فهرست مطالب

فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام
پیاپی 43 (زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/09/10
  • تعداد عناوین: 7
|
  • جهانبخش ثواقب*، انور خالندی، فرهاد پروانه صفحات 7-32

    مناسبات صفویه و عثمانی که تا پیش از معاهده صلح زهاب (1049ق./1639م.) از ماهیت دوگانه جنگ و صلح برخوردار بود، پس از این معاهده به دلایل مذهبی، سیاسی- نظامی، اقتصادی و ضرورت های عینی و عقلانی، به رابطه تعاملی و هم گرایی مبتنی بر صلح و صلاح تغییر یافت و تا پایان حیات سیاسی دولت صفویه ادامه پیدا کرد. هدف اصلی مقاله حاضر، بررسی سیاست صلح طلبی صفویان نسبت به دولت عثمانی در سده پایانی، است که به روش توصیفی تحلیلی انجام شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که راهبرد اصلی سیاست خارجی صفویان نسبت به حکومت عثمانی در این دوره، اصل صلح و هم زیستی مسالمت آمیز و پای بندی به معاهده زهاب بود. .

    کلیدواژگان: صفویه، عثمانی، صلح طلبی، مکاتبات، معاهده زهاب، مذهب
  • محمدعلی چلونگر*، اصغر منتظرالقائم، محمدرضا قنبری صفحات 33-60

    هدف بسیاری از رهبران استقلال پاکستان حتی در سال های مبارزه، با اسلام پیوند خورده بود. پس ازجدایی از هند ایجاد کشوری اسلامی یا کشوری برای زندگی مسلمانان مطلوب این مبارزات بود. ازسال 1958با کودتای ارتش تاسال 1988 سه تن (به ترتیب زمانی ایوب خان، ذوالفقارعلی بوتو و ضیاءالحق) به ریاست جمهوری پاکستان رسیدند که اولویت های اقدامات خود را در یوند با اسلام و کمک گرفتن از آن در جامعه مطرح ساختند. جایگاه اختصاص داده شده به اسلام درمدعای هر سه فرد مذکور و تفاوت عملکرد آنان درنوع طرح اسلام و سپس بهره برداری از آن، پرسشی است که این مقاله قصد پاسخگویی به آن را دارد و نیز روشن ساختن این امر که در بهره جویی از اسلام چه مدل هایی مطرح شد و چگونه در عمل پیاده شد. فرایند انجام پژوهش و یافته های آن به فرضیه سازی کمک خواهدکرد. یافته ها نشان می دهد، درابتدا گرایش به نوگرایی و ارایه تفسیرنو از اسلام و بازنگری درنقش و نفوذ نهادهایی دینی مطرح شد و درادامه به سوی بروز قویتر علایق نوگرایانه و سازگار نشان دادن اسلام با اندیشه های جامعه گرا و سوسیالیستی حرکت شد و سرانجام یک دهه طولانی اسلامی سازی درسایه حضور نظامیان تجربه شد.

    کلیدواژگان: پاکستان، اسلامی سازی، ایوب خان، ذوالفقار علی بوتو، ضیاء الحق، سیاست
  • مریم طارم*، اسماعیل حسن زاده صفحات 61-80

    بی شک تا به امروز انتقال انسان ها و اشیا به شهرها و مناطق مختلف، از طریق راه ها صورت گرفته است. راه ها از دیدگاه های اجتماعی، سیاسی، نظامی، تجاری و فرهنگی حایز اهمیت هستند. آناتولی به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و پل ارتباطی میان شرق و غرب مورد توجه اقوام مختلفی قرار گرفته بود و هریک از دولتها، از کارکردهای مختلف راه ها (کوچروی، تجاری و نظامی) به فراخور نیاز خود بهره برداری کرده اند. این مقاله سعی دارد تا با شناسایی مسیر شاهراه های آناتولی و بیان کارکردها به ویژه کارکرد تجاری آن ها، به بهره برداری دولت سلجوقی از این راه ها بپردازد. مهم ترین دستاوردهای این مقاله شناسایی مسیر راه های تجاری آناتولی در دوره سلجوقی و ترسیم آنست. نتایج پژوهش نشان می دهد سلاطین سلجوقی با شناسایی مسیر راه های تجاری، ایجاد کاروان سراها، پل ها، برگزاری بازارها در مسیر راه های تجاری، دریافت عوارض کم و پرداخت خسارات احتمالی از خزانه دولتی نقش بسزایی در بهره برداری از راه های تجاری آناتولی داشته و زمینه رونق و توسعه تجاری منطقه را فراهم کردند

