فهرست مطالب

فصلنامه آبزیان و شیلات
پیاپی 12 (زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/10/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مریم احسان پور*، محمد رضا احمدی، امیر هوشنگ بحری، مجید افخمی صفحات 1-8

    دراین مطالعه برخی پارامترهای یونی سرم خون (سدیم، پتاسیم، کلر، آهن، کلسیم و فسفر) و پارامتر های هورمونی (استرادیول، پروژسترون، FSH و LH) لاک پشت عقابی در خارج از فصل تخم گذاری(پاییز) پرداخته شده است. براساس نتایج بدست آمده ارتباط معنی داری بین اغلب فاکتورهای یونی و هورمونی با پارامترهای زیست سنجی(وزن، طول و عرض کاراپاس) وجود داشت(01/0>P). دامنه پارامتر های یونی شامل سدیم، پتاسیم و کلر به ترتیب:  150-110، 6/4-2/2،115-85 میلی مول بر لیتر و آهن، کلسیم و فسفر به ترتیب: 2/33-3/5 میکرو گرم بر دسی لیتر، 3/11-8/5 و  15-4/4 میلی گرم بر دسی لیتر اندازه گیری گردید. پارامتر های هورمونی استرادیول، پروژسترون، FSH و LH نیز به ترتیب: 17-9 پیکو گرم بر میلی لیتر، 65/0-21/0 نانو گرم بر میلی لیتر، 7-8/0 میکرو واحد برلیتر و  2/2-7/0 نانو مول بر لیتر گزارش گردید. داده های این مطالعه می توانند به عنوان مقادیر مرجع و راهنما جهت ارزیابی وضعیت سلامت، پتانسیل رشد و تولید مثل جمعیت های لاک پشت های دریایی در فصل تخم گذاری و خارج از فصل تخم گذاری ارایه گردد.

    کلیدواژگان: پارامتر های یونی، پارامتر های هورمونی، خارج از فصل تخم گذاری، لاک پشت عقابی، خلیج فارس
  • نبی الله خیرآبادی، سید جعفر سیف آبادی*، فریدون عوفی، علیرضا مهوری صفحات 9-20

    این مطالعه با هدف بررسی شاخص های تنوع، غالبیت، غنای گونه ای و تعیین ارتباط برخی از فاکتور های محیطی بستر و آب دریا با فراوانی خرچنگ های منزوی سواحل جزیره هرمز انجام شد. شش ایستگاه نمونه برداری در ناحیه جزر و مدی انتخاب شد و نمونه برداری با استفاده از پرتاب تصادفی کوادرات (9 کوادرات 5/0× 5/0) و در چهار فصل (از تابستان 1389 تا تابستان 1390) صورت گرفت. پارامتر های محیطی شوری، درجه حرارت، اکسیژن محلول، pH، دانه بندی رسوبات و شیب بستر اندازه گیری شد و ارتباط آن ها با فراوانی خرچنگ های منزوی با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن (در سطح معنی داری 05/0) تحلیل گردید. جهت محاسبه شاخص های تنوع زیستی (غنای گونه ای مارگالف، غالبیت گونه ای سیمپسون و تنوع گونه ای شانون- وینر) از نرم افزار PAST استفاده گردید. بیشترین میزان شاخص های اکولوژیک در ایستگاه چهار (بین اسکله و تاسیسات پمپاژ آب) و کمترین میزان در ایستگاه شش (معدن خاک سرخ) مشاهده شد که نشان می دهد ایستگاه شش محیطی نامناسب برای زیستن خرچنگ های منزوی است. شاخص های تنوع گونه ای شانون- وینر و غنای گونه ای مارگالف با شیب بستر همبستگی منفی نشان دادند و شاخص غالبیت سیمپسون با در صد وجود ماسه-شن در بستر همبستگی مثبت نشان داد.

