فهرست مطالب

پژوهش نامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
پیاپی 69 (امرداد 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/05/01
  • تعداد عناوین: 12
|
  • زهرا احمدی* صفحات 1-17
    کشور هند تاریخی طولانی در تولید منسوجات خانگی دارد. به علت گستردگی کشور، جمعیت زیاد، وجود اقوام مختلف، دست رسی به آب های آزاد، دست رسی به منابع طبیعی الیاف و مواد رنگ زا، و باورهای قومی از تنوع منسوجات و روش های تولید برخوردار بوده است. تنوع در انواع البسه زنان و مردان، روش های نقش اندازی با چاپ، رنگ رزی یا سوزن دوزی سبب شده است تا گنجینه بزرگی از انواع منسوجات سنتی را دارا باشد. آشنایی با منسوجات سنتی هند، به علت تنوع و گستردگی، اطلاعات بسیار ارزنده ای را در اختیارمان قرار می دهد. کتاب منسوجات سنتی هند با هدف معرفی صنعت نساجی گذشته هند به رشته تحریر درآمده است. باتوجه به کم بود منابع فارسی که منسوجات سنتی را معرفی و تحلیل کرده باشد، این کتاب توانسته است به عنوان یک منبع درسی موفق شناخته شود. محتوای کتاب از جهات مختلف موردنقد و بررسی قرار گرفت. ارزیابی اثر نشان می دهد که کتاب جامعیت خوبی دارد و محتوای موجود جواب گوی نیاز کاربر بوده است. با رعایت نظم منطقی و انسجام بیش تر در محتوای متن، استفاده مناسب از تصاویر، یا پرهیز از اندکی پیش داوری در تاثیرپذیری منسوجات هندی از نوع ایرانی می توان اصالت و اعتبار اثر را ارتقا بخشید.
    کلیدواژگان: منسوجات، سنتی، هند، نساجی
  • مجید بهدانی، محمد خزایی* صفحات 19-37

    مطالعات نظری در حوزه هنر اسلامی پیشینه زیادی دارد و در دهه های اخیر پژوهش های متعددی در این باب صورت گرفته است. بیش ازهمه، شرق شناسان در این حوزه تحقیقات مفصلی انجام داده اند که ماحصل آن کتاب های فراوانی با موضوع هنر اسلامی است. برخی از این کتاب ها علمی و مستند و برخی دیگر دارای چالش ها و کاستی هایی است که می بایست پژوهش گران و محققان هنر اسلامی با بررسی و نقد آن ها به ارزیابی این کتاب ها بپردازند. کتاب هنر اسلامی عفیف البهنسی از معدود کتاب های هنر اسلامی است که یک عرب زبان آن را نوشته است. در این کتاب، البهنسی بیش ازهمه بر هنر عربی و سرزمین های عرب توجه می کند و به صورت یک جانبه و فاقد مستندات تاریخی و پژوهشی به ارائه نظراتی می پردازد. او در برخی صفحات بر استقلال هنر اسلامی، مخصوصا سرزمین های عربی، پافشاری می کند و از تاثیرات هنر ساسانی و ایرانی در هنر اسلامی چشم پوشی می کند. در این مقاله قصد داریم برخی از مباحث کلیدی این کتاب را بررسی کنیم و با استناد به نظریات محققان سرشناس حوزه هنر اسلامی به آن ها پاسخ دهیم.

    کلیدواژگان: هنر اسلامی، عفیف البهنسی، نقد و بررسی، نقش عربی
  • محمد خدادادی مترجم زاده* صفحات 39-60

