فهرست مطالب

نشریه پژوهش های ادبی
پیاپی 64 (تابستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/05/14
  • تعداد عناوین: 6
|
  • زهرا رجبی*، طاهره میرهاشمی صفحات 9-30

    تلمیح یکی از کهن ترین و پرکاربردترین فنون و صنایع ادبی- بلاغی است که سبب غنای معنایی و زیبایی زبانی شعر می شود؛ اما در ادبیات و شعر معاصر، رشد دانش ادبی و گسترش مطالعات نقد ادبی سبب تنوع و پیچیدگی کاربرد این صنعت ادبی در شعر شده است که بررسی و تحلیل ظرافت های ساختاری و نحوه ی سازوکار آنها نیازمند مطالعات دقیق تر با رویکردهای نوین است. از این رو، پژوهش حاضر در صدد است به شیوه ی توصیفی- تحلیلی ساختار تلمیحات روایی- قرآنی در مجموعه اشعار شفیعی کدکنی را با روشی نوین بررسی کند تا دریابد شفیعی کدکنی با چه شگردهای فرمی از روایت های قرآن در تلمیحات شعری اش استفاده کرده و بر این اساس، چه اقسام تلمیحی در شعر او وجود دارد؟ بر اساس نتایج، شفیعی کدکنی شاعری است که در تلمیحات روایی- قرآنی خود قسمت های مختلفی از داستان های معروف و شناخته شده ی قرآنی را با نوآوری ها و هنجارشکنی های ساختاری و هنری متنوع و پیچیده ای به کار برده است که سبب ایجاد اقسام مختلف تلمیحات تشبیهی، ساختاری، آیرونیک، چند وجهی، ترکیبی، پژواکی و نام دهی خاص در شعرش شده است.

    کلیدواژگان: بلاغت، فرم شناسی، ساختار تلمیح، روایتهای قرآنی، شفیعی کدکنی
  • فاطمه سلطانی* صفحات 31-55

    نظریه معنامحور یکی از رویکردهای نوین تحلیل شخصیت پردازی در روایت شناسی است. جستار حاضر بر آن است تا بر اساس این نظریه به تحلیل شخصیت «گل محمد» در رمان کلیدر بپردازد و با بهره گیری از شیوه توصیفی تحلیلی به این پرسش ها پاسخ دهد که 1. مطابق مولفه های نظریه معنامحور، گل محمد چه صفات و ویژگی هایی دارد؛ 2. این صفات در کدام قرینه های متنی بازنمایی شده اند. نتیجه پژوهش بیان گر آن استکه مطابق اصول تعمیم پذیری، تکرار، تشابه، تضاد و استلزام گل محمد صفات و ویژگی های متناقضی دارد که این صفات و ویژگی‎ ها در قراین متنی ای چون توصیف مستقیم، ظاهر بیرونی شخصیت، کنش، گفتار، قیاس موقعیت بازنمایی شده است.

    کلیدواژگان: شخصیت، نظریه معنامحور، گل محمد، دولت آبادی، کلیدر
  • مهرناز عسگری، مهبود فاضلی*، سهیلا صلاحی مقدم صفحات 57-88

    موضوع این جستار تحلیل انتقادی گفتمان دو اثر طنزآمیز«دیوان خروس لاری» از ابوالقاسم حالت و «مجموعه آثار محمد علی افراشته» به کوشش نصرت الله نوح، بر اساس الگوی ون لیوون(1996م.) است. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر قدرت های حاکم و فرایندهای ایدئولوژیکی دوران پهلوی دوم، بر میزان صراحت و پوشیدگی کلام در دو اثر مذکور است. در این مقاله کارگزارانی که در این اشعار طنزآمیز حضور و مشارکت دارند بر اساس مولفه های الگوی ون لیوون چون: حذف، تشخص زدایی، مشخص سازی، نامشخص سازی، نام دهی، طبقه بندی، پیوند زدن، تفکیک کردن، جنس ارجاعی و نوع ارجاعی بررسی می شوند. دلیل انتخاب این دو اثر این است که دیدگاه های طنزپردازان مذکور در دوران پهلوی دوم از آبشخورهای مشترک سیاسی و اجتماعی سرچشمه می گیرد، اما آنان ایدئولوژی و گرایش های متفاوتی نیز دارند. بنابراین وجود مشترکات و مفترقات گوناگون، زمینه ی مقایسه میان آنها را فراهم می سازد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد با وجود اینکه هر دو طنزپرداز تمایل بیشتری به پوشیده گویی دارند و طبقه بندی و تشخص زدایی در اشعار آنان بالاترین بسامد را دارد، اما محمدعلی افراشته بر خلاف ابوالقاسم حالت، با نام دهی کارگزارانی که بر مسند قدرت قرار دارند و همچنین انتقاد از ارکان اصلی قدرت چون: شاه، دربار، روحانیون و نیروهای امنیتی بر صراحت کلام خود افزوده است. محمدعلی افراشته همچنین به دلیل گرایش سوسیالیستی از مولفه ی جنس ارجاعی برای بازنمایی توده و خلق بیشتر بهره برده است. ابوالقاسم حالت نیز با کاربرد بیشتر مولفه ی نامشخص سازی یعنی، ضمایر و صفات مبهم، کلام خود را پوشیده تر نموده است

