فهرست مطالب

نشریه پژوهش های ادبی
پیاپی 63 (بهار 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/03/11
  • تعداد عناوین: 6
|
  • تقی پورنامداریان، محمدمهدی ابراهیمی فخاری* صفحات 9-36

    «داش آکل» یکی از داستان های مهم ادبیات معاصر فارسی است و توجه فراوانی به آن شده است. یکی از نکات جالب درباره این داستان، تفاوت های ظاهری آن با داستان های دیگر صادق هدایت است. قهرمان های ازخودگذشته و باغیرت و تفاخر به فرهنگ سنتی و پهلوانی، چیزی نیست که در داستان های دیگر هدایت، نمود داشته باشد و از این نظر این داستان سوال برانگیز است. داستان های مدرنیستی هدایت معمولا شخصیت محورند و شخصیت های آن ها درونگرا هستند. فرضیه این پژوهش این بوده است که داستان داش آکل برخلاف باور رایج کاملا رئالیستی نیست و از نیمه دوم، شخصیت پردازی مدرنیستی در آن مشهود است. شخصیت در داستان های مدرنیستی محوریت دارد و ذهن شخصیت، ملاک و محک وقایع داستانی است. در این پژوهش ابتدا خصوصیات لازم برای این که یک شخصیت داستانی مدرن محسوب شود، مشخص شده و چارچوبی دقیق برای تحلیل شخصیت مدرنیستی تعیین شده است که بر اساس آن می توان شخصیت مدرنیستی را از شخصیت پیشامدرن تفکیک کرد. در داستان مدرنیستی شخصیت داستان، تبدیل به سوژه مدرن می شود. خصوصیات سوژه بر اساس آرای متفکران برجسته و تاثیرگذار مدرنیسم، به تحت سه عنوان معرفی شدند: 1) آگاهی 2) آزادی / اختیار 3) فردیت. سپس خصوصیاتی مورد بررسی قرار گرفتند که برای مدرنیستی بودن ضروری نیستند ولی در داستان های مدرنیستی معمولا دیده می شوند. از این موارد چهار مورد 1) اندیشمندی 2) توجه به ناخودآگاه 3) انزوا 4) مرگ اندیشی. وجود این خصوصیات در «داش آکل» فرضیه پژوهش را تایید می کنند. دستاورد دیگر این پژوهش، تحلیل داستان «داش آکل» و موشکافی آن و بررسی رابطه های بینامتنی آن است که نشان می دهد این داستان، یکی از داستان های کلیدی در مرحله گذار از داستان رئالیستی به داستان مدرنیستی در ادبیات فارسی است و نمی توان آن را داستانی کاملا رئالیستی محسوب کرد. توجه جایگاه کلیدی داستان «داش آکل» در تاریخ ادبیات داستانی معاصر فارسی، اهمیت این پژوهش را روشن تر می کند.

    کلیدواژگان: شخصیت پردازی، مکاتب داستان نویسی فارسی، مدرنیسم، سوژه مدرن، داش آکل، صادق هدایت
  • هدی حسین پور بوانلو، احسان قبول*، مهبد غفاری صفحات 37-61

    رابطه میان آموزش زبان و ادبیات دو سویه دارد؛ از یک سو یکی از اهداف غایی آموزش زبان، ورود به عرصه ادبی هر زبانی است و از سوی دیگر ادبیات ابزاری است برای آموزش زبان و ارتقای مهارت های زبانی. سویه دوم در ایران کمتر شناخته شده است؛ بنابراین در این مقاله برآنیم به این سویه بپردازیم. در این راستا در گام نخست از مجموعه کتاب ها و منابع معتبر علمی، سیزده رویکرد عمومی در آموزش زبان بر بنیان ادبیات جمع بندی و معرفی شد که این امر برای نخستین بار صورت گرفته است و در گام دوم برای هر رویکرد، مثال ها و نمونه هایی از مجموعه کتاب های آموزش نوین زبان فارسی - در جایگاه یکی از منابع اصلی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در مراکز معتبر- انتخاب و بر اساس شاخصه های نظری هر رویکرد تحلیل و تبیین گردید. دستاورد این پژوهش در این است که بخشی از ظرفیت های ادبیات فارسی را در آموزش زبان و ارتقای مهارت های زبانی آشکار می کند و دریچه ای نوین را به سوی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان می گشاید.

