فهرست مطالب

اللغه العربیه و آدابها - سال پانزدهم شماره 43 (شتاء 2019)

مجله اللغه العربیه و آدابها
سال پانزدهم شماره 43 (شتاء 2019)

  • تاریخ انتشار: 1398/10/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدنبی احمدی * صفحات 475-496

    من الواضح ان الوقوف علی الغوامض البلاغیه وتبیین اسرارها من اهم الموضوعات القرآنیه. والدراسه هذه تهتم بهذا الجانب الدلالی للقرآن الکریم من منطلق احد فنونه البلاغیه الذی یسمی ب"الالتفات". واما الباحث فی هذا البحث لایکون بصدد تبیین ما جاء فی الکتب البلاغیه کتعریف "الالتفات" او تعیینها فی الآیات القرآنیه بل یسعی ببضاعته المزجاه ان یوضح عما لم یشر إلیه فی هذه الکتب ای دلاله هذه الصنعه او سببیتها وبلاغتها فی بعض الآی الکریمه. ول"الالتفات ودلالاتها" دور هام فی فهم بعض الآیات القرآنیه وتفسیرها؛ ولکن لم یشر بعض من المفسرین إلی حکم هذه الصنعه وسببیتها فی تفاسیرهم رغم اضطلاعهم فی اللغه العربیه. فیبدو ما استطاعوا ان یفسروا بعض آیات المصحف الشریف صحیحه. ومما حصل علیه الباحث من خلال بحثه هذا ان للالتفات فی الآیات القرآنیه دلالات بلاغیه سوی التطرئه والنشاط والإیقاظ فی الإصغاء ک: "التذکر لحق الربوبیه بالعباده والنحر"؛ "المبالغه فی إیجاب الامتثال وترک العصبیه ووصف الرسول بالنبی الامی لمدحه ولزیاده تقریر امره"؛ "غالبیه المشیئه الإلهیه وقضائه المحتمه"؛ "تصویر شده الخوف والرهب" وغیرها من الحکم واللطائف. واخیرا یجدر الإشاره إلی ان المنهج المتبع فی هذا المقال هو المنهج الفنی.

    کلیدواژگان: القرآن الکریم، علم الدلاله، البلاغه، صنعه الالتفات، التفسیر
  • سجاد اسماعیلی* صفحات 497-519

    یعد مصطلح الکرنوتوب الذی اورده میخائیل باختین فی الادب، من المصطلحات التی نجد لها مجالا للتطبیق فی المقاربه النقدیه للروایه کنص ادبی. إن روایه "الثلج یاتی من النافذه" للروائی السوری حنا مینه تبین الحاله السیاسیه المتوتره التی عاشها المثقفون والادباء السوریون فی صوره روائیه فنیه یلعب فی ها الزمن والمکان دورا رئیسا ویلقیان بظلالهما الفنیه والجمالیه علی بقیه المکونات والمحرکات السردیه الاخری؛ فلذلک تفرض دراسه الکرونوتوب وجودها فی هذه الروایه. من هذا المنطلق تنوی هذه المقاله خلال المنهج البنیوی علی کشف الجوانب المتعلقه بالبنیه الکرونوتوبیه وإبراز اهم خصائصها المتجلیه فی روایه "الثلج یاتی من النافذه". وتوصلت الدراسه إلی نتائج تفید بان ملامح الکرونوتوب او الزمکانیه تتجلی فی المکان المرکزی والامکنه الهامشیه للروایه، وفی عنوانها ومقدمتها، وشخصیاتها، واوصافها ایضا.