    کلیدواژگان: تحلیل انتقادی گفتمان، طنز، ابوالقاسم حالت، محمدعلی افراشته، الگوی ون لیوون
  • علیرضا فولادی، رقیه فراهانی* صفحات 89-111

    در بحث از چگونگی پدیدآمدن شعر نیمایی، عموما علل و عواملی نظیر تلاشهای قالب شکنانه شمس کسمایی، جعفر خامنه ای، ابوالقاسم لاهوتی و تقی رفعت و آشنایی نیما با زبان فرانسه و اثرپذیری او از ادبیات غرب مطرح است. با پژوهش دقیقتر در این حوزه مشخص می شود اگرچه عوامل مذکور به قوت خود باقی اند، نقش تحرک قالبی شعر کلاسیک مانند گرایش به مسمط و نوآوری های درون این قالب دراین باره انکارناشدنی است. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی نشان می دهد برخی از مهمترین ویژگی های شعر نیمایی، پیش از او در بعضی مسمطهای دوره مشروطه به کار رفته اند. این ویژگی ها عبارت اند از: تغییر طول مصراعها و تغییر جایگاه قافیه. همچنین قالب مسمط از جهت آمیختن با شعر روایی و نمایشی و پرداختن به مضامین سیاسی و اجتماعی، نسبت به شعر نیمایی پیشگام بوده است

    کلیدواژگان: شعر دوره مشروطه، مسمط، شعر نیمایی، قالب شکنی
  • مرضیه کاظمی، سید علی اصغر میرباقری فرد*، طاهره خوشحال دستجردی صفحات 113-134

    توجه به دیدگاه های عرفا درباره جهان هستی، منجر به تبیین دقیق و جامع بینش عرفانی این بزرگان خواهد شد. مطالعه دیدگاه های هستی شناسانه مولانا جلال الدین محمد بلخی نیز، زوایای مختلف بینش عرفانی این عارف برجسته را آشکار می کند. با توجه به این که بسامد مباحث هستی شناسی در آثار مولوی در قیاس با موضوعات مرتبط با انسان شناسی و خداشناسی بسیار اندک است،می توان گفت که بینش عرفانی مولوی متکی بر دو رکن انسان شناسی و خداشناسی است. همچنین باید توجه داشت که نوع نگاه مولانا به مباحث هستی شناسی متفاوت از دیدگاه های هستی شناسانه فلاسفه و متکلمین است. این مقاله با تحلیل و بررسی دیدگاه های مولوی درباه عوالم وجود و سلسله مراتب هستی، براساس دو اثر فاخر مثنوی معنوی و فیه ما فیه، علاوه بر تبیین بخشی از آراء مولانا درباره جهان هستی، زمینه شناخت هرچه بیشتر بینش عرفانی این عارف را فراهم می کند

    کلیدواژگان: مولوی، هستی شناسی، بینش عرفانی، مراتب هستی
  • کتایون کتیبه، ناصر نیکوبخت*، انسیه خزعلی، حسینعلی قبادی صفحات 135-167

    در این پژوهش، به روش توصیفی_تحلیلی و با بررسی آثار مشخص شده، ابتدا به جست وجویی مختصر در تاریخچه ی کاربرد اسماءالله در آثار منثور عرفانی و سیر در نظریات عارفان در این باره و تقسیمات آن، خصوصا اسماء جمالی و جلالی پرداخته شده و سپس در مبحث اصلی پژوهش، در دو اثر برجسته ی عرفانی متعلق به قرون چهارم و ششم، کشف المحجوب هجویری و روح الارواح سمعانی، چند اسم جلالی پروردگار از قبیل عزیز، ملک، غنی و جلیل، نتایج تجلیات و غلبه ی این اسماء بر باطن سالک، تفاوت ها و شباهت های کارکرد آنها از دید این دو نویسنده ی عارف، شبکه ی اندیشه گانی آنها و جنبه های بلاغی به کارگرفته شده در نگارش این دو متن، مورد بررسی قرار گرفته است

    کلیدواژگان: تفسیر عرفانی اسماءالله، اسماء جلالی، روح الارواح، کشف المحجوب
|
  • Zahra Rajabi *, Tahere Mirhashemi Pages 9-30

    Allusion is one of the oldest and most used rhetorical figures that enriches the semantic and linguistic beauty of poetry. However, in contemporary literature and poetry, the growth of literary knowledge and the development of literary criticism studies has led to variety and complexity of the use of this literary figure in poetry whose examination and analysis of structural delicacies and their mechanisms require more accurate studies with new approaches. Therefore, the present study seeks to investigate structure of Qur’anic-narrative allusions in poems collection of Shafiee Kadkani in a new approach through descriptive-analytical methods in order to find out based on which form techniques, Shafiee Kadkani has used Qur’an narrations in his poetic allusions and therefore, what types of allusion can be seen in his poems? According to the results, Shafiee Kadkani is a poet who in his narrative- Qur’nic allusions has used different parts of famous and well-known Qur'anic stories innovatively with varied and complicated structural and artistic transgressions which has created different kinds of simile, structural, ironic, multi aspects, combinational, echoic, and Proper naming allusion in his poems.