    در این متن تلاش شده است، براساس ساختار تعیین شده، به تحلیل و تفسیر شکلی و محتوایی کتاب صحنه آرایی در عکاسی بپردازیم. روش این نوشتار توصیفی تحلیلی است و با مراجعه به فصول چهارگانه کتاب سعی می شود خاستگاه، اثرگذاری، فواید، و کاستی های کتاب بررسی شود. در مسیر تحلیل و تحقیق مشخص می شود که این کتاب به مناسبت برگزاری نمایشگاه عکسی در کشور کانادا منتشر شده است، و فصل های چهارگانه کتاب هریک از منظری خاص به موضوع صحنه آرایی در عکاسی نگریسته اند. مواردی چند مانند نقش های سه گانه بازیگر، روایت گر، و هنرمند برای عکاس، و عکاس به مثابه داستان پرداز، توضیح عکاسی زنده، و نمونه هایی از صحنه آرایی برای عکس های بسیار معروف در حوزه مستند اجتماعی درزمره نوآوری های کتاب به حساب می آید. بااین وصف، تجمیع آرای گوناگون مطرح شده درقالب یک کتاب هم گون نیست، و بدون نتیجه گیری نهایی به پایان می رسد. کتاب به صورت مراجعه موردی و موضوعی به ابعاد سبکی و تاریخی عکاسی صحنه آرایی شده موفق عمل می کند، اما به تنهایی نمی تواند تمامی موارد تاریخی و سبکی این حوزه از عکاسی را نمایندگی کند. ترجمه، ویرایش، کیفیت چاپ، و صفحه آرایی کتاب از وضعیت مطلوبی برخوردار است. در نبود منابع مناسب و کافی از این دست در جامعه فارسی زبان، این کتاب برای علاقه مندان و دانش جویان عکاسی مفید است.

    کلیدواژگان: عکاسی، عکس، صحنه آرایی، تئاتر، داستان
  • احسان ذبیحی فر* صفحات 61-84

    کتاب مبانی آفرینش ملودی در آهنگ سازی را نشر مرکز در سال 1395 منتشر کرده است. مولف کتاب کوشیده است تا در هشت فصل مجزا از تمامی جوانب به موضوع ملودی بپردازد. متن اثر دارای نثری روان و قابل فهم است و طرح جلد کتاب نیز مزین و بی پیرایه است. از مهم ترین ویژگی های این کتاب می توان به رویکرد موسیقی شناسانه مولف در پرداختن به موضوع، استفاده از منابع متعدد و متنوع، تعدد نمونه ها و تصاویر مرتبط با متن، و ارائه جمع بندی و چکیده در پایان هر مبحث اشاره کرد. باتوجه به مباحث طرح شده در فصل ها و روند آموزشی و تحلیلی ارائه شده، عنوان مناسبی برای کتاب انتخاب نشده است. هم چنین به طور کلی، فصل های اول، سوم، و ششم کتاب را که عمده مطالب آن ها در دیگر کتاب ها با انسجام بیش تری طرح شده اند نمی توان از امتیازات این کتاب به حساب آورد. درمقابل، زاویه نگاهی که نویسنده در فصل های دوم و هشتم ارائه می کند مباحث ویژه و سودمندی درباره ملودی است که در کتاب های فارسی زبان دیگر به آن ها پرداخته نشده است.

    کلیدواژگان: ملودی، آهنگ سازی، موسیقی، آفرینش، نقد، مبانی، فرم، موسیقی شناسی
  • صادق رشیدی*، فرهاد امینی صفحات 85-102

    هدف از نوشتن این مقاله نقد محتوایی و شکلی کتاب نشانه شناسی تئاتر و درام است. کتاب نشانه شناسی تئاتر و درام ازجمله کتاب های مهم و مبنایی تحلیل تئاتر و درام به شمار می رود. این کتاب با طرح مباحث نظری در چهارچوب نگرش نشانه شناختی ساخت گرا به دنبال بررسی منطق تئاتر رایج و متعارف است و به همین منظور نویسنده درصدد بوده است با طرح مفاهیمی که به نوعی می توان آن ها را مفاهیم اصلی و زیربنایی بوطیقای تحلیل تئاتر به شمار آورد، روش شناسی تحلیلی و کاربردی ای را پیش روی مخاطبان قرار دهد که مایل اند با سازوکار جهان پویای تئاتر آشنا شوند یا به دنبال روش های نشانه شناختی برای تحلیل تئاترند. مسئله اصلی این مقاله طرح این پرسش بنیادی است که نشانه شناسی چگونه می تواند تئاتر را تحلیل و تفسیر کند و از برایند آن روزنه های درک و دریافت پیچیدگی های جهان تئاتر و درام را برای ما آشکار کند. ضرورت و اهمیت نگاه نقادانه به کتاب نشانه شناسی تئاتر به منظور تحلیل دقیق تر و نیز تبیین سازوکارها و ویژگی های کاربردی علم نشانه شناسی در تحلیل متون نمایشی است. به همین علت، نشان دادن اهمیت کتاب نشانه شناسی تئاتر و درام با آشکارسازی کارکردهای تحلیلی آن با هدف راه نمایی مخاطبان و دانشجویانی که دغدغه تحلیل های نشانه شناختی تئاتر را دارند ضروری است.

