فهرست مطالب

مجله تاریخ علم
سال شانزدهم شماره 2 (پیاپی 25، پاییز و زمستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/11/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سجاد نیک فهم خوب روان*، اسامه عشره صفحات 7-71

    کتاب فی الکره المتحرکه یکی از قدیمی ترین آثار موجود ریاضیات یونان باستان است. این اثر که یکی از کتاب های متوسطات بود و در فاصله میان اصول اقلیدس و مجسطی بطلمیوس خوانده می شد، در قرن سوم هجری به عربی ترجمه شد. علاوه بر این چندین بازنویسی و تحریر از این اثر در دوره اسلامی فراهم آمد. ما با بررسی نسخه های موجود این اثر پنج روایت مختلف از آن را شناسایی کردیم. در این مقاله، با تمرکز بر قضیه هفتم این کتاب، ما به بررسی این پنج روایت می پردازیم تا از این طریق ارتباط این روایت ها را با یکدیگر و با متن یونانی موجود این اثر روشن کنیم.

    کلیدواژگان: اسحاق بن حنین، اطولوقس، ثابت بن قره، فی الکره المتحرکه، کندی، متوسطات، محی الدین مغربی، نصیرالدین طوسی
  • حسن امینی*، زینب سیار صفحات 141-172

    علم اکر شاخه ای از ریاضی است که به سبب نگارش رسالات، شروح و حواشی مهم در آن به شکل سنتی علمی در تمدن اسلامی درآمده بود. این سنت اگر چه به عنوان دانشی ریاضی عمدتا شامل قضایایی در مثلثات کروی است اما چنان که با مراجعه به دیگر آثار می توان دریافت، این قضایا غالبا به عنوان دانشی مقدماتی برای حل مسائل نجومی به کار گرفته می شدند. کتاب الاکر از تئودوسیوس و اشکال الکریه از منلائوس دو اثر شاخص در این زمینه در علم یونانی اند. در دوره علم اسلامی این دو اثر به عربی ترجمه و تحریر و شروح و حواشی متعددی بر آنها نوشته شد. در این میان تحریر کتاب الاکر لثاوذوسیوس از نصیرالدین طوسی و تعلیقات علی اکر ثاوذوسیوس از محمدباقر یزدی بر تحریر مذکور از اهمیت خاصی برخوردارند. در این مقاله ضمن معرفی نسخه های این رساله و عرضه متن تصحیح شده آن سعی می شود تا پاسخی به این سوال داده شود که چرا باید حاشیه ای بر کتابی ریاضی اهمیتی خاص بیابد

    کلیدواژگان: اکر تئودوسیوس، تعلیقات، علم اکر، مثلثات کروی، محمد باقر یزدی
  • حامد بیکران بهشت* صفحات 173-199

    طرفداران مدل های انتزاعی تکامل بر این باورند که مدل واحدی در تغییر تکاملی پدیده های گوناگون، چه در سطوح مختلف انتخاب در زیست شناسی و چه در پدیده های تکاملی مطرح در حوزه های دیگر، در کار است. اگر چنین مدل هایی در عمل بتوانند بر پدیده هایی که نوعا تکاملی دانسته می شوند منطبق شوند یا تقریب خوبی از آنها باشند، آن گاه توانسته اند طیف گوناگونی از پدیده ها را تبیین کرده و احتمالا در پیش بینی برخی پدیده ها ایفای نقش کنند. اما بر این مدل ها انتقادات مهمی وارد شده است. مهم ترین انتقاد هم، عدم کفایت تجربی این مدل ها است که به درجات مختلف در آنها نشان داده شده است. اما برخی در انتقاد از این مدل ها تا آنجا پیش رفته اند که تلاش برای به دست دادن مدل انتزاعی تکامل را یکسره بیهوده و ناموجه دانسته اند. در این مقاله، با بررسی اجمالی سه گونه مدل انتزاعی تکامل تلاش می شود تا نشان داده شود که هرچند ممکن است مدل های موجود مبتلا به عدم کفایت تجربی باشند، کل پروژه ارایه مدل واحد تکاملی قابل دفاع است. برای نشان دادن این مطلب، تکامل فرهنگی به عنوان یکی از دستاوردهای توجه به مدل انتزاعی تکامل، به عنوان مورد مطالعاتی بررسی می شود

