فهرست مطالب

نشریه زبان و ادب فارسی
پیاپی 38 (بهار 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/03/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • حامد بشیری زیرمانلو*، علیرضا مظفری تازه کندی، عبدالناصر نظریانی صفحات 1-23
    مکان اساطیری یکی از ویژگی های تاثیرگذار اسطوره بر حماسه است. براساس متون فارسی میانه، خونیرس به عنوان مرکز مقدس اساطیر ایران شناخته می شود و به عنوان آفریده خاص اورمزد که محمل آغازهاست، از آن یاد می شود. این مرکز مقدس مزدیسنا، بر اساس قانون انتقال عناصر اساطیری به حماسه، وارد متن شاهنامه شده است و برخی ویژگی های خاص خود مانند: تقدس، پایداری، مورد رشک بودن و پاس داشته شدن از سوی بهدینان را به گونه های متفاوتی وارد متن حماسه کرده است. اثبات علمی این نکته که خونیرس همان مفهوم ایران در شاهنامه است؛ نیازمند معرفی مجموعه پیونددهنده های این دو مکان اساطیری و حماسی بود، بنابراین در این راستا برخی از پیونددهنده ها، مانند: پهلوانان و اخلاق پهلوانی، دشمنان ایران، جادو ستیزی، خردگرایی ایرانیان و فره و فرهمندی بررسی و بازشناسی شده اند. رویکرد مقاله حاضر در بحث اسطوره-شناسی برپایه مکتب پدیدارشناسی و نظریات میرچا الیاده بوده است و براساس اصول نظری این مکتب ارتباط مکانی اسطوره و حماسه تبیین شده است
    کلیدواژگان: اسطوره، حماسه، مکان مقدس، پیوند مکانی، شاهنامه فردوسی
  • طاهره شاکریان* صفحات 24-53

    بر پایه نص صریح قرآنی، سنت «امتحان» یکی از قوانین تشریعی الهی است که تاثیر بسزایی در سعادت و شقاوت انسان دارد. هدف این پژوهش توصیفی، تحلیل محتوایی و بررسی تطبیقی امتحان الهی از منظر قرآن کریم و مثنوی مولوی می باشد. امتحان الهی امری دائمی است، که بسامد گسترده آن در قرآن کریم و مثنوی معنوی رسالتی بزرگ را گوش زد می کند. همه انسان ها در هر مقامی، حتی پیامبران الهی، برای تکامل و تعالی، از امتحان فردی، خانوادگی، قبیله ای، گروهی و قومی مستثنی نیستند. نتیجه پژوهش حاضر، حکایت از کلمه ای کلیدی دارد که تم اصلی همه امتحان های الهی درقران کریم و مثنوی معنوی مد نظر تحقیق است ،امتحان الهی سبب تامین سعادت انسان است و هدف هر امتحانی شناخت نفس، ظرفیت ،تعالی و تکامل و یکی از امورضروری در تامین سعادت انسان است تا به اصل خویش بپیوندد. 