    کلیدواژگان: شانه شناسی، تئاتر، درام، تحلیل، نظریه
  • مسعود سفلایی* صفحات 103-116

    در این متن تلاش شده است، براساس ساختار تعیین شده و مشخص قبلی، به تحلیل و تفسیر شکلی و محتوایی کتاب راه نمایی بر ادبیات و فیلم بپردازیم. روش در این نوشتار توصیفی تحلیلی است و با مراجعه به فصول مختلف کتاب و مقالات موجود در آن چگونگی شکل گیری اهداف موردنظر نویسنده (نویسندگان) را موردبررسی قرار می دهیم. در جریان بررسی کتاب درمی یابیم که این کتاب درادامه سه کتاب تهیه شده است که هریک به مبانی نظری سینما و ارتباط سینما با دیگر هنرها و تاثیر آن ها در سینما می پردازد. در این راه، نویسنده با گردآوری مقالات مختلف از نویسندگان گوناگون به نقش اقتباس های ادبی در سینما می پردازد. ساختار شکلی کتاب خوب است و مقالات مختلف براساس ترتیب سال های ساخت آثاری که درمورد آن ها صحبت شده است دسته بندی شده اند.

    کلیدواژگان: ادبیات، فیلم، اقتباس، مبانی نظری سینما، هنر، اقتباس مستقیم، کهن الگو
  • علی شیخ مهدی*، ارسلان مقدس صفحات 117-136
    هدف کتاب بازنویسی فیلم نامه این است که خوانندگانش را یاری دهد تا مهارت های خود را برای بیان داستانی دراماتیک و گیرا پرورش دهند. در این راستا، نویسنده با توضیح ساختار داستان مبتنی بر سه پرده درام، نقاط عطف و نقطه اوج، و پرداخت شخصیت خواننده را با مسائل اساسی بازنویسی فیلم نامه آشنا می کند؛ اما تمامی تلاش نویسنده به منظور منافع تجاری و کسب درآمد از فیلم نامه است. نظام ارزش گذاری او فروش فیلم و مبنای کار او فقط سینمای تجاری هالیوود است. این در حالی است که قید بررسی سینمای امریکا در هیچ کجای کتاب دیده نمی شود.تقلیل سینمای جهان به سینمای هالیوود، مبناقراردادن ساختار سه پرده ای، و نادیده انگاشتن دیگر ساختارهای بدیل در تمامی امور فیلم نامه از مشکلات محتوایی کتاب به شمار می آیند. این مقاله درصدد است با ارائه بدیل هایی که نگارنده از اشاره به آن ها خودداری کرده است به نقد کتاب حاضر بپردازد. این نقد در سطح روایت، سینمای هالیوود، تجاری سازی فیلم نامه، و مبحث فرم و ساختار انجام می گیرد.
    کلیدواژگان: بازنویسی فیلم نامه، ساختار روایت، هالیوود، تجاری سازی فیلم نامه
  • علیرضا طاهری*، رویا ظریفیان صفحات 137-157

    پژوهش گران حوزه مطالعات هنر اسلامی رویکردهای مختلفی را در این حوزه اتخاذ کرده اند و هریک نقطه اتکای خود را بر مفاهیمی متفاوت از دیگری قرار داده اند. از این میان، رویکرد تاریخ گرایی بر دو مولفه بسترمندی و تفسیر استوار است. در این رویکرد، مرکز ثقل مطالعات منطبق است بر درک مفاهیم فرهنگی اشیا و آثار معماری در بستر زمانی و مکانی خاص تولید این آثار. ازاین رو، عوامل، ریشه ها، و بستر های تحقق هنر اسلامی به طور تاریخی و معنای آن به صورت تفسیری موردبررسی و مطالعه قرار می گیرند.برداشت های نادرست برخی از منتقدان درباره رویکرد تاریخ گرایی در مطالعات هنر اسلامی موجب خلط مفهوم و اغتشاش معنایی در این رویکرد شده است. بنابراین، دغدغه اصلی این پژوهش ارائه تعریفی روشن از مفهوم تاریخ گرایی و روش شناسی آن ازطریق معرفی و نقد یکی از شاخص ترین آثار تالیف شده با این رویکرد است. کتاب معماری ایلخانی در نطنز، اثر شیلا بلر، نمونه ای قابل توجه از رویکرد تاریخ گرایی است که به لحاظ درک روش شناسی این گونه مطالعات از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