    کلیدواژگان: انتخاب طبیعی، تکامل فرهنگی، مدل انتزاعی، ممتیک، نظریه تکامل
  • سید احسان حسینی* صفحات 201-216

    زاویه منقسم می شود و برابری و نابرابری را می پذیرد. بنا بر این باید آن را کمیت دانست. از طرفی از تعریف اقلیدس از زاویه، چنین برمی آید که باید آن را ذیل مقوله مضاف طبقه بندی کرد. هم چنین زاویه، قابل اطلاق بر خمیدگی عارض بر سطح است. از این جهت، باید آن را کیفیت دانست. اشکال ناشی از قضیه شانزدهم مقاله سوم اصول اقلیدس نیز مانع دیگری در راه ارائه تعریف برای زاویه است. در این مقاله ضمن ارائه انواع دیدگاه ها در مورد ماهیت زاویه در دوره اسلامی و پیش از آن و نقد آنها، به تصحیح و شرح رساله ای از شمس الدین محمد خفری در این باره پرداخته ایم

    کلیدواژگان: اقلیدس، شمس الدین محمد خفری، ماهیت زاویه
  • وحیده صادقی خرم دشتی* صفحات 217-230

    اصل اینهمانی تمایزناپذیرها (PII) نخستین بار توسط لایب نیتس مطرح شد، مبنی بر اینکه چه هنگام می توان دو شئ را اینهمان و بالعکس چه هنگام دو شئ را می توان متمایز نامید. این اصل که در ریاضیات، فیزیک، فلسفه و متافیزیک یکی از اصول بسیار پرکاربرد و مورد بحث است، در مواجهه فیزیک مدرن و متافیزیک در برخورد با ذرات کوانتومی بیش از پیش به آن توجه شد و موجب طرح یک تعین ناقص شد. فلاسفه با رویکردهای مختلف این مساله را بررسی کردند، از جمله برخی با تمسک جستن به مثال هایی نظیر قطره آب کانت، کره بلک و .. درصدد مردود کردن آن برآمدند. آنچه در این نوشتار بدان می پردازیم، بررسی اصل اینهمانی تمایزناپذیرها بر اساس دفاع مولر است که آن را در مقاله ای در سال 2015 منتشر کرده است. وی در این مقاله گام های استدلال خود را با شرح و بررسی چند نمونه از این مثال ها تعریف و تبیین می کند که ما در اینجا مثال کره بلک را مطالعه می کنیم و در نهایت خواهیم گفت که آیا استدلال مولر قابل دفاع است یا لازم است نکاتی را در باره آن در نظر بگیریم.

    کلیدواژگان: اصل اینهمانی تمایزناپذیرها، تمایز، فردیت، کره بلک
  • امیر مازیار* صفحات 231-246

    کیفیات ثانویه اشیاء و تمایزشان با کیفیات به اصطلاح اولیه از مباحث مهم و برجسته در صدر تاریخ فلسفه و علم شناسی جدید بوده است . صورت بندی های اولیه و جدی و تاثیرگذار این کیفیات با نام گالیله و لاک پیوند خورده است.اما توجه به ویژگی خاص این نوع کیفیات اشیاء در تاریخ فکر و فلسفه بی سابقه نبوده است و ریشه های آن را در مباحث فیلسوفان یونانی و متفکران قرون وسطی نیز می توان دید.ابن سینا از جمله فیلسوفانی است که در ذیل بحث از کیفیات محسوسه اشیاء در طبیعیات و علم النفس به این موضوع وارد شده است.ابن سینا نیز بر دشواری اثبات وجود عینی این کیفیات در اشیاء صحه می گذارد و گزارشی از سابقه این بحث در میان متفکران یونانی به دست می دهد. سپس به تفصیل و جداگانه به کیفیات محسوسه مربوط به هر کدام از حواس پنج گانه می پردازد و در باره نحوه وجود این کیفیات در خارج بحث می کند. داوری ابن سینا در باره وجود عینی این کیفیات یکسان نیست و احکام متفاوتی در باره کیفیات ادراکی مربوط به سامعه و باصره و لامسه و ذائقه و شامه دارد. در این مقاله به مساله کیفیات ثانویه در فلسفه ابن سینا و رای او در باب وجود عینی یا ذهنی این کیفیات بر حسب قوای گوناگون حسی پرداخته می شود.

