فهرست مطالب

دانش زیستی ایران - سال سیزدهم شماره 2 (تابستان 1397)

نشریه دانش زیستی ایران
سال سیزدهم شماره 2 (تابستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/05/16
  • تعداد عناوین: 6
|
  • الهام باقری ابیانه *، احمد مجد ، سایه جعفری صفحات 1-10

    این مطالعه به منظور ارزیابی تاثیر امواج الکترومغناطیس با فرکانس پایین 60 هرتز بر روی اجزای دستگاه فتوسنتزی و میزان قند محلول صورت پذیرفت. برای این منظور بذرها به دو گروه مرطوب و خشک تقسیم شدند. در مورد تیمار مرطوب، بذرها به مدت 7و 14 ساعت قبل از اعمال میدان الکترومغناطیسی در آب خیسانده شدند. سپس بذرهای مرطوب و خشک در میان ستون سیم پیچ در معرض میدان الکترومغناطیسی با شدت8/3 میلی تسلا به مدت نیم و یک ساعت قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که میزان کلروفیل a و bافزایش معنادار و شاخص کلروفیل کاهش معنادار نداشته است. همچنین میزان کاروتنوئید، محتوای فلاونوئید و پراکسیداسیون لیپیدهای غشایی افزایش معنادار داشته است. نتایج به دست آمده موید این است که امواج الکترومغناطیس با تاثیر بر روی کاروتنوییدها و فلاونوییدها و همچنین با تاثیر بر روی لیپیدهای غشایی سبب کاهش کارایی فتوسنتز و به تبع آن کاهش میزان قند محلول در برگ دانه رست های گیاه شاهی شده است. این مطالعه به منظور ارزیابی تاثیر امواج الکترومغناطیس با فرکانس پایین 60 هرتز بر روی اجزای دستگاه فتوسنتزی و میزان قند محلول صورت پذیرفت. برای این منظور بذرها به دو گروه مرطوب و خشک تقسیم شدند. در مورد تیمار مرطوب، بذرها به مدت 7و 14 ساعت قبل از اعمال میدان الکترومغناطیسی در آب خیسانده شدند. سپس بذرهای مرطوب و خشک در میان ستون سیم پیچ در معرض میدان الکترومغناطیسی با شدت8/3 میلی تسلا به مدت نیم و یک ساعت قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که میزان کلروفیل a و bافزایش معنادار و شاخص کلروفیل کاهش معنادار نداشته است. همچنین میزان کاروتنوئید، محتوای فلاونوئید و پراکسیداسیون لیپیدهای غشایی افزایش معنادار داشته است. نتایج به دست آمده موید این است که امواج الکترومغناطیس با تاثیر بر روی کاروتنوییدها و فلاونوییدها و همچنین با تاثیر بر روی لیپیدهای غشایی سبب کاهش کارایی فتوسنتز و به تبع آن کاهش میزان قند محلول در برگ دانه رست های گیاه شاهی شده است.

    کلیدواژگان: میدان الکترومغناطیس، دستگاه فتوسنتزی، پراکسیداسیون لیپیدهای غشایی، قند محلول، Lepidium sativum
  • مریم ناصرالاسلامی*، ندا موسوی نیری ، ناهید ابوطالب ، جعفر گودرزی صفحات 11-17
    هدف پژوهش

    استرس و پاسخ های ایمنی ناشی از افزایش شدت و مدت زمان فعالیت های ورزشی فرد را مستعد بیماری های عروقی می کند. هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه دو شیوه ی ریکاوری فعال و غیر فعال پس از یک جلسه فعالیت دورهای با شدت زیاد بر پاسخ پروتئین واکنشی C (CRP)، کورتیزول و اینترلوکین6 (IL6) می باشد.