    Keywords: Rhetoric, Formology, Structure of Allusion, Qur'anic narratives, Shafiee Kadkani
  • Fatemeh soltani* Pages 31-55

    Meaning-based theory is one of the new approaches to character analysis in narrative. The present article seeks to analyze the character of "Golmohammad" in Kudlar's novel based on this theory. And to answer these questions using a descriptive-analytical approach 1. What are the traits and characteristics of Gul Mohammad according to the components of meaning-based theory? 2. In which textual contexts are these traits represented? The result of the study shows that according to the principles of generalizability The repetition, similarity, contrast, and implication of Mohammad's flower have contradictory traits and characteristics That these traits and characteristics were represented in contextual contexts such as direct description Exterior appearance of personality, action, speech, temporal analogy

    Keywords: Character, meaningful theory, Gol Mohammad, Dolatabadi, kalidar
  • Mehrnaz Asgari, Mahbood Fazeli *, Soheila salahi moghaddam Pages 57-88

    The subject of this research was focused on the Critical Discourse Analysis of two satirical works of “Book of poems of Lari Rooster ” by Abolghasem Halat and “The collection of works by Mohammad Ali Afrashteh”, compiled by Nosratollah Noohian, based on Van Leeuwen's model(1996). This research aimed to examine the influence of ruling powers and the ideological processes of the second Pahlavi era on the explicitness (frankness) and obscurity (inexplicitness) of the word in the two works mentioned. In this article, the actors  involved and participating in these satirical lyrics were evaluated based on Van Leeuwen's model components such as exclusion, impersonalization, determination, indetermination, nomination, categorization, association, differentiation, genericization and specification. We chose these works since the views of their satirist authors in the Pahlavi II era emanated from common social and political origins, while at the same time, they had different ideologies and tendencies. Therefore, such various commonalities and differences provide a basis to make comparisons between them. The study results suggested that although both satires are more eager to speak and write in obscurity and vague and classification and depersonalization are highly frequent in their poems, but unlike Abolghasem Halat, Mohammad Ali Afrashteh has enhanced the explicitness and frankness of his words by stating the names of the actors who were in power as well as criticizing the main pillars of power such as the king, royal court, clerics, and the security forces. Due to socialist tendencies, Mohammad Ali Afrashteh has also further used the referential type component to represent masses and people. Abolghasem Halat, with more use of the depersonalization component, namely, pronouns and obscure attributes, has made his word more obscure.

    Keywords: Critical Discourse Analysis, Satire, Abolghasem Halat, Mohammad Ali Afrashteh, Van Leeuwen's model
  • Alireza fouladi, Roghayeh farahani* Pages 89-111

    In discussing the emergence of Nimai poetry, there are generally causes and factors such as the  efforts  of  Shams  Kasmayee,  Ja'far  Khamenei,  Abolghasem  Lahouti  and  Taqi  Rafat  in changing   the   poem formatsand   the   acquaintance   of   Nima   with   French   and   his impressionability from western literature. With more accurate research at this area we find out that  although  these  factors  remain  strong,  the  role  of  the  classic  approach  to  classical  poetry, such as the tendency toward multiple poems and innovations within this format, is undeniable. This  descriptive-analytical  paper  shows  that  some  of  the  most  important  features  of  Nimai poetry  have  been  used  before  in  some  constitutional  era.  These  features  include  changing  the length  of  the  lines  and  changing  the  rhyme  position.  Multiple  poems  also  been  a  pioneer  in mixing narrative and dramatic poetry and addressing political and social themes with regard to Nimai poetry.

    Keywords: poems of constitutional era, multiple poem, new poetry (she'r-e nimaa'i), changing the poem formats
  • Marziye Kazemi, Seyyed Ali Asghar Mirbagheri *, Tahere Khoshhal Dastjerdi Pages 113-134

    Paying attention to the mystical views on the universe will lead to a thorough and comprehensive explanation of the mystical insights of these elders. The study of the ontological views of Molana Jalaluddin Mohammad Balkhi also reveals various angles of the mystical insight of this outstanding mystic. Given that the frequency of ontological issues in Rumi's works is very small in comparison to the subjects related to anthropology and theology, it can be said that Molavi's mystical insight relies on the two pillars of humanology and theology. It should also be noted that the type of Rumi's view of ontology is different from the ontological aspects of philosophers and theologians. This article, by analyzing and analyzing the views of the universe of existence and the hierarchy of existence, based on the two works of the spiritual and spiritual Masnavi, in addition to explaining some of Maulana's views on the world, provided the basis for a greater recognition of the mystical insight of this mystic. Slowly

    Keywords: Maulvi, Existence, Mystical insight, Levels of existence