    کلیدواژگان: خرچنگ های منزوی، تنوع گونه ای، غنای گونه ای، غالبیت گونه ای، جزیره هرمز
  • غلامرضا دریانبرد*، فرهاد کیمرام، مژگان حقیقی صفحات 21-30

    خانواده گوازیم ماهیان و بویژه گوازیم دم رشته ای در صید تجاری آبهای جنوب ایران از اهمیت اقتصادی برخوردار بوده و از مقدار صید بالائی در شناورهای ترالر برخوردار می باشد. این تحقیق در آبهای دریای عمان (سیستان و بلوچستان) در مهرماه 1388 به منظور بررسی شاخص صید بر واحد سطح و پراکنش گوازیم ماهیان با شناور ترالر فردوس 1 انجام شد و در 63 ایستگاه به مدت یک ساعت نمونه برداری گردید. مقدار صید کل گوازیم ماهیان 6/3242 کیلوگرم بوده و گوازیم دم رشته ای با 4/53 درصد و گوازیم خال سیاه با 3/0 درصد به ترتیب بیشترین و کمترین مقدار صید را داشتند. مقدار صید بر واحد تلاش گوازیم ماهیان و گوازیم دم رشته ای به ترتیب 4/451 و 7/242 کیلوگرم بر مایل مربع محاسبه شد و بیشترین فراوانی در اعماق بیش از 30 متر در مناطق مکی سر، تنگ و گوردیم مشاهده شد. بیشترین تراکم (شاخص صید بر واحد سطح) این ماهیان  در اعماق بیش از 30 متر در دریای عمان طی سالهای 1381 تا 1388مشاهده گردید. در دهه اخیر مقدار صید و شاخص صید بر واحد سطح گوازیم ماهیان در دریای عمان روندی افزایشی را نشان می دهد که حاکی از ثبات نسبی ذخایر این ماهیان می باشد.

    کلیدواژگان: دریای عمان، صید بر واحد سطح، گوازیوم ماهیان، گوازیوم دم رشته ای
  • ثنا ربیعی*، سعید ضیایی نژاد صفحات 31-36

    در آبزی پروری کیفیت آب نقش مهمی در سلامت ماهی و میزان رشد و بقاء آن ایفا می نماید. با افزایش تقاضا برای آبزی پروری دوستدار محیط زیست استفاده از پروبیوتیک ها به این منظور به طور گسترده مورد پذیرش قرار گرفته است. در مطالعه حاضر اثر پروبیوتیک بیو پلاس 2B با غلظت های 1/0 و 2/0 گرم بر لیتر در مقایسه با تیمار شاهد بر خصوصیات کیفی آب و میزان رشد و بازماندگی ماهی مولی (Poecilia sphenops</em>)</em> در سیستم بدون تعویض آب به مدت یک ماه مورد ارزیابی قرار گرفت. آزمایش در آزمایشگاه گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی بهبهان در پاییز سال 1385 انجام پذیرفت. 9 آکواریوم شامل3 تکرار برای هر تیمار مورد استفاده قرار گرفت، هر مخزن با 30 عدد ماهی (میانگین وزنی05/1 گرم) ذخیره سازی شد. فاکتورهای کیفی آب شامل، هدایت الکتریکی، اکسیژن محلول و pH به مدت یک ماه به صورت روزانه مورد بررسی قرار گرفتند و در پایان به منظور تعیین میزان رشد و بازماندگی، ماهیان وزن و شمارش شدند. در نهایت مشاهده شد که پروبیوتیک تاثیر معنی داری بر خصوصیات کیفی آب ندارد (05/0p</em>) هرچند سبب افزایش رشد و درصد بازماندگی ماهی ها شد (05/0>p). این آزمایش در آزمایشگاه گروه شیلات دانشگاه صنعتی خاتم الانبیا بهبهان در پاییز سال 1385 انجام پذیرفت.