    کلیدواژگان: حنا مینه، الزمکانیه، الثلج یاتی من النافذه
  • نرگس انصاری* صفحات 521-542
    إن الشاعر العراقی المعاصر جواد جمیل من الشعراء المبدعین فی الشعر الملتزم ودیوانه «الحسین لغه ثانیه» یعد من اهم الانتاجات الادبیه فی ادب عاشوراء والذی ینطلق من رویه إسلامیه یهدف الی عرض المساله القدیمه فی إطار جدید من الشکل والاسلوب. فهو یتمیز ببنیته الفریده حیث سار فیه الشاعر علی طریق الإبداع والتجدید، فمن یتامل دیوانه سیلقی مجموعه من القصائد والقطعات الشعریه ترتبط فیما بینها ارتباطا وثیقا لم نعثر علی مثیلتها فیما سبقها من شعر عاشوراء قدیما وجدیدا وتمیزت بتعددیه المعنی، والمفارقه فی المفردات والصور، والإبداع فی الصور والخیال عبر تداخل الحواس، وتداخل النصوص و... إلا ان الدراسات النقدیه عنت بالمستوی الموضوعی وقلما عالجت خصائصه اللغویه منها الموسیقی التی تدخل فی صلب الإبداع الشعری إذ لها دور فاعل فی تکوین النص والبحث عنها یعطی تصورا عن الفن الشعری. فقد سعی البحث الحالی إلی کشف النظام السائد فی الدیوان معتمدا علی المنهج الوصفی- التحلیلی وصولا إلی جوانب الإبداع والتقلید فی البنیه الإیقاعیه للمجموعه. ونری من خلالها ان المجموعه تکونت من قطعات شعریه اکثرها فی نظام الشعر الحر ویکون الرجز والخفیف من اکثر البحور حضورا بین اشعاره القدیمه ومن إبداعه استخدام بحور متنوعه فی شعر واحد کما التنویع فی القافیه ونظم الاشعار علی بنیه الموشحات یعد من إبداعات الشاعر فی إطار الموسیقی الخارجیه وتتسم قصائده ذات النمط الکلاسیکی رغم إطاره التقلیدی ببعض مظاهر من التجدید نحو المزج بین نظام الشعر الحر والعمودی فی قصیده واحده،کما استمد الشاعر من الطاقات الإیحائیه للإیقاع الداخلی ایضا وما به من الدلالات النفسیه فیکون تکرار العبارات والمفردات فی الشعر جزء لایتجزا من تجربه الشاعر الشعریه وعاطفته.
    کلیدواژگان: الموسیقی، جواد جمیل، الحسین لغه ثانیه، الإبداع، التقلید
  • مرضیه فیروزپور، صادق عسکری *، حسین کیانی، شاکر العامری صفحات 543-564

    إستراتیجیه الخطاب هی عملیه تساعد المرسل علی تخطیط الخطاب قبل إلقائه. کل خطاب یتشکل من مستویات لغویه یعتمد المرسل فی اختیارها علی إستراتیجیه مناسبه. ومن هذه المستویات هو المستوی المعجمی الذی یقوم المرسل فیه باختیار الکلمات التی تناسب مقاصده والسیاق. یهدف هذا البحث إلی دراسه إستراتیجیه الشاعر احمد عبد المعطی حجازی فی اختیار الکلمات وتبیین فاعلیه السیاق والاهداف علی هذا الاختیار علی اساس المنهج التداولی. اما النتائج التی توصل إلی ها البحث، فهی؛ ان التجارب التی مر بها الشاعر بعد دخوله فی المدینه اثرت علی افکاره ومن ثم علی إستراتیجیته فی اختیار الکلمات، فإذا کان الشاعر یختار فی المراحل الاولی من حیاته الکلمات التی تتداعی الحزن والشعور بالغربه متاثرا بالمذهب الرومانسی، إلا انه بعد تعرفه علی المجاهدین والمناضلین من اجل الحریه والثوره، اتخذ مسلکا جدیدا الا وهو المذهب الواقعی، تارکا الحزن والشکایه. واختار الکلمات التی تدور حول الحرکه والثوره والتغییر. کما ان ماهیه الحزن تختلف عند الشاعر فی هذه المرحله الجدیده من حیاته وهذا الحزن لا یجعل الشاعر حزینا متمسکا بالشکایه بل یجعله یتحرک ویحث علی التغییر عبر عناوین القصائد والحقل المعجمی فی شعره.

