فهرست مطالب

مجله اللغه العربیه و آدابها
سال شانزدهم شماره 44 (ربیع 2020)

  • تاریخ انتشار: 1399/01/13
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علی باقر طاهری نیا*، حسین الیاسی صفحات 1-25

    اهم ما اتسم به شعر بشری البستانی هو دینامیکیه الرمز Symbole dynamiqe .إن الرمز عند بشری البستانی لا یستکین علی المهادنه والتقوقعیه الدلالیه وإنما یشع بایحاءات ودلالات مختلفه فی سیاقات شعریه مختلفه والحرکیه فی الشعر المعاصر ینحدر عن سلطه الشاعر علی اللغه وعلی السیاق معا وهی تعبر اول ما تعبر عن حذقه الشاعر فی خلق السیاق وبناء الموائمه بین الرمز وبین السیاقات المختلفه وفی ضوء هذا المفهوم یمکن اعتبار الرمز الدینامیکی، وسیله لخلق الفضاءات الشعریه التعبیریه الجدیده فی شعر بشری البستانی وهو محایث للرویا ویرتبط بالخلق اکثر منه بالتعبیر. انعقد هذا البحث علی اساس المنهج الوصفی التحلیلی معتمدا علی السیمیائیه للکشف والإبانه عن الحضور الدینامیکی للرمز الشعری فی شعر بشری البستانی ومن هنا تم الترکیز علی بعض الشواهد الشعریه من الشاعره واخذها البحث بالفحص والتحلیل. علی هذا الاساس وبالاعتماد علی مقولات الشاعره التفسیریه اشرنا إلی الحضور الدینامیکی لرموز اللیل، البحر،التفاح والریح کما اشرنا إلی دورها الوظیفی فی النص الشعری وبیان ما یشف عنها من الإیحاءات والدلالات المتعدده.فقد وظفت الشاعره رموز اللیل، الریح والبحر لبناء المفارقه فی النص الشعری، المفارقه بین الماضی الذی یطفح بعبیر العزه ودفء الحضور او المفارقه بین الماضی الطافحه بالفاعلیه وبین الحاضر وخفوت فاعلیاته وللتعبیر عن العنف الذکوری او لخلق حاله الشعور بالانتماء ورفض التمرد والتصدی ورمزا للسلطه السیاسیه ورمز الخیانه والموامره والدلالات الاخری التی ستتبین فی البحث ووظفت بشری البستانی علی الاساس المعرفی رمز التفاح الذی ارتبط فی مخزون الوعی الجمعی بقصه آدم وحواء وهذا الرمز تشف عنه الدلالات المختلفه فی النص الشعری حیث اخذته الشاعره رمزا للخلود والکینونه ورمز الرفض والتمرد علی سلطه الدین ورمز التخلف الفکری.

    کلیدواژگان: حرکیه الرمز، بشری البستانی، اللیل، التفاح، البحر، الریح
  • حسن امرائی* صفحات 27-49