    کلیدواژگان: مثنوی، مولوی، قرآن کریم، امتحان، ابتلاء، فتنه، بلا
  • ریحانه صادقی*، احمد خواجه ایم صفحات 54-83
    شیخ اشراق (587-549ق) حکیمی متاله و فیلسوفی خلاق است که با دیدگاه عارفانه و جهان شمول خود به بیان مباحث فلسفی و معرفتی می پردازد. چاشنی کلام وی در نفوذ و اثربخشی آن استناد و استشهاداتی است که به آیات قرآن دارد. پژوهش حاضر می کوشد تا با روشی تحلیلی- توصیفی به بررسی یکی از تصنیفات این حکیم الهی موسوم به هیاکل النور به چگونگی رویکرد قرآنی مصنف و دریافت های وی از آیات بپردازد و آن را تبیین نماید. برآیند پژوهش آن است که حکمت و فلسفه ی شیخ سهروردی در آثارش بیش از هر چیز از قرآن کریم و معارف اسلامی پایه و مایه گرفته است و اندیشه های متعالی و اساسی وی نیز در این رساله ی کوتاه برگرفته و متاثر صریح آیات و نیز مضامین قرآن کریم است. بازتاب این تاثیر پذیری ها را به سه شکل گزاره ای، گزارشی و واژگانی می توان دریافت. در تاثیرپذیری گزاره ای، سهروردی به اقتباس و تضمین مستقیم آیات روی دارد و در مجموع به شش آیه از کلام وحی اشاره دارد. اما بیش ترین رویکردهای قرآنی مصنف، تدبر در گزاره های مختلف قرآن کریم و تنوع کاربرد مضمونی آیات است. این شیوه با عنوان اثرپذیری گزارشی به ترجمه و گزارش و بهره گیری معنایی از آیات اختصاص دارد که به محتوای متن انسجام خاصی بخشیده است. در نهایت از تاثیر پذیری واژگانی نام برده ایم. دراین روش سهروردی به ذکر ترکیبات و مفردات قرآنی می پردازد و یا ترکیباتی را به کار می گیرد که وابسته ی آن واژه ای قرآنی است
    کلیدواژگان: قرآن کریم، هیاکل النور، شیخ اشراق، انواع تاثیرپذیری، نثر عرفانی
  • بهاره ظریف عمارت ساز* صفحات 84-107
    داستان لیلی و مجنون در تمام ادوار شعر فارسی مورد توجه و استقبال قرار گرفته و آثار فراوانی با نام و شرح دلدادگی لیلی و مجنون پدید آمده است. برجسته ترین لیلی و مجنون به فارسی از نظامی است و شاعران بسیاری در حوزه لفظ و محتوا از او تقلید کرده اند که از این میان آثار شاعرانی چون جامی و مکتبی و هاتفی برجسته تر است. پژوهشگران بسیاری، گستره این تقلید را در همه دوره های لیلی و مجنون سرایی به نظامی نسبت داده اند که در مقاله حاضر، به روش توصیفی- تحلیلی و مقایسه ای به نقد این موضوع پرداخته شده است. بدین منظور، منظومه های لیلی و مجنون هلالی جغتایی، قاسمی گنابادی و عبدی بیگ نویدی شیرازی که هر سه در قرن دهم به نظم کشیده شده اند، در نظر گرفته شده و با آثار نظامی، مکتبی و هاتفی مقایسه شده-اند. نتیجه این بررسی نشان می دهد که سرایندگان سه منظومه سروده شده در قرن دهم، در طرح ریزی نقش مایه های داستان خود بیش از نظامی، تحت تاثیر مکتبی و هاتفی بوده اند و درعین حال، ابتکار و نوآوری داشته اند
    کلیدواژگان: لیلی و مجنون سرایی، نظامی، مکتبی، هاتفی، هلالی جغتایی، قاسمی، عبدی بیگ نویدی شیرازی
  • طاهره کیایی تنکابنی*، عباسعلی وفایی، رقیه صدرایی صفحات 108-132
    .مقاله حاضر به بررسی ساخت بینا فردی با محوریت وجه ، درمبحث صفت در چهار کتاب دستور زبان فارسی خیامپور،دستور زبان فارسی انوری،دستورزبان فارسی مشکوه الدینی و ساخت زبان فارسی خسرو غلامعلی زاده در چارچوب دستور نظام مند هلیدی به فرانقش بینا فردی می پردازد . و هدف آن است تجویزی و توصیفی بودن گزاره ها را به کمک وجه نمایان سازد. روش به کار رفته در این پژوهش ، روش تحلیلی است. در تقسیم بندی اقسام دستور از حیث بایدی و نبایدی، آن را به تجویزی و توصیفی تقسیم کرده اند و تشخیص این دو از راه بررسی وجه در متن ممکن است از این منظر بررسی وجه فعل به درستی می تواند ما را به نوع نگاه نویسندگان به امر دستور رهنمون باشد . در هر چهار کتاب وجه اخباری بیشترین بسامد را به خود اختصاص داده است واین نشان از آن دارد که مولفان کوشیده اند اصول زبان فارسی را به شکل مدون و منظم ارائه دهند.با توجه به میزان کاربرد وجه التزامی در چهار کتاب می توان گفت عبدالرسول خیامپور با داشتن بالاترین بسامد آماری در وجه التزامی از نوع بایدی تجویزی بودن دستور خود را ثابت نموده است.