    کلیدواژگان: آناتولی، سلاطین سلجوقی روم، کارکرد راه ها تجاری، سیاست های تجاری سلاطین سلجوقی روم
  • سولماز رئوف، جواد نیستانی*، سیدمهدی موسوی کوهپر صفحات 81-108

    مناطق شرقی گیلان از جمله اولین مناطقی است که مذهب شیعه در آن رواج پیدا کرد. در تعدادی از بقعه های این مناطق، نقاشی دیواری بر روی گچ شامل شرح مصایب وارده بر امام حسین (ع) و اهل بیت او در روز عاشورا، معراج پیامبر همراه با براق در حال اهدای انگشتری به شیر (حق جانشینی به حضرت علی (ع))، حضرت علی (ع) در حال نبرد با اژدها، امام رضا (ع) به عنوان ضامن آهو، امام کاظم (ع) در زندان هارون و...موجود است. تاریخ های موجود در برخی از این آثار، حاکی از تعلق آنها به دوره قاجار است. اما به نظر می رسد پیدایش دیوارنگاره های بقاع مربوط به دوره صفوی و همزمان با اشاعه ی مذهب شیعه اثناعشری باشد.در پژوهش حاضر در پی پاسخ دادن به این پرسش ها هستیم: دیوارنگاره های موجود در بقاع در راستای برآورده کردن کدام نیازهای جامعه شکل گرفته است؟ پراکنش بقاع دارای نقاشی در مناطق مختلف گیلان به چه صورت است؟ هدف از این تحقیق مشخص کردن جنبه های مختلف عقاید شیعه بر روی نقوش دیواری بقعه ها است.

    کلیدواژگان: بقعه، گیلان، نقاشی دیواری، شیعه
  • طالب عابدی کله سر*، محمدتقی امامی خوئی صفحات 109-130

    از جانب خلفای عثمانی، دستورالعمل های بزرگ اصلاحی، طی سه دستخط در خصوص انجام اصلاحات جدید در جامعه عثمانی صادرشد، اولین دستورالعمل معروف به دستخط شریف گلخانه در سال 1839 م  و یک سال بعد فرمان دیگری به نام دستخط همایون و پنج سال بعد فرمان سومی تحت عنوان دستخط همایون ثانی ابلاغ گردید.اساس این فرامین و دستورالعمل ها، در ایجاد قانون، تشکیلات نوین اداری، برابری افراد در برابر قانون،محاکمه عادلانه، ایجاد مدارس جدید، و وزارت معارف خلاصه می شد.تحولات جامعه عثمانی از دید دولتمردان نواندیش قاجار به ویژه در دوره ناصرالدین شاه پنهان نماند و با الگوقرار دادن تنظیمات عثمانی در ایران دست به اقدامات و اصلاحات مشابهی زدند. در این پژوهش به تاثیر تنظیمات عثمانی بر اقدامات تجدد خواهانه دولتمردان قاجار که مورد مطالعه و تحقیق دقیق قرار نگرفته پرداخته می شود.

    کلیدواژگان: امپراطوری عثمانی - تنظیمات - دولتمردان - قاجار
  • محمدرضا کیوانی، فریدون الهیاری*، مصطفی پیرمرادیان صفحات 131-148

    قفقاز به سبب موقعیت ویژه جغرافیایی، در ادوار گذشته، مانند پلی ارتباطی میان سرزمین های اسلامی و اروپای مسیحی از اهمیت ویژه ای برخوردار بود و بخش مهمی از مبادلات و مراودات اقتصادی و فرهنگی با اروپا، از طریق این منطقه صورت می گرفت.  در این سرزمین، چهار مسیر مهم ترانزیتی کالا، بین جهان اسلام و اروپای مسیحی وجود داشت که محصولات و کالاهای شرق و غرب در آن مبادله می گردید.  هدف این پژوهش، بررسی این مسیرهای بازرگانی از قرن اول تا پنجم هجری می باشد. این پژوهش به عنوان تحقیقی تاریخی با روش توصیفی و تحلیلی و بر پایه مطالعات کتابخانه ای، پس از ذکر مقدمه و کلیات به بررسی این مسیرهای بازرگانی پرداخته است و در نهایت چنین استنباط می کند که قفقاز به عنوان یکی از مسیر های مهم ارتباطی با اروپا،  نقش مهمی در انتقال دستاوردهای ملل شرق و غرب  با یکدیگر داشته است.