    کلیدواژگان: ادبیات فارسی، رویکردهای آموزش زبان، آموزش نوین زبان فارسی، مهارت-های زبانی
  • زهرا حیاتی*، منصوره فیروزی بجندی صفحات 63-87

    بررسی تفاوت‏ها و شباهت‏های یک داستان واحد در دو رسانه متفاوت، گونه‏ای از مطالعات بینارسانه‏ای است که ذیل ادبیات تطبیقی نوین تعریف می‏شود. اگر این مقایسه، بین یک داستان مکتوب و فیلم اقتباس شده از آن صورت بگیرد، در شمار مطالعات اقتباسی است. این نوع مطالعات به دو مرحله سنتی و متاخر قابل تقیسم است. در مطالعات سنتی، منتقدان به مقایسه موضوع داستانی در دو رسانه می‏پرداختند و در مطالعات متاخر بر ماهیت رسانه و تاثیر آن بر تفاوت روایت تاکید می‏کنند. در این تحقیق داستان مکتوب گاوخونی و فیلم اقتباسی آن بررسی شده و مساله پژوهش این است که شیوه بیان نویسنده و کارگردان تحت تاثیر چه عواملی به یکدیگر دور و نزدیک می‏شوند. روش تحقیق، توصیفی است و محدودسازی پژوهش با انتخاب یک عنصر ساختاری در روایت، یعنی شخصیت صورت گرفته است. دو زمینه اصلی مطالعه عبارتند از: ظرفیت‏های متن کلامی برای تبدیل به متن سینمایی؛ و خلاقیت خاص کارگردان دربه‏کارگیری نشانه‏های رسانه میهمان. دریافت نهایی پژوهش این است که در تبدیل متن ادبی به سینمایی، تاثیر ظرفیت‏های نمایشی متن و خلاقیت اقتباس‏کننده نقش توامان دارند.

    کلیدواژگان: ادبیات تطبیقی- اقتباس- گاوخونی- شخصیت پردازی- جعفر مدرس صادقی- بهروز افخمی
  • زهرا عباسی*، امین خسروی، مهدی دهقانی صفحات 89-118

    هدف از این پژوهش استخراج، بررسی و تحلیل نگاشت‏های استعاری و طرحواره‏ای در مفهوم اجل در آثار مولوی است. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و با مطالعه و استخراج اشعار مرتبط با مفهوم اجل در آثار مولوی استعاره‏ها براساس نظر کووچش  (2010) تحلیل شده و  دسته‏بندی طرحواره‏ها نیز براساس ایوانز و گرین  (2006) صورت گرفته است. یافته‏های پژوهش نشان داد که این مفهوم انتزاعی در تجسم ذهنی مولانا به‏صورت مفاهیم عینی بازنمایی و در شعر متجلی می‏شود. بررسی طرحواره های تصویری در استعاره اجل در آثار مولانا نشان داد که بیشترین نوع طرحواره یافت شده در اشعار طرحواره وجودی است. یافته ها از به کارگیری طرحواره های مختلف نوعی شی ء و جاندارنمایی مفهوم مرگ را نشان می دهد و در موارد دیگر اجل به‏صورت حرکت، مسیر، هدف، جهت و ظرف بازنمایی شده است. همچنین نگاشت حوزه های مبدا معرفی شده توسط کووچش با آنچه در اشعار مولوی به کار رفته حکایت از این دارد که بجز دو حوزه «ساختمان و بنا» و «سرما و گرما» سایر حوزه های مبدا با هم هم خوانی دارند و از این میان حوزه ها «حرکت و جهت»، «نیرو» و «اعضای بدن» از بیشترین بسامد برخوردار است. علاوه بر سیزده حوزه مبدا معرفی شده توسط کووچش، در اشعار مولوی «خواب» نیز به عنوان حوزه مبدا دیگری برای استعاره مرگ یافت شد.

    کلیدواژگان: استعاره مفهومی، نگاشت، الگوی شناختی کووچش، مولوی
  • نوازالله فرهادی* صفحات 119-147

    داستان کوتاه «آل» نوشته محمد بهمن بیگی، بزرگترین داستان نویس ایل قشقایی است، که بخشی از فرهنگ ایل مبنی بر نوع نگاه به «زن» و وضعیت زنان و دختران در سبک زندگی عشایری را بازتاب می دهد. بهمن بیگی در این روایت با رویکردی واقع گرایانه به شرح حال شخصیت داستان (زلیخا) می پردازد و با برجسته نمودن محدودیت ها و مشکلات تحمل ناپذیر زلیخا، بر وضعیت اسفبار زنان در فرهنگ ایلی انگشت انتقاد می گذارد. تکیه های تعمدی نویسنده بر گزاره های فرودستی زنان گاه به طنزی تلخ می گراید که از علل و عوامل این معضل فرهنگی همچون جهل و خرافه پرستی پرده برمی دارد.  بررسی آل بارویکرد فمینیستی، علاوه بر مولفه های کلی فمینیسم، جلوه های ویژه ای از زن محوری را نیز در این روایت نمایان می سازد، که درک عمیق نویسنده از ارزش های بنیادین مادران در جوامع عشایری و در عین حال، مظلومیت های اجتماعی آنان و همچنین موضع روشنگرانه و دفاع جسارت آمیز او از حقوق زنان را در جامعه بسته و متعصب ایل و در برابر رسوبات سخت و ضخیم تفکر مردسالاری نشان می دهد؛ به گونه ای که می توان این اثر را مهمترین داستان فمینیستی بهمن بیگی و بالطبع «نقطه اوج زن محوری» در آثار داستانی ایل تلقی نمود.