    کلیدواژگان: دستور زبان فارسی، وجه فعل، وجه اخباری، وجه التزامی، وجه امری
  • رقیه علوی، محمدعلی گذشتی*، فرهاد کاکه رش صفحات 133-151
    معرفت شناسی یا نظریه شناخت،اساسا یکی از مباحث مهم در حوزه های فکری است که توسط فلاسفه و علمای تعلیم و تربیت مورد بررسی و مطالعه قرار می گیردوازمباحث مهم درفرهنگ اسلامی هم بوده ودرآثاربزرگان ادب وعرفان بازتاب گوناگونی داشته است. سنایی، که ازشاعران عارف درقرن پنجم وششم است درحدیقه به زیبایی ازآن بهره گیری کرده است. این مقاله با هدف بررسی وتحلیل جایگاه معرفت درحدیقه سنایی باروش پژوهشی در این توصیفی تحلیلی نگارش شده است.یافته های مقاله نشان می دهدکه سنایی آشکار ونهان دیدگاه های معرفتی خود را ارایه داده است و مشاهده می شود که ابزارشناخت ومعرفت، حسی، عقلی وشهودی است و بیشتراندیشه های سنایی درمعرفت عقلی وشهودی جمع است ضمن اینکه عقل را هم تازمانی راهگشای معرفتی می داندکه لطف حق راهنمایش باشد,معرفتی که موردپذیرش وکاربردمتصوفه است مبتنی برشهودووحال ومبانی روحانی است وآنچه اززبان متصوفه در این وادی جاری است بیشترجنبه نمادین ورمزآلود داردوبازبان قال به تصویردرآمده است .
    کلیدواژگان: معرفت، سنایی، حدیقه، عرفان
  • فهیمه گردگیران، مریم محمودی*، احمدرضا یلمه ها صفحات 152-172
    ادبیات تعلیمی گونه ای از ادبیات فارسی است که دربرگیرنده تعالیم اخلاقی و آموزش دهنده آن است. این گونه ادبی که از دیرباز مورد توجه بزرگان ادبیات فارسی بوده است با اندرزهای آذرباد مهر سپندان، اندرز خسرو قبادان، یادگار بزرگمهر و داستان مینوی خرد که بازمانده از ایران باستان است قدمت خود را به رخ می کشد و با آثار شاعرانی همچون فردوسی، سنایی، سعدی و... ادامه می یابد. در میان انواع ادبی حماسه نیز این تعالیم را در خود دارد و در ادامه این مبحث آثاری همچون مثنوی هفت لشکر که اثری حماسی و دربرگیرنده تعالیم اخلاقی است، خودنمایی می کند. در این اثر که از شاعری ناشناس در قرن دوازدهم و محتملا دوره صفویه کتابت شده است مواردی یافت می شود که نگارندگان را بر آن داشت تا به شیوه تحلیلی و توصیفی، درباره ادبیات تعلیمی در این اثر دست به پژوهش بزنند. با طرح این پرسش ها که دسته بندی ادبیات تعلیمی در ادب فارسی چگونه است؟ و شاخصه های ادبیات تعلیمی در مثنوی هفت لشکر کدام است؟ پس از بررسی ها مشخص شد که سراینده با طرح مواردی همچون بزرگداشت خرد ، حمد خدا ، توکل ، پذیرش پند پیران، طلب دعای خیر در حق دیگران و نیز با تبشیر و انذار و.. به طرح موضوعات اخلاقی پرداخنه است که می تواند در زندگی امروزه هم کاربرد داشته باشد از سوی دیگر شیوه نصیحت گویی مشفقانه در این منظومه و کاربرد انها در سراسر داستان نشان از ارزش واقعی اخلاقیات در نزد سراینده دارد.