    کلیدواژگان: ملامح الادب الإسلامی، روایه العاشق، ینتظر علی ابوالمکارم، المبادئ الإسلامیه، القیم الفکریه والفنیه
  • زهرا فرید *، فاطمه اکبری زاده صفحات 565-589

    الدراسات السیمیائیه الثقافیه تعتبر سبلا نظریه ومنهجیه بوصفها آلیات ناجعه للتحلیل الثقافی، قادره علی النظر فی العلاقات الحواریه التواصلیه للمجتمع البشری. إذ تبرز هذه العلاقات عبر المفاهیم الجوهریه للکون السیمیائی الذی رسمه یوری لوتمان، ومنها التقابل الثنائی، واللاتجانس، والمرکز والهامش، والحدود. ومن هذا المنطلق، تعتبر الثقافه انعکاسا للفکر الانسانی ومکونا جوهریا من مکونات المجتمع ومجسدا لهویته ومجمل سماته الممیزه ونتیجه الوعی الفردی او الجماعی بالذات. الثقافه والهویه تتشید خلال النصوص الادبیه؛ إذ الادب الاطفال کعتبه الهویه یشید بنایات الثقافه خلال الحوار مع القیم الاجتماعیه والوطنیه والقومیه و... ویعتبر نصا ثقافیا سیمیائیا ملفتا للاهتمام. یرتکز رائد شعر الاطفال فی العصر الحدیث سلیمان العیسی علی عالم الطفل خلال نغمات وترنیمات من وجهه نظر الطفل ویبنی الکون السیمیائی فی نصه، لیعالج قضیه الهویه الوطنیه للطفل العربی خلال رسم الحدود بین الذات والآخر. لضروره فهم دلالات النص الثقافی السیمیائی الادبی لادب الاطفال، یحاول المقال ان یدرس الکون السیمیائی لاشعار سلیمان العیسی لتمییز مجال "الانا" و"الآخر" ونوعیه العلاقات الحواریه بینهما بالمنهج التوصیفی- التحلیلی حسب رویه لوتمان. فبما ان الهویه الوطنیه تنشا عبر الوعی بالاشتراکات والتمایزات مع الآخر فی النظام المعرفی للاطفال فی موضوع الوطن فیوصل البحث إلی ان الشاعر یرسم الهویه الوطنیه للطفل فی إطار الکون السیمیائی عبر عالم الواقع والخیال باستدعاء عناصر الطبیعه الصامته والمتحرکه، ویرسم الحدود بین "الانا" و"الآخر" نتیجه الحوار المثمر بین النص والقارئ؛ إذ یدخل "الآخر القریب" من مواطنی الوطن، فی الفضاء الداخلی للکون الثقافی تفاعلا مع التراث القومی والعربی الإسلامی ویمنحه الشرعیه للوجود؛ ثم یجعل "الآخر البعید" من المحتلین والغزاه ضد معالم الکون الثقافی لیرسم الآفاق المستقبلیه للجیل القادم بالمقاومه امامه وإقصاءه وهو عامل التوتر، ویعتبره اللا ثقافی.