    کلیدواژگان: تاریخ گرایی، معماری اسلامی، معماری ایلخانی، نطنز
  • جمال عرب زاده* صفحات 159-172

    مقاله حاضر نقدی بر کتاب هنر خودآموختگان، هنر فطری است. ضرورت بررسی انتقادی این کتاب از آن نظر است که اولین کتاب تالیفی فارسی در این زمینه است و به همین علت به عنوان مرجع و متنی کمک درسی مورداستفاده قرار می گیرد. ادعای اصلی مولف ارائه تعریفی از هنرهای فطری و دسته بندی آن ها و هم چنین طرح مباحث نظری ای است که حول این گونه هنرها وجود دارند. مولف در این راه دست یابی به اهداف متعددی را در نظر دارد که شامل ترسیم تاریخچه ای از خاستگاه و معرفی برخی از مهم ترین هنرمندان این گرایش می شود.در این مقاله درابتدا به بررسی دسته بندی کتاب ازلحاظ محتوایی می پردازیم و حدود و ارتباط مفاهیم طرح شده را به نقد می کشیم. سپس، با ترسیم مجدد الگوی اولیه مولف، برای پی ریزی شالوده کتاب، تحلیلی از روش شناسی ارائه می کنیم. درپایان، نقاط قوت و نوآوری و هم چنین ابهام ها و نقاط ضعف کتاب به بحث گذاشته خواهد شد.

    کلیدواژگان: هنر فطری، خودآموخته، هنر کودکان، هنر نائیو، هنر اوتسایدر، هنر خام، بدوی گرایی
  • ثریا غفارپوری*، سیدعبدالمجید شریف زاده صفحات 173-188

    یکی از کتاب های چاپ شده در حوزه صنایع دستی کتاب شناخت صنایع دستی ایران است که مولف آن را به عنوان کتاب درسی برای دانشجویان رشته های مدیریت جهان گردی، مدیریت هتل داری، و مدیریت امور گمرکی معرفی کرده است. مقاله حاضر بررسی و نقد این کتاب است. پس از معرفی کتاب، نخست نقد شکلی اثر و سپس نقد محتوا صورت گرفته است. در این مقاله، به روش نقد و تحلیل کتاب موردارزیابی قرار می گیرد و ضمن برشمردن نواقص، کاستی ها، و اشتباهات نشان داده می شود که اثر یادشده به عنوان یک کتاب درسی دانشجویی نمی تواند مورداستفاده قرار گیرد و جامعیت یک کتاب علمی را ندارد. ازجمله استفاده نکردن از منابع علمی و تاریخی در بیان مطالب کتاب، توضیحات ناکافی در عناوین تخصصی، استفاده نکردن از ابزارهای علمی مناسب، تکراری بودن محتوا، و... نقدی است که بر این کتاب ارائه شده است. اشکالات موجود در تاثیر منفی کتاب در دانش مخاطبان نقش قابل توجهی دارد و آن را شایسته حضور در محیط دانشگاهی نمی کند. درپایان، پیش نهادهایی برای رفع کاستی ها و اشکالات ارائه شده است.