    کلیدواژگان: پروبیوتیک، بیوپلاس 2B، Poecilia sphenops، خصوصیات کیفی آب، درصد بازماندگی
  • رویا رحمتی*، قباد آذری تاکامی، مازیار یحیوی صفحات 37-44

    استفاده از غذای زنده در آبزی پروری از نظر بهبود کیفیت لاروها حائز اهمیت است. آرتمیای غنی شده با مواد مغذی ضروری خصوصا اسیدهای چرب غیر اشباع بلند زنجیره و ویتامین C جهت افزایش رشد، درصد بقا و مقاومت در برابر تنش های محیطی و بیماری های عفونی در گونه های مختلف آبزیان مورد استفاده قرار گرفته است. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر ناپلیوس های آرتمیای غنی شده با مخلوطی از ویتامین C و اسیدهای چرب غیر اشباع بلند زنجیره در تغذیه آغازین ماهی طلایی در یک دوره سه هفته ای بوده و اثر چهار تیمار غذایی با سه تکرار برای هر تیمار، بر لاروهای ماهی طلایی مورد ارزیابی قرار گرفت (تیمار 1: غذای کنسانتره تجاری (تیمار شاهد) تیمار2: ناپلیوس آرتمیای اینستار I، تیمار3: آرتمیای غنی شده با مخلوطی از اسیدهای چرب غیر اشباع و  ویتامین C و تیمار4: مخلوط آرتمیای غنی شده و غذای کنسانتره (هر کدام به میزان 50%). نتایج نشانگر تفاوت معنی دار بین تیمارها از نظر رشد لاروها بود(05/0>P). میزان رشد لاروها در گروه تغذیه شده با مخلوط غذای کنسانتره و ناپلیوس آرتمیای غنی شده با اسیدهای چرب غیر اشباع بلند زنجیره و آسکوربیل پالمیتات نسبت به سایر گروه ها به طور معنی داری بالاتر بود و تغذیه 100% با ناپلیوس های آرتمیا باعث کاهش رشد لاروها گردید.همچنین تفاوت معنی داری بین تیمارهای مختلف از نظر درصد بقا و مقاومت در برابر استرس حرارتی بالا و استرس کمبود اکسیژن، تفاوت معنی دار آماری مشاهده شد(05/0>P).  بیشترین درصد بقا و مقاومت لاروها به استرس های محیطی، مربوط به گروه 100% تغذیه شده با ناپلیوس های آرتمیای غنی شده با مخلوط اسیدهای چرب غیر اشباع بلند زنجیره و آسکوربیل پالمیتات بود.

    کلیدواژگان: ماهی طلایی، آرتمیای غنی شده، ویتامین C، اسیدهای چرب غیر اشباع، تغذیه لاروی، استرس
  • شقایق رضا خانی*، علی صادق پور، حسین خارا، رضا لرستانی صفحات 45-56

    کیفیت مناسب اسپرم که مهمترین مشخصه آن تحرک می باشد، می تواند سبب افزایش لقاح گردد. از آنجایی که کیفیت اسپرم ها و تخمک ها در طول دوره تکثیر به مرور کاهش می یابند و این مسئله سبب پایین آمدن کیفیت کار تکثیر خواهد شد، تحقیق حاضر به منظور افزایش کارایی تولید مثل با استفاده از فعال کننده ها در اواسط فصل تکثیر انجام گرفت. بدین منظور 14 محلول فعال کننده با ترکیبات مختلف مورد آزمایش قرار گرفته و از بین آنها 7 محلول بر اساس افزایش مدت زمان تحرک اسپرم برای انجام تحقیق حاضر انتخاب شدند. اثر 7 محلول فعال کننده و همچنین آب مقطر و آب کارگاه به عنوان شاهد، بر مدت زمان تحرک اسپرم، میزان لقاح، چشم زدگی و تخم گشایی مورد بررسی قرارگرفت. نتایج نشان داد که در مورد فاکتور تحرک اسپرم، محلول های فعال کننده اسپرم اختلاف معنی داری در مقایسه با هم و با گروه شاهد داشتند. بدین صورت که فعال کننده 1 با ترکیب gr/L  6 =  NaCl،  CaCl2</sub> gr/L 2/ 0= O2</sub>.2H و gr/L 50/4=   CO(NH2</sub>)2</sub> با 6/7pH =   و  فعال کننده 6  با ترکیب gr/L 735/. CaCl2</sub>.2H2</sub>O= ،  gr/L305/7 NaCl= با7/7pH=  بالاترین مدت زمان تحرک را سبب گردیدند. اما میزان لقاح، چشم زدگی و تخم گشایی در تیمارهای مورد بررسی اختلاف معنی داری را با گروه شاهد نشان ندادند. نتایج موید آن است که استفاده از محلول های فعال کننده اسپرم مورد تحقیق، تاثیرات معنی دار مثبتی در افزایش مدت زمان تحرک اسپرم ماهی آزاد دریای خزر داشتند و این امر می تواند بر کارایی تکثیر مصنوعی اثر مطلوبی داشته باشد.