    کلیدواژگان: مسیرهای بازرگانی، قفقاز، تجارت
  • منصور داداش نژاد، فاضل گرنه زاده* صفحات 149-168

    با وجود رویکرد عقل گرایانه زیدیه ی یمن، در آغاز قرن پنجم هجری قمری جریانی با ماهیتی غالیانه در میان آن بالیدن گرفت. این جریان که پس از کشته شدن یکی از امامان زیدیه یمن یعنی حسین بن قاسم عیانی و بر محور غیبت و طرح باورهای نامانوس و اغراق آمیز نسبت به او شکل گرفت به «حسینیه مشهور» گردید. هرچند که دعاوی حسین بن قاسم عیانی در منشا شکل گیری این جریان بی تاثیر نبود، اما نقش اساسی را باید به جانشینان و پیروان آن داد. حفظ اقتدار سیاسی در خاندان عیانی، ایستادگی در برابر مخالفان زیدیه و محافظت بر روابط با برخی از هم پیمان سیاسی از جمله انگیزهای مهم طرح غیبت حسین بن قاسم و غلو در مورد او بود. این در حالی است که وجود تمایلات غالیانه در میان برخی از قبایل یمنی زمینه مساعدی را به لحاظ فکری برای شکل گیری این جریان به وجود آورده بود.

    کلیدواژگان: حسینیه، یمن، زیدیه، غلو، حسین بن قاسم عیانی
|
  • Mohammadali Chelongar*, Asghar Montazer, Mohammadreza Ghanbari Pages 33-60

    The goal of many Pakistani independence leaders was linked to Islam even in the years of the struggle. After separation from India, the creation of an Islamic state or a country for the good of the Muslims was desirable. Since 1958,with the coup of the army, by 1988,three of them (known as Ayyub Khan, Zolfaghari Ali Bhutto and Zia-ul-Haq, respectively)came to Pakistan to prioritize their actions in relation to Islam and help in society. The position assigned toIslam in the claims ofall three individuals and their differences in the type of Islam's plan and then its exploitation is a question that this article aims to answer, as well as to clarify that in benefiting from Islam What models were introduced and how they were put into practice. The process of research and its findings will help in hypothesising. The findings show that initially the tendency towards modernization and the presenting of a new interpretation of Islam and the review of the role and influence of religious institutions were discussed and, in the future, towards a more intense development ofinnovative and consistent interests ofshowing Islam with community-based thoughts and Socialist movement, and eventually a long decade of Islamization was experienced in the light of the presence of the military.

    Keywords: Pakistan, Islamization, Ayub-khan, Zulfikar Ali Bhutto, Zia ul-Haq, Politics
  • Maryam Taram*, Esmail Hasanzadeh Pages 61-80

      Undoubtedly up to now transferring humans and things to different cities and areas, have taken place via the roads. Roads are important from social, political, military, economic and cultural perspectives. Due to Anatoli’s special geographical location and since it is a bridge for transportation between East and West, it had been the focus of attention for different folks, and each of the governments (in that period) made use of the different functions of roads on the basis of their needs.This study strived to discuss using these roads by Seljuk Sultans, by identifying highways of Anatoli and claiming business functions of those roads. The most important achievements of the present study are identifying migration, business of Anatoli in Seljuk Monarchs’ period and drawing maps of those roads. The results of the study show that the Seljuk Sultans have played a significant role in exploiting the  Anatolian commercial ways by identifying the routes if commercial routes,creating inns,holding markets in the path of trade routes,receiving less damage from the state treasury and provided regions business prosperity and trade development.