    روش پژوهش

    نمونه آماری پژوهش شامل 20 نفر فوتبالیست با میانگین سنی 0/5 ± 9/18سال، وزن 7/1 ± 1/70 کیلوگرم، قد 2/2 ± 176 سانتی متر، شاخص توده بدنی 1 ± 4/22 کیلوگرم بر متر مربع و حداکثر اکسیژن مصرفی 5/2 ± 3/51 میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن بدن که به صورت تصادفی از میان بازیکنان تیم فوتبال استقلال نوین در جنوب شهرتهران انتخاب شدند. آزمودنی ها در دو گروه با دو آزمون، ریکاوری فعال و ریکاوری غیر فعال شرکت داده شدند. در هر دو گروه قبل از فعالیت و بلافاصله پس از ریکاوری، نمونه خونی گرفته شد. سپس میزان فاکتورهای کورتیزول، اینترلوکین6 و CRP با استفاده از تکنیک الایزا مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها

    بین ریکاوری فعال و غیر فعال پس از فعالیت HIIT بر پاسخ CRP و IL6 تفاوت معناداری وجود نداشت.در حالی که بین ریکاوری فعال و غیر فعال پس از فعالیت HIIT بر پاسخ به کورتیزول اختلاف معناداری وجود داشت(05/0 (P≤.

    نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه نشان داد، بازیافت فعال پس از فعالیت HIIT میتواند بر پاسخ کورتیزول تاثیر گذار باشد.از این رو ریکاوری فعال نسبت به ریکاوری غیرفعال موثرتر خواهد بود.

    کلیدواژگان: پروتئین واکنشی)C (CRP، کورتیزول، اینترلوکین6 (IL6)، تمرین دوره ای با شدت بالا (HIIT)، ریکاوی فعال، ریکاوری غیر فعال
  • ندا خردپیر *، سیامک یوسفی ، سید پیمان توسلی ، نادیا شکرانه صفحات 19-28

    با افزایش جمعیت جهان و نیاز به تولید و عرضه مواد غذایی بیش تر، سهم پروتئین دریافتی از منابع حیوانی نظیر دام، طیور و شیلات مورد اهمیت بسیاری قرار می گیرد؛ هم چنین دامداران نسبت به استفاده از سایر منابع پروتئینی مانند حشرات و نرم تنان در جیره طیور و ماهی ها به دلیل کاهش هزینه ها، کاهش اثرات جانبی فیزیولوژیک و کاهی آلودگی های زیست محیطی تمایل دارند. در این تحقیق ارزش غذایی هفت گونه از بی مهرگان به عنوان جایگزین یا مکمل در جیره غذایی طیور و ماهی ها مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه های مورد بررسی عبارت بودند از سوسری ها شامل دو گونه بومی مناطق شهری تهران، سوسری شرقی و سوسری آمریکایی، زنبور عسل، سن گندم، ملخ ها شامل دو گونه بومی جنوب شرق استان تهران ملخ ایتالیایی و ملخ مراکشی، لیسه های خاکزی، حلزون های صدف دار و زالوی آب شیرین. جهت مقایسه ارزش غذایی نمونه ها، پارامترهای درصد چربی با استفاده از دستگاه سوکسله، درصد پروتئین با کمک کجلدال، درصد کلیسم و فسفر با روش نورسنجی شعله ای، درصد رطوبت نسبی با کمک یک آون ساده، درصد ماده خشک و خاکستر با استفاده از کوره الکتریکی، درصد فیبر با کمک دستگاه فایبرتک، مقدار انرژی خام در مقیاس کیلوکالری به ازاء هر کیلوگرم وزن نمونه، و درصد کربوهیدرات با روش مانسون-والکر اندازه گیری شدند. طی مقایسه داده ها با تحقیقات مشابه می توان نتیجه گرفت که سوسری آمریکایی می تواند جایگزین خوبی به جای پودر ماهی در جیره غذای طیور و آبزیان باشد. پیشنهاد می شود این نمونه به دلیل درصد بالای پروتئین، کلسیم، ماده خشک، فیبر، فسفر و انرژی و درصد کمی چربی در جیره غذایی ماهی ها و طیور استفاده شود.