    کلیدواژگان: محلول های فعال کننده، Salmo trutta caspius، تحرک اسپرم، لقاح
  • نرجس عابدینی لاکسار*، عباسعلی زمینی، حبیب وهاب زاده رودسری، ذبیح الله پژند صفحات 57-66

    روی و سرب از مهمترین آلاینده های اصلی در آب رودخانه های منتهی به دریای خزر می باشند. هدف از انجام این تحقیق تعیین Lc50</sub>فلزات سرب و روی در بچه ماهیان ازون برون (Acipenser</em> stellatus</em>)1تا3 گرمی  و بررسی ضایعات هیستوپاتولوژیک کبد و آبشش این گونه ماهی اقتصادی دریای خزر در مواجهه با غلظت های کمتر از حد کشندگی ((25%-50%-75% Lc50</sub>)) فلزات سنگین روی و سرب است. برای این منظور ابتدا Lc50</sub> این دو فلز در طی 96 ساعت بر اساس استاندارد متد (O.E.C.D ,1989) و به روش ساکن Static برای این ماهی بدست آمد. در طول آزمایشات تمام فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی آب مانند pH، دما، سختی، اکسیژن محلول و... اندازگیری شد در مرحله بعدی غلظت های25-50و 75 درصد Lc50</sub> برای این دو فلز مشخص گردید و در هر تیمار با سه تکرار ماهیان در معرض این غلظت ها قرار داده شدند. یک گروه شاهد  در نظر گرفته شد بعد از یک هفته از تیمارها بصورت تصادفی ماهی برداشت کرده و بافت های مورد نظر (کبد و آبشش) آنها را جدا کرده و به روش پارافینه کردن بافت ها را عمل آوری و با استفاده از میکروسکوپ مجهز به دوربین از بافت های بدست آمده عکسبرداری شده و سپس مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که در گروه شاهد بافت های کبد و آبشش سالم بودند در بافت کبد و آبشش ماهیان تیمارهای (25%)، (50%)و (75%) غلظت کشنده عوارض هیستوپاتولوژیک مختلف مانند نکروز سلولی، خونریزی، هیپرپلازی و... دیده شد و این عوارض از تیمار25% به بالا افزایش یافت، بطور کلی کبد این ماهیان سالم تر و عوارض بیشتر در آبشش این ماهیان دیده شد.

    کلیدواژگان: بچه ماهیان ازون برون (Acipenser stellatus)، سرب، روی، بافت کبد، بافت آبشش، LC50
  • ابوالفضل عسگری ساری، محمد ولایت زاده*، رضا شوریده صفحات 67-75