    کلیدواژگان: الشعر العربی المعاصر، فوزی عیسی، الدلاله، الالوان
  • فرحان گل مغانی زاده*، غلامرضا کریمی فرد، قاسم بستانی، محمود آبدانان مهدیزاده صفحات 591-612
    إن الاصل فی الجمله العربیه ذکر عناصرها الإسنادیه وکذلک إظهار هذه العناصر ومراعاه رتبتها حتی تحصل الإفاده من هذه العناصر. وهذه الإفاده هی التی تعبر عنها المدارس اللسانیه بالوظیفه. وقد یعدل عن الذکر بالحذف، وعن الرتبه بین عناصر الجمله بالتقدیم والتاخیر، وهذا العدول عن الاصل هو الذی یسمی بعوارض الترکیب. ونظریه التواصل اللغوی هی من اهم النظریات اللسانیه الحدیثه، ورومان جاکوبسون یعد المنظر الحقیقی لها؛ حیث بینت هذه النظریه ان اللغه تقوم علی سته عناصر: المرسل ووظیفته تعبیریه، والمرسل إلیه ووظیفته إفهامیه، والمرسله ووظیفتها شعریه، والقناه ووظیفتها انتباهیه، والسیاق ووظیفته مرجعیه، والرموز المشترکه ووظیفتها ماوراء اللغه. تناولنا فی هذا البحث عارض التقدیم والتاخیر وعارض الحذف من خلال منهج وصفی تحلیلی وحاولنا ان نطوع ادوات نظریه التواصل ونصهرها ضمن النص القرآنی المعجز وفق الشبکه التواصلیه التی قدرها جاکبسون من اجل تسلیط الاضواء علی محور التواصل الذی یتبناه کل من علم المعانی ونظریه التواصل اللغوی وابراز الجوانب المشترکه لکل من هاتین الرویتین. وتوصلنا إلی ان کلا من عارضی الحذف والتقدیم یساهم بشکل او بآخر فی عملیه التواصل اللغوی ویساعد علی إیصال المعلومه او الرساله إلی المتلقی باحسن وجه، کما یتجلی هذا الامر بوضوح عند العرب خاصه فی قضیه مطابقه الکلام لمقتضی حال المخاطب، وهذا وجه من الوجوه المشترکه بین نظریه جاکبسون للتواصل والبلاغه العربیه.
    کلیدواژگان: القرآن الکریم، عوارض ترکیب الجمله العربیه، نظریه التواصل، جاکبسون
  • سکینه محمدی*، انسیه خزعلی صفحات 613-632
    یعد الاتساق من الامور الاساسیه والمهمه فی انتقال المفهوم إلی المتلقی والاتساق المعجمی الذی یتجلی فیه التکرار والتضام بانواعهما المترادفه والمتضاده وباشکالهما الشکلیه والمضمونیه یلعب دورا هاما فی هذا المضمار. کما ان استمراریه النص تتحقق بالترابط المنطقی بین اجزاء الکلام خاصه بین الکلمات فی تراکیب الجمل او العبارات. التکرار والتضام یحفظان العلاقات القائمه المتنوعه بین الالفاظ فی اللغه. کتب الإمام علی 7 هذه الرساله حینما ولی مالک الاشتر علی مصر واعمالها وهی اطول رساله واجمعها للمسائل الإجتماعیه والسیاسیه وتحتوی علی مواضیع مختلفه منها: ضرروه بناء الذات واخلاق القیاده والتجنب من الخصائص السیئه ولزوم العداله والعمران والتحذر من الانانیه والمن و... إن التعرف علی التماسک النصی فی هذه الرساله الحکومیه والبحث عن المحاور اللغویه الاصلیه منها والفرعیه فی التحلیل المعجمی یبین الترکیز الاساسی فی تنظیم امور البلاد وإمعان النظر فی الاولویات الإجرائیه کدستور حکومی. الإمام بالتکرار والتضام قام بعرض اولویات حکومه صالحه فبالتکرارات یوکد علی هذه الاولویات ومن اهمها العنایه بنظاره الله وحفظ النفس بالتقوی والمحافظه علی ها والحیلوله دون طغیانها فمراعاه الرعیه ثم التاکید علی الحق وحسن السلوک .وبالتضام یشیر إلی بعض الاوامر والنواهی فی الله والرعیه حیث یرسم بهاالخطوط الحمراء للوالی وکیفیه تصرفاته للجذب والدفع او الإنضمام والإنفصال ویعطی المعیاریه فی العمل کما ینبه الوالی إلی الاخذ بآراء الناس والتوجه إلی کیفیه حکمهم علیه والتکرار والترادف والتضاد من الآلیات الموثره فی تبیین قصد الامام وتثبیت اولویاته للولاه. یتبع المقال المنهج الوصفی- التحلیلی فی رساله الإمام علی 7 ویتمتع فی جمع البیانات من المنهج المکتبی.
    کلیدواژگان: نهج البلاغه، الاتساق المعجمی، التکرار، التضام، رساله الإمام علی (ع) لمالک الاشتر
|
  • Mohammad Nabi Ahmadi * Pages 475-496

