and commitment therapy on the reduction of perceived stress in the elderly afflicted with chronic pain. This research was a quasi-experimental study with a pretest-posttest and control group design. The statistical population included all the elderly with chronic pain living in Mashhad during 2017. For this aim, 24 of the elderly were chosen through a convenience sampling method along with inclusion criteria and placed randomly into two groups of experimental and control (with 12 members). Research tools consisted of the Cohen Perceived Stress Scale and the McGill Pain Questionnaire. Acceptance and commitment therapy was administered to the experiment group in eight 90-minute sessions, while the control grope received no intervention at the same time. Research data were analyzed using the univariate analysis of covariance (ANCOVA). Results indicated the reduction of scores of perceived stress in the experimental group in comparison to that of the control group (P<0.05). Thus, acceptance and commitment therapy appears to be effective in the reduction of perceived stress in the elderly afflicted with chronic pain. The findings demonstrate the necessity of using acceptance and commitment therapy to reduce perceived stress in the elderly. Therefore, acceptance and commitment therapy is suggested to be used to provide psychological services for the elderly.

    Keywords: Cognitive emotion regulation, problem solving, social adjustment, elderly
  • javad seyyedjafari *, mahnaz jeddi, reyhane mousavi, esmet hoseyni, masood shakibmehr Pages 153-168

    The inevitable process of aging begins without a doubt. In the biological process, humans face a level called aging. On the one hand, declining population growth rates and, on the other hand, improving medical care have led to a longer life expectancy in most countries around the world. A number of psychosocial risk factors such as lack of social roles, loss of independence, death of friends and relatives, increased isolation, financial constraints, and reduced physical and mental health adversely affect elderly health. Assessment, diagnosis and identification of these problems and their prevention play an important role in increasing the life expectancy of the elderly. Life expectancy at birth represents the average number of years a newborn baby will live, provided that he or she is likely to die for future years of life like human beings of today. Third-wave treatments that focus more on performance than on content of incremental growth conditions And emphasize concepts like mindfulness, contextualism, compassion for others, and self-reliance. Such as these treatments is compassion-focused therapy that has attracted the attention of modern therapists even for specific diseases. Therefore, due to the importance of elderly issues in Iran and lack of research based on the effectiveness of compassionate treatment in the elderly population, the present study was conducted to investigate the effectiveness of compassionate treatment on elderly life expectancy.

    Keywords: Compassion-focused therapy, life expectancy, the elderly
  • Ahmad Amani, Behzad Miracky * Pages 169-178
    Seniority is the last stage of life, which every human can reach. Different views have been presented in relation to aging and this phenomenon has been studied thoroughly, the aim of this research is to study the perspectives of elderly people in relation to their past life, their beliefs and thoughts and feelings about death and their ideas about the afterlife. Out of all seniors resided in Elderly Care House in Sanandaj city 17 interviewees have been chosen for semi-structured interviews in detail. The transcriptions were reviewed exhaustively, using Colaizzi's strategy in descriptive phenomenology analyses that were conducted, which resulted in three main themes and eighteen sub-themes. Main themes are including Unlived life, thoughts about death and after death. The most significant sub-themes can be expressed in the concepts of suppression of personal needs due to the needs of others, Death anxiety, isolation, acceptance of death and the desire to live eternally in peace.
    Keywords: Seniority, phenomenology, aging, death