    کلیدواژگان: صنایع دستی، هنر، سنتی، نقد، کتاب
  • محمدحسن فردوسی زاده*، مهدی پوررضاییان، مرتضی افشاری، شهاب اسفندیاری صفحات 189-210

    رابطه سینما و دین در ایران و غرب همواره محل بحث بوده است، اما به واسطه تفاوت نگاه ادیان، این رابطه از زوایای متفاوتی تحلیل شده است. هدف اصلی در این پژوهش یافتن اصلی ترین تفاوت های میان نگرش مسیحیت و اسلام به سینما و تحلیل انتقادی دیدگاه های نظریه پردازان این حوزه است. به این منظور، دو محور مهم و مشترک میان نظریات، یعنی رابطه سینما و دین و امکان تحقق سینمای دینی و هم چنین رابطه میان فرم و محتوا در سینمای دینی، در دیدگاه نظریه پردازان سینمای دینی ایران و نظریه پردازان سینمای دینی امریکا موردبررسی قرار گرفت. از میان متخصصان ایرانی، نظریات سیدمرتضی آوینی، محمد مددپور، و نصرت الله تابش درخصوص سینمای دینی بررسی شد و در بخش پژوهش گران غربی، باتوجه به آثار ترجمه شده موجود، از نظریات چهار پژوهش گر با نام های رابرت کی. جانستن، کلایو مارش، برایان استون، و مارگرت مایلز استفاده شد. در این پژوهش درانتها نتیجه گرفته می شود که باوجود توجه برخی نظریه پردازان مسلمان به مسائل مبتلابه و رشد دیدگاه های ایشان نسبت به نظریه سینمای دینی در مسیحیت نظریات بیان شده دارای اشکالات مختلفی است و هنوز نظریه ای کارآمد در این حوزه تدوین نشده است. این پژوهش برمبنای هدف بنیادین و برمبنای روش اجرایی توصیفی تطبیقی است.

    کلیدواژگان: سینمای دینی، سینمای اسلامی، فلسفه فیلم
  • محمدرضا مریدی* صفحات 211-224

    در کتاب تحولات تصویری ایران، تالیف سیامک دل زنده، مولف تلاش کرده است با گذر از تحلیل های توصیفی به تبیین نظری از تحولات هنر ایران در نیمه اول قرن سیزدهم هجری شمسی دست یابد. مولف کوشیده است، فراتر از روایت های خطی، به پادگفتمان های مسلط نیز بپردازد. در این مسیر نیز به موفقیت های قابل توجهی دست یافته است؛ اما این تلاش قابل نقد است.مولف تاکید کرده که، برخلاف دیدگاه پسااستعماری، مسیر دیگری را در این کتاب دنبال کرده است و در نقد دیدگاه پسااستعماری که «فاعلیت های منطقه ای» را نادیده می گیرد، به جست وجوی عاملیت های منطقه ای در ایران پرداخته است. مولف با در مرکز قراردادن مفهوم «نظم نمایشگاهی» به عاملان بیرونی و عاملان داخلی که بازتولیدکننده این نظم هستند پرداخته و شرح داده که چگونه این جریان بر هنر ایران غلبه یافته است. این دیدگاه ساختاری مولف را در مطالعه عاملیت های داخلی محدود کرده است. ازهمین رو، توجه مولف به پادگفتمان ها فاقد رویکرد تحلیلی است و متن به توصیف آثار و معرفی هنرمندان تقلیل یافته است. در این مقاله، مفصل بندی های نظری کتاب موردنقد و تحلیل قرار خواهد گرفت. اگرچه نقدهایی بر کتاب وارد است، اما منابعی ازاین دست می توانند زمینه را برای نظریه پردازی درون نگر و درون زا پیرامون هنر ایران فراهم سازد.

    کلیدواژگان: هنر نوگرای ایران، هنر مدرن ایران، رویکرد پسااستعماری، نظم نمایشگاهی، نگره تزئینی
|
  • Zahra Ahmadi * Pages 1-17
    India has a long history of textiles. Due to the vastness of the country, the large population and different tribal, access to the oceans, the access to natural resources of fiber and dyes, and ethnic beliefs have been the variety of textiles. Variety in all types of women's and men's clothing, design and dyeing methods or embroidery has created a wide variety of traditional textiles. Learning the traditional Indian textiles, due to variety and breadth, provides us with a lot of valuable information. The traditional Indian textile book has been written to introduce India's textile history to the learners. Due to the lack of Persian sources of traditional world textiles, this book has become a successful source. The content of the book was criticized in different ways. The evaluation results show that the book is precise and the content is relevant to the learner’s needs. With the respect of the rational order and greater coherence in the content of the text, the proper use of the images or the avoidance of a slight predisposition to the impact of Indian textiles of the Iranian type, the authenticity of the work can be promoted.
    Keywords: Textiles, Traditional, India, clothing
  • Majid Behdani, Mohammad Khazayi * Pages 19-37