    کلیدواژگان: حشرات، نرم تنان، تغذیه، طیور، ماهی
  • سارا تاجر، آزاده محمد قلی*، اردشیر حسام پور محلاتی صفحات 31-40
    هدف

    سرطان خون حدود هشت درصد کل سرطان ها را تشکیل میدهد.شناخت اپیدمیولوژی و روند سرطان خون جهت برنامه ریزی ضروری می باشد.لوسمی (سرطان خون) میلوئیدی مزمن یک بیماری کلونال بدخیم سلول های پایه خون ساز است که نتیجه آن افزایش سلول های میلوئیدی، اریتروئیدی و پلاکت ها در خون محیطی و هیپرپلازی در مغز استخوان است.سیتوکراتین 19بخشی از اسکلت سلولی در سلولهای اپی تلیالی و کوچکترین عضو از خانواده سیتوکراتینها میباشد. CK19 به عنوان مارکر سلولهای اپی تلیالی شناخته شده است. سیتوکراتین 19(CK19)کوچکترین عضو از خانواده سیتوکراتینها میباشد. در مطالعه حاضر ما بیان نسبی ژن CK19 در بیماران مبتلا به CML تازه تشخیص داده شده و ارتباط آن با ویژگی های بالینی آنها را بررسی کردیم.

    مواد و روش ها

    50 بیمار مبتلا به سرطان خون نوع CML با 50 فرد سالم مقایسه شدند. پس از گرفتن خون و استخراج RNA Total ،cDNA ساخته شد و سپس با روش PCR-RT time-Real بررسی و نتایج حاصل بررسی گردید.

    یافته ها

    مطالعه بیان ژن CK19 در سلولهای لوسمی در مقایسه با نمونه های کنترل به وسیله Real time RT-PCR. در نمونه لوسمی بیان ژن CK19 مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد بیان ژن CK19 افزایش بیان معنی داری در گروه بیمار پیدا نمیکند.

    نتیجه گیری

    بررسی حضور بیومارکر سیتوکراتین 19 در مراحل اولیه بیماری میتواند به عنوان شاخص پیش آگهی مناسبی در خون بیماران مطرح گردد. بررسی تعداد بیشتری از بیماران با مارکرهای بیشتر با ارزش تشخیصی و یا با ارزش پیش آگهی بیماری در بررسی های آینده باید مورد توجه قرار گیرد.

  • مطهره مقدسی پور، رابعه خوشنویس زاده *، فاطمه نوربخش صفحات 41-48

    کلیندامایسین برای درمان انواع عفونت های باکتریایی تجویز می شود که بعلت وجود مکانیسم های مختلف مقاومتی در باکتری ها در برخی موارد اثر درمانی ندارد. یکی از راه های مقابله با مقاومت باکتری ها بهره گیری از فرمولاسیون لیپوزومی است. در ساخت هر فرمولاسیون لیپوزومی نیاز به اندازه گیری مقدار داروی وارد شده به ساختار لیپوزومی است که از طریق یک روش معتبر انجام می شود. در این تحقیق روشی جهت اندازه گیری مقدار کلیندامایسین در فرمولاسیون لیپوزومی آن بیان شده است. معیارهای معتبرسازی بر طبق پروتکل ICH Q2B شامل میزان خطی بودن، صحت، دقت، انتخابی بودن، حساسیت حد تشخیصی و حساسیت حد تعیین مقدار بدست آمد. در این مطالعه نمونه ها در محلول متانول و سود 1/0 مولار با نسبت حجمی 8 به 1 حل شده و با کمک تکنیک UV  اسپکتروفتومتری شدت جذب آن ها در طول موج 201 نانومتر اندازه گیری شد. با این روش امکان رسم نمودار کالیبراسیون کلیندامایسین در دامنه غلظتی 2/0 تا 8/1 میلی گرم بر میلی لیتر با ضریب همبستگی 999/0 فراهم شد. این مطالعه نشان داد که فرمولاسیون لیپوزومی تهیه شده از فسفولیپید (6/2%)، کلسترول (8/0%) و کلیندامایسین (1%) (وزنی بر حجمی) که 50 بار با متانول رقیق شده هیچ جذبی در 201 نانومتر نداشته و می توان غلظت کلیندامایسین را بدون دخالت مولکول های تشکیل دهنده لیپوزوم اندازه گیری کرد. درصد قابلیت تولید مجدد80 و 83 درصد به ترتیب برای 80% و 120% غلظت کلیندامایسین حاصل شد. انحراف معیار استاندارد برای اندازه گیری پارامتر دقت در یک روز و دقت بین روزها کمتر از 4% بوده و حد تشخیصی و حد تعیین مقدار  به ترتیب 043/0 و 131/0 میلی گرم بر میلی لیتر بدست امد. این نتایج نشان داد که این روش ساده و در دسترس می تواند برای اندازه گیری  مقدار کلیندامایسین در فرمولاسیون لیپوزومی مناسب باشد.