    It is clear that standing on the rhetorical glands and clarifying their secrets is one of the most important Qur'anic topics. This study deals with this semantic aspect of the Holy Qur'an in light of one of its rhetorical arts, which is called "attention". The researcher in this research is not in the process of defining what is stated in the rhetorical books, such as the definition of "attention" or its designation in the Quranic verses. Rather, it seeks to clarify what has not been mentioned in these books, any indication of this work or its reason and its communication in some of the verses. The "Attitudes and their Significance" played an important role in understanding some of the Qur'anic verses and their interpretation; however, some of the commentators did not refer to the ruling of this work and its reasonableness in their interpretations even though they were in the Arabic language. They seem to have been able to explain some verses of the Koran correctly. The researcher, through his research, realized that the revelation in the Quranic verses has rhetorical connotations such as: "remembering the right of godliness to worship and vengeance."; "Exaggerating the positive of obedience and leaving the nerve, and describing the Prophet as an illiterate prophet to praise and increase "The majority of the divine will and its inevitable execution"; "the depiction of the intensity of fear and the monk" and other judgments and convictions. Finally, it should be noted that the approach adopted in this article is the technical approach.

    Keywords: Holy Quran, Semantics, Rhetoric, Apostrophe, Interpretation
  • Sajad Esmaili * Pages 497-519

    The Chronotope is a term introduced in literature by Mikhail Bakhtin for the first time, and this term nowadays has a special place in research on fancy stories. The novel, "Althlej Yati min Alnafzhet", written by Syrian writer Henna Minna, expresses the turbulent political situation of writers and intellectuals in Syria. Since the two elements of time and space affect many other elements of the novel such as personalities, it is necessary to study the chronotope in this novel. So the purpose of this research is to examine the effects of chronotope in this novel, and in particular on some of the elements of the story, such as personalities, places, and descriptions. Some of the results show that there is a relationship between the chronotope and the title, introduction, and personalities of the novel, and on the other hand, all the descriptions in the novel are alongside time and space. Key words: chronotope, "Althlej Yati min Alnafzhet", Henna Mina.

    Keywords: Henna Mina, chronotope, Althlej Yati min Alnafzhet
  • Narges Ansari * Pages 521-542
    The contemporary Iraqi poet, Jawad Jamil, is a poet who is committed to poetry and his office, Al-Hussein is a second language, is one of the most important literary productions in Ashura literature, which starts from an Islamic vision that aims to present the old question in a new form and style. It is characterized by its unique structure, where the poet walked in the path of creativity and renewal, it is contemplated by the Court will deliver a series of poems and poems are closely linked between them did not find similar to the previous Ashura poetry in the old and new and characterized by multi-meaning, and versatility in meaning, and versatility in meaning Imagination through the intersection of the senses, and the overlapping of texts and .... However, critical studies concerned with the objective level and rarely addressed the linguistic characteristics, including music, which is at the heart of poetic creativity as it has an active role in the composition of the text and search for it gives a vision of poetic art. The present research has sought to reveal the prevailing system in the Court, based on the descriptive-analytical approach, to the aspects of creativity and tradition in the group's rhythmic structure. We believe that the group consisted of the most poetic pieces in the system of free poetry and the rhiz and light of the most seas present between his old poetry and his creativity to use a variety of seas in one hair, as well as the diversity in rhyme and poetry systems on the structure of muwashahat is one of the creations of the poet His classical poems, despite his traditional framework, are characterized by some manifestations of renewal towards the mixing of free and vertical poetry into a single poem. The poet also draws from the rhythmic energies of internal rhythm and its psychological connotations. Part of the poet's experience and poetry.
    Keywords: Music, Jawad Jamil, Al-Hussein Second Language, Creativity, Tradition
  • Marzieh Firouzpour, Sadeq Askari *, Hosein Kyani, Shaker Amery Pages 543-564

    Discourse strategy is a process that helps the speaker plan a speech before it is delivered. Each discourse is composed of different levels that the speaker attempts to use appropriate strategy when they are employed. One of these levels is the lexicon level which helps the speaker to select words that fit his goals. Since this study requires the purposes of the poet, context and the listener's mood, the best method for this purpose is pragmatics. According to the research results, the stages of the poet's life have an important effect in choosing words. The poet in the early stages of his life was influenced by the romantic religion and for that reason he chooses words that showed sorrow and grief. But he left sorrow after a while and Selected words about movement and change. In fact, the sadness is different toward the poet at this stage of his life and this sadness does not make the poet sad enough to complain against sorrow, but makes him move and travel and look for the change that appears upon the words and poetic titles.