    Theoretical studies in Islamic Arts have a long history and in decades recent different research in this field conducted.  More than everyone, orientalists conducted detailed researches in this field that has resulted in numerous books of Islamic Arts. Some of these books are scientific and documentary but some others have deficiencies that researchers of Islamic Arts must evaluate them in their reviews. Afif Al-bahanssi’s “Islamic Art” is from the few books in this field from an Arab author. In this book, Afif Al-bahnassi has focused on Arabic art and Arab lands, articulating his biased ideas without historical and scientific documents. On some pages, he insists on the independence of Islamic art, especially Arab lands, and ignores the effects of Sassanid art and Iranian art on Islamic art. this paper tries to review some of the key topics of this book and to respond to the theories of well - known authorities in the field of Islamic art.

    Keywords: Islamic Arts, Afif Al-bahanssi, Analysis, Arabesque
  • Mohammad Khodadadi Motarjemzadeh * Pages 39-60

    This essay will attempt to analyze and interpret the form and content determined by the structure of the book “Acting the part: Photography as Theatre,” (translated to Farsi in 2014). It is a descriptive-analytic study and by referring to four chapters of the book it will try to deal with origin, effectiveness, benefits and shortcomings of the book. In the course of analysis and research it reveals that the book was published on the occasion of a photo exhibition in Canada, and each of four chapters of the book has a specific aspect to theatrical photography. Few occasions such as the triple roles of actor, narrator, and artist for the sake of the photographer; the photographer as a storyteller; explanation of alive photography and examples of well-known photos in social documentary scope can be considered as book’s innovations. However, aggregation of diverse opinions expressed in the mold of a book is not homogeneous; and it ends without any final conclusion. The book acts successful in case-thematic study for stylistic and historical aspects of theatrical photography (Staged Photography), but cannot entirely represent all historical and stylistic aspects of this field of photography. Translation, editing, printing quality and layout of the book is desirable. In the absence of adequate resources in Farsi, this book is useful for enthusiasts and students of photography.

    Keywords: Photography, Photos, Staged, Theatre, Story
  • Sadeq Rashidi *, Farhad Amini Pages 85-102

    The purpose of writing this essay is the content critique and the form of the book of drama and the semiotics of theater and drama, the book of semiotics of theater and drama, is one of the most important books of theater and drama analysis. This book focuses on theoretical and methodological theories in the context of Structuralism semantic attitudes, and in this regard, the author sought to conceive concepts that somehow can be regarded as the main concepts and underlying themes of theater analysis. An analytical and applied methodology is presented to audiences who are interested in familiarizing themselves with the dynamic world of theater or seeking semantic methods for analyzing the theater. The main issue of this paper is the question of how the semiotics can analyze and interpret the theater and reveal to it the angles of understanding and comprehending the complexities of the world of theater and drama. The necessity and importance of a critical look at the book of semiotics of theater is for the more precise analysis, as well as the explanation of the mechanisms and functionalities of semiotic science in the analysis of dramatic texts. For this reason, showing the importance of the book of theater and drama semiotics is essential by revealing its analytical functions to guide the audiences and students who are concerned with theater semiotic analysis.

    Keywords: Semiotics, Theater, Drama, Analysis, Theory
  • Masoud Soflaei * Pages 103-116

    This text will attempt to analyze and interpret the form and content of the book "Literature and Film Guides", based on the predetermined structure. The method of this paper is descriptive-analytical and, by referring to the various chapters of the book and the articles in it, examine how to formulate the goals of the author (s). During the review of the book, we find that the book is in the form of three books, each of which focuses on the theoretical foundations of cinema and the relationship between cinema and other arts and their impact on cinema. In this way, the author deals with the role of literary adaptations in the cinema by collecting various articles from various authors. The structure of the book is good, and the various articles are classified according to the order of the years of the works to which they are spoken.