    کلیدواژگان: ابن سینا، رنگ، فلسفه طبیعی، کیفیات محسوسه، کیفیات ثانویه
  • محمد ابراهیم مقصودی* صفحات 247-257

    استدلال خواهم کرد که بر خلاف موضع گیری اسکو به نفع پاسخ «یک ثانیه بر ثانیه»، این پاسخ در واقع پاسخ مناسبی به پرسش از آهنگ گذر زمان نیست. در بخش اول استدلال خواهم کرد که تعبیر ارائه شده توسط او، در واقع یک تعبیر متمایز از جهتی که مد نظر دارد نیست: یا دو تعبیری که ساخته است متمایز نیستند یا اگر دو تعبیر متمایز باشند، در هر دو یک ثانیه بر ثانیه عبارت است از یک ثانیه تقسیم بر یک ثانیه و لذا مقدمات استدلال علیه «یک ثانیه بر ثانیه» بودن آهنگ گذر زمان، که او قصد رد کردن آن را دارد، در هر دو تعبیر صادق اند و استدلال در هر دو تعبیر صحیح است. در بخش دوم استدلال خواهم کردم که یک بودن مقدار آهنگ گذر زمان منجر به استدلال جدیدی علیه مناسب بودن پاسخ «یک ثانیه بر ثانیه» می شود. بحث خواهم کرد که پاسخ «یک ثانیه بر ثانیه» در پرسش از آهنگ گذر زمان چیزی در مورد عالم خارج نمی گوید. حتی اگر زمان واقعا نگذرد نیز می توان آهنگ گذر یک ثانیه بر ثانیه را به آن نسبت داد زیرا این بیان یک اینهمان گویی است. بنا بر این مدافع گذر زمان باید به دنبال پاسخ دیگری برای پرسش از آهنگ گذر زمان باشد.

    کلیدواژگان: آهنگ گذر، زمان، یک ثانیه بر ثانیه
|
  • Sajjad Nikfahm Khubravan*, Osama Eshera Pages 7-71

    Autolycus’ On the Moving Sphere is among the earliest Greek mathematical works to reach us and was considered a staple of the middle books, to be studied between the Elements and the Almagest. This was among the many mathematical works translated to Arabic in the 3rd/9th century and it was the subject of several translations, redactions, and recensions. Analyzing the available copies of al-Kura al-mutaḥarrika, five different versions were identified. In this paper, we analyze these five versions, with a focus on the seventh proposition, in order to characterize their relations to each other and to the extant Greek text.

    Keywords: Autolycus (Ūṭūlūqus), Isḥāq ibn Ḥunayn, al-Kindī, Middle books, Muḥyī al-Dīn al-Maghribī, Naṣīr al-Dīn al-Ṭūsī, On the Moving Sphere (Fī al-kura al-mutaḥarrika), Thābit ibn Qurra
  • Hassan Amini*, Zeynab Sayyar Pages 141-172

    Spherics is a branch of ancient and medieval mathematics, which, due to its vast textual corpus, including redactions, commentaries, and scholia, has been constituted as a scientific tradition in the Islamic civilization. This tradition, although as a piece of mathematical knowledge, mainly involves cases in spherical trigonometry, and these cases were often used as a preliminary knowledge for solving astronomical problems. Theodosius Sphaerica and Menelaus Sphaerica are two prominent works in this field which are inherited to Islamic scholars from Greek science. In the Islamic civilization, these two works were translated to Arabic and they were subject to further investigations in the form of marginal notes. In this tradition, Tusi’s redaction of Theodosius Sphaerica has a pivotal role, and after that, the scholia of Mullā Muḥammad Bāqir Yazdi were prevalent among scholars. In this paper, while introducing the various manuscripts of the Yazdi’s scholia treatise, also we try to answer the question of why these marginal notes on a specific mathematical book should have been of such importance