    کلیدواژگان: ادبیات، حماسه، ادبیات تعلیمی، مثنوی هفت لشکر
  • نازیلا یخدان ساز، پروانه عادل زاده*، کامران پاشایی فخری صفحات 173-195
    یکی از محورهای اساسی و مهم رفتارسازمانی، تعارض میان افراد است که به دلایل متعدد از جمله اختلاف در احساسات، اهداف، خواسته ها و ارزشها ما بین افراد به وجود می آید که « مدیریت تعارض»، یکی از رویکردهای مهم رفتار سازمانی، در صدد کنترل و کاهش این تعارضات، راهکارهایی پیشنهاد می دهد. شاهنامه فردوسی، به عنوان اثر بی بدیل حماسی، اگر در چند خصیصه بارز خلاصه شود، مسلما مهم ترین خصیصه اش «تضاد و کشمکش» و تبعات مثبت و منفی حاصل از آن که به مثابه بن مایه ای عمیق، بر سراسر داستان های این اثر هنری سایه افکنده است، خواهد بود. در این مقاله کوشیده ایم ابتدا تعارضات میان فردی موجود در شاهنامه را استخراج و با بازگشایی و انطباق این موارد با اصول و معیارهای علم مدیریت تعارض ، زمینه فراهم آمدن هدف مورد نظر را تسهیل نمائیم. در این مقاله به بررسی دیدگاه های مدیریتی فردوسی پرداخته و به این نتیجه رسیده ایم که فردوسی با تبحر خاص یک مدیر مدرن، با اصول و نمود این علم کاملا آشناست و در صدد است تا بهترین تصمیمات را در موقعیتهای مختلف، اتخاذ و اجرایی کند و با احاطه کامل بر اوضاع حاکم، افراد را با توجه به نیازشان برانگیزد و در شرایط به ظاهر مشابه، تصمیمات متفاوت و متناسب بگیرد. هدف این تحقیق ، نشان دادن دیدگاه های در خور توجه و برجسته فردوسی و ارائه راهکار و شیوه های مبتنی بر کنترل و حل تضادها و تعارضات میان فردی پیشامده در شرایط گوناگون است که می تواند الگویی قابل ملاحظه برای مدیران امروزی باشد.
    کلیدواژگان: مدیریت تعارض، تعارض میان فردی، شاهنامه، فردوسی
|
  • Haamed Bashiri Zirmaanloo *, Alireza Mozaffari, Abdoalnaaser Nazariyaani Pages 1-23
    The mythological location is one of the most influential features of myth on the epic. Based on Middle Persian texts, Xoniras known as the holy center. As a special creation of Urmazd. This is the place to start creation. This sacred center of Zoroastrian religion based on the transition of mythological elements to the epic, has entered to the text of Shahnameh and it has introduced some of its special features such as: holiness, sustainability, envy and Zoroastrian care, into the text of the epic. In order to demonstrate scientific proof that Xoniras is the concept of Iran in Shahnameh, It was necessary to introduce a set of links of these two mythological and epic places. Therefore, some links such as: Heroes and heroic ethics, enemies of Iran, magic, rationalism of Iranians, and Farah and Farahmandi have been investigated and recognized. The approach of the present article to the discussion of mythology has been based on the phenomenology school of Mircea Eliade, and based on the theoretical principles of this school, the spatial relationship between myth and epic has been explained.
    Keywords: Myth, epic, Holy space, Spatial links, Shahnameh of Ferdowsi
  • Tahereh Shakerian * Pages 24-53

    The Comparative Study of Divine trial Tradition in Holly Quran and Moulana Mathnawi Abstract The tradition of trial is one of the legal divine rules that make efficient transfer on human blest and felicity transfer on human blast and felicity the purpose of a comparative study of divine trial tradition in holly Quran and Moulana Mathnawi notion. The divine trial is a constant due which reminds its extensive frequency in Holly Quran and Moulana Mathnawi. All humans in each stand for evolution and eminence even prophits donot make except from individual, tribal, family and grouping trials. The result depicts that there is a key word that the main plot of all divine trials is in both above mentioned traces and that word is “self”. The purpose of every trial is to recognize ”self” its capacity, evolution and eminence to return to its main origin. 