    لقد ورد فی النصوص الادبیه والتاریخیه والدینیه لإیران القدیمه بان البوم کان طائرا مبارکا محبوبا لدیهم، فقیل عنه: إن جزءا کبیرا من الافیستا الزرادشتی انشد علی لسانه؛ بحیث عندما کان یقرا البوم هذا الکتاب (الافیستا) یهرب الشیاطین والاهرمان من صرخته المزعجه فیفرون إلی الصحاری القفره خوفا منه. اما العرب فقد اعتبرت البوم طائرا مشووما بصوره عامه مطلقه إذ إنه یوحی عندهم البوس والتعاسه والموت وفق مخزونهم الفکری والثقافی. هذه النظره التشاومیه تسربت شیئا فشیئا إلی الفارسیه، وترسخت فی وجهه نظر الفرس التفاولیه وسیما الادباء والشعراء منهم إلی ان حلت محلها ولم تبق فی الادب الفارسی ودواوین الشعراء الإیرانیین سوی نزر یسیر من ذلک التفاول المعهود وهو بعد ان دخل الإسلام إیران فی ایام الساسانیین وعمت ثقافه العرب ومعتقداتهم لدی المجتمع الفارسی. من هذا المنطلق، نسعی فی هذه الدراسه إلی تسلیط الضوء علی تاثیر ثقافه العرب الجاهلیین علی شعراء الفارسیه فی التشاوم بالبوم مرتکزا علی المبادئ النظریه للمدرسه الفرنسیه التقلیدیه فی الادب المقارن؛ حیث توکد علی تاریخ الادب ومصادره ومواضیعه ومواده الادبیه التی تنتقل داخل الادب القومی وبین الآداب القومیه بصوره یمکن دراستها وتتبعها بالوثائق والادله. ومن اهم ما توصلت إلیه هذه الدراسه ان الثقافه الجاهلیه المتشائمه تجاه البوم ترکت اظلالها علی الشعراء الفرس، إذ إن هناک للبوم رویه تفاولیه لدی الفرس القدماء؛ بحیث کانوا ینسبونه للإیزدان المبارکه ویقدسونه تقدیس الآلهات وقد ارتفعوا به إلی درجه التقدیس والعباده؛ ولکن هذا الطائر افتقد وجهه الإیجابی فی الادب الفارسی شیئا فشیئا خلال القرنین الخامس والسادس الهجریین وما بعدهما متاثرا بالعرب الجاهلیین. ونحن حالیا لم نعد نری تلک الروح التفاولیه التی تلزم ان تتواجد لدی الادباء والشعراء الإیرانیین إلا فی بعض الحالات النادره جدا فکثیرا ما نلتقی بصور سلبیه لوجه البوم تماما.

    کلیدواژگان: التشاوم بالبوم، الادب الفارسی، إیران القدیمه، الادب العربی، الثقافه الجاهلیه، الخرافه
  • مهتاب دهقان، رسول بلاوی*، ناصر زارع صفحات 51-74

    دراسه السرد وعناصره المتعدده منذ قرن کانت تجلب انتباه کثیر من الباحثین فی المباحث السردیه. فبداوا بدراسه انواع النتاجات الادبیه من منظار النقد السردی وتطورت نظریاتهم النقدیه الادبیه مع توسع دائره الاعمال المتعلقه بهذه النظریات. منها الاتجاه الماخوذ لدی المنظر الروسی فلادیمیر بروب الذی اورد منهجا معتمدا علی "الشخصیه" وقام بالبحث فی القصص المتعلقه بالفلکلور الروسی حتی وصل إلی ان لکل قصه بنیه ثابته مع وظائف ثابته إلا انه تتغیر الشخصیات فقط. واما من بین النتاجات والآثار الادبیه المتعدده، شغلت النتاجات الادبیه الطفولیه حیزا واسعا واصبحت موضع دراسه کثیر من النقاد؛ منها الشعر الطفولی الذی یعد طفلا صغیرا بالنسبه إلی سائر الانواع. سلیمان العیسی، الشاعر السوری بنتاجاته الشعریه المخصصه للاطفال یعتبر من رواد الشعر الطفولی. إننا فی هذه الدراسه انتخبنا قصیدته "احکی لکم طفولتی یا صغار" للدراسه واعتمدنا علی المنهج الوصفی - التحلیلی علی اساس منهج بروب المستخدم فی کتابه مورفولوجیا القصه</em>. فبعد ذکر مباحث نظریه عده قمنا بالوصف والتحلیل للقصیده المذکوره؛ وقد وصلنا إلی ان العیسی یستخدم عده عناصر سردیه کالشخصیه ووظیفتها التی تشکل بناء منهج بروب الرئیسی؛ إنه یحدد الراوی والمکان او المشهد بلون طفولی جمیل وبهذه الطریقه یعطی للمتلقی الصغیر رویه جیده فی إدراک شعره الطفولی؛ وهو فضلا عن کیفیه ترکیزه علی البطل ومعالجه الشخصیات یستخدم تقنیه الحوار کإحدی عناصر السرد الهامه.