    کلیدواژگان: آل، جنبه های خاص زن محوری، فمینیسم، فرودستی زنان، مردسالاری
  • پیمان منصوری*، سید اسماعیل قافله باشی صفحات 149-186

    آشنایی زدایی نظریه ای ادبی است که اولین بار ویکتور شکلوفسکی، فرمالیست روس، آن را مطرح ساخت. آشنایی زدایی هرگونه تلاش برای گریز از عادت و تکرار در زبان است که با هنجار گریزی و برجسته سازی در سطح واژگانی و نیز در سطح معنایی همراه است. این نظریه بعدها به وسیله چند تن دیگر از فرمالیست ها مانند یاکوبسن و تینیانوف ادامه یافت. اما آنان برخلاف شکلوفسکی که تمهیدات ادبی را قطعی و تغییرناپذیر می دانست، معتقد بودند که تمهیدات ادبی پس از مدتی به صورت مالوف و آشنا در می آیند و از ایفای نقش اولیه باز می مانند. لذا باید از خود تمهیدات اولیه نیز آشنای زدایی شود تا قادر به القای نقش اولیه خود شوند. لیچ، زبانشناس معروف انگلیسی، نیز بر خلاف نظر فرمالیست ها گفت که آشنایی زدایی فقط در سطح واژگان نیست و می تواند شامل آشنایی زدایی در معنا نیز شود. آشنایی زدایی معنایی در مجاز، تشبیه، کنایه، حس آمیزی، استعاره و تشخیص رخ می نماید. طالب آملی از جمله شعرای بزرگ سبک هندی است که میل به هنجارشکنی و آشنایی زدایی در غزلیات و استعاراتش موج می زند و خودش نیز به این مساله افتخار می کند. ما در این مقاله به بررسی هنجار گریزی واژگانی و نیز هنجار گریزی معنایی در تشبیه، استعاره و به خصوص تشخیص پرداخته ایم و بسامد تمامی استعارات به کاررفته در غزلیات طالب آملی را در نموداری نشان داده ایم.

    کلیدواژگان: آشنایی زدایی، طالب آملی، غزلیات، هنجار گریزی واژگانی، هنجار گریزی معنایی
|
  • Taghi Pournamdarian, MohammadMehdi Ebrahimi Fakhari* Pages 9-36

    “Dash Akol” is one of the most important fictions in Persian literature. This short story is different from other fictions of Sadegh Hedayat. Sacrifice and “gheyrat” are important concepts in this fiction and this is questionable. The hypothesis of this article was that, unlike popular belief, “Dash Akol” is not entirely realistic but it`s a semi-Modernist short story because of central subjectivity of Akol. In other words, characterization in the second part of this story is Modernist. A Modern subject has three features and all of them are observable in the main character of “Dash Akol”: 1) Consciousness 2) Agency 3) Personhood. Akol have some secondary features too: 1) Overthinking 2) Attention to the unconsciousness 3) Solitude 4) Thinking about death. This short story is written in a period of contemporary Persian fiction that Modernist literature arose and this story has shown the evolution of contemporary Persian fiction.

    Keywords: Characterization, Persian fiction schools, Modernism, Modern subject, Dash Akol, Sadegh Hedayat
  • Huda Hoseinpour, Ehsan Ghabool*, Mahbod Ghaffari Pages 37-61

    There is a twofold relationship between the literature and language learning. On one hand, one of the ultimate goals of language teaching is enabling learners to comprehend a literary text independently. On the other hand, literature is a means of teaching languages and improving linguistic skills.  This aspect of language teaching has attracted a scant attention in Iran, which motivated the current study to address this issue. In this regard, 13 literary approaches to language teaching were collected from reliable sources and then theoretical aspect of each approach was elaborated and analyzed using relevant examples from Novin Persian Teaching book series (one of the main sources of teaching Persian language to non-Persian speakers in reliable language centers). The obtained results of the current study were indicative of the influential role of literature in teaching Persian language, which can open new horizon in this regard.