    این تحقیق به منظور بررسی روند تغییرات بازهای نیتروژنی فرار در ماهی شوریده (Otolithes ruber</em>) و ماهی کوپر (Argyrops spinifer</em>) نگهداری شده در یخ (4 درجه سانتیگراد) انجام شد. میزان تغییرات بازهای نیتروژنی فرار بعد از صید، در روز 2، 4، 6، 9، 11، 13، 16 و 18 روز بعد از نگهداری در یخ به روش کلدال اندازه گیری شد. نتایج این تحقیق نشان داد میانگین میزان بازهای نیتروژنی فرار برای ماهی شوریده 07/7±31/25 میلی گرم در 100 گرم و برای ماهی کوپر 53/5±88/20 میلی گرم در 100 گرم بود. میزان بازهای نیتروژنی فرار برای ماهی شوریده در روز 9 و برای ماهی کوپر در روز 13، 2/25 میلی گرم در 100 گرم محاسبه شد. میزان بازهای نیتروژنی فرار در 19 روز مورد مطالعه  برای ماهیان شوریده و کوپر اختلاف معنی داری داشت (05/0>P). میانگین میزان بازهای نیتروژنی فرار در ماهی شوریده در 19 روز نگهداری در یخ نسبت به ماهی کوپر بالاتر بود (05/0>P)، اما با این حال نمی توان به طور قطعی اظهار داشت که این گونه فساد پذیرتر می باشد. بنابراین در کنار بازهای نیتروژنی فرار بایستی شاخص های دیگری چون تری متیل آمین و فرمالدیید نیز سنجش گردد. مدت زمان ماندگاری ماهی شوریده و کوپر در زیر یخ به ترتیب 9 و 13 روز بود، زیرا بعد از این زمان کیفیت ظاهری و حسی این دو گونه پایین آمد.

    کلیدواژگان: ماهی شوریده، ماهی کوپر، نکهداری یخ، بازهای فرار نیتروژنی، خلیج فارس
|
  • Ehsanpour M*, Ahmadi M.R, Bahri A.H, Afkhami M Pages 1-8

    Serum hormonal and ionic determinations were analyzed in normal adult hawksbill turtles
    ( Eretmochelys imbricata ) during foraging season. There were a positive correlation between most of the blood hormonal and ionic variations and biometric parameters ( P <0.01).The range of ionic parameters including Na+, K+ and Cl- were determined as follow: 110-115, 2.2-4.6 and 0.8-7 mmol/l and for Fe2+, Ca2+ and P+ were as follow 5.3-33.2 µg/dl, 5.8-11.3 and 4.4-15 mg/dl. This study has produced working reference intervals useful for hawksbill turtles for future conservation and rehabilitation projects in the Persian Gulf and may be of assistance in similar programs worldwide.

    Keywords: Serum hormonal, ionic parameters, Foraging season, Hawksbill turtles, Persian Gulf
  • Kheirabadi N, Seyfabadi* J, Owfi F, Mahvary A.R Pages 9-20

    This study was conducted to survey species diversity, dominance, and richness indices and determines relationship among some sea water and sea bed characteristics with abundance of the hermit crabs in the coastal zones of Hormuz Island. Six stations were selected in intertidal zones during the four seasons (in Summer 2010 to Summer 2011), and sampling was done by hurling random quadrate (9 quadrates 0.5×0.5 m). Physicochemical factors such as pH, salinity, temperature, dissolved oxygen, slope, and the sediment grain size were measured and the correlation between the measurements and abundance of the hermit crabs was calculated by the Spearman rank correlation (Significance for all tests was set at 0.05). PAST software was utilized for calculating species biodiversity indexes (Simpson dominance index, Shannon-Wiener species diversity index, and Margalef richness index). Results indicated that station 4 (western coast of Hormuz Quay) contained the most amount of the biodiversity indices and station 6 (Red soil mine) contained the lowest amount of the biodiversity indices. According to biodiversity indices, station 6 is a difficult and inappropriate habitat for the hermit crabs. Shannon-Wiener species diversity index and Margalef richness index showed negative correlation by slope (in bed) and Simpson dominance index showed positive correlation by percent of sand in bed.