    کلیدواژگان: القصیده الطفولیه، السرد، فلادیمیر بروب، سلیمان العیسی
  • خلیل پروینی، سیدحسین الحسینی* صفحات 75-103

    لقد اخترنا من ضمن التجلیات الواسعه لمابعد الحداثه فی شعر ادونیس، نقضه للسردیات الشامله؛ ذلک لانه المحور الاساس فی انطلاق النسبیه فی فلسفه مابعد الحداثه، وهی ما اکد ادونیس حضورها فی مجموعه "کونشیرتو القدس" بصوره واسعه. فلقد وجدنا لصوره "القدس" فی هذا الدیوان، تشکیکا وتساولات عن حقائقها التاریخیه والسردیات الشامله التی تحملها فی وعی المسلمین عامه. فما قصدناه هو البحث عما اثرت مابعد الحداثه، بکونها تیارا غربیا، علی الشاعر کی یعید صناعه المعانی الداله للقدس؛ إذ هی لم تکن مجرد مکان فی بقعه جغرافیه وحسب، بل هی رمز للدیانه ومصب حقائق تجری الدماء فیها ولها ولاجلها. بناء علی ذلک، فقد وجدنا ارتکاز الشاعر علی حرکیه التاریخ، مناسبا تماما لموقفه من الحقیقه، ودلیلا علی نسبیتها وحرکیتها الدائمه لدیه، ومناسبا ایضا لدعوته العمیقه لرفض "الثابت" ومنح الاحقیه لل"متحول". هذا هو ما تخفیه اشعاره فی شبکاتها الدلالیه، إذ هی تحمل التفکیک من خلال إیمانه بالنسبویه. فإن نقض السرد الشامل، هو ذو دلاله محدده فی ما بعد الحداثیه، فقد قام ادونیس من خلاله بالتقلیل من شان الافکار والمعتقدات التقلیدیه حول الحقیقه والمعنی. ویترتب علی ذلک قیامه بدور المتسائل عن احقیه الثوابت التی تدور حولها، فهکذا تتحول الحقیقه بمعناها العام، نسبیه تماما. وإن احد اهم هذه السردیات الشامله هو "التاریخ" الذی قام ادونیس وببراعه فنیه عالیه، بتقویضه فی الدیوان "کونشیرتو القدس"، فهو یحث علی إعاده النظر فیه والتساول عن مدی احقیه معطیاته، ومن خلال هذا التقویض للتاریخ، یذهب ادونیس إلی ان "القدس" لیست إلا صوره "لغویه" رسمت علی ید الادیان السماویه وسلطتها علی الثقافات والاوعیه، وانها لیست إلا صوره تتزلق علی اراضی المعنی دون ان تتوقف توقفا نهائیا فی محطه محدده من المعنی. هذا ما تم دراسته فی هذا المقال، فی إطار منهجیه النقد "التاریخانیه الجدیده"، والتی تعتبر من اهم الاطر النقدیه لما بعد الحداثه.

    کلیدواژگان: السردیات الشامله، التاریخانیه الجدیده، النسبویه، مابعد الحداثه، ادونیس، کونشیرتو القدس
  • حامد پورحشمتی*، شهریار همتی صفحات 105-133

    لقد اولی علم السیمیاء عنایه فائقه بالعنوان بوصفه عتبه منفتحه تحدد هویه النص وطریقه إنتاجه وما تضمنه من حدسیه وفضول یمکن ان یصدر من دلالاته السطحیه والعمیقه. وهذا العنوان لما فیه من وظائف ومستویات سیمیائیه مثیره، یعلو النص الشعری ویشرف علیه فی قالب مفرده او ترکیب او عبارات ذات اجزاء متماسکه لیحافظ علی وحدته ویساهم فی تمظهر موضوعه وتحدید رویته وترمیز دلالته. تنشط وظائف عتبه العنوان ومستویاته فی شعر محمد عفیفی مطر؛ فتحاول هذه الدراسه باتباعها النهج السیمیائی ان تتناول اهم وظائف العنوان ومستویاته السیمیائیه الشائعه فی شعره. یدل مجمل حصیلتها علی ان الشاعر یجعل معظم ترکیزه فی تعیین العناوین الرئیسه والفرعیه علی وحده وسلسله متناوبه شکلیا کما یسعی ان یراعی هذا التناسب فی العدید من العناوین مع نصوصها مضمونیا ودلالیا، ولکن ما یهمه فی تحقیق العناوین هو طریقه وصولها إلی المضمون وهی تقع عاده فی اولویه اکثر من المضمون؛ فیرغب الشاعر فی اسلوب انزیاحیه بنی العناوین ورفض التراتبیه فیها لتحقیق وظیفتها الإغرائیه. یعمد الشاعر فی بناء مستویات عناوینه إلی تشکیل بصری یتراوح بین الوضوح والغموض فی إظهارها، ومعجم شعری تقع فیه التجارب الإنسانیه فی بوره عنایته بالمفردات العنوانیه، وتنضید نحوی یفعم بإنتاج العلاقه الإبداعیه بین الدال والمدلول فی الترکیب الإسمی او انزیاحیه الترکیب الجملی.