    Keywords: Mullā Muḥammad Bāqir Yazdī, scholia, Spherical trigonometry, Spherics, Theodosius Sphaerica
  • Hamed Bikaraan Behesht * Pages 173-199

    Proponents of the abstract models of evolution believe that there is one model at work at all levels of selection in biology and other evolutionary phenomena in different non-biological areas. If any of the models fit the actual dynamics of the phenomena generally known to be evolutionary, or at least approximate them, then that single model can explain (and even predict) many diverse phenomena in those areas. However, such models have been subject to serious objections. The most important one is their empirical inadequacy. But, some of the critics go so far as to claim that the endeavor to develop an abstract model for evolutionary change is utterly in vain. In this paper, I try to make a case for the claim that although current models of evolution may be empirically inadequate, the whole project of finding an abstract model for evolutionary change is defendable. To show this, I focus on cultural evolution; a case which I consider to be the result of taking the abstract models seriously

    Keywords: abstract model, evolutionary theory, natural selection, cultural evolution, memetics
  • Seyed Ehsan Hosseini * Pages 201-216

    Angles accept equality and non-equality and can be divided. So, we should catagorize them in quantities. On the other hand, due to Euclid’s definition of plane angle that Angle belongs to the category of relations. Then again, angle predicate flection of plane or solid. Therefore, it should be categorized as a quality. Also, the problem arising from the proposition III/16, complicated the essence of angles. In this article, we are going to study the opinions about the essence of angles and criticize them and introduce an essay of al-Khafrī on the angle with providing a critical edition and commentaries on it

    Keywords: Euclid, The essence of angle, Shams al-Dīn Muḥammad al-Khafrī
  • Vahideh Sadeghi khorram dashti * Pages 217-230

    The Principle of Identity of Indiscernibles (PIIs) was first proposed by Leibniz. In this principle, he argued when two objects can be considered Indiscernible, and when two objects can be considered discernible. This principle, that is known as one of the most widely used and discussed principles in mathematics, physics, philosophy, and metaphysics, is increasingly applied when the modern physics and metaphysics deal with quantum particles, giving rise to an under-determination that has been studied from different approaches by different philosophers. Relying on some examples such as Kant’s water Drop, and black’s Spheres, some tried to reject this principle. The present study was an attempt to investigate the Principle of Identity of Indiscernibles based on Muller's defense (an article published in 2015). In his paper, Muller draws on some examples to define and formulate his arguments. In the present study, the Black’s Spheres is studied, and attempts are made to determine whether Muller's argument is defendable, and introduce the points that need to be taken into account about this example

    Keywords: black’s Spheres, discernibility, individuationis, the Principle of Identity of Indiscernibles
  • Amir Maziar * Pages 231-246

    The secondary qualities and their distinction with primary qualities were an important issue in early modern philosophy and science history, but discussions on them was not unprecedented.in ancient philosophy, some philosophers also denied their external existence. In Islamic philosophy, Ibn Sīnā in his natural philosophy addressed these qualities under the title of sensory qualities. Ibn Sīnā s judgment about their external existence is not the same. In this article, I describe his position about the existence of sensory qualities

    Keywords: Ibn Sīnā, Islamic Philosophy, Secondary qualities, Sensory qualities
  • Mohammad Ebrahim Maghsoudi * Pages 247-257

    Contrary to Skow’s point of view, I will argue that “one second per second” is not a plausible answer to the question of “how fast does time pass? ”. In the first part, I argue that the interpretation that Skow offered in order that one can show in which the second premise of “the rate of passage argument” is false, is not a different interpretation in such a way that he claimed. I will show that either two interpretations he mentioned are identical or even though they are different from each other, in each case “one second per second” is one second divided by one second. So all of the premises of the argument are true in each interpretation, and then the argument is sound. In the second part, I introduce a new argument against the “one second per second” reply. I argue that this reply has nothing to say about the real world in the sense that the rate of the passage of time would be one second per second even though time actually does not pass because this answer is a tautology. So believers in objective becoming, including Skow, should find another reply to the question concerning the rate of the passage of time

    Keywords: one second per second, rate of passage, time