    Keywords: Mathnawi, Moulana, Holly Quran, Trial, Plight, Sedition, disaster
  • Reihane Sadeghi *, Ahmad Khajeeim Pages 54-83
    Sheikh Ishraq (1191-1154) is a well-known scholar and creative philosopher, who, in his mystical and universal perspective, expresses philosophical and epistemological issues.The flavor of his words in the penetration and effectiveness of it is the citation and affirmations that are related to the verses of the Qur'an. The present study seeks to explore and explain the Qur'anic approach to the Quranic verses and its findings through an analytical-descriptive approach to one of the compilations of this divine wise called Hayakel-Al Nur. The result of this research is that the wisdom and philosophy of Sheikh Sohrevardi in his works are more than anything else based on the Holy Quran and the Islamic teachings, and his transcendent and fundamental ideas are also taken up in this short essay and directly influenced by verses. As well as the themes of the Holy Qur'an. Reflection of these impacts can be found in three forms: statement, report, and lexical. In propositional influence, Sohrevardi takes on the direct assimilation of the verses and collectively refers to six verses from the word of revelation. But most of the Qur'anic approaches are considered, attention to various propositions of the Qur'an and the variety of the implicit use of the verses. This approach is devoted to translate and report, and use semantics of verses, which gives the text content a coherence. Finally, we have mentioned the lexical impact. In this way, Sohrevardi mentions the Qur'anic compositions and compositions, or uses combinations that depend on that Quranic term.
    Keywords: Holy Quran, Hayakel-Al Nur, Sheikh Ishraq, Types of Influence, Gnostic Prose
  • Bahareh Zarif Emarat Saz * Pages 84-107
    The story of Leyli and Majnoun had paid attention in all periods of Persian poetry and many works has emerged in the name and description of Leili and Majnoun`s love. The most prominent Persian Leyli and Majnoun is Nizami`s work and plenty of poets have imitated him in the field of word and content, that the works of poets like jami, Maktabi and Hatefi are more prominent. Most of researchers have attributed this imitation to Nizami in all periods of composing Leily and Majnoun. This topic has been criticized in this essay, in descriptive, analytical and comparative method. For this purpose, the story of Leyli and Majnoun by Helali Goghatai, Ghasemi gonabadi and Abdi Beig Navidi Shirazi which have composed in the 10th century, have compared with the works of Nizami, Maktabi and Hatefi. The result of this study shows that the composers of epopees which have composed in the 10th century, have been affected by Maktabi and Hatefi more than Nizami in planning of their stories and also had innovations.
    Keywords: composing Leyli, Majnoun, Nizami, Maktabi, Hatefi, Helali Goghatai, Ghasemi, Abdi Beig Navidi shirazi
  • Tahere Kiaei Tonekaboni *, Abbasali Vafaee, Roghoye Sadraee Pages 108-132
    The present paper seeks to study the construction of a person's vision with a focus on the subject, in the subject The trait in four Persian grammar books, Khayyampur, Persian grammar, Anvari, Persian grammar of Mushkoohuddini, and Persian language making, KhosrowGholam Ali Zadeh, is based on the systematic instructions of Heliydi to his disciple build interpersonal. And its purpose is to prescribe and describe the propositions with the help of the mood. In this way, we have explored the type of clause , method used in this research is an analytical method. In order to categorize the types of grammer, they should be categorized as prescriptive and descriptive, and the recognition of these two by wa of reviewing the terms in the text may, from this perspective, examine the form oyf the verb correctly, can lead us to the type of writer's look. It's the order of the guideline. In all four books, the most frequent topic of news has been the most frequent, indicating that the authors have attempted to present the principles of the Persian language in a systematic and systematic manner. It can be said that Abdul RasulKhayyampur, having the highest incidence rate in subjectivity mood, is of a prescriptive nature, has proved.