    کلیدواژگان: کلیندامایسین، لیپوزوم، اسپکتروفتومتری، معتبرسازی
  • محمدرضا شادفر ، کیوان شمس * صفحات 49-63

    به منظور بررسی اثر کودهای زیستی و شیمیایی بر عملکرد، اجزاء عملکرد وبرخی از خصوصیات مرفولوژیکی نخود دیم ، آزمایشی در سال زراعی 96-1395 در بخش کوزران از توابع شهرستان کرمانشاه، بصورت اسپیلت پلات در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار اجرا شد. تیمارهای مورد مطالعه در این پژوهش عبارت بودند از: رقم در کرتهای اصلی شامل : رقم هاشم (C1) و رقم عادل (C2) وکودهای زیستی وشیمیایی در کرت های فرعی شامل: F0 (بدون مصرف کودهای زیستی و شیمیایی)،(F1) فسفربارور-2،(F2) ازتوبارور-1،(F3) ازتوبارور-1 + فسفربارور-2،(F4) %100 کودهای شیمیایی توصیه شده،(F5) 50% کودهای شیمیایی توصیه شده + فسفر بارور-2+ ازتوبارور-1 ، (F6) 30% درصد کودهای شیمیایی توصیه شده+ ازتوبارور-1 + فسفر بارور-2. نتایج تجزیه واریانس صفات نشان داد که عامل رقم بر روی صفات فاصله اولین شاخه فرعی از سطح خاک، تعداد شاخه فرعی در بوته و وزن هزار دانه در بوته تاثیر معنی داری داشت و عامل کود نیز برروی صفات تعداد شاخه فرعی در بوته، تعداد غلاف در بوته، تعداد دانه در بوته، فاصله اولین غلاف از سطح خاک، فاصله اولین شاخه فرعی از سطح خاک، وزن هزاردانه در بوته، عملکرد بیولوژیک، شاخص برداشت و عملکرددانه تاثیر معنی دار داشت و اثر متقابل رقم در کود بر روی شاخص برداشت معنی دار شد. بیشترین عملکرد با4/1625 کیلوگرم درهکتار مربوط به تیمار، 50درصد کودشیمیایی + ازتوبارور1 + فسفربارور2 (F5) ورقم عادل(2 C) بود.

    کلیدواژگان: اجزا عملکرد، کود زیستی، کود شیمیایی، عملکرد دانه، نخود
|
  • Elham bagheri Abyaneh*, Ahmad Majd , Sayeh Jafari Pages 1-10

    This study was carried out to evaluate the effect of extremely low frequency electromagnetic field (60 Hz) on photosynthesis apparatus and the amount of soluble sugar in Lepidium sativum L. Seeds were divided to dry and wet groups. In terms of wet group, seeds were soaked in water for 7 and 14 h. Dry and wet seeds were placed in the middle of a horizontally fixed coil and were exposed to extremely low frequency electromagnetic of a magnitude of 3.8 mT, for 30 and 60 minutes. Results demonstrated that the amount of chlorophyll a and b did not show the significant increase and the amount of chlorophyll ratio did not have any significant decrease. In addition, carotenoid, flavonoid content and membrane lipid peroxidation increased significantly and the amount of soluble sugar content declined significantly. Results confirms that the influence of electromagnetic field on carotenoid and flavonoids as well as membrane lipids caused the decrease of photosynthesis efficacy, and consequently caused the decline of the amount of soluble sugar.