    کلیدواژگان: السیمیائیه، العنوان، الوظائف، المستویات، محمد عفیفی مطر
  • علی خضری* صفحات 135-159

    الاسلوبیه مصطلح حدیث یدرس اسلوب الکتاب والشعراء ویمیز الکلام الفنی من العادی وقد لفت هذا المصطلح انتباه النقاد وقاموا بدراسه آثار الشعراء والکتاب حتی یکشفوا الجمال الکامن وراء الکلمات وفحص الوسائل التعبیریه والإیحائیه التی یبتکرها الادیب. هذا البحث دراسه اسلوبیه فی قصیده "نهج البرده" التی ترکز علی مدح النبی(ص) للشاعر هاشم الرفاعی؛ القصیده التی نهج فیها منهج البوصیری فی بردته وتحدث فیها عن معجزات النبی(ص) و الوقائع التاریخیه التی حدثت فی عهد النبوه. هذه الدراسه من خلال المنهج الوصفی-التحلیلی تحاول ان تقدم دراسه اسلوبیه فی قصیده "نهج البرده" فی المستوی الصوتی والترکیبی والبلاغی لتبین جمالیه الصوت، والإیقاع، والجمل، والصور البیانیه التی اعتمد علیها الشاعر فی قصیدته. لقد ظهر من خلال هذه الدراسه ان الموسیقی الداخلیه تتجلی فی الاصوات المجهوره و الشدیده، لتثیر عاطفه الإجلال وترفد النص بامتداد صوتی یناسب غرض القصیده ای المدح. وعلی المستوی الترکیبی فقد تبین لنا غلبه الجمل الفعلیه علی الاسمیه للدلاله علی تمتع النبی بالفضائل، وبغیه تعظیم مکانه النبی رکز الشاعر علی اسلوب النداء الذی یقرب المنادی للنفوس. اما علی المستوی البلاغی فقد حشد الشاعر مجموعه من الاسالیب البلاغیه- الدلالیه کی یتمکن من وصف النبی (ص) وتقریب صورته للمتلقی بغیه التفاعل مع الحاله الوجدانیه التی تعتری الشاعر.

    کلیدواژگان: الاسلوب، المستویات الاسلوبیه، هاشم الرفاعی، قصیده نهج البرده
  • صادق فتحی دهکردی*، علیرضا محمدرضایی، ناصر قاسمی، میثم ایرانی صفحات 161-184