    Keywords: grammer of persian language, verb mood, indicative mood, imperative mood
  • Rogayeh Alavi, Mohammad Ali Gozashti *, Farhad Kakarash Pages 133-151
    Epistemology or cognitive theory is essentially one of the important topics in the field of thought that has been studied and studied by philosophers and scholars of education, and has been an important topic in Islamic culture, and has reflected in the works of literature and jurisprudents. The Sanai, who is a mystic in the fifth and sixth centuries, has been enjoying it in a beautiful way. This article was written with the aim of studying and analyzing the position of knowledge in the Sanayi cult of research in this descriptive-analytical study. The findings of the paper show that Sana'i has revealed his epistemic views, and it is observed that instrumental and cognitive, sensory, rational, and mystical And most of the Sanaeans are intellectually and universally aware, while he believes that reason is also an epistemological pathway that is the mercy of the right to guide him.The knowledge that the acceptance and application of the system is based on the omnipresence and spirituality of the clergy, and all that is happening in this valley is the symbolic and symbolic symbol of the flower of the flower.
  • Fahimeh Gordgiran, Maryam Mahmoodi *, Ahmadreza Yalameha Pages 152-172
    Didactic literature is a genre of Persian literature which includes of its moral teachings and instractor, themed that in didactic literature, the subject is morality and its Excellence. This literature genre that Persian literature grandees have noted from long ago, boast its precedence by Azarbad Mehr Sepandan advises, khosrow Qobadan advise, Bozorg Mehr memorial, and Minooye Kherad story since Ancient Persia and continues with the works of poets such as Ferdosi, Sanaee, Saadi and so on. In the Epic , like other literatures , there are these teachings and following this topic , some works such as Haft Lashkar Masnaviwhich is epic and including moral teachings – has brightness. This work which is written by an unknown poet of 12 century (probably Safavid era); includes some items that are reasons for the writer to study about didactic literature. After some researches, these questions were mentioned: what are the classic factions of didactic literature in Farsi Persian Literature? What are the didactic literature indicators in Haft Lashkar Masnavi? Some cases such as wisdom commemorate, praise of God, Trust, reception of elders advises, blessing for others, and avoid coemistence with women by evangelism and warning, influence of Haft Lashkar by Versed and Traditions, were analysed, and considered.
    Keywords: Literature, epic, didactic literature, Haft Lashkar Masnavi
  • Nazila Yakhdansaz, Parvaneh Adelzadeh *, Kamran Pashayi Fakhri Pages 173-195
    A fundamental and important aspect of organizational behavior is conflict between people that arise because of differences in feelings, goals, , and values among individuals. Conflict management, as a major approach in organizational behavior, attempts to control these conflicts by proposing several solutions. If Ferdowsi’s Shahnameh, as a unique epic work, is to be summarized into a few characteristics, certainly, the most important characteristic would be its conflicts and struggles together with their positive and negative impacts that seems to have overshadowed the entire work. in the current study, the interpersonal conflicts in Shahanameh have been extracted. Then, these cases of conflict have been decoded and adapted to the evidence at hand. Later, the styles of managing conflict presented in Shahnameh have been explained and the research question has been elaborated accordingly. In the current study, Ferdowsi’s managerial viewpoints have been discussed and it has been found that with the skills of a modern manager, Ferdowsi is familiar with principles and dimensions of this science and is attempting to make the most appropriate decisions in various situations, by having a through command of the condition at hand, he wants to stimulate people according to their needs and make diverse decisions in situations that are just superficially similar. The purpose of the current study is to show Ferdowsi’s major viewpoints and present his solutions and methods based on controlling and solving interpersonal conflicts and struggles that arise in various situations. This could be considered as a significant model for modern managers.
    Keywords: conflict management, interpersonal conflicts, Shahnameh, Ferdowsi