    Keywords: Anatoli, Roman Seljuk Sulans, Function of commercial ways, The Romani Seljuk Sultan's Commercial Policies
  • Solmaz Raof, Javad Neyestani*, SeyedMehdi Mousavi Pages 81-108

    The eastern regions of Gilan are among the first areas where Shi'a religion was prevalent. In a number of religious monuments (boghe) of these areas, a painting on the plaster is available includes a description of the suffering of Imam Hussein (as) and his companions on Ashura day, the Mi'raj of Prophet with Donating a ring to a lion (the right of succession to Imam Ali (as)), Ali (as) is fighting the dragon, Imam Reza (AS) as the guarantor deer, Imam Kazim (AS) in the Harun Prison and....The dates available in some of these works indicate their belonging to the Qajar period. But it seems that the Appearance of the boghe wall paintings is related to the Safavid period and simultaneously with the spread of Shiite religion.In the present research, we seek to answer these questions: boghe wall paintings have been created to meet the needs of the community? What is the dispersion of boghe in different regions of Guilan? The purpose of this research is to identify the various aspects of Shi'a beliefs on the boghe wall paintings.

    Keywords: boghe, Guilan, wall painting, Shiite
  • Taleb Abedi Kalesar*, MohammadTaqi Emami Khoie Pages 109-130

    On the part of the Ottoman Caliphs, great corrective guidelines, During the three Decrees on the implementation of new reforms in the Ottoman community, The first instructor known as the Noble Decreeing  Gallery in 1839  And one year later another command called Homayoun's Decreeing. And five years later, a third command was issued under the title of Homayoun Thani's Decreeing. The basis of these decrees and instructions, in establishing the law,Modern office Equality of persons against the law Fair trial,Creating new schools, And the Ministry of Education. The changes of the Ottoman society from the viewpoint of the newly established Qajar dynasties, especially during the time of Naser e Din Shah, should not be hidden. And by modifying the Ottoman regime in Iran, they made similar measures and reforms. The changes of the Ottoman society from the viewpoint of the newly established Qajar dynasties, especially during the time of Naser e Din Shah, should not be hidden. And by modifying the osmani regime in Iran, they  made similar measures and reforms.In this research, the effect of Ottman adjustments on the modernization measures of the Qajar statesmen who have not been studied and thoroughly investigated are discussed.

    Keywords: Ottoman Empire - Settings - Administration - Qajar
  • Mohammadreza Keivani, Fereydon Allahyari*, Mostafa Pirmoradian Pages 131-148

    Caucasus was particularly important in the past due to the special geographic location, such as the bridge between the Islamic lands and Christian Europe, and an important part of the economic and cultural exchanges with Europe was done through this region. In this land, there were four main transit routes of goods, between the Islamic world and Christian Europe, where products and goods of the East and West were exchanged. The purpose of this research is to investigate the importance of these trade routes from the first century to the fifth century. This research, as a historical research with a descriptive and analytical method and based on library studies, after mentioning the introduction and generalities, examines the importance of these commercial routes, and ultimately concludes that Caucasus,as one of the most important links with Europe, played a major role in conveying the achievements of the East and West nations together

    Keywords: Business Trails, Caucasus, Trade
  • Mansour Dadasnejad, Fazel Garnahzadeh* Pages 149-168

    Despite the rationalistic approach of the Zaydis of Yemen, at the turn of the 5th lunar century (11th century CE) a ghuluww-oriented current developed. This current took form after one of the Zaydi Imam called Husayn ibn Qāsim al-`Ayānī had been slain on the basis of his occultation and propounding unfamiliar and exaggerated beliefs about him and was most known as "Husayniyyah". The claims of Husayn ibn Qāsim al-`Ayānī had their effects on the origination of this current, however, the main role should be given to his successors and followers. Preserving the political authority in the al-`Ayānī family, resistance against the opponents of the Zaydi faith, and protecting the relations with certain of political allies are among major motivations of the propounding of the occultation of Husayn ibn Qāsim and holding exaggerated beliefs about him. While the existence of ghuluww-oriented inclinations among certain of Yemeni tribes had intellectually paved the way for development of this current. Having applied a descriptive-analytical approach this study intends to address the causes and effective grounds for development of this sect among the Yemeni Zaydis.

    Keywords: Husayniyyah, Yemen, the Zaydis, ghuluww (holding exaggerated beliefs about the Imams), Husayn ibn Qāsim al-`Ayānī