    تعد المدرسه الواقعیه من اکثر المدارس التی اثارت جدلا کبیرا بین النقاد، ولکن ما تتفق علیه اغلب المصادر هو انها تعبر عن الواقع السیاسی والاجتماعی فی المجتمع بعیدا عن الخیال المبالغ فیه. وفی النقد الادبی نری ان الاسالیب المستخدمه عند الشعراء هی التی تعطی صبغه معینه لشاعر دون آخر. وانطلاقا من هذین الموضوعین ارتاینا ان ندرس اشکال التعبیر عن الواقعیه السیاسیه عند الشاعر احمد مطر الذی یعد احد ابرز شعراء الشعر الحر فی الوقت الراهن. فقد تطرق مطر لشتی القضایا السیاسیه، وانتقد ضعف الشعوب من جهه ومظلومیتهم من جهه اخری. کما سلط الضوء علی ظلم الحکام وجرائمهم. وتطرق لمشکله الاستعمار والاحتلال الصهیونی. إضافه إلی غیرها من الموضوعات فی العالم العربی والإسلامی. وتحاول هذه الدراسه باتباع المنهج الفنی الذی استخدم فیه الوصف والتحلیل بناء علی التاریخ بنظره نقدیه، ان تتوصل إلی نتائج تستحق التامل منها ان احمد مطر استعان باسالیب عده للتعبیر عن ملامح الواقعیه السیاسیه، کالسرد والحوار اللذان هما من التقنیات النثریه، والاحجیه التی تستخدم کثیرا فی الادب الشعبی، والوصف الذی یستخدمه بعض الاحیان علی شکل وصف عکسی، والتلاعب بالحروف الذی هو تقنیه تستخدم فی الفنون النثریه ایضا، فعندما یود الکاتب ان ینطق عن لسان شخص یلعثم فی الکلام مثلا، یلجئ لمثل هذه التقنیه، ولکن فی الشعر لم نجد لها مکانا، واما الرمز الذی کان ناجحا فیه نجاحا واضحا رغم کشفه عما یختبئ خلف الرمز غالبا، فمثلا اتخذ من الغده السرطانیه رمزا لإسرائیل التی سببت المرض فی جسد الامه. فاحمد مطر من خلال هذه التقنیات وبالتعبیر عن الملامح الواقعیه السیاسیه تمکن من ان یکون صوتا للجماهیر المناضله ضد الظلم والطغیان.

    کلیدواژگان: المدرسه الواقعیه، الشعر الحر، الرمز، السرد، اسالیب تعبیریه
|
  • Mohammad Hassan Amraei* Pages 1-25

    It was said in the literary, historical and religious texts of ancient Iran that the owl was a blessed bird loved by them. It was said that a large part of the Zoroastrian Avesta was singing on his tongue; so that when he was reading this owl (Avesta) the demons and the Ahrman fled from his annoying cry, For fear of it. The Arabs considered the owl to be an ominous bird in general, absolute, as it suggests misery, misery and death, according to their intellectual and cultural resources. This pessimistic view was gradually leaked to the Persian, and was rooted in the perspective of the optimistic Persians and the writers and poets until they replaced them. The Persian literature and the Iranian poets' literature remained only a small fraction of that usual optimism. After Islam entered Iran in the Sassanian days and their beliefs in the Persian society, In this study, we seek to shed light on the influence of the culture of the pre-Islamic Arabs on the Persian poets in pessimism based on the theoretical principles of the French school in comparative literature as we try to show the motives of pessimism in the Persian literature influenced by the Arabs of pre-Islamic. One of the most important findings of this study is that the pope has an optimistic view of the ancient Persians, so that they attributed it to the blessed asceticism and sanctified the sanctification of the gods and raised it to the level of sanctification and worship. But this bird lost its positive face in the Persian literature gradually during the fifth and sixth centuries AH and beyond influenced by the Arabs of the pre-Islamic. We now do not see the optimistic spirit that is required to be present in the Iranian writers and poets except in some very rare cases we often meet negative images of the face of the owl completely.

    Keywords: pessimism to the owl, Persian literature, ancient Iran, Arabic literature, ignorantculture, superstition
  • Mohammad Hassan Amraei* Pages 27-49