    Keywords: Hermit crabs, species diversity, dominance, species richness, Hormuz Island
  • Daryanabard GH.R*, Kaymaram F, Haghighi M Pages 21-30

    Nemipteridae family and especially Nemipterus japonicus have an important economic value and high catch amount in industrial trawlers. This study was carried out to monitor catch per unit of area (CPUA) and distribution pattern of Nemipteridae by R/V Ferdows-1 covering 63 stations in the Oman Sea (Sistan and Baluchistan Waters). Total catch of Nemipteridae family was determined 3242.6 Kg which Nemipterus japonicus with 53.4% and Parascolopsis aspinosa with 0.3% had the maximum and minimum amount of catch respectively. Catch per unit of area of Nemipteridae family and N e mi p t e r u s j a p o n i c u s were calculated 451.4 and 242.7 Kg/nm2, respectively. Maximum abundance was found in depths more than 30 m in Makisar, Tang and Gourdim area. Maximum density (CPUA) of this family was observed in the layer of more than 30 m from 2002 to 2009 in the Oman Sea. The catch amount and catch per unit of area of Nemipteridae family showed increasing trend in the last decade that demonstrated relative stable condition of Nemipteridae stocks.

    Keywords: Oman Sea, Catch Per Unit of Area, Nemipteridae, Nemipterus japonicus
  • Rabiei S*, Ziaei Nejad S Pages 31-36

    In aquaculture, water quality plays an important role in health, growth and survival of fish. By increasing demand for environment friendly aquaculture, the use of probiotics in aquaculture is now widely accepted. The effect of commercial probiotics, Bioplus 2B at 0.1 and 0.2 g/l on water quality parameters, growth performance and survival rate of P o e c ili a s p h e n o p s was investigated in system whit no water exchange. The experiment was conducted in Fisheries Group, Faculty of Natural Resources, Behbahan, in the fall of 1385. Nine aquaria with three replicates for each treatment were used. Each tank was stocked with 30 fish (average weight, 1.05 g). Water quality parameters were tested daily. At the end, fish from all the tanks were weighed and counted to calculate fish survival rate and growth performance. Probiotics have no significant impact on the quality of water ( p >0.05), however increased the growth and survival rates of fish ( p <0.05).

    Keywords: Probiotics, Bioplus 2B, Poecilia sphenops, water quality parameters, survival rate.
  • Rahmati R*, Azari Takami GH, Yahyavi M Pages 37-44

    The use of live food is important in larviculture. In aquaculture enriched Artemianauplii with essential nutrients highly unsaturated fatty acids and Vitamin C has been used in order to increase growth, survivalrate, and resistance to various environmental stresses as well as infectious diseases. The objective of this study was to investigate the effects of enriched Artemia with unsaturated fatty acid and vit.c on feeding of Gold Fish Larvae for determination of Anti stress factors in a three-weed period for this purpose,4 feeding treatments were applied to Gold Fish larvia as follows:1)artificial food, 2)newly hatched Artemia , 3)enriched Artemia and 4)50% enriched Artemia and 50% artificial food.Results showed that the growth rates of larvae is various treatments were significantly different (p<0.01) particularly feeding lervea with non-enriched Artemia resulted in lower growth rate.Incontrast,the group fed with a mixture of concentrated food and enriched Artemia nauplii with ascorbilpalmitate and n-3 HUFA showed a better growth rate compared to other treatment groups.survival rate (p<0.05),tolerance of high temperature (p<0.01),resistance to hypoxic stress (p<0.01),were all significantly higher in the group fed with enriched Artemia nauplii with ascorbilpalmitate and n-3 HUFA.

    Keywords: Gold Fish, Enriched Artemia, Vitamin C, HUFA, Larval feeding, stress
  • Reza Khani SH*, Sadegh Pour A, Khara H, Lorestani R Pages 45-56