    Keywords: Discourse Strategies‚ Choose the Word, Context, Pragmatics, Ahmed Abdul Almoti Hejazi
  • Zahra Farid *, Fatemeh Akbarizadeh Pages 565-589

    Children's literature is an appropriate field for education and culture, so as a cultural and semiotic text with hidden system of signs, aims to build the pillars of child’s identity and prepare to reach the top horizons of the future. Solaiman al-Isa, has been trying to look at the world and nature around the children from the perspective of his sings and songs. He creates the basic foundations of children’s perception and deepens their perspective on the fundamental issues, such as the subject of homeland. This paper through cultural semiotics tries to examine the self and the other and their inter-subjectivity. Therefore, a descriptive-analytic method was used to investigate the identity structure in the poems of Solaiman al-Isa as a cultural text. So to read the signs that tries to indicate in the scope of “Self” “Other” since the essence of identity is being aware of the similarities and differences with” Other” in order to indicate that how the codes of cognitive structure of children in homeland are plotted in the poems. The results show that the poet portrays national identity in the semiotic framework, by invoking the inanimate and animate elements of nature. First, he discusses the issue of the Arab homeland in a dialogic interaction of "self" and inner other ", then considers the enemies and occupiers as " outer other " outside the system of self-conscious as non- culture, so that the future generation's future horizons will depend on fighting and destroying them.

    Keywords: Children's Literature_Cultural Semiotics_Identity_Self - Others_Solaiman al-Isa
  • Farhan Golmaghani Zadeh *, Gholamreza Karimifard, Ghasem Bostani, Mahmood Abdanan Mahdizadeh Pages 591-612
    The principle in Arabic is to mention its documentary elements and their ranks in order to derive the benefit of these elements. The same success in the process of communication between the sender and the recipient is in such a way that the transmission of information or message from the sender to the recipient is as best as possible. In linguistic schools, this is called the function, but sometimes the elements of the sentence undergo changes such as deletion, pre-release, and so on, leaving the traditional system of Arabic grammar. This exclusion refers to the complications of metastasis (anomalies). Each of these maladapters, which occurs on the structure of the sentence, is part of the science of meanings, which is the principles that govern Arabic modes of expression that conform to existing principles. This suggests that Arabic scholars have long been aware of linguistic communication and an important role played in all literary and social fields, and so on. In this paper, we tried to investigate two abnormalities of deletion, dedication and delay, and to use the verbal communication tools by utilizing the verbal communication theory of the Holy Quran.
    Keywords: Holy Quran, anomalies in Arabic sentence structure, communication theory, Jacobson
  • Sakineh Mohammadi *, Ensiyeh Khazali Pages 613-632
    The study’s aim is to analyze the significant role of lexical cohesion in text and its possible associations with repetition and collocation. To meet the goal, the study also focuses on the importance of formal and substantive issues in the transmission of the intended concepts to the recipient. Central subject to the entire discipline of lexical cohesion is continuity, which is achieved via logical connections between the parts of speech. To this end, connection analysis between words in the sentences and phrases are at the heart of our understanding of the continuity issue. Relatedly, the collocation preserves the existing relations between various words in the language; in this regard, Relations of Contradiction can be a remarkable instance. Imam Ali wrote this letter when Malik al-Ashtar was chosen as the governor of Egypt. It is the longest and most common letter including social and political matters. In fact, the letter contains issues (e.g., Leadership Ethics, Avoidance of bad characteristics, Justice and urbanization of the country, Warnings of selfishness and hypocrisy, Identify text cohesion in this Government letter) that are worthy of remark. Hence, the current article will give an account of this letter to address the point that Imam presented his influential speeches through repetition and collocation. Providing evidence, the article follows the descriptive-analytical and library-based approach to analyze Imam Ali’s letter.
    Keywords: Nahj al-Balagha, lexical cohesion, collocation, recurrence, Imam Ali's Letter to Malik al-Ashtar Al Nakhai