    It was said in the literary, historical and religious texts of ancient Iran that the owl was a blessed bird loved by them. It was said that a large part of the Zoroastrian Avesta was singing on his tongue; so that when he was reading this owl (Avesta) the demons and the Ahrman fled from his annoying cry, For fear of it. The Arabs considered the owl to be an ominous bird in general, absolute, as it suggests misery, misery and death, according to their intellectual and cultural resources. This pessimistic view was gradually leaked to the Persian, and was rooted in the perspective of the optimistic Persians and the writers and poets until they replaced them. The Persian literature and the Iranian poets' literature remained only a small fraction of that usual optimism. After Islam entered Iran in the Sassanian days and their beliefs in the Persian society, In this study, we seek to shed light on the influence of the culture of the pre-Islamic Arabs on the Persian poets in pessimism based on the theoretical principles of the French school in comparative literature as we try to show the motives of pessimism in the Persian literature influenced by the Arabs of pre-Islamic. One of the most important findings of this study is that the pope has an optimistic view of the ancient Persians, so that they attributed it to the blessed asceticism and sanctified the sanctification of the gods and raised it to the level of sanctification and worship. But this bird lost its positive face in the Persian literature gradually during the fifth and sixth centuries AH and beyond influenced by the Arabs of the pre-Islamic. We now do not see the optimistic spirit that is required to be present in the Iranian writers and poets except in some very rare cases we often meet negative images of the face of the owl completely.

    Keywords: pessimism to the owl, Persian literature, ancient Iran, Arabic literature, ignorantculture, superstition
  • Mahtab dehqan*, Rasoul Balavi, Nasser Zare Pages 51-74

    The study of narrative and its elements has been reported by lots of researchers of narratology scope so far as they proceeded to the investigation of different types of literary works with a narrative-criticism approach. With the expansion of narrating works the literary-critics theories have been developed including the famous Russian theorist' approach, Vladimir Propp, that proposed a regular method with a reliance on "character". He studied the Russian folklore stories and concluded that each of these tales had a constant structure with constant functions and just characters changed. In over past decades works related to childish literature has a special place and take into account by lots of critics including childish poem, among other types of contemporary literacy, is a "toddler" in the Arabic and even world literature. Among authors and poets interested in childish literature, Suleiman Al-Isa is a Syrian one. In the present research, the elegy "I narrate my childhood for you, children" was selected and discussed using analytic-descriptive method focusing on Vladimir Propp method in the "Morphology of the folk tales" book. After mentioning theoretical discussion, the elegy was studied and concluded that Al-Isa applied important features of narrating elements like character and its function and characterizations that is a base of Vladimir Propp while the context and narrator was stated simply, childishly and easily understandable in order to be understandable and tangible for his addressees, children. In addition to characterizations special for the processing of hero characteristic, the exchange technique was applied as one of the main narrative elements.

    Keywords: Childish Poem, Narrative, Vladimir Propp, Suleiman Al-Isa
  • Khalil Parvini, Seyed Hossein Hosseini* Pages 75-103

    We have chosen from the broad manifestations of postmodernity in Adonis' poetry, his violation of the grand narratives, because it is the central axis in the emergence of relativism in postmodern philosophy, which Adonis has emphasized in the Concerto Al-Quds collection. We have found that the image of "Al-Quds" is surrounded by many questions and doubts about its historical facts and the grand narratives that it carries in the consciousness of Muslims in general. What we intended by this paper was to examine the impact of postmodernism, as a Western thought, on the addressed poet leading to re-create the meaning of Al-Quds, as it was not just a place in a geographical spot, but rather a symbol of religion and a place of truth in which blood sheds in and for its sake. Accordingly, we found the poet's emphasis on the movement of history, perfectly suited to his position on the truth, and the evidence of its proportionality and its perpetual movement, as well as his deep call to reject the "fixed meaning" in favor of "convert". This is what his poetry coverts in its own networks, as it carries decency through its belief in relativism. The denial of the grand narratives is of particular significance in postmodernity, in which Adonis minimized traditional ideas and beliefs about the truth and the meaning. This results in the role of a questioner about the truth that revolves around it. Thus, in its general sense, the truth becomes completely relative. One of the most important of these comprehensive narratives is the "history" that Adonis skillfully undermines it in the Concerto Al-Quds. He calls to reconsider the history and to question the extent of its merits. Through this limitation of history, Adonis argues that "Al- Quds" is only a "linguistic" image painted by many religions and their authority over cultures and vessels. It is only a picture that slides on the land of the mind without ceasing a final stop at a specific station of meaning. This is what has been studied in this article, in the framework of the methodology of criticism of new historicism, which is one of the most critical frameworks of postmodernism.