    Keywords: Literature, Film, Adaptation, Theoretical Foundations of Cinema
  • Alireza Taheri *, Roya Zarifian Pages 137-157

    The way of looking at art in its historical context seems to be obvious among historians of European art. From the second half of the eighteenth century, where the institution of art history was established as a professional and academic discipline, the ongoing changes in artwork were considered as a function of changes in “mentality” and collective or individual motivation in any age and period. In the emergence and development of this view, which is called historicism, German idealism plays an undeniable role. Of course, the European mentality governing the institution of art history examined only European art with a historical reading. Because they, as a result of Hegel’s teachings, viewed non-Europeans as essentially lacking in the “historicity” attribute and so their art was studied by a non-historical and non-historical approach titles and classifications such as primitive art, decorative art and traditional art. But historicism finally came to the domain in the second generation of scholars of modern studies of Islamic art, with a settled approach. The Ilkhanid architecture book in Natanz is a striking example of this study approach. Considering this book is very important in terms of understanding the methodology of such studies.

    Keywords: Historicism, Islamic Art, Architecture, Ilkhanid Architecture, Natanz
  • Jamal Arabzadeh * Pages 159-172

    The present article tries to critique the book " Autodidacts Art, A Naive Art". This book is the first Persian compilation one in this field, which has been used as a qualified reference and educational help text. Therefore, the critical review of this book would not be innecessary. The main claims of the author are to define the Naive Arts and their categorization, also to propose the theoretical debates around these kind of the arts. In this way, the author intends to achieve several goals, such as drawing a history of the origin and introducing some of the most important artists in this trend.At first, the article explores the content categorization of the book and critisize the boundaries and the relation of the proposed concepts. By redrawing the author's initial pattern then, this article  presents a methodology analysis to establish the foundation of the book. The strengths and innovations, as well as the ambiguities and weaknesses of the book would be discussed at the end of the essay.

    Keywords: Naive Art, Autodidact, Kids Art, Outsider Art, Art Brut, Primitivism
  • Soraya Ghafarpouri *, Seyed Abdol Majid Sharifzadeh Pages 173-188

    One of the published books in handicraft subject, is the Book “Recognition of Handicrafts of Iran”, which the author introduced it as a textbook for students of Tourism Management, Hotel Service Management and Customs Management courses. This paper reviews and criticizes this book. After introducing the book, first formal criticism and then content criticism has taken place. Research method in this paper is critical-analytical method while shortcomings and mistakes highlighted and it is shown that the work couldn’t be used as a student textbook and it’s not comprehensive as a scientific book. Lack of using scientific and historical resources for expressing the contents, lack of sufficient explanation in specialized titles, lack of appropriate scientific tools and repetitious contents are criticism on this book. Existing bugs have a significant role on the negative impact on the knowledge of the audience and doesn’t deserve to be taught in the university realm. At the end, suggestions are made to fix shortcomings and bugs.

    Keywords: handicraft, art, Traditional, criticism, Book
  • Mohammad Hassan Ferdowsizadeh *, Mahdi Purrezaeian, Morteza Afshari, Shahab Esfandiari Pages 189-210

    The relationship between cinema and religion has been discussed in Iran and west. But due to the perspective diversity of religions, this relationship has been analyzed from different points of view. The main goal of the current research is finding the key differences between the perspectives of Christianity and Islam on cinema and critical analysis of the views of the scholars in this field. To this end, two major common themes, i.e. the relationship between cinema and religion and the possibility of the realization of religious cinema as well as the relationship between form and content in religious cinema, have been discussed from the point of view of the theoreticians of the religious cinema in Iran and America. Among Iranian scholars, we have discussed the views of Seyyed Morteza Avini, Mohammad Madadpour and Nasrollah Tabesh concerning the religious cinema and with regard to the part devoted to the ideas of western scholars, we have referred to the translated works by Robert K. Johnston, Clive Marsh, Bryan Stone and Margaret Miles. This study concludes that despite the attention paid by some Muslim theoreticians to key issues and the emergence of new ideas concerning religious cinema in Christianity, the available theories have numerous deficiencies and no efficient theory has been developed yet. This research is fundamental in terms of objective and is descriptive-comparative in view of its implementation method.

    Keywords: Relgious Film, Theological Film, Islamic Film