    Keywords: Electromagnetic field, photosynthesis apparatus, membrane lipid peroxidation, soluble sugar, Lepidium sativum
  • maryam naseroleslami *, neda mousaviniri , Nahid Aboutaleb , Jafar Goudarzi Pages 11-17
    Purpose

    Stress and immune responses due to the increased intensity and duration of exercise tend to be susceptible to vascular disease. The purpose of this study was to compare the active and inactive recovery after a session of high intensity interval training (HIIT) on the response of C-reactive protein (CRP), cortisol and IL-6 (IL6).

    Methods

    The statistical sample of this study was 20 footballers with a mean age of 18.9 ± 0.5 years, weight 1.7 ± 1.7 kg, height 176 cm2.2, body mass index of 22.4 ± 1 kg / m2 and the maximum consumed oxygen was 51.3 ± 2.5 ml / kg body weight, which was randomly selected among the soccer players of Esteghlal'e Novin team in south of Tehran. Subjects were participated in two groups with two tests, active recovery and inactive recovery. Blood samples were collected from both groups before and immediately after recovery then, cortisol, and IL-6 and CRP levels were evaluated using ELISA technique.

    Results

    There was no significant difference between active and inactive recovery after HIIT activity on CRP and IL6 responses. While there was a significant difference between active and inactive recovery after HIIT activity on cortisol response (P <0.05).

    Conclusion

    The results of this study showed that active recovery after HIIT activity could affect cortisol response. Therefore, active recovery would be more effective than passive recovery.

    Keywords: C reactive protein (CRP), Cortisol, interleukin6 (IL6), high intensity interval training (HIIT), active recovery, passive recovery
  • neda kheradpir*, Siamak Yousefi , Seyed Peyman Tavassoli, Nadia Shokraneh Pages 19-28

    Increasing level of population and elevated demand for more food production has led to higher protein need from animal sources like cattle, poultry and fish. Moreover, due to lower production cost, less physiological side effects and environmental pollutions, animal breeders are eager to use other potential protein resources such as insects and mollusks. Seven species of invertebrates were evaluated in this study: American cockroach, Italian grasshopper, honey bee, leech, Sunn pest, slug and snail. Several parameters were analyzed in all the species including fat by using Soxhlet method, protein by Kjeldahl method, calcium and phosphorus by colorimetric method, relative humidity, dry biomass, fiber by Fibertech method, energy, ash and carbohydrate by Manson-Walker method. According to the results, it could be concluded that among the studies species, American cockroach with high level of protein, calcium, dry biomass, fiber, phosphorus, energy and low level of fat could be a valuable option for poultry and fish food regime.

    Keywords: Insects, food, poultry, fish, molusks
  • sara tajer, azadeh mohammadgholi *, ardeshir hesampour Pages 31-40
    Introduction

    Leukemia makes up about 8% of all cancers. Understanding the epidemiology of leukemia is very effective in planning for this cancer. Chronic Myeloid Leukemia (CML) is a malignant clonal disorder of hematopoietic stem cells which results in increase of myeloid cells, erythroid cells and platelets in the peripheral blood and hyperplasia in bone marrow. Cytokeratin 19 (CK19) is a part of the cytoskeleton of epithelial cells. It is the smallest member of the Cytokeratin family. CK19 is known as a marker of epithelial cells. In the present study, we examined the CK19 expression levels in de novo CML and investigated correlation between altered expression of CK19 with patients’ clinical characteristics.