    Keywords: Grand Narratives, New historicism, Relativity, Postmodernism, Adonis, Al- Quds
  • Semiotic Title in the Poetry of Mohammed Afifi Matar; a Study in the Functions and Levels / Semiotic Title in the Poetry of Mohammed Afifi Matar; a Study in the Functions and Levels
    Hamed Pour Heshmati*, Shahriar Hemmati Pages 105-133

    The semiotic science was given great care of the title as an open threshold that determined the identity of the text, its production method, and its intuitive and intriguing content that could be derived from its superficial and profound implications. This title, for its important functions and levels of poetic poetry, transcends and oversees the poetic text in a single form, composition or phrases with coherent parts to preserve its unity, contribute to the appearance of its theme, define its vision and symbolize its significance. The functions and thresholds of the title threshold are activated in the poetry of Mohammed Afifi Matar. This study attempts to follow the most important functions of the title and its common toxicity levels in his poetry. The overall result of which is that the poet makes most of his concentration in the assignment of the main and sub-sections on a unit and a series alternately in form, and seeks to take into account this proportionality in many aspects with its texts, both verbally and verbally, but what is important in achieving the object is the way it reaches the content More than the content; the poet wants the method of Ennizha Beni Annawin and refused the hierarchy in order to achieve the function of the Greek.

    Keywords: Semiotics, Title, Functions, Levels, Mohamed Afifi Matar
  • Ali Khezri* Pages 135-159

    Stylistics is a new approach to the study of the style of writers and poets, thereby distinguishing artistic speech from ordinary speech. This term attracted the attention of the critics in an effort to examine the technical structures and techniques used by poets and writers of the technical beauty of the text. This research focuses on the style of one of Hashem Al-Rahai's poems, the "Nahj Al Burda" ode; The poetry that the poet has written to imitate busiri and it speaks of the miracles of the Prophet and the events that happened in their time. The present study is descriptive-analytic and, based on the statistical method, it is intended to examine the structure of the "Nahj Al Burda" ode at three levels: phonetic, hybrid, and rhetorical and through this the beauty of the hidden beyond these levels is explained. The results of this study indicate that the abundance of acoustic and violent voices has had a great influence on the creation of the inner vocabulary of the verses, and has created a magnificent and magnificent affinity that is in line with the theme of the verse, the prophesy of the Prophet (pbuh). At the combined level, the current sentences, which indicate the increasing virtues of the Prophet (pbuh), have a higher frequency than nomadic sentences, as well as the poet at this level for the bowing and honoring the dignity of the Prophet (pbuh) on the Neda formulation, which leads to the approximation of Manda Becomes a reader, he has a lot of emphasis. At the rhetorical level, the poet has also benefited from the expressive manifestations of the Prophet (pbuh) and his approximate representation of the reader as well as his emotional expression.

    Keywords: Style, Stylistic Layers, Hashim Al-Rafa'i, Nahj Al Burda
  • Sadeq Fathi Dehkordi*, Ali Reza Mohammad Rezaie, Nasser Qasemi, Meysam Irani Pages 161-184

    The school of Realism has made heavy discussions among the critics, but it is accepted by almost all the sources that this school expresses the social and political realism without the exaggerated impressions. Moreover, the applied style of poets is what distinguishes each one from another and gives them a specific tone. Based on these two, we decided to study the styles of impression in the poems of Ahmed Matar who is considered to be one of the most prominent poets of the current era. Matar touches upon various political issues such as the weakness of the nation and their being oppressed. He highlights the injustice and crimes of the government. He also mentions the colonialism and the occupation of Palestine. The approach of this study is historical describing and critical analyzing to reach its results, including that Ahmed Matar has used several methods of prose to express the features of the political realism. He also uses riddles which are often used in popular literature; and descriptions that he sometimes uses reversely. Matar uses manipulation of letters, which is not common in poetry. And finally, using of symbols. For instance, he uses “cancerous tumor” as a symbol for Israel, in the body of the nation. So, Ahmed Matar could possibly be a voice for the fighting groups against the oppression and tyranny.

    Keywords: The school of Realism, Free Verse, Recital, Symbol, Style