    The appropriate quality of sperm whose important feature is movement , can cause increased fertilization. As the quality of sperms and ova were reduced at the end of the propagation period, and this problem may cause quality decrease of production, this research has been conducted in order to increase the efficiency of reproduction fertilization, by using activating solution at the mid of propagation season at the salmonid reproduction and conservation center of ShahidBahonar–Kelardasht in late 2012.In this regard, firstly 14 activating solutions with different component have been selected and were used in preliminary studies and finally, 7 activating solutions on the basis of compound and duration of sperm movement have been chosen for final surveys. In order to survey of the 7 selected solutions as well as distilled water, hatchery water (As control group) and physiology serum , on the duration of sperm movement, fertilization rate, eyed egg and hatching, 5 females and 5males of rainbow trout were randomly selected.Results showed that, among surveyed items, the activating solutions had significant difference comparing with each other and also the control group.The highest duration of sperm movement was produced by the number 1 (NaCl = 6gr/L,CaCl2.2H2O = 0.2gr/L , CO(NH2)2= 4.50gr/L, pH=7.6) and 6 (CaCl2.2H2O=./735 gr/L,NaCl=7/305 gr/L ,pH=7/7)Activating solutions which have significant difference with the other groups and also the control group. But fertilization, eyeing and hatching rate have not significant different with control group. Final conclusion confirmed that, the sperm activating solutions have positive and significant effects on extending the time length of sperms movement of Salmo caspius but there was no significant differencein surveyed items consist of fertilization, eyeing and hatching rates comparing with control group.

    Keywords: sperm activating solutions, Salmo trutta caspius, sperm movement, fertilization
  • Abedini Larksar N*, Zamini A.A, Vahab Zadeh Roudsari H, Pazhand Z. Pages 57-66

    Heavy metals like Zinc and Lead are Known as the main important pollutants of water in rivers wich run and last in Caspian sea.The gool of this study was to determine the Lc50 of Zinc and Leads for Acipencer stellatus frys
    and also Analyzing their histopathological effects an liver and gill tissues.This economical fish in Caspian sea is facing toward the densities lower than fatal amount (25%-50%-75%) of lead and zinc . According to the above mentioned, first of all, the Lc50 of these metals were estimated during 96 hours of standard method(O.E.C.D,1989) and static style.All the chemical and physical characters of water Such as,PH,hardness,Dissolved oxygen,… were measured during each experiment.In the next level,the concentrations of Lc50(25%-50% and75%) was determined and in addition in each measuring, fish were in expose of the noted concentration three times.In the following,a witness group was chosen to be taken(the fish)randomly after a week . the work of this group was tube separated all the kidney and gills tissue toward Paraffin style.By applying a microscope with was equipped with a camera,they captured some evidences by the tissues,After this stage the results were expressing ahealthy tissue in both parts (liver-gills).However in the other group with was kept in a special environment fatal concentrations of histopathological side effects was obvious. Symptoms such as cellular necrosis, bleeding Hyperplasia, ect .These side effects were in an increasing line when recorded by 25%. Sample toward the 75% sample .Totally expressing, while comparing these two groups, the liver of special group in our study that has been analyzed, was shown a more healthy stage than the gills of taken fish.

    Keywords: Acipencer stellatus frys, Lead, Zinc, Liver tissue, gill tissue, Lc50
  • Askary Sary A, Velayatzadeh M*, Shorideh R Pages 67-75

    This study was conducted to examine TVB-N changes in  O t o lit h e s r u b e r and  Argyrops spinifer stored under the ice (4°C). Changes of volatile nitrogenous bases after fishing on 2, 4, 6, 9, 11, 13, 16 and 18 days of storage in ice were measured by Kejeltac method. The results showed the average amount of volatile nitrogenous bases for Otolithes rub er was 25.731±7.07 mg per 100 g and in Argyrops spinifer was 20.88±5/53 mg per 100 grams. The TVB-N in Otolithes ruber at day 9 and day 13 in Argyrops spinifer were 25.2 mg per 100 g. The TVB-N after 19 days between two species Otolithes ruber and Argyrops spinifer significance different (P<0.05). The volatile nitrogenous bases after 19 days stored in Otolithes ruber was more than in Argyrops spinifer (P<0.05), But it certainly can not say it was any more corrupt and So along with other indicators such as volatile nitrogenous bases Trimethylamine and Formaldehyde are also measured. Otolithes ruber can be kept 9 under ice and Argyrops spinifer 13 days, after this time, the quality is reduce

    Keywords: Otolithes ruber, Argyrops spinifer, Ice storage, TVB-N, Persian Gulf