    Methods

    50 patients with Leukemia (CML type) were compared with 50 healthy controls. After taking blood samples and extracting total RNA, cDNA was synthesized and examined by Real-time RT-PCR technique.

    Results

    Study of CK19 gene expression in leukemia cells compared to control samples by Real time RT-PCR .In the leukemia sample, the expression of the CK19 gene was evaluated. The results showed that expression of CK19 gene did not increase significantly in the patient group

    Conclusions

    Investigation on the presence of Cytokeratin-19 biomarker in the early stages of disease could be a suitable prognostic factor in blood of the patients. Study on a larger number of patients with more biomarkers with the predictive and/or prognostic value should be considered in the future studies.

    Keywords: Leukemia, biomarker, CK19, Chronic myelogenous leukemia
  • motahareh moghadasipour , rabea khoshnevis zadeh *, Fatemeh Noorbakhsh Pages 41-48

    Clindamycin is prescribed to treat the different infections but in some cases, it does not have any medical effect because of different resistance mechanisms in bacteria. A method to counter the resistant bacteria is to use liposomal formulation. Making liposomal formulation needs to measure the content of injected drug into liposome. In this study, a method was proposed to measure the content of clindamycin in liposomal formulation. Criteria of verification based on ICH Q2B protocol included linearity, accuracy, precision, selectivity, sensitivity of diagnosis and determination limits. Initially, each sample was solved in methanol and 0.1M soda with 8:1 and then intensity of attraction for each sample was measured with 201 nm wavelength by UV spectrophotometer. It was possible to draw the calibration curve for clindamycin in range of 0.2 to 8.1 mg/ml with correlation coefficient of 0.999 by this mechanism. This study showed that liposomal formulation obtained by phospholipid (% 2.6), cholesterol (%0.8) and clindamycin (%0.1) and diluted with methanol for 50 times does not have any attraction in 201 nm. Therefore, it is possible to measure the concentration of clindamycin without molecules forming liposome. The capacity of reproducing clindamycin in range of 0.80 and 0.120 is 80% and 83% respectively. The standard deviation for intra- and inter-day precision is lower than 4% and diagnosis and determination limits are 0.43 and 0.131 mg/ml respectively. The result showed that this method can be suitable to measure the content of clindamycin in liposomal formulation.

    Keywords: Clindamycin, Liposome, Spectrophotometry, Validation
  • Mohammadreza Shadfar , Keyvan Shams * Pages 49-63

    In order to investigate the effect of biofertilizers and chemical fertilizers on yield and yield components of rainfed chickpea ,a research was conducted in kuzaran city in 2017, in a split plot arrangement and complete block design Randomization was performed in three replications. In this experiment, The cultivars were on main plots including, C1= Hashem and C2 = Adel and fertilizers were on sub plots ، including, F1 = control, F2 = Phosphorbarvar-2,F3 = Azotobaror -1, F4 = Azotobaror -1+ Phosphorbarvar-2, F5 = %100 Chemical fertilizers, F6 = 50% Chemical fertilizers + Azotobaror -1+ Phosphorbarvar-2,F7 = 30% Chemical fertilizers + Azotobaror -1+ Phosphorbarvar-2. The results of variance analysis showed that cultivar had a significant effect on the traits of the distance of first branch from the soil surface, number of branches per plant and 1000-grain weight per plant, and the fertilizer factor also affected the number of branches per plant, number of pods per plant, number of grains per plant, the distance between the first pods from the soil surface, the distance from the first branch from the soil surface, 1000 grain weight per plant, biological yield, harvest index and yield were significant, and the interaction of cultivar on fertilizer on harvest index was significant . The highest yield was 1625.4 kg.ha-1 for treatment, 50% chemical fertilizer + Azotobaror -1+ Phosphorbarvar-2 (F5) and Adel cultivar (C2).

    Keywords: Biofertilizer, Chemical Fertilizer, Chickpea, Yield, Yield components