    Keywords: Persian literature, Language teaching approaches, Novin Persian Teaching book series, Language skills
  • Zahrah Hayati*, Mansoreh Firozi Bajandi Pages 63-87

    The study of differences and similarities of a single story in two different media is a kind of inter-media study which can be defined under the modern comparative literature. If this comparison is done between a written story and an adapted movie, it will be considered as an adapted study. These studies can be divided into two types: traditional and modern. In traditional studies, critics compare a story theme in two media; however, in modern studies, the emphasis is on the nature of medium and its impact on the way of narration.
    This research is an attempt to study the written story of Gavkhooni and the movie adapted based on it. The research question is which factors cause the writer’s and director’s method of expression will be similar or different. The research was restricted by selecting a structural element that is personality. The two core discussions of the research are the possibility of changing a written text into a cinematic one, and director’s creativity in using the signs of the guest media. The research concluded that sometimes the thematic (and less, literary) capacity of a text and the adaptor’s creativity (the cinematic aspect) have simultaneous roles (both influence and being influenced) in changing a literary text into a cinematic one. Of course, this does not mean to compliment or confirm a work but it is just a study of the kind of interaction existed between the two texts.

    Keywords: adaptation, comparative literature, Gavkhooni, Modarres Sadeghi, Behrouz Afkhami, personification
  • Zahrah Abasi*, Amin Khosravi, Mahdi Dehghani Pages 89-118

    Cognitive linguistics refers to the relation between language, mind, and physical-social experiences of man, and as a meaningful approach, includes a set of theories that categorize conceptual metaphors and image schemas of important. In the present study, which is an interdisciplinary attempt in the fields of literature and cognitive linguistics, metaphorical and schematic constructs are analyzed in the works of Rumi, especially in Shams' Masnavi and Ghazialat, based on the concept of death. Since the goal of most of the studies conducted in this context is to limit the metaphor in its traditional sense, this study, based on new findings of cognitive semantics, analyzes conceptual metaphors and schemas in Rumi's works and considers metaphors not only as literary arrays, but also as the key to understanding the mind and the fields of poet's thinking in language.The findings of this study, based on Lakoff   and Kövecses, indicate that the metaphor of death and destruction in the Mowlana mental imagery follows a model and objective concept that, from a cognitive linguistic perspective, is the same conceptual matching and mapping between the two domains of origin and destination Is. This makes the abstract concept of death in the minds of Mowlana as concrete and tangible phenomena, each representing a kind of visual schema that determines the poet's thinking and experience of the eternal conception of eternity.

    Keywords: Conceptual Metaphor, Mapping, Kövecses Cognitive Pattern, Rumi
  • Navaz Allah Farhadi* Pages 119-147

    Oal”[1] is a short story that is written by “Mohammad bahmanbeigi” the greatest novelist of “Qashqai” tribe. This short story represents a portion of tribal culture that is concerning the kind of perspective to women. In this written work be investigate and research the state of perception to women and feminist manifestations and specific aspects of feminism in the above-mentioned work (Oal) and consequently exhibits the profound understanding of this novelist to basic values of mothers in the trible league and women’s social innocence and submissiveness that been caused by various causes and peculiar conditions in tribal lifestyle. Bahmanbaigi uses the description procedar of tribal league and realistic description of life to make bluging of women’s unendurable constraints and difficults. His intentional emphasis on the propositions of patriarchy and subaltern and its causes, including the ignorance and superstition, become inclined occasionally to a vitriolic satire that convinces readers to the harsh criticism of women’s worring and bad status. According to this short story can be construe the most important story of Bahmanbeigi and consequently this is the height of feminism in the tribe stories.

    Keywords: Oal, specific aspects, feminist, subaltern, patriarchy
  • Payman Mansori*, Sayyed Esmaeil Ghafelebashi Pages 149-186

    Defamiliarization is a literary theory that has been raised up by victor shklovsky for the first time. It is any kind of effort and device for avoiding repetition and habit in the language that  is accompanied by foregrounding and deviation from the norm. this theory would keep on later with some other formalists like romani Jacobson and yuri tynyanov. But unlike shklovsky, they believed that literary devices would get familiar and cliché after some whiles, so it is important for those devices to be defamiliarized to be able to play their previous and primitive role. On the contrary of formalits view, geoffrey n. leech, the great linguistic said that defamiliarization is not happened just in lexical level but it happens in semantic level too. This kind happens in metonymy, simile, sarcasm, synaesthesia, metaphor and personification. Tāleb āmoli is one of the greatest hindi style poets that used a lot of defamiliarization and deviating from the norm in his sonnets and metaphors and he himself is proud of this affair in his poems. We are going to study and analyze lexical and semantic deviation from the norm in simile, metaphor specially personification. Meanwhile the frequency of the whole metaphors is shown in a diagram.

    Keywords: defamiliarization, Tāleb āmoli, sonnets, lexical deviation from the norm, semantic deviation from the norm